driftujuca kotva - robil som nieco zle?

Vše o "parkování" lodě.
Problematika kotvení lodě, vyvazování na bóji, na molo, v maríně.

Moderátoři: Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Komín
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 223
Registrován: sob říj 20, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Komín » úte srp 11, 2009 10:10 am

MARIS píše:Komíne,Komíne,
už půl roku před tím,než jsi se zaregistroval,tady proběhla diskuze o kotvě na malé plachetnici,a tam jsem uváděl jak se používá a co je psaníčko.Stále se to opakuje dokola.Chce to číst,číst..a jak bylo to třetí..jo,učit se. :mad:


MARISI nezlob se na mě prosím :oops: , já když jsem se do diskuse přihlásil, tak jsem si opravdu dost poctivě prošel snad všechna témata. Trvalo mi to asi tak měsíc a pátý den už jsem netušil, o čem jsem si četl ten první.
Stejný problém řeším, když jsem týden nebo čtrnáct dní někde venku a na diskusi se nedívám. To pak nevím o čem se diskutovalo a už jsem rezignoval na vyhledávání týden starých příspěvků.
A navíc si myslím, že opakování je matka moudrosti a tak děkuji Liborovi a všem ostatním za to, že mi opakovaně odpovídají na moje dotazy. :thankyou:
Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » úte srp 11, 2009 10:18 am

K tomu lanu - má v podstatě tři účely. Jeden je odlehčit vrátku, který to sice za běžných podmínek nepotřebuje, ale jistota je jistota. Navíc tím chráním svůj majetek. Druhý účel je spojen už se samotným kotvením - lano s háčkem je v podstatě pružný člen mezi kotvou a lodí a i když to není moc dlouhé, funguje to. Používám při stání delší dobu nebo v silnějším větru. Třetí účel je spíše kosmetický, pokud po obědě ležím v přední kajutě nebo tam spí děti, lano eliminuje vrzání řetězu na rolně v případě opět silnějšího větru.
Jinak co se kotvy týče, taky jsem trochu laboroval s typem kotvy, přece jenom motorák s FB má větší odpor ve větru než nízká plachetnice. Míval jsem problémy s "M" kotvou, někdy blbě držela v písku, což v oblasti Zadar -Šibenik představuje dost podstatný problém. Zkusil jsem i noname pluhovku a dopadl jsem jako většina lidí na tomto fóru. Takže poslední pokus byl danfortka, bez jediného problému na dnu štěrk-tráva-písek. Na současné lodi mám pluhovku Lewmar delta a přes ostatní špatné zkušenosti s ní nemám (nebo spíš jsem dosud za dva roky používání neměl) problém. Je ovšem pravda, že kotevní systém vrátek - řetěz - kotva není dimenzován na charter v Chorvatsku ale na rybaření na atlantském pobřeží
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » úte srp 11, 2009 10:18 pm

Nevím o tom, že by s pluhovkou typu DELTA měl někdo z tohoto fóra nějaký problém, ale možná mi něco uniklo :oops:
Má mít mimo optimalizovaného tvaru zatíženou špici, což by mělo usnadnit a zrychlit zarytí i po vytržení atd. Reference super. Seveřani jí nabízejí jako hlavní kotvu namísto Buce.

Mohl by ses prosím o ní trochu rozepsat. Jak těžkou používáš ?

Díky. Wlady
tonda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 90
Registrován: pon lis 13, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Driftující kotva

Příspěvekod tonda » úte srp 11, 2009 11:17 pm

Kotva na lodi by neměla být nikdy podceňována. Mnohdy bezpečnost plavby ustupuje ekonomickým zájmům výrobce, případně provozovatele lodi. Když je zle, hledají se příčiny, jaká kotva měla být použita, že v místě bylo špatné dno, krátké lano, hodně foukalo a pod. Je třeba počítat dopředu s tím, že moře je nezkrocený živel !! Vzpomněl jsem si na situaci v Řecku, Egejském moři, kde fouká intenzivně i v noci. kdy po asi desátém překotvování, ve 02 hod. v noci, jsem se naštval a vytáhl "kotvu poslední záchrany". Tak jsme nazvali skládací kotvu admirálskou, která je u naší lodi (www.rollami.cz )součástí konstrukce kýlu (pomocný nosný prvek), měří přes metr a váží asi 60 kg. Tu jsem v tom okamžiku navázal na lano, mrsli jsme ji do moře a všichni šli pokojeně spát.
Bohužel musím konstatovat, že takové možnosti čartrové společnosti neumožňují a každý čártrista by si měl rozmyslet do jakého počasí se odváží.
david
moderátor
Příspěvky: 5338
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 152
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Driftující kotva

Příspěvekod david » stř srp 12, 2009 7:38 am

jo, admiralitní kotvu mám taky a byl jsem velmi překvapený jak drží. ačkoli proti moderním kotvám má velmi jednoduchý tvar a drží jen za jeden dráp, její přídržná síla je velká a po dně necestuje. jedinou nevýhodou je manipulace s ní.
na ní se ukazuje zkušenost našich předků :good:
Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » stř srp 12, 2009 8:28 am

To Wlady:
Psal jsem problém s noname pluhovkou - viz. třeba Baharisovy příspěvky na tomto fóru "Jak mám pluhovku, tak se mě do kotvení moc nechce" atd. Nicméně k věci - používám Deltu 20 kg, 60 metrů řetězu. Pokud to jde vyhýbám se trávě (když vidím aspoň trochu na dno). Řetězu dávám maximum (hlavně proto že mám značených až posledních 10 metrů :) ) .
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » stř srp 12, 2009 11:09 pm

to Macek0585: Já Tě pochopil dobře, ale nějak jsem to neobratně napsal. Tedy básník chtěl říci, že všechny pluhovky stojí za houby, právě KROMĚ zmíněné Delty :mad:
Ale mrzí mě lakoničnost Tvého příspěvku. Mohu z něj vyvozovat, že v podstatě s absolutní spolehlivostí již dva roky používáš 20kg Deltu na 40ft FLY motoráku který máš zmíněný v nicku? Pokud ano, tak mi to přijde jako skvělá reference na tento typ kotvy.
Napiš prosím ještě něco k té zatížené špici (jak moc a popř. čím), mě to přijde jako geniální nápad. Mám totiž dojem, že všechny ty pluhovky s kloubem na které tady svorně nadáváme mají hlavní problém právě v jeho hmotnosti = těžiště je na opačné straně než špice pluhu.
Pomiň, že jsem tak šťouravej, ale pomalu budu vybírat kotvu na vlastní loď a protože bude v závěsu na čelenu, rád bych jej udělal jednou pro vždy a pro ten správný typ. Původně jsem chtěl jednoznačně Bruce, ale ty Delty mi stále vrtají hlavou.
Díky. Wlady
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2728
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 53

Příspěvekod windward » stř srp 12, 2009 11:29 pm

Prosim pekne,

videl jsem i HLINIKOVE (cti = nejaka hlinikova slitina) Delty. Ozvete se prosim nekdo, kdo s takovou kotvou prisel do styku. Ptam se proto, ze je takova kotva hodne lehka (osobne jsem ji "vazil" v rikou v porovnani se stejne velikou "kovovou" Deltou), takze hlavni, co mne zajima, je jeji ucinnost.

Predem dekuji za cenne poznatky.
Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » čtv srp 13, 2009 8:36 am

To Wlady : sorry za "lakoničnost", netušil jsem, že to někoho může zajímat do hloubky :) . V podstatě jsem se o kotvy nezajímal od roku 1998 kdy jsem začal jezdit i na moře, prostě jsem akceptoval to, co zrovna na špici někdo nainstaloval a nijak jsem to neřešil. Je pravda, že za celou dobu ježdění na plachetnici jsem se naštěstí nesetkal s tím, že by nám povolila kotva a to i v relativně špatných podmínkách. Když jsem si koupil první motorák, bylo to taky bez problémů, měl jsem tam bruce (M) kotvu, ale ta byla tak předimenzovaná, že taky bez problému. Řešit jsem to začal až u další lodi, což byl devítimetrový motorák s FB, který jsem koupil s bruceho kotvou (dimenze odpovídala tabulkovým hodnotám). Vzhledem k tomu, že jsem se zároveň přesunul do oblasti Zadaru, kde je dost častý typ dna písek a tráva, začal jsem mít do té doby nepoznané (i když možná normální) problémy s kotvením. I když jsem se snažil trefit do písku tam kde to šlo, při silnějším větru vždycky začala loď driftovat. Což jsem řešil požitím záložní kotvy (admiralitní), ale z pohledu pohodlí při zastávce na oběd a vykoupání to není ideál. Dalším krokem bylo vyzkoušet jinou kotvu. Domluvil jsem se s klukama v servisu v marině a ti mi půjčili noname pluhovku. Používal jsem ji asi dva celé týdny, kamenité a štěrkové dno v pohodě ale v písku při silnějším větru zase jenom brázdy za kotvou, překotvování, záložní kotva a tak dokola :( . Prošel jsem si teda nějaké ty testy (s vědomím objektivity podle toho kdo je zaplatí :) ) a rozhodl se pro danforth kotvu, která by měla aspoň v měkkém dnu držet lépe. Navíc mi připadalo jako výhoda to, že když si lehne na dno, je jednou kterou stranou (pokud si nelehne na bok :) :) ). Od té doby zcela bez problémů i v horších podmínkách, samozřejmě v bouřce pokud možno nevyplouvám a tím pádem ani nekotvím :) .
Teď k té Deltě. Tu kotvu jsem koupil s lodí a jedna z prvních věcí, která mne napadla byla výměna za danfortku. Říkal jsem si že tomu dám čas do prvního ujetí kotvy. Naštěstí se to nestalo a dneska jsem spokojeným uživatelem. Nevím v čem je výjimečná, na první pohled vypadá jako obyčejná pluhovka, každopádně po dvouletém používání 100 % spokojenost.
Stalo se mi párkrát, že jsem musel zakotvit v zátoce, do které foukalo a nebyla chráněná před vlnama a loď se ani nepohla. Naopak jsem několikrát tahal kotvu ven na mezi použitelnosti vrátku (aspoň podle jeho zvuku) .
Když se podívám kolem na použití na jiných lodích, bylo by pro mne docela dobrou referencí, že tyto kotvy používá téměř výhradně loděnice Sealine, což minimálně pro mne je sysnonymem kvality a bezpečnosti na úrovni severských loděnic.
Uživatelský avatar
Surcouf
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 478
Registrován: ned lis 23, 2008 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Praha

Kotvy

Příspěvekod Surcouf » pát srp 14, 2009 12:20 pm

Zdravím všechny diskutující.

Taky jsem se snažil najít nějaké speciální vlákno zabývající se kotevní problematikou, popisem jednotlivých typů (jak např. vypadá admirálka), pravidly stanovení hmotnosti kotvy a sestavou kotevního celku ve vztahu k velikosti lodi atd, ale ani po zadání do "hledt" jsem nic systematického nenašel, co by začátečníkům usnadnilo život a pomohlo jim vyvarovat se osudových omylů a chyb. Možná by bylo všemi přijato s povděkem, kdyby někdo z nás, kdo má zkušenosti a i trochu teoretické znalosti, tyto poznatky shrnul do samostatného a jasného vlákna "KOTVY", kam by pak i ostatní připojovali své zkušenosti.....
Uživatelský avatar
FerenCS
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 630
Registrován: pát srp 10, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Zvolen
Kontaktovat uživatele:

Re: Kotvy

Příspěvekod FerenCS » pát srp 14, 2009 12:55 pm

Surcouf píše:Zdravím všechny diskutující.

Taky jsem se snažil najít nějaké speciální vlákno zabývající se kotevní problematikou, popisem jednotlivých typů (jak např. vypadá admirálka), pravidly stanovení hmotnosti kotvy a sestavou kotevního celku ve vztahu k velikosti lodi atd, ale ani po zadání do "hledt" jsem nic systematického nenašel, co by začátečníkům usnadnilo život a pomohlo jim vyvarovat se osudových omylů a chyb. Možná by bylo všemi přijato s povděkem, kdyby někdo z nás, kdo má zkušenosti a i trochu teoretické znalosti, tyto poznatky shrnul do samostatného a jasného vlákna "KOTVY", kam by pak i ostatní připojovali své zkušenosti.....

Toto sa mi zdá ako dobrý nápad. Bezpečné kotvenie mimo marín a mestkých mól nie je jednoduchá a ľachká vec. Poznám to z vlastnej skúseností, že to čo je v učebniciach nie vždy súhlasí s praxou a nie všetko sa dá naučiť na kurze. Naozaj by nám pomohli rady a postrehy od ,,starých harcovníkov" Vopred ďakujeme.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát srp 14, 2009 1:24 pm

Před více jak čtvrt stoletím se tradovalo: Jak vyhrát Závod míru? = Držet si špicu a šlapat co to dá!!!

Je asi potřeba rozlišit dva zásadní směry. Jednak "vlastníky" a jejich potřebu vybavit si svou loď co možná nejlepším vybavením (těm je hej). A pak nás "charteristy", kteří si musí poradit s tím, co dostanou. Vzhledem k tomu že se pomalu blížím k padesátce zapůjčených lodí a ve výbavě byly převážně Bruce, pak následují pluhovky a hotovo, mé zkušenosti jednoznačně mluví pro první uvedenou. Protože vlastně jiné neznám.

V podstatě všechny svá "kotvení", jak jsem se v noci pohyboval, jak se měnil vítr *), co to s lodí dělalo a jestli jsem někde o pár metrů ujel, to mám vše zaarchivované v záznamech GPS. Vždy ráno to zlehka studuji, jsou to zajímavé informace.
Co se týká techniky vypouštění kotvy, to mám dojem že se tu přetřásalo mnohokrát. Nevím co k tomu říct nového. Lépe se to prakticky ukazuje na moři...

*) Tady je zajímavé, že dokonce vyčtu i KDY k případné změně větru došlo...
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1157
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » pát srp 14, 2009 1:36 pm

Já, když tady potřebuji něco najít, používám k tomu Google, protože když použiju zdejší hledání, většinou nic nenajdu.
A Google mi na těchto stránkách vyhodil následující informace o kotvách:
Kotva na malé plachetnici
Kotvení nafukovacího člunu
Kotevní vrátek
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pát srp 14, 2009 9:57 pm

Sqělá práce :thmbup:
Do teď jsem ty vlákna pročítal, co tam vlastně člověk před dvěma lety psal. :mad:
Dokonce jsem tam našel i jeden zapomenutý dluh...
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » sob srp 15, 2009 9:05 pm

to Macek 0585 : Díky :good:

Wlady
Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » sob srp 15, 2009 10:04 pm

:) :) :)

"Mám radost, že vám to pomůže"


překlad z výrazu smajlíků provedl P /viz. pravidlo 12/ :)
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 638
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 22
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » ned čer 30, 2013 11:49 am

Tak já nevím, jestli něco nedělám špatně. Teď jsem se vrátil z HR (oblast Zadar, Dugi Otok, Ist ..., tak trochu zmrzlý jak h.., ale ani tady prý nebylo moc teplo ...). Opět jsem si potvrdil, že na charteru je dobré mít vlastní WHF umístěnou někde u hlavy, když stojím u kormidla (vysílačka v kajutě je mi na nic, když ji u kormidla neslyším a mnohdy mne tam těžko někdo z posádky nahradí), protože znalost směru a síly větru je pro kotvení klíčová.

Nicméně kotva - na Bavarii 36 to byly vesměs Bruce, se mi mnohdy nezareje, ale položí na bok a chytne se jen jedním ze tří "laloků" (nebo jak to nazvat). Opět se mi osvědčilo (i v poměrně chladné vodě) jít pod vodu s ploutvemi a brýlemi a polohu kotvy zkontrolovat, případně ji "bafnout do teplých", správně natočit a trochu zarýt a pak tomu pomoct zpětným chodem. A vozím si již zmíněné "psaníčko" - asi 15 kg olova s okem, kouskem lana a karabinou, kterou nacvaknu po zakotvení na řetěz a samostatným lanem spustím po řetězu před loď. Samozřejmostí je vypuštění délky kotevního řetězu 4 až 5-násobku hloubky. Takto se mi za 15 týdnů v Chorvatsku ještě nestalo, že by se mi kotva uvolnila.

Nicméně samozřejmě běžní jachtaři namítnou, že ve studených vodách, větších hloubkách, v noci a pod. se moc nedá potápět atd. - pouze mohu znovu opakovat, že kotva, byť Bruce, ne vždy padne správně a zareje se optimálně do dna (štěrk, písek, tuhé bahno), ale zůstane ležet na boku a pokud se zachytí pouze jedním "lalokem", tak to sice loď zastaví na mírný zpětný chod, ale při zesílení větru by ji asi určitě neudržela. Bude-li v srpnu čas, nálada a teplejší voda, zkusím ji záměrně takto položit na bok a pak couvat, jestli se sama zareje na plnou plochu, nebo pocestuje dál na tom boku.

Za klidného počasí obvykle loď drží už ono pouhé "psaníčko".

Pavel.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » ned črc 07, 2013 11:29 pm

"Běžní jachtaři" namítnou určitě. Kdo by tam pořád lozil. :lol: A kotvení do pěti metrů (můj strop/dno) se ne vždy podaří.
Ale kontrolní otázka. Ty nezkoušíš držení kotvy motorem? :shock:
Já vždycky a to tak že i na 2000 otáček. A na GPS sleduji, jestli se opravdu zastavíme. Jinak jde ven a znovu. To je pro mě základ bezpečného kotvení. Navíc na mapě GPS vím přesně kde jsme ji spustili, většinou vím délku řetězu a opět jedna s funkcí GPS - vím přesně jak daleko od kotvy jsem a o kolik třeba ujela než se chytla. A následně pak celý večer sleduji, jak se na kotvě "otáčíme".
Někteří kolegové ofrňují nad GPS nos, myslí si že ji nutně potřebujeme k tomu abychom trefili z Murteru na Kornáty. Ale to mě je šumafuk. Ona má spoustu jiných užitečných možností a funkcí, které nám situaci ulehčují během celé plavby.
Uživatelský avatar
Pavel63
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 638
Registrován: stř črc 16, 2008 2:00 am
Reputace: 22
Bydliště: okr. Jihlava

Příspěvekod Pavel63 » pon črc 08, 2013 7:48 am

Ahoj Jirko,

bohužel mám s kotvou dost zkušeností v tom smyslu, že typ Danforth mi i někdy i opakovaně jela opřená o jedno rameno (tyč) a vezla se po hraně toho železa, které se má zarýt do dna a držet loď. To jsem jezdil na plachetnici 6 m s ponorem 1,2 m, takže se dalo kotvit blíž ke břehu, než s velkou 12m lodí, ponorem 1,6 m a výtlakem 8t. Takže pro mne byla výhodnější varianta se potopit, zkontrolovat kotvu, případně jí pomoct a měl jsem klid. I tak jsem se naučil ještě spouštět zátěž po řetězu na samostatném laně nebo ji přidat na přechod řetěz - lano (u kotvy bylo asi 6 - 7 m řetězu a pak lano). Jelikož na lodi byl jen přívěsný motor Yamaha 5, tak jeho tah na zpětný chod byl mnohem slabší, než když začne víc foukat.

Na Bavarii 36 byly vždy kotvy Bruce a opakovaně se mi stalo, že na couvání se mi loď celkem rozumně zastavila, ale při kontrole kotvy pod vodou jsem zjistil, že leží na boku a je zarytý jen jeden "zub". Takže opět případný problém v silnějším větru. Když se potopím, správně nasměruju a dám pokyn k couvnutí a vidím, jak se zareje, přidám olověnou zátěž spuštěnou na laně pod loď (spouštěnou karabinou po řetězu), pak je to někde jinde, než když to nezkontroluju. A může mne namíchnout, když zajedu do zátoky, kterou znám a vím, že tam kotva drží, ale kotva se pořádně nezareje ani na třetí pokus. A když jí pomůžu, tak drží.

Netvrdím, že takto to mají dělat všichni, to by každý kapitán musel být poloviční potápěč. Ale mám pak relativně klid a za těch pár let nepamatuji, že by mi kotva povolila, zato mnohokrát byla napoprvé na boku nebo dokonce úplně obráceně.

GPS a kotevní alarm - je to určitě dobrá věc, má to ovšem svá "ALE". Jednak GPS má návod obvykle v AJ, ne všemu vždy rozumím. Ale taky jinak budeš ovládat dané zařízení ty, když jsi na moři nepoměrně častěji, a jinak já, když tam přijedu jednou za rok. Upřímně - raději se potopím, zkontroluji kotvu a mám jistotu, než si hodinu hrát s "krabičkou", studovat návod a pak mi to stejně bude na dvě věci, protože bych musel nadjet nad kotvu, kde si musím chytit polohu do GPS, a ne to nastavovat až momentě, kdy stojím 25 m od kotvy. A to ještě bych musel asi někomu vysvětlit, jak se GPS obsluhuje, protože při kotvení jsem u kormidla a GPS je v salonu (upřímně řečeno - stejně na h.. je tam i VHF, když je celá posádka na palubě ...).

Možná to není ideální postup. Jiný asi bude postup na lodi jachtařů, jiný na lodi, kde jsi sám a ostatní jsou tam jen na rekreaci (konec konců to znáš taky).

Pavel.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host