Vyvázání k bóji a muring

Vše o "parkování" lodě.
Problematika kotvení lodě, vyvazování na bóji, na molo, v maríně.

Moderátoři: Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2656
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 17

Příspěvekod Pepa » stř bře 05, 2008 3:22 pm

To já přeci vím, ale bral jsem ohle na B... :mad: :mad:
No a pokud by tam bylo těch normavaných 700 kg, čemuž často nevěřím, tak
750:2=350:3=116,5 ...a je to na chlup přesně, -jsem si to šel převážit... :mad: :mad:
Pepa
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » stř bře 05, 2008 3:30 pm

Šašci počmáraní... :evil:
Možu za to že jsem nenarostl? Ale zase vyskočím! :P
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » stř bře 05, 2008 3:36 pm

Wlady píše:to Pepa :

Není co dodat. Mám jen jedinou, zato zcela zásadní připomínku k poslední větě bodu bodu 2/ ....dva pořádní chlapi ... :P

Wlady

Wlady, Wlady.
Ty jsi oponent pode mého gusta, ALE ................ nepřehnal jsi to trochen, s těmi 250 Kg na chlapa, byť pořádného? :?

e e.
Těch 250kg je celkem. B.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Karabina a kotevní lano

Příspěvekod Renda » stř bře 05, 2008 4:28 pm

Mě se osvědčilo vozit ssebou VELKOU nerez karabinu a tu uvážu doprostřed vyvazovacího lana, které si pak můžu v klidu již před přistáním k bóji uvázat na přední vazáky. Výhody:
1) Uvázání - byť k dolnímu oku bóje - je záležitostí cvaknutí. (Ono držet ji vytaženou nemusí být žádný med...:-) ) Ve skutečnosti ji někdy zacvakávám přímo k srdcovce lana, které vede dolu k bloku.
2) Pevné uvázání ke karabině zabrání tomu, aby se kotevní lano smýkalo v oku bóje (, které je někdy rezavé), když na ní loď pendluje ze strany na stranu a zároveň, jak se střídá napětí půlek lana k vazákům, je příď držena lépe proti větru.
Uživatelský avatar
Jaarek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 67
Registrován: čtv pro 29, 2005 2:11 pm
Reputace: 14
Bydliště: Praha

Příspěvekod Jaarek » stř bře 05, 2008 5:56 pm

Taky si zkusím trochu rýpnout - tentokrát do Baharise ;)

Jak jsem zpozoroval na videu, tak se tam trochu v zábradlí a na palubě válí nějaké fendry při jízdě ostře na vítr. :good:
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » stř bře 05, 2008 6:04 pm

Jaarek píše:Taky si zkusím trochu rýpnout - tentokrát do Baharise ;)

Jak jsem zpozoroval na videu, tak se tam trochu v zábradlí a na palubě válí nějaké fendry při jízdě ostře na vítr. :good:

Jaarku,
Baharis to už dostatečně objasnil.
Řeč není o tom jak to je, nýbrž o tom, jak by to mělo být. ;)
alffa
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » stř bře 05, 2008 6:32 pm

Ale jo, jen do něj.
Já to opravdu všechno beru a nebráním se kritice. Rádoby-punc něčeho vyjmečného jsem nikdy nepřijal.

Vidíš dobře. Fendry jsou tam, kde je mám na jednodenních plavbách vždy. Nenabádám k následování, neříkám že to je tak nejlepší. Takový prostě jsem a nemíním to měnit. Co nepřipouštím je, aby spadly z lodi dolů. Způsob provlečení lan tomu tak z 95% zabraňuje.

Teda trochu to měnit budu. Mám nachystaných 10 levných karabin a pár metrů úvazků. Ty úvazky navážu na spodní část fendrů a "natáhnu" je ve výšce středu relingu podélně s bokem lodi. Karabiny, cvak - cvak. Budou rychle použitelné a přitom nespadnou a nebudou zavazet.
Tak nějak to mám vymyšlené a chtěl bych to letos vyzkoušet. Uvidím jak se to osvědčí

Díky Alffe, byl jsi rychlejší.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » stř bře 05, 2008 6:55 pm

No vidíš baharisy, nakonec z Tebe mi nováčci ještě uděláme pořádnýho námořníka :crazy:
Píšu kůli tomu abych poděkoval za to video a hlavně že jsou zde lidé co se nebojí jít s kůží na trh (natrhnutí). Líp se to tady na souši učit nedá a i kdybych si vybavil jen třetinu toho co zde vidím a čtu poprvý v životě, budu se moc letos na moři chovat o sto procent víc fundovaněji než loni. :thankyou:
:good: :smash: :good: a :)
Uživatelský avatar
Jaarek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 67
Registrován: čtv pro 29, 2005 2:11 pm
Reputace: 14
Bydliště: Praha

Příspěvekod Jaarek » stř bře 05, 2008 7:59 pm

Ale, joo. Jen jsem si chtěl rýpnout 8) Každý to dělá trochu jinak.

Taky mám sám máslo na hlavě - jen to nemám zdokumentované. Naposled při plavbě dvou lodí jsem je při jednom vyplutí z maríny s "morální" převahou :? upozorňoval, že zapomněli sundat jeden fendr, ale sám jsem měl taky jeden zapomenutý :oops:
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » stř bře 05, 2008 8:14 pm

A jo Jarreku, v pohodě. :)

marks píše:....a i kdybych si vybavil jen třetinu toho co zde vidím a čtu poprvý v životě, budu se moc letos na moři chovat o sto procent víc fundovaněji než loni.
Tak toto je prosím to absolutně nejlepší vysvědčení pro tyto stránky a pro všechny, kteří se nebojí nosit tu svou kůži na trh. Díky.
Uživatelský avatar
mirus
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 358
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno

Příspěvekod mirus » stř bře 05, 2008 10:47 pm

2) Pevné uvázání ke karabině zabrání tomu, aby se kotevní lano smýkalo v oku bóje (, které je někdy rezavé), když na ní loď pe
ndluje ze strany na stranu a zároveň, jak se střídá napětí půlek lana k vazákům, je příď držena lépe proti větru
Na toto jsem se chtěl optat hned když jsem viděl ten úvazek k boji,ale vzhledem k tomu ,že nejsem ani nováček ,spíše pořádný novák ,tak jsem si říkal ,nepleť se mezi "mazáky".Mě se stalo ,že jsem si uvázal člun přesně tak ,jak je to vidět ,taky k bojce.No a když jsem ráno přišel , tak jsem se spotil až na trenclích,protože z 12 lana mě v oku zbylo asi tak slabá 4.Přijít tak v poledne ,pokud by to neudržela kotva ??Ta bojka b y tam byla určitě.Chybama se člověk učí.
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Re: Karabina a kotevní lano

Příspěvekod alffa » čtv bře 06, 2008 10:41 am

Rendy píše:Mě se osvědčilo vozit ssebou VELKOU nerez karabinu a tu uvážu doprostřed vyvazovacího lana, které si pak můžu v klidu již před přistáním k bóji uvázat na přední vazáky.

To Rendy,
na první pohled ten nápad s karabinou vypadá dobře.
Ale opravdu jen na první pohled.
Pevně vyvázaná karabina bude vyžadovat přesné vycentrování obou konců lan na vazácích. Jinak přijdeš o tu výhodu „děleno dvěma“. Taky budeš asi muset častěji převazovat, pole toho jak se budou měnit podmínky. Volně klouzající lano, to řeší automaticky.
Další nevýhodou je, že při odplouvání musíš opět k boji a karabinu vycvaknout.
U volného lana to neřešíš. Prostě ho jenom vytáhneš a jedeš.

No pokud ale někdo má velkou zásobu karabin a nebude jí vázat ale nechá jí na volno, pak je toto řešení vynikající.

No byl by tady jeden kompromis.
Nadělat si z nějakých zbytků lana, smyčky s kroužkem. Nebude to sice dělat CVAK ale bude to levné, rychlé a když jí budete muset nechat na fleku, nebude to tak bolet.
alffa
Uživatelský avatar
karak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 59
Registrován: úte čer 12, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Re: Karabina a kotevní lano

Příspěvekod karak » čtv bře 06, 2008 12:28 pm

alffa píše:
Rendy píše:No byl by tady jeden kompromis.
Nadělat si z nějakých zbytků lana, smyčky s kroužkem. Nebude to sice dělat CVAK ale bude to levné, rychlé a když jí budete muset nechat na fleku, nebude to tak bolet.
alffa


Mohl by jsi tvoje reseni trochu rozvest? Popr. i s nakresem.
Omlovam se, ale podle popisu to nechapu jak to myslis. Predem Diky.
Uživatelský avatar
Renda
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 827
Registrován: pon úno 11, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Re: Karabina a kotevní lano

Příspěvekod Renda » pát bře 07, 2008 12:04 pm

alffa píše:Mě se osvědčilo vozit ssebou VELKOU nerez karabinu a tu uvážu doprostřed vyvazovacího lana, které si pak můžu v klidu již před přistáním k bóji uvázat na přední vazáky.
To Rendy,
na první pohled ten nápad s karabinou vypadá dobře.
Ale opravdu jen na první pohled.
Pevně vyvázaná karabina bude vyžadovat přesné vycentrování obou konců lan na vazácích. Jinak přijdeš o tu výhodu „děleno dvěma“. Taky budeš asi muset častěji převazovat, pole toho jak se budou měnit podmínky. Volně klouzající lano, to řeší automaticky.
Další nevýhodou je, že při odplouvání musíš opět k boji a karabinu vycvaknout.
U volného lana to neřešíš. Prostě ho jenom vytáhneš a jedeš.

No pokud ale někdo má velkou zásobu karabin a nebude jí vázat ale nechá jí na volno, pak je toto řešení vynikající.

No byl by tady jeden kompromis.
Nadělat si z nějakých zbytků lana, smyčky s kroužkem. Nebude to sice dělat CVAK ale bude to levné, rychlé a když jí budete muset nechat na fleku, nebude to tak bolet.
alffa


1) Uvázání lana ke karabině má výhodu, že se v ní lano nesmýká a loď je lépe stabilizována proti větru:
např. jde-li příď zrovna doprava, napne se lano k pravému vazáku a vzniklé rameno síly loď rovná učinněji.
Uvázání tak, aby byly obě půlky lana symetrické nepovažuji za problém.

2) Máš pravdu, přicházím o výhodu síla:2, ale používám tak pevné lano, aby stačilo i jednoduché. Přitom druhá půlka lana funguje jako nezávislá pojistka, protože karabina vpředu je uvázaná! (Předře-li nebo praskne Ti lano, které je vpředu jen provlečené, loď rovnou odplouvá...)

3) Nutnost přitažení k bóji při odplouvání ve většině případů nevadí. Odpojení od bóje je jen záležitostí mžiku vycvaknutí karabiny. Pokud ovšem víc fouká, lze si pomoci např.přitažením jedné půlky lana kotevním vrátkem.

4) Nechápu, proč myslíš, že musím loď převazovat. Vlaje-li loď na bóji, automaticky se udržuje přídí proti větru a symetrické uvázání lan se nemusí měnit.
:)
david
moderátor
Příspěvky: 5099
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Karabina a kotevní lano

Příspěvekod david » pát bře 07, 2008 8:38 pm

když vás tady tak čtu, nebylo by nejjednodušší s udělat velkej snapšekl, nebo spíš piston a přidělat ho na kus klacku? lano od něj podél klacku, ovládání snapu někde na konci klacku. šlo by to strčit na lano pod bóji i do oka na bóji. vpodstatě to, co je spinakrbaumu. asi si to nechám dát jako chráněnej vzor - nebo rovnou patent ? :D
Taky jsem někde na cestách viděl originál koupený lodní háček, na konci s udělátorem, který provlékl lano okem a vytáh ho zpět
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1157
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » úte dub 08, 2008 10:57 am

Našel jsem tuhle ve veřejné knihovně příručku Kompetentní posádka na lodi, s obrázky, a v ní jsem teda popis i obrázky pochopil tak, že loď vážu k tomu hornímu oku bóje.
A teď babo raď.
Obrázek
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » úte dub 08, 2008 11:38 am

Je to hezké, ale to nemáš hledat ve veřejné knihovně, ale ve své lodí knihovničce. :lol:

Jinak, chtěl bych vidět s čím budou ten manévr opakovat, když bude háček na bóji, v horším případě na dně.... :?
david
moderátor
Příspěvky: 5099
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 121
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte dub 08, 2008 6:22 pm

Strycek_Bidlo píše:Našel jsem tuhle ve veřejné knihovně příručku Kompetentní posádka na lodi, s obrázky, a v ní jsem teda popis i obrázky pochopil tak, že loď vážu k tomu hornímu oku bóje.
A teď babo raď.
Obrázek


to by mě zajímalo, jak to dělaj podle týhle příručky o "kompetentní posádce " osamělí mořeplavci, nebo lidi, co mají bort 1,5m nad vodou??? to by museli mít ruku jak Saxana.
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1157
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » úte dub 08, 2008 6:42 pm

No ona to je příručka pro blbečky co jsou poprvé na lodi a ne pro lidi, co by říkali Kolumbusovi "kámo" :rofl:
No...skoro pro mě :oops:
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » úte dub 08, 2008 7:21 pm

Nevím nakolik jsem dnes ve formě a jestli jsem pouze nepochopil nějakou ironii. Ale budu se tvářit, že otázky jsou míněny vážně.

Takže Davide. Téměř nikdy není bóje vyvázána tak nakrátko, aby byla přímo nad betonem. I vzhledem k přílivu/odlivu. Vždy trochu splouvá po větru. Pokud se přiblížíš k bóji proti větru, tak jak já doporučuji, posádka ji cca dvoumetrovým háčkem zachytne ty ji ještě mírně "přejedeš", dostaneš se nad beton, máš dostatečně dlouhé lano, aby ji posádka háčkem vytáhla na úroveň lodě. Brnkačka. Pokud se ovšem nestane, že ji majitel opravdu uváže nakrátko, že se i potápí. Ale to se stává málo.
Co se týká posádky jednoho muže, mám pocit že to tu bylo někde probíráno, ale také to jde vymakat. Přinejhorším se najede zádí...
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1157
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » stř dub 23, 2008 7:16 pm

Baharis píše:Je to hezké, ale to nemáš hledat ve veřejné knihovně, ale ve své lodí knihovničce. :lol:

Což mi vnuká otázku:
Vyplatí se mít tuto příručku ve vlastní knihovničce :shock: ?
Když tam píšou něco, o čem tu skoro všichni říkají, že to je špatně :? ?
Uživatelský avatar
Baharis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159
Bydliště: Lužice u Hod.
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Baharis » stř dub 23, 2008 7:53 pm

No tak já si myslím, že v každé publikaci si člověk najde něco co jej zaujme, nebo kde si zopakuje už dávno zapomenuté. Pokud by to stálo těžké love tak neřeknu, budu váhat. Ale stojí to pár koun.
Méně než útrata v hospodě. :D ;)
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1157
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » stř dub 23, 2008 8:15 pm

Určitě. Jenže mě už knížky vytěsňujou z bytu, tak jsem jí jenom prohnal skenerem :oops:
:offtopic: Obecně jsou nové české knihy děs. Mám teď půjčenou Endurance od Lansinga o Shackeltonově Královské transantarktické expedici.
To by mohla být tak krásná knížka! Ale za 358 korun bych předpokládal, že bude mít alespoň tvrdé desky, nebude brožovaná, a alespoň si jí někdo přečte, než jí dá do tisku, a opraví překladatelovy překlepy, nesmysly a zapomenutá slova :rtfm: Takhle to je HRŮŮZA a za ty peníze vyslovená zlodějna :thmbdn:
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř dub 23, 2008 8:37 pm

Já jsem asi v polovině a je fakt, že nějaká chybka se vloudila. Ale příběh je to strhující! A k té kompetentní posádce - cena je také lidová - cca 280,- To mě přijde za takovou knížečku také dost. Cena za jachting... :cry:
Janík
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 232
Registrován: úte bře 14, 2006 9:13 pm
Reputace: 0

Příspěvekod Janík » úte dub 29, 2008 11:54 pm

Je to potíž. Já jsem zvyklý při nějaký nejasnosti v knihách a ve slovnících hledat odpovědi, takže v nich trčím neustále. A před pár lety jsem se zásobil veškerou dostupnou jachtařskou literaturou a ve svatém zápalu začal hltat poznatky. A jako mnoho ostatních jsem zjistil, že takřka všechny knihy přinášejí podobné , základní informace. Někde je jich víc, jinde zase narazíme na nějakou dosud nám utajenou praktiku. Ale v momentě, kdy člověk po velmi stručném kurzu nic neví, nemá s kým si o jachtingu promluvit, jsou i tyhle načtené, zdánlivě marginální poznatky docela podnětný, když nic jiného, tak v člověku trochu fixují jakousi jachtabecedu. Samozřejmě je mrzuté mít v knihovně pár knih se stejným obsahem, ale to se mi už stalo i v jiných oblastech. Přesto jsem měl a mám z každé knihy radost , přeskočil doporučené oblečení a tápal po novinkách. A svému okolí jsem ulehčil - kup mu něco o plachetnicích, tím nic nezkazíš...
A že jsou knihy drahé - s knihou se podniká jako s jakýmkoliv jiným zbožím,jen pro zajímavost, denně vyjde skoro 40 nových knih(výtisků)(pak,že se nečte....) a série se pohybují převážně ve stovkových číslech.Přesto se to vyplatí.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host