Kde nakoupit el. vodiče pro lodní elektrorozvody?

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
janekz
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 176
Registrován: čtv zář 20, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Zlín
Kontaktovat uživatele:

Kde nakoupit el. vodiče pro lodní elektrorozvody?

Příspěvekod janekz » stř led 26, 2011 12:54 am

Řekněme, že chci předělat část "silové" lodní elektroinstalace 12/24V a 230V na motorové lodi (trvale na moři), a chtěl bych, aby výsledek byl přinejhorším perfektní.

Samostudiem jsem své povědomí (snad) uvedl do souladu se standardy americkými (UL 1426, ABYC E-11) a kanadskými (TP127E) a jejich požadavky se mi zdají být v zásadě opodstatněné. Tož bych si moc přál nakoupit ty správné "marine grade" káble a krimpovací koncovky. Jenže, himlherdek, nemůžu najít žádnýho dodavatele blíže než za oceánem (USA) či aspoň mořem (UK). Oni navíc používají svůj systém značení a udávání rozměrů vodičů (AWG).

Poradíte mi prosím nějaký obchod či firmu v ČR či okolí (anebo v HR/GR), kde bych mohl snadno, rychle, kvalitně a levně ;) nakoupit dráty, kabely a krimpy obdobné k výrobkům Ancor, FTZ, Merlin či Pacer?

Doplňující otázka: Nasměrujete mě na lodní elektrostandardy české či německé (má němčina se zasekla u lekce "Lassen Sie es sich gut schmecken!/Nechte si chutnat!", takže se mi na německých webech a fórech velmi nesnadno hledá...)

Vím, že podobná otázka zazněla zde ve fóru loni na podzim, ale byla převálcována diskusí o ne/nutnosti revize a zůstala nezodpovězena.

Díky a ahoj, Janek
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř led 26, 2011 7:13 am

Jendo, zkus zavolat p. Krause (Setec s.r.o.) tel: 603820408 a odvolej se na mě. Určitě ti poradí.
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7074
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 90
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » stř led 26, 2011 7:45 am

Janekz, mohol by si prosím ťa niečo napísať o tých amerických a kanadských štandartoch?
Táto problematika ma zaujíma, pýtal som sa na to a vraj sa bežne predávajú káble s odolnosťou proti horeniu, resp. nehorlavé. Koniec kábla cínovať, koncovky štandartné lysovacie a zatrené ochranným lakom. Ako najdôležitejšie vidím správne dimenzovanie káblov vzhladom k ich dĺžke a zaťaženiu a zodpovedajúcu poistku. S tou poistkou vidím največší chaos, lebo mám kúpené 3x štandartný panel.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř led 26, 2011 8:23 am

nehořlavý kabel se prodává opravdu běžně, stojí cca o 30-50% víc než normální a je předepsaný do všech el.instalací, které nejsou ve zdi. Takže do dřeva,laminátu,atd.Do lodí by to měl být standard.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 511
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » stř led 26, 2011 9:40 am

nijak zvlast se v tom nevyznam ale co jsem tak ruzne docetl tak cinovani se nedoporucuje (kabel pak ztvrdne a vibracema se casem ulomi), uvadi se pouze vzduchotecne zalisovat a pretahnout smrstovaci muzirkou.
Nekdo doporucuje cinovanou licnu, nekdo rika ze nei nutna, ze staci jenom med, nekdo rika ze cinovane alespon do motoroveho prostoru dalsi namahana mista.

Dale se uvadi ze licna by mela mit co nejvetsi pocet tenkych zil nez mensi pocet tlustsich - presny cisla si nepamatuju ale pokud by to nekohou zajimal muzu to zkusit dohledat.

Konektory se doporucuji cinovane.

americke elektricke stadardy ABYC jsou napr. zde
http://www.abycinc.org/committees/e-11.pdf

Nevite nekdo, kde koupit cinovanou licnu ? ...tim je mysleno licna jejichz kazda zila je cinovana zvlast.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2066
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » stř led 26, 2011 9:47 am

Ja se chystam elektriku do lodi delat z kabelu s teflonovou izolaci, ale na poradnou lod by to asi vyslo hodne draho - na tu moji stacej zbytky z prace. Jsou to kabely s provozni teplotou od -65 do +160 stupnu, jsou hodne lehky diky izolaci a nemusi se davat takovej prurez, protoze se nenicej ohrivanim. Ja to ovsem zenu na minimalni hmotnost, takze proto je chci davat.

Pokud jsem se dozvedel tak krome do tanku se tyhle kabliky cpou taky do letadel.

Normalne tahame 2A pres kabel AWG20, 1A pres AWG22. Nejakej ubytek v tom je, ale protoze ty 2A jsou do topeni, tak berem jako plus ze se prohreje trochu i kabel.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » stř led 26, 2011 1:34 pm

Kabely by měly být k dostání ve velkoobchodech s elektroinstalačním materiálem, v lodi se určitě používají lícny, pocínované mají větší odolnost proti oxidaci. Pocínovat konce do svorek je jistě užitečné. Také je lepší je do fastonu nebo jiných koncovek zacínovat, než jen zamáčknout. A když už zalisovat, tak jen profi krimpovacími kleštěmi na to určenými. Ne těmi univerzálními hobby z baumarktu.
Do šroubovaných svorek je možno použít také lisovací dutinky.

Mercedes v dobách, kdy ještě dělali kvalitní auta měl všechny kabely do konektorů cínované a elektrika u nich funguje bezporuchově dodnes. ( na rozdíl od jiných značek)

Na co se často zapomíná, je hlavní pojistka u baterky, na max. odebíraný proud. (např. 80A) Nejčastější příčina požáru bývá zkrat na elektrice. Bez pojistky hoří ve zkratu i kabel 16mm2 dokud se neroztaví měď.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 511
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » stř led 26, 2011 1:56 pm

bokal píše: Pocínovat konce do svorek je jistě užitečné. Také je lepší je do fastonu nebo jiných koncovek zacínovat, než jen zamáčknout.


...tohle je presne to co jsem psal. Ano, nekdo to tak dela a rika ze OK.

... ale podle toho co jsem se ruzne docetl tak bych rekl ze prevlada nazor ze to neni dobre, ze se tam pak ty vodice snadneji lamou. Ze lepsi je jen krimpovat (samozrejme 100% plati to psal bokal ze museji byt pouzity kvalitni kleste) a vubec nejlepsi je krimpovat jiz z vyroby pocinovanou licnu (kde je pocinovana kazda zila zvlast prave kvuli ty oxidaci ale tak aby to nemelo dopad na mechanicke vlastnosti kabelu)
Uživatelský avatar
Standa*
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 82
Registrován: sob lis 12, 2005 8:46 pm
Reputace: 0
Bydliště: Bilina

Příspěvekod Standa* » stř led 26, 2011 2:09 pm

Ahoj jestli budeš dělat rozvody jen 12V-24V ne břehovou přípojku na 230V nepotřebuješ elektrorevizi v případě rozvodů 230V bych se spojil z revizákem s opravněním od SPS na lodě.
Jinak než dávat kabel je výhodnější a praktičtější při svazku dát normální měděné licny dimenzované na potřebný proud a celý svazek protáhnout a uložit do nehořlavé chráničky.
Tu pak uchytit příchytkou nebo stahovací páskou aby nedocházelo k pnutí nebo mechanickému poškození.
Telefon na revizáka schváleného od SPS 602229959 p. Paleček
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř led 26, 2011 2:16 pm

letuju úplně všechno včetně start. kabelů do svorek na baterce a neupadlo nikdy nic ani po 15 letech

ve fastonech a pod. letuju jen začátek kabelu, takže ještě drží na konci fastonu za izolaci a proto se neláme. když se to dá navíc do smršťovačky, tak to je tuty. na závěr neškodí prostříknout nějakým mazadlem
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 511
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » stř led 26, 2011 2:31 pm

david píše:letuju úplně všechno včetně start. kabelů do svorek na baterce a neupadlo nikdy nic ani po 15 letech

ve fastonech a pod. letuju jen začátek kabelu, takže ještě drží na konci fastonu za izolaci a proto se neláme. když se to dá navíc do smršťovačky, tak to je tuty. na závěr neškodí prostříknout nějakým mazadlem


jak je videt tak ty Davide zrovna budes patrit do skupiny tech kteri to letuji a rikaji ze OK :-) ...nerikam ze to tak delat nejde nebo ze to nefunguje, jen rikam ze obecne ma spise za to, ze je lepsi to neletovat ;)

...a taky si myslim ze v tvem priade je rozdil v tom, ze ty se pohybujes v podstate jen na rekach, kanalech a jezerech kde mechanicke namahani ryznymi otresy apod. bude jiste o kampku mensi nez na mori

jinak tady je pekny fotonavod jak se to udajne dela "spravne" ;)

http://www.pbase.com/mainecruising/wire_termination
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2066
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » stř led 26, 2011 2:31 pm

Nejsem si uplne jistej, ale myslim ze pouzivame MIL-W-22759/11. Co se tyka dimenzovani.... po par letech zkusenosti zacinam byt presvedcen ze tenci kabel zminenyho typu je i docela dobra pojistka. Je akorat potreba spravne dimenzovat prurezy a staci podstatne min pojistek.
Vydrzi to hodne, nejaky mensi jiskreni to nerozhodi a nedela takovy proudovy razy a kdyz nahodou kabel nekde zasviti (nemluvim o tom ze teflonovej kabel se da tezko oholit, natoz pak necim jen tak nahodou rozseknout), tak se nic moc nedeje, protoze izolace to po vetsinu casu podrzi.

Zde specifikace: http://www.awcwire.com/ProductSpec.aspx ... 1-Standard

No neni to parada? ;)

Edit: Jo a samozrejme klidne je muzete letovat, izolaci se houby stane. Predevcirem jsme ji tu zkouseli oholit zapalovacem a prdlajz. Zrosolovati, z bily se stane pruhledna... pak zas vychladne a dela jako ze nic. :D

Edit2: Jo abych nebyl OT - http://www.qscomp.cz ... skoro bych si myslel ze vojensky marine kabely (MIL-C-915) by treba taky sehnali.
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř led 26, 2011 2:47 pm

dodo píše:
david píše:letuju úplně všechno včetně start. kabelů do svorek na baterce a neupadlo nikdy nic ani po 15 letech

ve fastonech a pod. letuju jen začátek kabelu, takže ještě drží na konci fastonu za izolaci a proto se neláme. když se to dá navíc do smršťovačky, tak to je tuty. na závěr neškodí prostříknout nějakým mazadlem


jak je videt tak ty Davide zrovna budes patrit do skupiny tech kteri to letuji a rikaji ze OK :-) ...nerikam ze to tak delat nejde nebo ze to nefunguje, jen rikam ze obecne ma spise za to, ze je lepsi to neletovat ;)

...a taky si myslim ze v tvem priade je rozdil v tom, ze ty se pohybujes v podstate jen na rekach, kanalech a jezerech kde mechanicke namahani ryznymi otresy apod. bude jiste o kampku mensi nez na mori

jinak tady je pekny fotonavod jak se to udajne dela "spravne" ;)

http://www.pbase.com/mainecruising/wire_termination


tady ty otřes jsou dost velké - 2x1200 PS s tím laminátem docela cvičí :)
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2066
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » stř led 26, 2011 2:50 pm

designer píše:tady ty otřes jsou dost velké - 2x1200 PS s tím laminátem docela cvičí :)

Tak to bych teda spis vazne uvazoval o tech leteckejch :D

Edit: 2 Denis - kabely ktery se prodavaji sou tzv. samozhasive, coz jednoduse znamena ze kdyz je nicim nenahrivas, tak nehorej. Ale to se bohuzel tyka zejmena toho kdyz nekde hori a ne kdyz ti kabelem jede 160A. Skutecne nehorlavy jsou drahy jako prase.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » stř led 26, 2011 3:17 pm

To zaletování je dobré nejen kvůli kontaktu ale i proti vlhkosti. Kabel zalisovaný do fastonu bývá někdy u starého auta uhnilý uvnitř izolace, napadený oxidací je často i 30cm od konce.
Vycházím z toho, že na lodi je vlhko, na moři ještě k tomu slané. Ulomit se to může jen tehdy, když není konec mechanicky zajištěný alespoň bužírkou, smršťovačkou apod.
Viděl jsem někoho, že při použití dutinek namáčel odizolovaný konec do vazelíny a pak teprve lisoval do dutinky.

To Viky_CZ tohle tvrzení : "zacinam byt presvedcen ze tenci kabel zminenyho typu je i docela dobra pojistka"
je dost odvážné, nikomu bych to nedoporučoval.
Ještě jsi neviděl lítat žhavé měděné kuličky? Já ano.
Kablík 2,5mm do zkratu na baterce 100AH to provede spolehlivě. Ve zkratu klidně 500A
Proto raději pojistky.
Ještě upozornění - Dobrou odolnost v teple mají kabely se silikonovou izolací, ale mají zase špatnou mechanickou odolnost.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 511
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » stř led 26, 2011 3:53 pm

bokal píše:To zaletování je dobré nejen kvůli kontaktu ale i proti vlhkosti. Kabel zalisovaný do fastonu bývá někdy u starého auta uhnilý uvnitř izolace, napadený oxidací je často i 30cm od konce.
Vycházím z toho, že na lodi je vlhko, na moři ještě k tomu slané. Ulomit se to může jen tehdy, když není konec mechanicky zajištěný alespoň bužírkou, smršťovačkou apod.


popravde receno si moc nedovedu predstavit, jak muze cinovani koncu pomoci proti oxidaci/uhniti uvnitr izolace :? Z tohoto duvodu by prave melo byt vyhodnejsi pouzivani cinovanych kabelu z vyroby (kazda zila samostatne) ale nerozumim tomu jak by cinovani konce medeneho kabelu mohlo zabranit oxidaci uvnitr kabelu :?

No zkratka nekdo konce cinuje, nekdo ne - kazda varianta jiste bude mit sve zastance.

...dost jsme se ale vzdalili od puvodniho tematu kde a jake kabely instalaci koupit? Videl nekdo nekde v prodeji ty cinovane licny?
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » stř led 26, 2011 4:02 pm

Tak to je poznatek z praxe. odizoluj staré lícny neletované a letované a uvidíš.

Jeden zdroj kabelů:
http://www.prakab.cz/info/products/bezh ... ez-plaste/

Jsou tam popsané vlastnosti kabelů, další prodejci už pak o tom nic nepíšou, jen uvádějí typ, co prodávají.
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř led 26, 2011 5:13 pm

bokal píše:Tak to je poznatek z praxe. odizoluj staré lícny neletované a letované a uvidíš.

.


je to tak. cín zavře kapiláry mezi licnama, čímž nesajou jak houba

to dodo: jestli se plachetnice třepe víc než motorák , tak to je smutný.

pokud jsou kabely vysvazkovaný a upevněný, co by se klepaly

spíš to bude o ceně práce
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » stř led 26, 2011 5:28 pm

Davide, jde o motorák, kterej se dost třepe - může jet cca 30Kn. Jde o natažení několika metrů kabeláže v motorárně a cena práce bude zanedbatelná,protože to budeme dělat s JankemZ vlastními silami.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 707
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 63
Bydliště: Metylovice

materiál

Příspěvekod Richard » stř led 26, 2011 6:46 pm

Za vhodné považuji autokabely - jsou to licny dostupné v různých velikostech průřezů a s velkou paletou barev izolačního materiálu. Prodávají se bohužel většinou po 100 metrech a jsou poměrně snadno dostupné. ABYC požaduje především mechanickou pevnost spojů - spoj pájkou je "doplňkem" zvyšujícím kvalitu spoje. Tento požadavek vychází z tepelné odolnosti spoje, kdy pájka se může tavit a spoj se tak stává nespolehlivým. Tedy zalisované přepájení je optimum. Při pájení lisovaného konce dochází obvykle vlivem tepla ke stažení izolace teplem a následně se tak odhalí část vodiče (Cu) - toto lze redukovat při pájení chlazením vodiče před izolací (třeba pomocí tenkých kleští) . Dle mých zkušeností právě v tomto místě a ještě kus pod izolací dochází k nejrychlejší korozi. Lze částečně omezit stahovací bužírkou, popř. zalakováním. Spoje vodičů zvyšují hmotnost vodiče v daném místě a při chvění pak i mohou zvýšeně namáhat vodič mechanicky - měly by být mechanicky zajištěny právě proti chvění.


Opravuji na přepájené zalisování ... pro puntičkáře :)
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř led 26, 2011 10:23 pm

Designere, myslel jsem to obecně, nap. u výroby kabeláže aut. Udělaj to levně, prodaj draho

Richarde, fastony nejdřív stisknu, pak pájím. Když se to pájí decentně izolace vydrží, zvlášť u autokabelů, kde je dost silná. Přechoďáky, kdy se roztaví cín, to už je dost silný kafe, to už by i smrděla izolace

kabely má kšeft na rohu Strakonický a Moulíkovy, křižovatku za Mac Donaldem, směrem z Prahy

http://www.kvelektro.cz/fotogalerie/pob ... 5-smichov/
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2066
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » čtv led 27, 2011 12:23 am

bokal píše:Ještě jsi neviděl lítat žhavé měděné kuličky? Já ano.
Kablík 2,5mm do zkratu na baterce 100AH to provede spolehlivě. Ve zkratu klidně 500A
Proto raději pojistky.
Ještě upozornění - Dobrou odolnost v teple mají kabely se silikonovou izolací, ale mají zase špatnou mechanickou odolnost.

Ja to myslim trochu jinak. Treba takovej privod k pozicnimu svetlu. Kolik do nej tece... 1A, mozna malinko vic (jsou tam asitak tri 5W zarovky?). Dej si tam 1.5mm kabel a v praskly zarovce spolehlive vytahnes oblouk. Mozna ti i bouchne kdyz se v ni prepali vlakno, no urcite vylitne jiste spravne zvolena 10A pojistka na pozicky. Nejen ze ti v tu chvili zadna pozicka nesviti, ale jeste krome zarovky jdes menit pojistku.
Nebo si tam dej 0.25mm kabel, a od pojistky kazdou pozicku natahni zvlast. Sice ti svetlo pojede na 11.5V misto 13V, ale kdyz rupne zarovka tak oblouk nevytahne a pojistce se stane kulovy. Zarovku muzes v klidu vymenit az k tomu bude vhodna prilezitost.

Timto se ubiraly me myslenky. Mozna je to spravne, mozna ne. 2.5mm je bago dobry mozna na 100W halogen, coz ale na lodi asi nikdo nemate. I na lednicku je to mozna moc.

K silikonovy izolaci - skutecne naprd. Teflon vydrzi tepelne to samy, mozna vic a mechanicky je to uplne jina liga. Navic je pomerne tvrdej (ale nepraska) takze se i v nem kabely malo namahaji.

Edit: Jeste bych podotkl, ze doporuceny proudy pro elektrikarsky kabely se urcujou podle dosazeny rychlosti vypinani jisticu pri zkratu a to zejmena z duvodu ochrany lidi, coz (jak je myslim jasny) je pro 12 nebo 24V naprosto nepodstatny.
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 418
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » čtv led 27, 2011 9:45 am

Na ty tenky kabliky bacha. To ze je to proti predpisum, ktery predepisuji nejaky minimalni prurez neresim, ale kdyz budes mit 6m 0.25mm kabliku a za nim 10A pojistku, a na konci ten kablik zkratujes, muze se stat, ze odpor toho kabliku bude takovej, ze skrz nej potece cca 11A a nez se pojistka prepali, tak se kablik rozhavi a propali skrz neco. Z osobni zkusenosti musim rict, ze loupani pripeceny izolace z ruky vubec nebylo prijemny.
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv led 27, 2011 12:17 pm

byly doby, kdy se v lodní instalaci považovala 2,5 za minimum

nataženej oblouk ve 12V žárovce a tím vyražená pojistka je hodně iluzorní záležitost. to se mi nestalo ani u 24V, v lodi ani autě, a že těch žárovek už ruplo.



doporučené max.úbytky napětí – dobíjení 0,25V

navigační světla 0,5V

ostatní 0,8V

watáž luceren, aby byly vidět a splnily svítivost: bílé – 10 – 25W

barevné – 25W

kotevní - 10W

při větším úbytku napětí už žárovky svítěj žlutě a svítivost hodně klesne. tak že drát 0,25 je na dvě věci

loď néni auto na silnici a je potřeba ji vidět na podstatně větší vzálenost, zejména pak na móři, páni námořníci
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 418
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » čtv led 27, 2011 1:04 pm

tak sem se kouknul a minimalni prurez podle predpisu je 0.5mm^2, tc cca 0,8mm prumer, povinne licna a pajeni je na rozdil od karavanu povoleno.

Jinak k tem svetlum, nejsou ty vykony nejak prehnany? Koumam nad LED osvetlenim a tam mi osvetleni v plny parade (bocni, zadovy a vrcholovy) vychazi nekde okolo 2W. Je tam jeste trochu otazka jestli vyhovi bila, ale ostatni barvy jsou v pohode. BTW, jak moc se kouka na presnost tech vyseci, dodrzet ten pul stupen me prijde dost narocny...

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti