ztroskotaná česká jachta u Elby

Jak jsem vyrobil/a průšvih na lodi , jak jsme se dostali do velkých potíží.
Prostě příběhy, události a zažitky pro ponaučení,

Moderátoři: Pepa, vilma

Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2286
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: ztroskotaná česká jachta u Elby

Příspěvekod Beda » pát srp 24, 2018 9:14 am

Na chate ma 50 l barel nafty z doby kdyz jsem topil naftou, tak 25 let a neni videt zadna zmena , cista i na dne.

Ve Vlcim doupeti nasly naftu z valky a motor bezi.

Spis jde o to ze na mori se do toho muze dostat morska voda a neco se zkazi.

Jeste jedna vec, hodne maji hlavni nadrz a z ni cerpaji do mensi nadrze pro motor, jde to pres filtr a kdyz se zacpal byl by cas ten filtr vycistit. To ale asi maji jen nektere soukrome n
jachty.

Dneska zeleni vladnou, hlavne aby se na plaz nedostal bordel bez ohledu na cenu jachty.

Vzpomente se na LaGrace, jak jim hrozila likvidace a odstraneni.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1481
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Ostrava

Re: ztroskotaná česká jachta u Elby

Příspěvekod Jarda885 » pát srp 24, 2018 11:16 am

RACEK píše:Kde je napsáno to mezinárodní právo, že každá loď má právo na 14 dní vyproštění vlastními silami?

Moře je prostředí formované anglosaskými způsoby tvorby práva. Tzn. Nevymýšlí se ptákoviny od stolu, ale dávají se na papír zvyklosti. Důležitý pojem mezinárodního práva je "dobrá námořní praxe".

Jestli je někde napsáno, že každá loď má právo na 14 dní vyproštění vlastními silami nebo ne, nevím. Vím, že se takto běžně postupuje, tedy je to dobrá námořní praxe.

Havárie Sokrata byla v italských výsosných vodách. Zde má italské právo přednost před mezinárodním právem.
Konkrétně COLREG to má řešeno ustanovením Pravidla 1 písm b): Nic z těchto Pravidel nesmí bránit v platnosti zvláštních pravidel vydaných odpovědnými orgány pro plavbu na kotvištích, v přístavech, řekách, jezerech nebo na vnitrozemských vodních cestách spojených s volným mořem, po kterých mohou plout námořní lodi. Takováto zvláštní pravidla však musí být natolik shodná s následujícími Pravidly, nakolik jen to bude možné.
Ostatní mezinárodní úmluvy mají podobná ustanovení/ujednání.
Je to v souladu se základním postulátem civilizovaného práva, že speciální ustanovení má přednost před obecným.

Tvoje otázka nemá reálný smysl.
Stejně tak konstatování kapitána uvázlé lodi je pouze povzdechem.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 777
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 66
Bydliště: Praha

Re: ztroskotaná česká jachta u Elby

Příspěvekod RACEK » pát srp 24, 2018 5:11 pm

Mě jenom zajímalo, jestli je kapitán v podobné situaci vystaven libovúli sloužícího úředníka, nebo v čem a jakou má oporu.

Jestli má oporu jen v ústním odvolání se k obvyklé námořní praxi. Nebo jestli se může odvolat na nějakou listinu.

Takže to co nařídí místní autorita platí.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 623
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 97
Kontaktovat uživatele:

Re: ztroskotaná česká jachta u Elby

Příspěvekod JaOCZ » pát srp 24, 2018 8:35 pm

Zkusim jiny pohled:

Jachtařský zájezd

Modelové situace:

1) Parta kamarádů si pronajme loď od charterové společnosti, jeden z nich je kapitán, všichni se společně dělí o náklady.

2) Parta kamarádů si pronajme loď od charterové společnosti, nemají ale kapitána, tak se dohodnou a najmou si kapitána.

3) Majitel jachty vezme na svou loď posádku a jede s ní na výlet. Posádka se dělí o náklady na plavbu. Za pronájem jachty majitel nedostává žádné peníze.

4) Majitel jachty na webu a sociálních sítích nabízí plavbu v různých destinacích. Členové posádky platí za plavbu, dělí se o vynaložené náklady a služby kapitána jsou v ceně.

a mnoho dalších kombinací shora uvedeného.

Dovolím si užití obecně vžitých pojmů jako kapitán, posádka, jachta, atd., přestože neodpovídají definicím dle námořního zákona, ale v jachtařské veřejnosti jsou obecně známé.

Trocha zákona:

Pojem zájezd je v českém právním řádu zákoně č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu. Na tuto definici odkazuje také zákon č. 89/2012 Sb., Občanský zákoník. Zájezdem se rozumí taková služba, kdy jsou poskytovány alespoň dvě služby cestovního ruchu. Za služby cestovního ruchu se považuje a) doprava zákazníka, b) ubytování, c) nájem automobilu, motocyklu nebo jiného motorového vozidla, d) jiná služba z oblasti cestovního ruchu, která není zahrnuta pod písmeny a) až c), zejména pak prodej vstupenek na kulturní nebo sportovní události, pořádání výletů, prohlídek s průvodcem, prodej skipasů nebo nájem sportovního vybavení.

Zpět na moře:

Aniž bych se pouštěl do složitých právních rozborů, pokusím se nastínit právní aspekty jednotlivých modelových situací uvedených výše.

1) Plavba s kamarády nebude spadat pod zákon o cestovním ruchu. Nejedná se o činnost za účelem dosažení zisku, nejsou naplněny definiční znaky zájezdu. Takovéto plavby můžeme pořádat neustále a lze předpokládat, že v tom nikdo nebude hledat zájezd.

2) Chceme na moře a nemáme kapitána. Najdeme si kapitána sami nebo prostřednictvím charterové společnosti. Posádka zaplatí loď a služby kapitána. Záměrně pomíjím skutečnost, zda se ze strany kapitána jedná o podnikání či nikoli, to je otázka na samostatný článek. Podíváme – li se na definici zájezdu, tak je možné dle mého názoru dovodit, že se nejedná o zájezd. Nejsou poskytovány nejméně dvě služby cestovního ruchu.

3) Majitel jachty si může plout kde chce a s kým chce. Jestliže vezme přátelé na jachtu, určitě se nejedná o zájezd.

4) Jestliže majitel jachty nabízí plavbu za peníze včetně služeb kapitána (ať již svých či někoho jiného), tak dle mého názoru je situace zcela odlišná. Majitel jachty nabízí služby cestovního ruchu, v daném případě plavbu na jachtě, ubytování, služby kapitána a mnohdy služby průvodce, a naplňuje tak zákonné znaky zájezdu dle zákona o cestovním ruchu.

Stane – li se tak jednou, asi by šlo argumentovat tím, že se nejedná o soustavnou činnost tedy o podnikání a zákon o cestovním ruchu ani ustanovení občanského zákoníku ohledně zájezdu na cestu nebudou dopadat. Poskytuje – li však majitel jachty tyto služby opakovaně a navíc je nabízí široké veřejnosti, není možné na tyto služby pohlížet jinak, než jako na zájezd, který dle zákona o cestovním ruchu je oprávněna poskytovat pouze cestovní kancelář.

Pořádá – li zájezd osoba, která není cestovní kanceláří, mohou vzniknout problémy pro všechny zúčastněné. Ze strany poskytovatele se bude s největší pravděpodobností jednat o neoprávněné podnikání. Za toto mu hrozí nemalá sankce. Větší problém by však mohlo být plnění ze strany pojišťovny, která za komerční plavbu bez daného oprávnění pravděpodobně odmítne plnit. Účastníci zájezdu se v případě jakýchkoliv potíží budou jen stěží domáhat plnění, které jim občanský zákoník přiznává v případě zájezdu pořádaného cestovní kanceláří. Jaké z toho plynou důsledky si můžeme jen domýšlet.

H.
Uživatelský avatar
BigTwin_Jirka
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 30
Registrován: pon črc 28, 2014 2:00 am
Reputace: 1

Re: ztroskotaná česká jachta u Elby

Příspěvekod BigTwin_Jirka » sob srp 25, 2018 7:53 am

JaOCZ: Ještě bych doplnil, že věc se komplikuje čím dál tím více, když vezmeme do úvahy další faktor, a tím je místní příslušnost uvedeného podnikání. Ty se na to díváš očima našich orgánů. Ovšem někde je obdobné podnikání zcela volné a bez nutnosti ohlášení, jinde se podobná činnost může téměř rovnat trestnému činu. Další otázkou je podnikání na volném moři.
Je to podobné jako s množstvím alkoholu v krvi, někde mě po kontrole se zjištěným půl promile s úsměvem propustí (Německo například), jinde mě budou kriminalizovat i na šlapadle (v Praze).
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 777
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 66
Bydliště: Praha

Re: ztroskotaná česká jachta u Elby

Příspěvekod RACEK » sob srp 25, 2018 9:19 am

Oni snad žádný problém s černým čártrem neměli.

Oni nasedli na mělčinu. A problém měli se z ní dostat dolů. Přestože měli nabídnutou pomoc, tedy, stažení z té mělčiny jinou Českou lodí zdarma, tak jim v tom místní autority bránili. A nařizovali použít jejich smluvní vyproštění za 50.000,- EUR.

Mě překvapilo že místní autorita může zakazovat jedné lodi poskytnout pomoc jiné lodi, která je v nouzi.
Uživatelský avatar
BigTwin_Jirka
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 30
Registrován: pon črc 28, 2014 2:00 am
Reputace: 1

Re: ztroskotaná česká jachta u Elby

Příspěvekod BigTwin_Jirka » sob srp 25, 2018 9:46 am

RACEK píše:
Mě překvapilo že místní autorita může zakazovat jedné lodi poskytnout pomoc jiné lodi, která je v nouzi.


Vzal bych v potaz i místní podmínky. U nás také nemůžeš vlastními silami či s pomocí kolemjedoucích vyprošťovat na D1 v plném provozu kamión, nebo ho tam nechat týden odležet než vymyslím co a jak. Majitel kamiónu by měl jistě obdobné názory jako kapitán nasedlé lodě.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1265
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Re: ztroskotaná česká jachta u Elby

Příspěvekod Omen » pon srp 27, 2018 8:31 am

Podivuji se stejně jako Racek.

Srovnání s kamionem myslím pokulhává v tom, že kamion je překážkou bezpečnosti a plynulosti provozu.
Jediné co je mohlo při vyprošťování spřátelenou lodí zajímat je únik kapalin, ale to přece šlo řešit jinak, než zákazem.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2728
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 53

Re: ztroskotaná česká jachta u Elby

Příspěvekod windward » pon srp 27, 2018 2:51 pm

Nasednuti na melcinu se ridi zejmena dokumentem SALVAGE-1989

https://www.jus.uio.no/lm/imo.salvage.c ... 9/doc.html

Citujme paragraf 9 Rights of coastal States

Nothing in this Convention shall affect the right of the coastal State concerned to take measures in accordance with generally recognized principles of international law to protect its coastline or related interests from pollution or the threat of pollution following upon a maritime casualty or acts relating to such a casualty which may reasonably be expected to result in major harmful consequences, including the right of a coastal State to give directions in relation to salvage operations.

Jinymi slovy, pobrezni stat ma vysostne pravo podnikat kroky k ochrane vlastniho pobrezi a vydavat pokyny ohledne zachrannych operaci.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1265
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Re: ztroskotaná česká jachta u Elby

Příspěvekod Omen » pon srp 27, 2018 6:02 pm

Windwarde, díky za osvětu, to je to psané právo, .... ale …
každý (rozumný) by měl svého práva využívat v míře nutné k dosažení jeho účelu.
Stačilo nařídit odčerpat nebezpečné hmoty, zajistit baterie a vyproštění svépomocí mohlo být umožněno …… ten jejich postup skutečně něčím zavání.

Anebo se na místě střetli "staří známí" a ješitnost silnějšího zvítězila.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 777
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 66
Bydliště: Praha

Re: ztroskotaná česká jachta u Elby

Příspěvekod RACEK » pon srp 27, 2018 10:00 pm

Děkuji Windwarde, tento mezinárodní dokument jsem hledal.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti