Plavba po proudu
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- vendelinek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 84
- Registrován: stř kvě 20, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Plzeň
Plavba po proudu
Ahoj, mám jeden možná stupidní dotaz. Mám něco málo odplachtěno na přehradách i na moři, ale o čem uvažuju, je plavba s kajutovkou po proudu (Vltava, Labe). Nemáte někdo nějaké zkušenosti a rady? Vltava a hlavně Labe hodně teče a moc si neumím představit techniku bezpečné plavby. Je mi celkem jasné vyplouvání a přistávání/kotvení, ale to mezi tím mi moc není jasné. Voda někde teče rychle a jak třeba udržet loď v přiměřené rychlosti? + nějaké vhodné manévry pro zmenšení rychlosti, apod. Neporadíte? A jak třeba silný motor na Labe od Prahy do SRN/popř. obráceně proti proudu? Samozřejmě nechci někde plout samotíží. Kajutovka, např. Miton 23.
- RACEK
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1114
- Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
- Reputace: 100
- Bydliště: Praha
Skutečná řeka začíná pod Střekovem. Jinak je Vltava a Labe samá komora, takže skoro bez proudu.
Od Střekova dolů Labe teče okolo 5 km/hod, nějaké kousky do 10 km/h. Po proudu to jde snadno, horší je to zpátky, to sežere hodně času a nafty. Labe je mělké a tak kromě proudu a síly motoru je potřeba myslet i na ponor! Hlavně v létě.
Rychlost lodi si změř GPSkou na klidné vodě. Mělo by to jet alespoň 12 Km/h, ale i tak je zpáteční cesta hodně dlouhá.
Od Střekova dolů Labe teče okolo 5 km/hod, nějaké kousky do 10 km/h. Po proudu to jde snadno, horší je to zpátky, to sežere hodně času a nafty. Labe je mělké a tak kromě proudu a síly motoru je potřeba myslet i na ponor! Hlavně v létě.
Rychlost lodi si změř GPSkou na klidné vodě. Mělo by to jet alespoň 12 Km/h, ale i tak je zpáteční cesta hodně dlouhá.
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
I nad jezy to umí téct pěkně rychle, záleží na tom, jak moc zrovna odpouštějí. Zásada pro ovladatelnost lodě je prostá - být vždy alespoň o trochu rychlejší než voda, když si nejsem jistý, zkusím, zda mi "platí kormidlo." Přistávat a odplouvat proti proudu a nad překážkami počítat s tím, že mne voda snese, zvlášť ve chvíli, kdy se proti ní otáčím a stojím bokem k proudu. Síla motoru odvisí především od váhy lodě, za bezpečnou se obvykle považuje 5 koní na tunu. Jak píše Racek, pod Střekovem je to proti vodě opravdu tiché zoufalství (tedy ve výtlaku, ve skluzu ten rozdíl není až tak zásadní). Ne dolním Labi je rozumné držet se ve vyznačené plavební dráze, na mnoha místech jsou hned za ní zaplavené hrázky a v létě opravdu mohou být pár centimetrů pod hladinou.
- vendelinek
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 84
- Registrován: stř kvě 20, 2009 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Plzeň
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Pokud máš možnost si loď vybrat, tak radši ploutev nebo poloutvokýl. S kýlovou 1m ponor ( Miton ) přistaneš leda v přístavech a to ještě ne ve všech. Víc než na proud je potřeba dávat pozor na velkou plavbu. saje vodu, nemá moc kam uhnout a Sasíci s parníkama, co mají ponor 60 – 80cm, plavou dost tvrdě.
Taky je potřeba s metrovým ponorem pečlivě dodržovat páky, jinak sedíš v písku.
Taky je potřeba s metrovým ponorem pečlivě dodržovat páky, jinak sedíš v písku.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host