Švédská loď Svea třídy J

Počet návštěvníků švédského pobřeží stoupá. Počet českých lodí rovněž, zejména ve Stockholmu. Pro všechny tipy pro plavbu a pro výměnu zkušeností je toto fórum.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1561
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 233
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Švédská loď Svea třídy J

Příspěvekod Pavel-Sulc » stř čer 07, 2017 6:37 am

Další fantastický švédský yachetní sen se stává skutečností. Yachta třídy J- Svea je dána na vodu a zůčastní se J-class regaty v červnu v souvislosti s AC35 závody v Americas Cup u Bermud.
Kapitánem byl jmenován Paul Kelly, který byl členem Cambrias závodní posádky. Cambria byla postavena podle 23mR (ano, je takové!) v roce 1928, ale od té doby byla měřena v J-třídě.
Svea trup byl postaven v Bloemsma Jachtbouw v Holandsku, ale loď byla potom přesunuta do jiné loděnice, Vitters, kde byla dokončena.
Kdo nebo kteří jsou majitele lodi je stále tajemství, jak říká Kelly.
Svea nakreslil Tore Holm a August Plyms syn Gustav, podle Johna Lammerts van Bueren, který našel výkresy v roce 1999.
Výkresy byly testovány v počítačových modelech a porovnány s deseti J loděmi, které byly postaveny. Expertii byli jednotní v tom, že Svea bude nejrychlejší která byla vůbec postavena.
John našel výkresy, když hledal originální výkresy Tore Holms lodě třídy osm CAGG. Když hledal v Holm archivech našel svazek výkresů označených „KSSS J-loď“. To upadl do naprostého zapomnění, a nález byl senzační.
- To byl fantastický krásný design. Ona je se svým 41,5 m (čárou ponoru: 26,55 m), nejdelší ze všech jachet J třídy co byly nakresleny a výtlak 163 tun je maximální jaký pravidlo povoluje bez jakéhokoliv postihu, píše John v pojednání, jak projekt Svea začal.
V letech 1930-1937 bylo postaveno deset J-lodí, ale pak se stala třída příliš drahá a po válce se nepřihlásil žádný vyzývatel v Americas Cup. Důsledkem toho bylo, že J-lodě v roce 1958 byly v poháru nahrazeny třídou dvanáct.
Z původních deseti lodí existují Shamrock V, Endeavour a Velsheda. Poté byly postaveny Hanuman, Lionheart, Rainbow, Ranger a později Topaz. Svea se stává v letošním roce devátou loďí flotily
SPECIFICATIONS
LOA 43.6 m
LWL 27.6 m
Beam 6.65 m
Draft 4.72 m
Sail Area 704 m2
Yard Vitters Shipyard
Year 2017
Image2.jpg

504909_950x633dne.jpg
504909_950x633dne.jpg (316.54 KiB) Zobrazeno 5772 x

504911_950x633dne.jpg
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1415
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 159
Bydliště: Olomoucko

Re: Švédská loď Svea třídy J

Příspěvekod Omen » stř čer 07, 2017 7:08 am

Přenádherná lodička!!!

Omluva Pavlovi za OT, ale:
Onehdá tady byly diskuse jak se lodě dobalasťují na zádi do délky aby měly delsí vodorysku a tedy lepší plavební vlastnosti. A tuto loď konstruktéři "ošidili" o 16 metrů vodorysky. Jaké to má prosím vysvětlení?
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1561
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 233
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Švédská loď Svea třídy J

Příspěvekod Pavel-Sulc » stř čer 07, 2017 7:25 am

Rychlost lodě je nejen dána délkou ve vodorysce, ale i poměrem délky a šířky ve vodorysce, mokrou plochou trupu, plochou plachet atd. Podívej na staré Skärgårdkryssare, krásné lodě neuvěřitelně rychlé. Moderní lodě se svislou přídí a širokou zádí jsou stavěné na maximální počet lůžek. Vzorec výpočtu závodního handicapu silně ovlivňuje trend kostrukce lodí.
Šikmá osa hřídele kormidla jak má Svea řídí v náklonu návětrnou loď do závětří líp a smenším odporem než moderní svislá hřídel, někdy i s opačným sklonem. Proto se dělají dvě kormidla skloněná do strany.
1500x1500-2_17905.jpg

390973_600x.jpg
390973_600x.jpg (153.63 KiB) Zobrazeno 5762 x
Uživatelský avatar
LadaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 97
Bydliště: Praha

Re: Švédská loď Svea třídy J

Příspěvekod LadaM » stř čer 07, 2017 8:44 am

No, pokud se bavíme o závodních lodích, tak tvar trupu určitě není daný co možná nejvyšším počtem lůžek. Je to o minimalizaci smáčené plochy, počáteční stabilitě, schopnosti plout v kluzu atd. Myslím si, že stejně dlouhá moderní závodní plachetnice bude rychlejší než J-class minimálně při zprůměrování rychlostí na všechny kurzy.
To ale nic nemění na faktu, že estetikou a elegancí je J-class pro mě prostě top a kdybych měl možnost svést se buď na J nebo třeba VOR, volba by byla jasná :good:
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1561
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 233
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Švédská loď Svea třídy J

Příspěvekod Pavel-Sulc » stř čer 07, 2017 3:14 pm

Tady najdeš vzorec na výpočet J Yacht. https://en.wikipedia.org/wiki/J-class_yacht
Vzorec zohledňuje pouze:
L is boat length (a number itself derived from a formula that includes Load Waterline Length L.W.L in feet)
S {\displaystyle S} S is sail area
D {\displaystyle D} D is displacement
R {\displaystyle R} R is rating
Universal Rule.jpg

17904.jpg

Podívej jak úžasně voda obtéká takovýto skvost.. To je vrchol designu krásných lodí.
timthumb.jpg

I s Bavarii se závodí... ale ty jsou stavěny podle jiných pravidel.
Uživatelský avatar
LadaM
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 97
Bydliště: Praha

Re: Švédská loď Svea třídy J

Příspěvekod LadaM » stř čer 07, 2017 4:33 pm

Já nepsal o baváriích. Kdyby byla loď s tímhle tvarem trupu nejrychlejší, závodní lodě dneška by vypadaly takhle. Nevypadají.
Ano, jsou to možná duši postrádající kelímky od jogurtu prošpikované elektronikou, ale jsou rychlé a o to u závodů jde.
Nemá smysl se pořád navážet do koncepce turistických lodí. Bez nich by dost možná neexistovalo ani tohle fórum.
Jo, a Endeavour jsem měl několik let na ploše v počítači :)
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1561
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 233
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Švédská loď Svea třídy J

Příspěvekod Pavel-Sulc » čtv čer 08, 2017 7:47 am

Tento historický rok pro J třídu byla spuštěna na vodu Svea / JS1 v lednu tohoto roku, s kterou má třída devět jachet, což je největší počet v historii těchto lodí.
Po oficiálním spuštění na vodu v holandské loděnici Vitters, má Svea již za sebou své první zkoušky na moři. Tato nová jachta třídy J byla navržena architektem Hoek Design Naval Architect, který v celkové délce 43,6 metru integroval původní kýl navržený konstruktérem Thore Holm v roce 1937. Nový projekt použil nové materiály: trup je vyroben z hliníku a sťěžeň o délce 53,75 metrů je vyroben z uhlíkových vláken.
Původní konstrukce předpokládala různé vybavení paluby, avšak konečným vlastníkem bylo rozhodnuto, že plán paluby byl uspořádán podle nového vybavení používaného na moderních jachtách třídy J. Interiéry zahrnují tři kabiny pro 6 hostů (majitelská kabina a dvě s oddělenými lůžky), zatímco v prostorách posádky lze ubytovat až 7 osob.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti