"I" overboard

Jak jsem vyrobil/a průšvih na lodi , jak jsme se dostali do velkých potíží.
Prostě příběhy, události a zažitky pro ponaučení,

Moderátoři: Pepa, vilma

Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

"I" overboard

Příspěvekod Anonym » úte led 06, 2015 10:23 pm

Dvojka píše:Na lodi ve dvou při náklonu ji určitě napadne - uááá, von vypadne ven a copak já :shock:? .....co udělám, až tam hópne?

Ty brďo Dvojko, ani nevíš jak jsi blízko. Jak jsem si to přečetl, opotil jsem se opět na konci zad. :gun:

Byli jsem letos v červnu se ženou a s naším hafušou na E333. Jachting nic moc, ale šlo o dovolenou a relax. Něco jsme najachtali, ale byly to krátké vzdálenosti a chvílemi mírný vánek, snad ne větší než 10-15 uzlů. Žena je marinizovaná na pěkné zátoky, opalování a koupání. To zvládá perfektně, do ovládání ji zapojuji minimálně. Za 3 týdny Seychely jí myslím budou určitě vyhovovat. 8)

Pluli jsme podél JZ pobřeží Ugljanu ze Sabušice na Kranje. Na motor, 2000 otáček nějakých 5 uzlíků, zaplý autopilot, flauta. Žena pronesla že udělá něco na sváču a šla dolů. I vzpomněl jsem si na všechny bezpečnostní poučky o samotné osobě v kokpitu. Harnesy jsem sice vyloučil, ale vzal jsem (poprvé) do ruky zadní bezpečnostní lanko spojující levý a pravý koš a zapl jsem jej. Horní lanko stačí....
Pochvaloval jsem si se jak jsem krásně předpisově "bezpečný", v duchu jsem se plácal po rameni. Chytnul jsem za karabinku a vyzkoušel trhnutím jestli drží. Držela. Ještě jsem se chvíli nudil, zkontroloval a upravil kurz. Pak jsem se, jak bývá velmi často zvykem, opřel / vyvalil do toho zadního lanka. Nebyla vteřina a já letěl po zádech a po hlavě za loď, nohy se nořily jako poslední. Hlavou mě proběhlo několik možných katastrofických scénářů, jak jsem rozmáchl rukama, čistě náhodou jsem ucítil to lanko. Podvědomě jsem jej sevřel a už to trhlo a už jsem jel. Jenom vlny se ode mě valily.

Dobře většina ví jaké to je při pěti uzlech vlát za lodí na tlustém vázacím laně. A což tedy tenounké ocelové lanko. Projelo mě v dlani a zachytl jsem až ten koneček, kde je ten malý šeklík s čepem. (ha*jzl čep, ten jsme utopili). Kouknu nahoru, na zrcadle stojí náš Devoš a pitomě zírá co tam dole dělám. Nadechnu se a řvu co se dá manželčine jméno. Vidím jak nakonec i přes hluk motoru v salonu vylézá nahoru. Asi umím dostatečně řvát. Vylezla nahoru a v poklidu se rozhlíží, většinou k přídi lodě. Já ji nahoře vidím, ona mě dole ne. Ale už moc dýl ten kousíček kovu svírat neudržím, ještě znovu křičím, až mě nakonec se zděšeným pohledem najde. Hledí na mě nechápavě jako ten pes, už tam jsou dva.

No. Přestože spolu jezdíme každoročně na loď více jak deset let, přestože jsem jí to určitě několikrát ukazoval, následovala anabáze vysvětlování co udělat, aby loď zpomalila až zastavila a já mohl nahoru. Totál vyšťavený jsem se nakonec šťastně vydrápal na zrcadlo. Přišel jsem pouze o žabky které jsme v dalším přístavu koupili a museli jsme odsolit a usušit fleecovou vestu.

A to bylo za mou skromnou kariéru podruhé!!! Kdysi dávno snad deset let se mě podařilo vyběhnout z lodi když jsem tam byl sám, pouze s jednou postarší nepoužitelnou turistkou a já růčo přetahoval ráhno při halze. Téměř nefoukalo, pluli jsme na motýla, autopilot, celá posádka byla dole. Jenomže když jsem byl s ráhnem v ose lodě, asi trošku přifouklo a vzalo to švunk. A protože jsem se odmítl ráhna pustit ve snaze je zbrzdit a zamezit rázu, letěl jsem pře půl lodě, reling až jsem se držel konce ráhna a byl vláčen do půl pasu ve vodě. Vyděšený pohled turistky a vědomí, že si musím pomoct sám. Nedokážete si představit, jak bylo fyzicky náročné při těch (opět) cca pěti uzlech, do půl pasu ve vodě, dostat se zpátky do lodě. Relingem jsem prolézal už z posledních sil. A zase jsem přišel o žabky!!!
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2298
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 146

Příspěvekod err_ » úte led 06, 2015 10:49 pm

Pekne. Tohoto se desim. Proto jsem i pres kritiku trvam na vestach a harnesech. Jak pro sebe, tak pro pritelkyni, ktera je proti, protoze vesta brani opalovani :-( Nyni to ale uz chape. Koupat se v Severnim mori totiz prilis nechce ani v lete, natoz nucene :-) Navic, od rijna do kvetna je tady voda tak studena, ze bys to neudrzel.

Vesmes jsem si pak vsiml, ze mistni maji vesty, posadka z okolnich zemi ma vesty, prijedou Cesi a vesty nechteji :-)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7155
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 106
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » úte led 06, 2015 10:58 pm

Tomuto sa hovorí manoverbird, teda muž cez vtáka :D
Uživatelský avatar
Dvojka
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 379
Registrován: pon říj 20, 2008 2:00 am
Reputace: 93
Bydliště: Praha

Příspěvekod Dvojka » úte led 06, 2015 11:21 pm

Tak Baharis má pravdu, předsedo ;). Votode!
Na velké vodě se plavím, zatím :D, vždy v posádce více lidí, od začínající 5-6Bf se babsky zapnu do vesty a občas, když musím z kokpitu něco jít dělat, tak se i přicvaknu. Kupodivu takto zajímavé počasí nebývá ohrožující :?, neb jsou obyčejně připnutí taky ostatní, a nebo leží dole a blinkají. Ale to je jiná. Tam bývá zima, plná polní i s čepicí, tam ten límec a harnes není ani cítit.

Avšak na dovolené v teple? A to je to, co jsem řešila jako fiktivní problém zde modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=157398#157398 - na dovolené, v teple, při pokusu o marinizaci holek/přítelkyň/manželek, tam je kámen úrazu :D.

Nějak z těch stesků ve vláknech o manželkách vyplývalo, že pánové chtějí plout ve dvou, se svojí vysněnou dámou, začíná konečně foukat, je příjemných 15-20 uzlíků, ona trochu remcá a sem-tam piští, on je vysmátý a omdlívá nadšením z jachtingu, ona neumí, on umí, ale nemůže přeci celý den zadržovat takové potřeby, jako je třeba čůrání (kdo z vás chodí jako já na wc, či se někdo z vás u toho váže, he? ;)), nebo touha přenastavit vozík geny.

A tady přichází to ONO - MOB.

Takže tohle si vyzkouším, i když tedy s tím, že jsem ve výhodě a s lodí už něco málo sama umím, teoreticky je mi vše jasné, MOB pod plachtami, na motor, ve vlnách, jak ve středozemí různě, tak v Biskaji, je vyzkoušen, ale vždy s posádkou (ovšem záchranné pomůcky jsem neházela).

A pak si vemte, co teprve vaše drahá vyvolená, jak se jí může líbit představa jachtu v náklonech, o samotě, "romantikááá" :roll:, když jí tahle představa už párkrát taky (asi ;)) bleskla hlavou ...

Baharis mi akorát potvrdil, že největší ohrožení je kupodivu fakt za normálních podmínek, příjemných pro jachting a partnerskou plavbu.
A schválně, kolik z nás si to už vyzkoušelo naostro, samostatně, bez posádky, vše provést a vytáhnout třeba i pomyslný "uplavaný" fendr? :?
Já ne, a to nepočítám stres a strach o partnera.
david
moderátor
Příspěvky: 5328
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: "I" overboard

Příspěvekod david » úte led 06, 2015 11:26 pm

Baharis píše:No. Přestože spolu jezdíme každoročně na loď více jak deset let, přestože jsem jí to určitě několikrát ukazoval, následovala anabáze vysvětlování co udělat, aby loď zpomalila až zastavila a já mohl nahoru.


jsem na tom podobně. což naučit psa překousat otěže a packou točit kormidelním kolem aspoň na jednu stranu? :lol:
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2298
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 146

Příspěvekod err_ » úte led 06, 2015 11:58 pm

Dvojka píše:jako je třeba čůrání (kdo z vás chodí jako já na wc, či se někdo z vás u toho váže, he?

Jak jsem psal, tak delam ... :-)

Obrázek
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte led 06, 2015 11:59 pm

Ono to ale není jenom tak, ono se to pak musí žehlit.
To je takhle člověk napadán že už jej to s partnerem nebaví a chce jej opustit. Když si to na poslední chvíli rozmyslí, drží jen konce lana a prosí o pomoc. :lol:

Poprvé se mě to stalo na naší první rodinné plavbě na raftu. Když jsme splouvali jedněma z mála peřejí, pěkně to houpalo, vyklonil jsem se že přitáhnu a vysmekla se mě noha z poutka. Také po hubě do vody, v jedné ruce pádlo, druhou jsem se přidržoval obvodového lana a cpal se nahoru. Kluci mohli mít 4 a 6 let, žena a pes. a všichni se mohli porvat smíchy. Táta velký vodák, sjíždíme jezy se skříženými hnáty a on nám vypadne z lodi....

Když se nad tím zamyslím, je to stopro jak píše Dvojka. V náročných podmínkách člověk jaksi podvědomě zbystří. Cítí to nebezpečí, cítí se ohrožený, vzpomene na spoustu příběhů s nepěkným koncem. Ovšem na voleji, to je jiná. Heslo dne je "Nejhorší smrt je z vyděšení" a střídá je "To tady chcete žít věčně?".

Jenom kdyby jste se chtěli podívat na velice málo foteček z té naší plavby ve trojici a tu idylku, je to ZDE. Ale hledat foťák si žena v tu inkriminovanou chvíli nedovolila.

Davide, zatím marně druhým rokem trénujeme "Ke mě" a "Nesmíš". Jak to vypilujeme, přijde na řadu ovládání řadící páky a kormidla.
Ovšem předchůdce, nebožtík Baharis I. se to první nenaučil ani za 16 let. Tibeťáci nás lidi mají na háku. Je psáno že 1/3 kočka, 1/3 opice a 1/3 pes. :?
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 626
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » stř led 07, 2015 8:21 am

ještě horší je, když ženu zapomeneš v přístavu a odpluješ bez ní. To bylo vysvětlování
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod aTrej » stř led 07, 2015 9:27 am

Dvojka, dovol mi nesuhlasit. Pri troche fantazie je ten zensky problem riesitelny a urcite sa da k tomu aj harnes vymysliet. Spravny kapco musi vediet improvizovat aj o dvoch rukach. Vid nizsie.

Mne po roku presviedcania spolocnej dovolenky povedala, ze raz skusala v studentskych casoch plavbu po pobrezi Australie a bolo jej tak blbo, ze nie je ziadna sanca marinizovat. :(


Obrázek



Ale nechcem znizovat podstatu vlakna. Cez sviatky som nudu spestril citanim Ondrackovej knihy a jej spomenutie myslim, ze sa do tohoto topicu hodi.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7155
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 106
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř led 07, 2015 10:14 am

Baharis píše:Když se nad tím zamyslím, je to stopro jak píše Dvojka. V náročných podmínkách člověk jaksi podvědomě zbystří. Cítí to nebezpečí, cítí se ohrožený, vzpomene na spoustu příběhů s nepěkným koncem. Ovšem na voleji, to je jiná. Heslo dne je "Nejhorší smrt je z vyděšení" a střídá je "To tady chcete žít věčně?".


Dovolím si s týmto nesúhlasiť. Mnoho dobrých, aj skvelých jachtárov skončilo v mori pri velmi zlom počasí, ak sa nemýlim najznámejší príklad je tuším Éric Tabarly , Officier de marine et Navigateur, Commandeur de la Légion d'honneur. Rozdiel MOB v prípade ako píšeš a pri rozbúrenom mori je ten, že šance na záchranu nie sú rovnaké. Spoločné majú to, že zustane vzpomínka na spoustu příběhů s nepěkným koncem.
Otázka je, či má mať Jirko tvoj príbeh aj nejaké poučenie? Predsa si nebudem dávať harnesy, alebo vestu v Chorvatsku pri 34 stupňoch? Riešenie pádu Manoverbird, teda chlap cez vtáka, vidím v tom, že v čártrových jachtách býva záchodek, ak som sám, tak mám autopilota. Dal by sa použiť aj dostatočne dlhý elektrikársky husí krk príslušnej dimenzie, dá sa močiť do flašky a pri samovylievacom kokpite aj do kokpitu.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř led 07, 2015 10:57 am

Deni máš právo nesouhlasit naprosto úplně se vším, ale tady nějak nevím s čím nesouhlasíš.

Je to o tom, že když je ten volej a 34° ve stínu, člověk nemá zaplé ty bezpečnostní oblasti mozku a chová se jinak, než když začíná jít z tlustých do tenkých. To by pak soudný člověk měl zpozornět a začít uvažovat v intencích toho všeho co se může stát. Dle praxe, zkušeností, morálu a uznávaných stupňů rizika to samozřejmě může ještě vypadat rozdílně.

Příspěvek nemá ambice poučovat, má prostě pobavit. Jaký jsem degen a co se může za pěkného počasí stát. Prostě jak jsem četl ty dvě větičky citované od Dvojky, tak mě to seplo na tu situaci z dnešního léta. Nanejvýš při vzpomínce na něj může čtenář lépe zkontrolovat i druhou stranu lanka, přesto že ta by měla být pevná a bez demontáže pojistky nedělitelná.
Mohu potvrdit, že od té doby to dělám obzvlášť poctivě... :crazy:

Co se týká těch nejlidštějších potřeb. Kdo plul se mno ví, že mám v báglu vždy čůrací lano a vážeme je z jednoho záďového koše na druhý. Pozice konajícího je pak taková že stojí na úplném konci badenplata, špičky přesahují, je vykloněn cca 10-20 stupňů za loď, obě ruce má volné a lano má přes prsa. Přičemž mu přes obě podpaží prochází k úvazkům na zadních koších. Vyzkoušeno při všech extrémech.
Dívky to mají horší, ale stává se že při hrbatém moři nechtějí/nemohou dolů na WC a závidí nám. Pak máme povinnost zírat pouze vpřed a oni se prej (zírám vpřed tak nevím) chytnou za to lano a čupnou si čelem k přídi.
A nakonec, jednou když nebyl nikdo kdo by mě zastoupil, byla pěkná čína, autopilot to nebral, šlo to i pode mě. Ovšem vzhledem ke stavu že nebyl moc velký rozdíl mezi konzstencí prostředí nad hladinou a pod ní, byla paluba za pár vteřin čistá a já pak byl čistěn permanentně ještě několik dalších hodin.
Uživatelský avatar
Dvojka
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 379
Registrován: pon říj 20, 2008 2:00 am
Reputace: 93
Bydliště: Praha

Příspěvekod Dvojka » stř led 07, 2015 11:02 am

aTreji, čti pořádněji :).
Tady nikdo nepsal, že se jedná o řešení chození ženských na toaletu, nebo nechození :roll:. Osobně? Nevidím důvod, proč tam nejít (i ve vlnách, mne je to putna, nevadí mi nic) a sedět venku na vystrkově s holou ..., jako proč??? Tady jde o to, že chlap málokdy jde kvůli čůrání dolů. A při této mužské činnosti (ve stoje, pouze jedna ruka pro loď) bývá nejvíc MOB v teplých vodách :D.

Denis má pravdu, když člověk zkouší lovit pomyslného MOB ve velkých vlnách na velké vodě, tak ho za 1 min už skoro nevidí, pokud nedělá oči. OK, to mám vyzkoušené, jeden čumí, zbytek posádky maká. I velký bílý záďový fendr byl za chvilku k nedohledání.

Nebavím se vysloveně o velké bouři. Zatím mě nepotkala (ty malé byly k přežití) a dávám pozor, aby mě taky nepotkala :shock:. Až budu plout pořád, dřív nebo později do toho vlítnu, tomu rozumím, ale to už bude jiný příběh.

Ale tady jde o to, vyzkoušet si v jedné osobě, při pěkném jachtingu (15-20knt), vylovení jakože MOB. Sama. Opravdu si odmáčknout MOB, opravdu hodit pomůcky (vyrvat je z držáků, trefit se tak, aby člověk neomráčil "tonoucího" - to jsem opravdu nikdy nikdy nedělala), vyzkoušet jak zastavení a splutí, tak otočku pod plným prádlem a následující procesy vedoucí až k zastavení u plaváčka.

Všichni píšete, jaké to je ve velkých vlnách a špatném počasí. Píšete zážitky jiných jachtařů. Ok. Díky. Ale ruku na srdce, kdy jste byli nejblíž něčemu takovému s manželkou na lodi? :? Tu přeci taháte do tepla, na opravdový jachting jedete už s někým, kdo rizika zná a dělá maximum, aby jim předcházel.

Tady nejde o silné příběhy a tragédie, pojďme se bavit o "vtipných a dobře končících" MOB z dovolených při plavbě ve dvou a co a jak bylo vykonáno, aby se pak marinizovaný partner uklidnil :D.

Tak tedy kdo z nás si zkoušel lovit MOB v jednom, se vším všudy, kolik mu trvalo? A prosím ne teorii, tu všichni známe a taky všichni máme vyzkoušené, jak se to dělá v posádce ;).

martinptacek píše:ještě horší je, když ženu zapomeneš v přístavu a odpluješ bez ní. To bylo vysvětlování

A pomohlo vysvětlování, nebo tě to stálo něco víc? :lol:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7155
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 106
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř led 07, 2015 11:08 am

Je to zábavné, ale aj poučné. Ja teda len o tom, že nebezpečenstvo číha vždy a aj keď netreba byť vyplašený, tak si treba dávať pozor. Napr. také čuracie lanko, jak ho priviazať, líščím uzlom? A vie ja vôbec ako sa ten uzol viaže? :lol:
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1255
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » stř led 07, 2015 11:11 am

Moje vééélmi lehce marinizovaná žena má na naší návětrné plachetničce (doufám vštěpený) pokyn: Pokud mě neuvidíš na lodi, vysekni obě otěže ze záseků (to ještě ví co je) a nedělej nic jiného, než později spustit žebřík.
Zatím nebylo třeba :mad:
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř led 07, 2015 11:32 am

Dvojka píše:Tak tedy kdo z nás si zkoušel lovit MOB v jednom, se vším všudy, kolik mu trvalo? A prosím ne teorii, tu všichni známe a taky všichni máme vyzkoušené, jak se to dělá v posádce ;).

Někde to tu musí být, určitě jsem to sem dával. Ale kde? :?
Nechci zbytečně dávat odkazy na mé stránky, tak jenom výňatek z lodního deníku 2006. Má sedmá plavba coby kapitána, poprvé mimo vody Jadranu. Operace započala dle GPS 13:03 a skončila 13:15 Není to tam popisováno, ale hodně dlouho nám trvalo než se podařilo neposedný fendr zachytit a vyzdvihnout na palubu. Lítalo to nahoru dolů. Moře bylo jako jedna bíle vařící hmota.

5. DEN, STŘEDA
SIFNOS - KITHNOS

Ráno, ani nevím kdy to bylo, jsme vstávali všichni pěkně nevyspalí. Ale sluníčko krásně svítilo, vítr se utišil, hladina klidná, kdo by se zlobil. Kochali jsme se zátokou, jedli, plavali, byli jsme si prohlédnout blízký apartmánový komplex s bazénem a nikam nespěchali. Až v 11:30 hod. jsme zvedli kotvu a pomalu vypluli ze zátoky. Hned jsme vytáhli plachty a namířili si to ostře proti větru, kolem Serifosu, směr Kithnos. Rychlost jsme měli 5-7 uzlů, asi po 1 1/2 hodině jsme udělali obrat a ke kormidlu si stoupnul Svaťa. Netrvalo to ani deset minut a Zora hlásila fender za zádí. Převzal jsem opět kormidlo a jali jsme se zachraňovat fender. Pojal jsem to jako záchranu člena posádky. První jsem řekl ženě, ať si stoupne na záď a za žádnou cenu nespouští fender z očí. Nastartoval jsem motor, postavil loď proti větru a dal povel ke stahování plachet. Nějakou minutu to trvalo. Když byly narolované, zeptal jsem se, kde je fender. Žena odpověděla, že jej ztratila ve vlnách, ale že je někde "tímto" směrem. Upozorňuji, že jsme byli na volném moři, žádný orientační bod v dohledu. Naprosto dezorientovaný jsem se vydal tím směrem a všichni jsme pátrali po fendru, v kterém jsem já od začátku viděl člena posádky a bral jsem to vážně. Pak jsem kouknul na GPS a vidím, že plujeme někam do pryč. Vykašlal jsem se na určení směru od ženy a vydal jsem se podle GPS do míst, kde jsem fender očekával. Po chvilce jsme jej měli přímo před přídí a úspěšně dokončili záchranu.
Celá operace vypadala takto.

Obrázek

Já Deni lišáka vlastně vůbec nepoužívám. Když teda nepočítám vazák. :mad:
Jak jsem už psal, na valnou většinu vázání používám vůdcák. Udělám uzel, provleču okem/zábradlím a jedu koncem lana v uzlu zpět. Rychlé, jednoduché, spolehlivé.
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod aTrej » stř led 07, 2015 11:47 am

Asi som prestrelil a mozno pochopil o com pises . Beriem a stahujem svoj chvost. Ak treba aj ospravedlnujem. Kazdy sme nejaky (moja sprosta semanticka mapa). Co sa tyka toho MOB, v praxi som samozrejme nula, ale na moje ospravedlnenie som tomu teoreticky venoval dost vela casu a ver mi som z predstavy takejto situacie pekne priposraty.

Ta kniha maestra Petra Ondracka bol kompliment k jeho osobe a snaha pre predstavu podmienok skutocneho pocasia na mori.

Len prosim Vas, neupadajte tu do tych zimnych sialenych depresii.

cpt. Andy

out
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 308
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » stř led 07, 2015 12:57 pm

Asi už jsem to také psal.
Před pár lety jsem zažil ostrý GOB. :-)
Nad ránem – už za světla – se takhle blížím ke Kalmarsundu. Fouká vítr tak 2 až 3 Bft – přibližně z boku –, vlny jsou do půl metru, možná i trochu méně.
Při nějaké manipulaci mi do moře spadla úžasná vlněná rukavice (glove). Kousek jsem pokračoval, pak udělal obrat proti větru a zamířil k rukavici – ještě jsem ji viděl.
Když jsem byl asi délku lodi od rukavice, tato se začala potápět. :( Mrcha. Kdyby plula ještě půl minuty, zachránil bych ji. I umělé dýchání bych poskytl. :)
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 734
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » stř led 07, 2015 4:53 pm

I ja si dovolim lehkou variaci na toto tema, byt to nebylo na mori a nebylo to nahodou, ale z blbosti jo, takze : MyselfOB - voluntarily.

Jednoho hezkeho kvetnoveho odpoledne si to takhle mastime (dve ruce + 3 bezruci) jezerem Niegocin od Rydzewa smerem ke Gyzicku.
Fouka NW4, krasny jachting, velkou melcinu uprostred jedeme jizni stranou az na vychodni stranu jezera, obratka a severni stranou zpatky na zapadni okraj jezera.

Vitr se stale vice a vice staci k S a sili. Nic si z toho nedelam, protoze je to parada.
Obcas zaslechnu lehke naznaky toho, ze by to uz snad mohlo i stacit, no nestacilo.

Jizne od Wilkas obracim jeste jednou a pekne si to znovu v nasem spolecenstvi 2 + 3 hrneme nekam na uroven portu v Gyzicku, tedy asi do tretiny sirky jezera.
Vitr stale sili a uz je to S5, v narazech neco navrch. Na linii jihozapadni konec - port Gyzicko obracim proti vetru a hlavni plachta jde dolu.
Rovnou natocim na rolfok i zhruba tretinu geny a a odpadam k severu, smer port na prave strane kanalu pres Gyzicko.

Mam zadak a lod si to pekne hrne, motor na pantografu vytazeny uplne nahoru a vyklopeny, at noha s propelerem nebrzdi.
Dostanu bezva napad, ale ze byl ten napad opravdu super, to jsem zjistil az o neco pozdeji.

Lehce vyostrim, aretuju kormidlo a trada ke stezni.
Privazuju hlavni plachtu na rahno, at se tam nemota a at mi ji vitr nepocucha, kdyby fouklo jeste vic.
Pekne ji rovnam v lazyjacku a po ocku stale sleduju kurz, vitr, genu a okoli.
Po chvili mam pekne srovnano a sesnerovano, vytah stazeny na vazak pod rahnem - jsem se sebou spokojeny.

Zpatky do kokpitu, cestou k pine se zastavim u stopperu, dotahnu vytah, smotam jej do panenky, sup s nim do kapsy a spokojen usedam ke kormidlu.
Jelikoz jsme timto manevrem spluli vychodne od pozadovane linie, obracim na druhy bok a pekne si to hrneme ke vjezdu do portu.

Bazen je z jizni strany chranen kamennym naspem a vjezd je uplne vpravo na jeho vychodnim konci.
Ze zapadni strany je betonova promenada s travnickem a kanal pres Gyzicko smerem na sever.
Na leve strane kanalu dalsi bazen, tentokrate se sypanou hrazi, no sypanou, neumim si uplne dobre predstavit, jak se sypou sutraky o velikosti 'zrna' 1 - 2 metry. Radeji.

Odhaduji vzdalenost ke vjezdu na zhruba 250-300 metru a rikam si, ze by neskodilo spustit a nahodit motor.

A sakra, prvni problem. Pantograf se nejak kousnul a ne a ne povolit. Otocka sebe sama a uz ten pantograf lamu a presvedcuju, ze ma jit do vody.
Slava, vitezstvi dosazeno.

Bohuzel nase vzdalenost od portu se dosti zmensila a to jeste neni motor natoceny.
Protoze uz potrebuju malicko intenzivneji korigovat smer plavby, houknu na jednoho bezrukeho, at natoci motor a je se hodlam opet zabyvat kormidlem, genou a rolfokem.

A sakra, druhy problem. Motor byl sice ve vode, ale ne a ne chytnout.

A sakra, treti problem, nasep bazenu 50 metru pred pridi na pravoboku a vitr, svina jedna svinuta, nas porad cpe na tu hromadu sutraku.

No nic, kousek geny zase ven a to uz jsem byl na sebe pekne nasrany kvuli :
1. krasne sesnerovane hlevni plachte na rahnu
2. krasne dotazenym vytahem pres vazak pod rahnem na stezni
3. krasne do panenky smotanym koncem vytahu, ulozenem v kapse
4. krasne vyuzitemu odpoledni az do posledniho okazmiku

No a ted se ten krasny okamzik, kdy se lod zacne snazit vysplhat na nasep, priblizoval opravdu velkym fofrem.
Podarilo se mi na ten kapesnik nabrat trosku rychlosti a dokonce i malicko vyostrit.

Oci pres pul hlavy, slovnik, ze by se za nej nemusel stydet ani ten nejvetsi kanal, oteze geny v jedne ruce, pinu v druhe, lehce mijime kamenny nasep.
Stejne tak lehce proplouvame napric plavebni drahou, vedouci z a do kanalu a motor, zasran jeden, nic, ale lautr kulovy.

Kdyz jsem takhle lehce minuli i tu hromadu sutraku na protejsi strane kanalu, poustim oteze geny a rvu lanko od rolfoku.

A sakra, ctvrty problem, asi adrenalin, ci co, mi dal zrejme vice sily, nez bylo treba a lanko se odporoucelo.
Kaslu na lanko, zahazuju ho, nadavam, zahazuju pinu smerem ke brehu, lod nepatrne reaguje a trosicku se staci pridi od brehu na pravoboku a ja se sapu ke kotevni studance.

Kotva leti do vody a lano mi pomaloucku, lec o to intenzivneji kresli do dlani nejake cary, ktere zatim nevidim ale zatracene je citim.
Rvu na neuspesneho startovace, at se vys.ere na motor a vytahne ploutev, protoze uz parkrat brnkla o dno.

Ten okamzik, kdy jsem brzdil kotevni lano, trval snad vecne. Lod se zhoupla a ja taky.
Poustim lano a sakra, paty problem. Kotva nedrzi a lod se pomalu sune na breh, ktery je ted uz ale vlidny a ja jej pomalu zacinam brat jako spaseni.
Ploutev jeste neni venku, kormdelni list je samozrejme taky ve vode, lode zadi k priblizujicimu se brehu a ja s kotevnim lanem, na jehoz konci se ve vode poflakuje kotva, v rukou.
Snazim se preskocit celou lod od pride na zad, ale fakt to nejde. Nakonec se mi to ale podari relativne rychle.

Dve otacky kotevniho lana na levy zadni vazak a ted to konecne prijde.

Jsme na hloubce asi 1,5 m, ke brehu zbyva zhruba 15 m, sutraky za nami a pred nami pisecny breh, vlastne takova mala plazicka, a jdu tam.
Zadny predpisovy lomenak, normalni prda nohama rovnou do vody pres ten zas.ranej motor.

Dohrabal jsem se ke kotve a svymi zhruba 110 kily, nedbajici poucek stareho Archimeda, jsem ji zaslapl, lano stale v rukou.
Lod se pomaloucku stocila pridi po vetru a sunula se ke brehu, ted jiz pridi napred.
Sama si dokazala sklopit ploutev, kormidelni list a dokonce i ten motor nemotor a v klidu se zhoupla na vode zhruba metr pred tim, nez by vylezla na piscity breh.
Proste sikula.

Ja, stojici po prsa ve vode, ted uz otoceny zady k vlnam a vetru, telni dutiny v horni casti telesa, ponoreneho do kapaliny, dokonale vyplachnute, si rikam, ze toho bylo prave tak akorat dost.

Ale nebylo. V te vode byla docela kosa a jedine, co se mi v ten okamzik libilo, bylo to, ze mne prestaly nesnesitelne palit dlane.
A vitr foukal a foukal, vlny sly dale pres hlavu a ja tom porad stepoval na kotve.

Odhadl bych to tak na 15, maximalne 20 minut a bylo vymalovano.
V nohavicich se rozhostilo krasne a prijemne teplo a v tento okamzik jsem si teprve uvedomil, ze to vlastne nemusi byt tak sptne, kdyz si clovek dopreje ulevu v okamziku, kdy na ni prijde cas a v miste, ve kterem se zrvna nachazi.
No co, z tohoto stavu jsme vzesli a zase se do nej vsichni vratime.

Tady by mohla skoncit prihoda meho dobrovolneho MOBa, ale ne.
Za nejakou chvili prikvacil volnym krokem Ales a povida : Jaka je voda, jsi nerikal, ze se budete tady koupat.

No a v tomto okamziku uz nebylo potreba rikat nic.
Vitr pomalu ustaval, vlny uz mi nesly pres hlavu, tak jsem nechal kotvu kotvou a sel si preprat gate.

Toz tak.

Mupy mup :-) P

p.s.
Doufam, ze jsem si nekde uprostred nedoplantal i ruce, teda strany.
Kdyby jo, tak se predem omlouvam.
Naposledy upravil(a) Svobodak dne stř led 07, 2015 5:00 pm, celkem upraveno 1 x.
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 626
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod martinptacek » stř led 07, 2015 4:58 pm

Mě jednou během plavby došla nafta, vinou špatného měřiče a asi dvě minuty po tom co došla nám s přítelkyní vypadl ze zábrdlí záchranej kruh. Foukalo tak kolem 28kn, trošku už to i houpalo. No a v rámci bezpečnosti jsem rozhodl, že kruh lovit nebudem. Zaprvé zmizel za pár vteřin a za druhé jsem nechtěl riskovat, že někdo při takové kaskadéřině spadne do vody. Jinak ostrý vypadnutí člověka jsem ještě nezkoušel.
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Re: "I" overboard

Příspěvekod mysacek » stř led 07, 2015 5:24 pm

Baharis píše:Pak jsem se, jak bývá velmi často zvykem, opřel / vyvalil do toho zadního lanka. Nebyla vteřina a já letěl po zádech a po hlavě za loď, nohy se nořily jako poslední.


No jo, horší než nebezpečí, je falešný pocit bezpečí, Mně je vcelku jedno, jestli lidi harnesy používají či nikoli, hlavní je, aby nepadali do vody. Stoletou stařenku bych asi přikurtoval sám, ale mladýho svéprávnýho kluka nutit nebudu, dokud mne nepřesvědčí o své nesvéprávnosti. Bláznů co si neváží života jsou mraky.
Osobně si myslím, že jsou situace, kdy harnesy vyloženě překážejí a situace, kdy jsou více než užitečné, záleží vždy na okolnostech.Myšák
Uživatelský avatar
Dvojka
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 379
Registrován: pon říj 20, 2008 2:00 am
Reputace: 93
Bydliště: Praha

Re: "I" overboard

Příspěvekod Dvojka » stř led 07, 2015 5:38 pm

mysacek píše:...Mně je vcelku jedno, jestli lidi harnesy používají či nikoli, hlavní je, aby nepadali do vody ... jsou situace, kdy harnesy vyloženě překážejí a situace, kdy jsou více než užitečné, záleží vždy na okolnostech.Myšák

Slyšela jsem, že když už někdo do té vody skoro padne, tak je lepší, když má alepsoň nějaké oblečení (kromě foťáku), aby ho bylo za co lovit ;) :D
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2298
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 146

Re: "I" overboard

Příspěvekod err_ » stř led 07, 2015 6:44 pm

mysacek píše:Stoletou stařenku bych asi přikurtoval sám, ale mladýho svéprávnýho kluka nutit nebudu, dokud mne nepřesvědčí o své nesvéprávnost...


No, ale zodpovedny jsi TY jak za tu stareknu, tak za toho kluka zcela bez rozdilu. Dokonce, na TVE lodi, kde jsi TY kapitanem, jakakoli jeho svepravnost skoncila.
Uživatelský avatar
Michal123
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 539
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod Michal123 » stř led 07, 2015 7:49 pm

Během nějakého léta jsme zkoušeli zabrzdit nějakou menší plachetnici "vodní kotvou". Nefoukalo až tak moc, velikost plachet nevím. Tlusté lano do vody a na jeho konci jeden člověk. Loď moc nezpomalila, ale na konci lana se neudržel nikdo. Proud vody byl příliš silný. Dost nás to překvapilo.
Od té doby když jsem na lodi sám, tak si vestu raději beru.
Uživatelský avatar
Michal123
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 539
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 5

Příspěvekod Michal123 » stř led 07, 2015 7:58 pm

Mluví se o vestách a popruzích. Ale co šňůra k zapalovací skříňce motoru? Na gumáko nebo motorácích jsem ji ještě neviděl na zápěstí.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 638
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 22
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » stř led 07, 2015 9:27 pm

No, připíšu jen pár postřehů a nějakou příhodu.

Jak píše nade mnou, tak vodní kotva je spíš jen pro stabilizaci lodě do daného směru, obvykle přídí proti větru. Nikoli pro její zastavení. Člověk na laně za lodí zpomalí loď tak o 0,5 uzlu. To mám tak nějak odzkoušeno na motor i na plachty. Udržet se na laně dá tak do 4 knt, při větší rychlosti už je to horší. Přitáhnout se po laně k lodi jde tak zhruba do 2 knt, záleží na tom, jak má kdo silné paže. Ale rozhodně při 5 knt to normální člověk nedá.

Ohledně plavby a MOB - za těch mých asi 20 plaveb na moři jsem to naštěstí nemusel řešit, ale vždycky hned první den opravdu dávám posádce instrukce, co dělat, kdyby tam opravdu někdo spadl. A většinou se pak i podaří nějaký předmět ztratit, nebo ho vezme vítr a nebo upadne při mytí nádobí vzadu na platu nebo něco zahlédneme ve vodě a jde se to "lovit". A tam pak terpve posádka pozná, že to není tak úplně primitivní záležitost. Takže jim to připomínám, že to je důležitý manévr. A pokud je to možné, zkouším to i "lovit" bez motoru na plachty. To už vůbec není tak jednoduché.

Nicméně konkrétní příhoda - plavba s mými dvěma syny (tehdy asi 11 a 13) a se dvěma neteřemi (16 a 21) - 6 m plachetnice, vzadu Yamaha 5 na pantografu. Plachty, poslední den plavby, vzhledem k tomu, že ne vždy se podařilo jít na velkou na břeh, tak bylo potřeba vyprázdnit a vypláchnout chemické WC. Což o to, vyprázdnění spodního dílu proběhlo normálně, vypláchnutí taky, pak jsem vzal do ruky plastový dekl a cchtěl ho opláchnout - a zrovna se trochu zhoupla lehce loď nebo přišla vlnka - prostě najednou dekl zůstal na hladině za lodí. A bez něj je jaksi WC tak nějak nefunkční ... Okamžitě jsem nařídil plachty dolů, jednu neteř pověřil sledováním deklu, loď otočil, spustil pantograf a nahodil motor - a del byl někde tak blbých 30 m za námi a už v podstatě nebyl vidět. Doplul jsem zhruba do odhadovaného místa, podařilo se ho najít, pak následoval obrat a couvání k němu. Vzhledem k velikosti se dal jedině sebrat z hladiny, což z paluby na přídi nebo boku moc nešlo, proto to couvání. Úspěšně jsem ho asi na 2. pokus vylovil, ale opět z toho bylo poučení - i za pěkného počasí (vlny tak do 30 cm) se menší věci dost lehce ztratí z očí. Shodit plachty, natočit motor atd. chvilku trvá a vítr loď odnese desítky metrů.

Při každé plavbě aspoň několik technicky zdatnějších členů posádky poučím hned po vyplutí o tom, jak se staruje motor, zhasíná, řadí vpřed a vzad. A jak sundat plachty, aby dokázali aspoň zastavit loď a případně nahodit motor, i kdybych tam nebyl. Nikde není vyloučeno, že do té vody můžu padnout já. Nicméně takovou akci, že bych poučil posádku, vzal si plovačku (pro jistotu) a skočil do vody a posádko, zvládni MOB - to raději nedělám.

Ohledně konání potřeby - za plavby se obvykle držím zadního vantu (raději výš) a opírám se o pevné zábradlí, nebo slezu na badenplato a držím se pevně zábradlí nebo madla. Nejpohodlnější je, když na sobě má člověk jen dlouhé triko a nemusí ještě řešit "lovení a vyndání".

Pavel.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host