Totálně ke dnu
k tomu poradiu tahaniu plachiet, ja to vidim ciste prakticky. Ak nefuka tak je to jedno. Ak sa zdviha silny vietor a mam rolovaciu hlavnu, ide dole prva. Cez hlavnu sa da polozit lod, cez genu nie, preto davam dole to co je nebezpecnejsie ak zostane zaseknute. A liezt hore na rahno v silnom vetre a vyprostovat plachtu zo stazna je o hubu, tak preto.
- mozeg
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 312
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 9
- Bydliště: Bratislava
No ja aj v beznych situaciach prve co ide dole je kosatka potom hlavna. Najprv potrebujem zrusit tah kosatky a hlavnej plachty (letecke kridlo nepusti) potom refujem hlavnu. Nic vsak nie je lepsie ako byt zrefovany predtym ako sa vobec nieco take stane. Kedmas hlavnu ta ju vies aj poriadne vypustit, tazisko plachiet a lode ti ostava ako tak zachovane. Vseobecne ak mas iba kosatku je lod vlastne "neovladatelna". A okrem toho sa mi zda ze ked by som vytiahol GENU tak by sla von cela, aj keby som chcel iba kusok(silny vietor) tak skonci napadrt lebo geny nie je stavana na taky silny vietor.
A ako uz bolo povedana iba Gena ti zmeni tazisko plachiet. Si zober kde ma tazisko gena a kde trup lode+ zaratat tlak vetra na trup kde len trup ti v takom vetre spravi aj 4uzle. Pre mna masaker a posledna moznost co by som robil iba tahal GENU.
A ako uz bolo povedana iba Gena ti zmeni tazisko plachiet. Si zober kde ma tazisko gena a kde trup lode+ zaratat tlak vetra na trup kde len trup ti v takom vetre spravi aj 4uzle. Pre mna masaker a posledna moznost co by som robil iba tahal GENU.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Pěkná a poučná diskuze. Našel jsem ji hodně pozdě.
Zažil jsem situaci, kdy navíjecí systém hlavní plachty přestal brzdit a hlavní plachta byla vyrolovaná celá. V bouřce 35 uzlů na Bavarii 46. Vyřešil jsem to tak, ža jsem povolil otěž hlavní plachty na maximum, aby co nejméně táhla loď a stáhnul genu na kapesník. Stejně táhla víc, než jsem chtěl. Jezdili jsme tak celý týden, protože charterovka byla ochotná systém vyměnit pouze v domácí marině.
V Dejamlově situaci bych povolil úplně otěž hlavní plachty. S volnou otěží hlavní plachty bych se snažil chytit vítr zprava a potom lehce přitahl otěž, aby se loď rozjela. Věřím tomu, že by loď dosáhla brzy rychlosti alespoň 3-4 uzle. Pak bych jenom na hlavní plachtu křižoval proti větru, abych se dostal ven ze zátoky, co nejdále od břehu. Volná otěž hlavní plachty by omezila boční výkyvy lodě pouze na jednu stranu a se zvyšující se rychlostí se boční výkyvy (způsobované vlnami) minimalizují.
Jak by se situace aspoň trochu zklidnila, přidal bych kapesník geny pro stabilizací lodě a pokračoval ve vykřižování ven ze zátoky rychlostí 4-5 uzlů, což je minimum, aby šla loď bezpečně řídit. Přitom dostatečně málo, aby se mohla vyhodnocovat poloha lodi pro hledání mělčin a případné korekce kurzu.
Teprve dál od břehu je čas na refování nebo hledání příčiny problému.
Věřím tomu, že by to fungovalo a dostal bych loď od skal.
Pouze na hlavní plachtu se dá křižovat ostře proti větru. Pochopitelně kapesník geny loď vyváží a zklidní. Ale dá se i bez geny. Ta fyzika funguje úplně podobně, jako na malých skořápkách s jednou plachtou, na kterých se učí děti plachtit.
Zažil jsem situaci, kdy navíjecí systém hlavní plachty přestal brzdit a hlavní plachta byla vyrolovaná celá. V bouřce 35 uzlů na Bavarii 46. Vyřešil jsem to tak, ža jsem povolil otěž hlavní plachty na maximum, aby co nejméně táhla loď a stáhnul genu na kapesník. Stejně táhla víc, než jsem chtěl. Jezdili jsme tak celý týden, protože charterovka byla ochotná systém vyměnit pouze v domácí marině.
V Dejamlově situaci bych povolil úplně otěž hlavní plachty. S volnou otěží hlavní plachty bych se snažil chytit vítr zprava a potom lehce přitahl otěž, aby se loď rozjela. Věřím tomu, že by loď dosáhla brzy rychlosti alespoň 3-4 uzle. Pak bych jenom na hlavní plachtu křižoval proti větru, abych se dostal ven ze zátoky, co nejdále od břehu. Volná otěž hlavní plachty by omezila boční výkyvy lodě pouze na jednu stranu a se zvyšující se rychlostí se boční výkyvy (způsobované vlnami) minimalizují.
Jak by se situace aspoň trochu zklidnila, přidal bych kapesník geny pro stabilizací lodě a pokračoval ve vykřižování ven ze zátoky rychlostí 4-5 uzlů, což je minimum, aby šla loď bezpečně řídit. Přitom dostatečně málo, aby se mohla vyhodnocovat poloha lodi pro hledání mělčin a případné korekce kurzu.
Teprve dál od břehu je čas na refování nebo hledání příčiny problému.
Věřím tomu, že by to fungovalo a dostal bych loď od skal.
Pouze na hlavní plachtu se dá křižovat ostře proti větru. Pochopitelně kapesník geny loď vyváží a zklidní. Ale dá se i bez geny. Ta fyzika funguje úplně podobně, jako na malých skořápkách s jednou plachtou, na kterých se učí děti plachtit.
- bozakafka
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 823
- Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
- Reputace: 2
- Kontaktovat uživatele:
Jarda885 píše:Pěkná a poučná diskuze. Našel jsem ji hodně pozdě.
Zažil jsem situaci, kdy navíjecí systém hlavní plachty přestal brzdit a hlavní plachta byla vyrolovaná celá. V bouřce 35 uzlů na Bavarii 46. Vyřešil jsem to tak, ža jsem povolil otěž hlavní plachty na maximum, aby co nejméně táhla loď a stáhnul genu na kapesník. Stejně táhla víc, než jsem chtěl. Jezdili jsme tak celý týden, protože charterovka byla ochotná systém vyměnit pouze v domácí marině.
V Dejamlově situaci bych povolil úplně otěž hlavní plachty. S volnou otěží hlavní plachty bych se snažil chytit vítr zprava a potom lehce přitahl otěž, aby se loď rozjela. Věřím tomu, že by loď dosáhla brzy rychlosti alespoň 3-4 uzle. Pak bych jenom na hlavní plachtu křižoval proti větru, abych se dostal ven ze zátoky, co nejdále od břehu. Volná otěž hlavní plachty by omezila boční výkyvy lodě pouze na jednu stranu a se zvyšující se rychlostí se boční výkyvy (způsobované vlnami) minimalizují.
Jak by se situace aspoň trochu zklidnila, přidal bych kapesník geny pro stabilizací lodě a pokračoval ve vykřižování ven ze zátoky rychlostí 4-5 uzlů, což je minimum, aby šla loď bezpečně řídit. Přitom dostatečně málo, aby se mohla vyhodnocovat poloha lodi pro hledání mělčin a případné korekce kurzu.
Teprve dál od břehu je čas na refování nebo hledání příčiny problému.
Věřím tomu, že by to fungovalo a dostal bych loď od skal.
Pouze na hlavní plachtu se dá křižovat ostře proti větru. Pochopitelně kapesník geny loď vyváží a zklidní. Ale dá se i bez geny. Ta fyzika funguje úplně podobně, jako na malých skořápkách s jednou plachtou, na kterých se učí děti plachtit.
Nekdy mne prekvapuje jak je vse na jednou jednoduchy. Ted fakt cumim ve velkym.



bedrich píše:D:"Cez hlavnu sa da polozit lod, cez genu nie"
Nemyslím si to (vyzkoušeno), zvláště když dnešní více než 100procentní geny mají v podstatě stejnou plochu jako hlavní. Navíc se posunutím těžiště oplachtění zeslabí či zruší "samovyostřovací" efekt.
pozri nepriem sa, ale gena ma pri silnom vetre snahu lod stocit po vetre, nie naklonit ju.
Neviem si predstavit aku paseku by spravila hlavna s rahnom vo vetre 65 uzlov, ked by nebola pritiahnuta v zabere, ale vypustena. Asi by hrozilo, ze to pri narazoch kiking nevydrzi. alebo ju proste rozsklbnes ked sa oprie o vzperu bocneho uvazu stazna. Naozaj neriesim situaciu ked vanie 35 uzlov, a da sa este na tu hlavnu aj nieco robit. Pisal som o tom ked je proste kazda vytiahnuta plachta na lodi na obtiaz a vtedy sa mi zda hlavna nebezpecnejsia. Ale mozno sa pletiem.
Tak trosku usmevne, bo tu skapal pes ... dexter, pokusil som sa nasimulovat podmienky podobne dejamlovi v simulatore s B36. Akonahle bola vytiahnuta hlavaska a dotiahnuta otaz, vo velkom naklone bolo kormidlo ucinne asi ako kuchynska varecha. Lod neustale spluvala a vlny tlacili lod bokom na breh. Akonahle sa znizil naklon vypustenim HP, lod bola manevrovatelnejsia. Kormidlo vo velkom naklone a vlnach bolo viac nad vodou ako pod vodou. Skusal som celu situaciu nasledne s genou a podarilo sa mi to ustat. Spluvanie lode vo vlnach, bolo este ine v 20m hlbke ako v 50 m (niekde som tu uz zaregistroval nieco o oceanografii). Chcem tym povedat, ze pri HP typu Selden do stazna je urcite vacsia pravdepodobnost ze sa nieco pok... ako pri gene, ktora sa da v krajnom pripade odrezat a nechat vyvlat/vyvliat
a navyse s genou nebola lod v takom naklone. Cisto teoreticky som dospel k nazoru, ktory potvrdzuje zistenia zo starsej casti tohoto prispevku. Vlastne som len chcel poukazat na ucinnost kormidla v podobnych podmienkach. 


- TashonkaWitko
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 828
- Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
- Reputace: 8
- Bydliště: Kurim u Brna CR
Jarda885 píše:..... V bouřce 35 uzlů na Bavarii 46. ....
ja nechci bejt za kazdou cenu protivnej a kousavej, ale nejak se mi to v posledni dobe nedari ...

... jen bychom mozna meli nejak stanovit "nase vlastni SI" ... bo pokud nekdo povazuje vitr 35 kts za bourku, pak tady muzeme kazdy placat, co nas napadne, a vsichni budeme mit pravdu .... sorry .. tohle opravdu nema byt osobni ... tak to tak prosim neberte ...
TW
P.S. Tedy pokud neslo o rychlost lode .. pokud ano, pak souhlasim, ze pokud BV46 vyvine rychlost 35kts, pak to musela bejt bourka jako KRAVA .. ale jinak nechapu ...
- DarkDruid
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 85
- Registrován: pon črc 26, 2010 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
aTrej píše:pokusil som sa nasimulovat podmienky podobne dejamlovi v simulatore s B36
Můžu se zeptat na název toho simulátoru? Nechci rýpat ani nehodlám soudit tvoje závěry, na to nemám dost zkušeností v opravdu náročných podmínkách a je tu na to dozajista dost jiných, kteří to zvládnou lépe než já. Nicméně hrál jsem si už s pár simulátory a i když se samozřejmě snaží přiblížit skutečnému chování lodi, rozhodně bych se na žádný z nich nebyl ochotný odvolávat při argumentaci, co bude ve skutečnosti fungovat nebo nebude. Všechny co se mi dostaly do ruky byly v mnoha situacích poměrně daleko od skutečného chování jachty na moři. Proto by mě zajímal název toho simulátoru, co zmiňuješ. Docela rád bych si ho vyzkoušel, pokud ho považuješ za tak dobrý, případně pokud není veřejně dostupný, tak se o něm dozvěděl něco více. Díky

- mozeg
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 312
- Registrován: pon led 12, 2009 1:00 am
- Reputace: 9
- Bydliště: Bratislava
FerenCS píše:brin píše:Bavarie s rychlostí 35 uzlů znamená, že surfuje na vlně, která přináší konec světa nebo padá z jeřábu. Jiný možnosti mně nenapadají.
... do prkínka, toto chce tlačítko páči sa mi!!!![]()
![]()
![]()
![]()
Na toto musim zareagovat aj JA. Bcko v 35uzloch tak moze surfovat pod vodou. Prekonanie teoretickej rychlosti na ktoru je lod stavana!

DarkDruid mas to v SZ a neodvolavam sa na nic. Neprehliadaj moju prvu vetu. Simulator moze napomoct k priblizeniu urcitej problematiky. Nepredpokladam, ze by zrovna tento robili deti v zakladnej skole v pocitacovom kruzku. Mne urcitym sposobom pomohol. Pred prvou ostrou plavbou som zacal knihami, v simulatore som si to okukal z 360° uhla a potom saskoval a saskujem v praxi a viem sa aspon konkretnejsie opytat. Ked vymru vsetci mamuti, vymrie asi aj jachting. Neberte ma za slovo. Rozumny clovek to pochopi.
aTrej píše:Tak trosku usmevne, bo tu skapal pes ... dexter, pokusil som sa nasimulovat podmienky podobne dejamlovi v simulatore s B36. Akonahle bola vytiahnuta hlavaska a dotiahnuta otaz, vo velkom naklone bolo kormidlo ucinne asi ako kuchynska varecha. Lod neustale spluvala a vlny tlacili lod bokom na breh. Akonahle sa znizil naklon vypustenim HP, lod bola manevrovatelnejsia. Kormidlo vo velkom naklone a vlnach bolo viac nad vodou ako pod vodou. Skusal som celu situaciu nasledne s genou a podarilo sa mi to ustat. Spluvanie lode vo vlnach, bolo este ine v 20m hlbke ako v 50 m (niekde som tu uz zaregistroval nieco o oceanografii). Chcem tym povedat, ze pri HP typu Selden do stazna je urcite vacsia pravdepodobnost ze sa nieco pok... ako pri gene, ktora sa da v krajnom pripade odrezat a nechat vyvlat/vyvliata navyse s genou nebola lod v takom naklone. Cisto teoreticky som dospel k nazoru, ktory potvrdzuje zistenia zo starsej casti tohoto prispevku. Vlastne som len chcel poukazat na ucinnost kormidla v podobnych podmienkach.
neviem co to mas za simulator, ale uplne od veci nie je pretoze presne popisuje to co som zistil aj citil ked zavanie vetrisko nad 50 co to robi s lodkou.
Ja viem, su tu urcite borci co by si dali do huby fajku a odplachtili v 65 uzloch na tej svojej bavarke rychlostou 35 uzlov na hlavnu plachtu.
Ja sa vsak priznam, ze toto fakt nedokazem.
Kludne si kopnite, ale osobne na zaklade mojej malej skusenosti si stojim za nazorom, ze ked mam volit mensie zlo a ma sa mi narazovo opierat do plachty vetrisko okolo 65 uzlov tak si vyberam genu a urcite nie hlavnu.
Do hlavnej sa mi v narazoch oprel vietor okolo 35-40 a mal som namale, aby som si necvrkol, ked ma v prudkom naklone skoro vystrelilo z lode. Nie nechcem si ani predstavit co by to urobilo pri cca raz takom vetre.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
bozakafka píše:Nekdy mne prekvapuje jak je vse na jednou jednoduchy. Ted fakt cumim ve velkym.![]()
uz jsem si myslel ze se vice chytraku nenajde.
Není to jednoduché. Když je prů.er máš málo času vymýšlet nové věci. Honí se Ti hlavou, jestli jsi někde nečetl nebo neslyšel jak někdo řešil něco podobného
Proto jsem to napsal.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
TashonkaWitko píše:Jarda885 píše:..... V bouřce 35 uzlů na Bavarii 46. ....
... bo pokud nekdo povazuje vitr 35 kts za bourku, pak tady muzeme kazdy placat, ....
TW
P.S. Tedy pokud neslo o rychlost lode .. ...
Asi termín bouřka není zvolen vhodně.
Tenkrát foukalo normálně kolem 20 až 25 uzlů a najednou to zesílilo na 35 uzlů. V tomto zesílení se přestalo fungovat refování hlavní plachty do stěžně. Asi za dvě hodiny se vrátilo zase o těch 10 uzlů méně. Pak jsme celý týden jezdili při větru do 25 uzlů. Normálně preferuji více zrefovanou hlavní plachtu a větší genu. Při kurzech proti větru začínám hlavní refovat když vítr stabilně zesílí nad 15 uzlů. Zbytek tohoto týdne jsem musel jezdit na celou hlavatku a menší genu.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7511
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Nechcem tu moc odbočovať od témy, ale prečo by nemohla byť búrka pri 35 uzloch? Keď príde náhla zmena počasia, bijú blesky a fúka silný vietor, tak to sa volá búrka. Potom sú samozrejme ešte silná búrka a výchrica a pod. Ja myslím že pri 35 môže byť búrka, treba refovať a keď príde z ničoho nič, nad hlavou máš biminy a pred sebou kočárek, takže prd vidíš na plachty, tak to môže byť aj nebezpečné, najme ak je na vode husto, alebo ideš blízko brehu.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
MB píše:na jaké lodi, prosím, je třeba refofat nad 15 uzlů větru??? že bych se ji vyhnul ....
Špatně čteš. Neříkám, že musím refovat. Říkám, že refuji. Čím víc jezdím, tím refuji v menším větru. Na jakékoliv lodi. Nezávodím. Jestliže loď dosáhne na stoupačku rychlosti kolem 7 uzlů, začínám refovat skoro vždycky. Sníží se náklon, zklidní se plavba. Ve vlnách loď méně mlátí o vlny. Rychlost se sníží minimálně. Někdy se podaří i více stoupat - není pravidlem. Především vyhledávám pohodu na lodi. Často zpomaluji loď tak, abych ji dostal do rytmu s vlnami. Nebo v noci. To jedeme třeba jenom 5 uzlů na silně zrefované plachty. V menším náklonu se lépe spí.
Chtěl jsem říct, že se mi více líbí jezdit na více zrefovanou hlavní plachtu a méně zrefovanou genu. Umím to i naopak, ale více se mi to líbí.
Hoši, chytáte mne za slova. Budiž.
- Jarda885
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1725
- Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
- Reputace: 102
- Bydliště: Ostrava
Crazymen píše:Mě se líbí pravidlo: "máš li pocit že bys měl refovat, tak už máš mít zrefované"
Každý se přece plavíme dle svého pocitu, někdo rychleji, někdo na pohůdku...
Ano, souhlas.
Já to pravidlo znám formou dotazu:
Otázka: Víš, kdy je poslední okamžik bezpečně zrefovat?
Odpověď: Když Tě to poprvé napadne.
Pepa píše:Je to moc dobré přísoví a vždy se jím řídím v této podobě:![]()
Když tě poprvé napadne, že by jsi měl refovat,
mělo to být hotové před patnácti minutami.
Tak podle toho jednej.
odskusane - plati. Tiez to budem dodrziavat, mohol som sa to ale radsej naucit lacnejsie ako za kauciu.

ohladne 35 a burka suhlas s denisom - ak fuka v besnych narazoch, napr. 15- 35 tak sa moze zdat pocitovo, ked je skarede pocasie aj toto ako velmi silna burka. Clovek to cele inak vnima ked sa to deje pri cistej oblohe, ked v noci ked za dazda a podvecer.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host