
HR - Ždrelac má další zásek
- FerenCS
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 637
- Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Zvolen
- Kontaktovat uživatele:
Výšku osobného auta nepotrebuješ v podstate vedieť, s tým sa vopcháš skoro všade. Samozrejme, pokiaľ nemáš na streche stojan s bicyklami... to je iné. Tak isto ako keď si na nákladák naložíš náklad. Zodpovedáš za jeho naloženie a musíš vedieť jeho výšku aby si vedel kde sa s ním vopcháš a kde nie. To isté je aj na lodi. S malým motorákom nič neriešiš, s tým sa vopcháš skoro všade, aj popod most napr. v Tisne, Pasadure a pod. lebo keď sa na ňom postavíš, hlava je to najvyššie čo tam je a teda to ľahko odhadneš... S plachetnicou už to je iné, tam už treba vedieť čítať mapy a doklady od lode. Tu očividne bol jeden parameter neznámy, možno oba... a to je na tom to smutné... 

Treba sa pozerat aj hore
Raz davno pradavno Juro N. na Slnave trafil staznom svojho finna droty velmi (ale fakt velmi) vysokeho napatia natiahnute krizom a prud ho do nich este pekne tlacil... Nastastie - bolo to naozaj davno a stazen bol dreveny 

deko píše:nedavno som plaval s Oceanis 434 zo Sukosanu. Koketoval som s myslienkou, ze by som preplaval cez Zdrelac. Nikde, opakujem nikde, v papieroch vyska stazna nebola. A to som ju hladal fakt dokladne. Az ked som sa opytal chlapov z chartrovky, ubezpecili ma ze so vztycenym staznom tadial nepreplavam.
Konečně to někdo napsal.

Asi jeden z mála, kteří to hledali. Některá "moudra" snad ani nemá smysl komentovat. Samozřejmě že v konečném důsledku je odpovědnost na kapitánovi, ale není to tak jednoduché a černobílé, jak je místy snaženo presentovat. Vizuálně, jak bylo už napsáno, opravdu vůbec nelze posoudit průjezdnost. Vzpomínám někdy před osmi lety jsem měl papírově ověřeno že máme metrovou rezervu a posádka jak jsme se blížili, zděšeně křičela že narazíme. Slabší povaha by to otočila....
Já se v dřívějších dobách pokoušel také několikrát hledat a většinou marně. Iedál by bylo mít v kokpitu na očích napsanou výšku nad hladinou, podobně jak tam někdy bývá zobrazen draft. Teď už vesměs pluji na takových lodích, že je zbytečné o proplouvání Ždrelacem vůbec uvažovat. Co je nad 38 ft, je většinou out. Takže když tam zavítám, tak pouze cestou na kotviště.
Navíc není pravidlem, že ten a ten typ lodě má takovou a takovou výšku. Je na libovůli toho kdo loď od výrobce objednává, jakou výšku stěžně a typ oplachtění zvolí. Samozřejmě od do. Je to někdy krásně vidět v maríně, kde bývají stejné typy lodí naskládané vedle sebe.
- FerenCS
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 637
- Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Zvolen
- Kontaktovat uživatele:
No dóóbre, OK, nie všade to býva napísané, ale keď to tam nie je tak sa spýtam. Radšej budem 5 minút za blba, ako potom mať posmech niekoľko rokov...
A keď inak nie, tak si to zmeriam. Tak isto ako si pomocou kúska označeného lanka premeriam či je hĺbkomer OK, tak isto sa dá ísť s tým istým lankom hore na sťažeň. Nemusím tam ísť osobne, ako presne sa to dá urobiť závisí od typu lode.
Netreba zabudnúť prirátať výšku uloženia päty sťažňa nad hladinou mora...

A keď inak nie, tak si to zmeriam. Tak isto ako si pomocou kúska označeného lanka premeriam či je hĺbkomer OK, tak isto sa dá ísť s tým istým lankom hore na sťažeň. Nemusím tam ísť osobne, ako presne sa to dá urobiť závisí od typu lode.

Netreba zabudnúť prirátať výšku uloženia päty sťažňa nad hladinou mora...

- MalyBob
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 300
- Registrován: stř říj 21, 2009 2:00 am
- Reputace: 10
- Bydliště: Ostrava
Deko a Baharis
Taky jsem hledal výšku v lodních papírech a není.
Není ani v mapě, jak tady někdo píše, našel jsem ji v pilotovi 888.
Takže pokud jsem v maríně blízko Ždrelacu, tak se ptám techniků. U charterovek, které neznám, píšu souhlas do předávacího protokolu. Jak někdo píše správně nahoře - stejný typ ani délka lodi nemusí znamenat stejnou výšku stěžně.
A i když jsem tudy v poslední době plaval s bezpečnou "kapesní" loďkou B30/33, tak od kormidla to není šance odhadnout. A pro toho, kdo tu oblast nezná (neptal se, nečetl, je méně bystrý, pod vlivem atd.atd.), je to pak dilema "jeď, to dáme...!" oproti "pojedeme raději jinudy."
Já jsem ten druhý typ. Je to stejné jako za volantem.
A propos v malém techničáku auta taky výška není a jsou místa, kde to může být problém.

Taky jsem hledal výšku v lodních papírech a není.
Není ani v mapě, jak tady někdo píše, našel jsem ji v pilotovi 888.
Takže pokud jsem v maríně blízko Ždrelacu, tak se ptám techniků. U charterovek, které neznám, píšu souhlas do předávacího protokolu. Jak někdo píše správně nahoře - stejný typ ani délka lodi nemusí znamenat stejnou výšku stěžně.
A i když jsem tudy v poslední době plaval s bezpečnou "kapesní" loďkou B30/33, tak od kormidla to není šance odhadnout. A pro toho, kdo tu oblast nezná (neptal se, nečetl, je méně bystrý, pod vlivem atd.atd.), je to pak dilema "jeď, to dáme...!" oproti "pojedeme raději jinudy."

A propos v malém techničáku auta taky výška není a jsou místa, kde to může být problém.
Já jsem Ferenci zdůraznil že odpovědnost je na kapitánovi, to mu nikdo neodpáře. Vo tom žádná.
Jenom jsem chtěl připomenout, že někdy nám to neulehčují. A ne vždy musí být dotyčný nezodpovědný ožrala či dement. V osvědčení TP nemáme výšku auta, ani světlou výšku. Ale u lodi prostě ponor a výšku nad hladinou potřebujeme. Mohlo by u charterových lodí být obé viditelně označeno. O vlastní lodi se nebavím, to je jasné že každý o své lodičce ví vše zpaměti.
Kdybych to chtěl hodně troufale, bez znalosti pohnutek a situace jež předcházela hodnotit, vychází mě stále stejně jako při většině mimořádek jeden zásadní problém či chyba. Má oblíbená příprava před vyplutím. Zdůrazňuji to při všech kurzech, sám to mimoděk praktikuji.
Přeci když kotvím někde v oblasti Kornát a chci do Sukošanu, musím si ráno naplánovat kudy. S tím že si trasu projdu na mapě, odkontroluji všechny mělčiny, izolované nebezpečí, majáky. A když vidím most (pokud umím číst v mapě), musím se zabývat tím, jestli propluji. Když nepomůže mapa, je na každé lodi pilot. Pokud nikde nenajdu napsanou výšku nad hladinou, musím trasu naplánovat jinak, třeba spodem Pašmanu.
Ale co se stalo, jestli to byla trasa plánovaná nebo náhlá změna vyvolaná "něčím", jestli hledali svou výšku, výšku mostu, jestli jim to někdo poradil, jestli to riskli, to nevím a neví asi nikdo zdejší. Proto to registruji jako jednu z dalších mimořádek, asi se nikomu nic nestalo tak se šťastnějším koncem a jsem dalek posuzování kompetentnosti posádky a kapitána.
A už vůbec, jak tu okrajově zaznělo, jeho papírů.
Jenom jsem chtěl připomenout, že někdy nám to neulehčují. A ne vždy musí být dotyčný nezodpovědný ožrala či dement. V osvědčení TP nemáme výšku auta, ani světlou výšku. Ale u lodi prostě ponor a výšku nad hladinou potřebujeme. Mohlo by u charterových lodí být obé viditelně označeno. O vlastní lodi se nebavím, to je jasné že každý o své lodičce ví vše zpaměti.
Kdybych to chtěl hodně troufale, bez znalosti pohnutek a situace jež předcházela hodnotit, vychází mě stále stejně jako při většině mimořádek jeden zásadní problém či chyba. Má oblíbená příprava před vyplutím. Zdůrazňuji to při všech kurzech, sám to mimoděk praktikuji.
Přeci když kotvím někde v oblasti Kornát a chci do Sukošanu, musím si ráno naplánovat kudy. S tím že si trasu projdu na mapě, odkontroluji všechny mělčiny, izolované nebezpečí, majáky. A když vidím most (pokud umím číst v mapě), musím se zabývat tím, jestli propluji. Když nepomůže mapa, je na každé lodi pilot. Pokud nikde nenajdu napsanou výšku nad hladinou, musím trasu naplánovat jinak, třeba spodem Pašmanu.
Ale co se stalo, jestli to byla trasa plánovaná nebo náhlá změna vyvolaná "něčím", jestli hledali svou výšku, výšku mostu, jestli jim to někdo poradil, jestli to riskli, to nevím a neví asi nikdo zdejší. Proto to registruji jako jednu z dalších mimořádek, asi se nikomu nic nestalo tak se šťastnějším koncem a jsem dalek posuzování kompetentnosti posádky a kapitána.
A už vůbec, jak tu okrajově zaznělo, jeho papírů.

- skyline
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 98
- Registrován: úte bře 16, 2010 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Mna na tomto hlavne zarazila ta druha lod. Ak uz vidim ze tam je zaseknuta jedna lod. Nenapadne ma ze si radsej skusim najst ako je to vysoke, aky vysoky som ja. O to budem pred tym obozretnejsi. Ale zasa ano je tam prud mozno uz nad tym bolo nekoro rozmyslat.
Vzdy je vela otaznikov. Hlavne sa z toho treba poucit a nespravit rovnaku chybu.
Vzdy je vela otaznikov. Hlavne sa z toho treba poucit a nespravit rovnaku chybu.
- FerenCS
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 637
- Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: Zvolen
- Kontaktovat uživatele:
Jasné Baharisi, rozumieme si, nebudeme sa tu hrať na slovíčka.
Ešte som zabudol napísať, keď už si dávam tú robotu a meriam výšku sťažňa, treba ešte okrem výšky uloženia päty sťažna prirátať aj rezervu na tie serepetičky, čo sú hore na sťažni (anténa, svetlo, windmeter atď). Plus ešte treba brať do úvahy, že lano nemusí ísť úplne do špičky sťažňa, ale kladka môže byť umiestnená trochu nižšie. Treba si zobrať rezervu, 1m je podľa mňa minimum, či?
... toto by som riešil kusom maskovacej papierovej širokej pásky, nalepenej v kokpite na vhodnom mieste, na ktorú si fixom poznačím požadované hodnoty. Tá sa dá po týždni odlepiť bez toho aby zanechala stopy. Poprípade keď sa odmočí, nalepíl novú.

Ešte som zabudol napísať, keď už si dávam tú robotu a meriam výšku sťažňa, treba ešte okrem výšky uloženia päty sťažna prirátať aj rezervu na tie serepetičky, čo sú hore na sťažni (anténa, svetlo, windmeter atď). Plus ešte treba brať do úvahy, že lano nemusí ísť úplne do špičky sťažňa, ale kladka môže byť umiestnená trochu nižšie. Treba si zobrať rezervu, 1m je podľa mňa minimum, či?

Baharis píše: Já se v dřívějších dobách pokoušel také několikrát hledat a většinou marně. Iedál by bylo mít v kokpitu na očích napsanou výšku nad hladinou, podobně jak tam někdy bývá zobrazen draft. Teď už vesměs pluji na takových lodích, že je zbytečné o proplouvání Ždrelacem vůbec uvažovat. Co je nad 38 ft, je většinou out. Takže když tam zavítám, tak pouze cestou na kotviště.
... toto by som riešil kusom maskovacej papierovej širokej pásky, nalepenej v kokpite na vhodnom mieste, na ktorú si fixom poznačím požadované hodnoty. Tá sa dá po týždni odlepiť bez toho aby zanechala stopy. Poprípade keď sa odmočí, nalepíl novú.
- Bubo
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 107
- Registrován: úte lis 23, 2010 1:00 am
- Reputace: 0
- Kontaktovat uživatele:
Re: HR - Ždrelac má další zásek
V létě se prvně chystám do Chorvatska. (Nechal jsem se přemluvit posádkou, ale to je OT.)
Snad na tohle vlákno nezapomenu, až budu plánovat trasu.
Nebo si nacvičím tenhle trik:
https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q= ... ng6xXIoSCP
(No, asi ne.)
Snad na tohle vlákno nezapomenu, až budu plánovat trasu.
Nebo si nacvičím tenhle trik:
https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q= ... ng6xXIoSCP
(No, asi ne.)
- bozakafka
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 823
- Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
- Reputace: 2
- Kontaktovat uživatele:
Re:
bozakafka píše:Tenhle most je proste jen obrazem jake telata plujou po jadranu. Chorvatske svindl papiry a hura na to.![]()
![]()
Je mi lito tech plachetnic ale odbornikum co s nima plujou to preju jako vystrizliveni z lidske blbosti
Špatná reakce, omlouvám se
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host