Začínám a beru poprvé plachetnici z charteru

Rady pro začínající jachtaře

Moderátoři: vilma, windward, Pepa

Uživatelský avatar
FiendMB
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 31
Registrován: čtv led 31, 2013 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Kolín

Příspěvekod FiendMB » čtv led 31, 2013 11:57 am

Ahoj, chystám se na svou první plavbu co by skiper. Loď jsem si vybral bavárku 46 z Murteru na začátku září (nebojte nezbláznil jsem se). Prvně jsem byl na jachtě zhruba před 8 lety, od té doby párkrát Chorvatsko, jednou karibik, vše jako člen posádky. Posledních pár let jezdím pravidelně na Orlík (VMP). V Chorvatsku jsem si udělal minulý rok průkaz a letos chci s vyrazit na první samostatnou plavbu.

Nejprve jsem chtěl menší loď 33-37, ale mojí podmínkou byl truster, neboť největší strach mám právě z parkování (a to si myslím, že cit pro to mám, ale jak to teď a tady natrénovat :cry:). Malé lodě truster nemají a vím i z Orlíku, že když fouká, tak to není sranda, takže jsem pak volil něco většího, a nakonec jsem vybral až možná moc velkou 46. Na té lodi jsem ale před 2 lety jako člen posádky jel, takže jí celkem znám a hlavně je z dobré chartrovky a rok 09 v dobrém stavu.

Můj dotaz k vám zkušeným je na téma parkování v marinách. Němel byste někdo nějaké teoretické rady, publikace, které by se parkování věnovali? Když je pěkně, klidná hladinka, tak je vše ok, ale takové podmínky nejsou vždy a já chci být připraven. Setkali jste se někdy s tím, že byste loď přistavili k molu a personál mariny by jí zaparkoval? Někdy bych raději nedělal frajera a předal to zkušenějším. Loď samozřejmě nechám pojistit na kauci, takže to mě nechává trochu v klidu, přesto se chci věnovat prevenci 8). Mám celkem dost času, tak bych si rád prostudoval nějakou teorii, protože vše vypadá v pohodě, ale když člověk na lodi znervózní, něco do toho přijde, tak chci být připraven.

Jinak budu rád za další typy a rady, které se do první plavby hodí. Četl jsem článek, který je zde na fóru a přesně tak dopadnout nechci. Přeci jenom nějaká ta zkušenost a nepříjemné situace jsem již zažil. Nejvíce se však bojím toho parkování s poměrně velkou lodí :lol: , i když na druhou stranu vím, že parkování je malichernost oproti situacím které mohou na moři nastat.
Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod tatinecek » čtv led 31, 2013 1:30 pm

Jestli je B 46jedna z těch co jezdí Velikonoční regatu a další regaty, tak nejsou úplně v nejlepší kondici. Ke kotvení přeji klinou a pevnou ruku a rozvahu. Radši 2x vyjet a najet znovu, než napoprvé a blbě. A jen trénink dělá mistra.
Uživatelský avatar
David_
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 122
Registrován: pon dub 23, 2012 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Praha

Příspěvekod David_ » čtv led 31, 2013 1:34 pm

Ahoj,

k těm marinam bych měl několik poznámek/poznatků:

1) Hlavně pomalu!!! 46ka není tunová loď na Orlíku a když se dá do pohybu tak ji jen tak (o jinou loď nebo molo) neodstrčíš/nezastavíš/nezbrzdíš

2) Nenechat se znervóznit!!! - to zná asi každý. Nepovede se mu manévr napoprvé a už začnou vykukovat a na molech se shromažďovat "čumilové" doufajíc, že bude nějaká "legrace". Nebude! Hlavně ten klid...

3) V marině je nejlehčí couvat. Loď pěkně "drží stopu". Protože kormidlo při couvání reaguje "obráceně" klidně si stoupni také z druhé strany - tedy zády k nástavbě a čelem ke kormidlu :).

4) Myslím, že pěknou publikací která by Ti mohla do první skipperské role pomoci je "Za kormidlem nejen na Jadranu" od Františka Novotného. Krom nějakých typů s marinamy tam najdeš i jiné pěkné postřehy a rady. Kniha je orientována především na prostředí Jadranu takže další plus pro Tebe

Jinak hodně zdaru!

David
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv led 31, 2013 2:28 pm

FiendMB píše:Němel byste někdo nějaké teoretické rady, publikace, které by se parkování věnovali?

Vítám tě na fóru a díky za malé představení. Na tvou otázku mám jednu velkou radu: Dovolím si tvrdit, že vše co můžeš při své první plavbě potřebovat, na tomto fóru již je napsané. Stačí jen číst, číst a číst. Do září času habakuk.

Pro začátek, aby jsi neřekl že jsme na nováčky jako na cizí, dvě pro tebe nejdůležitější sekce. Na konkrétní věc prosím zadávat doplňující otázky v konkrétním vlákně.
- modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=103
- modules.php?name=Forums&file=viewforum&f=72
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » čtv led 31, 2013 6:49 pm

FiendMB píše:.... Loď jsem si vybral bavárku 46 z Murteru......


tatinecek píše:...Jestli je B 46jedna z těch co jezdí Velikonoční regatu a další regaty, tak nejsou úplně v nejlepší kondici....


Charterovku v Murteru (marina Hramina) znám poměrně velmi dobře. Má velmi schopného manažera, který se o lodě kvalitně stará. Známe ho všichni, kdo jsme u nej několikrát loď brali.

Problém je v tom, že má flotilu těchto lodí. S oblibou si je půjčuje kde kdo na regaty. Po regatě nikdy, nevíš v jakém stavu lodě závodníci vrátí. Přece jenom nelze okamžitě vyměnit vše, i když manažer dává do lodí obrovské peníze zpět.

Termín začátek září je výhodný. Regaty končí koncem května a začínají až koncem září. Dá se předpokládat, že lodě budou v dobrém stavu.
Naposled jsem měl tuto loď na podzim 2011 právě na regatě. S manažerem Živkem jsem naposled mluvil na výstavě v Praze v listopadu 2012. Nevypadal, že by se na to chtěl vykašlat.
Věřím, žes vybral dobře.
Uživatelský avatar
pes
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 161
Registrován: pon čer 30, 2008 2:00 am
Reputace: 1

B46

Příspěvekod pes » čtv led 31, 2013 7:22 pm

B46 je charterový standard, truster mít může, ale taky nemusí. Za klidu ti truster pomůže, ale větší vítr nepřetlačí pak je nutno kotvit klasicky a díky předchozímu kotvení s trusterem mohou chybět zkušenosti. To byl můj případ taky jsem volil B44 s trusterem místo B36, dnes bych volil na první plavbu jinak..Je lepší na truster nespoléhat. Couvání s B46 je jiné než s malou lodí, loď je těžká musí se trochu rozjet aby mohla zatáčet. Asistenci při kotvení si můžeš vyžádat vysílačkou na kanálu mariny a není to žádná ostuda. V domovské marině lze zavolat i charterovku a ta ti může zakotvit sama. Obecně čím horší počasí tím větší podpora.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Re: B46

Příspěvekod Jarda885 » čtv led 31, 2013 7:41 pm

pes píše:B46 je charterový standard, truster mít může, ale taky nemusí. Za klidu ti truster pomůže, ale větší vítr nepřetlačí ......



1. V Marině Hramině všechny B46 bow truster mají.

2. Truster není od toho, abys jím nahrazoval klasickou manipulaci s lodí. Má tepelnou ochranu, která velmi rychle vypíná. Pak několik minut truster nefunguje, než tepelná ochrana znovu naskočí. Měl bys couvat natolik rychle, jako bys truster neměl. Použiješ jej pouze pro korekci, když špatně odhadneš.

3. Couvat rychle nebo pomalu? Vždy natolik rychle, abys řídil loď. Neřídíš-li loď Ty, řídí ji vítr. To je vždycky špatně.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát úno 01, 2013 9:36 am

Jenom že čí/které rady jsou ty pravé? Včera jsem četl: "Hlavně pomalu!!! 46ka není tunová loď na Orlíku a když se dá do pohybu tak ji jen tak (o jinou loď nebo molo) neodstrčíš/nezastavíš/nezbrzdíš" a jen jsem nadskočil. Pak se to naštěstí korigovalo: "Couvat rychle nebo pomalu? Vždy natolik rychle, abys řídil loď. Neřídíš-li loď Ty, řídí ji vítr. To je vždycky špatně." To už je lepší.
Ale když to čte člověk neznalý, musí v tom mít guláš.

A já říkám. Samozřejmě. Pomalu můžu, když nefouká. Jakmile jo, musí to být celkem fofr. Najíždět nejméně 2-3 uzle ke konci nejméně 1-2 uzle (měřeno GPS). Pokud loď couvá, zastaví jí "plný vpřed" na metru. Obráceně to je samozřejmě podstatně horší, to chce tak 3-4 metry, někdy i pět.. Obrovský rozdíl zda přistáváme zádí, nebo přídí!!! Baveno se o lodích 40-50 stop.
Další aspekt, počítat se snosem přídě při zastavování a do stání couvat až 45° po větru. Další aspekt, zalamovat loď do stání opět po větru, protože je vyzkoušené, že pokud proti větru, příď mě to tam nemusí pustit, prostě nezatočí.
Atd, atd...

Těch aspektů je obrovské množství a člověk pokud to pouze čte, nevzpomene si na vše v čase kdy to potřebuje. Praxe. Jedině praxe, případně zdokonalovací kurzy mají podle mě největší vliv na umění.

V každém případě platí to, co jsem napsal v prvotním přivítání nováčka. Na každý manévr zde máme vlákno a vše co potřebuje se dočte tam. Pokud ne, tak (opět tam) může vznést další otázku, další neřešený problém.
Uživatelský avatar
FiendMB
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 31
Registrován: čtv led 31, 2013 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Kolín

Příspěvekod FiendMB » pát úno 01, 2013 1:36 pm

Ahoj, knížku kterou zde zmínil kolega určitě přečtu - vypadá zajímavě :good:. Co se týče toho parkování, ideální by byla nějaká brožura, kde by byly jednotlivé situace ve 2D nakresleny. Vím, že je to o praxi, přesto teorie je také potřeba. Doma už mám připraveného takového průvodce pobřeží Chorvatska (modré desky určitě znáte, - mapy, popis kotvišť atd...), dále mám nějaké mapy a pomalu přemýšlím o trase.

Dále jsem se chtěl zeptat, jak často jezdíte během týdenní plavby do mariny? Když to situace vyžaduje, tak je to jasné, ale jinak je nějaká potřeba? dojde voda apod? Když jsme byli v karibiku, tak tam v podstatě mariny ani nebyli a za nějakých 17 dní jsme si vystačili, ale loď byla upravena na plavbu přes atlantik a měla velké zásobníky vody včetně odsolovačky a dalších vymožeností, ale jak je to v Chorvatsku? Osobně mariny moc rád nemám, raději kotvím v přírodě samozřejmě nejlépe na boji. Pokud člověk chce navštívit nějaké pěkné město, tak je to také jasné, zajímají mě spíše zásoby a nutnost použití mariny.

Jinak díky za podporu a rady. Včera, když jsem podepisoval smlouvu, tak jsem byl nervóznější, ale dneska je to už v pohodě, spíš přemýšlím, jak to udělat a jed třeba ještě v červnu 8) :?
Uživatelský avatar
HoPrahok
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 197
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 1

RE:

Příspěvekod HoPrahok » pát úno 01, 2013 1:53 pm

Ahoj, kromě jiného napiš, kam se chceš z Murteru vydat. Na sever či na jih nebo na ostrovy a pak to tady každý určitě dá spoustu tipů a rad na jednotlivá místa, která jsou cestou.
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 628
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » pát úno 01, 2013 2:05 pm

Hlavně sleduj počasí. A představ si, že loď není na asfaltu a splouvá větrem. Má samozřejmě nějakou setrvačnost. S tou musíš počítat a někdy ji můžeš šikovně využít. Loď v malé rychlosti splouvá víc než ve vyšší, když se budeš ploužit tak tě vezme vítr. Na zpátečku nereaguje kormidlo tak dobře jak při jízdě v před, kdy krátkodobě přidáš otáčky šroubu a proud vody za šroubem kormidlo pošle tam kam chceš. Nevím jak B46 ale je dobrý počítat s tím, že při změně vpřed/vzad otáček šroubu ti záď uhne do strany, podle listů vrtule. To si někde venku zkus. Pak je nesmysl se v marině otáčet naopak. Důležitá je instruktáž posádky předem, všechny háčky rozdej do volných rukou. Neházet lana na břeh moc brzo, stejně nedohodíš a pak jsou akorát mokrý, atd. Prostě přemýšlej a ono to půjde.

Na murteru jsem kotvil v marině při narazove boře kolem 40knt a většina lodí měla problémy. To je prostě normální mít problémy při kotvení v maríně když fouká z boku.

Moc se mi líbil fígl jednoho kapitána, kterýmu vzal vítr příď. Uvázal lano na zadní vazák o břeh, zařadil dopředu a než vyřešil druhou stranu, tak se mu příď srovnala na místo. Pak si došel s muringem dopředu a 50ku zakotvil sám. Budu muset někdy zkusit.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pát úno 01, 2013 2:11 pm

2 FriendMB:
Tvoje loď nebude mít odsolovačky. Budeš mít myslím 2 x 150 litrů vody. Záleží na tom, kolik bude v posádce žen. Když jsme samí chlapi, stačí jednou za týden doplnit vodu. Elektřinu, pokud jede lednička, dobije motor asi za dvě hodiny. Pokud jako nováček budeš jezdit hodně na motor, bude pro Tebe limitní voda. Ta se dá doplnit i přes den někde v malém městě. V podstatě nemusíš v marině ani jednu noc.

Pokud budeš jezdit na plachty, bude limitní stav baterií. Buď budeš hrkat motorem na volnoběh nebo půjdeš na noc na elektrickou přípojku. To je do města (levnější) anebo mariny (dražší). Varianta město přes noc je mně sympatičtější. Spojí se s návštěvou místní hospůdky. Ochutnáme místní speciality. Můžeš na večerní procházku po pevné zemi...

Na kotvě nebo na bojce se moc nehneš z lodě. Máš sice gumák (dingy), ale to už je omezení. Musí se domluvit pokud možno celá posádka. Nebo jeden se ujme funkce převozníka. Často to dopadá tak, že se posádka v lodi zhuláká chlastem.
Naposledy upravil(a) Jarda885 dne pát úno 01, 2013 2:16 pm, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
MalyBob
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 300
Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod MalyBob » pát úno 01, 2013 2:12 pm

Ahoj,
- kniha pana Novotného je velmi zdařilá, jsou tam jak píšeš 2D obrázky pro různé varianty zajíždění do stání, neváhej a zakup
- dále se ve stejném zdroji píše něco málo i o plánování plavby, nepletu-li se 2 dny tam/4 dny zpět
- že máš respekt z "parkování" je normální, časem se to poddá (nebo ne :mad: )
- během týdenního charteru se vyvazuji max jednou někde kolem poloviny týdne, hlavně na dobrání vody (marina, město apod.)
- voda se dá dobrat i u benzinek, i když motoruji co nejméně, po zkušenostech tankuji po 3-4 dnech
- k trase těžko říct - menší vzdálenosti a více zátok máš od Murteru na sever, záleží na počasí a složení posádky
- doporučuji pravidelné sledování předpovědi, 24 hod předem už je to velmi přesné, debaty o datovém připojení v jiných vláknech zde, příp.přítel na telefonu z domu
- a hlavně jachting nejsou dostihy (regatisti prominou)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát úno 01, 2013 3:22 pm

martinptacek píše:Moc se mi líbil fígl jednoho kapitána, kterýmu vzal vítr příď. Uvázal lano na zadní vazák o břeh, zařadil dopředu .....
On to není ani tak fígl, jako jedna z technik vázání, obzvláště u málopočetné až jednomužné posádky. Samozřejmě do určitého limitu bočního větru.
Já to nějak nepoužívám, ale instruktor nám ukazoval jak nacouval zadním platem až k molu, zařadil mírně vpřed, vystoupil, provlékl lano kruhem a v klidu zase nastoupil a zafixoval lano o zadní vazák. Luxusní!!!

Co mě překvapilo, že nás loni podobně vázal i jeden správce na městském mole. Už nevím kde to bylo. Neměl nachystaný mooring, ale vyžadoval zadní (návětrné) lano a až pak podával mooring. Zde je samozřejmě potřeba ihned po zafixování zadního lana, zařadit vpřed. Je to opravdu jednoduché, účinné a mohl by se z toho stát standard.
Uživatelský avatar
FiendMB
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 31
Registrován: čtv led 31, 2013 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Kolín

Příspěvekod FiendMB » pát úno 01, 2013 3:28 pm

Když jsme jeli před 2 lety z Murteru, tak jsme měli krásnou trasu na sever, dojeli jsme do Lošijnu a zpět, každý kousek plavby byl nádherný. Krásné zastávky, Veli Rat, sladkovodní jezero na jihu dugy otoku, mana, Lošijn atd. Byl jsem také na jihu, a také to má něco do sebe (nadchla mě jeskyně prosvětlená sluncem na jednom ostrovu), ale byly tam už delší i trochu nudnější přeplavby, řekl bych, že i menší možnosti kotvení, ale zase tepleji, a to je něco pro mě :oops: . Posádka je v podstatě nová, takže jim nemůžu udělat to, že bych vynechal Kornati. Sever jsem sice projel, a jeden člen posádky asi už 3x ale stejně to spíše zopáknem, nevím totiž, zda bysme se v pohodě dobelhali třeba do Korčuly a zpět. Předpokládám, že vítr asi nebude žádnej extrémní nechci být v časovém presu. Jinak dvě dívky s námi jedou :lol: tak doufejme, že nebude žádná smůla (s vyčerpanou vodou tedy počítám), osobně se sprchuju sladkou až na marině, ale co se dá dělat.. :hmm: Jakou má cca taková jachta spotřebu nafty na hodinu? při nějaké normální rychlosti třeba kolem 6...
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 181
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » pát úno 01, 2013 3:34 pm

Baharis píše:Další aspekt, zalamovat loď do stání opět po větru, protože je vyzkoušené, že pokud proti větru, příď mě to tam nemusí pustit, prostě nezatočí.


toto znie logicky, az na to ze som zoparkrat cital ze vsetky manevre sa robia zasadne PROTI vetru/prudu
co s tym teraz :?
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát úno 01, 2013 3:46 pm

Já k tomuto zjištění přišel tak před dvěma třemi léty, když jsem již po několikáté nebyl schopen zatočit do stání mezi dvě lodě. Nebyla to žádná vichřice, plul jsem svižně, ale prostě záď zatáčela a příď se za ni jakoby schovávala. Takže místo zatáčky to byl traverz směrem k přídi vzdálenější lodě.
Když se to udělá obráceně, lehčí, vyšší a bez kýlu se příď logicky větrem sama otočí.

Je to výsledek vlastních pozorování a zkušeností. Nevylučuji že někde mohou psát něco jiného a dokonce že mohou mít i pravdu. Mě to funguje.

EDIT: Čo s tým teraz? Vyzkoušet! :lol:
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 181
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » pát úno 01, 2013 3:50 pm

asi to bude chcet dobry odhad aby som to potom neoprel do susednej lode
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 752
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » pát úno 01, 2013 4:02 pm

Baharis píše:Další aspekt, zalamovat loď do stání opět po větru, protože je vyzkoušené, že pokud proti větru, příď mě to tam nemusí pustit, prostě nezatočí.
Atd, atd...


Jo, Baharisi, ale to musí být bezvadný manévr... Tu loď velmi jednoduše přetočíš. Navíc je to fofr po větru, ten tě zatlačí do něčeho, co nechceša pak nemáš moc volbu. Jsem příznivcem proti větru.
Zrovna včera na protějším molu přistávali němci u Sparklingu s nejakou 45 a dali to po větru, samozřejmě přetočili a já si říkal, proč to dělají komplikovaně, když to jde jednoduše. Místa bylo dost, mohli si vybrat.
Myšák
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pát úno 01, 2013 4:33 pm

Baharis píše:
martinptacek píše:Moc se mi líbil fígl jednoho kapitána, kterýmu vzal vítr příď. Uvázal lano na zadní vazák o břeh, zařadil dopředu .....
On to není ani tak fígl, jako jedna z technik vázání, obzvláště u málopočetné až jednomužné posádky. Samozřejmě do určitého limitu bočního větru.
Já to nějak nepoužívám, ale instruktor nám ukazoval jak nacouval zadním platem až k molu, zařadil mírně vpřed, vystoupil, provlékl lano kruhem a v klidu zase nastoupil a zafixoval lano o zadní vazák. Luxusní!!!

Co mě překvapilo, že nás loni podobně vázal i jeden správce na městském mole. Už nevím kde to bylo. Neměl nachystaný mooring, ale vyžadoval zadní (návětrné) lano a až pak podával mooring. Zde je samozřejmě potřeba ihned po zafixování zadního lana, zařadit vpřed. Je to opravdu jednoduché, účinné a mohl by se z toho stát standard.


Baharisi, má to jeden háček, proč to se to neučí v základním kurzu.
Současně běží vrtule motoru a někdo ručkuje s mooringem na příď. Vzpomeň si, co všechno s tenkým lanem od mooringu dokáží nezkušení lidé dělat. Riziko namotání tohoto tenkého provázku na propeler je velké. Tento manévr proto dělají pouze zkušení kapitáni, kteří si tohle riziko umějí pohlídat. Mooringové lano si vedou kolem boku na příď sami. Tenký provázek důsledně háží pod sebe na dno.

U varianty, která se učí, je propeler po čas ručkování s mooringem na příď v klidu. I když nováček táhne tenké lanko těsně pod lodí, nebezpečí namotání na propeler je minimální. V marinách tuto variantu používají taky, protože neví, jak zkušená posádka přijíždí. Navíc mooring přidrží nad hladinou a tenký provázek háže do vody marinero.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pát úno 01, 2013 5:05 pm

FiendMB píše:...... Posádka je v podstatě nová, takže jim nemůžu udělat to, že bych vynechal Kornati.......


Na Kornati můžeš pouze pokud nebude moc foukat. Přečti si:
modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=7408&start=0

Jeden nováček vyjel na Kornati ve velkém větru.

Kornati jsou jedna z nejnáročnějších oblastí Chorvatska. Zasahuje tam vítr a vlny z otevřeného moře. Spousta mělčin, úzké prostory mezi ostrovy kde se točí vítr tak, že křižovat mohou pouze zkušení. Nováčci plují jak na surfu. Doprava doleva, dopředu vůbec.
Málo kotvišt. Pouze jediná marina Piškera, u které se nedoporučuje poprvé zajíždět v noci. Na vjezdu jsou nebezpečná skaliska.

Majáky a kardinální znaky nejsou v celých Kornatech. Pouze na doporučených průjezdech.
Mezi spoustou ostrovů jsou šelfy ve hloubce 1 metr. Podle hladiny to vypadá, že můžeš proplout, ale nesmíš. Je to pár let, co tam rozbili loď kluci, kdy z 8 členů posádky bylo 6 kapitánů. Všichni hleděli do mapy a ....

Není žádná ostuda, když na první plavbě Kornati svým kamarádům neukážeš. Osobně Ti doporučím, jeď na Kornati pouze bude-li na Murterském moři vítr max 5 Bft a vlny kolem metru. Bude to napoprvé navigačně náročné i v bezvětří. Vůbec neuvažuj o tom, že bys najížděl na Kornati od jinud než z Murterského moře. Jsou tam jenom dva vjezdy. Ty jsou značené.
Uživatelský avatar
modrymax
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: ned úno 28, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hranice

Příspěvekod modrymax » pát úno 01, 2013 5:16 pm

Jarda 885
Mohl by si se k těm dvoum vjezdům vyjádřit podrobněji :?
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » pát úno 01, 2013 5:50 pm

modrymax píše:Jarda 885
Mohl by si se k těm dvoum vjezdům vyjádřit podrobněji :?


Na severozápadní straně Mala Proverza (taky se říká Katinská vrata), přibližně N 43 53,4; E 15 13,5
Je tam průjezd vyznačený plavební drahou, několik červených a zelených majáků. Bezpečně se dá použít i v noci (zkušeným skiperem).

Na jihovýchodní straně červený maják Velka Smokvica, přibližně N 43 44,0; E 15 28,3
Tento vjezd je celkem normální. Dostaneš se ale do oblasti, kde se vítr neskuteně točí kolem realtivně vysokých kopců. Každých 100 metrů může foukat z jiného směru. Podle zákona schválnosti vždy proti Tobě. Musíš křižovat.

Vjezdy z jihovýchodu od Žirje mají spousty malých a podvodních skalisk. Nejezdí se tam. Proto tam není žádný maják nebo kardinální znak.

Vjezdy ze severozápadu vyžadují obeplout celý Dugi Otok. Je to hodně mil na otevřeném moři. (Dugi Otok znamená česky Dlouhý ostrov.) [s]Krom toho severozápadní strana Dugi Otoku vypadá podobně. Spousta mělčin, neznačených skalisk. Musí se velmi zeširoka a opatrně.[/s]

Pro nováčka v bezvětří jsou ve dne bezpečné jak Mala Proverza tak Velka Smokvica. Ve větru ne, protože tam se vítr točí na pětníku a může se Ti na těch pár mětrech změnit směr několikrát. V Male Proverze je zakázáno plout na plachty.

Vedle Malé Proverzy je ještě Velká Proverza. Tam je průjezd pouze po přímce. Musíš dostat loď mezi čtyři kužely. Popsáno v 888. Žádný maják proto, aby náhodou někoho nenapadlo tam vjet v noci. Jezdíme to v kurzech. Aby se tam nováček nepustil porvé sám.

EDIT:
Vypuštěn text na základě následné debaty.
Naposledy upravil(a) Jarda885 dne pát úno 01, 2013 9:14 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 754
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 44
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » pát úno 01, 2013 6:32 pm

Člověče Jardo, ty mne popisem Kornat děsíš. Jezdím do HR každoročně od r. 2001 a nepovažuji se přesto za žádného borce, na Kornatech jsem byl minimálně 4x, ale obě Proversy propluji po paměti. Na Kornati se dá připlout od Sukošanu přes Prolaz Ždrelac (u větších lodí pozor na výšku stěžně, B 46 asi určitě nepodjede most), nemusíš obeplouvat Dugi Otok (cca 23 NM) zvenku.

Ale v mnoha věcech máš pravdu. Kdo tam nebyl a nezná to, tak samozřejmě platí to, že přes Vela Proversa musíš vědět o těch náměrných kuželech a mělčině u Katiny. Skutečně tam zejména mezi Katinou a Levrnakou jsou mělčiny, o kterých musíš vědět a vyhnout se jim. Bez podrobné mapy a neustálého pozorování a sledování polohy ani náhodou. Jsou tam místa, kde se nejen točí vítr, ale taky je tam upozornění na tryskový efekt mezi kopci.
Nicméně na Kornatech nemusí kotvit (může vyplout ze Žutu,proplout přes Mala Proversa ven, okouknout útesy na Dugi Otoku, pak to vzít dolů kolem o. Mana, pak zpět kolem Torety a na večer zase zpět na Žut).
Pokud je rozumné počasí (vítr sev. směrů) a mám posádku, která na Kornatech ještě nebyla, tak obvykle proplujeme od severovýchodu přes Mala Proversa k majáku Sestrica, odtud se podíváme na útesy z vnější strany o. Dugi Otok, pak to vezmeme dolů vnější stranou kolem Kornat (za vidění stojí útesy na ostrovech kolem Levrnaky, o. Mana s kulisami) až dolů k Veli Rašip, pak jsem to vzal SZ od o. Piškera ke Kornatu a zpět na SZ na noc na kotvě do zátoky Kravljačica. Ale to musí být dobré stabilní počasí, při silnějším větru bych si to netroufnul ani náhodou. Večer výšlap na kopec nad Kravljačicí. Ráno pak k pevnosti Toreta (lze vysadit výsadek, ke kotvení to tam moc není) a zpět přes Vela Proversa např. k Žutu nebo Ugljanu. Pozor, mezi Toretou a Proversami je právě ten nebezpečný úsek s mělčinami.

Víc informací je určitě ve vlákně o Chorvatsku - Kornati. Nechci to tady natahovat a zaplácávat fotkama.

Pavel.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9349
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát úno 01, 2013 6:46 pm

Hezky píšete, jen co je pravda.

Ale....

Když někdo napíše A) , měl by také napsat B)....

Když se zmínila Mala Provesa, měla být mnohem důrazněji uvedena bezpečná hloubka 1,9m, než že se tam pluje na náměrné body namalované na kameni..... atd.

Toto je zásadní informace, kterou jsem kdysi dostal...... A později ověřil když jsem to několikrát proplul.

Bavárka 46, co jsem dohledal, ponor 1,95 (někdy se uvádí 2m). S touto lodí bych tam v žádném případě neplul !!!!!!

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host