Otěž hlavní plachty - kudykam

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: vilma, Pepa, smike

Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Otěž hlavní plachty - kudykam

Příspěvekod ficcus » ned lis 22, 2009 12:25 pm

Váhám ... blíží se doba, kdy budu na stavbě mé H16 řešit způsob vedení otěže hl.plachty.

Většinou to tam mají takto v polovině ráhna

Obrázek

ale to se mi zdá dobré pro ty max 2 členy posádky. Jelikož budu plout i s 2 dětmi, tak si při tomto vedení otěže představuju halsu jako prúlet lan moc mezi námi a navíc nám bude kolejnice vozíku bránit v pohybu.

A pak jsem ojediněle zaregistroval uchycení kladkostroje až skoro na konci ráhna a kolejnice byla nad pínou těsně před zrcadlem ... otěž pak vede přes kladky pod ráhnem nad zadní hranu šverkysny, kde je svedena do otočného záseku.

Obrázek

Dle mého výhoda ve volnějším prostoru, větší páka = menší kladkostroj (4:1 bohatě stačí) a nevýhoda v delší otěži = víc tahat

A dle Vás? Výhoda/nevýhoda?

Dík
Uživatelský avatar
erar
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 105
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod erar » ned lis 22, 2009 1:10 pm

Upřednostnil bych klasické (polovině ráhna) umístění otěže (větší citlivost na vítr, když budeš držet otěž v poryvech větru ). Otěž na zrcadle vypadá dobře, ale já také vidím slabinu v dlouhé otěži ( v jedné ruce kormidlo a v druhé nekonečné lano :D )
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Re: Otěž hlavní plachty - kudykam

Příspěvekod alffa » ned lis 22, 2009 1:29 pm

ficcus píše:Váhám ... blíží se doba, kdy budu na stavbě mé H16 řešit způsob vedení otěže hl.plachty.

Ahoj ficcus,
V podstatě jsi si odpověděl sám.
Při variantě otěžového vozíku na zrcadle mohou nastat potíže s pínou.
Asi půjde blbě zvednou při kotvení či kormidlování ve stoje. Záleží na konstrukci kormidla.
Vše se ale dá řešit.
Další varianta je umístění otěžového vozíku na střechu kajuty. Používá se to poměrně hojně.
Tady zase budou trochu potíže s umístěním tak, aby rampa kde se bude pohybovat vozík
Nepřekážela ve vstupu do kajuty a případnému používání kočárku.
No vždycky je něco za něco. ;)
alffa
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » ned lis 22, 2009 2:04 pm

erare, dík.

alffe, zvadací pína by pochopitelně nebyla možná (pokud bych neudělal kloub ještě v její půlce někde :) )
Na střechu se vozík u H16 nevejde.
Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » ned lis 22, 2009 4:47 pm

Ještě jednu podstatnou nevýhodu to má při plném kokpitu lidí - při té halze se ta otěž pod ráhnem prověsí a je zaděláno na oběšence. Vím že s tím kdysi experimentovali naš fireballisti a dost na tenhle systém nadávali.
Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » ned lis 22, 2009 4:48 pm

Jo zapomněl jsem dodat že píšu o otěži vedené od konc ráhna :)
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » ned lis 22, 2009 5:01 pm

Slovo ubohého charteristy:
Mě umístnění otěžového vozíku v prostoru kokpitu vždy vadí. Zmenšuje to prostor. Je tu výhoda velkých lodí, kdy jej lze umístit na nástavbu, což zde asi padá.
Ale u katošů se běžně používá na zrcadle a celkem se mě to líbí. Pokud by se vyřešila pína, já bych raději tuto variantu. "Nekonečné lano" bych moc nebral, protože čím dále ke konci ráhna je, tím působí větší jednoramenná páka a tím menší převod kladek asi bude potřeba.
No a halza... Nevím jak na jezerech, ale na moři ji zase tak často nedělám. A už vůbec v jednom člověku.
Možná to je zavádějící a jsou tam jiné podmínky. Tak se omlouvám. :oops:
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » ned lis 22, 2009 5:09 pm

Já mám otěž až na konco ráhna - uchycení kladky je pod uchecením topenanty a vzadu na zrcadle mám vedenou tyčku po které jezdí kladka. Pína jde částečně zvednout, když si stoupnu mám ji pohodlně do ruky, ale to záleží jak vysoko si tu tyčku dáš - kolik necháš místa pro pohyb píny nahoru. Na spodním bloku co jezdí po té tyčce je kladka na tyčku, kladky na lano a za kladkou je curry svorka. V kokpitu tak otěž vůbec nepřekáží a problém při přehazování žádný nemám, když sedím zády k zrcadlu opřený o zadní koš, tak je lano předemnou, ale při normálním posazu je vždy zamnou a nijak neobtěžuje (jediná nevýhoda, při dotahování/povolování se musím šáhnout dozadu) Ale já bych neměnil!!

Tady přikládám foto uchycení otěží na ráhnu a uchycení na zrcadle:
ObrázekObrázek

A že je otěž delší, pokud to máš na rekreační ježdění, tak to ani nijak neobtěžuje (aspoň tedy já na hodně časté trimování plachty nejsem, abych pořád tahal za otěž hlavní plachty), ale na závodění to asi nejlepší způsob uchycení není.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8270
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » ned lis 22, 2009 5:24 pm

No a to na Orlíku teď kormidlují "bílí obdélníci"? :lol:
Tolik práce kvůli inkognitu... ;)
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » ned lis 22, 2009 5:29 pm

To ani nee, ale myslím že to nebyla fotka vhodná prezentace a ani jsem na ní nebyl já.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » ned lis 22, 2009 6:40 pm

Já mám nad kormidlem nerez oblouk, na jehož vrcholu je očko pro upevnění otěčové kladky,.

takhle
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » ned lis 22, 2009 7:17 pm

Charlie, po té trubce se ti "vozík" pohybuje samovolně nebo tam máš nějaké zarážky (na prostřední pozici třeba)?
A dole máš tedy dvojkladku se zásekem?
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » ned lis 22, 2009 7:25 pm

Ahoj ficusi, mě se víc líbí varianta č. jedna, nevím jestli to je v půlce ráhna, obvyklejší bývá kus za půlkou. Když je to moc blizko stěžni je to pak velká síla na kladky otěže, velká vzdálenost pak zas hodně působí na průhyb ráhna. Z velkýho poletování lan bych až tak strach neměl, před obratem dotáhneš otěž a obrat provádíš přes jezdce na vozíku, pak si otěž povolíš a dotrimuješ. Z obrázku je vidět vzdálenost kolejnice od vstupu do podpalubí, sedí si tam zdá se dospělá dívenka (velikost se tězko odhaduje), což je pozitivní. Pro děti to vidím jako dobrý místo, možná ještě nějaký vyklápěcí opěrátko proti vypadnutí, zvažoval bych i nějaký oddělovátko od kolejnice, strašně nepříjemně to štípe do těla, obzvláště částí sedacího aparátu.
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 434
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » ned lis 22, 2009 7:28 pm

Zdar ficcus , já jsem nad tím ze začátku moc nedumal a tak mám pod podlahou kokpitu nanontovanej nerezový úchyt s vnitřníma závitama ( nechtěl jsem to z vrchu montovat na vruty kvůli vlhkosti která by se po vrutech dostávala do překližky ) . Dnes už vím že ho nebudu potřebovat , protože budu mít otěže z konce ráhna na zrcadlo . Mě osobně jde hlavně o to místo . A to lano v našem případě , loď cca 17 stop o tolik delší nebude . Jen nevím jestli vytvořím něco podobného co mají na lodích halladin a Charlie , nebo to nahradím lanem , funguje to stejně a poladím to jak potřebuji a umožňuje to mít při kotvení úplně zvednutou pínu kormidla :)
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » ned lis 22, 2009 7:32 pm

halladine, něco takového jsem taky vymýšlel. Třeba i trochu vyššího, aby se tam dalo i něco pověsit (záchr.podkova, večer lampa, ...) nebo položit (ráhno při zakotvení). Ale tam bych se zas bál, že mi při halze o to zachytne otěž a vyrve kus zrcadla :?
To černý lano na konci ráhna je jen v klidu fixační? Kladky a otěž jsou odstrojeny při dlouhodobém stání?

A otázka pro všechny jezerořekoplujce >>> Odstrojujete loď při dlouhodobém stání od některých lan, kladek a jiných lehce odcizitelného vybavení?
Nějaké špatné zkušenosti?
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1814
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 18
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » ned lis 22, 2009 7:37 pm

Ten vozík se pohybuje po tyčce samovolně, zarážky jsou jen na krajích, v prostřed žádná aretace není a je to tak originál z fabriky. Ta spodní kladka je blok dvou kladek nadsebou a jak vychází lano z té spodní, tak jde přes curry svorku která ho zasekává. Když v silném poryvu potřebuju uvolnit lano, tak ho jen vytrhnu dolů a je hotovo.

Lano nikde v kokpitu nepřekáží, máme tam celkem rozměrný stůl, který může být použitý a za plavby ve slabším větru a lano v prostřed by mu překáželo.

Já měl na plachetnicích obě varianty a tahle mi maximálně vyhovuje, ale nemusí vyhovovat jiným.
Uživatelský avatar
halladin
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1809
Registrován: pát srp 17, 2007 2:00 am
Reputace: 2
Bydliště: Nové Mlýny III

Příspěvekod halladin » ned lis 22, 2009 7:38 pm

Jo fikusi, to jsou staré fotky po tom, co jsem koupil loď. Jen fixace.
Kladka schovaná.
Od té doby přibylo další zábradlí,ale tohle zůstalo.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » ned lis 22, 2009 7:42 pm

ahoj Karle, to s tou náhradou kolejnice lanem jsem taky zvažoval ;) Ale tam máš pak zásek otěže buď na jedné nebo na druhé straně, což se mi moc nelíbí. Nebo máš jiné řešení?
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Dolni Kounice

Příspěvekod simon » ned lis 22, 2009 7:45 pm

ficcus píše:halladine, něco takového jsem taky vymýšlel. Třeba i trochu vyššího, aby se tam dalo i něco pověsit (záchr.podkova, večer lampa, ...) nebo položit (ráhno při zakotvení). Ale tam bych se zas bál, že mi při halze o to zachytne otěž a vyrve kus zrcadla :?
To černý lano na konci ráhna je jen v klidu fixační? Kladky a otěž jsou odstrojeny při dlouhodobém stání?

A otázka pro všechny jezerořekoplujce >>> Odstrojujete loď při dlouhodobém stání od některých lan, kladek a jiných lehce odcizitelného vybavení?
Nějaké špatné zkušenosti?


ja uklizim oteze kosatky i hlavni plachty ... ale ne kvuli lidem jako kvuli tomu, ze se mne zrovna tahle lana libi, stojim u mola.
...kdybych stal na bojce nekde v zatoce tak na lodi venku nenecham nic a to co bych nechal vevnitr bych pricvaknul k lodi retezem :)
Uživatelský avatar
karel
Macher
Příspěvky: 434
Registrován: úte lis 21, 2006 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Oleško , Praha západ

Příspěvekod karel » ned lis 22, 2009 8:23 pm

Má to víc řešení , buď si koupíš pěkný záseky a namontuješ je tak aby se ti to líbilo , nebo dáš spodní blok s integrovaným zásekem , blok i s zásekem ti jezdí po laně / tyčce (je vždy na správné straně :D ) a neděláš další díry do lodě , což je vždy plus :whist: . Jinak to uchycení spodního bloku otěže na laně jsem si letos vyzkoušel na svém velice malém provizorním plavidle a musím říct že k mé plné spokojenosti .
Uživatelský avatar
hula-m
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 100
Registrován: čtv zář 10, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod hula-m » úte lis 24, 2009 10:13 am

My máme na lodi 6,2 (Jantar od Maximoviče) otěžový vozík u prostřed kokpitu, ale zapuštěný 5 cm pod úroveň lavice na šířku chodbičky a nemohu si to vynachválit. Otěž vede cca. do 2/3 délky ráhna. Pokud má loď kiking, tak nemusí být pojezd vozíku otěže tak dlouhý, protože tvar plachty a sklon ráhna se reguluje kikingem a boční tah otěže nevadí. Kování jsme dělali sami a funguje velmi dobře. Je to vozík s okem. Trubka jezdí na trubce, Na otěži mám pak kladkostroj s kari svorkou. V jedné ruce kormidlo, v druhé otěž a stále koukám do předu, žádné otáčení. Než jsme si na to zvykli, tak jsem se párkrát praštil do holeně o trubku tvořící pojezd, ale dnes o ní vůbec nevím. Sousední menší loď má trubku pojezdu uloženou do obrácených U z pásoviny přes čep, takže celý pojezd může rychle vyndat, když chce mít v kokpitu při kotvení volněji.
Uživatelský avatar
ficcus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1721
Registrován: stř pro 28, 2005 7:02 pm
Reputace: 40
Bydliště: České Budějovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod ficcus » úte lis 24, 2009 6:49 pm

Vyndavací "kolejnice" mne nenapadla. To by taky šlo :)
Jinak jsem prolezl fotky H16ek a měls pravdu ... na většině je spodní lík hl.plachty v drážce ráhna a jen na pár je na volno přes kladku na konci ráhna ;)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti