Jak se potopila jedna loď
- klubko
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 116
- Registrován: pát čer 15, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: s/y Janna
- Kontaktovat uživatele:
Jak se potopila jedna loď
Nedávno během jednoho nejmenovaného offshore závodu jachet v jednom nejmenovaném moři se ozvalo MAYDAY. Loď se rychle plnila vodou. Pumpa nefungovala. Nevědělo se proč. Dotyční závodníci byli nedaleko nejmenovaného ostrůvku, tak tam zamířili, že zakotví a problém vyřeší. Zakotvili. V podpalubí ale už bylo tolik vody, že když se do nich opřela vlna, loď se prostě převrhla.
Kudy voda do lodi tekla nevíme. Proč ale nefungovala pumpa víme. A věděli to i závodnící a to ještě před vyplutím. Během závodů se na lodě lepí reklamy a podobné svinstvo. Někdy je reklama velká a někdy se stane, že se nalepí přes ventil bilge pumpy... Prý závodníci před vyplutím distutovali, zda to nebude vadit. Možná bude, říkali jedni, ale když to vyřízneme, tak to bude ošklivý. Tak vypluli. A nedopluli. Víc o tom nevíme...
Kudy voda do lodi tekla nevíme. Proč ale nefungovala pumpa víme. A věděli to i závodnící a to ještě před vyplutím. Během závodů se na lodě lepí reklamy a podobné svinstvo. Někdy je reklama velká a někdy se stane, že se nalepí přes ventil bilge pumpy... Prý závodníci před vyplutím distutovali, zda to nebude vadit. Možná bude, říkali jedni, ale když to vyřízneme, tak to bude ošklivý. Tak vypluli. A nedopluli. Víc o tom nevíme...
- DonEmilio
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 410
- Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Česká Lípa
Tohle video je dost smutný. Vyrozumněl jsem z toho, že si utrhli kýl o kontejner, který se tam povaloval těsně v úrovni hladiny, takže nebyl vidět.
http://www.youtube.com/watch?v=GPfwodwRTRQ
http://www.youtube.com/watch?v=GPfwodwRTRQ
- Zdenda12345
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1619
- Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
- Reputace: 67
- Bydliště: Lysá nad Labem
Škoda pěkný lodě!! Hlavně, že se nikomu nic nestalo.
Letos jsem v Chorvatsku ulomil kormidlo. Něco do nás narazilo z boku. Kdybych něco nabral ve směru plavby, tak se kormidlo sklopí, ale tohle bylo z boku. Trubka 40mm praskla jak nic. Nechal jsem to svařit a naštěstí se nic horšího nestalo. Až doma jsem si pak všiml, že mam ohnutej celej list kormidla. Po přiložení latě je tam asi 8 cm průhyb. Zkoušel jsem to rovnat vlastní vahou, ale ani se to nehlo.
Zkusim na to najet autem. Snad se to srovná.
Ještě, že mi to neurvalo celý nový plato, který jsem před dovolenou dodělal.
Letos jsem v Chorvatsku ulomil kormidlo. Něco do nás narazilo z boku. Kdybych něco nabral ve směru plavby, tak se kormidlo sklopí, ale tohle bylo z boku. Trubka 40mm praskla jak nic. Nechal jsem to svařit a naštěstí se nic horšího nestalo. Až doma jsem si pak všiml, že mam ohnutej celej list kormidla. Po přiložení latě je tam asi 8 cm průhyb. Zkoušel jsem to rovnat vlastní vahou, ale ani se to nehlo.
Zkusim na to najet autem. Snad se to srovná.
Ještě, že mi to neurvalo celý nový plato, který jsem před dovolenou dodělal.

- pavelmicek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 171
- Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
- Reputace: 17
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak se potopila jedna loď
Kdyby někomu unikla jedna aktualita. Potopená závodní loď v Kalifornii. Posádka to přežila. Údajně zkušená. Loď závodní bez motoru. Problém s kosatkou, nevím jestli utržená otěž nebo problém s rolfokem a nemohli zrefovat.
https://www.youtube.com/watch?v=-TOoth_7sxg
delší varianta kde je vidět že šla loď ke dnu do dvou minut
https://www.youtube.com/watch?v=AdYTGre3fAA
https://www.youtube.com/watch?v=-TOoth_7sxg
delší varianta kde je vidět že šla loď ke dnu do dvou minut
https://www.youtube.com/watch?v=AdYTGre3fAA
Re: Jak se potopila jedna loď
Tak to je presne duvod, proc udrzovat stale hlavni plachtu cinnou. A proc se i na motor pluje s hlavni. Mimo jine, kdyz motor selze, je lod i pri malem vetru stale nejak manevrovatelna.
Pisu to stale. Hlavni je hlavni. A je lepe plout na mirne jiny kurz nez ji shodit a valit jen na plnou genu a zjistit, ze mi nestartuje motor a nemuzu stoupat, kdyz to zrovna potrebuji.
Pisu to stale. Hlavni je hlavni. A je lepe plout na mirne jiny kurz nez ji shodit a valit jen na plnou genu a zjistit, ze mi nestartuje motor a nemuzu stoupat, kdyz to zrovna potrebuji.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2288
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
Re:
Zdenda12345 píše:Škoda pěkný lodě!! Hlavně, že se nikomu nic nestalo.
Letos jsem v Chorvatsku ulomil kormidlo. Něco do nás narazilo z boku. Kdybych něco nabral ve směru plavby, tak se kormidlo sklopí, ale tohle bylo z boku. Trubka 40mm praskla jak nic. Nechal jsem to svařit a naštěstí se nic horšího nestalo. Až doma jsem si pak všiml, že mam ohnutej celej list kormidla. Po přiložení latě je tam asi 8 cm průhyb. Zkoušel jsem to rovnat vlastní vahou, ale ani se to nehlo.
Zkusim na to najet autem. Snad se to srovná.
Ještě, že mi to neurvalo celý nový plato, který jsem před dovolenou dodělal.
Uz se tady psalo ze k takovemu rovnani se hodi hydraulika noha jerabu, nebo podobneho bazmeku.
- pavelmicek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 171
- Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
- Reputace: 17
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak se potopila jedna loď
err_ píše:Tak to je presne duvod, proc udrzovat stale hlavni plachtu cinnou. A proc se i na motor pluje s hlavni. Mimo jine, kdyz motor selze, je lod i pri malem vetru stale nejak manevrovatelna.
Pisu to stale. Hlavni je hlavni...
Pořád mi to vrtá hlavou. Obecně jsem pár těchto situací pochopil, ale asi by bylo pro mě k nezaplacení mít to sesumírované na jednom místě...
1. Jsem na otevřeném moři silný vítr a vlny a jedu pro pocit bezpečí na motor. Pokud to aspoň trochu jde vytáhnu zrefovanou hlavní plachtu pro stabilizaci lodě?
2. Jsem poblíž pobřeží skal, silný vítr a jedu na motor, např. hledám bezpečí před větrem. Opět jedu s hl. plachtou, abych byl ihned manévrovatelný v případě zhasnutí motoru. Vítr by mě rychle unesl na skály.
3. Vyjíždím/vjíždím do maríny. Silný vítr. Manévry mezi moly a loděmi čistě na motor. Jakmile opouštím těsná mola, ještě jsem v bezpečí maríny, vytahuji hlavní plachtu (dopředu už mám nachystaný ref u klasiky) abych opět měl okamžitě říditelnou loď při zhasnutí motoru?
To je to co ty říkáš "Hlavní je hlavní?"
Je více situací, které stojí za zmínku?
Díky za trpělivost.
Re: Jak se potopila jedna loď
1. Pokud to je vhodné tak ano. Vhodné to je třeba když nefouká, doznívají vlny z noční bouřky a loď se nepříjemně příčně kolíbá.
2. Již vyjádření "poblíž pobřeží skal" vyžaduje pozastavení. Zkušený skipper pokud pluje kolem skal (obeplouvá ostrůvek) a má je na návětrné straně ví, že se nic neděje. Pokud vysadí motor, vítr je pouze sfoukne dál od skal. Dostatek času k činnosti. Naopak ten samý skipper pokud obeplouvá skály/pobřeží a má je na závětrné straně, dodržuje (vzhledem k síle větru) takovou vzdálenost, aby při jakékoliv poruše dokázal reagovat. To se netýká jenom plavby na motor, ale také (možná hlavně) na plachty. EDIT: Jo, odpověď je ne.
3. Ne, to není moje činnost, neřeším. V maríně, kolem mola mám fendry spuštěné a plachty schované.
2. Již vyjádření "poblíž pobřeží skal" vyžaduje pozastavení. Zkušený skipper pokud pluje kolem skal (obeplouvá ostrůvek) a má je na návětrné straně ví, že se nic neděje. Pokud vysadí motor, vítr je pouze sfoukne dál od skal. Dostatek času k činnosti. Naopak ten samý skipper pokud obeplouvá skály/pobřeží a má je na závětrné straně, dodržuje (vzhledem k síle větru) takovou vzdálenost, aby při jakékoliv poruše dokázal reagovat. To se netýká jenom plavby na motor, ale také (možná hlavně) na plachty. EDIT: Jo, odpověď je ne.
3. Ne, to není moje činnost, neřeším. V maríně, kolem mola mám fendry spuštěné a plachty schované.
- pavelmicek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 171
- Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
- Reputace: 17
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak se potopila jedna loď
Nejezdím na Balt, neblbnu na "lodičkách" s přívěšákem a už vůbec neřeším že si někdo osadí motor, který nedokáže pohnout lodí v nepříznivých podmínkách.
Další?
EDIT: Jinak, nikdy neříkám nikdy. Vždy vycházím z konkrétní situace s důkladnou analýzou toho co mohu předpokládat že se stane. Zatím u mě taková situace nenastala.
Další?

EDIT: Jinak, nikdy neříkám nikdy. Vždy vycházím z konkrétní situace s důkladnou analýzou toho co mohu předpokládat že se stane. Zatím u mě taková situace nenastala.
- pavelmicek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 171
- Registrován: pon čer 06, 2016 3:05 pm
- Reputace: 17
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Jak se potopila jedna loď
Baharis píše:..
Další?...[/i]
V Kalifornii taky nejachtíš co?

LukasK píše:Přidám také pár zkušeností. S jachtingem jsem začínal v Santa Cruz (Kalifornie) a vjezd do zdejšího přístavu je často sužován silným příbojem. Tady byl zkrátka základ ihned po opuštění slipu vytáhnout přiměřenou část hlavní plachty a s tou se vydat celým přístavem až na oceán. Stejně tak při návratu hlavní plachta zůstávala nahoře. Výpadek motoru při vjezdu do přístavu by jinak zcela jistě dopadl fatálně, nebyl by už čas cokoliv řešit a loď by skončila vlivem bočních vln na přístavní hrázi v podobě trsátek nebo srolovaná zalamujícími se vlnami na pláži.
Na kurzech jsme po vjezdu za přístavní hráz pomalu snižovali plochu hlavní plachty (nechala se prostě padat do lazy bagu) a regulovali tak rychlost. Klidným tempem nebyl problém dojet až na příslušné stání, motor zatím běžel na neutrál. Toto pak bylo instruktorem vyžadováno i u zkoušky.
To jen pro doplnění, že jsou i přístavy, kde bez plachet je to hazard a kde přistání na plachty se vyučuje.
EDIT: Chci tím říct, že jsem se tímto manévrem už v textech setkal tolikrát, že asi není na místě tuhle informaci podceňovat.
Re: Jak se potopila jedna loď
pavelmicek píše: že jsem se tímto manévrem už v textech setkal tolikrát, že asi není na místě tuhle informaci podceňovat.
Podívej. Už jsem zde někomu (?) napsal že moc čte. Já dávám na teorii tak 10 - 20 %, zbytek na praxi. Až se s takovou situací setkám v reále, začnu uvažovat jak se zachovám.
Dyď z toho čtení už musíš zblbnout. Nebuď nedočkavý, počkej si až budeš mít to kormidlo v tlapách a pak přemýšlej co a jak uděláš. Na moři nic (skoro) nepřichází náhle. Vše je v časovém horizontu minut, desítek minut, ne vteřin. S trochou předvídavosti dost času na to, aby se člověk rozhodnul správně. Logicky k dané situaci, ne jak to popisují v knížkách.
btw: Když si přečteš "Ztraceno ve vlnách", tak myslím raději ani nevypluješ...



Re: Jak se potopila jedna loď
pavelmicek píše:3. Vyjíždím/vjíždím do maríny. Silný vítr. Manévry mezi moly a loděmi čistě na motor. Jakmile opouštím těsná mola, ještě jsem v bezpečí maríny, vytahuji hlavní plachtu (dopředu už mám nachystaný ref u klasiky) abych opět měl okamžitě říditelnou loď při zhasnutí motoru?
.
Vytahnout hlavni plachtu pri vyplouvani uz v marinovem bazenu (pokud je dostatecne velky

Re: Jak se potopila jedna loď
Baharis píše
Proč vytahovat hlavní když nefouká ?
1. Pokud to je vhodné tak ano. Vhodné to je třeba když nefouká, doznívají vlny z noční bouřky a loď se nepříjemně příčně kolíbá.
Proč vytahovat hlavní když nefouká ?

Re: Jak se potopila jedna loď
Baharis píše:...když nefouká, doznívají vlny z noční bouřky a loď se nepříjemně příčně kolíbá.
Když ti jdou mrtvé vlny z boku, jak píšu, dochází k nepříjemnému příčnému kolébání. Hlavní plachta zde funguje jako takový tlumič. Nezamezí úplně, ale ztlumí.
Re: Jak se potopila jedna loď
Jsem na lodi. Vis kde. Podivej se na dnesni pocasi v oblasti. Navic mi praskla kormidelni paka, resp kovovy uchyt na ni. Tak jsem byl rad, ze hodne ctu. Nenech se tedy odradit.
Jinak za mne, jako majitele stare lode, ale dolozim tisici fotkama dalsich pri vyjezdu na more:
- co nejdriv za marinou, hlavni nahoru
- hlavni stale drzet, dokud muzu (a situace, kdy nemuzu, neni)
Jsou vyjimky, kdy ma hlavni jen dva refy, ale i tak se to da. Bud dusledny v kontraotezi, kdyz je treba a bude jeji pouzivani jedine plus. na ostatni nehled, rid se sebou samym. Je to jak s tim teoretickym refovanim na zadak. Proste ty veci zkus.
P.S.
ono se rekne, praxe. Ale je spousu okamziku, ktere ani praxi nezazijes a je super, pokud alespon trochu vis, co mas delat, Aneb ... Stesti preje PRIPRAVENYM.
Jinak za mne, jako majitele stare lode, ale dolozim tisici fotkama dalsich pri vyjezdu na more:
- co nejdriv za marinou, hlavni nahoru
- hlavni stale drzet, dokud muzu (a situace, kdy nemuzu, neni)
Jsou vyjimky, kdy ma hlavni jen dva refy, ale i tak se to da. Bud dusledny v kontraotezi, kdyz je treba a bude jeji pouzivani jedine plus. na ostatni nehled, rid se sebou samym. Je to jak s tim teoretickym refovanim na zadak. Proste ty veci zkus.
P.S.
ono se rekne, praxe. Ale je spousu okamziku, ktere ani praxi nezazijes a je super, pokud alespon trochu vis, co mas delat, Aneb ... Stesti preje PRIPRAVENYM.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti