ochrana proti prepeti palubni site

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
dreamer
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: pon srp 08, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Re: ochrana proti prepeti palubni site

Příspěvekod dreamer » pát bře 10, 2017 2:15 pm

Příčinu bych hledal ve velkém vnitřním odporu baterie. To může být způsobeno vadnou baterií, přechodovým odporem ve spoji nebo spojích nebo nevhodně navrženým vedením. Vedení od každého regulátoru zvlášť a od rozvodu ke spotřebičům by mělo být vedeno kabelem odpovídajícího průřezu a propojení realizované co nejblíže k baterii. Dělá to na mě dojem jako by přívod ke spotřebičům byl napojen ne u baterie ale blízko regulátorů. Jako kondenzátor se značnou kapacitou se chová v případně správného zapojení i samotná baterie a krátké napěťové špičky by měla vstřebat.

edit: překlep
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Re: ochrana proti prepeti palubni site

Příspěvekod Anonym » pát bře 10, 2017 3:48 pm

Já bych se toho navrhovaného řešení až tak úplně nezříkal. Mě připadá dobré. Je potřeba logicky uvažovat a trochu elektro/počítat.

Nevím jak to máš osazeno zdrojem, bateriemi a spotřebiči. Ale jsem přesvědčený, pokud je sestava originální, že alternátor při svých optimálních otáčkách, dává do baterie maximum co je schopna pojmout. To je 1/10 kapacity. Solár je už jaksi navíc, s ním nikdo nepočítal a proto asi ty potíže. Podívej se tedy na výkon alternátoru (maximum dává už pri 1/3 otáček) a na kapacitu baterií. Případně přičti, nebo odečti z regulátoru, výkon solárů. Neměl by ses dostat moc nad tu 1/10 kapacity.
Myslím že než během plavby do toho rvát co nejvíc je lepší tu dodávku rozložit na celý den. Během plavby motor, na kotvě solár.

Navíc, kdyby tedy opravdu bylo potřeba v okrajových měsících obou zdrojů, je obejítí toho "omezovače" otázka jedné klemy a odpojovače.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: ochrana proti prepeti palubni site

Příspěvekod Beda » pát bře 10, 2017 5:22 pm

Najdi si v manualu krivku nabijeni.....tam je az 15V..........teprve po dosazeni a nejakem delsim casu co to na 15V drzi, zacne napeti snizovat.

Pripojovat spotrebice primo na AKU se nema........Na to ma tem MPTT vystup.


dreamer píše:Příčinu bych hledal ve velkém vnitřním odporu baterie. To může být způsobeno vadnou baterií, přechodovým odporem ve spoji nebo spojích nebo nevhodně navrženým vedením. Vedení od každého regulátoru zvlášť a od rozvodu ke spotřebičům by mělo být vedeno kabelem odpovídajícího průřezu a propojení realizované co nejblíže k baterii. Dělá to na mě dojem jako by přívod ke spotřebičům byl napojen ne u baterie ale blízko regulátorů. Jako kondenzátor se značnou kapacitou se chová v případně správného zapojení i samotná baterie a krátké napěťové špičky by měla vstřebat.

edit: překlep


privod ke spotrebicum napojit na vystup MPTT pro spotrebice. Zadne pobliz spotrebicu.

Ja mam manual na chate

Součástí regulátoru je i automatika pečující o akumulátor a funguje následovně:

1)Při dosažení napětí na akumulátoru na nastavenou úroveň (14,5-14,7V pro cyklický režim) omezí nabíjení, aby se napětí drželo na této úrovní, ikdyž jsou připojené spotřebiče.(je důležité nastavit tohle napětí, pokud se akumulátor nenabíjí doplna, mohlo by dojít k “sulfataci” desek a snížení kapacity a životnosti).
http://www.filutovadilna.cz/z-vasi-diln ... -regulator

me to nabiji az na 15V a potom snizuje. Tak to u meho funguje kazdy den, znova nabiji podle krivky po rozsviceni slunicka.

Davide napis kde mas napojenou palubni sit. Pres regulator MPPR a nebo primo na AKU????

http://www.conrad.cz/prepetova-ochrana- ... -v.k857474
Vybavení Chrání před špičkovým napětím

tahle ochrana Ti napeti 15 V nesnizi. To chyta jen napetove spicky ktere se objevi pri zapinani a vypinani spotrebicu. LED bodou kapat dal
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: ochrana proti prepeti palubni site

Příspěvekod Beda » pát bře 10, 2017 6:00 pm

Beda píše:Najdi si v manualu krivku nabijeni.....tam je az 15V..........teprve po dosazeni a nejakem delsim casu co to na 15V drzi, zacne napeti snizovat.

Pripojovat spotrebice primo na AKU se nema........Na to ma tem MPTT vystup.


dreamer píše:Příčinu bych hledal ve velkém vnitřním odporu baterie. To může být způsobeno vadnou baterií, přechodovým odporem ve spoji nebo spojích nebo nevhodně navrženým vedením. Vedení od každého regulátoru zvlášť a od rozvodu ke spotřebičům by mělo být vedeno kabelem odpovídajícího průřezu a propojení realizované co nejblíže k baterii. Dělá to na mě dojem jako by přívod ke spotřebičům byl napojen ne u baterie ale blízko regulátorů. Jako kondenzátor se značnou kapacitou se chová v případně správného zapojení i samotná baterie a krátké napěťové špičky by měla vstřebat.

edit: překlep


privod ke spotrebicum napojit na vystup MPTT pro spotrebice. Zadne pobliz spotrebicu.

Ja mam manual na chate

Součástí regulátoru je i automatika pečující o akumulátor a funguje následovně:

1)Při dosažení napětí na akumulátoru na nastavenou úroveň (14,5-14,7V pro cyklický režim) omezí nabíjení, aby se napětí drželo na této úrovní, ikdyž jsou připojené spotřebiče.(je důležité nastavit tohle napětí, pokud se akumulátor nenabíjí doplna, mohlo by dojít k “sulfataci” desek a snížení kapacity a životnosti).
http://www.filutovadilna.cz/z-vasi-diln ... -regulator

me to nabiji az na 15V a potom snizuje. Tak to u meho funguje kazdy den, znova nabiji podle krivky po rozsviceni slunicka.

Davide napis kde mas napojenou palubni sit. Pres regulator MPPR a nebo primo na AKU????

http://www.conrad.cz/prepetova-ochrana- ... -v.k857474
Vybavení Chrání před špičkovým napětím

tahle ochrana Ti napeti 15 V nesnizi. To chyta jen napetove spicky ktere se objevi pri zapinani a vypinani spotrebicu. LED bodou kapat dal


david píše:
Zdenek2013 píše:S přepětím palubní sítě mám také problém,echolot mi ukazuje v plném oslunění s motorem v provozu napětí 15,3V,baterky jsou dobíjené soláry a alternátorem motoru,přitom motory mají svůj regulátor napětí a soláry MPTT regulátor...

před chvilkou jsem objednal dvě krabičky od Conrada,zatím netuším jak to zapojit,neviděl jsem to,ale předpokládám,že regulátory budou před i za baterkami na výstupu do sítě,snad to pomůže,praskaly mi LED žárovky,přepětí asi nedělalo dobře žádnému spotřebiči na palubě,děkuji za tip



mýlím se moc, když předpokládám, že tyhle škatulky maj pobrat napěťové špičky vzniklé např. indukcí, nikoli snížit trvalé vyšší napětí co leze z nějakého zdroje. Tedy bych řek, že ti nepomůžou.


nemylis se Davide
Uživatelský avatar
dreamer
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 51
Registrován: pon srp 08, 2011 2:00 am
Reputace: 1

Re: ochrana proti prepeti palubni site

Příspěvekod dreamer » pát bře 10, 2017 6:58 pm

"privod ke spotrebicum napojit na vystup MPTT pro spotrebice"

s tím se dá v běžném ostrovním režimu jen souhlasit, na lodi je ale situace jiná. Startér a případně kotevní vrátek se určitě nedá připojit na výstup regulátoru prostě proto že na proudy které jimi tečou nebude určitě regulátor stavěný. Podobně kotevní a poziční světla - asi by nikdo nebyl nadšený kdyby je regulátor nečekaně odpojil. U lednice je to na zvážení. Takže mě napadá na výstup regulátoru napojit jen vnitřní osvětlení. A samozřejmě hlídání a signalizaci nízkého napětí baterie vyřešit jinak. V návodu k těm krabičkám je že dokážou na 8/20 mikrosekund (co znamená hodnota před a za lomítkem netuším) eliminovat až 2000A. Tedy krátkodobé napěťové špičky. Jestli je v nich opravdu jenom Transil, potom je tu ještě jiné nebezpečí. -
"Transil je konstruovaný na veliké impulzní proudy a navíc je u něj garantováno, že po značném přetížení nedojde k jeho přerušení, ale naopak se zkratuje. Tím ochrání připojené zařízení před zničením přepětím."

Citát v uvozovkách je z: http://www.zirafoviny.cz/modules/lexiko ... ntryID=246

A mít zkrat přímo u baterie bych nepovažoval za zrovna ideální stav.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: ochrana proti prepeti palubni site

Příspěvekod Beda » pát bře 10, 2017 7:59 pm

Vratek a jine velke spotrebice ano, to asi take nejde pres rozvadec pro palubni sit.

Kdyz regulator vypne , me vypina pri 11V, tak uz ty pozicni svetla dlouho nevydrzi, a hluboke vybiti muze nove, moderni AKU znicit.
david
moderátor
Příspěvky: 5887
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 234
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: ochrana proti prepeti palubni site

Příspěvekod david » pát bře 10, 2017 10:13 pm

dreamer píše: Jestli je v nich opravdu jenom Transil, potom je tu ještě jiné nebezpečí. -
"Transil je konstruovaný na veliké impulzní proudy a navíc je u něj garantováno, že po značném přetížení nedojde k jeho přerušení, ale naopak se zkratuje. Tím ochrání připojené zařízení před zničením přepětím."

Citát v uvozovkách je z: http://www.zirafoviny.cz/modules/lexiko ... ntryID=246

A mít zkrat přímo u baterie bych nepovažoval za zrovna ideální stav.


V odkazu na citaci v uvozovkách sem se nikde nedočet, na jak dlouho, nebo jestli trvale transil zkratuje. Jestli trvale, tak shořej nítě co k němu vedou, jestli mžikově, tak to je baterkám fuk. :whist:

Dávat požírač špiček k baterce, jak tu někdo psal, je volovina, baterka filtruje sama o sobě. Ten má být buď u zdroje špiček, nebo u spotřebiče, co ochranu potřebuje. :hmm:

Stejně tak mi nepřipadá ftipný připojovat spotřebiče na výstup ze solárregleru, ale dát je rovnou na baterku. Tenhle výstup sem použil jako domovníka, co rozsvítí fajruntlampu - ten můj to umí, ale není to žádnej MPTT.

Celkem mám v palubní síti tři zdroje - altík, solár, nabíječku - a i když jdou všechny najednou, kupodivu se nehádaj. :good:

Pro Bédu - na motoráku, o kterém se bavíme, svítí poziční světla za plavby a to jede motor. Takže vybití baterek jaksi nehrozí.
Zdenek2013
bez hodnocení
Příspěvky: 137
Registrován: pon úno 20, 2017 8:56 pm
Reputace: 17

Re: ochrana proti prepeti palubni site

Příspěvekod Zdenek2013 » pát bře 10, 2017 10:44 pm

síť trochu "učešu",na baterkách nechám nabíjecí vodič ze soláru (regulátoru),kabely od obou motorů a vodič pro alarmy vody a plynu,zbytek přemístím na kladné póly hlavního vypínače a mezi -baterky a +vypínač dám ty přepěťové krabičky,ono to asi zásadně nepomůže,ale také nijak neuškodí a určitě nechci elektriku pro domácnost včetně ledničky brát z regulátoru solárů , pokud se dál bude vyskytovat v létě napětí nad 14,7V, shodím jističe solárů za provozu motoru a bude po problému,po zakotvení a vypnutí motoru soláry nahodím,je to úkon na pár vteřin,nic jiného dělat nebudu...děkuji všem za rady

sice to sem asi nepatří,ale za vaši ochotu a rady vám napíši jak oblbuji otravný hmyz bez raidů,repelentů - nechávám na noc zapnutá kotevní světla a všechna havěť se motá kolem světel a neotravuje v lodi ani při otevřených oknech

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host