Správný způsob vedení lan/a při vyvázání na bóji.

Vše o "parkování" lodě.
Problematika kotvení lodě, vyvazování na bóji, na molo, v maríně.

Moderátoři: vilma, Pepa

Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Správný způsob vedení lan/a při vyvázání na bóji.

Příspěvekod Wlady » stř kvě 14, 2014 1:16 am

Baharis v tématu o lovení bóje bez použití háčku jen tak mimochodem popsal způsob, jak se na bóji vyvazuje. Podotýkám, že nemám na mysli do kterého oka (to už zde bylo snad dostatečně probráno = "staré" bóje spodní oko a nové horní), ale způsob vedení lan/a.

Cituji: vázací lano už je nachystané navázané v jednom vazáku. Ten kdo drží bóji ji pozdvihne stejně jako háčkem a druhý člen posádky provleče vázací lano spodním okem, "obejde" s ním přední stěh a uváže na druhý vazák.

V dalším textu se ještě zmínil, že to dělá proto, aby loď "stála" symetricky, přídí přesně proti větru. Já to z totožných důvodů dělám naprosto stejně. Jen, protože jsem přeopatrnej, tak pokud nocuji, váži stejným způsobem ještě jedno volnější lano jako pojistku.

S velkým překvapením jsem proto nedávno, tuším, že ve Velké knize umění jachtingu (bez záruky, nemám ji momentálně po ruce) vyčetl, že je to špatně, protože díky stranovému pohybu lodě hrozí předření vázacího lana a jednoznačně doporučují vyvázaní na jednom vazáku.

Každý asi máme návyky odpovídající době kdy jsne začínali. Já jezdím už docela dlouho, tehdy se většina bójí vázala spodem a u ok dlouhodobě vystavených korozivnímu prostředí jsem se toho předření taky trochu bál, proto (stále) dávám dvě lana, i když u dnešních bójí vázaných horem bývá oko dokonale hladké, takže je to snad už spíš opatrnost na druhou.

Doporučované vázaní na jeden vazák se mi kvůli "křivému" postavení lodě hrubě nelíbí a jako jedinou možnost pro zamezení odírání lana bych tedy viděl vyvázání dvěma lany, každé z jedné strany a loď na nich "vystředit".

Vaše názory, rady a zejména zkušenosti z bouřlivých nocí...?

Díky.

Wlady
Uživatelský avatar
meny
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 19
Registrován: sob pro 21, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod meny » stř kvě 14, 2014 9:44 am

Nedávno jsem absolvoval kurz a tam zdůraňovali uvázání lana na stejnou přední rohatku, ze které je lano vedené k bójce. Důvod byl aby se lano nepředřelo.... Takhle se to učí dnes...

Zažil jsem, ale i vyvazování na obě rohatky, tak jak popisoval Baharis... v tom případě, ale kapitán dával 2 lana... Podle mě je to celkem jedno, záleží na kapitánovi jak je zvyklý a co se mu zdá bezpečnější
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř kvě 14, 2014 9:54 am

Jedna věc je že onen problém s prodřítím lana opravdu může nastat. Má to svou logiku a když se člověk na to oko zadívá, opravdu jím lano projíždí tam a zpět.
Druhá věc je, že jsem se opravdu vyjmečně setkal se stavem, kdy lano neprocházelo hladce. A už nikdy s nějakým byť jenom načatým lanem, po jakkoliv bouřlivé noci.

Takže jak? Co si z toho vezmu?
Vázání se na dva vazáky se asi nevzdám. Malého odporu lodi proti větru si celkem cením. Dobré ale určitě bude si ten průvlak průběžně kontrolovat a druhý - rezervní úvaz jak jej popisuje Wlady je také vynikající jistota. V extrému jsem jej několikrát také použil.

No a tím se s vámi naše společnost nejméně na tři dny loučí. Přestává pršet a budeme činit přípravy k vyplutí. Mějte se. :thmbup:
Uživatelský avatar
meny
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 19
Registrován: sob pro 21, 2013 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod meny » stř kvě 14, 2014 10:21 am

Možná hloupej dotaz...
Baharis píše:..... Malého odporu lodi proti větru si celkem cením. ...


Co je cenného na tom co nejmenším možném odporu lodě vůči větru? Loď je na noc klidnější, či spíše minimalizovat sílu na vázací lano potažmo na ten kus betonu na dně?
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » stř kvě 14, 2014 11:25 am

Cenného je na tom úplně všechno. :) Minimalizace sil působících na kotvu (bojku), lano, vazák atd.

Já nevim, jestli to dělam správně (nejspíš ne), ale napíšu, jak to dělam.
Mam dva průvlaky a jeden vazák v ose lodě. Průvlaky používám jen pro krátkodobý stání, když je klid. Na noc protahuji lano skrz přední zábradlí. Prochází tak v ose lodě.
No ale když hlásili, že se na nás žene bouřka, která ve vnitrozemí bere střechy a vysílače, tak jsem do vody naházel všechny kotvy, přivázal se ke všem betonům, který se na dně válely a lana uvázal ke "všemu" na lodi. :D Jsem byl pos... až za ušima. V noci jsem pozoroval onu přicházející bouřku. Kousek od nás se stočila a jakoby obloukem se nám vyhnula.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » stř kvě 14, 2014 10:28 pm

Možnost vedení lana přes příď mě taky celkem zajímá. Ne, že by se charterovej jachtař jako já, často potkal s lodí, která má vepředu dvě rolny (s vedením lana přes tu kotevní neuvažuju, protože nehodlám svůj hexenšus pokoušet manipulací s kotvou na větší lodi, na které obvykle jezdím). Navíc pokud tam druhá rolna je, určitě za ní není na středu lodě vazák. Nicméně teoreticky kdyby byl, resp. kdyby šlo lano uvázat třeba k vrátku, či omotat okolo něj a uvázat na jeden z příďových (to by některých lodích i šlo), lze tento způsob použít? Není nebezpečí, že na vlnách lano "vyskočí" z rolny a bude se odírat o hranu toho "žlábku" ve kterém je upavněna rolna? (sorry za ten výraz)

Wlady
Uživatelský avatar
HoPrahok
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 197
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 1

Re:

Příspěvekod HoPrahok » stř kvě 14, 2014 10:48 pm

Ahoj, i nás na kurzu učili, protáhnout lano skrze spodní oko na bóji, resp. pokud je na bóji na spodním oku navázané další lano se smyčkou na konci, tak skrze toto oko.

Praktikoval jsem to běžně, ale při ponocování jsem často koukal na to, že při změně postavení lodi se lano z vazáku dřelo o kotvu a další segmenty.

Od té doby vážu lano na oba přední vazáky, jak popisuje Baharis, a pro jistotu opravdu vážu lana dvě. "Sichr je sichr"

Praktikujeme to ještě takto, já i děti rádi koukáme na věci pod vodou, takže pokud dorazíme na místo a je ještě vidět pod vodou , tak vždycky kontrolujeme vizuálně betonový blok na dně a stav lana od něj k bójce.

Sice asi budu za blba, předpis je předpis, betonový blok má mít svou ji hmotnost, ale .....
Uživatelský avatar
dexter
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 96
Registrován: úte srp 09, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Příspěvekod dexter » ned črc 06, 2014 4:08 am

kontrolujem ak sa da tiez, neviem aky predpis je na to v chorvatsku, ale uz som bol na boji ktora bola na dne uchytena ku kopa zeleza, inokedy dokonca nejake zvysky po buracke a kusy kovoveho odpadu. Zalezi na cloveku ktoremu to patri. Beton ak je, tiez nie je rovnaky, zjavne si s tym chorvati nerobia hlavu. Takze nejaka ta kontrola ak sa da nezaskodi. Obcas sa stane aj to, ze niektore boje su na betonove bloky a zopar na nejaky srot, tak ak je na vyber .....

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host