Průměr kotevního řetězu

Vše o "parkování" lodě.
Problematika kotvení lodě, vyvazování na bóji, na molo, v maríně.

Moderátoři: vilma, Pepa

Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 357
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Mělník

Průměr kotevního řetězu

Příspěvekod veselyroman » čtv bře 22, 2012 7:41 pm

U kotevních řetězů jsem narazil na údaj uvedený v kg a nazvaný "mezní zatížení". Mám si tento termín vykládat tak, že mezní zatížení je maximální váha lodě, kterou udrží řetěz v tahu bez poškození?
Když to vezmu konkrétně z místního e-shopu:
řetěz, průměř 6mm, mezní zatížení 1800 kg, <- měl by tedy udržet plavidlo do 1800 kg váhy?
Díky předem za upřesnění.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » čtv bře 22, 2012 8:19 pm

1) není důležité, kolik váží loď, nýbrž jaká je přídržná síla kotvy

2) mělo by tam být napsáno, zda jde o mezní zatížení při statickém nebo dynamickém namáhání, pokud není uvedeno, je třeba vždy předpokládat, že se údaj o pevnosti/nosnosti atd. vztahuje ke statickému zatížení, takže dynamické bude menší (někdy dost dramaticky menší)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7510
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 153
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » čtv bře 22, 2012 8:35 pm

Tá reťaz by mala udržať plavidlo ťažké 1800 kg, nie však na vode, ale vo vzduchu, ak by to plavidlo na reťazi viselo! Ak je plavidlo na vode kotvené reťazou, tak k dynamickému namáhaniu reťaze neprichádza, leda že by boli sakramentské vlny. Aj vtedy to váha reťaze účinne tlmí.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv bře 22, 2012 8:59 pm

Je to jak píše Denis. Mez pevnosti v tahu až do přetržení při statickém zatížení....Pozor, je to "laboratorní" hodnota.
Dále u lan, řetězů atd. rozlišujeme bezpečné pracovní zatížení, podstatně menší...
Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 357
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Mělník

Příspěvekod veselyroman » čtv bře 22, 2012 9:21 pm

Díky za reakce. Když tedy Libore píšeš o bezpečném pracovním zatížení - je na to nějaký vzorec, aby se člověk mohl dopočítat jak silný potřebuje řetěz, když má loď těžkou (dejme tomu 1700kg, ať jsme blízko u té hraniční hodnoty pro 6 mm řetěz)? Předpokládám, že 6 mm s hraniční hodnotou 1800kg tu nejspíš stačit nebude. Bude stačit dvojnásobek, nebo je nutností dokonce ještě víc?
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » čtv bře 22, 2012 9:24 pm

Denis píše:Ak je plavidlo na vode kotvené reťazou, tak k dynamickému namáhaniu reťaze neprichádza, leda že by boli sakramentské vlny. Aj vtedy to váha reťaze účinne tlmí.


Pokud je plavidlo zakotveno korektně, s vypuštěním dostatku řetězu - a to nemůžeš nikdy zaručit. Navíc u řetězu se dynamické namáhání počítá/zkouší i se vzpříčeným článkem, pokud si dobře pamatuji z jeřábnických zkušek, a ta nosnost se snižuje dost dramaticky.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv bře 22, 2012 9:29 pm

1700 kg loď udržíš na tkaničce od bot. nezažil jsem kotvu, která by udržela motor na volnoběh.

spíš jde o opotřebení, předření a pod.
Uživatelský avatar
Aja
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 22
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Aja » ned lis 23, 2014 11:44 pm

Ahoj, pridam se sem, protoze me to taky zajima. Zatim sem nikde na zadny vypocet ani doporuceni nenarazil. Tak dam konkretni pripad. Jakej retez byste doporucili pro ocelovou lod 37stop a 7tun vytlak ?
Pocita se to nejak obecne nebo odhadem? Existuje nejake pravidlo?
Diky.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon lis 24, 2014 12:25 am

Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » pon lis 24, 2014 7:54 am

Taky si najdi pravidlo země, kde budeš registrovat loď. S tím jsem letos narazil v Chorvatsku, kdy podle "Pravila za statutarnu certifikacju brodica i jahti" tablica 5.3.1-1 musí být hlavní
a pomocná kotva celkem brutální. Zajímavé bylo, že první registrace lodi do chor. rejstříku v roce 2003 proběhla s výrobcem dodanou kotvou v pohodě, letošní registrace (mezitím jsem měl v rejstříku ČR) už díky tomu málem neproběhla :) :) :) .
M.
Uživatelský avatar
ficzech
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 187
Registrován: stř lis 30, 2011 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficzech » pon lis 24, 2014 9:09 am

Oka, diky. A s tou registraci to je dobry point. To me nenapadlo,ze resi i tloustku retezu.
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 448
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Příspěvekod Lachtan » pon lis 24, 2014 12:42 pm

Bezpečné kotvení záleží na desítkách parametrů, myslím teď technické: rozteč oka, snubbing line, materiál nylonu, šeklů, obrtlíků/ nerez nevhodný/atd.... ouřada si vybere jeden - průměr, velikost drátu. Měření provádí certifikovaná firma se šuplérou, která vyžaduje navrácení vkladu za certifikát zpět. Vše je harmonicky sladěno ve vaší platbě. Upřímnou soustrast Macku. Zmizel jsem s mou lodí z chorvatských vod, kde technický rozvoj nevede ke zpříjemňování a zlevňování života, ba naopak. Tabulkové hodnoty samozřejmě doporučuji pro námořní jachting. US doporučení je přísnější. je to logické - drsnější podmínky. Na Slapy stačí lano.
Uživatelský avatar
ficzech
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 187
Registrován: stř lis 30, 2011 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficzech » pon lis 24, 2014 2:15 pm

Ale tak urcite zalezi. Nam slo o to,ze potrebujem koupit retez, tak Aja nadhodila zakladni parametry lode a premyslime, jaky retez koupit. Jak silna oka. Kolik retezu a kolik lana pripadne.
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 448
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Příspěvekod Lachtan » pon lis 24, 2014 4:01 pm

Davidova tabulka dává sílu 3/8 tedy 1 cm minimálně, větší rozměr díry oka 1 palec. Mám na 30ti stopé 20m řetězu a pružné lano 30 m, ale při menších hloubkách stejně nenechám řetěz trhat lodí ve vlnách a dávám tam tlumící člen - pružné lano s vyvěšeným řetězem, aby se dalo i spát. Silné lano nemá dobrý tlumící účinek, slabé zase nevydrží. Takže kompromis. Používají se i různá péra.
Uživatelský avatar
ficzech
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 187
Registrován: stř lis 30, 2011 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

re:

Příspěvekod ficzech » stř úno 04, 2015 10:59 am

Ahoj,
po nejake dobe se vracim k tematu, protoze to je ted aktualnejsi. Nemate tip, kde retez koupit?

Podle vypoctu teda budu potrebovat tloustku 3/8 palce coz je cca 1cm a delku budu brat 30m

Zkousel sem pohledat na internetu,ale materialy i ceny se lisi, tak bych potreboval konkretni zkusenost s koupi kotevniho retezu na more.
DIKY!
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Příspěvekod err_ » stř úno 04, 2015 11:09 am

Pozor na vahu retezu a nasledne umisteni. Jisty Cech plujici na Samoa 47 (VdS) zmenil kotevni retez z 8mm na 10mm, cimz zatizil prid takovym zpusobem, ze pepadovy odtok z kotevni studanky se dostaval pod hladinu a nabiral vodu. Popisoval vcelku dramaticke chvile :-)
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » stř úno 04, 2015 11:22 am

Ahoj,
ja muzu doporucit marinesport.cz, kupoval jsem tam retez 10 mm a sice to nemaji skladem, ale sehnali mi retez podle pozadovanyhch parametru a za cenu srovnatelnou cenama na zahranicnich shopech.

JInak jak psal err_ s tou vahou - vim koho myslis, taky jsem to cetl, ale moc se mi to nezda protoze 8mm vazi cca 1.3 kg/m a 10mm cca 2.2 kg/m.

Takze kdyby mel rekneme 60m retezu tak rozdil ve vaze by byl cca 50kg. A ze by 50kg (byt na pridi) tolik zmenilo zanoreni pride na 47 stope lodi co v hliniku vazi skoro 15 tun ?

Dodo
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » stř úno 04, 2015 11:30 am

dodo píše:JInak jak psal err_ s tou vahou - vim koho myslis, taky jsem to cetl, ale moc se mi to nezda protoze 8mm vazi cca 1.3 kg/m a 10mm cca 2.2 kg/m.

Takze kdyby mel rekneme 60m retezu tak rozdil ve vaze by byl cca 50kg. A ze by 50kg (byt na pridi) tolik zmenilo zanoreni pride na 47 stope lodi co v hliniku vazi skoro 15 tun ?

Dodo


Taky jsem to četl a taky jsem nevěřícně kroutil hlavou. Přesně z důvodů, který píšeš ty. Prostě 50kg nemůže tak zásadně změnit vlastnosti lodě. Sice tam psal o nějakých krámech v přídi, ale jestli tam neměl pytle zlata, tak ani to nepohne s takovou lodí.
Uživatelský avatar
ficzech
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 187
Registrován: stř lis 30, 2011 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re:

Příspěvekod ficzech » stř úno 04, 2015 11:35 am

Jeste bych se zeptal zkusenejsich na doporucenou delku retezu?
Puvodne sem myslel,ze by 30 mohlo stacit, ale ctu tady delky i kolem 60.

lod je 37 stop, ocel, 7,5 tuny

Nemam vratek, takze to budu tahat rucne, tak sem myslel prave kolem tech 30+provaz.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 516
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » stř úno 04, 2015 11:51 am

Nechci ti do toho kecat, jiste i bez kotevniho vratku to jde. Ale my na lodi podobne velikosti jsme take nemeli vratek kdyz jsme ji koupili, ale po precteni ruznych nazoru jsme se nakonec rozhodli nainstalovat elektricky vratek. Zalezi taky jak casto planujete kotvit. Pokud nekdo pluje vicemene od mariny k marine (a kotvi treba jen na obed ci koupani) tak je to o necem jinym nez kdyz nekdo prevazne kotvi.

V bezproblemovych podminkach to pry jeste celkem jde, ale pokud pocasi neni uplne idealni, kotva se nechce chytnout ani na nekolikaty, ty musis nekolikrat prekotvovat, jsi unaveny po plavbe a nebo prekotvovat v noci tak to jsou ty situace kdy je elektricky vratek k nezaplaceni. ;) Ale samozrejmen to neni jen ten vratek - ten si zada pomerne silnou baterii (tak 150-180Ah) blizko vratku coz je klidne dalsich 40 kg na pridi atd. Takze treba my mame 50m 10mm retezu, vratek a baterii coz je celkem cca 110+20+40 = 170 kg na pridi :( ...ale zatim zadny problemy nepozoruju 8)

Dodo
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » stř úno 04, 2015 11:58 am

Retez najdes tady
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... x&cPath=16

Nepsal jsi jakou kotvu.
Ja taham rucne 10kg a 3-4 pokus kratce po sobe kdyz kotva nedrzi je pekny opruz.
Pokud tam mas misto doporucuji vratek.
Pri vybite baterii muzes tocit u nekterych typu klikou od vinsny a to pomuze.
Uživatelský avatar
ficzech
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 187
Registrován: stř lis 30, 2011 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re

Příspěvekod ficzech » stř úno 04, 2015 12:41 pm

jj - samozrejme sem si vedom vyhod vratku, ale je to docela velka rana do rozpoctu, takze to jeste musime hodne rozmyslet.
Zase si rikam,ze nebudem cimprlich a proste si zaposiluju no, ale zas vim, ze v nekterych pripadech to muze byt peknej opruz a v nekterych dokonce bezpecnostni rizik, ale 50k navic na nejaky komplet ted proste neni.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2652
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 177

Příspěvekod err_ » stř úno 04, 2015 12:52 pm

Pripadne zapremyslet o hlinikove kotve: http://fortressanchors.com/
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1655
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 73
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » stř úno 04, 2015 1:18 pm

Hlavně si pohlídej všechny parametry řetězu. Ne jen průměr a cenu. Co jsem tak prolítnul, tak nejvýhodnějš to v čechách v pozinku vychází tady na místním shopu.
Naprostym zklamáním je pro mě řetěz z marinesportu. :( To je snad max. tak na gumák.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9346
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » stř úno 04, 2015 2:01 pm

A ještě bacha jaký řetěz. Pokud bys jednou kupoval vrátek musí být kalibrovaný DIN 766 nebo ISO 818.

Nebo pokud je to pro začátek moc, dej jen nějaký náběh 4 - 8 m řetězu (8mm by mohlo stačit) a zbytek kotevní lano. Bude se ti s tím lépe ručně tahat.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host