Zelený maják levobokem
- zdendaSzER
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 111
- Registrován: stř črc 23, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
Zelený maják levobokem
Prosím o radu.
Jeden Kapitán_ při plavbě s námořní plachetnicí si spletl kardinální zelený znak před Marinou Betina a vzal ho levobokem.
Skončil na mělčině, posádka popadala ale přežila, avšak poškodil loď ...
Co by jste s takovým kapitánem udělali?
Existuje taky něco jako zabavení řidičáku jako u Policie ČR, a pak následně kurz a nový test??
Setkali jste se s tím někdy?
Je zde někdo kdo zná nebo kdo studuje námořní školu - námořní právo?
Nebo nevíte kde jsou popsány tresty, sankce?
Zvlášť, když se jeho problémy opakovaly..
O protažení pod kýlem jsem už slyšel, takže spíš něco součastného.
Zd.
Jeden Kapitán_ při plavbě s námořní plachetnicí si spletl kardinální zelený znak před Marinou Betina a vzal ho levobokem.
Skončil na mělčině, posádka popadala ale přežila, avšak poškodil loď ...
Co by jste s takovým kapitánem udělali?
Existuje taky něco jako zabavení řidičáku jako u Policie ČR, a pak následně kurz a nový test??
Setkali jste se s tím někdy?
Je zde někdo kdo zná nebo kdo studuje námořní školu - námořní právo?
Nebo nevíte kde jsou popsány tresty, sankce?
Zvlášť, když se jeho problémy opakovaly..
O protažení pod kýlem jsem už slyšel, takže spíš něco součastného.
Zd.
Zdendo,
ty jsi vyzdvihl zajimave tema. Uvidime, co z toho vzejde. Chtel by se vyjadrit ke hlasovani, ktere zde mabizis.
Prosim pekne, nemohu vubec v dane otazce poradit. Na to nemam. Pojem dobry ci spatny kapitan - to je otazka hodne siroka. Chybu muze udelat kazdy. Byl Jushua Slocum spatny kapitan, kdyz ztroskotal s barkem Aquidnek?
Kdybych mel zde hlasovat, tak bych v prvni rade do registru musel zaradit sebe sama, protoze mym kredem je "vsechno delas spatne, Verbo". Nepovazuji se za nejakeho sper-buper kapitana a take po nikom neocekavam, ze by byl ve svem jednani vzdy idealni.
Nic mene, to je velmi osemetna otazka... Zaradit Romana Verbu do registru spatnych kapitanu, ci nezaradit...
Ja osobne jsem proti, protoze mi to spolecensky nevyhovuje.
Mejme proste ohled k cizim slabostem a chybam.
A zustanme pratele-namornici.
ty jsi vyzdvihl zajimave tema. Uvidime, co z toho vzejde. Chtel by se vyjadrit ke hlasovani, ktere zde mabizis.
Prosim pekne, nemohu vubec v dane otazce poradit. Na to nemam. Pojem dobry ci spatny kapitan - to je otazka hodne siroka. Chybu muze udelat kazdy. Byl Jushua Slocum spatny kapitan, kdyz ztroskotal s barkem Aquidnek?
Kdybych mel zde hlasovat, tak bych v prvni rade do registru musel zaradit sebe sama, protoze mym kredem je "vsechno delas spatne, Verbo". Nepovazuji se za nejakeho sper-buper kapitana a take po nikom neocekavam, ze by byl ve svem jednani vzdy idealni.
Nic mene, to je velmi osemetna otazka... Zaradit Romana Verbu do registru spatnych kapitanu, ci nezaradit...
Ja osobne jsem proti, protoze mi to spolecensky nevyhovuje.

A zustanme pratele-namornici.
- RadekS
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 253
- Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Nové Veselí
To windward:
vidím, že se umíš povznést nad člověka chybujícího a to je správné, neboť chybovat je lidské. Pořád si říkám: Kdy to přijde, kdy udělám nějakou vážnou chybu.
Mohli bychom parafrázovat "Kdo z Vás je dokonalý, první hoď kamenem"
To Zdenek: Co je to zelený kardinální znak? Já znám jenom žluto-černé. Samozřejmě nemám tolik zkušeností jako ty. Mohl by jsi to trochu objasnit? Děkuji.
vidím, že se umíš povznést nad člověka chybujícího a to je správné, neboť chybovat je lidské. Pořád si říkám: Kdy to přijde, kdy udělám nějakou vážnou chybu.
Mohli bychom parafrázovat "Kdo z Vás je dokonalý, první hoď kamenem"
To Zdenek: Co je to zelený kardinální znak? Já znám jenom žluto-černé. Samozřejmě nemám tolik zkušeností jako ty. Mohl by jsi to trochu objasnit? Děkuji.
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
myslim, ze i mistr tesar se utne. mozna kdyby nekdo znal presne o co slo a co tomu predchazelo, tak by to dokazal zhodnotit. Spousta dobrych namorniku, dustojniku a kapitanu na mori udelalo jiste nekolik chyb za svoji praxi, treba kdyz zacinali.
Kardinalni znaky jsou opravdu jen zluto cerne. zdendaSzER ma jiste na mysli znak znaceni IALA oblast A.
Hlasovat nebudu je to detske.
Kardinalni znaky jsou opravdu jen zluto cerne. zdendaSzER ma jiste na mysli znak znaceni IALA oblast A.
Hlasovat nebudu je to detske.
- Milos
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 670
- Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Bratislava
windward píše: ... Kdybych mel zde hlasovat, tak bych v prvni rade do registru musel zaradit sebe sama ...
...
zustanme pratele-namornici.
Hned na svojej prvej kapitánskej plavbe som uviazol na plytčine - sice sa so šťastím podarilo vlastnými silami a bez poškodenia loď uvoľniť, ale asi by som sa tiež do uvedeneho registra (ak vznikne) právom pripísal. Zdá sa, že sa v ňom schádza celkom dobrá ľudská spoločnosť !
Chybovať je ľudské - odpúšťať je božské!

- vilma
- moderátor
- Příspěvky: 3188
- Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
- Reputace: 46
- Bydliště: Olomoucko
Jestli vy jste se tady na webu nesetkali, chlapci /zdenda, kap. cono/, abyste se pohádali.
Nemám sice mandát mluvit za ostatní, ale něco mi říká, že na to tady už není nikdo zvědavej. Kdo má osobní spory, má si je vyřešit v ústraní. Neschopnost dohodnout se vrhá špatné světlo na všechny strany, zúčastněné v nekonečném pošťuchování a handrkování.
Neotravujme web jedem a nepište mi, že to tak nebylo myšleno. Zdendo, neprovokuj.
Je to neuvěřitelné, ale každé založené téma se nakonec nějak rozroste, tak si ještě počkám, jak. Třeba tu přibude i něco zajímavého. Třeba nějaká sebereflexe. Na pomluvy těch, co tu nejsou a nemůžou se bránit, já osobně teda nejsem zvědavá, jestli mám mluvit za sebe.
Nemám sice mandát mluvit za ostatní, ale něco mi říká, že na to tady už není nikdo zvědavej. Kdo má osobní spory, má si je vyřešit v ústraní. Neschopnost dohodnout se vrhá špatné světlo na všechny strany, zúčastněné v nekonečném pošťuchování a handrkování.
Neotravujme web jedem a nepište mi, že to tak nebylo myšleno. Zdendo, neprovokuj.
Je to neuvěřitelné, ale každé založené téma se nakonec nějak rozroste, tak si ještě počkám, jak. Třeba tu přibude i něco zajímavého. Třeba nějaká sebereflexe. Na pomluvy těch, co tu nejsou a nemůžou se bránit, já osobně teda nejsem zvědavá, jestli mám mluvit za sebe.
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
- zdendaSzER
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 111
- Registrován: stř črc 23, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
Je mi jasné že nikdo není stoprocentní
Je mi jasné že každý chybuje.
Nechápu proč jste se vrhli na to, o co jsem vůbez nežádal radu pomoc..
To byl jen příklad na jednoho nezkušeného Kapitána Velká Huba, a jestli to byl Kuba nebo Karel je v tomto okamžiku jedno..
Mohl jsem tam dát jiný.. a mnohem závažnější problém toho samého kapitána jako příklad...
ale to by asi narušilo chod tohoto fóra a to nechci..
Nicméně, chtěl jsem pouze poradit..
Takže, ještě jednou: víte někdo o trestech pro kapitány??
To je polopatické, ale tak jsem to vůbec před tím nechtěl napsat abych někoho neurazil..
Prosím o přečtení mého příspěvku ještě jednou a bez emocí, prosím
pro RadkaS: je to bóje, znak, zelený, s pouze jednou šipkou k severu, je značen i na mapě, koukni na to, je to před Betinou, a jak jsem to nazval je v tomto případě jedno, avšak zelená LEVOBOKEM?
děkuji a pěkný večer
snad se dočkám odpovědi na co jsem se slušně zeptal
Je mi jasné že každý chybuje.
Nechápu proč jste se vrhli na to, o co jsem vůbez nežádal radu pomoc..
To byl jen příklad na jednoho nezkušeného Kapitána Velká Huba, a jestli to byl Kuba nebo Karel je v tomto okamžiku jedno..
Mohl jsem tam dát jiný.. a mnohem závažnější problém toho samého kapitána jako příklad...
ale to by asi narušilo chod tohoto fóra a to nechci..
Nicméně, chtěl jsem pouze poradit..
Takže, ještě jednou: víte někdo o trestech pro kapitány??
To je polopatické, ale tak jsem to vůbec před tím nechtěl napsat abych někoho neurazil..
Prosím o přečtení mého příspěvku ještě jednou a bez emocí, prosím
pro RadkaS: je to bóje, znak, zelený, s pouze jednou šipkou k severu, je značen i na mapě, koukni na to, je to před Betinou, a jak jsem to nazval je v tomto případě jedno, avšak zelená LEVOBOKEM?
děkuji a pěkný večer
snad se dočkám odpovědi na co jsem se slušně zeptal
BYl jsem jednou u namorniho soudu jako svedek. Nikdy bych to nechtel zazit na vlastni kuzi. Bylo to tenkrat tak, ze namorni soud stanovil, zda kapitan zavinil nestesti a uz si nepamatuji jakou cestou byl mu odebran diplom. Dale vec byla predana k trestnimu rizeni. kapitan normalne skoncil za mrizemi, protize zavinl smrt z nedbalosti.
- zdendaSzER
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 111
- Registrován: stř črc 23, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
Jasně, skoro jako vražda..
Slyšel jsi o tom mrtvým jachtařovi letos na Jadranu, jak ho našli napůl cesty do Itálie?
Prověřovali včechny chartery a nikomu nechyběl..
To musí být fakt pěknej průser, když to dotyčný zjistí až v pátek večer v marině..
Pátral jsem po tom co a jak a zatím je ticho po vlnách..
Na druhou stranu jsem si uvědomil že to moc dobře ani vypátrat nejde.... Naplánovaná vražda na jachtě, jak jednoduché..
Vloni jsem měl na lodi v posádce vraha, někoho zabil v Rakousku, hledal ho Interpol a "našeho" Vencu našli v Marině Biograd, při kontrole crew listu..
V pátek večer ho odvezli obrněným antonem a je tam snad dodnes..
Na palubě byli bankéři a jedna rodinka, teď si vem co takový člověk všechno může udělat...
až mi běhá mráz po zádech...
Slyšel jsi o tom mrtvým jachtařovi letos na Jadranu, jak ho našli napůl cesty do Itálie?
Prověřovali včechny chartery a nikomu nechyběl..
To musí být fakt pěknej průser, když to dotyčný zjistí až v pátek večer v marině..
Pátral jsem po tom co a jak a zatím je ticho po vlnách..
Na druhou stranu jsem si uvědomil že to moc dobře ani vypátrat nejde.... Naplánovaná vražda na jachtě, jak jednoduché..
Vloni jsem měl na lodi v posádce vraha, někoho zabil v Rakousku, hledal ho Interpol a "našeho" Vencu našli v Marině Biograd, při kontrole crew listu..
V pátek večer ho odvezli obrněným antonem a je tam snad dodnes..
Na palubě byli bankéři a jedna rodinka, teď si vem co takový člověk všechno může udělat...
až mi běhá mráz po zádech...
Námořní právo jsem nestudoval, takže níže uvedené nemusí být vůbec pravda. Domnívám se, že při námořních nehodách má věc dvojí rozměr, Jednak zřejmně dojde k porušení předpisu o námořní plavbě - trestání se bude řídit při nehodě v národních vodách podle zákona daného státu jeho soudem, při nehodě v mezinárodních vodách pak podle práva v zemi poškozeného soudem této země. Záleží pak na zákonné úpravě dané země, jak má koncipovány tresty v námořním právu. Pokud vím, v našem námořním zákoně jsou pouze peněžité pokuty, ale dost vysoké. Jak však naznačil windward, věc může mít také trestně právní rozměr, pokud dojde při námořní nehodě k vyšší škodě, ublížení na zdraví nebo dokonce smrti a tím k naplnění znaků trestného činu. Opět se to bude asi řídit podle teritoriálního hlediska, jak jsem uvedl výše. V připadě trestního práva ČR lze uložit kromě jiných trestů také trest zákazu činnosti, pokud dojde k trestnému činu v souvislostí s touto činností, a to až na deset let. Pokud tedy kapitán spáchá jako kapitán trestný čin, může mu být vysloven zákaz kapitánování.
Pekny vecer,
to co popisujete v prvnim prispevku... Paklize lod sedla na dno a nedoslo ke skodam na zdravi, zivotech,
ci skode na majetku dalsi strany by se resilo odtazenim, jerabovanim kvuli zjisteni skody a propadnutim
casti, nebo cele kauce.
Mel jsem tu cest byt divakem, a posleze v marine svedkem pomerne vzrusene debaty mezi kapitanem a
zastupcem charterovky.
Mam pocit, ze to bylo na Murteru, tam co je videt pristav mezi ostruvkama, ale ty musi se objet, nebot mezi
nima je melko...Tot jeden priklad z praxe.
to co popisujete v prvnim prispevku... Paklize lod sedla na dno a nedoslo ke skodam na zdravi, zivotech,
ci skode na majetku dalsi strany by se resilo odtazenim, jerabovanim kvuli zjisteni skody a propadnutim
casti, nebo cele kauce.
Mel jsem tu cest byt divakem, a posleze v marine svedkem pomerne vzrusene debaty mezi kapitanem a
zastupcem charterovky.
Mam pocit, ze to bylo na Murteru, tam co je videt pristav mezi ostruvkama, ale ty musi se objet, nebot mezi
nima je melko...Tot jeden priklad z praxe.
Nedá mi to a tak zkusím toto chmurné téma trochu konstruktivně odlehčit.
Pokud jsem pochopil dobře problém onoho kapitána, řešil asi značení vodních mořských cest.
Je to problém triviální, ale má svá úskalí.
Vodní cesty jsou značeny v systému :
IALA /International Association of lighthouse Authorities / –A / oblast Evropa/
IALA.............................................................................– B / oblast USA, Japonsko, Korea a Filipíny/
Pro oblast A platí : při návratu k pevnině je mořská cesta značena
Zelené bóje na pravé straně
Červené bóje na levé straně.
Pro oblast B platí : /Jak jinak – vše opačně/ při návratu k pevnině je mořská cesta značena
Zelené bóje na levé straně
Červené bóje na pravé straně
Potud jednoduché. Ovšem ruku na srdce, vsadím 100:1, že když po roce od zkoušek připlujete v Chorvatsku k zelené bóji, nebudete vědět, z které strany ji vzít.
Co tedy s tímto problémem. Celý život si pomáhám mnemotechnickými pomůckami.
Když se mě o půlnoci zeptáte, kolik je poloměr zeměkoule, vypálím 1/ 6370 nebo 1/6378
Jak budete chtít. Je to jednoduché. Ihned si vybavím
1/ šetřisenulo še-tři-se-nulo...6370 km
1/ šetřiseosobo.......................6378 km
Jak s tou zelenou bójí ?
V Americe mají pomůcku 3R
RED...........pokus o fonetiku..../ret/.........červená
RIGHT..................................../rajt/........vpravo
RETURN................................./ritern/......návrat
U nás obráceně – vpravo zelená. /Léto to stačilo, až jsme s jednou posádkou vymysleli něco lepšího/
U nás /oblast A/ platí :
Loď při NÁVRATU ctí barvu – BARVA K BARVĚ /pro hráče mariáše to bude jednoduché/
Na přídi lodi máte dvě světla, napravo zelené a nalevo červené.
K ZELENÉMU SVĚTLU ZELENÁ BÓJ
K ČERVENÉMU SVĚTLU ČERVENÁ BÓJ.
Pokud to alespoň jednomu z vás pomůže, až k té bóji připluje, budu rád.
Já s nimi problém, takto vyzbrojen, nemám.
Pepa
Pokud jsem pochopil dobře problém onoho kapitána, řešil asi značení vodních mořských cest.
Je to problém triviální, ale má svá úskalí.
Vodní cesty jsou značeny v systému :
IALA /International Association of lighthouse Authorities / –A / oblast Evropa/
IALA.............................................................................– B / oblast USA, Japonsko, Korea a Filipíny/
Pro oblast A platí : při návratu k pevnině je mořská cesta značena
Zelené bóje na pravé straně
Červené bóje na levé straně.
Pro oblast B platí : /Jak jinak – vše opačně/ při návratu k pevnině je mořská cesta značena
Zelené bóje na levé straně
Červené bóje na pravé straně
Potud jednoduché. Ovšem ruku na srdce, vsadím 100:1, že když po roce od zkoušek připlujete v Chorvatsku k zelené bóji, nebudete vědět, z které strany ji vzít.
Co tedy s tímto problémem. Celý život si pomáhám mnemotechnickými pomůckami.
Když se mě o půlnoci zeptáte, kolik je poloměr zeměkoule, vypálím 1/ 6370 nebo 1/6378
Jak budete chtít. Je to jednoduché. Ihned si vybavím
1/ šetřisenulo še-tři-se-nulo...6370 km
1/ šetřiseosobo.......................6378 km
Jak s tou zelenou bójí ?
V Americe mají pomůcku 3R
RED...........pokus o fonetiku..../ret/.........červená
RIGHT..................................../rajt/........vpravo
RETURN................................./ritern/......návrat
U nás obráceně – vpravo zelená. /Léto to stačilo, až jsme s jednou posádkou vymysleli něco lepšího/
U nás /oblast A/ platí :
Loď při NÁVRATU ctí barvu – BARVA K BARVĚ /pro hráče mariáše to bude jednoduché/
Na přídi lodi máte dvě světla, napravo zelené a nalevo červené.
K ZELENÉMU SVĚTLU ZELENÁ BÓJ
K ČERVENÉMU SVĚTLU ČERVENÁ BÓJ.
Pokud to alespoň jednomu z vás pomůže, až k té bóji připluje, budu rád.
Já s nimi problém, takto vyzbrojen, nemám.

Pepa
- alffa
- Site building team
- Příspěvky: 3492
- Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
- Reputace: 2
- Bydliště: LOĎ
Otázka zní:
Odpověď zní:
To by záleželo na tom, kdo by ty „špatné kapitány“ do takového registru zařazoval.
Pokud by to měl být člověk který nazve topic Zelený maják levobokem,
pak ten „maják“ v popisu přejmenuje na „kardinální zelený znak“ a nakonec z toho vyleze obyčejná zelená bóje, tak říkám NE
Nechtěl bych aby takový člověk rozhodoval o tom, jsem li dobrý, nebo špatný kapitán.
alffa
jste pro registr špatných českých /slovenských/ kapitánů – skipperů
Odpověď zní:
To by záleželo na tom, kdo by ty „špatné kapitány“ do takového registru zařazoval.
Pokud by to měl být člověk který nazve topic Zelený maják levobokem,

pak ten „maják“ v popisu přejmenuje na „kardinální zelený znak“ a nakonec z toho vyleze obyčejná zelená bóje, tak říkám NE

Nechtěl bych aby takový člověk rozhodoval o tom, jsem li dobrý, nebo špatný kapitán.

alffa
nejlepsi vetsinou je kouknout do mapy. Ono sice plati, ze cervena vlevo, zelena vpravo pri ceste z more do pristavu, ale tohle znaceni se pouziva i napr mezi ostrovy, pruplavy atd. kde ne vzdy je jasne ktera cesta je z more na pevninu. Takze neplout po pameti, ale poctive si delat plavebni pripravu. To je moje pomucka.
Spravne, Jirko,
absolutne spravne. Navigacni znaceni neni sobestacne, jak je tomu treba na silnici. Bez mapy - jsou to jenom takova barevna nic nerikajici blikatka. Kdo podle techto blikatek jezdi, skonci jednou na sutru.
Prikladu, kde je to obzvlast dulezite, uvedu pozdeji, protoze ted to nestihnu.
absolutne spravne. Navigacni znaceni neni sobestacne, jak je tomu treba na silnici. Bez mapy - jsou to jenom takova barevna nic nerikajici blikatka. Kdo podle techto blikatek jezdi, skonci jednou na sutru.
Prikladu, kde je to obzvlast dulezite, uvedu pozdeji, protoze ted to nestihnu.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
O tom že by sa zabavovali oprávnenia neviem a ani som o tom nepočul.
Myslím Zdendo, že to je dobrá téma a mal by si to dať ako podnet na vašu SPS a na Námorný úrad. Pravidelné obnovovanie oprávnenia u vás už zaviedli, mohli by ešte zaviesť aj preventívne skúšky, samozrejme spoplatnené a samozrejme u autorizovaných komisárov. Najlepšie každoročne, vždy na začiatku sezóny.
Tiež by stálo za uváženie, či by nemali oprávnenia na vedenie jachty pre amatérov úplne zrušiť a na loď by sa mohlo chodiť len s profi skiprom. Tých pár zúfalcov čo majú vlastné lode by išlo do exilu, čo je v u nás bežné a dlhodobo používané riešenie. Aj Komenius sa tak stal slávnym.
A možno by si mal o tejto problematike informovať Chorvatske min. pomorstva. Istotne by sa tam našiel nejaký iniciatívny , a čierny zoznam by uviedol do praxe.
Neviem či si evidenciu vedie čártrovka a aké má predpisy a či jej zákon umožňuje odmietnuť klienta, aj keď spôsobil predtým haváriu.
V prípade poškodenia zdravia, alebo /neumýselného/ zabitia člena posádky to riešia zákony príslušnej krajiny. Postup je jasný, vyšetrovanie polície, štátny žalobca, súd, vydávacia vezba v lepšom prípade.
Kapitán je zodpovedný vždy a za všetko a musí sa v prípade problébu vyviniť sám.
Myslím Zdendo, že to je dobrá téma a mal by si to dať ako podnet na vašu SPS a na Námorný úrad. Pravidelné obnovovanie oprávnenia u vás už zaviedli, mohli by ešte zaviesť aj preventívne skúšky, samozrejme spoplatnené a samozrejme u autorizovaných komisárov. Najlepšie každoročne, vždy na začiatku sezóny.
Tiež by stálo za uváženie, či by nemali oprávnenia na vedenie jachty pre amatérov úplne zrušiť a na loď by sa mohlo chodiť len s profi skiprom. Tých pár zúfalcov čo majú vlastné lode by išlo do exilu, čo je v u nás bežné a dlhodobo používané riešenie. Aj Komenius sa tak stal slávnym.
A možno by si mal o tejto problematike informovať Chorvatske min. pomorstva. Istotne by sa tam našiel nejaký iniciatívny , a čierny zoznam by uviedol do praxe.
Neviem či si evidenciu vedie čártrovka a aké má predpisy a či jej zákon umožňuje odmietnuť klienta, aj keď spôsobil predtým haváriu.
V prípade poškodenia zdravia, alebo /neumýselného/ zabitia člena posádky to riešia zákony príslušnej krajiny. Postup je jasný, vyšetrovanie polície, štátny žalobca, súd, vydávacia vezba v lepšom prípade.
Kapitán je zodpovedný vždy a za všetko a musí sa v prípade problébu vyviniť sám.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host