Vyvázání k bóji a muring

Vše o "parkování" lodě.
Problematika kotvení lodě, vyvazování na bóji, na molo, v maríně.

Moderátoři: vilma, Pepa

Uživatelský avatar
radar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 136
Registrován: čtv bře 22, 2007 1:00 am
Reputace: 1
Bydliště: New York
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod radar » ned črc 07, 2013 1:55 am

Kotvým vyvazaný na kotevni boji. Z řetězu pod bojí vedou dvě lana , každé chytnu na rohatinku z jedne i druhe strany na lod .
Po měsíci kdy jsem na lodi nebyl, byla lana překroucená, (závity)
Víte co je příčinou a jak tomu předcházet?
Díky.
Radar
Uživatelský avatar
Monty
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1125
Registrován: pon lis 28, 2005 4:47 pm
Reputace: 6
Bydliště: EU

Příspěvekod Monty » ned črc 07, 2013 2:48 am

Loď se točí dokola s větrem...někdy se otočí denně kolem bóje i několik krát.To jesti příčina. S tím nic nenaděláš,ale když nechceš mít lana obtočené jedno kolem druhého,že to dělá někdy až kuče,tak na řetěz dej obratl a až na něj lana. Bez toho je to po delším čase i trochu nebezpečný. Normálně se mooringy dělají tak.

howk
Monty
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » ned črc 07, 2013 3:44 pm

Baharis píše:- Pošleš dopředu dva lidi, jeden drží háček. Vysvětlíš jim že v určité chvíli se ti bóje stratí z dohledu a také to, že pokud jsou otočení po směru plavby a ještě třeba fouká, tak je neuslyšíš. Domluvíte si jasné posuňky. Vlevo, vpravo, vzdálenost, stop.
- Během přibližování uvážou k přednímu vazáku lano, podvlečou pod relingem a položí na palubu.
- K póji zásadně najíždíš proti větru, v první fázi míříš přímo na ni. Rychlost cca 2 uzle
- Musíš odhadnout setrvačnost lodě. Asi 20m před ní vyřadíš, pluješ setrvačností stále na ni.
- Člen posádky klečí s háčkem je úplně ve předu, třeba napravo, aby dosáhl háčkem na bóji. Druhý člen stojí za ním a dává ti domluvené pokyny.
- Asi tak 5m před ní dáš volnoběžný zpětný chod, v okamžiku povelu stop, přidáš a loď zastavíš. Pokud zastavíš dřív, příď ti vezme vítr a musíš manévr celý opakovat, pokud ji přejedeš a plavčík už má zaháklý háček, nemusí jej udržet a můžeš o něj přijít. Mě se to stalo v prvním roce kapitánování.
- Bóje by v té chvíli měla být nalepená na jednom z boků přídě. Dopředu vysvětlíš dvojici vepředu, že následná operace musí proběhnout bleskově a bezchybně. Loď je v tu chvíli úplně neovladatelná. Háčkem zachytne bóji, jednou rukou ji zvedá, druhou ji bere za horní oko. Háček dává za sebe a přebírá jej druhý člen, který jej bezpečně položí na palubu a dál pomáhá.
- První má zvedlou bóji alespoň do výše bortu, druhý provléká volný konec uvázaného lana okem bóje. Je jedno jestli horní, nebo spodní, dle náročnosti počasí.
- Jakmile je lano provlečeno, bóje se pouští na hladinu a je vyhráno!!!
- Pak tam už jdu já a buď si to dělám sám, nebo alespoň dohlížím. Protože jako kapitán zodpovídám. Pokud tomu tak není, provleče se lano spodním okem bóje a průvlakem na druhé straně (levá/pravá) se vede zpět na loď, k vazáku. Seřídím vzdálenost lodi od bóje na cca 3-4 metry.
Dávám povel (až teď!) k vypnutí motoru a k nápojový steward vytahuje z ledničky láhev slivovice. Posádka zapíjí úspěšné zakotvení, šťasné ukončení jachtařského dne a vesele křepčí. Kuchař zapaluje sporák.......

Hele Jirko, čte se to dobře (je to vše jistě správě!), ale zrovna teď si často užívám vyvazování na bóji v jednom. Máš na to taky nějakej bezva postup?
Pro ty, kteří/ré nepochopili/y, je to jen přátelský štulec.
Jirko, ale teď se ukaž! :D
L.
Naposledy upravil(a) lynx dne pon črc 08, 2013 12:11 am, celkem upraveno 1 x.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon črc 08, 2013 12:06 am

Kurňa Linxi, myslel jsem že máš jinou práci než číst příspěvky pět let staré... :P ;)
(to aby ti to nebylo líto :lol: )

Stále více nabývám dojmu že tu už vše bylo řečeno, nebo alespoň mělo být.
Jsem přesvědčen, že jsem zde někde popisoval můj údiv, kdy před více jak deseti lety, pán tvého samotářského ražení najížděl na bóji, přiměřeně zavčasu vyřadil, klidným krokem s "jakousi palicou" přešel na příď, jedním pohybem provlékl lano okem bóje a uvázal k lodi. Finální lano ke spodku bóje už byla brnkačka. A nebude to tak dávno, co to zde někdo vzpomínal, že to tuším viděl někde na výstavě (Tuln?). Já bych si to jako samotář určitě pořídil.

No ale můžu ti říci, že plavby kdy mám plnou loď a přitom musím všechno včetně réček zvládat sám, nejsou zase až tak ojedinělé. A někdy si říkám že kdyby tam nebyli, alespoň by nezavazeli. Zrovna dnes ráno jsem se vrátil z "kolem Elby a Capraia" a pomoc posádky bych za ten týden spočítal na prstech jedné ruky. Člověk se stále učí a co nás nezabije, to nás posílí...
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pon črc 08, 2013 12:22 am

Hmmm, myslím, že jsem něco takového viděl.
Ale tady bóje vesměs horní oko nemají. Volně vedle nich plave malá chytací bójka. Tedy úplně volně ne, že. Je na tenkém laně.
Je fakt, že přitahování lodi za tohle oslizlé lano v silném větru je bezva kratochvíle. Kolem dost těsně další lodi... :shock:

A ohledně toho, co mám na práci – já právě odpočívám po dlouhé etapě. (124 mil za 26 hodin, včetně dvou hodin bezvětří.)
:)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon črc 08, 2013 12:35 am

Pěkná plavba Lynxi :thmbup:
Něco takového jsem předloni zažil z Atén na Krétu a pak zpět proti větru. Ale to bylo v plné posádce, i když jeden člen byl nepoužitelný a jeli jsme v noci formou hlídek. A i tak jsem toho měl plné kecky.
Takže ještě jednou, pěkný výkon a klidně čti i věci starší. Zasloužíš si. :jupi:
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3537
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 418
Bydliště: Praha

Příspěvekod lynx » pon črc 08, 2013 1:13 am

Hm, tak já se budu vytahovat dál. :D
Ob jednu etapu dřív – 156 mil za 37 hodin. 8)
Taky proti větru. A to byla výhoda – loď s vytrimovanými plachtami a vyvázaným kormidlem plula sama (a rovně :) ). Já jsem jen dělal obraty a sledoval provoz. I jsem si za plavby oběd ohřál. :whist:
A po čtvrthodinkách se i prospal. Prostě rekreace. :lol:
Uživatelský avatar
stouny
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 76
Registrován: sob srp 04, 2012 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stouny » čtv zář 10, 2015 8:06 am

Omlouvám se za obnovení tohoto tématu a za blbý dotaz, jsem si vědom, ale jakým způsobem, pokud vůbec, uvázat na jednu bóji dvě lodě, aby spolu posádky mohly večer koexistovat?
Uživatelský avatar
tosotoso
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 303
Registrován: ned říj 06, 2013 2:00 am
Reputace: 25
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod tosotoso » čtv zář 10, 2015 8:25 am

Hlavne musíš vedieť, či Ti vôbec ten betónový blok na dne udrží dve lode.
Uživatelský avatar
Bilardos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 792
Registrován: pon zář 18, 2006 10:54 am
Reputace: 4
Bydliště: Uherský Brod

Příspěvekod Bilardos » čtv zář 10, 2015 9:50 am

Právě koluje na FB foto z Palma Bay, Mallorka z 1.9.2015, kde to posunulo katroš na skálu i s bójkou.
To je asi i odpovědí na položenou otázku.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv zář 10, 2015 10:10 am

Ono kvalita a bezpečnost systému bóje je pouze jedna stránka mince. Nemusí být zase až takové počasí, aby nás to muselo trápit a přesto může být špatně.

Jelikož naše Apalušácko-jachtařská družina čítá poměrně hodně členů, vypravujeme dost často dvě lodě a tak jsou celkem zkušenosti. Takže když pominu tu mezní situaci, kdy se na lodích hraje na kytary a tyto vesele driftují ke břehu....
Největší problém je rozdílné pohupování lodí a tím pádem nebezpečí poškození boků. Jedna loď jde nahoru, druhá dolů. Jsou to tuny, které se jen těžko kočírují. Fendry i když jich tam bude deset mohou bez dozoru povyskakovat a v dřevných začátcích se nám to i jednou stalo. Pak jsme opravovali gumovou bortlajsnu, aby charterovka nebrblala a nevzala nám kauci.

Děláme to někdy tak, že ať na kotvách nebo na bójích, máme obě lodě své vlastní, lany se přitáhneme k sobě a po celou dobu kontrolujeme, hlavně fendry. Po večerním "programu" se pak odpoutáme a jsme bezpečně každý na svém. Ne často, ale už jsme to tak párkrát dělali.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 102
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » čtv zář 10, 2015 11:23 am

Vážeme se pouze v malém větru, kdy je pravděpodobné, že soulodí bude bojku zatěžovat méně než jedna loď ve velkém větru.

Domnívám se, že dotaz směruje jinam. Tedy:

Zásadně k bóji vážeme pouze jednu loď. Druhou nebo i třetí vyvazujeme bočně k té, co je uvázána k bojce. Třetí loď vážeme tak, aby "nosná" loď byla uprostřed. Tím dosáhneme toho, že bojka je zatěžována pouze jednou lodí, i když dvoj(nebo troj)násobně těžkou.
Odpadá "dynamické hádání lodí o bojku".

Znovu zdůrazňuji, že pouze v bezvětří nebo slabém větru.
Uživatelský avatar
stouny
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 76
Registrován: sob srp 04, 2012 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stouny » pát zář 11, 2015 7:31 am

Děkuji za odpovědi všem, každá myslím něco nakousla z našeho problému. Ano, jedeme dvě lodě, B36 a řešili jsme, jak večer pokecat a nemuset se kodrcat na člunu. Pochopitelně jen při naprostém klidu.
A jak to Baharisi vypadalo? Úplně si to nedokážu představit, jestli jste byl každý na své bóji, tak lana musela pochopitelně být na hladině a tedy jste zabírali celý prostor mezi dvěma bójemi?
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát zář 11, 2015 9:32 am

Fotky teď rychle nemůžu najít, odpoledne odjíždím na Jadran. A jelikož "každá práce která se dá udělat dnes se dá udělat i zítra", dnes se z toho můžu po*rat. Nestíhám.

Základem je ohleduplnost ke svému okolí, neohrožovat a neobtěžovat kolem stojící lodě. Jednou jsme měli soulodící country večer na kotvách na Sounionu a soused v myšlence že tak chceme zůstat celou noc nám vynadal. Prostě on by se točil a my ne.
V podstatě jde o to, aby člověk nemusel o půlnoci kotvit či vyvazovat na bóji. (lze si třeba zarezervovat sousední bóji přivázaným gumákem). Na bójích to je zřídka, tam není taková vůle aby se lodě k sobě dostali podélně, spíše záděma. Bavím se samozřejmě o sousedních bójích a ty bývají u sebe překvapivě blízko.
Hlavně, jak jsem psal o tom poškození, není potřeba aby foukalo. Stačí nějaké pozůstatky vlnění do zátoky a lodě chodí nahoru dolů jak dvouválcový motor. Takže pouze v klidu. ;)
Uživatelský avatar
stouny
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 76
Registrován: sob srp 04, 2012 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod stouny » pát zář 11, 2015 5:53 pm

Díky za odpověď, a pokud si vzpomeneš na fotky, až se vrátíš, budu potěšen, pokud ne, nic se samozřejmě neděje. Ať vyjde počasí... My jedeme až za 14 dní, tak tiše závidím. :-)
Uživatelský avatar
Vladimir1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 64
Registrován: stř črc 22, 2015 2:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod Vladimir1 » sob zář 12, 2015 6:38 pm

Ahoj, na Šoltě zátoka Šešula mají docela ošklivý zvyk vázat 2-3 lode na jednu bóji a nedají si to vymluvit. Nesouhlasíš, odpluj.
Uživatelský avatar
Darek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 82
Registrován: čtv zář 08, 2011 2:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Brno

Re: Vyvázání k bóji a muring

Příspěvekod Darek » stř srp 03, 2016 12:51 pm

Co vy na To?

http://www.lodninoviny.cz/Sailing/bezpe ... tevni-boji

Tohle sice vyvrací můj zaběhnutý způsob vyvyzování do "V" ale zní to logicky. Lano se takto opravdu má asi větší šanci prodřít.
Trochu se mi příčí stát jen na jednom vazáku a ještě k větru šikmo, ale asi to vyřeším vázáním dvěma lany jako do doposud, ovšem každé na svém vazáku a na stejnou délku, aby loď zase stála proti větru a oba vazáky byly zatíženy rovnoměrně. I když nad tím přemýšlím, loď se při otášení stejně bude cukat střídavě na jednom i druhém vazáku... Co myslíte?

Bojím se vyhýbám, raději kotvím, ale letos jsem dvakrát narazil na nové bojky s protaženým tlustým lanem od spodního oka přec horní oko. Lano bylo cca 2 m dlouhé (od boje) na konci se zapleteným okem, které se rovnou navleče na vazák. Uživatelsky jednodychý, ale stejně jsem dával ještě svoje lano klasicky do V.
Uživatelský avatar
dexter
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 96
Registrován: úte srp 09, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Re:

Příspěvekod dexter » pát srp 19, 2016 7:57 pm

lynx píše:
Baharis píše:- Pošleš dopředu dva lidi, jeden drží háček. Vysvětlíš jim že v určité chvíli se ti bóje stratí z dohledu a také to, že pokud jsou otočení po směru plavby a ještě třeba fouká, tak je neuslyšíš. Domluvíte si jasné posuňky. Vlevo, vpravo, vzdálenost, stop.
- Během přibližování uvážou k přednímu vazáku lano, podvlečou pod relingem a položí na palubu.
- K póji zásadně najíždíš proti větru, v první fázi míříš přímo na ni. Rychlost cca 2 uzle
- Musíš odhadnout setrvačnost lodě. Asi 20m před ní vyřadíš, pluješ setrvačností stále na ni.
- Člen posádky klečí s háčkem je úplně ve předu, třeba napravo, aby dosáhl háčkem na bóji. Druhý člen stojí za ním a dává ti domluvené pokyny.
- Asi tak 5m před ní dáš volnoběžný zpětný chod, v okamžiku povelu stop, přidáš a loď zastavíš. Pokud zastavíš dřív, příď ti vezme vítr a musíš manévr celý opakovat, pokud ji přejedeš a plavčík už má zaháklý háček, nemusí jej udržet a můžeš o něj přijít. Mě se to stalo v prvním roce kapitánování.
- Bóje by v té chvíli měla být nalepená na jednom z boků přídě. Dopředu vysvětlíš dvojici vepředu, že následná operace musí proběhnout bleskově a bezchybně. Loď je v tu chvíli úplně neovladatelná. Háčkem zachytne bóji, jednou rukou ji zvedá, druhou ji bere za horní oko. Háček dává za sebe a přebírá jej druhý člen, který jej bezpečně položí na palubu a dál pomáhá.
- První má zvedlou bóji alespoň do výše bortu, druhý provléká volný konec uvázaného lana okem bóje. Je jedno jestli horní, nebo spodní, dle náročnosti počasí.
- Jakmile je lano provlečeno, bóje se pouští na hladinu a je vyhráno!!!
- Pak tam už jdu já a buď si to dělám sám, nebo alespoň dohlížím. Protože jako kapitán zodpovídám. Pokud tomu tak není, provleče se lano spodním okem bóje a průvlakem na druhé straně (levá/pravá) se vede zpět na loď, k vazáku. Seřídím vzdálenost lodi od bóje na cca 3-4 metry.
Dávám povel (až teď!) k vypnutí motoru a k nápojový steward vytahuje z ledničky láhev slivovice. Posádka zapíjí úspěšné zakotvení, šťasné ukončení jachtařského dne a vesele křepčí. Kuchař zapaluje sporák.......

Hele Jirko, čte se to dobře (je to vše jistě správě!), ale zrovna teď si často užívám vyvazování na bóji v jednom. Máš na to taky nějakej bezva postup?



Pro ty, kteří/ré nepochopili/y, je to jen přátelský štulec.
Jirko, ale teď se ukaž! :D
L.




Osobne ked som to cital, tak mi to prislo ako z prirucky "vymyslite najkomplikovanejsi postup"

Ako nepytal si sa mna a osobne mi je uplne jedno ako sa kto vyvazuje a kotvi, ked to nerobi 10m odo mna ;)
Ale ak ta zaujima bojka a jedna osoba, tak ja to robim roky tak, ze si k bojke nacuvam, s pripravenym lanom na zadnej rohatinke.
Prehodim cez oko, a potom v klude previazem na predok. A robim dalsie upravy.

Osobne by som doporucil kazdemu, aby sa naucil robit na lodi veci ako keby tam bol sam. Ked je pomocna ruka je to potom fajn. Ale spoliehat sa na rady poslem dopredu cln s dvojclennou posadkou ..... ;) ;) ;)
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyvázání k bóji a muring

Příspěvekod JaOCZ » sob srp 20, 2016 2:05 pm

Taky najizdim zezadu. Zvlast v silnejsim vetru a slabsi posadce velmi jednoduche a ucinne. Jen pouzivam uz rovnou dlouhe lano vedene venkem zepredu.
Uživatelský avatar
PetrC
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 191
Registrován: sob čer 30, 2007 2:00 am
Reputace: 7

Re: Vyvázání k bóji a muring

Příspěvekod PetrC » úte srp 23, 2016 7:37 pm

Souhlasím s dexter a JaOCZ, také si k bójce vždy nacouvám, jednak na ní vidím, nemusím se dohadovat přes celou loď s někým vepředu a navíc si to vyvázání mohu udělat sám. Možná je na tomto způsobu něco špatně, když to všichni diskutující před námi dělají klasickým způsobem s vyvazováním přes příď ... Zkuste prosím někdo ze zkušených přispět s názorem na to couvání ... díky!
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyvázání k bóji a muring

Příspěvekod Pavel-Sulc » úte srp 23, 2016 9:15 pm

Vždy přivazujeme loď k boji na špičce. Hlavně při větru. Většinou přivazuje manželka a dává mi znamení kde je boje.
Nikdy nepřivazujeme lano do V. Vždy jen na jeden vazák, ale většinou oko na laně s dračí smyčkou. Někde to tady píši.
Když když fičí a nepodaří se Ti chytit boji na zádi, pak nový manévr potřebuje dost místa otočit loď přídí proti větru.
Uvázat se na boji zádí v siném větru a snažit se lano přetáhnout na špičku může být nebezpečná makačka.
A ležet zádí proti vlnám neni nic moc když vlny mlátí do zádě.
Nejmenší síla na boji je když loď je uvázaná za špičku
Uživatelský avatar
PetrC
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 191
Registrován: sob čer 30, 2007 2:00 am
Reputace: 7

Re: Vyvázání k bóji a muring

Příspěvekod PetrC » úte srp 23, 2016 11:13 pm

S tím couváním k bójce jsem to samozřejmě myslel tak, že po chycení lana k bóji s tím lanem přejdu na příď a tam ho vyvážu klasicky do V. Na té zádi se nemusím nikam pracně nahýbat a lovit bójku jako z přídě. Nepíšu tu o situaci kdy jsou velké vlny a vítr, ale relativní klid.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1566
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 235
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyvázání k bóji a muring

Příspěvekod Pavel-Sulc » stř srp 24, 2016 3:50 am

PetrC uvázání do V nechápu proč, přečti si o prodření lana v tomto vlákně
viewtopic.php?f=103&t=2832&p=178375#p178375

Ahoj jeyare, 45 let používáme Merxhake a nikdy jsme se nedostaly do situace že jsme ho nebyly schopni zalomit a uvolnit.
My máme na lodi motor a motorem uvolníme úvaz tak, že jde Merxhake zalomit a odháknout. Rukou s větrem nebojujeme.
Pokud je vítr tak silný že ani motor s lodí nehne tak je asi lepší nevyplouvat.
Pokud je bóje nízká a loď vysoká tak šlo vždy po uvolnění bóji natolik zvednout že jsem Merxhake zalomil a uvolnil.
Jinak použijeme dlouhou karabinu.
Jo a nikdy neprotahuj lano okem v bóji a zpět na loď. Je nebezpečí že se Ti lano o oko bóje prodře. To je použitelné jen na dobře chráněném místě na kratší dobu uvázání.

Pavle v poho, zopar boji som uz uvazal :-). Ano poznam ten pocit ked vidim lano odstavenej lode pretiahnute okom boje a dotiahnute na druhy bok lode. Vtedy najradsej (podla pocasia) hladam inu boju. Zial, nezodpovednych je na mori mnoho. Na Zirje som tak zazil minuly rok v Septembri dve lode uz na brehu pri "priemernom" Jugu o 4:00. Ocividne mali lano podla ovisnutych zistatkuv naviazane tymto sposobom. Preto vsade pisem v zatvorkach (dve lana), kazde po vlastnom boku z lode. A ano suhlas s dalsou pripomienkou, podla stavu boje sa zvoli miesto uviazania (hore, dole).
Preto jednoduchy nastroj ako Duck, lebo nemusim riesit nic, ani posuvanie s motorom na uvolnenie tahu lana. Hlavne ked som sam a nemam dalsie dve ruky. To bola moja jedina vec, ktoru som videl ako znizenie komfortu pri tvojom haku. Inak sa mi ten napad paci. Ak si s nim spokojny uz tolko rokov, tak ok.
Uživatelský avatar
PetrC
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 191
Registrován: sob čer 30, 2007 2:00 am
Reputace: 7

Re: Vyvázání k bóji a muring

Příspěvekod PetrC » stř srp 24, 2016 2:29 pm

Pavle, řeším tu couvání k bóji a ne vyvazovaní do V, ale neboj, předření předcházím, jak už tu někdo psal výše, karabinou pevně vyvázanou na špičce toho V.
Spíš by mne opravdu zajímalo, zda někdo ze zkušených zde na fóru ví, zda v tom couvání k bóji není nějaký vážný zádrhel, když všichni k ní najíždějí komplikovaně přídí ...
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 682
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Vyvázání k bóji a muring

Příspěvekod JaOCZ » stř srp 24, 2016 2:35 pm

Sice nejsem zkusenejsi, ale hrozi zamotani lana do propeleru, at jiz nejakeho volneho kusu od boje nebo od pomocne bojky.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host