Dva listy kormidla - skúsenosti, rady, tipy...

Rady pro začínající jachtaře

Moderátoři: Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
staffo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 60
Registrován: stř lis 27, 2013 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Žilina, SR
Kontaktovat uživatele:

Dva listy kormidla - skúsenosti, rady, tipy...

Příspěvekod staffo » úte srp 05, 2014 5:22 pm

Zdravím skúsenejších,
máte nejaké dobré rady pre kormidlovanie plachetnice s dvoma kormidelnými listami?
Aký je rozdiel v pohodlí pri stúpaní, cúvaní či iných dôležitých manévroch?
Na čo si dať pozor, alebo čo robiť inak ako s jedným kormidlom?

Dík.

lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 308
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » úte srp 05, 2014 5:36 pm

Ahoj, měl jsem letos (poprvé) loď se dvěma kormidelními listy – Beneteau First 260 Spirit.
Zaznamenal jsem jediný rozdíl. Loď při couvání lépe reagovala na kormidlo.
Mechanizmus mezi kormidelní pákou a listy je trochu složitější, takže potenciálně by to mohl být zdroj problémů při nevhodném zacházení.
Myslím tím situaci, kdy jsou v kormidle příliš velké síly vinou nevhodně velké plochy plachet.
Také v mělkých místech je třeba hlídat oba listy. :D
Víc mě nenapadá.
Uživatelský avatar
staffo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 60
Registrován: stř lis 27, 2013 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Žilina, SR
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod staffo » úte srp 05, 2014 5:57 pm

Ja sa chystám na Elan 494, tiež poprvý krát loď s dvoma kormidelnými listami, preto ten môj záujem :roll: ...
Z doteraz prečítaného a vypočutého mi vychádzala práve opačná vlastnosť pri cúvaní ako Linxovi, a to práve zhoršenie
kormidlovateľnosti z toho dôvodu, že propeler nerobí prúdnicu priamo cez kormidelný list
ale medzi dvoma listami, a tým že by sa najskôr mala dosiahnuť väčšia rýchlosť lode (rozbehnúť ju) aby sa vôbec normálne
dala pri cúvaní kormidlovať...

Hmmm, a pri stúpaní, teda v náklone, by dva kormidelné listy mali práve uľahčiť prácu či už kormidelníka
alebo priamo kormidelného listu pri miernom preplachtení, pretože je "pracovný" list v ose dráhy lode... :mad:

A teraz, babo raď.... Iste budem viac dôverovať informáciám od ľudí ako Lynx - skúsenosti nepustia,
čo je na tom, čo som napísal nesprávne? ....

R.
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 3
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvekod Bilardos » úte srp 05, 2014 6:45 pm

staffo píše:...Z doteraz prečítaného a vypočutého mi vychádzala práve opačná vlastnosť pri cúvaní ako Linxovi, a to práve zhoršenie
kormidlovateľnosti z toho dôvodu, že propeler nerobí prúdnicu priamo cez kormidelný list
ale medzi dvoma listami, a tým že by sa najskôr mala dosiahnuť väčšia rýchlosť lode (rozbehnúť ju) aby sa vôbec normálne
dala pri cúvaní kormidlovať...

Souhlas.
Jinak jako chartrař jezdící do HR eviduji docela velký nárůst těchto lodí (myslím mezi nově pořizovanýma)
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 708
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » úte srp 05, 2014 8:15 pm

Mel jsem elan 350 a elan 450, obe maji 2 listy a pri couvani se mi zdalo, ze potrebuji vetsi rychlost, aby kormidlo zaclo reagovat.
Vetsi pozornost vyzaduje proplouvani mezi mooringy v marine ale jinak jsem byl z obou lodi nadseny, reagovaly krasne na natoceni kormidla a v kazdem okamziku jsem v ruce citil, co se s lodi deje. K tomu jeste spousta mista na pracovisti, pohodlny pruchod pres kokpit, bral bych obe kdykoli zase :good:
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 3
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvekod Bilardos » úte srp 05, 2014 8:25 pm

Martin88 píše:..Vetsi pozornost vyzaduje proplouvani mezi mooringy v marine

Prohlížel jsem jedu Bavarku co byla vytažená z vody a přijde mě, že když má dvě, jsou kratší než když je jen jedno. Takže by to až takový problém být nemusel, možná i výhoda. Např Zaton, kde bylo ještě loni AC jsem viděl několik lodí drhnout kormidlem. Tady by to bylo dle mého odhadu že jsou kratší bez problémů.
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 708
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » úte srp 05, 2014 9:01 pm

http://www.elan-yachts.com/img/yachts/e450/photo-02.jpg
ja uz si pozor davat budu, jednou jsem jeden mooring pohladil :)
tady je dobre videt delka kormidla, kdyz je o metr a pul od osy lode, tak uz to muze delat potize
Uživatelský avatar
MB
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 76
Registrován: čtv led 19, 2012 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Střední Čechy

Příspěvekod MB » stř srp 06, 2014 8:08 am

Bavaria 45 - 2 listy loni na Baltu - držela pěkně i ve velkých náklonech (jeden list pořád pod vodou) myslím že s jednolistem bychom už spinoutili :-) . Couvání (zatáčení)se mi zdálo poněkud horší .... ale šlo to ...ono taky, s 45 v Dánsku ....se skoro nikde nevlezete (maríny), nebo jen tak a tak ... (kůly uhnou :-)) ) pokud se ptáte, proč velké náklony, když při refu a menším náklonu to jede líp ....protože 3 grácie to tak chtěly (11,12,14 let ) a bavilo je to kormidlovat ...
Mohl bych rozvinout polemiku o odporu jedné a více ploutví, a tak, ale myslím že je to pro turistiku dost jedno. Hlavně si skus to couvání, ona se stejně každá loď chová jinak ...
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 308
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » stř srp 06, 2014 9:04 am

Z toho, co píšete, mi vychází, že First 260 má zřejmě kormidelní listy větší, než by byla plocha jednoho listu.
Mně fakt při couvání reagovala dobře i při malé rychlosti. Ostatní lodi to můžou mít jinak.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 638
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 22
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » stř srp 06, 2014 9:46 am

Jen drobná poznámka - jak někdo psal výš, tak podle mne při couvání se proud vody od propeleru vůbec neuplatní ani při jednom ani při dvou listech. To může mít vliv při jednom listu při dopředném chodu, kde se dá pro otočení lodě na malém prostoru (loď bez příďového motorku) využít krátký dopředný chod a tím "ofouknout" kormidlo natočené do potřebného směru a vzápětí dát zase zpátečku na zastavení dopředného pohybu lodě. U dvou listů tato možnost odpadá, protože při dopředném chodu proud vody od propeleru projde mezi listy kormidla a tudíž lodi nedá impulz pro otáčení kolem svislé osy (nebo aspoň ne takový, jako u jednoho kormidla). Ale předpokládám, že se dva listy montují spíš na větší lodě, kde je pro změnu už stadardně přední manévrovací motor.

Pavel.
Uživatelský avatar
bedrich
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 424
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » čtv srp 07, 2014 11:50 am

Ano, je to tak, jak píše Pavel63. Proud vody od propeleru se uplatní jen při dopředném chodu a jednom kormidelním listu. Ale pro zajímavost - občas se najde i vyjímka: katamarany Fountaine Pajot mají nejprve kormidlo a za ním pak propeler, na každém trupu. Tam je to ale fuk, protože manévry na místě jdou provádět motorama jako třeba u pásáku.
Uživatelský avatar
staffo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 60
Registrován: stř lis 27, 2013 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Žilina, SR
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod staffo » čtv srp 07, 2014 12:47 pm

OK, tak keď to zhrniem, dva kormidelné listy budú fajn pri stúpaní - loď
sa neskôr dostane do spinoutu, pretože sa mi nebude na vlnách v náklone
vyťahovať kormidlo tak, ako pri single-liste....
Zároveň ale strácam možnosť "odhodiť" kormu pri manévroch napr. v maríne
rýchlym prúdom vody na list kormidla. Neviem, či pri dvoch listoch
bude napr. efekt krútiaceho momentu propelera viac či menej výrazný
voči jednému listu, asi by to nemalo mať súvis, no dva listy majú väčší odpor na
bočný pohyb, tak to možno bude viac prekážať, ako jeden list... :roll:

Určite ale budem musieť dávať väčší pozor na muringové laná iných lodí...

No, uvidím, vyskúšam, po návrate sem hodím nejakú skúsenosť 8) ...

Ďakujem za názory.... :D
Uživatelský avatar
staffo
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 60
Registrován: stř lis 27, 2013 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Žilina, SR
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod staffo » ned zář 07, 2014 8:32 pm

OK, takže je po plavbe, loď Elan Impression 494, z mariny Kremik v Primoštene.

Zhrnutie skúseností s dvoma kormidelnými listami - takmer žiadne vážnejšie rozdiely voči jednému
kormidelnému listu. Na stúpačku to šlo fakt lepšie, loď bola ale veľká, ťažká, je pravda, že
refovať sme museli už niekde pri vetre 16-17 uzlov, no pri správnom natrimovaní plachiet to bez problémov
držalo aj pri 25 uzloch.... tipujem, že to bol ale súčet všetkých nautických vlastností lode,
dve kormidlá stabilite iste pomohli.
Pri bežnej plavbe rozdiel nie je, cúvanie v maríne bez problémov, mám subjektívny pocit,
že loď reagovala na kormidlovanie pri cúvaní promptnejšie ako jednolistové kormidlo.
Jediná výrazná nevýhoda - ale tiež iba do času, kým si na to človek zvykne - dve kormidlá
sú vystrčené šikmo od kolmice sťažňa smerom k okraju lode - a teda obmedzujú voľný
priestor pri manévrování popri muringových lanách....

S takýmto riadením vyjadrujem teda úplnú spokojnosť. ;)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti