Yachting in Sardinia - nevyvážená smlouva

Varování před údajně špatnými firmami, špatné zkušenosti atd.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

honza_k
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 22
Registrován: úte bře 21, 2017 10:12 am
Reputace: 6

Yachting in Sardinia - nevyvážená smlouva

Příspěvekod honza_k » pon srp 12, 2019 12:00 pm

Ahoj všem,
půjčili jsme si katamaran Lagoon 410 "Andioa" z Portisca na Sardinii, od firmy Yachting in Sardinia, charter zprostředkovala agentura Yachting.com (Zindulka). Vše probíhalo standardně, podepsali jsme s Yachting.com celkem normální smlouvu, zaplatili zálohu i doplatek. Pak ale přišla smlouva od skutečného pronajímatele, Yachting in Sardinia, která byla opravdu hrubě nevyvážená. [Smlouvu bych zde připojil, ale pdf mi to nebere - neplatná přípona.] Dělalo to na mne dojem, že právník dostal za úkol eliminovat veškerá rizika pro pronajímatele, bez ohledu na spokojenost nájemce. A jako nájemci jsme opravdu nemohli dělat nic, protože celá cena byla zaplacena, kdybychom v tomto okamžiku charter odřekli, platíme stornopoplatky 100%. Namátkou nejdůležitější věci ze smlouvy:

- směli jsme plachtit pouze ve větru do 5Bf. Což je v oblasti mezi Korsikou a Sardinii velké omezení, silnější vítr je tam velmi často.

- směli jsme plachtit pouze v omezené oblasti, na Sardinii například pouze do St. Teresa di Gallura, přitom za týden by nebyl problem dojet i dál na západ.

- loď měla být zpátky v přístavu už v pátek ve čtyři hodiny, a to jsme předtím museli před přístavem ještě absolvovat povinnou prohlídku potápěčem a doplnit naftu, ve skutečnosti jsme tedy museli být zpátky už okolo třetí.

- měl jsem podepsat, že ručím za veškeré škody veškerým majetkem, tedy nikoliv jen do výše kauce, a to nikoli pouze v případě nějakého úmyslu nebo hrubé chyby z mé strany. Zřejmě se tím mysleli škody, které nebude ochotna zaplatit pojišťovna.

- loď jsme měli striktně zakázáno sami opravovat, přičemž servisní zásahy techniky pronajímatele byly dost drahé (stovky EUR jen za to, že přijedou).

- pokud bychom vrátili loď pozdě, platíme dvojnásobek denní sazby + pokutu, ať už by to byla naše vina nebo ne. Pokud bychom ale loď nemohli nějako dobu použít bez naší viny, máme pouze nárok na dodatečný charter v délce toho zmeškaného (což by zřejmě šlo dost těžko využít).

- za veškerá možná naše pochybení byly stanovené vysoké pokuty, včetně věcí jako 100EUR za každou hodinu kdy napětí baterie poklesne pod 11.8V, 200EUR za přítomnost soli v motoru přívěsného člunu, 500EUR za plachtění v nepovolených meteorologických podmínkách atp.

Zklamal mne přístup zprostředkovatele, tedy Yachting.com (Zindulka). Slečna se kterou jsem komunikoval sice souhlasila, že smlouva opravdu není moc fér, do Itálie napsala, ale spokojila se s odpovědí od Yachting in Sardinia, že to "všechno dělají v zájmu klientů" a změnu smlouvy domluvit nedokázala, Yachting.com ani nebyl ochoten zajistit dodatečné pojištění, nebo se zavázat, že případné náklady bude se mnou sdílet. Pouze jsem se dočkal ujištění, že agentury jsou obecně vstřícné a že se nemusím bát.

Loď byla v podstatě v pořádku, čistá, s novými plachtami, ale řada nedostatků tam přesto byla. Z těch nejdůležitějších:

- nefungoval autopilot

- displej GPS u kormidla byl špatný, v jednom rohu měl černou skvrnu, blikal, objekty měly barevné stíny. Používat šel, ale obtížně, bylo by snadné na něm něco přehlédnout, rozhodně nebyl vhodný jako jedinný plotter/GPS na palubě, zvláště v této oblasti plné mělčin a útesů.

- nafukovací člun ucházel, bylo potřeba ho několikrát denně dopumpovávat.

- nefungovaly palivoměry u žádné z obou nádrží. U jedné navíc ukazoval stabilně 3/4, takže jsme první den strávili hodinu čekáním u benzinky na doplnění nádrže a při odevzdání zase museli vysvětlovat, že jsme nádrž opravdu právě doplnili.

- ventil nádrže na fekálie na WC dobře netěsnil. Což zrovna pro návštěvu národního parku ideální není (lodě bez nádrže nesmí zůstat přes noc).

- plynová bomba byla skoro prázdná, naštěstí došla ještě večer v přístavu.

- na lodi nebylo všechno vybavení (např. povlečení), pracovník charterovky ho přivážel na několikrát. Takže například vyplout ještě v sobotu by určitě nešlo (naštěstí jsme to ani neplánovali).

- pravý motor, zřejmě téměř nový, se přehřál, naštěstí až když jsme čekali ve frontě u benzínky. Chladící voda přitom z příslušného otvoru tekla. Museli jsme tedy podle instrukcí charterovky z fronty pryč, zakotvit a čekat na opravu. Ta spočívala v dolití chladící kapaliny, naštěstí zbytek dne motor vydržel. Ztratili jsme tím ale několik hodin a pak následovalo ještě čekání na místo v přístavu (sám tam člověk vjet nesmí), relativně dlouhé předání lodi, večeře, balení, takže do postele jsme se (včetně dětí) dostali až k půlnoci. Ráno bylo potřeba loď vyklidit do 8h (pod pokutou 100EUR), žádost o posun termínu byla odmítnuta (v zájmu dalších klientů, kteří ale loď dostanou až v 6 večer).

Chápu, že se takové nedostatky u starší lodi mohou stát, ale pokud je charterovka tak přísná na klienty, měla by být přísná i na sebe a buď vše opravit (minimálně o prvních dvou nedostatcích předávající věděl) nebo nabídnout například slevu.

Nakonec naštěstí všechno dopadlo dobře, nic jsme nerozbili, servis jsme neplatili, ani pokutu za to, že loď byla v přístavu pozdě (nebyla to naše vina) a kauci slíbili, že nám vrátí celou. I komunikace s pracovníky agentury na místě i s techniky byla dobrá. Nicméně přesto vnímám nájemní smlouvu jako neférovou a pokud ji nezmění, v budoucnosti se Yachting in Sardinia určitě vyhnu. U zprostředkovatele se budu snažit trvat na tom, abych dostal skutečnou smlouvu skutečného pronajímatele ještě předtím, než něco podepíšu a zaplatím. Což jde zrovna u Yachting.com špatně, ti posílají jen svoji vlastní generickou smlouvu, kde je sice napsáno, že její součástí jsou podmínky pronajímatele, které ale k dispozici většinou dopředu nedávají.

Honza
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1595
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 80
Bydliště: Ostrava

Re: Yachting in Sardinia - nevyvážená smlouva

Příspěvekod Jarda885 » ned srp 18, 2019 1:34 pm

Honzo,

většinu těch věcí máš běžně ve všeobecných podmínkách každé čártrovky. S výjimkou konkrétních částek za porušení jednotlivých závazků.
Na vyváženou smlouvu v tomto oboru zapomeň. Vždy taháš za krátký konec.
Tvoje společnost tě s podmínkami seznámila v konkrétní smlouvě. Normální společnost to nedělá.
Vždy podepisuješ až při přebírání lodě. Žádný zprostředkovatel Ti nedá smlouvu konkrétní čártrovky. Slečna od Zindulky neměla možnost nic udělat. (A to nemám tuto společnost rád, protože kazí trh).

Takže buď rád, že ses seznámil se standardními podmínkami.
Nelíbí-li se Ti to, zapomeň na půjčování lodí od profesionálních společností.


Poznámky ke konkrétním věcem:

K 5 Bft. Normálně je napsáno, že můžeš vyplout do 6 Bft, což se dá chápat taky tak, že v 6 Bft už nesmíš.

Ručení celým majetkem je standardní věc. Je o tom spousta článků. Pravda, píší příběhy hlavně skippeři, pojišťovací agenti.
Je to důvod, proč neřeším pojištění kauce, ale pojištění vyšších škod. Je to v jiném vlákně, týkajícím se pojištění.
Dále se snažím pokorně přebírat loď, neházet ramena a neprovokovat při začátku plavby. Taky o tom, píši v jiném vlákně.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7285
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 123
Bydliště: Bratislava

Re: Yachting in Sardinia - nevyvážená smlouva

Příspěvekod Denis » ned srp 18, 2019 7:12 pm

Jarda885 píše:Honzo,


Tvoje společnost tě s podmínkami seznámila v konkrétní smlouvě. Normální společnost to nedělá.

Jardo, to ako si prosím ťa myslel? Tak ako si to napísal? "Normálna" spoločnosť ťa neoboznámi so zmluvou?
Pokial mám ručiť celým svojím majetkom, tak si už nikdy žiadnu loď neprenajmem. Ďakujem za upozornenie. Myslím že ak by toto prenajímatelia tušili, tak do 5 rokov je po čárter boome. Ak vezmeme v úvahu prichádzajúcu klimatickú zmenu, najmä vrtochy počasia a zvyšujúcu sa silu vetra, tak fatálne poškodenie lode bez zavinenia je stále reálnejšie. Keď si pomyslím, že neviem akú má čártrovka uzavretú poistku, tak prenájom lode je skutočný hazard.
honza_k
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 22
Registrován: úte bře 21, 2017 10:12 am
Reputace: 6

Re: Yachting in Sardinia - nevyvážená smlouva

Příspěvekod honza_k » pon srp 19, 2019 10:32 am

Jarda885 píše:Nelíbí-li se Ti to, zapomeň na půjčování lodí od profesionálních společností.


Já mohu jenom říct, že si lodě půjčuji už víc než dvacet let minimálně jednou ročně, a s takovouto smlouvou jsem se nesetkal. Ve smlouvách, které běžně podepisuji, je odpovědnost do výše kauce. Pokud je tam nějaká výjimka, tak například pro případ, že s lodí nabourám opilý nebo úmyslně. Pokud tam je nějaké omezení na sílu větru, tak tam občas byla formulace, že je-li předpovídán vítr 8Bf a víc (někdy 7Bf a víc), musím jet nejkratší cestou do nejbližšího bezpečného přístavu a tam zůstat. Hlavně, pokud si vzpomínám, tak ve všech případech jsem byl s podmínkami seznámen ještě než jsem zaplatil plnou cenu.

Existují charterovky, které férové smlouvy mají. Viz. např. zmíněný Yacht Pool Fair Charter Agreement, je tam celý seznam. A je jen na nás, kdo si lodě půjčujeme, jestli těmto charterovkám budeme dávat přednost. Moje chyba, že jsem to tentokrát neudělal - chtěl jsem katamarán v konkrétní oblasti a v konkrétní termín za rozumnou cenu a nabídek bylo málo. Je to na každém z nás. Pokud budu dopředu vědět, jaká je smlouva, pořídím si dodatečné pojištění a možná se mi to pořád vyplatí. Důležité je ale, abych o tom věděl dopředu.

Ad Zindulka - velká agentura má jistě možnost působit na pronajímatele, aby používal férovou smlouvu. Ale jak píšu, za minimum bych považoval, abych byl se smlouvou seznámen před zaplacením. A když už se to jejich vinou nepovede a de facto mne donutí, abych předem neznámé a pro mne nevýhodné podmínky pronajímatele přijal, pak bych od nich nějaké gesto dobré vůle očekával.

Dále se snažím pokorně přebírat loď, neházet ramena a neprovokovat při začátku plavby. Taky o tom, píši v jiném vlákně.


Jasně, je potřeba být slušný a příjemný. Na druhou stranu, nedostatky je potřeba objevit, zdokumentovat a nechat si je napsat do protokolu. Protože jinak hrozí, že to nakonec zaplatíte, i když jste to neudělali. Ano, naprostá většina přejímajících je rozumných, ale to bohužel dopředu člověk neví. Platit věci, které jste nerozbili, to zamrzí.

Honza
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1595
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 80
Bydliště: Ostrava

Re: Yachting in Sardinia - nevyvážená smlouva

Příspěvekod Jarda885 » pon srp 19, 2019 1:02 pm

Denisi,

běžně jsou tyto věci ve všeobecných podmínkách čártru. Ty se dají najít buď na webu nebo v tlustých tištěných katalozích. Asi by je na požádání poskytli v kanceláři společnosti, určitě na centrále.
Při přebírání lodě podepisuješ předávací protokol, kde je na tyto všeobecné podmínky odkaz.
Některé společnosti ze seznamu odkazovaného Honzou znám a vím, že tam ta omezení jsou. Jen se těžce hledají. Společnosti to nezdůrazňují.

Za necelých dvacet let mého čártrování si vzpomínám pouze na jednu společnost v Řecku a jednu společnost na Kanárských ostrovech, kde bylo spousta omezení vyplývajících se všeobecných podmínek vypsáno na papíře, který jsem podepisoval.

Představa, že zodpovídám pouze do výše kauce je hodně naivní. Kauce odpovídá spoluúčasti na pojištění lodě majitelem. Vztahuje se pouze na škody na lodi. Je tam spousta výluk. Škodu můžeš způsobit na jiných věcech, jiným osobám. Ručení celým osobním majetkem je základním principem všech občanskoprávních odpovědnostních a majetkových vztahů v civilizovaném světě. Pochopitelně je to nastaveno pro extrémní případy. Jinak bys nemohl chodit pěšky po chodníku.
Neschovávám si články nebo odkazy na články, které se tímto problémem zabývají. Nejsem ani právník ani pojišťovák. Nebudu dál na toto téma diskutovat.

Čárt je velký biznis. Na vyvážený právní vztah zapomeň. (Otázkou je, co je vyvážený právní vztah.) Společnosti tyto ustanovení využívají pouze výjimečně. U normálního slušného nájemce se chovají slušně, aby ses vrátil a půjčil si loď znovu a přinesl další peníze. Hodně jim záleží na referencích zákazníků. Nikdo se nechce soudit. Ale pokud bys do toho chtěl jít, taháš za hodně krátký konec.

"Denis napsal: Keď si pomyslím, že neviem akú má čártrovka uzavretú poistku, tak prenájom lode je skutočný hazard.". V extrémním pojetí lze s touto větou souhlasit. To bys nemohl chodit po světě.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host