AIS modul pro propojeni GPS-Navtex-PC

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

AIS modul pro propojeni GPS-Navtex-PC

Příspěvekod TashonkaWitko » ned srp 29, 2010 8:35 pm

Trosku tu resim “teoreticky problem” jak do meho soukromeho mobilniho systemu GPS-Navtex-PC zaintegrovat take AIS modul. Predesilam ze toto neni typicky dotaz, kde bych cekal jednoznacnou odpoved, spise si tak rekapitaluji co jsem zjistil. Nicmene kdyz si to nekdo procte a bude mit k tomu nejakou poznamku, radu, zkusenost, budu rad a povdecen :-) Predesilam, ze se mi jedna o prenosne reseni – tedy nemam svoji lod, kam bych to mohl instalovat poradne a napevno. To co hledam by melo byt maximalne flexibilni abych pokryl maximum moznosti se kterymi se lze na pujcene lodi setkat. Takze co mam :

Notebook + GPS Garmin 60CSx . Vse polozeno na navigator. stolku v kabine. Jsem smiren s tim ze v kokpitu nic sveho nemam a zatim mit nebudu. Garmin GPS slouzi pouze jako zdroj GPS signalu pro mapovy software v PC. GPS i PC zivim z 12V zastrcky. Kvuli lepsimu GPS signalu pripojuji externi GPS antenu, takova mala “mrdka” pripojena pres BNC konektor (snad se to tak jmenuje) kterou davam nekam vne lodi. – vetsinou nalepim zvenku na strechu kajuty

Co bych rad :

1- Navtex – uvazuji o Navtex modulu pro PC – tedy bez vlastniho displeje. Prijde mi zbytecny, pokud s sebou pocitac stejne taham. (podotykam ze Navtex jsem mel – model Clipper NASA s displejem – uz ho nemam - dal jsem ho k vanocum kamaradovi s vlastni lodi – takze tusim ze vlastni displej je fajn ale zase vim jak blbe se to na nem nekdy cte :-). Ted pripada v uvahu Navtex od Moreru, ktery je zde na shopu – trosku me “desi” ta interni feritova antenna (u modelu Clipper byla externi antena - tu jsem opet vytahoval vne lodi – cca na uroven relingu a obcas se stalo ze blizko u pobrezi (kotveni) vyssi skaly blokovaly prijem signalu). Nicmene vsude tu ctu, ze to funguje, tak budu verit :-) Zatim …

AIS – pro preplavby a castejsi nocni plavby mi AIS modul prisel jako dobra pomucka. Ze stejneho duvodu jako u Navtexu, uvazuji o modulu bez displeje – se zobrazenim na PC. Co jsem nasel a zdanlive splnuje me pozadavky je napr NASA AIS Engine 3 http://www.force4.co.uk/7525/Nasa--AIS-Engine-3.html . Nicmene zde zacina trosku chaos :

2 - Antena – AIS potrebuje vstup VHF anteny. Nabizi se pouzit stavajici “drat” od radia/vysilacky. Drat je ale jeden a pristroje dva.
Idealni se mi zda kdyby mel AIS modul neco jako VHF in a pak VHF out. Napr. Modul Comar http://www.force4.co.uk/8406/Comar-AIS- ... itter.html - zde sice neni poradne videt jak vypadaji ty konektory co lezou ven, ale podle popisu by to snad mohlo byt ono

Puvodni favorit - modul NASA http://www.force4.co.uk/7525/Nasa--AIS-Engine-3.html - popojeni s PC pres seriovy port – budiz nastesti ho v notasu mam a je (myslim) volnej). Ale ten zas nema VHF out. Takze by se musel pouzit splitter – neco co rozdeli jeden drat na dva – napr. http://www.force4.co.uk/8407/Comar-Ante ... Units.html Splitter je fajn ale - zde to vypada ze to bude dalsi kram na napajeni 12V – vic dratu, vic problemu

JIna cesta by byla nechat na pokoji stavajici radio antenu a vytvorit si vlastni drat – napr http://www.force4.co.uk/7527/SeaTraceR- ... tenna.html Rikam si, stejne se “drbu” s externi antenou pro GPS, tak bych to nahradil touhlectou. Drbani stejny, ale odpadne mi pripadny problem s tim, ze se treba nedostanu zezadu k radiu abych odpojil antenu, pripadne ze vestavene radio bude mit nejaky nestandard konektor. Vypada to jako super reseni … ale … novy problem - jsem schopen tuto extra VHF/GPS antenu instalovat do minimalni vysky – nekam na vrsek kajuty .. rozhodne ne nekam do zasadni vysky. Nyni tedy prichazi do hry omezeni prijmu VHF a tudiz I AIS signalu. Pro vysilacku by to bylo asi spatne, ale pro AIS me nezajima co pluje u SPlitu – me zajimaji jen lode “tesne” kolem me – pak by to stacilo ??? Jo. Nebo ne ? Nevim … Navic s pouzitim extra anteny se vraci do hry rada pristroju, ktere nesplnovaly pozadavek VHF in/out .. napr ten Nasa

Takze tu mame dilema/trilema – pouzit stavajici antenu nebo se drbat s novou, ktera se ale kvuliva GPS stejne taha ? Je “korektni” na cizi lodi zasahovat do propojeni radio-antena ? Stoji splitter za svoji vlastni zasuvku ? CO s ruznymi nestandardnimi konektory pro propojeni antenna-radio ? Tahat vsechny mozne konektory a jejich redukce ? A tim otazky nekonci …..

3 – zobrazeni - SW na PC
Pokud jsem to pochopil spravne Comar nema v dodavce vlastni SW – odkazuje se, ze info je mozne zobrazit v kompatibilnim mapovem sw. Nicmene neuvadi, ktere to jsou. Ja, kvuli jiz koupenym mapam, pouzivam Maptech Offshore Navigator. Ten ale, zda se, AIS data zobrazit neumi.
Uprimne ani nepotrebuji abych AIS data videl na svem detailnim mapovem podkladu. Stacil by mi nejaky extra softik, ktery ukaze me ve stredu a lokalizovane lode kolem me. NASA podobny sw podle svych slov dodava. Jestli by ale umel zobrazit I data z jineho hw, nevim a ani nevim zda se da tento sw nekde ziskat
Mozna existuje nejaky jiny SW (idealne zdarma), ktery zobrazeni AIS informaci umoznuje ? Asi ano, ale ja ho neznam (zatim). Napadl me treba OZI, ale AIS je docela specificka vec a OZI je universal. Bohuzel tu nemam pocitac, na kterem je bezne instalovany tak nejsem schopen zjistit.
Mozna by to mohl umet Sw co dodava Garmin ke svym mapam, ale nejsem schopen to ted otestovat

4 – Uzitecnost AIS obecne
Je mi jasne, ze rada clenu JI nad napadem vubec pouzit AIS na rekreacni jachte a navic na pujcene lodi bude kroutit hlavou. I ja souhlasim, ze se nejedna o nic zasadne nezbytneho, nicmene kdo v noc plul treba pres Otrantska vrata vi, ze tam umi byt docela rusno. Ano, staci pozorne koukat kolem sebe a znat “svetla”, ale zazil jsem situace kdy bych si docela rad potvrdil mnou vydedukovane informace + znat jmeno “problemove” lodi se taky muze hodit
Nicmene o co mi jde je : pred casem jsem nekde zachytil lament jachtaru, ze ne vsechny lode, co jsou AIS povinny pouzivat (vysilat), tak skutecne cini, pripadne ze jejich informace jsou mylne ci neaktualizovane – napr GPS a tudiz I kurz. Ma nekdo takove zkusenosti ? Protoze pokud je skutecnost opravdu takova, pak se bavime o dost zbytecne veci.

5. NASA = Morer ?
Na shop jachting info jsem zachytil nabidku http://shop.jachting.info/index.php?mai ... cts_id=570
Jde o modul NASA (2 - tedy asi starsi) ktery se zde nabizi jako Morer. Je to chyba nebo nejaka utajena spoluprace techto firem ? Navic, kdyz jsem na Shopu hledal klic. slovo AIS tento product se mi nenabidl (nabidly se mi kalhoty a kotevni vratek, ale AIS modul ne) – musel jsem se k tomu dostat pres Google.. coz pro shop muze byt trosku skoda .

Diky vsem co se procetli az sem a diky vsem co si najdou chvilku mi sdelit svuj nazor ....
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9348
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » ned srp 29, 2010 10:04 pm

Ty teda nemáš málo otázek...raději mi zavolej .... :) Dnes jen stručně, nestíhám ještě další

funguje, ale pokud si pronajmeš ocelovou loď kup si raději model s externí anténou...

ad AIS pro tvůj účel je nejvhodnější model AIS přijímač Easy AIS-IS, má vestvěný spliter a USB konektor pro připojení k PC.

Existují i jiné modely a splitry, např. takový co na jednu anténu připojíš jak AIS, tak UHF, tak ještě autorádio.
Zrovna tak kombinované antény pro AIS a GPS.

Ale důležité je, že ti to zobrází jen část, vleké lodě co AIS vysílají, takže v noci stejně oči na šťopkách, plno lodí popluje bez AIS..

Není to chybka, AIS pro PC je opravdu od NASA, model AIS engine 2 a dodává ho do shopu Moerer.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon srp 30, 2010 8:52 am

I pri pouziti spliteru je nebezpeci zniceni koncoveho zesilovace vysilace pokud se pouzije kmitocet mimo rozsah anteny. Je dobre si to zmerit PSW metrem, ktery zmeri odrazeny vykon ktery antena nevyzari. Maximalni je doporuceny 1:3 coz je 25% vykonu ktery se nevyzari a teda promeni v teplo. Tak je dobre si predem zjistit kmitoctovy rozsah anteny a spliteru. Velky vyber anten ma ELIX a urcite za min penez jak nekde u prodejce marine.
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » pon srp 30, 2010 9:17 am

Panove, obema diky za odpovedi ... jen znovu zopakuji, ja ted neresim nejaky momentalni problem, ktery by musel byt vyresen do tydne, ale spis si tak zkoumam - treba na pristi sezonu. Jsem takovy hracicka, ktery se rad bavi i nekterymi ne zcela nutnymi "blbustkami". A mozna, ze tohle tema muze byt zajima i pro jine.

ad Navtex a ferit - protoze si pujcuji "typicke" charterove lode, ocel neni nikde ani na obzoru. Takze budu verit, ze interni ferit antena je skutecne dostacujici. Priznam se, ze mi to stale neleze do hlavy, protoze kdyz jsem pred lety testoval svuj Clipper s externi antenou, tady v Brne jsem nechytil ani "FŇ". Zatimco uzivatele Morera hlasi, ze i u nas prijimaji spoustu stanic. Pokrok, vyvoj .. asi ...

ad splitter - stale vice se priklanim k reseni vlastni anteny (jak jsem psal, pro GPS ji i dnes stejne taham ven). Takze ten kombinovany model GPS+VHF (odkaz vyse) se mi jevi jako optimalni. Cim dal tim min se mi libi nutnost zasahovat do stavaji kabelaze na lodi - nekde to mozna ani nepujde, nekompatibilita ruznych konektoru a hlavne - strach at tomu neco neudelam (me osobne by se taky nelibilo, kdyby mi nejaky vometak zasahoval do dratovani na me lodi) . Precetl jsem co psal Beda, ale ani pri nejlepsi vuli jsem nepochopil o co presne jde, natoz abych nekde na charteru neco takoveho meril :o

Otazkou ovsem je jak ovlivni funkcnost teto VHF anteny jeji nizke umisteni (psal jsem o strese kajuty). Dosah jejiho prijmu bude asi vyrazne omezen, nicmene se domnivam ze pro AIS prijem bude stacit. Preci jen jde o lodi v me blizkosti - tedy v dosahu i takto omezene anteny. Je to tak, nebo melu blbosti ?

Jo a diky za ty odkazy - kouknu na to, prokoumam a kdyz tak budu pokracovat v predkladani svych poznatku pripadne dalsich dotazu. No a treba se nekdo prida nekdo koho to taky zajima.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon srp 30, 2010 10:19 am

To mereni PSV ( SWR ) metrech. neni slozite, merak stoji okolo 1500,- kc a jen se to zapoji konektorama do cesty antena - vysilac. Kdyz budes vysilat do neprizpusobene anteny muzes znicit koncove tranzistory a to uz u stanice 25W muze byt par tisic za opravu.Bylo to videni na setkani u Standy. Pokud bude cas tak se to ukaze ted na kurzu v Hradci Kralove.
Kdyz das dve VHF anteny, tak je dat pod sebe a to asi 2 metry. Potom je oddeleni asi 20 dB izolace anten, to je zeslabeni 100x. Kdyz bys je dal vedle sebe, bude izolace mala a tak i ten vykon dokaze vstupni tranzistor znicit. U HF to dokaze i spalit vstupni civky na tabak. Jde o to ze kdyz antena vsechno nevyzari, tak se odrazeny vykon vraci do vysilace a meni se v teplo a to ohriva soucastky a muze je to znicit. Moderni vysi8lace to mivaji osetrene ze ten meric PSV ma zabudovany a sam stqahne vykon stanice, aby to prezilo. To ale nemusi mit kazda stanice a v manualu se o tom doctes malokdy.
Antena VHF by mela byt co nejvyse a ve volnem prostoru. Cim vys, tim vetsi dosah. kdyz antenu zastini neco kovoveho, tak do toho smeru to snizi dosah, naopak na druhou stranu to muze fungovat jako reflektor a dosah zvysi. Na strechu kajuty by byla nejlepsi antena prut 1/4 vlnove delky a pokud strecha nebude kovova, tak treba i zespodu dat plech jako protivahu a na nej pripojit stineni koaxu. postaci i alobal. Jsou na to specielni medene site ktere se zalaminuji tam co bude antena. Ta delka se spocita 300:kmtoctem v MHz a vyjde delka v metrech.
Umisteni anteny na lodi muze byt dost dulezite. Muze to ovlivnit funkci dalsich pristroju. Treba VF pole me pri vysilani spolehlive zblbne multimetr, kterym si merim napeti AKU. Takze treba autopilot bude pri vysilani nekontrolovatelne menit smer, klidne i do protismeru.....Tomu odpomuze umisteni anteny a odruseni. bezne se tam nacvakavaji ferity a to tak dlouho dokud se to neumravni. Mladej pri vysilani na HF likvidoval udaje mereni vody v baraku, na koax musel nacvakat asi 30 feritu.
Porad se take najdou stanice i nove ktere maji uzemeny plus pol, solarni regulatory take vetsinou reguluji v minusu ceste a tak u solarka nejde minus pol uzemnit, plus take protoze pristroje mivaji uzemneny minus.

Mozna by se neco mohlo resit i pres SKYPE, aby se to tady nezatezovalo. Mam NICK OK1DOZ
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » pon srp 30, 2010 11:07 am

Beda píše:Umisteni anteny na lodi muze byt dost dulezite. Muze to ovlivnit funkci dalsich pristroju. Treba VF pole me pri vysilani spolehlive zblbne multimetr, kterym si merim napeti AKU. Takze treba autopilot bude pri vysilani nekontrolovatelne menit smer, klidne i do protismeru.....Tomu odpomuze umisteni anteny a odruseni. bezne se tam nacvakavaji ferity a to tak dlouho dokud se to neumravni. Mladej pri vysilani na HF likvidoval udaje mereni vody v baraku, na koax musel nacvakat asi 30 feritu.

vysilani ? ja ziju v domneni ze tou extra antenou pro AIS budu vyhradne prijimat. Nehodlam nic vysilat. Alespon v tomto, mnou uvazovanem reseni, ne. Jde mi jen o to vedet co kolem me pluje, co to je a kam a jakou rychlosti to jede. "Svoji" lod tam projektovat nehodlam. Rozhodne ne v tomto prenosnem, charterovem, reseni.

ad Skype nebo SZ - diky za nabidku, ale ja osobne nemem rad kdyz mam rozecteno nejake cizi tema co me zajima a cele to skonci prohlasenim .. vyreseno diky uzivateli XYZ ktery mi poradil pres SZ nebo telefon. Hotovo. A ja nevim nic. TAkze osobne davam prednost to resit verejne pres forum. Mozna to zaujme i nekoho jineho. Pokud je to ale opravdu blbost ktera zajima jen me nebo se to zvhrlo v neco obecne neuzitecnyho, nemam problem se s tim uklidit bokem ...

Nicmene kdyz uz jsi te ochoty se se mnou o tom bavit - vezmeme to nejprimitivnejsi reseni - od AIS modulu polozenem na nav.stolku vytahnu kabel vedouci treba k teto externi antene http://www.force4.co.uk/7527/SeaTraceR- ... tenna.html. Tu opravdu nainstaluju nekam na strechu kajuty - bud "telepaskou" nebo nejak jinak - velmi primitivne - nebudu mit ani chut ani moznost ji cpat nekam nahoru a poradne. Bude tak metr a pul max dva metry nad vodou. Lod bude bezny charter - laminat. Stezi budu nekam dospodu davat plech nebo alobal a k nemu pripojovat stineni koaxu, uz proto ze nemam jak to dam dat a pripojit. A uprimne se s tim ani takhle drbat nechci. Jde mi opravdu jen o takove typicky nejhloupejsi reseni "Zapoj, vystrc, prilep a pouzivej". A kdyz to upadne, prilep to znova a jinam ;)

Jaky dosah (pro prijem) muze mit ta antena ? jde mi prosim jen o odhad. Velmi hruby odhad. Bude stacit na to co chci "chytat" ? Podotykam ze me zajima me bezprostredni okoli - tedy lode co v noci vidim kolem sebe, mozna jeste tak par tech, ktere jeste nevidim ale uvidim za chvili.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon srp 30, 2010 11:44 am

V tom odkazu je chyba, pise ze to neni.
Ja pisu o tom SKYPE protoze ze se to vyresi rychle a uz se tim resilo nekolik problemu s rozjetim programu na DIGI provoz, oba si to pusitme a rikame si co udelat, na takove veci bezva vec.Za minutu telefonu me pocitaji i 7.20/minuta a tak to jde do penez...
Pokud jde jen o nejblizsi lode, tak to bude chodit i na strese tak 20 km na volnem mori. Nekde v zatoce to muze byt mene. Ja pouzivam antenu 1/4 lamda, prut ktery mam zasroubovany do drzaku s magnetem a mam nekolik prutu podle kmiktoctu ktery zrovna pouzivam. Takovy drzak davaji treba k setu pro DIGI TV k PC a nebo k mobilnim telefonum. Kdo ma moznost dilny, hodi se i magnety z reproduktoru na ktery se pridela cepicka z umele hmoty a do ni da drzak na zasroubovani prutu. Potom si to chce udelat redukce, nektere jdou i koupit. Takova antena chce protivahu, nouzove ji udela pro prijem i privodni koaxial. potom se pouzivaji kolienarni anteny, coz je soustava zaricu nad sebou v trubce z laminatu, okolo 1 m a nejdelsi pres 5 m, cim delsi tim ma vic zaricu a tim vetsi zisk a bude slyset z vetsi dalky. Kmitoctem AIS podelis 300 a vyjde Ti delka toho prutu 1/4 lambda. Antena pro prijem ma tu vyhodu ze kdyz se neco nepovede, neuslysis, ale malokdy neco znicis. U vysilace je to slozitejsi.
Tady je debata o aktivni antene se zesilovacem urcene pro prijem, chodi na HF i VHF.
http://www.dx.cz/modules.php?name=Forum ... opic&t=346
http://www.elektroworld.info/modules.ph ... ic&t=33906
http://www.schripsema.org/pa3hdf/projec ... _whip.html
Ta ale potrebuje zase napajeni pro zesilovac, par mA Obcas to nekdo v bazarech prodava za par stovek.
Uživatelský avatar
t0m
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 260
Registrován: pát srp 29, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod t0m » pon srp 30, 2010 12:44 pm

Jak jinak, Béďa udělá z každého tématu radioamatérský kroužek.

TashonkaWitko píše:ad splitter - stale vice se priklanim k reseni vlastni anteny (jak jsem psal, pro GPS ji i dnes stejne taham ven). Takze ten kombinovany model GPS+VHF (odkaz vyse) se mi jevi jako optimalni. Cim dal tim min se mi libi nutnost zasahovat do stavaji kabelaze na lodi - nekde to mozna ani nepujde, nekompatibilita ruznych konektoru a hlavne - strach at tomu neco neudelam (me osobne by se taky nelibilo, kdyby mi nejaky vometak zasahoval do dratovani na me lodi) .

To je velice rozumné. Už jsem zažil pár charterových lodí, kde se elektroinstalace rozpadala téměř sama, natož pak přepojovat VHF anténu na splitter. A šance, že kvůli špatně připojené či přizpůsobené anténě odpálíš koncový stupeň VHF vysílačky taky není malá, to asi myslel Béďa. Takových lodí v charteru, kde se VHF dovoláš jen sousedům v maríně a dál ne je už taky dost.

Na hraní ti pro začátek bude jako anténa na AIS přijímač stačit 46 cm drátu s příslušným konektorem (BNC) a tipnul bych si, že na dosah pár mil ji klidně můžeš mít uvnitř v kajutě. Nebo pokud máš VHF ručku s lodním pásmem, nastavit ji na příjem na 87. nebo 88. kanále, výstup zapojit do mikrofonního vstupu notebooku a zkusit sw dekodér (třeba http://www.coaa.co.uk/shipplotter.htm funguje 21 dnu zdarma).

A GPS s rozumnou citlivostí taky bez problémů fungují uvnitř laminátových lodí. Možná má tvůj Garmin už nejlepší leta za sebou... co takhle koupit GPS přijímač pro USB a ušetřit si vystrkování externí antény?
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » pon srp 30, 2010 1:16 pm

Beda píše:V tom odkazu je chyba, pise ze to neni.

Ops - opraveny odkaz http://www.force4.co.uk/7527/SeaTraceR- ... tenna.html
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon srp 30, 2010 4:38 pm

Ta antena je take vertikalni prut a vtom spodku je bud antena GPS a nebo predzesilovac.
Na par mil to muze byt jak pises, proc se ale obrat o moznost brat lode i z vetsi dalky, to nebude jen vlastnost radioamateru. Dost lidi kdyz neco dela, tak se snazi z toho dostat podle moznosti co nejvic. Na lodi by antena VHF mela mit vertikalni polarizaci, kdyz se to nalepi, tak bude horizontalni a jen tim si signal zeslabis o 20 db coz je zeslabeni 100 x. Delaji se i zavesne anteny, na konec koaxu, staci oholit tech 47 cm opleteni a za vrch to nekam povesit. Jinak rozdil anteny v lodi a na palube si muzete dobre vyzkouset s ruckou. Kdyz bude protistanice sumet a signal se bude ztracet, vyjdi si na palubu a ten rozdil bude znat.
Jak to vypada muzete videt na
http://aprs.fi/
stanice v pohybu na
http://aprs.fi/moving/
jde to presunout i na more
http://aprs.fi/?call=i%2F232002593
jsou tam i meteostanice ktere davaji udaje , na mape jsou v modrem kruhu s WX
Kliknutim se ukazou udaje.
Takze je videt ze se to muze hodit i na kontrolu WX a tak ten prijem na vetsi vzdalenost se muze hodit. Nejenom kokat na lode.
O tom AIS se pise tady
http://www.marinetraffic.com/ais/cz/faq.aspx
Tady je i seznam pristavu a zobrazi to na mape.

Jaký je dosah pokrytí AIS?
Za normálních okolností loď s přijímačem AIS s venkovní anténou umístěnou 15 metrů nad hladinou je schopna přijmout AIS informaci v okruhu 15-20 námořních mil (Nm). Základnová stanice umístěná na vyvýšeném místě je schopna zvětšit tento dosah na 40-60 Nm, a to i za vzdálenými horami, samozřejmě v závislosti na výšce, typu antény, okolních překážkách a povětrnostních podmínkách. Nejdůležitějším faktorem pro co nejlepší příjem je výška umístění antény základnové stanice. Čím výše, tím lépe. S anténou umístěnou na ostrovním skalisku vysokém 700 metrů jsme "viděli" loď ve vzdálenosti 200 Nm! Naše základnová stanice plně pokrývá dosah 40 Nm a pravidelně přijímá informace i ze vzdálenějších lodí.

Tak zalezi jen na tom jestli si to chci jen vyzkouset a hrat si a nebo to vyuzivat co nejlepe
Uživatelský avatar
TashonkaWitko
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 828
Registrován: stř zář 23, 2009 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Kurim u Brna CR

Příspěvekod TashonkaWitko » pon srp 30, 2010 5:03 pm

Beda píše:Na lodi by antena VHF mela mit vertikalni polarizaci, kdyz se to nalepi, tak bude horizontalni a jen tim si signal zeslabis o 20 db coz je zeslabeni 100 x.

jsem se nedobre vyjadril - mel jsem na mysli vertikalni uchyceni - tedy ne ze bych tu antenu mrskl nalezato, ale zkusil bych ji nejak prichytit ve vertikalnim smeru - na Navtex antenu jsem k tomu driv pouzival takovy ty dreveny madla co vedou po obou stranach nad kajutou. Myslim ze by to mohlo jit i zde ... ono je tezky vymyslet jak a kam kdyz nevis jakou lod budes napriste "vystrojovat" - ja to resil tak ze Navtex antena mela na spodku takovej L-profil s ockama - pekne se to dalo nekam pritisknout a elektr. smosvor pasky prichytit. Neco takoveho by se pouzilo i tady - max pouzit nejaky "celisti" jako jsou na reling - plech svorky kterymi se to chytne. Resenim mozna bude i vertikalni uchyceni uvnitr salonu - odpadne problem s nepozornou posadkou, ktera ukopava na co prijde. Ztratim max tak pul metru vysky .. vim ze vyska = dosah ... no uvidime ...
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2300
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon srp 30, 2010 6:39 pm

U toho Navtexu a HF takovy rozdil vertikal-horizontal neni. Tam se vlivem odrazu od ruznych prekazek a dochazi k deformaci polarizace. Tam zase plati ze vertikalni antena ma vyssi vyzarovaci uhel, coz je vhodne na vzdalenosti tisicu km. Hotrizontalni antena ma smerove vlastnosti, tim se treba eliminuje ruseni i tim ze se antena nesmeruje na nejsilnejsi signal stanice, ale do smeru kde je nejmensi ruseni.
Jako jednoducha vertikalni antena staci i uhelnik, na nem se udela otvor, do nej izolaci z umele hmoty . Koax se zivim pripoji na proutek a stinenim na uhelnik. Kdyz se tam dodrzi vzdalenost u izolace tak 3 mm jde do toho i 25W zavysilat. Ale chce to na more vetsi vzdalenost, voda se vypari a sul to muze zkratovat. Udelat to aby voda volne odtekala. pri tom mustku soli to ani nebude poslouchat.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů