Uvazat lano na mole nebo jen provlect a uvazat na lodi?

Vše o "parkování" lodě.
Problematika kotvení lodě, vyvazování na bóji, na molo, v maríně.

Moderátoři: Pepa, vilma

Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Uvazat lano na mole nebo jen provlect a uvazat na lodi?

Příspěvekod prettorian » pát pro 26, 2014 7:33 pm

Zdravim vsechny, mam dotaz na vas nazor na tema v hlavicce prispevku. Kdyz jsem byl na Rya kurzu, tak jsme vzdy lano zachytili o rohatku lisci smyckou, na brehu jen provlekli treba okem a zpet na lodi upevnili. Ctu si ted pres zimu nejake knizky a v jedne vicemene popisuji jeden zpusob a sice uvazat lano jak na moli, tak na lodi. Coz mi prijde sice dobre z toho duvodu, ze mam volnejsi rohatku, ale pak pri odplouvani i pri kotveni mi to prijde zbytecne slozitejsi.
Jaky je vas nazor?
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 626
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 18

Příspěvekod martinptacek » pát pro 26, 2014 7:38 pm

po tom co se mi lano po provlečení přežvejkalo o průvlak na mole zásadně neprovlíkám. Uvážu se na mole a pokud je lano dost dlouhé, hodím zpátky na loď. Při odplouvání odvazuju ze břehu. Loď mi ještě neodplula xD
david
moderátor
Příspěvky: 5237
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 141
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Uvazat lano na mole nebo jen provlect a uvazat na lodi?

Příspěvekod david » pát pro 26, 2014 7:43 pm

názor je takovej, že musíš vázat podle daný situace. někdy je lepší provlíknou a zpět na loď, někdy vázat na břeh. je to o praxi a zkušenosti, kterou ti těžko někdo předá, neb situace stále se mění. hlavně se z toho neposr....
Uživatelský avatar
bozakafka
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 819
Registrován: úte lis 30, 2010 1:00 am
Reputace: 1
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod bozakafka » pát pro 26, 2014 8:25 pm

A podle toho jak mas dlouhe lana :D :D
Lakomec

liščí smyčka?

Příspěvekod Lakomec » pát pro 26, 2014 8:50 pm

Mě teda hodně zaujala ta liščí smyčka na lodi. To jako fakt?
Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Re: liščí smyčka?

Příspěvekod prettorian » pát pro 26, 2014 9:26 pm

Lakomec píše:Mě teda hodně zaujala ta liščí smyčka na lodi. To jako fakt?


Co se ti nezdá?
Zachytím lano liščí smyčkou na lodi, provleču na kole a pak na lodi upevním osmičkami o rohatku.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1607
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 64
Bydliště: Lysá nad Labem

Příspěvekod Zdenda12345 » pát pro 26, 2014 9:36 pm

Jak je to jen trochu možný, tak na molu lano jen provlíkam a vážu na lodi. Až budeš muset rychle od mola, tak to oceníš.
Lakomec

liščí smyčka?

Příspěvekod Lakomec » pát pro 26, 2014 10:20 pm

to Prettorian:
ta liščí smyčka se mi nezdá. Podle mě je to blbost vázat na rohatinku liščí smyčku. Pokud nemám lano ukončené okem, tak nejčistěiší způsob je začít na rohatince jedenapůl osmičkou a pak dodělat dvě osmičky druhým koncem po tom, co jsem na mole provlíkl okem anebo kolem pacholete. Pokud nestojíš někde pár nocí nebo dní, nebo to není natrvalo, nezažil jsem, že by se vázalo na pevno na břeh. Bavíme se o plachetnicích. Nechci zpochybňovat Tvého instruktora RYA, ale v žádném přístavu ani maríně jsem neviděl liščí smyčku na vazáku lodě. Myslím, že jsem toho viděl dost. Způsob, který jsi četl, se používá na velkých motorových jachtách, pokud stojí zádí k molu. Ze strany zádě se normálně vyváže na molo tak, že lana jsou uvázaná na lodi. Od toho mají pod vazákem elektrickou vinšnu na dotahování. Pravá a levá strana. Když stojí, tak záď vyváže do kříže kratšími lany, které uváže na břehu a na zádi lodě na vazácích jen lehce dotáhne. To slouží k tomu, aby se záď nehýbala do stran. Pokud potřebuje rychle odplout, krátké lana nechá na břehu a delší, na kterých je vyvázaný, má sebou. Pak na tendru obsluha lana ze břehu odváže a dopraví na loď.
Natrvalo vyvázané myslím třeba lodě v maríně, které vyplouvají jen občas, a to jen v případě že nefouká. Ty jsou vyvázané tak, jak jsi četl. Například v Kalamaki v Aténách.
Obrázek
Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod prettorian » pát pro 26, 2014 10:42 pm

Nejsem si jistý, jestli to správně vysvětluji. Každopádně tím mým způsobem jsem viděl fungovat skoro všechny okolní lodě v marinách, na mých dvou plavbách, co jsem zatím absolvoval. Na laně uvážu dračí smyčku, provleču ji celou zvnějšku středem rohatky, pak dám tu smyčku z obou stran rohatky (dost blbě se mi to vysvětluje :) no a pak provleču něčím na molu a zpět na rohatky udělám osmičky.
Lakomec

Liščí smyčka

Příspěvekod Lakomec » pát pro 26, 2014 11:02 pm

No, ono oko není liščí smyčka. Tím se to vysvětlilo.
Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Re: Liščí smyčka

Příspěvekod prettorian » pát pro 26, 2014 11:37 pm

Lakomec píše:No, ono oko není liščí smyčka. Tím se to vysvětlilo.


Tak soráč :) já jsem někde viděl fotku s tím mým úvazem a bylo u toho liščí smyčka. Ale to je jedno. Hlavně že se to vysvětlilo :)
Lakomec

liščí smačka

Příspěvekod Lakomec » sob pro 27, 2014 1:11 am

To Prettorian:
nemáš se za co omlouvat, k omylům dochází
Uživatelský avatar
aTrej
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 164
Registrován: čtv říj 13, 2011 2:00 am
Reputace: 21

Příspěvekod aTrej » sob pro 27, 2014 6:44 am

prettorian, on to v knihe popisuje predovsetkym pri vyvazovani lode bokom a v podmienkach UK. Zavisiet to bude asi aj od miestnych podmienok. Neviem si predstavit obsadit jednu rohatku tymto sposobom dvoma lodami sucasne.
Uživatelský avatar
rb
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 295
Registrován: sob pro 15, 2007 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Hostivice

Příspěvekod rb » sob pro 27, 2014 10:25 am

David to napsal správně. Jen bych doplnil, že na břeh se uvazuješ tehdy kdy při odvazování stojíš na břehu a protahuješ když při odvazování jsi na lodi, logicky. Existují situace, kdy člověk potřebuje odvázat loď ze břehu a obvykle bývá vynucena okolnostmi. To že to lidi neumí je druhá věc. Například se děje tak, že nepracuje motor (nebo ho nechceš/nemůžeš použít) a odjíždíš na plachty. To se pak musí loď od mola odstrčit aby měla nějakou počáteční rychlost a byla řiditelná.

Liščí smyčka: no ono oko to sice je s dračí smyčkou, ale na té rohatince jak to popisuje, je nakonec stejně liščí smyčka. Už jsem to porůznu viděl (na lodích rozumné délky).

;)
Lakomec

liščí smyčka?

Příspěvekod Lakomec » sob pro 27, 2014 10:55 am

to rb:
tak to se teda šeredně pleteš, anebo nevíš co liščí smyčka je. A to se nebavím o tom oku. Namaluj si liščí smyčku a to, co popsal prettorian. To jsou dvě různé věci.
Pořád nerozumím tomu, co je loď rozumné délky. Pro někoho je to kánoe, pro někoho 25 stop, pro někoho stop 50 a jak říká MARIS, na moři je každá loď malá.
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 626
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 18

Příspěvekod martinptacek » sob pro 27, 2014 12:41 pm

mě zase zajímá situace při které musím rychle od mola. To na břehu vykrádáte banky, že odplutí nepočká 2 minuty než vyjdu na břeh, odvážu loď a odstrčím ji?
Mě totiž na provlíkání hlavně vadí to, že když se lano vytahuje na loď tak loď přecijenom k molu dycky přitáhne. Když je potom při stání bokem jeden vazák pomalejší, tak loď zákonitě přitáhne vždycky opačným směrem než chci plout. Navíc, když se to potom někde zasekne, tak to je radost. Ale kdyby loď vážila víc jak pár tun, taky by se to asi nestávalo.
Já neprovlíkám ani oko bojky. Tak jsem doplašenej z předření. Už jsem jednu 40 stop plachetnici z útesů zachraňoval, co měla na boji předřené lano od neustálýho pohybu lodi za bojkou a majitelé v přilehlé hospodě ve 3 ráno. Už jsem mořem doplašenej ze všeho, dřív jsem býval větší hrdina.

Určitě při vázání záleží jestli jsou lana Vaše nebo půjčené. Půjčený bych provlíkal všude, ono se to za jednu noc stejně nepředře. Vlastní lana bych neprovlíkal, protože mě nebaví furt kupovat nový a nový lana.
Uživatelský avatar
prettorian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 123
Registrován: pon lis 19, 2007 1:00 am
Reputace: 2

Příspěvekod prettorian » sob pro 27, 2014 12:52 pm

martinptacek píše:mě zase zajímá situace při které musím rychle od mola. To na břehu vykrádáte banky, že odplutí nepočká 2 minuty než vyjdu na břeh, odvážu loď a odstrčím ji?
Mě totiž na provlíkání hlavně vadí to, že když se lano vytahuje na loď tak loď přecijenom k molu dycky přitáhne. Když je potom při stání bokem jeden vazák pomalejší, tak loď zákonitě přitáhne vždycky opačným směrem než chci plout. Navíc, když se to potom někde zasekne, tak to je radost. Ale kdyby loď vážila víc jak pár tun, taky by se to asi nestávalo.
Já neprovlíkám ani oko bojky. Tak jsem doplašenej z předření. Už jsem jednu 40 stop plachetnici z útesů zachraňoval, co měla na boji předřené lano od neustálýho pohybu lodi za bojkou a majitelé v přilehlé hospodě ve 3 ráno. Už jsem mořem doplašenej ze všeho, dřív jsem býval větší hrdina.

Určitě při vázání záleží jestli jsou lana Vaše nebo půjčené. Půjčený bych provlíkal všude, ono se to za jednu noc stejně nepředře. Vlastní lana bych neprovlíkal, protože mě nebaví furt kupovat nový a nový lana.


Ještě k tomu vázání na bójku, jak to správně udělat? Já jsem to vždycky je. Provlíkl okem a uvázal na loď. Pak jsem viděl lodě kolem a měli lana z obou stran loďe a bójka byla před přídí (já jsem ji měl vždy zboku lodě). No a když jsem v primoštenu tak parkoval, provlekl jsem okem jedno lano, uvázal a pak z druhé strany druhé lano a zase uvázal na lodi a ten marinér mi to začal předělávat, že by se to mohlo předřít... Ale nepamatuji si, jak to přesně udělal, každopádně to lano bylo volnější a uvázal tak dvě lana.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » sob pro 27, 2014 1:49 pm

Zajímavá diskuze, pramenící ze syndromu "sezení na břehu". :lol:

Je na každém jak to cítí, důležitý je výsledek. Pohodlné odvázání a bezpečné vyplutí v režimu odpovídajícímu daným podmínkám. Mě osobně nejvíce vyhovuje, a to za všech okolností, když mám lana pod kontrolu na lodi. To znamená lano vrácené na loď a tam uvázané vyvazovacím uzlem. Ale jak říkám, komu jak je libo.

Co se týká oka na začátku lana, preferuji a v podstatě vždy vážu dračák. Ovšem obyčejná vůdcovská smyčka je plnohodnotná náhrada, bezpečně používaná i v horolezectví na konci jistícího lana a neměl bych k ní výhrady. Dračák volím pouze z jakési nostalgie a potřebě rozeznat že nejsem na skále, ale na lodi.
A to co s vytvořeným okem provádím na vazáku je liščí smyčka ve své pravé podstatě, nic jiného. Nepříjemné bývá, když je lano natolik silné, že dvojitě neprojde středovou dírou vazáku. To pak volím provlečení volného konce lana oním otvorem a uvázáním dračáku. Při každodenním vyvazování je zde pro mě nepříjemné neustálé vázání a rozvazování uzlů.

Vázání na bóji se zde probíralo několikrát.
Samozřejmě že nejlepší je vést lano z jednoho příďového vazáku přes oko pod bójí na druhý vazák. Loď je postavená ideálně proti větru a má nejmenší odpor. Pokud by jsi se bál prodřítí lana u oka bóje, můžeš dát ještě jedno volnější lano jako rezervu. Ale mohu zodpovědně říci že jsem při jedno nočním kotvení ještě nezaznamenal sebemenší poškození lana.
Uživatelský avatar
bedrich
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 418
Registrován: ned úno 04, 2007 1:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Hradec Králové

Příspěvekod bedrich » sob pro 27, 2014 2:44 pm

To martinptacek:
Kdy musím rychle od mola? Samozřejmě za bezvětří na nějaké té minutě nezáleží. Když ale přijde bouře silnější, než se očekávalo a skiper usoudí, že bude bezpečnější vypadnout na volnou vodu (než podřít bok lodi po vyskákání fendrů, voda jde přes vlnolam, povolí kotva nahrazující můring u městkého mola atd. atd.), tak už rychlost a jednoduchost odvázání lan, kterých může být víc, je dost podstatná (o vykrádání banky nemluvě :D .
Je dobré si uvědomit správné vedení lana k vázacímu prvku, aby se při vytahování netvořila smyčka. Nekřížit na pevný vazák, správně provléci do kruhu umistěného svisle na zdi, nebo naopak vodorovně na zemi, aby kruh lano neskřípal. Už se to tu probíralo.

Co se přitahování lodě ke břehu při uvolňování lana týče, tak u běžných velikostí lodí např 35-45 stop za normální situace tření lana ve vázacím prvku vzhledem k hmotnosti lodě nemůže znamenat vážný problém. Pokud ale fouká "čína" tak na loď působí větší síly než ono vytahované lano.
Předření lana: jestliže se jedná o lano které jde z vazáku lodi na břeh a zpět na ten samý vazák mají obě ramena lana stejný směr i délku. K žádnému výraznému pohybu např. v oku na břehu není důvod. Lano se ale může i u jednonočního stání odírat o jakýkoliv bod na trase lan, např. okraj kamenné zdi. Zde pomůže podložení dřevem, silnějším hadrem a pod.
Nemám na mysli roční vyvázání bez dozoru - to je jiná.
P.S. Ty děláš na bojce uzel když neprovlíkáš :shock: ?
(P.P.S. no to jsem se zas rozepsal, když nemůžu lyžovat :oops: )
martinptacek
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 626
Registrován: pon kvě 02, 2011 2:00 am
Reputace: 18

Příspěvekod martinptacek » sob pro 27, 2014 3:07 pm

Bouře by kapitána neměla zaskočit. Když se to kazí tak těch pár minut vždy mám. Když povolí kotva,tak lana hážu rovnou do vody. ale to se zatím nikdy nestalo. Je to typická zimní diskuze, si to važte jak chcete. Já na bojce provlíknu a pak tam pošlu obyčejnej suk, ten sjede až k oku.

jinak posílám bouřkové vázání. Pěknou prasárnu jsem uvázal, uznávám. Všimněte si černého intersticialního tlumiče.
Obrázek
Naposledy upravil(a) martinptacek dne sob pro 27, 2014 4:28 pm, celkem upraveno 1 x.
Lakomec

liščí smyčka?

Příspěvekod Lakomec » sob pro 27, 2014 3:57 pm

Baharis píše:Zajímavá diskuze, pramenící ze syndromu "sezení na břehu". :lol:

A to co s vytvořeným okem provádím na vazáku je liščí smyčka ve své pravé podstatě, nic jiného.


Už jsem to napsal v příspěvku výše. Pokud myslíš vážně co jsi napsal, tak asi nevíš jak se liščí smyčka váže. To, že vámi popisované provlečení oka kolem rohatinky z dálky vypadá podobně přece neznamená, že to liščí smyčka je.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1527
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 3
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » sob pro 27, 2014 5:07 pm

Baharis píše: ...

Vázání na bóji se zde probíralo několikrát.
Samozřejmě že nejlepší je vést lano z jednoho příďového vazáku přes oko pod bójí na druhý vazák. Loď je postavená ideálně proti větru a má nejmenší odpor. Pokud by jsi se bál prodřítí lana u oka bóje, můžeš dát ještě jedno volnější lano jako rezervu. Ale mohu zodpovědně říci že jsem při jedno nočním kotvení ještě nezaznamenal sebemenší poškození lana.


Tak přesně takto jsem v prudším větru předřel lano ;) Vítr cca 40 kn a vlny v zátoce cca 0,5 m. Jak se loď vrtí ze strany na stranu, tak se lano dře o oko bóje. Když na nás zahalekali z vedlejší lodě, tak naší loď držel už jen jeden pramen lana ... a po větru ke břehu tak 15 metrů.
Od té doby vždy vážu jen na jeden vazák, kdy se lano v oku bóje "zlomí" a už se ani nehne ...

Jináč zdravím všechny a přeji hodně štěstí v dalším roce. Dlouho jsem tu nebyl :whist:
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » sob pro 27, 2014 5:19 pm

Vím že jsi to napsal, je to tvůj názor a tvé právo. Pro mě to liščí smyčka je.

Jenom k zamyšlení. Když si člověk u rohatinky představí ty rohy protažené do nekonečna, odmyslí ty dvě stojny na kterých ta "hrazdička" stojí a utáhne se, je to lišák jak vyšitý.
Cesta toho lana je daná a odpovídá všem skautským manuálům a průvodcům, podle kterých jsme se to již před nějakými šestačtyřiceti lety učili.
Jenom trochu představivosti... ;)
Uživatelský avatar
stani119
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 218
Registrován: čtv led 24, 2013 1:00 am
Reputace: 19

Příspěvekod stani119 » sob pro 27, 2014 6:07 pm

Taky dávám přednost dračí smyčce, provléknout na mole a vázat na lodi. Osvědčilo se to při stání na mooringu nebo na kotvě a zádí k molu, ale z hlavně důvodu, pokud jsou na lodi jen dva. Pak si můžeš sám loď odvázat, být u kormidla a zároveň i regulovat natočení lodě povolováním lan tak, jak potřebuješ při vyplouvání z nějakého stísněného prostoru a ještě, když fouká ze směru, kam chceš vyplout. A není na lodi příďový propeler ....
Lakomec

liščí smyčka?

Příspěvekod Lakomec » sob pro 27, 2014 6:40 pm

Jo Baharisi, to jsi napsal přesně. Pokud by sis odmyslel ty dvě stojky, tak by to byla pravda. Liščí smyčka se váže kolem jednoho kusu trubky, zábradlí, prstu a třeba té nekonečné části rohatinky, pokud odmyslíš ty dvě stojny. Jenže Ty a další tvrdíte, že když to provlíknete kolem těch dvou stojek, je to lyščí smyčka. No a to podle mě a myslím i podle všech skautských pravidel není liščí smyčka. Rozeber to oko na laně a provlíkej. Kolem jedné stojky, pak zpět a potom kolem druhé stojky. A to liščí není. Aby to liščí uzel byl, musel bys ho provlíknout jen kolem jedné z těch tří možností, co na rohatince máš. Přesně jak jsi psal, že když se dva konce lana nevlezou do toho středu, provlíkneš jeden konec a uděláš dračí smyčku. Máš tři možnosti, kolem čeho ten dračák uděláš. A liščí smyčka na rohatince je přesně to samé jako tento dračák. Jeden konec provlíknu a udělám smyčku.
Kdyby nebylo těch rohů na rohatince, mohl bych to za liščí smyčku považovat, protože by se mohlo stát, že se obě oka smyčky dostanou na jednu z těch tří hrazdiček (levá stojka, vršek rohatinky a pravá stojka) a vytvoří liščí smyčku. Na rohatince tomu tak není, vadí tomu právě ty rohy. V tomto případě nikde k překřížení lana a tudíž k vytvoření potřebného tření nedochází.
Snad jsem to popsal dost srozumitelně a dokážeš si to představit :lol:

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host