Zachycení bóje bez použití háčku

Vše o "parkování" lodě.
Problematika kotvení lodě, vyvazování na bóji, na molo, v maríně.

Moderátoři: Pepa, vilma

Uživatelský avatar
JardaF
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1379
Registrován: ned úno 01, 2009 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod JardaF » pát bře 16, 2012 9:16 am

Baharis: Tenhle způsob je vážně i v materiálech RYA - jen ta nakreslená bóje je "pořádně macatá" :-)
Uživatelský avatar
Namor
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 131
Registrován: úte črc 14, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Namor » pát bře 16, 2012 9:49 am

Ahoj všichni.
To stím lasem taky skusím.Jinak loni jsme viděli strší italský pár jak kotví na boji,že paní na přídi měla upravený dlouhý háček na kterém byla přichycená velká karabina a stou jen cvakla po horním oku boje a měla uvázáno.Trhla háčkem a bylo hotovo.Budu se to letos snažit vymakat a pokud se to osvědčí -nafotím a dám zde do fora.Namor :)
Uživatelský avatar
Davídě
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 43
Registrován: pon kvě 28, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Liberec-Oldřichov v Hájích
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Davídě » pát bře 16, 2012 12:05 pm

Přidávám další důvod proč "lasovat"-když je boje na krátkém kotevním lanu (příklad-některé starší boje u Kakanu) a tudíž vytáhnout ji háčkem při pohybu jachty (který je téměř vždy) je úkon někdy nadlidský ...a když je boje opatřena niterním horním okem (příklad-některé nové boje na Brači v Lučici), takže zachytit ji háčkem je úkon taktéž nadlidský (na druhou stranu aj komický). Na kurzech lasování praktikujeme, anebo alespoň proběhne teorie o tomto způsobu. Prostě normálka a pohoda.

Davídě :)
Uživatelský avatar
Jenda77
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 1
Registrován: stř dub 23, 2014 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Jenda77 » stř dub 23, 2014 11:14 am

Letos pojedeme poprvé v malé posádce (rodina) a tak lovím moudra o chytání bóje. nečekám žádné velké bušáky a tak se mi smyčka jedním koncem na vazáku hozená kolem bojky, kdy čekám, že lano se smýkne pod boji a druhým koncem držená přes vazák zdá k boji dostatečně šetrná, ačkoliv počítám s tím, že tento způsob MUSÍ udržet první zastavení větrem snášené lodi (a to je nějaké síla)
druhý způsob: lano na předním vazáku, vedené podél lodi k zadnímu čelu a couvání k bóji se mi však líbí ještě mnohem více. rozhodně vyzkoušíme letos oba dva způsoby několikrát.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » stř dub 23, 2014 11:09 pm

No, při troše šikovnosti a samo taky štěstí, ani nemusí ... 8) I když vydržet by to bez problémů měla.

Já tohle vlákno na základě shlédnutí lasování u "konkurence" zakládal a taky opakovaně vyzkoušel, protože stejně jako v případě lodi od které jsem to odkoukal, i v mém případě bóje loví manželka. Jezdíme převážně ve dvou a ona přeci jen ještě jemnější manévry s lodí neovládá, takže to jinak ani nejde.

Vtip spočívá v tom, že chytit bójku lasem je podstatně snazší, než trefit háčkem její oko. Manželka tudíž lasuje ještě když se loď setrvačností pohybuje dopředu a když se trefí na první pokus (vesměs vždy), má ji na palubě ještě dřív, než se loď působením větru zastaví. Jde to mnohem rychleji než s háčkem, protože i vytažení bóje z vody lanem je snazší a rychlejší, navíc nemusí ten háček nikam odkládat (zase ušetřená vteřinka) a rovnou (pokd se dobře trefím a nejsou hodně těžké podmínky) tak už i s mou pomocí prostrkává druhé připravené (vázací) lano okem a pouští bóji zpět do vody. Pokud je dost času, tak rovnou sundáme i to laso a pokud ne, pustíme ji do vody i s ním (mělo by být delší než to vázací) a laso uvolníme a vytáhneme až potom. Není to opravdu žádná věda, chce to jen trošku cviku a souhry...

Přiznávám bez mučení, že nacouvání k bójce a její výlov ze zádě je nepochybně elegantnější + se proti silnějšímu větru i snáze couvá, resp. snáze korigují případné chybky + na ní do poslední chvíle vidím. Jenže já kdysi při couvání k nějaké restaurační bójce namotal do propeleru lano, které tam ze spodního oka povlávalo (asi rudiment po nějakém "umělci") a od té doby mám k tomuto postupu poněkud averzi. Je fakt, že to bylo v extrémně hloupém místě (docela úzká zátoka, foukalo, byly vlnky a tlačilo mě to na skalnatý břeh), takže osvobození a následné rychlé vyvázání byla v našem složení posádky poněkud náročnější operace... Ale o to více si to pamatuji :gun:

Wlady
Uživatelský avatar
modrymax
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: ned úno 28, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hranice

Příspěvekod modrymax » čtv dub 24, 2014 10:41 am

Wlady : Ahoj, prosím tě jak má správně vypadat ta smyčka :?
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » čtv dub 24, 2014 11:12 am

Nevím jestli se mnou bude Wlady souhlasit, případně jestli to dělá podobně.

Vem si cca pět metrů lana a uchop je oběma rukama, každou na jeho konci. Pokud stojíš u rellingu (nakloněný nad vodou), udělá ti lano tvar "U" s ohybem nad vodou. To je ta "smyčka". Když se blíží loď k bóji, lano zhoupneš a pohodíš tak, že se ohyb dostane za bóji, na hladinu, nebo hladinu. Stále držíš lano za oba dva konce. Když pak potáhneš, obemkne ohyb lana spodní část, kde se spojuje bóje s vázacím lanem a je takto možné bóji zvednout na úroveň paluby. Samozřejmě dle délky vázacího lana.

Jinak naprostý souhlas s předcházejícími připomínkami, ohledně najíždění na bóji zadem. Nebral bych to jako standard, ale jako poslední šanci v nouzi.
Velmi nebezpečné a musíte být neustále ve střehu, kde je její vázací lano bóje. I jak je dlouhé. Pokud je dlouhé a bóje je splavená po větru, vy ji přejedete, potlačíte zádí, lano přestane být napnuté a je zaděláno na průser. Okamžitě neutrál!
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1468
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 72
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » čtv dub 24, 2014 12:28 pm

Baharis píše:.........
Jinak naprostý souhlas s předcházejícími připomínkami, ohledně najíždění na bóji zadem. Nebral bych to jako standard, ale jako poslední šanci v nouzi.
Velmi nebezpečné a musíte být neustále ve střehu, kde je její vázací lano bóje. I jak je dlouhé. Pokud je dlouhé a bóje je splavená po větru, vy ji přejedete, potlačíte zádí, lano přestane být napnuté a je zaděláno na průser. Okamžitě neutrál!


Souhlas.
Málokdy je v zátoce pouze jedna volná bóje. Bojce, od které plave volné vyvazovací lano se vyhnu.
K bojce, která má dlouhé vyvazovací lano na kterém visí, nacouvávám jako k molu. Nesmím přejet. Bóje je vždy splavená po větru.

Každý manévr k bojce začínám tím, že ji obepluji ve vzdálenosti, abych viděl, co kolem ní plave a jaká je hloubka kolem ní. Chci mít jistotu, že je na dostatečné hloubce při jakémkoliv otočení větru. Dlouhé lano, na kterém bojka visí se dá vidět. Tedy pokud nefouká 20 uzlů a nejsou velké vlny.

Tím chci říct, že se toho netřeba bát. Ale maximální obezřetnost.
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » čtv dub 24, 2014 1:19 pm

Jarda885 píše:Každý manévr k bojce začínám tím, že ji obepluji ve vzdálenosti, abych viděl, co kolem ní plave a jaká je hloubka kolem ní.

Nic ve zlém, Jardo, ale jak bys obeplouval tady?

Obrázek

Byl jsem tam loni, připlul jsem v noci a byl jsem rád, že v 5 Bft prokličkuji k volné bóji.
:D

L.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1468
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 72
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » čtv dub 24, 2014 1:32 pm

2 Lynx. Nezklamals.

I v noci chci mít jistotu ohledně hloubky vody. Tu mi dá třeba výběr bojky uprostřed pole vyvázaných lodí.
Zkoumat jaké je vázací lano bojky v noci nemá smysl.
5 Bft a 20 uzlů vítr, to jsou srovnatelné podmínky.
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » pát dub 25, 2014 12:30 am

No popravdě řečeno, já to odkoukal a tudíž i praktikuji poněkud jinak, i když ta Baharisova inovace zní zajímavě a rozhodně jí při nejbližší příležitosti vyzkouším.

Já vyrábím klasickou lasovou smyčku. Lano provléknu buď zapleteným okem, je-li, nebo na konci uvážu malou dračí smyčku a skrz ní. Volný konec (podvlečený pod relingem) normálně uvážu na vazák - to pro případ, že by se další operace nestihly včas a bylo by potřeba chvilku nechat loď viset na lasu (což by v přípdě Baharisovy modifikace zřejmě nešlo). Ta dáma, od které jsem to opajcnul, takhle loď dokonce ponechala viset úmyslně a choť následně beze spěchu od kormidla dokráčel na příď, vyzvedl bóji, provléknul finální vázací lano a odstranil laso. Já se snažím být k bójím ohledupnější (nebo mám šikovnější ženu, škoda, že to tady nečte 8) ) a dělám to jak jsem popsal výše. Prozatím se vždy povedlo. Ale je fakt, že podstatně raději kotvím. Bóje beru jen jako nutné zlo, takže se naše vyvazovací akce počítají sotva na pár desítek.

Jinak žena lasuje smyčkou určitě dost přes metr v průměru (jelikož má lano uvázané, může jí před hodem držet a vlastně jakoby "tvarovat" oběma rukama), takže se celkem snadno trefí. Pak stačí škubnout, smyčka se stáhne a hned bóji tahá na palubu. Pokud by byla krizovka (špatně trfený nájezd na bóji nebo bóje nakrátko atd.), tak má žena instrukci bóji nahoru násilím netahat, ale ponechat ve vodě. Následně nechat loď splout na délku lasa zpět a rukou mi ukázat směr (v tu chvhvíli bóji nevidím), kterým mám vrknou motorem, znovu se k ní přiblížit a pokračovat jejím vyzvednutím, vyvázáním atd.

Ono to možná všechno vypadá relativně složitě, protože se ti to snažím popsat možná až moc podrobně, ale věř, že je to snazší než s háčkam a po pár pokusech už i bez vzájemné verbální komunikace od kormidla přesně poznáš, co se vepředu děje a přiměřeně zareaguješ.

Když trochu odbočím. Kdysi jsem se fascinovaně díval na jeden starší pár, kotvící s cca 15timetrovou lodí. Dáma vepředu nepořvávala jako většina jiných po zátoce, ale bezpřestání sledujíc řetěz a kotvu (aniž by se byť jen na chvilku otočila k zádi), různými gesty jedné ruky signalizovala ke kormidlu, co se právě děle. Přišlo mi to velice ohleduplné i praktické, protože se to výborně hodí v horším počasí, když už bývá na tu vzdálenost i špatně slyšet. Zkusil jsem svoji ženu donutit k něčemu podobnému, ale prohlásila to za zbytečnou šaškárnu (samozřejmě hloupě a nesmyslně...ještě že to tady nečte) a odmítla se něco takového násilně učit. Zpočátku jsem byl poněkud rozladěnej (tedy spíš na..anej), ale dnes už mi to nevadí, protože to bezpečně poznám podle řeči jejího těla. Vrtí hlavou (=kotva klouže) atd.

Wlady
Uživatelský avatar
modrymax
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: ned úno 28, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hranice

Příspěvekod modrymax » pát dub 25, 2014 9:44 am

Díky Wlady ;)
teď už jsem to konečně pochopil, letos určitě v rámci
tréninku vyzkouším a sdělím výsledek :good:
Uživatelský avatar
mr_mirador
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 22
Registrován: pon zář 13, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod mr_mirador » úte kvě 13, 2014 5:38 pm

Ahoj,
píše se tu o:
- háčku,
- lase,
- a vyvazování ze zádě s najetím přídí proti větru, přejetím bóje a vyvázáním u zádě a pak "scouvat" po větru.

Ten třetí zpúsob se mi zdá úplně nejlepší a sám sem to vyzkoušel, když jsem byl na lodi s hysterickou přítelkyní (to, že je hysterická, jsem zjistil až na lodi, tak se s tím nedá nic dělat, leda hodit do vody).
S háčkem z přídě by to s ní prostě nešlo.

Skoro mě napadá, proc se snažit háčkem z přídě vůbec....

Ví někdo o dobrém důvodu to tak dělat? Napadl mě jen jeden a to ten, když je kolem bóje "bordel" a nechci to namotat na lodní šroub.

Laso jsem zatím nevyzkoušel, ale díky za tip.

No a háček?
Já bych to zkombinoval s tím vyvazováním zezadu.
Pro jistotu bych nenajížděl moc těsně, abych nic nenamotal a pak bych si ze zadoboku přitáhl bóji k zádi a protáhl lano. V této chvíli bych už vyřadil! Pak nechat loď splout a vyvázat lano na přídi. Jak již tu bylo popsáno.
Považoval bych to za univerzální způsob. Nebo se pletu?
Uživatelský avatar
Wlady
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 617
Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod Wlady » stř kvě 14, 2014 12:28 am

mr_mirador píše:No a háček?
Já bych to zkombinoval s tím vyvazováním zezadu.
Pro jistotu bych nenajížděl moc těsně, abych nic nenamotal a pak bych si ze zadoboku přitáhl bóji k zádi a protáhl lano. V této chvíli bych už vyřadil! Pak nechat loď splout a vyvázat lano na přídi. Jak již tu bylo popsáno.
Považoval bych to za univerzální způsob. Nebo se pletu?


Tak tohle pro mě není. Když pominu, že se mi při přiblížení zádě k boji dělá mdlo (viz výše, problém s namotáním lana), tak nechápu, o co je lovení bóje za zadoboku snazší než z předoboku. Pro lovce s háčkem je úkon totožný a pro kormidelníka složitější = musí jet celou délkou lodi podél bóje kterou nevidí + musí přesně odhadnout setrvačnost lodě, protože s bójí u zadku bych se brzdit zpětným chodem neodvážil. To nemluvím o tom, že bych se bál, že se mi ještě nevyvázaná loď může stáčet bokem k větru (nevím, možná se to neděje, nezkoušel jsem a ani nebudu) a lovec jí na laně neudrží. Pro jistotu bych ho tedy musel vybavit dlouhým, u větší lodi alespoň 25m lanem, a zase koukat, jak mi tu hrůzu protahuje vodou kolem lodního šroubu. Děkuju. Nechci!

Wlady

Nicméně jsem si před odpovědí pročítal celé vlákno, abych správně pochopil, jaký způsob máš na mysli a narazil jsem v Baharisově příspěvku na zmínku o způsobu uvázání vyvazovacího lana. Dělám to stejně jako on a nedávno jsem vyčetl, že je to špatně. Abychom to tady neplevelili, dovolím si k tomu založit nové vlákno.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » stř kvě 14, 2014 9:19 am

Nemám nějak potřebu přesvědčovat co je dobré, lepší, správné. Ale protože nás "dohnalo" mokré počasí z domova, chčije a chčije, vyplouvání se odkládá, tak jenom trochu.

Najíždění na bóji já, řekněme Windward a ostatní naši kolegové, s každým nováčkem a adeptem na někdy opovrhované "tramvajenky" poctivě procvičujeme a a mohu říci, že každý odjíždí z kurzu s tím, že tuto techniku má v základu zvládnutou. Není to žádná věda, zvládají to holky co na lodi nikdy nebyly. Jak s háčkem, tak u kormidla.

Vyzvedávání bóje na přídi háčkem je tak samozřejmé, jako že loď pluje na hladině a ponorka pod ní. Je to součást námořní etiky, ukázka mých dovedností a předvedení že se mohu řadit k národu jachtařskému.
Jestli někdo dopluje do zátoky, mazácky najede na bóji, uváže se a jde se koupat, nebo 1/2 hodiny kolem ní krouží a snaží se ji zachytit ze zádě, to ať si prosím každý rozhodne sám. Ten jachtařský národ kolem, si svůj úsudek o "vo těch co připluli" udělá úsudek také sám.

Ano, pokud je situace jakákoliv že to je nutné, mohu použít nouzovku (a použil jsem) vyzvedávání bóje na zádi. Ale moc bych se přimlouval, aby se z toho nedělal standard. :)
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1248
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Příspěvekod Omen » stř kvě 14, 2014 9:32 am

Baharis píše: ... Ano, pokud je situace jakákoliv že to je nutné, mohu použít nouzovku (a použil jsem) vyzvedávání bóje na zádi. Ale moc bych se přimlouval, aby se z toho nedělal standard. :)

Tu "nouzovku" používám na malé lodi když najíždím na bojku pod plachtami (a nemám tedy k dispozici motor na dobrždění). Plavčík je připraven na přídi s háčkem, ale když neodhadnu setrvačnost (rychlost lodi) a hrozí, že se loď po zachycení na přídi ještě stočí po větru, křiknu na plavčíka "nech to být-nezachycuj" a zachytím bojku na zádi sám a dobrzdím si loď bez rizika, že se mi setrvačností otočí pod plachtami po větru.
Uživatelský avatar
modrymax
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: ned úno 28, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hranice

Příspěvekod modrymax » stř kvě 14, 2014 11:35 am

Baharis
Naprostý souhlas :lol:
Protože tak je to správné,
tak to má být :good:
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1468
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 72
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » stř kvě 14, 2014 3:31 pm

Souhlas s Baharisem 14.5.2014 9:19. Najíždění k bojce přídí je jedno ze základních cvičení. Poslední den kurzu toto ovládá každý kandidát na kapitána při větru ze všech stran.

Wlady píše:................nechápu, o co je lovení bóje za zadoboku snazší než z předoboku. Pro lovce s háčkem je úkon totožný a pro kormidelníka složitější = musí jet celou délkou lodi podél bóje kterou nevidí + musí přesně odhadnout setrvačnost lodě, protože s bójí u zadku bych se brzdit zpětným chodem neodvážil. .......


Pokud se přesto někdo (s novou nezkušenou posádkou) rozhodne pro lovení bóje ze zádi, pak dopručuji k bojce nacouvat proti větru. Kormidelník vše vidí do posledního momentu, zastavuje před bojkou zařazením rychlosti dopředu (jako k molu). Lovení bojky může řídit bezprostředně, eventuálně může bojku ulovit sám.
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » stř kvě 14, 2014 3:45 pm

Jarda885 píše:Poslední den kurzu toto ovládá každý kandidát na kapitána při větru ze všech stran.

Mám otázku a není to provokace. :-)
To mluvíš o příjezdu k bójce na plachty?
Pokud ne a používáš motor, pak se k bójce zásadně připlouvá proti větru.
Jedinou výjimkou je situace, kdy je v místě také proud. Pak se k bóji připlouvá proti proudu.
Záleží na síle větru a proudu, ale loď klade podstatně větší odpor vodě než větru (sbalené plachty).
Udává se, že je-li v místě několikauzlový proud, připlouváme proti němu nejméně do větru 8 Bft.
Ve Skotsku a v Kanále jsem to párkrát zkusil ... a funguje to. (No, v osmičce Bft to nebylo. :-) )

L.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1468
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 72
Bydliště: Ostrava

Příspěvekod Jarda885 » stř kvě 14, 2014 4:21 pm

V praxi se samozřejmě připlouvá k bojce proti větru.

V kurzech cvičíme najíždění k bojce ze všech stran, protože se tím kurzista naučí, jak mu reaguje loď při zastavování v jakémkoliv směru větru. To je dovednost, kterou použiješ při zastavování u mola.
V kurzu, když to neumíš a probrzdíš, posuneš bojku, nerozbiješ loď o molo.
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » stř kvě 14, 2014 4:30 pm

Jj, to dává smysl.
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1157
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » stř kvě 14, 2014 5:24 pm

lynx píše:Jedinou výjimkou je situace, kdy je v místě také proud. Pak se k bóji připlouvá proti proudu.
Záleží na síle větru a proudu, ale loď klade podstatně větší odpor vodě než větru (sbalené plachty).

Tohle je pro bóje trošku off topic, ale při přistání na Jersey jsme chtěli vyzkoušet dosednout za odlivu na dno (loď to umožňovala) a odejít do hospody suchou nohou.
Nikdo z posádky, ani kapitán, to nikdy předtím nezkoušel, a tak jsme řešili když hodíme kotvu na pláži, zda loď sedne přídí proti větru, nebo přídí proti odlivovému proudu (byli jsme tam v neapu, takže rozdíl hladin byl pouze 3,5 metru).
Nijak silný vítr měl výrazně převažující vliv nad proudem, sedli jsme přídí proti větru.
http://www.miroslavjaros.cz/20110430-Pl ... ersey.aspx
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » stř kvě 14, 2014 5:55 pm

Asi záleží na síle proudu. V neapu nemusela být velká.
Já jsem například připlouval k bóji v Cromarty Firth a všechny lodě stály od bóje proti větru.
Pravda, nefoukalo nijak silně, ale než jsem si uvědomil přítomnost proudu, uvažoval jsem, jak vlastně mám k bóji připlouvat.

Obecně vycházím z tohohle:
http://www.rya.org.uk/cruising/handling ... ering.aspx

So, the first and most important golden rule is to STEER INTO THE CURRENT.
A strong wind blowing in the opposite direction to the stream might make you rethink: DON’T.
Always steer into the stream.

Takže prvním a nejdůležitějším pravidlem je PŘIPLOUVEJTE PROTI PROUDU.
Silný vítr vanoucí proti proudu by vás mohl přesvědčit, abyste to změnili: NEDĚLEJTE TO.
Vždycky připlouvejte proti proudu.
Uživatelský avatar
mr_mirador
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 22
Registrován: pon zář 13, 2010 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod mr_mirador » úte čer 03, 2014 5:09 pm

Wlady píše:
mr_mirador píše:
Tak tohle pro mě není. Když pominu, že se mi při přiblížení zádě k boji dělá mdlo (viz výše, problém s namotáním lana), tak nechápu, o co je lovení bóje za zadoboku snazší než z předoboku. Pro lovce s háčkem je úkon totožný a pro kormidelníka složitější = musí jet celou délkou lodi podél bóje kterou nevidí + musí přesně odhadnout setrvačnost lodě, protože s bójí u zadku bych se brzdit zpětným chodem neodvážil. To nemluvím o tom, že bych se bál, že se mi ještě nevyvázaná loď může stáčet bokem k větru (nevím, možná se to neděje, nezkoušel jsem a ani nebudu) a lovec jí na laně neudrží. Pro jistotu bych ho tedy musel vybavit dlouhým, u větší lodi alespoň 25m lanem, a zase koukat, jak mi tu hrůzu protahuje vodou kolem lodního šroubu. Děkuju. Nechci!

Wlady

Nicméně jsem si před odpovědí pročítal celé vlákno, abych správně pochopil, jaký způsob máš na mysli a narazil jsem v Baharisově příspěvku na zmínku o způsobu uvázání vyvazovacího lana. Dělám to stejně jako on a nedávno jsem vyčetl, že je to špatně. Abychom to tady neplevelili, dovolím si k tomu založit nové vlákno.


Tak z toho mám pocit, že tahání bóje háčkem ze předu je dogma, ale mě to tak moc nevadí.
Copak jste se nesetkali s tím, že vám půlka háčku spadla do vody, protože to prostě nedrží? Navíc vytáhnout bóji nahoru a protáhnout lano, je často výkon i na průměrného chlapa. Já bych to chytání bóje ze zrcadla nezatracoval. Jen to chce opatrně. A na plachty, to je výzva. :-)
Uživatelský avatar
windward
moderátor
Příspěvky: 2728
Registrován: pát lis 16, 2007 1:00 am
Reputace: 53

Příspěvekod windward » úte čer 03, 2014 7:45 pm

Vzdy, kdy se mi zda, ze manevr pridi proti vetru je na dve veci (moc vetru/lodi), pak najizdim k boji zadi proti vetru a z jejiho zavetri. Primitivni manevr. Namotani boje na sroub je vylouceno (pri zastavovani doprednym chodem max, co se muze stat, ze boje odjede dal od lode). Po uvazani lze otevrit pivko a za chvili tu lod obratit na druhem lane pridi proti vetru. Zadne usili to nechce, protoze veskerou praci vykona bud vitr anebo motor. Vsechno, co delame, musi byt easy.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host