Jadran 27.4.2009 - Jugo cca 50 kt

Jak jsem vyrobil/a průšvih na lodi , jak jsme se dostali do velkých potíží.
Prostě příběhy, události a zažitky pro ponaučení,

Moderátoři: vilma, Pepa

Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Jadran 27.4.2009 - Jugo cca 50 kt

Příspěvekod Anonym » pát kvě 08, 2009 1:43 pm

Jak jsem poprvé volal asistenci
Už tady zaznělo, že jsem byl 26.4.-2.6. v Chorvatsku. Vyplouvali jsme z mariny Mandalina a vedl jsem skipper trening, zdokonalovací či kondiční plavbu, každý ať si tomu říká jak chce. Loď Y999, posádka se skládala z jedno muže a dvou žen, už s nějakýma zkušenostma. Od začátku jsem viděl že mají dobrý jachtařský základ, správné návyky a stačilo jen naznačit, oni vždy věděli co je potřeba udělat. Bylo to příjemné oproti vedení naprostých nováčků.

Vyplouvali jsme až v neděli ráno. Všechny předpovědi které jsem si denně stahoval oznamovaly až do středy silné Jugo na celém středním Jadranu. Vzhledem k tomu že se nejedná o lokální projevy jako u Bory, museli jsme to brát vážně. Vypluli jsme z kanálu sv. Ante a zatím dobrý. Na motor jsme jště vzali Zlarin severně, aby jsme se dostali na volné moře a podívali se jak to vypadá tam. Pofukovalo kolem 30 kt. Na silně zrefované plachty jsme se pustili v kuzu 196°, ostře na vítr, dál na moře. Po 21 mílích, asi 14 mil JZ od majáku Mulo jsme udělal ré a dalším šlágem jsme se dostali do závětří ostrova Veli Drvenik. Zapluli jsme do zátoky Mala Luka, kde jsem chtěl v jižním cípu hodit kotvu a vyvázat se zádí k betonovému molu. Jistota proti Jugu. Jenomže molo bylo od loňska naprosto zdevastované a byly z něj jen trosky. Tak jsme zapluli do východního cípu hodili kotvu, vytáhli 50 m řetězu a nastavili alarm kotvy. Noc proběhla v naprostém klidu, nikde ani náznak toho co se děje venku.

Obrázek
Ráno jsem opět stáhl předpověď, žádná změna, silné Jugo. Naplánoval jsem krátkou trasu, s plánem v závětří ostrovů Veli Drvenik a Šolta se dostat do Splitských vrat a po proplutí se proti Jugu na motor co nejrychleji probít nějakých 5 mil do jednoho ze dvou místních bunkrů.
Obrázek
Severně Drveniku to šlo celkem dobře. Foukalo ke čtyřicítce a na maximálně zrefované plachty jsme přeplouvali k severnímu břehu Šolty. V dálce jsme viděli rozmetanou regatu lodí z Mandaliny, jak se podél břehu na motor plouží někam k jihu. Jediné negativum bylo, že jsem musel opustit, již tak skromnou snídani. Když jsme ale u břehu udělali ré, viděl jsem že neplujeme tam kam by jsme měli. Nabádal jsem kormidelnici, aby vyostřila. Dostalo se mě sdělení, že to nejde. Nevěřil jsem a vzal si kormidlo. Chvíli se mě to dařilo a posádka měla pocit, že to snad umím. Leč jak jsem nabral rychlost, loď opět odpadla a odmítala se vrátit proti větru. Vzhledem ke stavu moře a mám pocit že i pršelo (s přestávkami pak pršelo každý den), jsem nechal nastartovat, stáhnout plachty a opět jsem kormidlo předal. Podél Šolty jsme se na motor kradli ke Splitským vratům, propluli je a pak začalo peklo. V podmínkách jaké jsem ještě nezažil jsme se prodírali k jihu. Přívaly deště se střídaly s přívaly vln co šli přes palubu. Posádka si oblékla harnesy a v jednu chvíli musel Aleš jít dopředu opravit uvázání člunu, který podebral vítr. Když už toho bylo moc, převzal jsem si opět (zcela výjimečně) kormidlo. Absolutně nic jsem přes skučící vítr neslyšel, téměř neviděl, vodu stékající po tváři jsem za chvíli cítil na prsou. Dvakrát se nám zanořila záď a já stál v kokpitu po lýtka ve vodě. Maximum co jsem zahlédl na windmetru bylo 48 kt. Před stoperama jsem pod lany uviděl zasunuté Osmičky a tiše se s nimi rozloučil. Motor na 3 tisíce otáček nebyl také slyšet a rychlost lodě vůči dnu byla asi 3 kt.
Ale pouze do okamžiku, kdy jsem přestal pod nohama cítit jeho vibrace. Bylo to přesně jednu míli před naším cílem, zátokou Smrka. Zděsil jsem se a začal horečně přemýšlet a vymýšlet co se stalo, co uděláme, kam nás Jugo až požene. Jestli se motor přehřál, zadřel....
Obrázek
Při pokusech motor ještě jednou na chvíli blafnul, ale pak už definitivní konec. Nechal jsem vytáhnout kousek kosatky, aby se loď dala alespoň na zaďák řídit. To se úplně nepovedlo a vysunulo se jí o hodně více, což se muselo okamžitě napravit a pracně zrefovat na kapesník. Jak jsem už psal, místo hlavy jsem měl na tu malou chvíli vysokokapacitní kalkulátor. V hnutí mysli jsem prošel GPS kterou (jak stále propaguji) mám hned před sebou u kormidla a také na návrh posádky jsem na kosatku zaplul do nejbližší vhodné zátoky. Jenomže vítr se v ní točil po směru hodinových ručiček a když jsme doplouvali k místu shozu, začali jsme pomalu zastavovat. Protože nám bez motoru nefugoval vrátek kotvy, věděl jsem, že máme pouze jeden pokus. Holky vepředu sundaly řetěz z vrátku a jak jsme zastavili dal jsem pokyn a kotvu zahodily do moře. Pak jsme se zatajeným dechem sledovali obrazovku GPS a blížící se břeh. Dopadlo to skvěle. Zastavili jsme se asi 20 m od skal a vypadalo to, že kotva drží.
Obrázek
Opatrně jsme si oddechli. Celá posádka byla naprosto skvělá. Nikdo nezmatkoval, každý dělal co bylo v dané chvíli potřeba. Kdo se bál, nechával si to pro sebe. Holky udělaly čerstvý čaj a myslím že i polévku. My s Alešem jsme se pustili do motoru. Rozmontovali jsme palivový přívod, vyčistili filtr, profoukli přívod od nádrže, odvzdušnili. A nic, stav setrvalý. Vzhledem k blížícímu se večeru, nejistému počasí a vzhledem k tomu že jsem stávající kotviště se skalami 20 m za zadkem nepovažoval za bezpečné, volali jsme majiteli charterovky, vysvětlili situaci a ádali o pomoc. Ještě jsme dle jeho pokynů zkusili probudit motor, ale nakonec slíbil že nám někoho sežene. Za chvíli volal, že do 1/2 hodiny k nám připlují opraváři z Milny.
To se také stalo. Dva kluci na gumáku s motorem 550 koní přirazili a s vervou se pustili do motoru. Jeden při kontrole palivového uzávěru spadnul do moře (to už byla tma) a musel od nás dostat suché oblečení. Asi po hodině nám řekli verdikt. To co jsme odvzdušňovali nebyla nafta ale slaná voda (já debil), která se do nádrže dostala netěsným uzávěrem. Nejsou to schopni na místě spravit a transportují nás do Milny.
Jeden popluje na gumáku, druhý si stoupne za kormidlo. Pokud se posádka bojí, může přestoupit na gumák. Stačí mu jeden člověk na palubě. To posádka hrdě odmítla. Gumákem nás dovlek nad kotvu, kterou jsme ručně vytáhli. A pak následovalo asi 3/4 hodiny manévrů po zátoce, jak se snažil na kosatku vyplout. Neustále jsme ji vytahovali a refovali, réčko střídalo réčko, sem tam kravské. Když už jsme se blížili k ústí do zátoky, měl zrovna vymotanou téměř celou genu. Jak jsme se dostali do přímé palby Juga, položili jsme se na hladinu a já sledoval sálingy kdy se dotknou vody. Nedotkly, ale moc nescházelo. Když jsme se opět postavili, zrefovali jsme a konečně vypluli ven. Bylo 22:05 a my surfovali po vlnách rychlostí kolem 10ti uzlů směrem ke Splitským vratům. Ve 23:17 jsme byli bepečně vyvázáni bokem k lodi u benzinky v Milně. Byla to jedna z té rozprášené regaty, co jsme viděli přes den. Říkali, že se jim ztratili a zde vyhledali azyl.
Ráno dojeli opět mechanici, do oběda opravovali a opravili. Naštěstí jsme nevytloukli baterie na doraz. Varování na Jugo od přítele Pepy jsem si četl zde na mole u benzinky. Na odpoledne jsme už nikam nevyplouvali a další den ráno jsme pokračovali cestou na Vis. Při krásném větříku kolem 30ti uzlů.
MOTTO: Jak je všechno relativní. Pokud plujete v 10-15 uzlovém větru a zaduní 30, jsou lidé zděšeni. Pokud se z 40-50 dostanete do 30ti, tak si chrochtáte.

Toto prosím není článek o vzorové plavbě. Jak jsem o tom následně hodně přemýšlel říkal jsem si, že některé věci bych dnes udělal/neudělal jinak. Je to prostě příběh ve své nahotě, tak jak se stal. Pokud se objeví posádka, může mé vzpomínky zkorigovat. Nemám zájem se dělat lepší než jsem. Třeba to někomu pomůže, třeba si na něj někdo ve "slotě" vzpomene...
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát kvě 08, 2009 1:54 pm

hezkej příběh, pěkně jste si užili :)
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9348
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pát kvě 08, 2009 1:56 pm

Zajímavé a poučné.
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » pát kvě 08, 2009 3:08 pm

Uff, hlavně, že to nedopadlo hůř.
Přiznám se, že doposud mě nikdy nenapadlo kontrolovat těsnost uzávěru nádrže při převzetí lodi nebo jako přípravu na špatné počasí. A bylo na uzávěru něco viditelně špatně nebo to netěsnilo prostě proto, že Y999 není nejnovější?
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát kvě 08, 2009 3:50 pm

Při pohledu zvenku nebylo nic vidět. Klasický plastový uzávěr na 1/2 otáčky. Když se ale odšrouboval bylo vidět že ten plast je opotřebovaný a stržený. Kluci opraváři tam vyřezali ještě jedno gumové těsnění a my to přelepili křížem krážem stříbrnou páskou.
Také protože to definovali jako nedostatek lodi, nepřišli jsme o kauci. Sice se trochu snažili, ptali se zda máme pojištění, ale to jsme odmítli a viinkulaci z platební karty nám vrátii.
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 4
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvekod Bilardos » pát kvě 08, 2009 4:21 pm

Když to pročítám, tak bylo dobře, že zrovna nešlo o nováčky a že přálo i štestí při házení kotvy.
... asi začnu přelepovat víčko od nádrže.
Uživatelský avatar
pes
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 161
Registrován: pon čer 30, 2008 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod pes » pát kvě 08, 2009 6:19 pm

Ahoj Baharis, vyplouvali jsme v sobotu z Mandaliny a v pondělí 27/04 jsme pluli v Murterském moři, kde to bylo klidnější než ve Splitských Vratech a foukalo občas přes 30 kt (dle windmetru). Bohudíky nás žádná technická závada nepotkala. Vrtá mi hlavou ten plastový uzávěr, myslíš vnější uzávěr tankovacího hrdla ? A že by jen pod netěsným víčkem nateklo tolik vody že by motor chcíp ? Myslel bych si to samý co ty že je zpěněná nafta. Ruční ovládání kotevního vrátku si též určitě procvičím. abych nekončil na skalách. Zdraví a štěstí přeje pes
Uživatelský avatar
pcworker
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 54
Registrován: pon srp 20, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod pcworker » pát kvě 08, 2009 8:02 pm

Pekný článok Baharis ...

Práve som naložil auto, a za 2 hodinky štartujem do Chorvátska.
Tesne pred odjazdom ma napadlo pozrieť na jachting.info - či tam nie je nejaká aktuálna novinka. A hľa, čo si prečítam...
Zajtra máme vyraziť na 14 dennú preplavbu Chorvátsko - Corfu a späť. Má to byť tiež zdokonaľovacia plavba a ja idem ako člen posádky.
Dúfam, že sa to zaobíde bez nutnosti cudzej asistencie.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát kvě 08, 2009 8:59 pm

Také mě trochu neleze, kudy se tolik vody dostalo. Ale byla tam. V Milně si donesli takovou průsvitnou pumpu, podobnou jak na rafty a vypumpovali 2 litry vody. A byla slaná. To zjistil na rtech už kolega Eleš, když profukoval potrubí do nádrže. Jenže mě to řekl až potom.
Jinak nádrž byla uvnitř vyleštěná jak domácí stříbro. Díval jsem se do ní v Milně. A šéf charterovky se do telefonu dušoval, že byla před sezonou venku. Uzávěrem bylo opravdu myšleno nalévací hrdlo. Ve hře je ještě přepad. Ale kolikrát se nám podaří, zanořit celou záď do vody...

Pcwoker: příjemnou plavbu. Podle předpovědi to vypadá celkem slušně. :thmbup:
Uživatelský avatar
majircan
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 79
Registrován: sob úno 28, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Nitra

Příspěvekod majircan » sob kvě 09, 2009 8:59 am

Všimol som si ten Tvoj zaujímavý príspevok až teraz - stále sa mordujem s OZI+GPSGate+GPS modul. Pre nňa veľmi zaujímavé a poučné. Ale ako nováčika by ma práve najviac zaujímalo to, čo si napísal v poslednom príspevku, že čo by si s odstupom času a kľudnom popremýšľaní urobil inak.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » sob kvě 09, 2009 12:03 pm

Pokud by zvídavý čitatel očekával odpověď že nevypluji, tak zklamu. Už jsem na tuto otázku odpovídal přes SZ.
Baharis píše:Ahoj. Určitě!!!
Když hlásí 40-50 Bóru, říkám si kdoví kde a jestli bude. Ale toto Jugo bylo celkem evidentní a šli jsme do toho s plným vědomím. Samozřejmě mluvím o sestavě jaká tam byla. S nováčky nebo rodinou bych do toho nešel.
Je pravda že 33 stopová loď nebyla ideální. Nějaká čtyřicítka by byla vhodnější. Ale byl to skipper trening. A nakonec, pokud to chytne člověka při přeplavbě na otevřeném moři, také to musí zvládnout. Nám k tomu scházela jedna pitomá míle. S větší lodí bych se asi pokusil dostat se tam na kosatku...

Je to tak. Ti lidé si zaplatili skipper trening, ne stání v maríně. Plavbu v příznivých podmínkách znali. Věřil jsem sobě, lodi i jim. Nakonec jsme se všichni něco naučili, byla to i má maximka, na kterou nikdy nezapomenu...
Je poněkud scestné uvažovat o situaci doma v teple. Když člověk není promrzlý, částečně mokrý a víceméně zdecimovaný celodenním mlácením na obrovských vlnách, chýlí se k večeru. Ale teda přeci.

Určitě mě mrzí, že jsme nezkusili dostat se tu míli do bunkru na kosatku. No a úplně vedle jsem z toho, že jsme v dané situaci nepoznali, že odvzdušňujeme vodu. To je naprostá degradace mého výučního listu. Dále je otázkou, zda jsme nemohli, jen na kosatku, překotvit. Ale my jsme v té chvíli opravdu byli rádi že jsme rádi, snad jsme byli i trochu hrdí, jak jsme to zvládli. Reagovali jsme intuitivně na danou situaci a morál na hledání lepších řešení jsme prostě neměli.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » sob kvě 09, 2009 1:41 pm

myslím, že nebude moc vyučenejch automechaniků, kteří by odvzdušňovali vedení v 50kn a ve značném stresu. Takže ta degradace výučního listu mi nepřijde tak horká ;)
Udělali jste dobře, že jste vypluli, jak říká Lynx: "vlny,vítr - to jsi chtěl ! " a vedli jste si podle mých skromných zkušeností výborně. Byla by škoda o takový zážitek a zkušenost přijít čekáním v marině.
Nakonec - jak říkáš, když tě to chytne na přeplavbě, tak žádná marina není a nějak se s tím musíš srovnat.
Řek bych: dobrá práce!
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 834
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 5

50kt u skal

Příspěvekod Renda » sob kvě 09, 2009 10:21 pm

No, rozdíl vidím docela podstatný. Chytne-li tě silný vítr offshore, máš řadu možností: dryftovat, vodní kotvy, prchat před vlnami, třeba s vlečenou smyčkou...
Nikdy ale není jisto, že se dostaneš proti větru a vlnám!!
Žene-li Tě vítr na skály ... a navíc nejde motor (ale ani ten to nemusí zvládnout), je to krizová situace!

Navíc rolfoky charterovek rozhodně nejsou plnohodnotné bouřkové plachty.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2669
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 24

Příspěvekod Pepa » ned kvě 10, 2009 10:11 pm

Nejen toto vyprávění, ale i řada dalších zkušeností mě přivádí k troufalosti zobecnit zde jeden určitý moment. Řekl bych, že se to týká nás všech, dovolím si napsat, rekreačních jachtařů. Uvědomte si a vybavte, jak se všichni spoléháme na berličku zvanou motor. Podvědomě tušíme, a je to pravda, že dobrý motor nás vytáhne z 90% problémů, do kterých se dostaneme, ať již z jakéhokoli důvodu. Když pak o motor v kritické chvíli přijdeme, schopnost řešit takový problém bývá velmi problematická.

Jeden jednoduchý příklad za všechny. Kdo má bezezbytku připravené plachty, poučenou posádku a přesně promyšlené manévry s lodí v momentě, když ráno vyplouvá z přístavu, pro případ, že mu v nejkritičtější chvíli, samozřejmě ještě mezi loděmi, motor vysadí.
Tu loď poznáte podle toho, že má rozmotaná patřičná ovládací lana a ne že je má hezky v panenkách na střeše kajuty,jeden člověk drží otěže kosatky a druhý výtah hlavní plachty – zjednodušeně řečeno.

V této souvislosti oceňuji pravdivost a formu, s jakou nám Baharis popsal svůj zážitek. Fakt dobrý. Důležité potom je, že vzniklý problém zvládl, protože já tvrdím - podstatný je výsledek, samozřejmě pozitivní a toho bylo dosaženo. Dovedl do bezpečí loď i posádku. Vše ostatní je podružné. Snad bych jen dodal, hodnotit vzniklou sitaci nyní od stolu v intencích "po boji je každý generál" to chce oravdu "kus odvahy".

Jediné, co mi v tomto článku chybí, k většímu poučení nás všech, je barvité popsání vnitřních pocitů Baharise v okamžiku, kdy čekal zda se kotva chytne a udrží jejich loď. "Plán B" by v dané situaci mohl být značně dobrodružný.

PS: je mi líto, že mé varování dorazilo pozdě i když vidím, že by na běhu událostí asi nic nezměnilo.

Pepa
Uživatelský avatar
BuBu
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 14
Registrován: pát pro 29, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod BuBu » stř kvě 27, 2009 5:48 pm

Baharis, zdravím... dle tvého popisu se mi zdá, že jsme se potom už "v té pohodě" setkali v bunkru na Visu..?? My opravovali urvanou kosatku a další drobnosti... a připlula jachta sse zalepeným otvorem pro naftu.. tak bud jste to byli vy nebo vás takových bylo v tu dobu v HR víc:)
P.S: jen pro info ... ta závada - padlá kosatka nás v neděli donutila zajet urychleně do Komiži a tím jsme se vyhnuli té největší smršti, co pak na moře přišla. Bohu díky!
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř kvě 27, 2009 9:13 pm

Zdarec BuBu. To víš, že jsme to byli my! Já na vás také vzpomínám.
Když jsem uviděl loď v bunkru napříč, nevěřil jsem očím. :lol: Pak jsi to vysvětlil, že jste opravovali. No, užili jsme si to. Oproti tomu, teď jsem tam byl s kurzem, foukalo do 15 kt, rovné moře, úplná selánka.
P.S.: Vzorové velení při odplouvání :thmbup:
P.S.2: Pokud by jste měli pod sálingem klubovou vlajku J.I. jako my, mohli jsme skecnout už tam...
Uživatelský avatar
BuBu
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 14
Registrován: pát pro 29, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod BuBu » čtv kvě 28, 2009 9:36 am

Jejda, však vidíš...Bubu-nováček na fóru:) o vlajce J.I. si budu muset pozjišťovat tedy víc... přiznám se, že jsem si jí na vaší lodi nevšimla...asi proto, že jsem nemohla odtrhnout oči z vašeho zalátovaného a dokonale páskou utěsneného otvoru do nádrže s naftou ;) Je moc fajn, že jsi se o své zkušenosti s takovou situací podělil i zde na fóru...

P.S: pochvaly na velení lodi našemu kapitánovi ráda předám (nevím, není to z mého profilu zřejmé, ale já jsem taková ta ukecaná holčička, co tam pobíhala :lol:
P.S2: o téměř celotýdenní flautě dva týdny po našem termínu vím z referencí od dalších posádek...ani jeden extrém není příjemný

Ať se daří, správný vítr a vždy tu stopu pod kýlem!
Uživatelský avatar
MagdalenaKrasna
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 15
Registrován: úte lis 13, 2007 1:00 am
Reputace: 0

tak to závidím

Příspěvekod MagdalenaKrasna » pon čer 08, 2009 9:28 am

tak to závidím
Uživatelský avatar
Komín
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 225
Registrován: sob říj 20, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Komín » pon čer 08, 2009 2:02 pm

Nám stačilo JUGO 40 uzlů

Obrázek

a připravilo nám pěknou podívanou

Obrázek

Obrázek

Obrázek

V sobotu jsme si to mezi Primoštenem a Sukošanem na zaďák docela užívali.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pon čer 08, 2009 3:19 pm

hezké. Za to může ta rybka, co jsem ji pustil, akorát to měla nějak pomotané.. :D
Uživatelský avatar
tatinecek
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: ned úno 11, 2007 1:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Praha 6

Příspěvekod tatinecek » pon čer 08, 2009 10:27 pm

Tak ten Angličan si to dával pěkně, co. Inu mají k moři blíž než my.
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2767
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 62

Příspěvekod windward » ned čer 14, 2009 1:36 am

To je skvely pribeh z praktickeho zivota jednoho z Panu Kapitanu. Doufam, Baharisi, ze budu moct zde ve foru se od tebe poucit casteji. Smekam pomyslny klobouk.
Uživatelský avatar
Williem
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: ned čer 28, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Williem » pon črc 27, 2009 12:34 pm

Tak toto bych opravdu nechtěl zažít.. to už je opravdu extrém

Minulý rok jsem zažil něco podobného akorát v menším měřítku.. a přesně to vystihuje zkladní pravidlo na moři "buď vždy připraven na nečekané". blyo to někdy v květnu kousek o Šolty tuším.. parta trošku zkušených námořníků 5 + 1 zkušenšjí kapitán /ale všichni s papíry.... plavíme se takhle na vyhlídnutou zátoku vítr kolem 18 -20 uzlů ..děláme se klasická réčka a před ohybem padl rozkaz nastartovat a stáhnout plachty.. bohužel první část se nepodvedla takže panika byla zachována :) kurz se změnil a začal se hledat důvod proč u lodi, která není ani rok stará nelze nastartovat.. naft, olej, startér,.. nakonec po několika konzultacích s chartrem proběhlo odvzdušnění a následné čištění filtru což zabralo. Avšak přesně tato situace mne poučila, že na lodi já očekávám min.3 trošku schopné lidi jelikož se musely provádět manévry s lodí cca hodku a půl v ne zúplně klidném moři před soumrakem a někdo zasvěcený také musel opravovat motor..atd..atd.. naštěstí tahle posádka to zvládla ukázkově, ale jiná by nemusela. Teroie, které padaly na téma jak zakotvíme bez motoru snad ani nebudu zmiňovat a připíšu je vyhrocené situaci :))
Uživatelský avatar
Al_Pako
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 70
Registrován: sob dub 10, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvekod Al_Pako » sob dub 10, 2010 10:14 pm

Pepa píše:
Jediné, co mi v tomto článku chybí, k většímu poučení nás všech, je barvité popsání vnitřních pocitů Baharise v okamžiku, kdy čekal zda se kotva chytne a udrží jejich loď. "Plán B" by v dané situaci mohl být značně dobrodružný.

PS: je mi líto, že mé varování dorazilo pozdě i když vidím, že by na běhu událostí asi nic nezměnilo.

Pepa


Ahoj Pepo, zaregistroval jsem se do tohoto portálu až včera a dnes teprve čtu Jirkův popis naší tehdejší příhody. Chci se vyjádřit k Tvé zmínce o dobrodružném plánu "B" v momentě, kdy jsme v zátoce Lučica čekali, kdy a jestli vůbec se chytne kotva. Plán B byl, v mé hlavě, ač jsem neměl čas jej konzultovat s kapitánem. Byl jsem prostě připraven, v případě že by se kotva nechytla, hodit na vodu dinghy a strčit ji mezi záď a skálu jako velký fendr. Naštěstí k tomu nedošlo, a tak jsem se o tom už pak snad ani nezmínil.
Baharise tímto znovu zdravím a děkuji za hezký popis (včetně toho, že nás, jako posádku, pochválil za to jak jsme vše zvládli).

Aleš
Uživatelský avatar
Al_Pako
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 70
Registrován: sob dub 10, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha a okolí

Příspěvekod Al_Pako » sob dub 10, 2010 10:31 pm

BuBu píše:Jejda, však vidíš...Bubu-nováček na fóru:) o vlajce J.I. si budu muset pozjišťovat tedy víc... přiznám se, že jsem si jí na vaší lodi nevšimla...asi proto, že jsem nemohla odtrhnout oči z vašeho zalátovaného a dokonale páskou utěsneného otvoru do nádrže s naftou ;) Je moc fajn, že jsi se o své zkušenosti s takovou situací podělil i zde na fóru...



Ahoj BuBu - jsem na fóru ještě větší nováček než Ty. Tu klubovou vlajku jsem tehdy taky nijak moc neregistroval - Baharisovi se tímto omlouvám. Ale k té stříbrné pásce - bez ní a bez sady klasických "gumicuků" už nikdy nevypluju! přečti si text tady: vulpecula.txt.cz co všechno jsme s tímto vybavením zvládli.

Aleš

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host