Multifunkční nabíječka akumulátoru - z 230 V i z motoru

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » čtv čer 24, 2010 9:31 am

Dovolil bych si shrnout výsledek ( jako ověření toho, že jsem správně pochopil)
Ficcus má tyto možnosti
1. Koupit originál usměrňovač od Suzuki a instalovat ho do motoru.
2. Sehnat nějaký jiný usměrňovač a pak není důležité kam ho instaluje. je možné do motoru ( ale je riziko ztráty záruky), anebo někam jinam do lodi a vést do usměrňovače kábly střídavého proudu z motoru.
Problém nabíjení z břehu
1. Je možné samozřejmě instalovat do lodi nabíječku, ale ta musí být oddělena od kabeláže z přívěsného motoru.
Z logiky věci vyplývá, že obě nabíjení nebudou nikdy probíhat současně - ficcus při plavbě za sebou asi nepotáhne kábel 230, a při stání u břehu nebo při stání na břehu nebude mít zapnutej přívěšák.

Nejjednodušší se mi zdá jak výstup z nabíječky, tak výstup z usměrńovače přívěšáku ukončit auto zásrčkou, a prostě střídat v jedné autozásuvce připojené na baterii.
Pochopil jsem to správně?
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 419
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » čtv čer 24, 2010 9:59 am

Ach jo, zkusim jeste jednou a do detailu rozebrat svoji myslenku:
1) ficcus sezene postarsi nabijecku, vyzkousi ji ze funguje. Pri te prilezitosti prikoupi jeden mustek(treba tenhle, predimenzovany ale levny).
2) ficcus rozebere nabijecku a vyrobi z ni dva kusy - trafo a elektroniku
3) najde v elektronice mustek, pravdepodobne tam bude nejaky filtracni kondik(velky). Do tohoto bodu zavede zakopenym mustek usmernenou stridavinu od motoru.
4) Mezi dva puvodni kusy navijecky da dloooouhej kabel s konektory na miste, kde mu to bue vyhovovat. Trafo nejak lidsky zadekluje.
takze: Za plavby je dobijecka zivena stridavinou od motoru(+- stejny napeti co bylo na puvodnim transformatoru) a relativne kulturne dobiji aku.
V pristavu se pripichne do zasuvky, do lodi jde bezpecnejch cca 12V(trosku vic) a zase se tou samou elektronikou dobiji aku. Jedinej problem vidim v soucasnym odberu z aku a dobijeni, coz by _MOHLO_ tu elektoniku matst, ale to nebude tak vazny problem, protoze ty levny nabijecky nabiji na cilovy napeti, a toho se proste jenom nedosahne.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » čtv čer 24, 2010 11:31 am

Kluci neblbněte a nevymýšlejte složitější a složitější konstrukce. Ujasněte si zadání, parametry jednotlivých členů obvodu, které potřebujete pospojovat a s největší pravděpodobností Vám vyjde, že žádný regulátor co by chránil baterku před přebíjením motorem nebudete potřebovat.
Takže znovu:
Jaký generátor a jaký akumulátor máme k dispozici, co tím potřebujeme napájet?
Uživatelský avatar
fishmaster
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 755
Registrován: úte bře 09, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Libčice na Vltavou

Příspěvekod fishmaster » čtv čer 24, 2010 11:47 am

Vzhledem k tomu,že generátor na té Yamaze nebude nijak silný,tak bych tam dal pouze usměrňovač.Baterie okolo 55Ah si přebytek nějak přechroupe.Ze břehu nabíjet malou nabíječkou,kterou za provozu motoru je třeba odpojit.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » čtv čer 24, 2010 12:03 pm

fishmaster píše:Ano máš pravdu.Ztrátová regulace se dá řešit dvěma způsoby.Buď do kostry,nebo vřazením odporu.Pokud potřebuji vyšší výkon generátoru,tak přidám jednu fázi.Usměrnění je složitější pouze o 2 diody.Pokud na rotor generátoru dám permanentní magnety v osazení za sebou S-J,S-J,S-J tak vyleze kolísavé stejnosměrné napětí.Pokud tam dám magnety v osazení S-J,J-S,S-J,J-S tak vznikne co?

Pokud se tady ještě bavíme o elektrických zdrojích malých motorů, tak ztrátová regulace jak píšeš „do kostry“ je nevýhodná. Vysvětlím proč:
Předně je třeba si uvědomit, že generátor je schopný vygenerovat určitou energii a je navržen tak, aby nám jí dodal v použitelných hodnotách proudu a napětí. Tedy v našem případě při napětí 12V. Budeme se tedy bavit o příkladu generátoru, který je dle výrobce schopný dodat 5A při jmenovitém napětí 12V.
Takový generátor bez regulace pak má určitou charakteristiku závislosti výstupního proudu a napětí. Někdo tady naměřil 40V naprázdno. Po připojení zátěže toto napětí prudce poklesne. Pokud připojíme zátěž, která z generátoru odebere 1A, bude napětí na výstupu z generátoru např. 16V. Při odběru 2A to bude např.15V a dále např. 3A/14V, 4A/13V a konečně jmenovitých 5A při 12V. Pokud tam připojím další spotřebiče, bude napětí klesat a proud ještě mírně stoupat.
A nyní to potřebujeme nějak zregulovat, aby na výstupu generátoru bylo stále těch požadovaných 12V vhodných pro naše spotřebiče. Nebudeme se zabývat stavem pod 12V, tam není co regulovat, všechen proud jde do spotřebičů a ani to nestačí, aby na nich bylo požadovaných 12V, zdroj je přetížený.
Pokud bychom použili ztrátovou regulaci s oporem v sérii, tak ten odpor musí mít takovou hodnotu, aby se na něm vyhřálo přebytečné napětí nad požadovaných 12V při okamžité zátěži.
Při nulovém odběru bude i nulový ztrátový výkon (neteče proud, negeneruje se úbytek napětí a tím ztrátový výkon))
Při odběru 1A se musí vyhřát za výše uvedených předpokladů 4V, což dělá ztrátový výkon na regulátoru 4W.
Při odběru 2A se musí vyhřát 3V, což dělá 6W.
Dále pak
3A, 2V, 6W
4A, 1V, 4W
A konečně při jmenovitém proudu 5A není třeba nic regulovat a celý výkon jde do spotřebičů.
Naproti tomu při ztrátové regulaci „do kostry“ (paralelní odpor) je situace následující:
Při nulovém odběru se musí pro udržení požadovaného výstupního napětí 12V vytopit vše, co je nad těch 12V. Generátor dá při těch 12V 5A. Musíme tedy za výše uvedených předpokladů bočníkem „vytopit“ 5V při 5A, což je 25W!
Při odběru spotřebiče 1A musíme vytopit 4V a 4A, tedy 16W
Při odběru 2A to bude 3V a 3A, tedy 9W
Dále pak
3A, 2V, 2A, 4W
4A, 1V, 1A, 1W
A konečně při plném zatížení jmenovitým proudem 5A nepoteče bočníkem žádný proud a ten nebude hřát.
Z výše uvedeného je zřejmé, že regulace napětí boční zátěží je velmi nevýhodná, neboť spotřebovává v mnoha režimech podstatně více energie, nežli regulace se sériovým odporem. Extrémním je stav bez odběru spotřebičem, kdy je za výše uvedených předpokladů vypáleno 25W!!
Pochybuji, že by nějaký výrobce toto řešení v posledních 20-ti letech používal, není k tomu důvod.

Co se týče magnetů v generátorech, tak to jsme se dostali hodně mimo malé lodní motory.
Nevidím důvod, aby se někdo pokoušel generovat z vinutí elektrickou energii tak neefektivním způsobem, že by vinutí šolíchal jedním pólem magnetu. Nedovedu si to ani mechanicky představit. Na škole mne učili, že při střídavém zdroji je proud oproti napětí posunutý o pí/2 (čtvrt periody). Tedy že zdroj odevzdává největší výkon v okamžiku, kdy sinusovka napětí prochází nulou. Z toho jasně plyne, že jediné správné je přinutit magnetem elektrony v drátu aby se pohybovaly co nejrychleji a to je právě v okamžiku, kdy se magnetické pole okolo vinutí přepólovává.
Ti výrobci jsou fakt nedůvtipní. Vymýšlejí dynama s mechanickým komutátorem, který přemění vygenerované střídavé napětí na pulsní ("kolísavé stejnosměrné" :lol: ), vymýšlejí alternátory s hromadou usměrňovacích diod a přitom stačí jen jinak poskládat magnety, abychom získali potřebné napětí!!!! ;)
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » čtv čer 24, 2010 12:10 pm

fishmaster píše:Vzhledem k tomu,že generátor na té Yamaze nebude nijak silný,tak bych tam dal pouze usměrňovač.Baterie okolo 55Ah si přebytek nějak přechroupe.Ze břehu nabíjet malou nabíječkou,kterou za provozu motoru je třeba odpojit.

Nevidím žádný důvod, proč by se měla nabíječka odpojovat.
Tedy vidím jediný:
nabíječka bez regulace a jakéhokoli omezení napětí (samodomo trafo s usměrňovačem a odporem či často doporučovanou žárovkou) běžící současně s motorem. Pouze takové propojení by způsobilo, že by aku byl současně nabíjen z motoru i nabíječky a tím nabíjen více, nežli chceme.
Uživatelský avatar
fishmaster
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 755
Registrován: úte bře 09, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Libčice na Vltavou

Příspěvekod fishmaster » čtv čer 24, 2010 12:20 pm

Tak tak.Ale svým příspěvkem do diskuze jsem nechtěl zavést debatu o technice zdrojů energie.Jen jsem chtěl upozornit na místo,kde se dá usměrnění včetně regulace levně zakoupit.Je zde však potřeba znát parametry generátoru,aby při neodborné montáži nedošlo k poškození motoru(generátoru).Jinak termín pulzní znám také,ale chtěl jsem aby i ostatní pochopili o čem se bavíme.Tím nechci zlehčovat znalosti ostatních.Každý zde nemusí být z oboru elektro. 8)
Uživatelský avatar
fishmaster
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 755
Registrován: úte bře 09, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Libčice na Vltavou

Příspěvekod fishmaster » čtv čer 24, 2010 12:25 pm

Lubor píše:
fishmaster píše:Vzhledem k tomu,že generátor na té Yamaze nebude nijak silný,tak bych tam dal pouze usměrňovač.Baterie okolo 55Ah si přebytek nějak přechroupe.Ze břehu nabíjet malou nabíječkou,kterou za provozu motoru je třeba odpojit.

Nevidím žádný důvod, proč by se měla nabíječka odpojovat.
Tedy vidím jediný:
nabíječka bez regulace a jakéhokoli omezení napětí (samodomo trafo s usměrňovačem a odporem či často doporučovanou žárovkou) běžící současně s motorem. Pouze takové propojení by způsobilo, že by aku byl současně nabíjen z motoru i nabíječky a tím nabíjen více, nežli chceme.

Máš pravdu.Za normálních okolností se nic nemůže stát.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » čtv čer 24, 2010 12:39 pm

Pánové,
Vaše odborné vývody jsou zajímavé, přesto si myslím, že většina zdejších čtenářů ( včetně mé osoby) vůbec neví, která bije. :lol:

za druhé vůbec nechápu, proč je třeba relativně malou loď ( pokud si pamatuju ficcusova loď má 5 metrů) "zamořovat" něčím tak objemným, jako jsou "staré" nabíječky, s konstantním nabíjecím proudem , když existují nabíječky malé, výkonné s automatickým nabíjením. Plus další kabeláž, amatérsky zhotovené kryty atd.
Navíc, když předpokládám, že ji nebudu potřebovat, ani si ji do lodi nevezmu, případně nechám na břehu.
Navíc s ní mohu nabíjet i jiné baterie.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » čtv čer 24, 2010 1:07 pm

jaxem řek'
uzavřel bych to :D
už mám jasno :good:
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » čtv čer 24, 2010 1:48 pm

Nu, podaždi, ficcus ;)
co kdybys nám o tom svém jasnu napsal něco bližšího ?
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » čtv čer 24, 2010 2:33 pm

OK, tedy v jednoduchosti je síla a po konzultaci s Luborem připojím akumulátor přes odpojovač k 12VDC sběrnici v "palubovce" (v kajutě/salonu) ... do motoru usměrňovací můstek a z něho na sběrnici ... voltmetr taktéž na sběrnici ... případnou externí nabíječku 230V/12V taktéž na sběrnici.
:)
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » čtv čer 24, 2010 2:45 pm

Jo, ještě by to chtělo najaké jištění.
Např. mezi aku a sběrnici pojistku pro Tvůj případ řekněme 20A, mezi usměrňovač generátoru motoru a sběrnici řekněme 7A.
K tomu aku by byl lepší jistič, přeci jenom, budeš se v tom občas vrtat, párkrát si někde škrtneš a ty pojistky brzy dojdou! :)
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » čtv čer 24, 2010 2:52 pm

Koukal jsem po netu po měřidlech (ukazatelích) palubního napětí. Našel jsem nějaké elektronické stavebnice s řadou LED diod za cenu okolo 300Kč a pak různé budíky pro tuning aut nejlevnější za cca 600Kč. V Cenách 800 a výš jich bylo plno. Na marine produkty jsem nekoukal, ale má je většina dodavatelů.
Pak tam byly nějaké testery ukazující digitálně napětí a vyšší modely s akustickou signalizací hlásící přebíjení či vybití. To už bylo za 1100,-Kč
Uživatelský avatar
heavy
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 286
Registrován: čtv říj 08, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod heavy » čtv čer 24, 2010 3:16 pm

Pokud bych měl na lodi zájem o větší množství přístroju... čerpadlo vody... hlidani hladiny nádrže.. baterii atd. tak bych se kouknul sem:
http://www.karavan.cz/_322_367-mt-info-panel-12v.htm
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 9348
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 191
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv čer 24, 2010 3:43 pm

heavy, trochu velká "strojovna". To už chce k tomu taky parník... ;)
ficcus psal loďka 5m a tam moc místa není a do nádrže dohlédne.... :lol:
Pak by mělo stačit něco takového: http://shop.jachting.info/index.php?mai ... cts_id=548
Obrázek

Mám to na lodi a v pohodě. Měřím tedy jen 1ks baterie, druhou nemám. Umí to měřit po přepnutí 2 aku.Má to i zásuvku a těch není nikdy dost.
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » čtv čer 24, 2010 3:49 pm

To vypadá přiměřeně a funkčně! Po probrouzdání netu viz výše to mohu doporučit. Cena je rozumná vzhledem k tomu, že je to hotový panel.
Uživatelský avatar
heavy
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 286
Registrován: čtv říj 08, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod heavy » čtv čer 24, 2010 4:28 pm

Libor píše: To už chce k tomu taky parník... ;)


:D Jsem hračička a mám rád tyhlety udělatka. Do karavanu to asi dám, ale maš recht na malou loď je lepší tvůj tip. A ta zásuvka je bonus navíc :good: .
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pát čer 25, 2010 8:01 am

Jo Libore, to by šlo ... až to uzraje, přihodím to v objednávce k zamýšleným kladkám ;)
Uživatelský avatar
hula-m
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod hula-m » pát čer 25, 2010 11:06 am

Můj názor na obecnou cenu rozvodných panelů je jiný. Protože právě řešíme také elektřinu na lodi 6,2 m, starý dobrý jantar, tak jsem se na panely různě díval. Zjednodušeně řečeno je to kus plechu nebo jiná destička s vygravírovanými nápisy osazená součástkami do palelu, a vzadu prostince spájeno, žádná dramatická izolace, možnost přepojení přes fastony a podobně. Když se koukneš na www.gme.cz , kde je nepřeberné množství součástek, tak zjistíš, že cena součástek oporti panelu jako celku je tak 1:5-6. Vzhledem, k tomu, že pájení nebo sesazování panelu je z věcí na stavbě lodi nejmenší piplačka a vygravírování panelu se dá za rozumnou cenu zadat, tak bych si panel udělal sám na míru.

Protože jsme magoři tak jsme si na loď navrhli panel s 16 samostatně jištěnými okruhy v četně rezerv na kde co, odpínání dobíjení motoru a dobíječky ze břehu, oboje oddělené s odpínáním obou pólů a jištěno,, vče s indikací zapnutí z led, zásuvku a dále voltmetr a ampermetr pro možnost kontroly toho co jak žere. Celé jsme to vestavěli do instalční krabice z bauhausu 190*190 mm s tím, že když se to osvědčí, tak krycí deska bude plechová gravírovaná. Zatím je to vyřezáno do plastové desky a polepeno potištěnou samolepkou. Celkové náklady někde kolem 1000 Kč.
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2380
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » pát čer 25, 2010 12:27 pm

Když je člověk mladý a nadšený do elektroniky, tak je schopen vymyslet a udělat hrozný složitosti. Jak ale příjde do let, tak stále více chápe základní kutilskou
poučku, že v jednoduchosti je genialita. Někteří z vás si budou pamatovat na co tam ty čudlíky jsou ale časem s tím, jak začne v životě přibývat různých přístrojů
a ovladačů, tak se mysl bude zaplňovat spoustou dalších věcí a po delší nepřítomnosti na lodi si musí člověk vybavovat k čemu co slouží a bude používat to
nejnutnější. Myslím, že bohatě stačí velký červený knoflík s cedulkou : HLAVNÍ VYPÍNAČ. To je ovšem názor dědka, který si od svých 6let s tou elektronikou
hrál, protože otec byl rozhlasový technik a měl doma vlastní vysílačku od roku 1936.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » pát čer 25, 2010 12:33 pm

ahoj hula-m, sice máš s cenou panelu a součástek pravdu, ale k Tvému řešení je třeba i pár hodin času ... a toho mám tak nějak pořád málo. Takže něco je pro mne efektivnější koupit hotové :(
AdsBot [Google]
Příspěvky: 0
Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
Reputace: 0

Příspěvekod AdsBot [Google] » pát čer 25, 2010 1:30 pm

Dovolím si přidat jednu radu z vlastní zkušenosti. Také jsem si udělal celou vlastní palubku včetně vypínačů. Použil jsem kolébkové z ges. Ale po dvou sezónách odešly. Zjistil jsem, že se do nich dostala voda (jak lezeme do lodi mokrý a kape to z nás, občas nějaká vlna cákne až na palubku. Podotýkám, že to nebyly vodotěsné vypínače.
Pointou ale je, že byly na šikmé palubní desce motorového člunu a voda, co do nich natekla neměla kudy ven a tak v nich zůstala až sežrala kontakty.
Když jsem je měnil, tak jsem ty nové jednak zapojil tak, abych využíval horní kontakty a do spodní části tělesa vypínačů jsem vyvrtal dirky, aby případná voda měla kam odtéci.
Podobný problém jsem měl s klaksonem. Použil jsem automobilový (šnek). Po pár plavbách přestal troubit, byl plný vody. Vyřešila to dírka ve spodní části tělesa. Už funguje třetím rokem.
Neberte to jako návod kupovat shit, ale jako inspiraci, když už se rozhodnete použít komponentu ne zrovna určenou pro dané prostředí.
Uživatelský avatar
hula-m
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod hula-m » pát čer 25, 2010 3:54 pm

K posledním 3 příspěvkům:
To tataS: V jednoduchosti je síla, takže souhlas. Většinou jsem na lodích viděl velmi jednoduchá řešení která fungovala. Struktura prodávaných panelů mi přišla jaksi nevyvážená, Přišlo mi to tak, že každé palubní světlo má vlastní jištěný obvod a pak veškerý zbytek pověsím na jeden zbylý obvod, Teď nemluvím o rozvodnách na lodích přes 30´
To ficcius: Ahoj. Čas je určitě při stavbě zdroj nejvzácnější, ale peněz není také úplně neomezené množství, že. Po mých zkušenostech s lodí dlouho přemýšlím než něco udělám, hodně dlouho a překvapivě je to zdrojem největších časových úspor. Ale pokud bych redukoval panel na 3-5 vypínačů a budík, tak si myslím, že časový náklad je menší než úspora a nutnost se podřídit se typovému řešení. Ono s tou elktrikou bude tak jako tah hroznýho sr....ní :?
To Lubor: Je to off topic, ale je smutnou pravdou, že nápis marine znamená násobné zvýšení ceny, nikoliv kvality, takže se dost často vyplatí koupit obyčejnou věc funguje stejně dobře a někdy i lépe než marine. Ale tak je to se spoustou věcí. :)
Uživatelský avatar
fishmaster
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 755
Registrován: úte bře 09, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Libčice na Vltavou

Příspěvekod fishmaster » pát čer 25, 2010 7:22 pm

To máš naprostou pravdu.V jednom nejmenovaném marine obchodu jsem našel odpojovač baterie za trojnásobnou cenu než mám v obchodu na auta.Přitom jde o ten samý kus.Jinak jde o problém asi všech marine obchodů a to nejen v Čechách.Moraváci doufám prominou.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti