Totálně ke dnu

Jak jsem vyrobil/a průšvih na lodi , jak jsme se dostali do velkých potíží.
Prostě příběhy, události a zažitky pro ponaučení,

Moderátoři: vilma, Pepa

Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » ned říj 21, 2012 9:01 am

To heavy,
není mě známo,že bych do tohoto vlákna něčím přispěl,takže mě nic nemůžeš bořit.
Fakt je ale jak už zde bylo napsáno,po bitvě je každý generál.A proto si myslím,že dost diskutujících by v uvedeném případě dopadla stejně nebo i horší než Dejaml.Pár podobných situací jsem za svůj život také zažil,ale měl jsem štěstí a byl vždy o dlaň rychlejší než zlomyslný Neptun (Bože promiň).A tak je třeba skončit plané úvahy co by a jak by,a začít tvrdě pracovat na moři.Tečka.

Řekl bych raději howk,jak říká Monty,ale to by už nebyl originál.
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » ned říj 21, 2012 9:06 am

Bóžo, kontrotěž má podle mě zabránit nechtěné halze, když kormidluje čistej zaďák automat nebo nějakej začátečník. Přesně nechápu jak ti to jako může pomáhat zpomalovat halzu. Jestli tam máš kontraotěže permanenetně, tak ti tam musí přeci hrozně překážet, když jedeš třeba na stoupačku, když jdeš refovat. Jsem z tvých rad a praktik s plachtama v tomto vlákně nějakej zmatenej.

Monty, tý kotvě rozumím, jenom v tu chvíli bych upřednostnil plachty. Nicméně je dobře, že tu kotvu zmiňuješ. Můžou být situace, kdy to je jediná a poslední možnost.
Živě si představuju tu grotesku, jak sám za obdivu nepolíbených panen kašeš plachty a chytáš bóji třeba v Tijaščici, nebo jak chytáš múring, vážeš se k molu a ještě u toho kormidluješ když zaplouváš do přecpané ACI mariny. Neříkám že to nejde, ale jako návod pro běžného čártristu bych to nedoporučoval.

RACEK
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » ned říj 21, 2012 9:33 am

Dejamle, ještě jedna otázka. Dávali ti dýchnout? Tím myslím nějaký test na alkohol.

Díky RACEK
Uživatelský avatar
Dejaml666
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 26
Registrován: pát říj 12, 2012 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Dejaml666 » ned říj 21, 2012 10:55 am

Dýchat mi nedávali, ale i kdyby dali tak jsem byl cistej stejne jako zbytek posadky. Na mnou vedé lodi pije posadka az vecer v marine/na kotve. Ja pouze v marine a na kotve svatecne max jedno pivo,
Uživatelský avatar
Dejaml666
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 26
Registrován: pát říj 12, 2012 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Dejaml666 » ned říj 21, 2012 10:57 am

Udajne je zvykem i pokuta 2000 kun, ve vsech pripadech kdy se k "nehode" nachomytne kapitanat, ktere jsem byl nejak zahadne taky usetren.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » ned říj 21, 2012 12:02 pm

Racku,to není návod,nýbrž základní znalosti a dovednosti,a jak jsem se doposud mylně domníval, samozřejmost.Bůh ochraňuj krále.

howk
Monty
Uživatelský avatar
Lucifer
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: úte říj 06, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Lucifer » ned říj 21, 2012 12:30 pm

Už vím, co byla ta základní věc na kterou všichni zapomněli!!!

Neuctili Neptuna douškem moku::: :lol:
Ode mne mu jednou stačila i hašlerka a dal pokoj... :crazy: :offtopic:
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » ned říj 21, 2012 12:52 pm

MARIS píše:To heavy,
není mě známo,že bych do tohoto vlákna něčím přispěl,takže mě nic nemůžeš bořit.
Fakt je ale jak už zde bylo napsáno,po bitvě je každý generál.A proto si myslím,že dost diskutujících by v uvedeném případě dopadla stejně nebo i horší než Dejaml.Pár podobných situací jsem za svůj život také zažil,ale měl jsem štěstí a byl vždy o dlaň rychlejší než zlomyslný Neptun (Bože promiň).A tak je třeba skončit plané úvahy co by a jak by,a začít tvrdě pracovat na moři.Tečka.

Řekl bych raději howk,jak říká Monty,ale to by už nebyl originál.


Marisi, heavy myslel nejspíš mě. Samozřejmě máš s tvrdou praxí na moři pravdu absolutní, jen na tom teď momentálně nemůžu zapracovat, tak se snažím rozborem přiučit teorie, kterou doufám budu mít šanci vyzkoušet v reálu, rád tu cestu beru od píky. Samozřejmě se nemůžu připravit na všechno, pročež mě toto pošetilé úsilí z neúčasti na vodních radovánkách neomlouvá, slovutný předsedo :oops:. ;)

Racku já zas nerozumím závěrům tvým a už jsem se tě jednou ptal kde je bereš, neodpověděls. Když řeknu A musím říct taky B, když něčemu nerozumím, zeptám se a když něco nevím nedělám nepodložený závěr. Kde bereš pocit, že z toho má vzejít návod pro běžného chartristu?

Monty nemohl by jsi opravdu trošku napovědět, já tajně doufám, že je to věc která je mi známá,jen jsem jí nezachytil jako popsanou, nebo o ní neuvažuji z důvodů předpokládané běžnosti.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » ned říj 21, 2012 12:55 pm

sory za ot: na čt sport zrovna běží nějakej dokument ze závodů plachetnic, nevím co to je, ale jdu to číhat.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » ned říj 21, 2012 1:49 pm

Lucifer:Jednou jsme ho u dvoudenní flauty uctívali tolik,že další dva dni jsme banovali,že jsme ho nenechali střízlivého. :D

Máro...ono o nic nejde...mně jenom zarazil fakt,že i za předpokladu,že jsem se rozhodnul ten šutr obeplout z návětrné strany,což nebyl dobrej nápad,ale mohl být k tomu závažnej důvod,jenž mně není známý,se nikdo tady nezabývá faktem,že se to pralo s plnou hlavaskou ostře proti větru,když k tomu,a to soudíc dle pozičního náčrtu nebyl nejmenší důvod.Vítr NNE,později Dalajlámem upravenej na více N se ten šutr dal vzít klidně u plavby na bočnej,nebo možná velmi mírnej,předobok,plachtu postavit tak,jak u plavby na bočák,možná v tom větru více vypustit a snížit záchytnou plochu plachty ,klidně ať si trochu flatruje a v podstatě,předpokládajíc,že vítr sice v nárazech 40kn,stabil možná kolem 25-30kn to konstrukční rychlostí lodě hvízdnout vedle severního cípu toho šutru na otevřenější vodu,a tam až pak provádět manévry,vedoucí k snaze zrefovat a nebo plně zbalit hlavasku.Ono...pokoušet se o jakýkoliv manévr,kromě snahy plout,když mám za prdelí šutr by mně asi strach nedovolil... Tím by se eliminoval i relativní drift lodi(v podstatě driftovali ve směru,jakým bylo možné v klidu plout),ne sice reální,ale o to už tady nejde a bo to už by byli na otevřené vodě.O náklonu a nezvladatelnosti lodě už ani nemluvě.

Samozřejmě,jak psal Kanic,nikdo se ani nesnažil ten špagát z hřídele dostat,ale to nikomu nelze zazlívat,bo nevím,jestli tohle bylo v tomhle případě možné,čímž myslím,že by někdo s posádky vládnul schopnostma se potápět na nádech a u toho manipulovat s nožem ve vlnách.Ono..a to nemůžu posoudit,jak bych přesně reagoval a bylo by to závislé na síle větru,vlnách,vzdálenosti od břehu a jiných "detailech",bych možná šupnul kotvičku spět do vody,s nožem v zubech skočil za ní,mrknul jestli trochu podrží a chirurgickým řezem odstranil příčinu potíží.Záležitost cca 3 minut v mém případě.Ale i to asi kecám,a bylo li by další pokus o kotvení na hraně,tak vytáhnu kapesník a s ním,jak tady kdosi napsal zapluju za roh na pivo a nebo...co já vím...možností bylo mnoho.

Tohle ale nelze racionálně posoudit,pouze se domnívat,pokud jsem tam nebyl...Možná byla situace reálně pro mně ještě na jednoho panáka a nebo i klidně na dobrej fofr...A to nedokážu říct.

howk
Monty
Uživatelský avatar
Lucifer
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: úte říj 06, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Lucifer » ned říj 21, 2012 2:08 pm

HM...
Plavba ostře proti větru - brala jsem jako směrodatnější vyjádření, že to tak vycházelo, a jinak nešlo, než ten plánek. Nicméně i v silném větru bych i při ostře proti větru tu hlavasku vypustila, jak jsem už psala výše a jak jsi mi potvrdil.

Odřezání lana z hřídele - asi bych do toho nešla, ve vlnách určitě ne, loď se jistě pěkně houpala a spíš by to něco provedlo mně. Na tom Lošinju jsme to lano (tedy JardaF, mne k tomu nepustil, aby neměl ostudu ;)) odřezávali půl hodiny, potápěč ještě dýl a nakonec si přinesl bombu a stejně mu to trvalo dlouho. A asi bych nechtěla risknout nechat nezkušenou posádku na lodi samotnou, kotva se urve a já bych tu loď nemusela doplavat...

Manévr v nebezpečném místě - pravdu díš, když už plul a vypadalo to nadějně, tak měl plout dál od jakéhokoliv šutru a pak se případně o něco pokoušet. Teda pochopila jsem, že zkoušel vyostřit a plachtu zrefovat. To fakt neměl.
Uživatelský avatar
Dejaml666
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 26
Registrován: pát říj 12, 2012 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Dejaml666 » ned říj 21, 2012 4:24 pm

Do odřezávání pod vodou bych se v té chvíli určitě napouštěl, jak říkala Lucifer na těch vlnách by to nebylo nic moc přesto že si myslím že na nádech chvíli vydžím... Ale možná se bývalo dalo ho uříznout pod lodí na délku ruky z Badeplata zkusit znovu motor. Jinak souhlasím s tím že lepších variant bylo rozhodně víc než ta co jsem si vybral v dané chvíli já.

Co se uctivání Neptuna týče, tak bych musel konstatovat že Tuzemák mu nejede... :)
Další možnou příčinu bych viděl v 800 stránkové knižce o ztroskotání lodi, o které jsem nevěděl, než ji potapěči přinesli jako první vylovený předmět. :/ :)
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » ned říj 21, 2012 5:21 pm

Dejamle,
protože už jsi propraný ze vzduchu, moře i pod lodí, chci říct toto :

Možná ses dal tady v šanc, aby ses poučil. Nebo poučil jiné. Nevím.
Čekal jsem těch 13 stran, kdy vypěníš a pošleš nás někam. Marně.
Z toho vyvozuju, že jsi buď kliďas, nebo Ti něco došlo. Možná obojí.
Každopádně si myslím, že budeš dobrý kapitán - tedy s naší pomocí -
a neměl by jsi hledat jiný koníček ( létání ).

Vážně. Rád Tě někdy potkám. kanic
Uživatelský avatar
Michal123
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 563
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod Michal123 » ned říj 21, 2012 5:40 pm

Nedala se loď v poslední fázi přivázat ke břehu? Sice by ji to nezachránilo, ale vylovení by bylo možná potom jednodušší. (Pokud by ji ovšem vlny nerozbily na milion laminátových třísek.)
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » ned říj 21, 2012 5:50 pm

Michal123 píše:Nedala se loď v poslední fázi přivázat ke břehu? Sice by ji to nezachránilo, ale vylovení by bylo možná potom jednodušší. (Pokud by ji ovšem vlny nerozbily na milion laminátových třísek.)


To by asi nedopadlo dobre,
Uživatelský avatar
modrymax
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: ned úno 28, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hranice

Příspěvekod modrymax » ned říj 21, 2012 5:58 pm

Ahoj všichni, hlavně Dejaml :)
Když jsem před třemi týdny tohle vlákno napsal, tak jsem netušil co se tady strhne za diskuze.
Akorát jsem se zrovna chystal na loď do Hrvatske a tak jsme nad těmi fotkami všichni dumali co a jak,
hlavně posádce z toho moc dobře nebylo.
No a zatím jste tady všechno probrali zleva doprava, od shora dolu. Sám jsem rád že se to tak rozproudilo
a je zde plno zajímavých názorů a rad, z kterých si určitě já i ostatní vezmou nějaké to ponaučení.
Největší dík Dejamlovi že šel s kůží na trh, určitě to pro něj nebylo jednoduché :good:
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » ned říj 21, 2012 7:01 pm

Jako abych byl přesný...3 minuty v tomhle případě.Byly případy,že jsem lano vyřezával skoro půl hodiny..

howk
Monty

Lucifere...Ty jsi mně nepochopila....Tady nejde o vypuštění plachty...S tou bych asi nic nenastoupal...Tady jde spíše o to,že k tomu,abych v týhle situaci stoupal proti větru není mně známý důvod.Šlo mi o to,že se to dalo zvládnou líp na boční,nebo možná malinko předoboční vítr,kdy by i loď byla lehčeji zvladatelná.A mám dojem,že stejně bych plul stejným směrem jako tahle loď,bo pravděpodobně drift tam byl jako kráva.

Demjane(snad to tak je)Jsou situace,kdy musíš...Mezi Mallorkou a Ibizou jsem cca v 2-2.5m vlnách dělal kormidlo.Staré se utrhlo a nové jsme vyráběli z dveří od hajzlíku.A pak se v tom marasu strefit na díry a našroubovat na železnej rám,jenž po starým listu zbyl.Prostě když musíš,tak musíš.Jenom pro info,nebylo to na mé lodi.
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » ned říj 21, 2012 9:03 pm

Marksi, a kterým mým závěrům nerozumíš? Klidně je nějak víc objasním? RACEK
Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » ned říj 21, 2012 9:48 pm

Lucifer píše:
Odřezání lana z hřídele - asi bych do toho nešla, ve vlnách určitě ne, loď se jistě pěkně houpala a spíš by to něco provedlo mně. Na tom Lošinju jsme to lano (tedy JardaF, mne k tomu nepustil, aby neměl ostudu ;)) odřezávali půl hodiny, potápěč ještě dýl a nakonec si přinesl bombu a stejně mu to trvalo dlouho.


No příště řežeš určo ty :-) jsem zvědavej, jestli ti bude ten antifouling slušet stejně jako mě :P
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » pon říj 22, 2012 6:08 am

MARIS píše:To heavy,
není mě známo,že bych do tohoto vlákna něčím přispěl,takže mě nic nemůžeš bořit.
Fakt je ale jak už zde bylo napsáno,po bitvě je každý generál.A proto si myslím,že dost diskutujících by v uvedeném případě dopadla stejně nebo i horší než Dejaml.Pár podobných situací jsem za svůj život také zažil,ale měl jsem štěstí a byl vždy o dlaň rychlejší než zlomyslný Neptun (Bože promiň).A tak je třeba skončit plané úvahy co by a jak by,a začít tvrdě pracovat na moři.Tečka.

Řekl bych raději howk,jak říká Monty,ale to by už nebyl originál.


Promin Maris nemyslim ze jsou zde jenom plane uvahy a nejsem si jisty zda by vetsina ucastniku teto diskuze dokoncila tento pruser na dne u Tovarnjaku. S tou tvrdou praci na mori mas pravdu, ale jen do te miry nez te zivli ochromi na tolik, ze ti bude tvrda prace proste k nicemu. To se stava i tem nejlepsim z nejlepsich. Pak uz proste staci zkonstatovat pokud to dobre dopadne......meli jsme "censored" stesti. Tato diskuze je naopak velmi pestra mnozstvim nazoru a zkusenosti. Mne se to libi, protoze to neni jako prirucka jachtingu kde ti jediny autor vnucuje jeho osobni praxi. Tady to vidime z pohledu ruznych jachtaru s ruznou praxi. Z tve vety tak trochu vypliva ze jsme banda zelenacu co do toho nemaj co kecat :? :?
Jestli si myslis a jsi presvedcen ze to tak je tak nam to dokaz jak se mylime a prispej svoji radou a mi pak na sobe tvrde zapracujeme a prestaneme potapet plavidla na jadranu. Mozna jsem nedostatecne prosel diskuzi a tvuj prispevek presel v tom pripade se omlouvam.
Uživatelský avatar
TRIM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 457
Registrován: pát lis 06, 2009 1:00 am
Reputace: 11

Příspěvekod TRIM » pon říj 22, 2012 8:54 am

Navrhuji uzavřít tuto diskuzní etapu , hlasováním . Neumím nastavit , navrhuji tyto otázky.

Po bitvě je každý generál tedy myslím , že :

Z předpovědi bylo jasné že nastane v daném místě problém Ano Ne
Skiper měl dřív než kotva povolila ji odlehčit motorem
Snaha o odříznutí lana z propeleru měla šanci
Vždy před vyplutím mám člun na palubě
Nechtěné vypuštění hlavní plachty bylo způsobené obsluhou
V daných podmínkách se dmnívám by se mi podařilo vystoupat pravobokem od Tovarnjaku
Po po informacích z této diskuze , se domnívám že bylo vhodnější uniknout průplavem
Po položení na bok měla posádka šanci na opětovné rozjetí lodě
Otočení halzou by takeláž v daných podmínkách vydržela
Pokus o zakotvení těsně před ztroskotáním neměl šanci
Posádka čelila situace spíše pasivně
Mám upluto více jak 5000Nm



Pozn.: bez ohledu na způsob prezentace výsledku hlasování je jediné podstatné, že skiper nepřišel o nikoho z posádky .
Uživatelský avatar
MARIS
moderátor
Příspěvky: 1090
Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: zlínský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod MARIS » pon říj 22, 2012 9:24 am

to bozakafka,
nemíním dál rozdmýchávat diskuzi v tomto vlákně co je,co bylo,nebo by bylo správné udělat,aby se daná situace nestala.
Já jsem nepsal o bandě zelenáčů ani o většině,která by skončila stejně jako Dejaml,to jsou Tvá slova.Ano,diskuze byla přínosná,ale jak se říká "stokrát nic umořilo osla",tak se diskuze změnila v bohapusté plácání a opakování toho,co už bylo napsáno několikrát předtím.
A to je to,co jsem nazval planými úvahami.Ne,nebudu se vyjadřovat dál k tomuto tématu,je to zbytečné,řekl jsem svůj názor a tím končím.
Uživatelský avatar
Dejaml666
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 26
Registrován: pát říj 12, 2012 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Dejaml666 » pon říj 22, 2012 9:29 am

To Kanic: Diky. Klidas do urcite miry a informaci neni nikdy dost, takze asi oboji. "Uz" druhej den po ztroskotani jsem vedel co se dalo udelat lip, ale nekolikadeni diskuse tady prinesla asi nejlepsi reseni. V kazdem pripade to myslim bylo prospesne pro vsechny a rad se necham poucit od lidi kteri maji napluto, kdyz to neni v povysenem tonu. Vetsina prispevku byla konstruktivni.

DIKY vsem.

At je Neptun na vasi strane.
Dajaml
Uživatelský avatar
vilma
moderátor
Příspěvky: 3188
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 46
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod vilma » pon říj 22, 2012 9:47 am

ahoj,

omlouvám se, ale za sebe - já spouštět hlasování nebudu.
Kdo se chtěl poučit, tak se poučil - nebo v to aspoň doufá. Kdo se chtěl pochlubit, tak se pochlubil - jak by mu to bývalo šlo. :)

Hlasování samo o sobě by mělo nízkou validitu - například proto, že nevíme, jaké je spektrum přispívajících, jaké mají třeba zkušenosti nebo motivy hlasovat tak či onak.
Proto ze samotného výsledku by nešlo nic využitelného odečíst.
Chceme se snad dočkat v budoucnu dalšího podobného topiku s větou, "rozhodl jsem se tak na základě hlasu lidu, kdy na podobnou situaci reagovalo kladně 75 %" ?

Hlasováním čas nevrátíme. Pokud je nějaký rozbor v této chvíli vhodný, tak pouze ten kvalitativní - a to jste už provedli mírou vrchovatou. Rozbor kvantitativní, sesumírovaný do čísel, je pro tento případ nevhodný.

Já za sebe si odsud odnáším závěr, že pisatel Dejaml666 je člověk, kterému je vlastní korektní jednání. Chci se k němu chovat také tak.
Uživatelský avatar
terrier
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 90
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod terrier » pon říj 22, 2012 9:52 am

Situace probrána zhora i zdola. Zaznamenal jsem i pokus o vysvětlení proč vyjela celá hlavaska, ale vysvětlení jsem se nedočkal (nebo jsem špatně četl). Pokusil bych se vysvětlit proč tomu tak mohlo být.

Vinšna Seldén montovaná na stěžni používaná na rolování hlavasky do stěžně stěžni ( ve velkém ji používá Bavaria) má dvě polohy
se západkou - kdy jde točit pouze jedním směrem
bez západky - kdy se točí volně oběma směry

Problémem je, když narychlo proškolená posádka má stáhnout hlavasku. Kapitán je obyčejně u kormidla a sleduje vše ostatní a konec konců ani pořádně nevidí jestli se točí klikou doprava nebo doleva. Takže máme hlavasku ve stěžni a západku jsme přepli do polohy se západkou a nemělo by se nic dít. Ovšem když se natočí plachta do opačné strany než by se mělo, tak západka nefunguje je tam v podstatě k ničemu a plachtu lze vytáhnout ze stěžně i rukou, pak stačí nechat trochu větší konec plachty na ráhně a vítr si ji vytáhne celou sám.

Některé lodě mají ještě na vinšně ovládací lano, aby se dala hlavaska ovládat z kokpitu ...... tam je to trochu jednodušší. Lano je víc na očích a každý kapitán vidí jestli je stoper povolený nebo ne.

Jsem si skoro jistý, že to to byl ten důvod proč vylétl plachta celá.
Jednou se mi to totiž stalo taky. Bral jsem loď a poprvé jsem bral loď s vinčnou na stěžni. Při předávání jsem byl s obsluhou technikem seznámem a upozorněn. Proškolil jsem si posádku. Při zpětném předávání technik vzal technik rukou plachtu a vytáhl jí a pohrozil mi. Cítil jsem se jako školák. Od té doby si na to dávám bacha a když je plachta zbalena tak si jdu vždy zkontrolovat jestli to posádka pochopila dobře.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host