Začátečník začátečníkům....první plavba jak skipper

Rady pro začínající jachtaře

Moderátoři: Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
Skof_ACE
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 60
Registrován: ned pro 23, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Začátečník začátečníkům....první plavba jak skipper

Příspěvekod Skof_ACE » ned pro 23, 2012 3:08 pm

Pro začátek...vše co je níže, je spíše takové varování.

Četl jsem si tu různá fóra od zkušenějších yachtařů...na co si dát pozor, co hlídat...a napadlo mě, že zkuším popsat situace, rozhodnutí a hlavně CHYBY, kterých jsem se jako úplný začátečník - "skipper" letos dopustil já.
Snad to někomu pomůže se lépe rozhodnout a nic z toho neopakovat.

Jsem bohužel typicky produkt současného businessu, který se teď kolem charterů a Adriatiku točí. Letos na jaře poprvé na yachtě, poprvé na moři a rovnou kapitánský kurz. Kapitán a ostatní zkušení yachtaři na lodi super (tolik lana mi už asi za jeden týden rukama neprojde)...hltal jsem každé slovo, ale ať už je kapitán sebelepší a ať to každý cití jakkoli, později jsem si uvědomil – že ten týden je prostě STRAŠŇE MÁLO.

Chorvatské zkoušky jsou opravdu velice lehké - jsou o dost lehčí než třeba testy na zbrojní průkaz a jsou výrazně jednodušší než třeba řidičák.

Člověk má pocit, že teď je skipper a že už může řídit loď...to že je tam spousta dalších ALE a COKDYBY si moc nepřipouští - něco z toho si uvědomí - když pak sedí v sobotu na lodi a zírá na něj 5 párů očí s výrazem - A co teď KAPITÁNE???...

Posádka: o 3 měsíce později - objednávám loď na září a beru si na ni posádku pěti kamarádů, z nichž jeden byl na yachtě dvakrát jako malý kluk a zbytek vůbec.
Až na lodi jsem si pak uvědomil tu obrovskou odpovědnost, co za ty lidi mám + samozřejmě moje nezkušenost.
Opravdu je ideální jet ještě párkrát jako posádka na jiné lodi a zbírat zkušenosti, nebo si minimálně vzít na palubu někoho, kdo ty zkušenosti má..
Jedinné plus pro mě pak bylo, že mě napadlo vzit úplně stejnou loď, s jakou jsem absolvoval kurz - Bavarii 36.

Přípravy: tohle je jedinná část, na kterou má člověk dost času (zavolat, googlovat, fórum). Co vzít sebou, kolik, jídelníček, manuál ke konkrétnímu typu lodi ….

Převzetí lodí: chlapíkovy z charterovky jsem rovnou řekl, že jdu na loď jako kapitán poprvé. Sice obrátil oči vsloup, ale strávil se mnou opravdu hodně času, aby mi ukázal, kde co je.

Seznámení posádky s lodí: trošku mě překvapilo, že znalost pár základních uzlů a základní orientace v mapě není mezi mými vrstevníky úplný standard.

Vyplutí a plavba: Najednou toho bylo STRAŠNĚ MOC – bo jsem sám musel vzpomínat, co jak zapnout na elektrice, které ventily zatáhnout, co naopak povolit, jak připravit lana, co počasí, co vítr, kam pojedem, jak pojedem a ještě to učit posádku.

Pokud si člověk musí všechno hlídat sám a nemá to zažité jako nějaký automatický postup, tak ho to hodně rychle dostane pod tlak.

Během týdne jsem musel jsem řešit pár nestandartních situací (vytržené lano navíjení geny a tím pádem plná gena v 30knt větru, 4 hodiny noční plavba na motor proti vlnám-už bez geny, lano v lodním šroubu v zátoce plné lodí s větrem který nás hna přímo mezi ně, ….)…a vždycky to byly docela fofry-protože na to člověka žádný kurz nepřipraví. Rozepisovat to nebudu…kdyžtak na dotaz.

Zpětně musím říct, že asi největší problém (kromě mojí nezkušenosti) byl nějaký ČASOVÝ HARMONOGRAM a jeho dodržení. Všude jsme byli pozdě a tím pádem pod časovým tlakem. Noční přístávání je o trochu složitější než přes den, zátoka či přístav je večer určitě plnější než odpoledne a nebo úplně plný (a v 7-8 večer, za tmy, už se dost blbě řeší druhá alternativa).

Vždycky jsem se aspoň snažil vědět kde jsem a taky sledoval počasí….ale to počasí vyšlo jen okrajově, bo to je taky docela věda. Měl jsem každé ráno čerstvouz předpověď…ale člověk bez zkušeností nedokáže posoudit jak velký rozdíl je 30knt vítr mezi ostrovy a na otevřeném moři…atd.

Nemyslím si, že mě rozhodí úplně všechno, ale byly dva večery, co jsem po přistání vypil půl láhve whiskey, abych vůbec usnul.

Loď i posádku jsem dovezl ve zdraví zpět do přístavu, ale za ten týden jsem zestárl tak o 10 let - ne-li o víc. Tento způsob sbírání zkušeností opravdu nedoporučuju, ikdyž je jasný že tohle zase hned tak nezapomenu.
Uživatelský avatar
DonEmilio
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 412
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Česká Lípa

Příspěvekod DonEmilio » ned pro 23, 2012 6:04 pm

Ahoj, zdravím Tě.
1. Zaplať Neptun, to dopadlo dobře
2. Děkuju, že jsi to sem napsal
3. Mělo by se to zarámovat a viset to tady stále na očích
4. Přeju Ti hodně šťastných majlí a už bez nervů v r.2013 a dalších.
Uživatelský avatar
karf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 301
Registrován: pon říj 26, 2009 1:00 am
Reputace: 1
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod karf » ned pro 23, 2012 6:23 pm

Těžko na cvičišti - lehko na bojišti :)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7505
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 152
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned pro 23, 2012 8:22 pm

Ahoj, tak toto by rozhodne stálo za bližší popis: "lano v lodním šroubu v zátoce plné lodí s větrem který nás hna přímo mezi ně..."
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 181
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Re: Začátečník začátečníkům....první plavba jak skipper

Příspěvekod rogix » ned pro 23, 2012 9:13 pm

Skof_ACE píše:vytržené lano navíjení geny

toto by tiez stalo za komentar

btw, asi to bude tym ze som tiez zaciatocnik, ale chvilu som rozmyslal aky dopravny prostriedok si to vlastne chartroval ... lokomotivu, ponorku ? :D
Skof_ACE píše:co jak zapnout na elektrice, které ventily zatáhnout, co naopak povolit
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » pon pro 24, 2012 8:32 am

Skofe-Acei - promiň za případné špatné skloňování, ale je to pro mě poněkud oříšek :D
Díky za to co jsi napsal, konečně zhodnocení situace s koulema.
To jak se věci uďáli podrobněji se doufám dozvíme, opět hlavně pro poučení a vlastní ostražitost, vypadá to že šlo spíše o chyby začátečnické a z nepozornosti, když mi z toho jen něco málo v hlavě uvízne, bude se to určitě hodit.
Pokud by jsi měl chuť mi ten úvod ještě doplnit, zajímalo by mě, co tě k plachtění přitáhlo, co tě vedlo jít cestou kapitánského kurzu a ne účastí v posádce a jestli tě po kurzu upeňovali v kapitánských ambicích? Chtít znát společnost, či instruktora, by asi nebylo fér bez detailnějšího popisu proběhlého kurzu a vyjádření obou stran, ale nezajímavé by to být nemuselo.
Uživatelský avatar
bedrich
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » pon pro 24, 2012 9:41 am

TO rogix a jiní prvoplavci: co jak zapnout na elektrice, které ventily zatáhnout, co naopak povolit?

Ventily na hadicích vodního hospodářství: např. přepínání nádrží pitné vody (v případě, že jich má loď víc) - není dobré mít otevřeny všechny naráz. Přepínání odpadu WC mezi fekál.tankem a napřímo, uzavření ventilů mořské vody a odpadů při plavbě na plachty za větších náklonů (u katamatánů, větších lodí a některých dalších se smyčkou není potřeba)
Elektrický ovládací panel (zpravidla nad mapovým stolkem): mít zapnuto jen to, co je zrovna potřeba. Použití správných světel - poziční, motorové, kotevní. Když nepluji, vypínám map. ploter a ostatní přístroje, tzv. navigace. Ve dne vypnu kabin.light na panelu a nemusí se kontrolovat, zda někde něco nesvítí. Pokud chci převážně nějakou dobu plachtit a nemotorovat, tak možno na část noci vypínat tzv. comfort - lednice a spol.(neplatí v maríně na kabelu :) ). Taky se mi osvědčilo vypínat pumpy - když dojde voda, systém ztratí tlak a čerpadlo nevypne-může se poškodit. I bilge pump raději ovládám manuálně a pravidelně kontroluji.
S vypínači a ventily by neměl manipulovat kdekdo z posádky dle vlastního uvážení, ale kapitán musí mít přehled, co je kdy otevřené, zavřené, zapnuté.
Na parní lokomotivě jsem nikdy nebyl, tož nemohu srovnávat. :D
:sorry: za OFF TOPIC
Uživatelský avatar
dexter
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 96
Registrován: úte srp 09, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod dexter » pon pro 24, 2012 1:06 pm

pekne napisane, myslim ze to je hlavne dosledok rychlokvaskovych chorvatskych papierov v dnesnej dobe, asi to ten kto vas mal na starosti odflakal.

Co si pamatam na svoje skusky robil som si ich na slovensku bolo to 3x tazsie ako vodicak, ucil som sa na to cca 2 tyzdne. A za tyzden praxe na mori nam chlapik co bol s nami dal toho tolko, ze ked som bol prvy krat sam tak to prebehlo uplne super, samozrejme bola nervozitka a vsetko. Ale nie v takej miere a tak dramaticke ako sa to stalo tebe, nehovoriac o tom ze ja som bol na prvej plavbe rovno na celu lod sam. Z dnesneho pohladu som vedel prd, ale na druhej strane to najdolezitejsie som sa naucil na kurze a preto som neurobil ziadnu kravinu a bezpecne zvladol svojich prvych 250Nm ;) Hlavne vdaka super skiperovy co nas ucil prax.


a vlastne prvy vacsi pruser sa mi stal po rokoch toto leto prave preto, ze som si myslel ze uz to celkom zvladam a nejak som polavil v pozornosti. Na toto pozor tiez, lebo nikdy toho nevies dost aby ta nieco nedostalo.


Skof_ACE si to zvladol a uvidis, ze dalsia plavba bude ovela ovela pohodovejsia.

Stastne a vesele prajem.
Uživatelský avatar
japek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 50
Registrován: úte bře 15, 2011 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Uherské Hradiště

Příspěvekod japek » pon pro 24, 2012 3:54 pm

dexter píše:pekne napisane, myslim ze to je hlavne dosledok rychlokvaskovych chorvatskych papierov v dnesnej dobe, asi to ten kto vas mal na starosti odflakal.

Co si pamatam na svoje skusky robil som si ich na slovensku bolo to 3x tazsie ako vodicak, ucil som sa na to cca 2 tyzdne. A za tyzden praxe na mori nam chlapik co bol s nami dal toho tolko, ze ked som bol prvy krat sam tak to prebehlo uplne super, samozrejme bola nervozitka a vsetko. Ale nie v takej miere a tak dramaticke ako sa to stalo tebe, nehovoriac o tom ze ja som bol na prvej plavbe rovno na celu lod sam. Z dnesneho pohladu som vedel prd, ale na druhej strane to najdolezitejsie som sa naucil na kurze a preto som neurobil ziadnu kravinu a bezpecne zvladol svojich prvych 250Nm ;) Hlavne vdaka super skiperovy co nas ucil prax.


a vlastne prvy vacsi pruser sa mi stal po rokoch toto leto prave preto, ze som si myslel ze uz to celkom zvladam a nejak som polavil v pozornosti. Na toto pozor tiez, lebo nikdy toho nevies dost aby ta nieco nedostalo.


Skof_ACE si to zvladol a uvidis, ze dalsia plavba bude ovela ovela pohodovejsia.

Stastne a vesele prajem.


...naprosto se ztotožňuji s dexterem...

Skof_ACE: začínal jsem úplně stejně jako ty, na moře jsem sám vyrazil až rok po kurzu, ale díky pevným základům, které jsem na kurzu získal, a také s pečlivým "celozimním" studováním doporučené literatury a zdejšího fóra, se mi podařilo absolvovat i s celou (mořem nepolíbenou) posádkou. Chce to jen opravdu si uvědomit tu neomezenou odpovědnost za celou posádku a taktéž loď, byť "jen" půjčenou (možná právě o to víc jsem měl o ni strach, pojištění nepojištění) :roll: , uvědomit si, co mi dělá problémy a přizpůsobit tomu jízdu, snažit se pochopit všechny principy a aspekty plavby a hledat si informace když při studiu narazíš na něco, čemu nerozumíš, byť se ti zdá, že to není až tak důležité.

Podle mého názoru kdo dělá jachting skutečně srdcem, ten i přes nedostatek praktických zkušeností může bezpečně (nebo alespoň s minimálním rizikem) absolvovat svou první plavbu a samozřejmě i ty další. Ty jsi svou první plavbu také zvládl, drobné nebo větší potíže mohou potkat úplně každého, zkušeného i nezkušeného, každý může někdy polevit v pozornosti, něco zapomenout, neuvědomit si, apod., ale důležité je, jak se s tím umí vypořádat.

Takže ti už jen přeji co nejvíc dalších zkušeností a radostných návratů do maríny, ostatním pěkné Vánoce a úspěšný rok 2013
Uživatelský avatar
DonEmilio
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 412
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Česká Lípa

Příspěvekod DonEmilio » pon pro 24, 2012 4:03 pm

Myslím si, že skutečně, jak napsal Skof_ACE - je produkt současné doby. Nemůže za to on. Asi i školitel ho přípravil dobře na zkoušky. Ale jak tady na fóru mnohokrát proběhlo - kapitána nedělají zkoušky a papíry, ale přístup a pokora. A to většina nás - suchozemců- narozdíl od přímořských moc často neslyší. Chorvati říkají: "moře može". Mám také chorvatské papíry, žádnej mořskej vlk nejsem, ale před zkouškami jsem byl 2x týden jako spoluplavec (nehledě na takové do domácí ježdění od svých 10 let). A když jsem vyrazil na svoje první kapitánování, byla to několikrát skupinová plavba. A ještě teď před každým odjezdem pročítám tohle fórum a čtu ohlasy a reakce na různé "průserovky".
Pořád mi totiž připadá, že nejlevnější je učit se na chybách kamarádů. Ono i těch vlastních nebývá málo :? . Takže čtěme, hledejme, raďme se se zkušenějšími kolegy. Pak bude více klidných plaveb.
A hlavně RESPEKT a POKORA před tík krásným živlem
Hezké Vánoce
Don.
Uživatelský avatar
Skof_ACE
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 60
Registrován: ned pro 23, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Skof_ACE » pon pro 24, 2012 4:27 pm

Denis píše:Ahoj, tak toto by rozhodne stálo za bližší popis: "lano v lodním šroubu v zátoce plné lodí s větrem který nás hna přímo mezi ně..."


No pokud bych to měl vzít úplně od začátku, tak opět špatný "timing" a neznalost situace na Kornatech. Při jižním nebo spíš jiho-jiho východním větru není na Kornatech zas tak moc chráněných kotvišť (plus mínus 4?). My zkusili jedno a bylo plné, do druhého - zátoka Lavsa, jsme přijeli sice ještě za světla - ale už se smrákalo. Všechny bóje opět plné, ale nějací angláni na nás volali, že je na dně kvádr s řetězem a že se lze navázat na něj (prej na něm stáli den předem).
Toš dva kluci se šnorchlama šli do vody a já se snažil na "zlehka"motor držet přídí proti větru. Zátoka -resp. ostrov není zas tak vysoký, tak ten vítr šel docela cítit.
Pak jeden potápěč zařval že má, druhýmu jsme hodili lano a žačali se k němu pomalu přibližovat. Bohužel moře bylo díky vlnám zkalený a kluci to na podrhuhé nemohli najít....vtom mě sfoukl vítr do strany....já musel přidat na motoru....potápěč s lanem se dostal k zádi....a aby se dostal od lodi...pustil lano....pak už to byla jen minuta a byli jsme bez motoru. Vítr nás hnal na lodě. Kdo kotvil v Lavse, tak ví že se tam kotví ve více řadách.

Se zbytkem rychlosti jsem ještě otočil loď po větru...první loď jsme minuli, druhou taky a už zbívala poslední a pak břeh. Naštěstí na té polední byl na palubě jeden starý kanaďan, který zachytil naše lano a přitáhl nás k sobě. Pak přeskočili kluci a navázali jsme se k němu z boku. Zkoušeli jsme vymotal lano, ale bylo to opravdu hodně zamotaný - museli jsme ho vyřezat a i to jsme dokončovali až ráno. Hodně nám u toho pomohla potápěčská baterka - kterou jsme měli sebou.

Chyby co si uvědomuju:
- pozdní příjezd (opět)
- až pak mě napadlo, že jsem jim mohl hodil volné lano - počkat až ho navážou ke kostce a až pak připlout
- nevim proč jsem hned nevyhodil kotvu? -místo toho jsem chtěl loď táhnout gumákem - kterej jsme stejně nestihli nachystat

Kanaďan, co nás chytil, měl tak 70 roků. Hned první co mě, rozklepanému, řekl: TO SE STANE KAŽDÉMU, MĚ UŽ SE TO STALO DVAKRÁT...
Zeptal jsem se ho, jak dlouho plachtí a když mi odpověděl, že od 68´, tak jsem se musel, situace, nesituace, usmát:)

Jeho rada byla, že pokaždý když jde teď na loď, tak si přední lana zkracuje tak, aby nedošáhla na šroub...????
Naposledy upravil(a) Skof_ACE dne pon pro 24, 2012 5:08 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Skof_ACE
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 60
Registrován: ned pro 23, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Re: Začátečník začátečníkům....první plavba jak skipper

Příspěvekod Skof_ACE » pon pro 24, 2012 4:40 pm

rogix píše:
Skof_ACE píše:vytržené lano navíjení geny

toto by tiez stalo za komentar


btw, asi to bude tym ze som tiez zaciatocnik, ale chvilu som rozmyslal aky dopravny prostriedok si to vlastne chartroval ... lokomotivu, ponorku ? :D
Skof_ACE píše:co jak zapnout na elektrice, které ventily zatáhnout, co naopak povolit


ad 1:
Fouká kolem 25-30 knt...máme tak dvě třetiny geny a půlku hlavní plachty (jsme mezi ostrovy)....po vyplutí na otevřené moře, vítr zesílí na 30-35knt. Nařídím ještě trochu stáhnout genu...kamarád zatáhne....pak už jen slyším "lano v prdeli"...a vymotala se nám celá.
Situaci opět trochu vyhrotila moje neznalost, bo jsem si neuvědomil, jak jednoduše jde gena spustit, lanem na stěžni..aspoň mě napadlo zavolat na charter...a borec mě už navedl správným směrem.

Dle kluka co to opravoval technická závada. Lano neprasklo, bylo nové, ale ten co to měnil to asi odfláknul. Chybělo tam nějaké kovové vedení a lano chodilo jen v plastu...až se otvor zvětšil, tak se vyškublo...

Chyba: prošel jsem si lana, která jsme používali při kurzu, ale to zkrátka nebyly všechny...od teď - vždycky všechny lana

ad 2:
:)...snažil jsem se jen popsat moje tehdejší pocity:)...po třech dnech mi strašně pomohlo...když jsem to nemusel vše obcházet. řekl jsem okna, odpověď zavřený, zeptám se "ventily", odpověď zavřený. Posádka se rychle naučila.
...přepínače elektriky jsem po vyplutí ještě pro jistototu kontroloval sám.
Uživatelský avatar
Skof_ACE
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 60
Registrován: ned pro 23, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Skof_ACE » pon pro 24, 2012 5:01 pm

Těch dotazů je víc podobných. Zkusim odpovědět tak nějak všeobecně.
Vůbec to nebylo myšleno, že bych byl s něčím nespokojený, nebo to na někoho nebo na něco sváděl, nebo byl na někoho naštvaný (kromě sebe).
Je to zkrátka varování, že v reálu je to trochu jinak....a těžší a horší.
Ke kurzu, jako takovému, nemám žádné výhrady. Za ten týden se toho dle mě, o moc víc stihnout nedá. Na druhou stranu nemám problém s vyjetím do vjezdem do maríny (a že jsem takových lidí za ten týden dost potkal), na bójku nebo na molo jsem nikdy nenajížděl víc jak dvakrát...většinou na poprvé.
Kurz mě naučil jak ovládat loď v normálním počasí, a taky určitě - dát si pozor na svoje limity a nepřekračovat je.
Žádné procházky po pevnině jsme neměli:)...plachtili, přistávali, tahali lana donekonečna + noční plavba.
Nemyslím si, že to bylo odfláknuté. Podstatné je, že za týden člověk získá nějaké základní reflexy, nejaké podvědomí, otom co se může dít....ale na nestandartní situace to zas tak úplně nepřipraví.

Pokud by roller na geně byl v pořádku a v Lavse byla volná bójka, tak se nám nic z toho nestalo a já mohl mít pocit, jaký jsem super skipper...a příště něco podhodnotit. Beru to jako Neptunovo varování a jsem za to nakonec rád.
Kluci z posádky sice čekali, že si odpočinou trochu víc, ale všichni chtějí jet znovu.

Celou zimu budu sedět na fóru:) a číst (udělat si pádlo z můstku - dobrej nápad, udělat z motoru vodní pumpu-opět se může hodit, vytáhnout řetěz z vedení a hodit kotvu jen tak-v nouzi se opět může hodit - je tu toho spoustu:))
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pon pro 24, 2012 6:59 pm

Řeknu málo.

V takovém počasí byla plavba naplánována špatně.

Nováček s nezkušenou posádkou má na první plavbu vyplout ze stejné mariny a stejnou lodí jak dělal kurz.
Pohybovat se ve stejných zátokách a přístavech.

Na Kornaty se 30 uzlovém větru pustit může alespoň mírně zkušený kapitán a musí mít na lodi pár lidí, které si již zaučil a o kteří umí reagovat na jeho pokyny.

Buď rád, že to dopadlo dobře. Jezdi dál. Hůř už, při pokoře k moři, těžko může být
.
Uživatelský avatar
Skof_ACE
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 60
Registrován: ned pro 23, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Skof_ACE » úte pro 25, 2012 4:27 pm

Jarda885 píše:Řeknu málo.

V takovém počasí byla plavba naplánována špatně.

Nováček s nezkušenou posádkou má na první plavbu vyplout ze stejné mariny a stejnou lodí jak dělal kurz.
Pohybovat se ve stejných zátokách a přístavech.

Na Kornaty se 30 uzlovém větru pustit může alespoň mírně zkušený kapitán a musí mít na lodi pár lidí, které si již zaučil a o kteří umí reagovat na jeho pokyny.

Buď rád, že to dopadlo dobře. Jezdi dál. Hůř už, při pokoře k moři, těžko může být
.


:) vyplouval jsem ze stejného přístavu, měl stejnou loď, a většinu nocí jsme i kotvili v přístavech, které jsem znal....až na ty Kornaty:)...a takhle se to hned vymstilo:)
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » stř pro 26, 2012 6:59 pm

Skof_ACE píše:

:) vyplouval jsem ze stejného přístavu, měl stejnou loď, a většinu nocí jsme i kotvili v přístavech, které jsem znal....až na ty Kornaty:)...a takhle se to hned vymstilo:)


Je vidět, že Tě v kurzu naučili základy.
Trochu jsi přecenil síly. Příště už to neuděláš.

Budeš postupně přidávat obtížnost palvby podle toho, jak se budete všichni učit.



.
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod aTrej » stř pro 26, 2012 11:47 pm

Skof, zaujimavy pribeh. :) V prvom rade si kazdy zacinajuci musi uvedomit preco to robi a co od toho vsetkeho ocakava. Strach nie je dobry pomocnik. Kto sa boji nech nechodi do hory.

U mna kurz nic moc. Odhodlanie a nadsenie velke a tak teda hned carter. Na prvu plavbu sa mi podarilo zohnat dvoch skusenych jachtarov a vysledok bol asi taky, ze jeden v kokpite a druhy v salone alebo v kajute. :) Takze kazdy rad rohlicky inac vypecene. S druhou plavbou som mal velke plany, ale den pred odchodom mi objektivne vybuchol dozor a teda mal som co robit sam so sebou. Hrebienok padol a isiel som na istotu. Cuduj sa svete, nejako som to ustal. O trojskom konovi z posadky sa radsej vyjadrovat nebudem ... osobo promin :gun: Asi vzdy bude nieco s cim sa treba vyporiadat. Logicky kazdy tym musi prejst a najst si vlatnu cestu. Mna zatial extrem asi este len caka ale urobim vsetko preto, aby k nemu nedoslo. Kapela hadam hrat nebude.

Do noveho roka 2013 prajem vietor do plachiet ako kyslik do pluc.

Andrej
Uživatelský avatar
Karlos2
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 158
Registrován: čtv úno 05, 2009 1:00 am
Reputace: 62
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Karlos2 » čtv pro 27, 2012 11:42 am

ahoj Skof_ACE,
hezky napsáno, účel splněn, jak psáno v první reakci - článek "zarámovat a vystavit". Každý plul jednou poprvé. Loď i posádka v pořádku, nějaké zkušenosti nasbírány, příště to bude jen a jen lepší :) Zkušenosti, odhodlání, k tomu respekt a pokoru před mořem, šikovnou posádku a v Novém roce hurá na jachtu ! Alles Gute.
Karlos
Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » pát pro 28, 2012 8:29 am

Odkud jsi měl loď?
Jinak pokud mé mikrozkušenosti dovolí radit, myslím si, že na první, druhé, třetí plavbě bych se vykašlal na časový harmonogram, jel bych tam, kde se můžu vyvázat za světla a s možností ještě přejet jinam (třeba při změmě směru větru), ono je fajn udělat si plán v obýváku, ale nějak to pak nemusí fungovat ;) ;) .
Nám se v roce 1999 ve Splitu podařilo ohnout koš poté, co nám při zaplouvání do uličky mezi lodě za 40 ti uzlového větru spadl řetěz z převodu kormidelního kola. Naštěstí se nic moc nestalo, dokonce nám ani nestrhli nic z kauce, protože jsme technika přesvědčili, že na vině byl nenamazaný řetěz a tak nám málem ještě děkovali za záchranu lodi a přidali 100 DEM, které jsme ve Splitu za opravu zaplatili.
Nicméně už na podzim stejného roku jsem jel znovu, pronajal si Elan 333 a celý týden trénoval s kolegou manévry. Foukalo jugo jak cyp, upluli jsme jen 65 NM kolem Sukošanu, ale při odjezdu z mariny jsem věděl, že mám za sebou stovky přistání, odplutí na návětrnou stranu mola, na závětrnou stranu mola, mezi lodě, bez lodí, no šla mi z toho někdy hlava kolem. A i tak dneska po třinácti letech na moři mám respekt, pokud mi třeba fouká do čumáku (motorák lítá po marině jak nudle v bandasce) nebo přistávám mezi výrazně menší loďky.
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod aTrej » pát pro 28, 2012 9:40 am

Macek, vystizne napisane. Len si myslim, ze obcas sa zamiena slovo strach s respektom. Ono pokial viem tak chorvatske B je aj tak len do 4BF. Vidis, kazdy nejako zacinal.

Ospravedlnujem sa za nepodlozenu informaciu. Bol som v tom, ze plati obmedzenie do 4BF . Odvcera som hladal na nete oporu v mojej domnienke a fakt som nic nenasiel.
Naposledy upravil(a) aTrej dne sob pro 29, 2012 2:38 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
DarkDruid
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 85
Registrován: pon črc 26, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod DarkDruid » pát pro 28, 2012 3:54 pm

aTrej píše:Ono pokial viem tak chorvatske B je aj tak len do 4BF.

Já byl do teď přesvědčený, že omezení silou větru má české Cčko, ale nikoliv chorvatské Bčko. Jsi si jistý tím omezením silou větru u chorvatských průkazů? :?
Uživatelský avatar
bedrich
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » sob pro 29, 2012 9:42 am

Žádné omezení chorvatských průkazů ve vztahu k síle větru opravdu není. Ostatní (geografické a hmotnostní limity) bylo opakovaně promleto ve vláknech " Kapitánské licence a podobné průkazy" :?
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 750
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » sob pro 29, 2012 9:14 pm

Ahoj,

plně souhlasím s tím, že ten první příspěvek by se měl napsat zlatým písmem, zarámovat a vyvěsit na každé lodi a všude, kde se dělají kapitánské zkoušky.
Sebelepší studium doma u stolu, nebo plavba na moři za počasí, kdy se hladina leskne jako zrcadlo a počasí je jako na fotkách z katalogu, nepřipraví člověka na "radosti" plynoucí z krizových situací za bouřky, silného větru a podobně.
Sám jsem rovněž začal týdenní plavbou pod vedením celkem zkušené kapitánky, na 6m plachetnici, ale za krásného počasí. Přes zimu pak následoval průkaz VMP a v létě opět hurá na tu samou plachetnici, opět s rodinou. Jenže za týden mé první kapitánské plavby jsem zažil asi 8 bouřek, dvakrát uvolnění kotvy (za bouřky jsme málem skončili na břehu, což jsme v reále viděli u sousední plachetnice a my vyvázli jen se štěstím), málem jsem utopil kajak tažený za lodí. Ale byla to "škola života", která mi dala právě ten potřebný respekt z moře, větru, počasí, náhod. Po pár letech jsem pak zažil Bóru (40 - 50 kn) opět na stejné lodi, ale s posádkou mořem nepolíbenou. A taky jsem to musel zvládnout a opět jsem získal další zkušenost a ještě větší respekt z moře, větru, počasí, náhod ... Teprve praxí získanou za ztížených podmínek člověk získává zkušenosti, kterých není nikdy dost.

Pavel.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 750
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » sob pro 29, 2012 9:19 pm

To Skof:
Ještě poznámka - nechceš buď sám (zkopírovat první příspěvek a přidat k tomu rozvedení toho namotání lana do vrtule a podobně) nebo po dohodě s moderátorem svůj příspěvek uspořádat jako reportáž a dát do sekce "Moje první kapitánská plavba"? Myslím si, že je to zajímavý a poučný příběh, který tam určitě patří.

Pavel.
Uživatelský avatar
Skof_ACE
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 60
Registrován: ned pro 23, 2012 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Skof_ACE » pon pro 31, 2012 11:22 am

Macek0585 píše:Odkud jsi měl loď?
Jinak pokud mé mikrozkušenosti dovolí radit, myslím si, že na první, druhé, třetí plavbě bych se vykašlal na časový harmonogram, jel bych tam, kde se můžu vyvázat za světla a s možností ještě přejet jinam (třeba při změmě směru větru), ono je fajn udělat si plán v obýváku, ale nějak to pak nemusí fungovat ;) ;) .
Nám se v roce 1999 ve Splitu podařilo ohnout koš poté, co nám při zaplouvání do uličky mezi lodě za 40 ti uzlového větru spadl řetěz z převodu kormidelního kola. Naštěstí se nic moc nestalo, dokonce nám ani nestrhli nic z kauce, protože jsme technika přesvědčili, že na vině byl nenamazaný řetěz a tak nám málem ještě děkovali za záchranu lodi a přidali 100 DEM, které jsme ve Splitu za opravu zaplatili.
Nicméně už na podzim stejného roku jsem jel znovu, pronajal si Elan 333 a celý týden trénoval s kolegou manévry. Foukalo jugo jak cyp, upluli jsme jen 65 NM kolem Sukošanu, ale při odjezdu z mariny jsem věděl, že mám za sebou stovky přistání, odplutí na návětrnou stranu mola, na závětrnou stranu mola, mezi lodě, bez lodí, no šla mi z toho někdy hlava kolem. A i tak dneska po třinácti letech na moři mám respekt, pokud mi třeba fouká do čumáku (motorák lítá po marině jak nudle v bandasce) nebo přistávám mezi výrazně menší loďky.


Loď byla ze Zadaru - Ecos.
Letos bych "chtěl" nějaký ten časový harmonogram mít a hlavně dodržet:), ale uvidim jak to půjde. Každopádně už teď při vybírání potenciálních kotvišť hledám ty, u kterých je do půl hodiny cesty náhradní varianta a ideálně varianty dvě-chráněné proti různým směrům větru:).
A to, jak jsem teprve při třetím přistání zjistil, jak moc velkou sílu má vítr jsem ani nepsal:) Takže jak říkal Mireček"se učit, se učit, se učit" :)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host