Nehody 2015 ve Švédsku

Počet návštěvníků švédského pobřeží stoupá. Počet českých lodí rovněž, zejména ve Stockholmu. Pro všechny tipy pro plavbu a pro výměnu zkušeností je toto fórum.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1099
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 162
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Nehody 2015 ve Švédsku

Příspěvekod Pavel-Sulc » sob bře 05, 2016 7:54 pm

Ve Švédsku je 1 milion soukromých sportovních lodí.
Podle statistiky z Transportstyrelsen v roce 2015 v souvislosti s nehodami soukromých lodí přišlo o život 30 lidí. Je to o osm víc než předchozí rok, ale 2014 byl „rekordní“ rok s málo nehodami, pokud srovnáme smrtelné nehody od 1971.
Jako vždy vedou statistiku muži ve věku 60-70 let. Žádná žena nepřišla o život a jen jeden 6ti letý přišel tragicky o život nehodou na kajaku. Celkem se utopilo šest lidí při nehodě na kajaku, všichni pádlovali na vnitrozemských vodách.
Jedna nehoda se stala v Kalmarsund a mohla špatně dopadnout. Jedna dáma jela autem přes most a všimla si převrhnutého kajaku dole ve vodě. Zavolala záchranu a Sjöräddningsällskapet v Kalmaru vyjela a zachránila silně podchlazenou osobu vedle kajaku. Muž měl nepředstavitelné štěstí. Kdyby měl mobilní telefon ve vodotěsném pouzdře, mohl sám zavolat pomoc.
Většina nehod se stala v chráněných vodách a z menších lodí. Nehody spojené s většími motorovými loděmi nebo plachetnicemi se většinou stanou v přístavu, zřídka na otevřené vodě. Je to v souvislosti s vstupem na loď nebo břeh. Žádné nehody se nestaly v souvislosti s kolizí lodí.
Dva muži ve věku 70 let přišli o život otravou kolmonoxidem když zapomněli sejmout ochranný kryt na komínku topení.
Z 30 lidí, kteří přišli o život bylo šest bez alkoholu nebo narkotik v těle. Promile alkoholu se pohybuje mezi 0,14 a 2,41. V některých případech vzniknul pravděpodobně nízký obsah alkoholu tím, že mrtvý byl delší dobu ve vodě, kdy se v těle může vytvořit alkohol.
Pouze pět nehod se stalo na státní vodě, tedy tam, kde státní Sjöfartsverket zodpovídá za záchranné akce. Ostatní nehody na vodě, kde jsou komunální záchranné organizace zodpovědné za záchrannou činnost.
Místa kde se staly smrtelné nehody z lodí v roce 2015

Olyckor 2015 karta.jpg
Olyckor 2015 karta.jpg (13.98 KiB) Zobrazeno 2113 x
Uživatelský avatar
catamaran
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 457
Registrován: ned srp 16, 2009 2:00 am
Reputace: 10
Kontaktovat uživatele:

Re: Nehody 2015 ve Švédsku

Příspěvekod catamaran » ned bře 06, 2016 9:29 am

Vloni na podzim, kdyz jsem chodil na vychazku kolem mariny v Norkopingu(Svedsko), tak priplouvali akorat 2 duchodci ke skoro prazdnemu molu. Ten prvni stal na pridi a vyskocil moc brzy a nedoslapl. A jak padal do vody, tak zavadil hlavou o hranu mola. Na nic jsem necekal a utikal tam. Ten druhy mezitim zastavil lod a taky utikal na prid. Kdyz jsem tam pribehl, tak jsem videl toho muze jak jen kouka a skoro nevnima. NEMIT vestu, tak si myslim, ze by to dopadlo a dost hure. Rychle jsem si lehl na zem a bral mu ruku, v tom se probral a zacal spolupracovat. Ten druhy mi pomohl a vytahli jsme ho ven. Nevim, kde se v nas vzala takova sila, byl docela velky :-) Sedel v soku na zemi. Pak si uvedomil, co se stalo a zacal mi moc dekovat. Venku uz bylo kolem +5 a rikal, ze mu neni zima. Asi z toho soku...

Cat...
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1099
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 162
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Nehody 2015 ve Švédsku

Příspěvekod Pavel-Sulc » ned bře 06, 2016 10:30 am

V klubu máme pevný jeřáb na vytahování lodí. Blízko je jeřáb na stěžně. Ten den jsem byl jeřábník, za sebou slyším křik lidí. Otočím se a zavěšený stěžeň z Bavarie se pokládá, dolního konce se drží muž a jede nahoru do výšky asi 5 metrů. Když vrchol stěžně dopadne do vody, muž se neudrží a spadne na hranu mola, odrazí se jak hadrák a sklouzne do vody. Ihned přiběhlo několik lidí a muže vytáhli na molo. Za několik minut přiletěla helikoptéra a muže odvezla. Byl to strašný pohled, několik nocí se mi tom zdálo. Byl jen zázrak, že se muž nezabil a nespadl na železa a úvazy na molu. Příčina byla, že dali smyčku na zvedání pod dolní saling a horní část stěžně ho převážila. Muž je majitel lodě a stěžeň nesundával poprvé.
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1099
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 162
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Nehody 2015 ve Švédsku

Příspěvekod Pavel-Sulc » sob kvě 07, 2016 7:04 pm

Švédská záchranná organizace doporučuje mít mobil ve vodotěsném pouzdře, aby bylo možné přivolat pomoc i ve vodě. Platí to hlavně pro kajakáře a kanoisty. Loni bylo několik utopených kteří se pravděpodobně mohli zachránit kdyby mohli přivolat pomoc.
Třeba takové pouzdro vodotěsné do 5 m.
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud- ... hus-p58001
Mobil 1.jpg
Mobil 1.jpg (33.24 KiB) Zobrazeno 1814 x
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1099
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 162
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Nehody 2015 ve Švédsku

Příspěvekod Pavel-Sulc » pon srp 01, 2016 5:43 pm

V sobotu 29 července 2016 v 11:19 hodin narazila luxusní plachetnice v řádu 60 milionů na mělčinu severně od ostrova Tistronskär. Pět lidí bylo zachráněno z nichž jedna je prý velmi traumatizována.
Je to nádherná, moderní a drahá luxusní jachta, která se zdá být zcela zničena.
Podle Marine Traffic plula Brenta 60:ka Minnic z Kielu rychlostí 6,8 uzlů v 11:16 u ostrova Möja. V 11:19 hodin je možné vidět, že loď náhle stočila proti větru a rychlost a klesla na 1,8 uzlů.
Pak je vidět, že loď driftovala bokem po dobu čtyř minut v 1,5 uzlů. V 11:23 hodin ukončil AIS vysílat.
Během těchto čtyř minut se pravděpodobně utrhlo závaží kýlu ve formě bulb - torpeda, loď se převrhla a elektrický systém přestal fungovat a AIS přestal vysílat. Možná dokonce stožár se zlomil, ale zdá se, že loď se posunula se do hluboké vody a je zde velká šance, že stěžeň je stále nezlomený.
Pravděpodobně loď najela na mělčinu na 2,2 hloubce metrů, zakreslené v mapě. Kýl má ponor 3,3 metrů. Loď váží celkem asi 14 tun, z toho 4,5 tun nacházejí v bulb - torpedo (které se uvolněnilo) a 1 tuny na kýlu ploutve.
Dnes jsme se byly na loď podivat. V te souvislosti je myslim dulezite vedet ze zachranna organizace zachranuje osoby a lod. To je problem majitele a jeho pojistovny.
http://www.hamnen.se/artiklar/nyheter/l ... -moja.html
Tiströmskär.jpg

IMGP0537.jpg

IMGP0551.jpg
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 736
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 64
Bydliště: Praha

Re: Nehody 2015 ve Švédsku

Příspěvekod RACEK » pon srp 01, 2016 9:25 pm

Pavle, a víš co bylo příčinou té nehody?
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1099
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 162
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Nehody 2015 ve Švédsku

Příspěvekod Pavel-Sulc » pon srp 01, 2016 9:57 pm

Oficielní příčinu neznám ale jsem si téměř jist že to je primitivní chyba v navigaci. Jak je vidět z přiložené námořní mapy je mělčina dobře zakreslená a GPS plotter jí zcela jistě měla v mapě. A že taková loď ploter měla není pochyby.
Náš ploter jí zakreslenou má.
Vyfotil jsem náš ploter ale nepodařilo se mi sem přílohu dát.
V minulém příspěvku je chyba! Má být:
V té souvislosti je myslím důležité vědět že záchranná organizace zachraňuje pouze osoby a ne loď. Záchrana lodě je problém majitele lodě a jeho pojišťovny.
Teď jsem se díval do mapy na Garmin 720 a Garmin 278. Na starším 278 je mělčina podtatné zřetelněji vyznačena. Až půjdou přidat přílohy tak je pošlu
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1099
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 162
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Nehody 2015 ve Švédsku

Příspěvekod Pavel-Sulc » úte srp 02, 2016 11:15 am

Na přílohách je vidět, jak názorně je mělčina na papírové mapě a jak téměř neviditelně je na Garmin mapě. Jaký ploter měli nevím a co je příčinou nevím. My máme vždy papírovou mapu vedle ploteru.
Mělčina na papírové mapě
IMGP0571.jpg

Mělčina na Garmin GPS map 278
IMGP0572.jpg

Mělčina na Garmin GPSmap 720
IMGP0574.jpg
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1099
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 162
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Nehody 2015 ve Švédsku

Příspěvekod Pavel-Sulc » stř srp 10, 2016 10:10 am

Převrácenou 20m super plachetnici z uhlíkových vláken jeřáb obrátil a loď byla dopravena do Stockholmu. Pojišťovna rozhodne co s lodí bude dál.
Loď najela na mělčinu v mapě, pak jí vítr odvál kus na hloubku. Stěžeň z uhlíkových vláken se zapíchl do dna a držel loď na místě a nezlomil se.
http://www.hamnen.se/artiklar/nyheter/k ... -hamn.html
bat vid Moja.jpg
bat vid Moja.jpg (61.42 KiB) Zobrazeno 1337 x

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host