Totálně ke dnu

Jak jsem vyrobil/a průšvih na lodi , jak jsme se dostali do velkých potíží.
Prostě příběhy, události a zažitky pro ponaučení,

Moderátoři: vilma, Pepa

Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » úte říj 16, 2012 11:41 am

bozakafka píše:Prijit o dve kotvy a o lana pri charteru je pro chorvatske vlky pohoda, napriklad pro mne je to balik penez. V takove casove tisni by totiz znamenalo, ze kdyby pluhovani neklaplo tak se nemuze podarit vse vcas dostat na palubu.

Neboj, Bozo, o zadny balik penez bys neprisel. Kdybys nekdy potreboval v kriticke situaci rychle se zbavit kotvy, tak navaz na retez lano s fendrem a shod cely retez do vody. Az se situace uklidni, vrat se, chyt fendr hackem a pohodlne vyzvedni retez zpet na palubu.

bozakafka píše:Nechat ve vode kotvu a pluhovat a prihodit jeste dalsi...


Zadne pluhovani a prihazovani kotev, nepripisuj mne svoje myslenky. Moje obecna rada rika, jak zvysit zadrznou silu kotvy a zabranit orani. K tomu slouzi tyto prostredky:

- zvysit delku kotevniho retezu na 10-12-ti nasobek hloubky (napriklad navazanim lana)
- zatizit retez, visici ve vode, nejakou zatezi, treba druhou kotvou
- pomahat motorem
(jsou i dalsi zpusoby)

Rada byla minena obecne v kontextu rozhodovani, zda zustat stat (a napriklad privolat odtah), anebo s posadkou rekreantu odplout vlastnimi silami. Konkretni rozhodovani je pak na kapitanovi. V popisovane situaci kapitan odplul. I neozbrojenym okem je vidno, ze odplout je spravne.

Obrázek
Naposledy upravil(a) windward dne úte říj 16, 2012 11:48 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 181
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » úte říj 16, 2012 11:47 am

dve celkom zaujimave otazky z tohoto vlakna ostali jaksi bez reacie:

v situacii v akej bola Selena

1: ak nie som schopny urobit re ani zrefovat hlavnu plachtu, ako previest halzu bezpecne (ako inak nez popisoval racek)?

2: neviem poriadne ovladat lod tak ju necham v pohode stroskotat a vysadim posadku zivu,
alebo to pustim na more s tym ze "lod ma ochrani pred morom" ?
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 823
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 2
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » úte říj 16, 2012 1:44 pm

S tim fendrem mas Romane pravdu, pokud ti nekdo necmajzne fendr lano, retez a kotvu. Vsadim se vo rum, ze pri mojim stesti by to byl prvni loupeznik. :D :? :D :? Radsi bych se drzel te myslenky bezpecneho mista pro zakotveni. Nicmene kdyz ti nedrzi kotva a vysypes tam vice retezu nebo pridas dalsi zatez tak do okamziku nez zacne kotva drzet je to co???? :?
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » úte říj 16, 2012 2:17 pm

Jako majitel naší poškozené lodi vinou(neznalostí) 3. osoby říkám :" Bravo Windward !
Nějaké nové trendy ? Novodobí mořští vlci ? Co dalšího ještě příjde ? "

Dovolím se tedy taky vyjádřit a to po našem :" Kdybych udělal taky pruser jak cyp, tak bych si řek že sem "censored", bo člun umí zvednut 3 mongoli, dyž im kdosi řekne a 4.drži kormidlo aby se furt netočilo. Přitym može ten jediny znaly a odpovědny čarovat s mechanizmami na plachty, esli se teda přerve ten rozvodovy řemeň, bo raz se z tych klunkru všeci zblaznime.
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » úte říj 16, 2012 2:32 pm

:lol: :lol: :lol: Tak...a teď se se v tom načisto ztratil... :lol: :lol: :lol:

howk
Monty
Uživatelský avatar
Ismael
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 132
Registrován: pát zář 10, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Ismael » úte říj 16, 2012 2:44 pm

No při veškeré vážnosti debaty o trochu smutné události ( z hlediska lodi, ne z hlediska přežití posádky) jsem teď zařval smíchy.
Když jsem si totiž přečetl poslední Kanicův příspěvek, tak mne napadlo, že teď už stačí aby odpověděl Monty svým typickým způsobem a ztratíme se v tom všichni. No a po pár okamžicích Monty odpověděl........."Tak teď jsem se v tom ztratil "
No , fakt jste mě kluci pobavili.....tyhle internetový dohady jsou někdy fakt boží.........
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » úte říj 16, 2012 2:47 pm

kanic píše:Jako majitel naší poškozené lodi vinou(neznalostí) 3. osoby říkám :" Bravo Windward !
Nějaké nové trendy ? Novodobí mořští vlci ? Co dalšího ještě příjde ? "

Dovolím se tedy taky vyjádřit a to po našem :" Kdybych udělal taky pruser jak cyp, tak bych si řek že sem "censored", bo člun umí zvednut 3 mongoli, dyž im kdosi řekne a 4.drži kormidlo aby se furt netočilo. Přitym može ten jediny znaly a odpovědny čarovat s mechanizmami na plachty, esli se teda přerve ten rozvodovy řemeň, bo raz se z tych klunkru všeci zblaznime.


Jak jsem rikal, Joshua Slocum take ztratil lod. Nic mene opravdoveho kapitana charakterizuje schopnost jednat s rozvahou v obtiznych a krizovych situacich. Chce to elementarni uctu a pokusit se predstavit sebe na cizim miste. Hanit, nadavat a chrlit spravedlivy ohen muze kazdy.
Naposledy upravil(a) windward dne úte říj 16, 2012 3:17 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » úte říj 16, 2012 3:03 pm

Když je nějaký problém, je potřeba se vždy s lodí držet co nejdál od každého břehu, hlavně návětrného. Řešit problém, volat pomoc. Nikdy se nesnažím najíždět ke břehu nebo na břeh, je to vždy skáza lodi a zbytečné nebezpečí pro posádku. Když už je potřeba loď evakuovat, je bezpečnější přestoupit k záchranářům do lodi nebo do vrtulníku na volné vodě.

Když jsem na kotvišti a vítr mě tlačí na břeh a oře mi kotva, raději překotvím. Určitě ve chvíli, kdy za půl hodiny obepluju cíp ostrova, kde se v závětří schovám. Když desítky mil daleko není žádná lepší možnost úkrytu, tak se snažím přidat druhou kotvu na ten samý řetěz asi pět metrů od sebe. Nikdy nedávám druhou kotvu na druhé lano nebo druhý řetěz.

Ahoj RACEK
Uživatelský avatar
kanic
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 846
Registrován: ned led 06, 2008 1:00 am
Reputace: 21
Bydliště: Hukvaldy

Příspěvekod kanic » úte říj 16, 2012 3:53 pm

To jsou ale elementární věci, které musí být zažité, viď mořský vlku.
Proto se většina průserů stává z blbosti.

Dopřáváme si ten luxus, že jezdíme ve 3. Přítelkyně, dcera- teď už 4 roky a já.

Pokud je vyjímečně dole, pak vždy 1. zvedáme člun. Když vyplouváme, je moje milá u kormidla.
Tak je to na všech rodinných lodích stejné. Skiper vytahuje kotvu, skiper vytahuje plachty a naopak, skiper hlídá kotvu, hlídá lana, prostě jako solo.

Nedovedu si představit, že bych ji poslal k rollfoku, bo by mohla přijít oběšená.
Co já s děckem ?
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » úte říj 16, 2012 3:55 pm

Windwarde,ve vší úctě k stařešinům vašeho kmene,je tvůj poslední příspěvek už na mně moc patetický,ba řekl bych přímo trochu až infantilní,nějak trochu v kontrastu s racionálností částí tvých příspěvků,kde popisuješ možnosti,jak bylo možné téhle tragedii(neštěstí jenom pro pojišťovnu) zabránit.Samo o částech,kde nadáváš chudákovi Dalajlámovi,bo jak je ten nick,do starých mořských vlků,opěvující chrabrost a rozvahu bojovníků Vašeho kmene se dá říct,že jdou v krásné lajně s tvým poslední příspěvkem.Hanit se dá,smát se dá,mudrovat se dá,ale plout se musí.Ono...Pokud nechápeš,co Kanic řekl,bude to nejspíš proto,že loď nevlastníš,jenom si ji půjčuješ.Nebo se pletu???Možná...nicméně bych připomenul základní pravidlo u potápění,jenž možno s jistou úpravou aplikovat i do záležitostí jachetních a to"Počet zanoření,musí být nachlup rovný s počtem vynoření".Aplikované na tuhle situaci by bylo asi nějak takto....počet vyplutí by měl být nachlup souhlasný s počtem přistátí,což se vlastně v tomhle případě uskutečnilo,takže vlastně o nic nejde....ač zástupce kompanie pojišťovnické asi se mnou můj názor sdílet nebude.Sice přistání neproběhlo dle platných norem,a zcela jistě ne na místě,kde velitel plavidla původně mínil,vyvázli s toho všichni se zdravou kůží a nějakej ten posttraumoš bude časem jenom historka k zasmání,nikoliv asi, znajíc povahu českou, k ponaučení.Něco v znění někde u piva"Ty vole a pamatuješ,jak jsme tu třicetdevítku vykotili a omlátili....ty vole,to byla sranda...A jak šla ke dnu...kuwa,jako šutr"...nebo tak nějak podobně.
Nicméně v případě,že loď je tvoje a ne charterova by tahle historka i časem zněla pravděpodobně poněkud jinak.Snad více melanchonicky,nostalgicky.....nevím,ale jistě ne humorně,jak to časem zcela jistě bude v tomto případě.Přijít o kauci, a hlavně ve spoluúčasti ostatních účastníků zájezdu je oproti tomu,přijít o majetek,a často i o celý svůj život docela švanda.To co si tady pan velitel plavidla dovolil si zcela jistě nemůžu dovolit já(tím chápej řešení a rozhodnost v situaci nastalé).Nicméně si nemůžu dovolit ani takhle přemýšlet.Vzato do hloubky si nemůžu dovolit ani takhle kotvit,samo že výjimkou bude líná anticyklona,jenž se nad oblastí válí už tři dny jenom proto aby mně udělala ještě víc naschvál,pak další tři dny se ani nepohne a nedovolí mi užívati plachtění,jinak to činnosti, na tomhle fóru trochu přeceňované.A ač,s trochou tolerance jest možno s tebou souhlasit,že v nastalé situaci plavidlový velíci nestratil hlavu,nejsu si jistej,jestli nestratil zdravej rozum,což ale mohlo býti dáno ne hloupostí velícího,ale jenom hloupostí velícího.Nebo abych nebyl hrubej,tak spíše nezkušeností,absolutní absencí znalostí a jinýma,pro plavbu(nikoliv pro podobné přistání) věcma tuze důležitýma.
Tady,myslím Racek napsal,že by měl být v posádce vždy někdo,kdo se umí postavit ke kormidlu a vůbec,nějak tomu trochu rozumí a s problematikou nautickou jest teoreticky i prakticky alespoň částečně seznámen.Pravda jesti ale taková,že v případě,že tohle není přímo velitel plavidla,což by měl být na lodi element,jenž zabrání vzniku takových situací a když už ne,tak je vyřeší,jesti to absolutní nutnost.Na druhou stranu je to hovadina do nebe volající,bo pokud já,jako velitel plavidla nejsu schopen loď v takovýchto situacích zvládnou levou zadní sám,nemůžu si dovolit brát sebou nijakou posádku,bo jinak se tohle vlákno by mělo jmenovat "Jak utopit doktora Mráčka,aneb pro všechny,co se nechtějí utopit sami."A návodů na to,jak možno tak učiniti, jesti tady dost.
Ne ne,kluci jedni ušatí,takhle to nefunguje.Nikdo,ani já ,nebo Kanic,nebo kdokoliv,kdo už na necky vleze není proti podobnýmu konci imunní,toď jest fakt,na druhou stranu si majitel těch necek takhle hloupě a zbytečně takový luxus v podobě stejného konce dovolit nemůže.Leda že by...třeba...Loď nejde prodat a má dobrou poistku....ale ne,tohle by nikdo nesežral a případné vyšetřování by bylo pravděpodobně ukončeno verdiktem"pojistnej podvod"...pokud by tedy nebylo lékařsky zdůvodněné náhlým pominutím smyslů a nesmyslů.Ono,tohle by asi těžko někdo sežral. :D

howk
Monty
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » úte říj 16, 2012 4:13 pm

Monty píše:Windwarde,ve vší úctě k stařešinům vašeho kmene,je tvůj poslední příspěvek už na mně moc patetický...

Mas pravdu, Monty. To bude tim, ze jsem moc silne predstavil sebe na miste skippera, jehoz lod jde na dno. :lol: Myslim, ze to muzeme klidne prejit.
Uživatelský avatar
Jakub_Vaurien
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 136
Registrován: stř zář 14, 2011 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod Jakub_Vaurien » úte říj 16, 2012 4:37 pm

Přistání je cokoliv po čem se dá použít pilot, dobré přistání je takové po kterém se dá použít i letadlo...

V každém případě je skvělé, že se nikomu nic nestalo protože takový rozmačkaný člověk mezi lodí a břehem by asi na šoku ostatních moc nepřidal.

rogix se již na otázku od RACKA ze ptal a zeptám se i já:

1: ak nie som schopny urobit re ani zrefovat hlavnu plachtu, ako previest halzu bezpecne (ako inak nez popisoval racek)?

Prosím někoho aby na to odpověděl tohle mě zajímá taky...
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » úte říj 16, 2012 7:42 pm

windward píše:Mne se take par krat stalo, ze se plachta kupodivu vymotavala ven. Stalo se to pokazde tim, ze klikou na stezni bylo toceno na opacnou stranu. :-) Takze racna potom nic nedrzi a pri vzniklem tahu muze plachta vyjet ven. Behem motani klikou u stezne se to od kormidla da poznat usima tak, ze ta racna necvaka.


Dobře že jsi to připomněl. Je to vlastně dvojitá chyba obsluhy: při navíjení plachty má být západka zavřená... je-li zavřená, nejen že cvaká, ale ani nedovolí točit klikou obráceně. Asi těžko se dozvíme, zda k tomu došlo i zde.


Dejaml666 píše:Vitr - je to poprve co to rozebírám.... může být že jsem se o pár stupnu spletl ale zatoka byla opravdu krýtá kopcem ze severu. možná to byl čistý sever.


Možná i SSZ. Podle tvého nákresu loď stoupala v celkem dobrém úhlu - to se mi moc nezdá - vzhledem k podmínkám bych tipnul nejprve tak 80° (mezi COG a směrem skutečného větru) a když už nebyla loď krytá před vlnami tak "stoupačka" mohla reálně být i lehce po větru. Pak bych chápal, že po nechtěném re loď směřovala na Tovarnjak.
Nebo jsi se po nechtěném re úmyslně nechtěl rozjet?
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » úte říj 16, 2012 7:54 pm

Jakub_Vaurien píše:rogix se již na otázku od RACKA ze ptal a zeptám se i já:

1: ak nie som schopny urobit re ani zrefovat hlavnu plachtu, ako previest halzu bezpecne (ako inak nez popisoval racek)?


Provedení halzy s dotažením otěže jak bylo popsáno je (mimo slabý vítr a bezvětří) jediné možné.
V podmínkách 40 uzlů vítr a plná hlavní plachta žádná možnost bezbečné halzy není. Možná David Copperfield by věděl...
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 4
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvekod Bilardos » úte říj 16, 2012 8:20 pm

Pokud jsem četl pozorně, byli na moři jen pár hodin.
Nějak se nemůžu ubránit otázce. To jsi neměl jen několik hodin od vyplutí k dispozici či alespoň nastudovanou předpověď počasí?
Přece pokud bych měl danou předpověď (myslím si, že při vyplutí byla předpověď, která toto předvídala), tak přece nevyberu takové nechráněné kotviště, ne?
Uživatelský avatar
jajarin
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 430
Registrován: pon srp 15, 2011 2:00 am
Reputace: 25
Bydliště: Nymburk

Příspěvekod jajarin » úte říj 16, 2012 9:34 pm

Určitě mě ukamenujete , ale největší zkušenosti s plachtou a silným větrem se člověk naučí na surfu.Tam totiž vítr drží surfař v ruce ,když je silný vítr a už ho neudrží musí ho z plachty vypustit a pak zase plachtu přitáhnout ,někdy se stane,že jede jenom na půl plachty .Stále si myslím ,že měl povolit otěže a nechat plachtu vyvlát .Potom přitahovat ,až se nafoukne třeba jenom jen půl plachty .
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 181
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » úte říj 16, 2012 9:51 pm

t0m píše:Možná i SSZ. Podle tvého nákresu loď stoupala v celkem dobrém úhlu - to se mi moc nezdá - vzhledem k podmínkám bych tipnul nejprve tak 80° (mezi COG a směrem skutečného větru) a když už nebyla loď krytá před vlnami tak "stoupačka" mohla reálně být i lehce po větru. Pak bych chápal, že po nechtěném re loď směřovala na Tovarnjak.
Nebo jsi se po nechtěném re úmyslně nechtěl rozjet?


ak sa nezmeni vietor tak v kritickom momente vynuteneho re vidim 3 moznosti:

1. dodriftujem na breh a zachranim posadku
2. pustim to na zadobocak a pokusim sa v nevyhodnom kurze vystupat ponad Zut, pravdepodobne to zapichnem niekde do Zutu
3. pustim to na zadobocak a pokusim sa o halzu ala David Coperfield smerom do kanalu medzi Zutom a Tovarnjakom

nemyslim, ze sa rozhodol az tak zle
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » úte říj 16, 2012 10:19 pm

Bilardos...konečně někdo,kdo se alespoň trochu přiblížil k jádru problému.Řeší se tady halza,kotva, člun a špagáty,ale doteď jsem čekal,kdo konečně pochopí,proč se tyhle věci dějou.
Despekt....absolutní despekt před sílami,s povahou a charakterem o nichž by měl každej soudnej člověk býti srozuměn ještě před vyplutím( a náležitě se klepat strachy a ten soudnější se z toho rovnou posrat),bo s velkou pravděpodobností bude s těmato silami dříve či později konfrontován.Ono...soudní člověk ale těžko poleze na něco,co se mu houpe pod nohama,jenom proto,aby nějak zabil čas,že...Já umím pochopit,kde se v lidech zemí Českých tenhle despekt před čímkoliv bere,to ale neznamená,že se s tím taky někdy ztotožním.
Na co tady rozebírat ,jak udělat halzu...je to v každé příručce začínajícího hastroše,začněte se zabývat,jaké důsledky podobné počiny mají pro legislativu na moři a s ní vyvedené následky...Chápu,že Dalajlámovy666,jenž potopí jednu loď do roka je to jedno,bo zbytek roka sedí doma a šetří na novou dovolenou a kauci,pro mně je to ale záležitost,se kterou budu muset existovat celej rok a snášet nová bezpečnostní nařízení,omezení,zákazy a příkazy,u nichž je Dalajlámův průser pouze záminka,jak mi zase pro moje dobro, jistoty a bezpečí šlapat na krk a cecat se mně chechtáky.Děkuji.
Absence respektu před sílama,na moři vládnoucími a mořem jako takovým,které si kopec lidí,co si půjčují člunek právě díky despektu pletou s pouťovou atrakcí a Aquaparkem,je faktor,který se podepsal už pod tolik nesmyslné legislativy,zbytečné buzerace a nařízení,že začínám postrádat smysl mého počínání,jenž započalo kdysi dávno koupou lodi z důvodů,že na moři se dá ještě volně dejchat a vážně začínám přemýšlet o tom,jak dlouho ještě moře zůstane poslední liberální zónou týhle planety.

tOme...Volal jsem mu,ví,ale neřekne.

Halza....počin to záludný a jak tady myslím Bóža napsal jeden z nejtěžších manévrů na lodi...Možná...a nebo taky ne.Víte co je u halzy nejnebezpečnější...??? Nevylít si na sebe to poonďané horké kafe. Halza v 40kn větru(v nárazech,stabil bych odhadoval tak něco mezi 25-30kn,ale spíš míň),rychlost lodi cca 6-7 kn,čili reálně ...trochu nám to přifukuje.Co se tady proboha řeší technika halzy.Chcete vědět jak se dělá halza,tak já vám to řeknu...Zabočím z leva do prava,v horším případě i obráceně a pluju dál...Jenom kruci kdybych měl na to kafe lepší držák.... i když si ho budu držet u manévru v ruce,tak si ho můžu taky vylít,bo tu druhou budu mít nejspíš pichlou v prdeli.

Jarine,Rogy..."Bežte za roh a dejte si takovou facku,že si z ní blinknete." Sorry,ale to bylo první doporučení pro vás co mně napadlo jakož to reakce na vaše písmenká,což ale beru zpět a odvolávám,bo sic z pragmatického hlediska by to možná bylo účinné,morálně ale těžko obhajitelné,no a na co se stresovat,že...

No a logickej závěr...??? Kašlu na Vietnamce,zaběhnu k Baťovi.

S láskou Váš

howk
Monty
Uživatelský avatar
rogix
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 181
Registrován: pát říj 07, 2011 2:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod rogix » úte říj 16, 2012 10:52 pm

Monty, ty asi nebudes mat jednoduchy zivot, ze :lol:
Uživatelský avatar
mirinekk
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 646
Registrován: čtv led 08, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Kamenický Šenov

Příspěvekod mirinekk » úte říj 16, 2012 10:57 pm

Bilardos píše:Pokud jsem četl pozorně, byli na moři jen pár hodin.
Nějak se nemůžu ubránit otázce. To jsi neměl jen několik hodin od vyplutí k dispozici či alespoň nastudovanou předpověď počasí?
Přece pokud bych měl danou předpověď (myslím si, že při vyplutí byla předpověď, která toto předvídala), tak přece nevyberu takové nechráněné kotviště, ne?


No ono by jsi skoro nevyplul. Před neveriny a borou je warning skoro každý den :(
Uživatelský avatar
Komín
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 225
Registrován: sob říj 20, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Komín » úte říj 16, 2012 11:06 pm

Bilardos píše:Pokud jsem četl pozorně, byli na moři jen pár hodin.
Nějak se nemůžu ubránit otázce. To jsi neměl jen několik hodin od vyplutí k dispozici či alespoň nastudovanou předpověď počasí?
Přece pokud bych měl danou předpověď (myslím si, že při vyplutí byla předpověď, která toto předvídala), tak přece nevyberu takové nechráněné kotviště, ne?


Na rozdíl od většiny přispěvatelů do tohoto vlákna jsem tam byl a dokonce zřejmě v době, kdy Dejaml666 bojoval u Tovarnjaku jsem byl v zátoce Hiljaca, tedy v podstatě na druhé straně Tovarnjaku, takže vím o čem Dejaml666 píše co se počasí týče. Mě se v tom větru pořádně zakotvit nepodařilo a tak jsme se nakonec vrátili do Srednjiho kanálu a útočiště našli na jihu Pašmanu u ostrova Zizanj.

Schválně jsem se teď díval do zaznamenaného treku. Mazec okolo Žutu začal asi tak 14.30, v 15.45 jsme kotvili u Zizanje a v 16.45 už jsme zase vyplouvali na "klidné moře" a pokračovali do Sali na Dugem Otoku. Z toho je vidět, že změny počasí byly rázem. Když jsem viděl přicházet tu hradbu mraků, foukalo 17 uzlů, a hned jsem dal refovat hlavní plachtu ( do stěžně ). Než jsme měli zrefovanou půlku, foukalo 25 a genuu jme sbalili při 35. Takovým změnám počasí se tuším říká tlakový propad, na školení meteorologie nás na to Pavel Burkert upozorňoval. V žádné předpovědi počasí se to obvykle nenajde, občas se to najde u Němců.

Já vždy před vyplutím a několikrát během plavby, pokud to umožňuje spojení ( a to jde v Chorvatsku téměř všude ) a vyžaduje to počasí, kontoluju předpověď. V Chorvatsku používám synoptické mapy a předpovědi Aladina, Windguru, Wetterzentrale, weatheronline a CT24 a z nich si pak pro sebe udělám předpověď, co nás asi čeká.

Žádný z těchto zdrojů tu neděli neměl v předpovědi takovou razantní změnu počasí.
Uživatelský avatar
Pefry2012
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 204
Registrován: ned črc 22, 2012 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod Pefry2012 » úte říj 16, 2012 11:07 pm

Ahoj vsem, ctu to tady od zacatku a chci vyjadri podekovani autorovi pribehu, ze nasel odvahu to tady zverejnit neb ta musi byt asi vetsi nez pri te burine na mori. Preji hodne stesti a jsem rad, ze jsou vsichni zrdavi.

Nezlobte se, ale trosku mi nektere prispevky komentatoru pripadaji jako v tomto klipu :-)
http://www.youtube.com/watch?v=-W5UNus6Lao

....a trosku se vytratil prvotni konstruktivni pristup.

petr

ps: v pripade meho prilis troufaleho prispevku prosim admina at ho smazne... :mad:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř říj 17, 2012 7:47 am

rogix píše:Monty, ty asi nebudes mat jednoduchy zivot, ze :lol:

Ako môže mať jednoduchý život, keď je majitelom námornej plachetnice?
Uživatelský avatar
Dejaml666
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 26
Registrován: pát říj 12, 2012 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Dejaml666 » stř říj 17, 2012 8:09 am

Diky tem kteri mne nazvali morskym vlkem. Sam se do tehle skupiny rozhodne neradim presto ze se mi podarilo pres vsechny potize udrzet klid v posadce a dostat je na pevninu zdrave. A jsem si vedom ze toho byla spousta co se dalo udelat lip a prochazim si to asi po tisici cele znova. Souhlasim s Motnym co se tyce despektu. Sam jsem povazoval oblast Kornat za vetsi jezero kde mne nikdy podobne bourky neprekvapili tak aby se nadaly zvladnout. Tentokrat prisla opravdu velmi rychle. Zbytek na bourky pomenre hojneho tydne jsem ztravil s chorvatskym skipperem ktery mi pomahal doresit vsechno papirovani a musim rict ze jsem se od nej naucil o pocasi v Dalmacii vic nez se da vycist ze synoptickych map.

Monty: věř mi že moje uroven respektu je ted uplne nekde jinde a duvod proc to tady vsechno pisu je hlavne pro ostatni aby se z toho moli poucit presto ze vim ze "Zkusenost je neprenosna"
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 4
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvekod Bilardos » stř říj 17, 2012 8:19 am

mirinekk píše:No ono by jsi skoro nevyplul. Před neveriny a borou je warning skoro každý den :(

Mě to zajímalo jen a pouze s ohledem na výběr lépe krytého kotviště. ;-)
Každopádně mi to Komín objasnil, za což mu děkuji.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host