Plavba po proudu

Varování před údajně špatnými firmami, špatné zkušenosti atd.

Moderátoři: vilma, Pepa, david

Uživatelský avatar
vendelinek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 84
Registrován: stř kvě 20, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Plzeň

Plavba po proudu

Příspěvekod vendelinek » úte kvě 14, 2013 9:52 am

Ahoj, mám jeden možná stupidní dotaz. Mám něco málo odplachtěno na přehradách i na moři, ale o čem uvažuju, je plavba s kajutovkou po proudu (Vltava, Labe). Nemáte někdo nějaké zkušenosti a rady? Vltava a hlavně Labe hodně teče a moc si neumím představit techniku bezpečné plavby. Je mi celkem jasné vyplouvání a přistávání/kotvení, ale to mezi tím mi moc není jasné. Voda někde teče rychle a jak třeba udržet loď v přiměřené rychlosti? + nějaké vhodné manévry pro zmenšení rychlosti, apod. Neporadíte? A jak třeba silný motor na Labe od Prahy do SRN/popř. obráceně proti proudu? Samozřejmě nechci někde plout samotíží. Kajutovka, např. Miton 23.
Uživatelský avatar
RACEK
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1114
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 100
Bydliště: Praha

Příspěvekod RACEK » úte kvě 14, 2013 10:50 am

Skutečná řeka začíná pod Střekovem. Jinak je Vltava a Labe samá komora, takže skoro bez proudu.

Od Střekova dolů Labe teče okolo 5 km/hod, nějaké kousky do 10 km/h. Po proudu to jde snadno, horší je to zpátky, to sežere hodně času a nafty. Labe je mělké a tak kromě proudu a síly motoru je potřeba myslet i na ponor! Hlavně v létě.

Rychlost lodi si změř GPSkou na klidné vodě. Mělo by to jet alespoň 12 Km/h, ale i tak je zpáteční cesta hodně dlouhá.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 152
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » úte kvě 14, 2013 11:24 am

I nad jezy to umí téct pěkně rychle, záleží na tom, jak moc zrovna odpouštějí. Zásada pro ovladatelnost lodě je prostá - být vždy alespoň o trochu rychlejší než voda, když si nejsem jistý, zkusím, zda mi "platí kormidlo." Přistávat a odplouvat proti proudu a nad překážkami počítat s tím, že mne voda snese, zvlášť ve chvíli, kdy se proti ní otáčím a stojím bokem k proudu. Síla motoru odvisí především od váhy lodě, za bezpečnou se obvykle považuje 5 koní na tunu. Jak píše Racek, pod Střekovem je to proti vodě opravdu tiché zoufalství (tedy ve výtlaku, ve skluzu ten rozdíl není až tak zásadní). Ne dolním Labi je rozumné držet se ve vyznačené plavební dráze, na mnoha místech jsou hned za ní zaplavené hrázky a v létě opravdu mohou být pár centimetrů pod hladinou.
Uživatelský avatar
vendelinek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 84
Registrován: stř kvě 20, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Plzeň

Příspěvekod vendelinek » úte kvě 14, 2013 11:29 am

A jak velký ponor? + rezerva... myslím, že od hranice ČR/SRN je garantovaná hloubka i pro větší lodě, myslím že asi 2m.
david
moderátor
Příspěvky: 5886
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte kvě 14, 2013 11:35 am

Pokud máš možnost si loď vybrat, tak radši ploutev nebo poloutvokýl. S kýlovou 1m ponor ( Miton ) přistaneš leda v přístavech a to ještě ne ve všech. Víc než na proud je potřeba dávat pozor na velkou plavbu. saje vodu, nemá moc kam uhnout a Sasíci s parníkama, co mají ponor 60 – 80cm, plavou dost tvrdě.

Taky je potřeba s metrovým ponorem pečlivě dodržovat páky, jinak sedíš v písku.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host