Kde nakoupit el. vodiče pro lodní elektrorozvody?

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv led 27, 2011 1:41 pm

Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2248
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv led 27, 2011 2:47 pm

designer píše:nehořlavý kabel se prodává opravdu běžně, stojí cca o 30-50% víc než normální a je předepsaný do všech el.instalací, které nejsou ve zdi. Takže do dřeva,laminátu,atd.Do lodí by to měl být standard.

Treba u kabelu CYKY je na zilach pod vrchnim plastem meka vrstva a to by melo fungovat jako samozhaseci. Delaji se i rozvodne krabice a listy se samozhaseciho materialu. Dokaze to vzplanout, ale samo to zhasne. Nehorlave kabely asi bezne k dostani nebudou. Ja videl nehorlavy kabel jen s izolaci ze skelnych vlaken a to se pouzivalo do letadel Delfin, ale to by se asi clovek nedoplatil. Tam to muselo fungovat i kdyz letadlo horelo, to asi na lodi neni potreba. Tam kde bylo teplo se daval kabel ze silikonovou izolaci, ale ten se zase mechanicky snadno poskodi. Take nevydrzi caste pohyby, licna se prelame. Treba na zehlicce to nevydrzelo a rychle se licna prerusila.
Nejcastejsi problem jsou prechodove odpory ve svorkach , kde to zacne hrat, proto se pod krabice davala asbestocementova desticka ( tepelna izolace ), ted asi bude neco bez azbestu.
Dulezita je selektivita jisteni, pojistek. Bejvaji takove soupaci tabulky, kde se najde k prurezu vodice povoleny proud, delka vedeni a pojistka. Jina pojistka bude u vodice 1 m a jina u vodice 10 m. Za celou moji praci jako silnoproudar jsem nevidel ze by neco chylo od kabelu, vzdy to bylo od prehrati u svorek. kabelu bych se nebal, jen ho dobre chranit pred mechanickym poskozenim. take by asi bylo dobre rozdelit elektriku na vic casti a to co neni potreba po opusteni lodi mit zapnute vypnout.
Takze nejvetsi nebezpeci je u krabic kde je to svorkovane. U kabelu snad jen nebezpeci mechanickeho poskozeni, pokud je dobre dimenzovan podle proudu a spravne jisten.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2066
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » čtv led 27, 2011 2:56 pm

Na prehled AWG kabelu a jejich prurezu jsem nasel tohle: http://ok2tej.senga.cz/rady/draty.html

Z tabulky vyplyva mimo jine ze jeste s AWG24 (0.21mm2) proleti pri zkratu na dylce 10m proud cca 15A, takze celkem pohoda.

Podival jsem se na ty kabely co pouzivame a je to MIL-W-22759/16 AWG20, tzn. 0.5mm2, izolace do 150 stupnu a skutecne nejde oholit ani zapalovacem, ale uz se trochu tavi, to jo. Ubytek podle tabulky (budu ji verit) je 0.32V/A na 10m dylky. Tak to pri my 430cm lodicce muzu jit pomalu i do tencich. :) Vsak ja se na tech 0.25mm2 dostanu.

Vzhledem k trvanlivosti izolace se roztaveni za provozu vazne nebojim, nehlede na to ze teflon prece nic nepripali! :)

K tem pozickam....neni tam napsano 2.5m marine cable?

Edit: At neprudim s dalsim prispevkem.... k tomu co psal David o ubytkach... s dnesnima LED svitilnama je na vetsinu veci v pohode AWG20 (dokonce odpovida i minimalni prurez).
Mam takovou predstavu, ze kdyz se baterka nabiji, tak ma skoro 14V, takze bych klidne tvrdil ze ubytek 1.5V je na motoraku uplne v pohode.
Jina vec je samozrejme na plachetnici a tam urcite hraje roli i ta velikost more (nebo prehrady aspon).
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 418
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » čtv led 27, 2011 3:22 pm

U tech pozicek sem si toho taky vsimnul.
V tech tabulkach je to odpor 100m a jedny zily. Takze 10m kabel prumer zily 0.5mm, dvoulinka, na konci do zkratu pripojenej na 12V -> proud 7,6A(10A pojistka drzi furt)-> topi 91W. Vypocet jeho otepleni je ponekud narocnejsi, ale vsadim boty ze draty prolezou skrz izolaci brzo. Pokud budu uvazovat 6m kabelu(12m dratu, coz na 4.5m lodi je ze predu do zadu s nejakym tim pridavkem na schovani) sem ve stejnym pruseru - proud bude sice 12A, ale ty pojistce to potrva tak 30s nez prehori. Za tu dobu jsou minimalne kabely v haji a oprava se protahne. Pokud je nutno pouzivat takhle tenky draty, tak pojistky cca 1A!
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2066
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » čtv led 27, 2011 3:45 pm

Zcela spravne vypocty uvadis, ovsem pro AWG24 (0.21mm2) kterou ja mozna klidne pouziju, jelikoz chci baterku dat doprostred lodi a pojistky dam 2A nebo 5A, zatimco ostatnim neustale cpu AWG20, ktera i na 10A pojistku bude zrejme pri rozumny dylce OK a vyhovi papirove do nejakych 25W odberu, dle meho pretezovaciho schematu bych rekl ze realne by nakrmila 50W na vzdalenost 5m.

Mimochodem ta military AWG20 co pouzivame ma vnejsi prumer 1.5mm a vazi uplny prd. :) Az se dostanu do prace tak z ni zkusim udelat topnej drat, at vime co v ni drima za potencial.

Edit: Tak nevim jestli to mam s AWG20 zkouset. Proleti tim pres 30A, takze z krmit autobaterky, klestovej A-metr a delat video, bude zrejme peknej ohnostroj. ;)
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2248
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv led 27, 2011 6:11 pm

Klestovy ampermetr meri jen stridavy proud, stejnosmerny s nim nezmeris. Na velke steinosmerne proudy ( DC ) se pouziva amprmetr s bocnikem Na stridave proudy ( AC ) ampermetr s mericim trafem. Ve strojich bylo predepsano ze minimalni prurez na ovladaci obvody byl 0.35 mm2 . Na silove vetsi, kolik uz nevim. Na slabsich se na nej spatne podivas a je utrzeny. Pod 0.75 mm bych nesel. nesmi se koukat na to co to vydrzi elektricky, ale i mechanicky. Ja bych misto nejakeho teflonoveho 0.25 mm2 dal 0.75 mm2 s PVC izolaci a niceho bych se nebal. kdyz neco hori, tak z z 99.9% je to u svorek a mimo rozvadec a krabici se to nedostane. Ta delka se uvadi ohledne ubytku napeti na vedeni, je zase predepsano kolik muze byt, to nesmi mit s prepalenim pojistky nic splecneho. Nekdo tady daval cislo na revizaka, tak bych nevahal a zavolal mu.
K te oxydaci, nejde o vnitrek kabelu, ale o konce ktere se pripojuji do svorek. Tam potom vznika prechodovy odpor, pri pruchodu proudu to zacne hrat, zacne se skvarit izolace, ale ven se to pri spravnem jisteni nedostava. kabel byva utesnen pruchodkou a tou to neprojde. Do tech letadel a podobne se to dava z jinych duvodu, aby to zajistilo funkci elektriky do posledni mozne chvilky, aby chodilo ovladani, napajeni pristroju atd. Ne aby to zabranilo vzniku pozaru....
Pojistky jsou rychle, normalni a pomale. Normalni pojistka vypina az pri 2.5 nasobku jmenoviteho proudu. 10A vypne az pri vic jak 25A a zase na to ma nekolik vterin. Rychle pojistky se pouzivaji k jisteni veci s polovodicema a pomale k motorum. K vypnuti pri mensim pretizeni jsou nadproudove ochrany, ta zase nejisti proti zkratu.
Nekdo tady daval cislo na revizaka, tak mu zavolej.
S tou oxydaci predci nejde om to ze by nam kabel zoxydoval nekde uprostred, ale aby to neoxydovalo na odizolovanych koncich kdo potom dojde k prechodovemu nodporu a pruchodem vetsiho proude to zacne hrat a izolace se zacne skvarit. Jak tady ctu, tak by asi bylo vhodne aby si stavitel vybavil lod dostatecne hasicakama, vhodne na elektriku jsou snehove.
kde jsi nasel AWG20 a 30A????

http://ok2tej.senga.cz/rady/draty.html

typ průměr [mm] průřez [mm2] odpor na 100m / 25°C proudová zatížitelnost
pro 2.2A/mm2 [A]
AWG 12 2 mm 3.3 0.48 9.3
AWG 14 1.6 mm 2.1 0.78 5.9
AWG 16 1.3 mm 1.3 1.2 3.7
AWG 18 1 mm 0.82 2.0 2.3
AWG 20 0.8 mm 0.52 3.2 1.5
AWG 22 0.6 mm 0.32 5.0 0.92
AWG 24 0.5 mm 0.21 7.9 0.58
AWG 26 0.4 mm 0.13 13 0.36
AWG 28 0.3 mm 0.08 20 0.23
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv led 27, 2011 9:11 pm

kabely a výpočty zde:http:

http://www.yachtbatterie.de/installatio ... ndex.shtml


když mi bylo 14, taky jsem tahal elektriku šusdrátem ( ví- li dneska někdo co to je ), dneska už ne. nejde jen o ztráty v drátu, ale taky o mechanickou a korozivní výdrž.

jinak si to klidně natahejte třeba poměděnejma nítěma, postříkanejma Akutolem co by izolací.

v Česku každej vymejšlí dávno vymyšlený a několikrát předělává. když máte čas a je to vaše hobby ..., no já radši plavu :whist: :whist:
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 655
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Milos » čtv led 27, 2011 10:08 pm

Beda píše:Klestovy ampermetr meri jen stridavy proud, stejnosmerny s nim nezmeris. Na velke steinosmerne proudy ( DC ) se pouziva amprmetr s bocnikem Na stridave proudy ( AC ) ampermetr s mericim trafem.

Tak toto už dnes nemusí byť vždy pravda, vlastním kliešťový ampérmeter ktorý vďaka Hallovmu senzoru je schopný merať aj jednosmerné prúdy:
http://www.gme.sk/sk/multimetr-klestovy ... 2-275.html
Je dôležitou súčasťou základnej sady náradia, ktorú beriem na každú plavbu (aj charterové - vyriešený problém s nabíjaním, hľadanie záhadných malých prúdových únikov, ľahko zistená príčina vyrážania poistiek, optimalizácia chodu kompresora chladničky ... a na vlastnej lodi pokusy s pomocným elektropohonom, LED osvetlením, solárnym dobíjaním ... atď ). Už sa mi to viac krát oplatilo, odporúčam! Možnosť zmerať prúd vo vodiči bez jeho odpojenia je veľká výhoda!
:)
Samozrejme, klasické kliešťové ampérmetre merajú iba striedavý prúd.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2248
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv led 27, 2011 11:48 pm

Ja jsem uz 7 let v duchodu a kdyz jsem delal tak to nebylo. Pujcovali jsme si DC sondu k osciloskopu a delali jako kdyby byla ze zlata. Diky za info.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2066
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » pát led 28, 2011 5:05 am

Pres 30A: pomoci 10m AWG20 zkratuju 12V zdroj.... vyjde 37.5A pokud povazuju odpor dratu za konstantu.

K dratum... ja sem pred sedmi lety taky military kabely neznal. O moc jsem tehdy prisel. :D Zacali jsme je davat do vsech vyrobku, ten rozdil ceny neni takovej a vydrzi to fakt hodne, i mechanicky.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2248
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát led 28, 2011 9:50 am

Viky_CZ píše:Pres 30A: pomoci 10m AWG20 zkratuju 12V zdroj.... vyjde 37.5A pokud povazuju odpor dratu za konstantu.

K dratum... ja sem pred sedmi lety taky military kabely neznal. O moc jsem tehdy prisel. :D Zacali jsme je davat do vsech vyrobku, ten rozdil ceny neni takovej a vydrzi to fakt hodne, i mechanicky.


Povolene zatizeni AWG20 je 1.5A . Tak je poteba se tim ridit. Pokud mas jinou tabulku zatizeni, tak sem s tim.Zeptej se nkoho kdo to navrhuje pokud s tim delate tak se zeptej konstruktera jak se to dela. Neni potreba vymejslet neco jineho. To je potreba bratjako fakt. Na chate poustim z nabijecky 30A do AKU pres 2.5 mm2 a uz hrejou. Delal jsem v Tesle Pardubice kde byla tak z 80% vyroba pro vojaky a policii a daval se vsude normanlny kabel a nevim ze by neco proto zcoudlo. Do tech letadel se to dava s durazem na funkcnost a ne proto aby nezcoudlo letadlo od elektriky, ale aby elektrika fungovala i kdyz bude letadlo horet aby to slo ovladat do posledni chvile co to drzi pohromade.
Swissair se nechal udelat do letadla rozvod 12V ke kazdemu sedadlu, na tom rozvodu se udelal zkrat, zacalo horet a letadlo slo dolu. Vylovilo se z more a zjistilo se ze ze to chytlo od kabelu. Protoze se vylovila i cerna skrinka, prislo se na to ze hlavni chyba byla v tom ze ze pilot vypnul vypinac elektriky pro kabinu, ale ten rozvod byl zapojeny pred vypinac........

Ted jsem mluvil s revizakem a minimalni prurez na silove rozvody je 1.5 mm2, take zalezi na ulozeni kabelu. Klidne si to natahni tou pomedenou niti jak pise David, ale nemelo by to obstat pri revizi. Urcite se vyplati dat i vetsi prurez, protoze vetsinou nastane situace ze se k tomu pripoji neco dalsiho a pretizis to. urcite se to tim AWG kabelem, silikonovyma nebo teflononem nepokazi, ale hlavne je potreba brat ohled na prurez, to je u kabelu nejdulezitejsi parametr apouzivat prislusenstvi ze samozhaseciho materialu. Driv to melo jako znacku cterecek ktery byl z pulky vyplneny. Ted se to mozna znaci cislem normy. Nejvetsi problem pri zcoudnuti jaso svorkovnice, ne kabel, kdyz je spravne dimenzovany a jisteny. To jsem za 42 let co jsem to delal nezazil. Kdyz doslo ke zkratu na vedeni ( vetsinou mechanicke poskozeni ) tak pojistka to odpojila. Takze nejvetsi duraz je potreba dat na dimenzovani prumeru, ulozeni, kryti ( IP ) a jisteni.Podle ulozeni i typ kabelu. Nemlo by se to delat podle selskeho rozumu, ale tak aby to obstalo normam. Nazor ze se do toho pustil proud a vydrzelo to nemusi byt nejlepsi...


Nevim o jakem kabelu pise David, ale pamatuju ze v 50 letech se bezne pouzivala na izolaci vodicu guma a kdyz to melo byt mechanicky odolnejsi, tak se to opletalo textilem. To bylo v dobe kdyz i buzirka byla vzacnost.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 511
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pon led 31, 2011 8:28 am

nasel jsem clanek popisujici rozdily mezi autokabely (FLRY) a beznymi kabely

http://www.autopress.cz/?page=177.reklo-by-se-obycejne-vodice-

Obrázek


...podle toho co ma pisou mi prijde, ze do motoroveho prostoru maji autokabely smysl (vyssi tepelna odolnost, odolnost proti olejum apod.) ale na zbytek (minimalne cast) elektronstalace je to mozna zbytecny - dokonce ty obyc maji udajne i silnejsi izolaci

Co vy na to ?

znaceni autokabelu viz. napr. tady http://www.encables.cz/oznaceni-kabelu/DIN-76722.php



..me by idealni prislo neco takovydleho

http://www.svb.de/index.php?sid=ba0f685fdcc54e86f55a3d7653129f8d&cl=details&cnid=13015&anid=247

protoze stejne je vsude potreba natahnout 2 draty a tyhle jsou navic opatreny dalsi izolaci navic. ...ale 45 Kc/m mi pride celkem dost :( na to aby s tim clovek dratoval celou lod.


Nevite nekdo jestli nekde neprodaj neco podobnyho levnejc ?

...nasel jsem ze se to tady vyrabi , ale nenasel jsem ze to tady nekdo prodava :(http://www.nktcables.cz/Product%20range%20nkt%20cables/Automotive/~/media/CA3AE7A7090C4493AB7746970BC0EA45.ashx
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2248
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon led 31, 2011 9:11 am

Podivejte se tady na kabel CYKY
http://www.prakab.cz/fileadmin/content/ ... e/CYKY.pdf
Ma urcite proti lankum nekolik vyhod. Ma to vice zil, tak to vyjde lacinejc, pekne se s nim dela, nepotrebuje na konec zadne koncovky do svorek a co je asi nejvetsi vyhoda ze je samozhaceci. Ty lanka se hodi hlavne tam kde by se to hybalo. To lanko pri stejnem prurezu ma vetsi prumer a nama to vic vrstev izolace jako ten CYKY. Protoze je kulaty, tak se pekne do acidurky utesni proti vode vyvodkou a nemusi se to tmelit.
Uživatelský avatar
dodo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 511
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dodo » pon led 31, 2011 10:52 am

Jenze uz jen kdyz si prectes pouziti:

Použití:
Kabely jsou určeny pro pevný rozvod elektrické energie v zemi
nebo ve volném prostředí bez jakéhokoliv mechanického
namáhání.


tak je videt ze na lod se to nehodi - na lod se doporucuje jen lanko jinak se to casem ulame.
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 418
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » pon led 31, 2011 11:29 am

ocituju sam sebe, resp. vyhlasku c. 223/1995 Sb, priloha 3, kapitola 4, clanek 4.01:
bahno píše:tak sem se kouknul a minimalni prurez podle predpisu je 0.5mm^2, tc cca 0,8mm prumer, povinne licna a pajeni je na rozdil od karavanu povoleno.

Takze pouzit CYKYnu je bez ohledu na to co si myslime duvod k nevydani revize/neschvaleni technicke zpusobilosti. CYSY, CSSS vyhovi.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2248
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon led 31, 2011 5:13 pm

Kdyz se to da do list, taknto namahane nebude. Jasne ze ne privod ktery se budeb hybat bse to nehodi. Muzemen tady debatovat donekonecna. Zavolal jste nekdo tomu revizakovi co dela pro SPS ??
Uživatelský avatar
Stanislav
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 450
Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: moře

Příspěvekod Stanislav » pon led 31, 2011 7:47 pm

demontovolal jsem el. rozvody na lodi kterou právě rekonstruuji. Všechny rozvody pevným drátem, lanka jenom k věcem na motoru (startování, alternátor, čidla) bylo to tak origo z německé loděnice, stáří 30 let. Ani v jedné krabici nebylo stopy po vyhřátí nebo nalomený drát. Tak nevim.
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon led 31, 2011 8:03 pm

když nevím, tak se podívám. proč se to zkurvilo nevím :mad:

http://aplikace.mvcr.cz/sbirka-zakonu/S ... na_smlouvy

vyhl 223/1995
KAPITOLA 4

ELEKTRICKEÂ ZARÏ IÂZENIÂ
4.01. VsÏeobecne pozÏadavky
4.01.1. Na plavidle je dovoleno pouzÏõÂvat elektrickeÂho rozvodu a elektrickyÂch zarÏõÂzenõÂ s napeÏtõÂm do 24 V.
Elektricky rozvod a elektricke spotrÏebicÏe musõ odpovõÂdat platnyÂm prÏedpisuÊm a normaÂm, ktere se jich
tyÂkajõÂ.
4.01.2. Pro rozvod elektricke energie se doporucÏuje pouzÏ õÂt dvouvodicÏove soustavy. V prÏõÂpadeÏ pouzÏ itõ jednovodic
Ïove soustavy muÊ zÏe byÂt lodnõ kovove teÏleso pouzÏito jako druhy vodicÏ za podmõÂnky bezpecÏnosti
zarÏõÂzenõ podle platnyÂch prÏedpisuÊ a norem. Na elektricky rozvod musõ byÂt pouzÏito meÏdeÏnyÂch vodicÏuÊ
s jaÂdry spletenyÂmi z draÂtkuÊ . PruÊ rÏezy vodicÏuÊ musõÂ odpovõÂdat maximaÂlnõÂmu proteÂkajõÂcõÂmu proudu. PruÊ rÏez
vodicÏe nesmõÂ byÂt mensÏõÂ nezÏ 0,5 mm2. VodicÏe musõÂ byÂt chraÂneÏny vhodnou izolacõÂ odolnou proti vodeÏ,
olejuÊm apod. podle mõÂsta jejich instalace. Konce vodicÏuÊ musõÂ byÂt paÂjeny nebo opatrÏeny ocÏky. PrÏõÂvody ke
spotrÏebicÏuÊm nebo zdrojuÊm energie mohou byÂt v prÏõÂpadeÏ potrÏeby provedeny ohebnyÂmi sÏnÏuÊ rami nebo
kabely s pryzÏovou nebo jinou vhodnou izolacõÂ odolnou proti vodeÏ, olejuÊm, teploteÏ apod. v provedenõÂ
podle mõÂsta jejich instalace.
4.01.3. Elektricky rozvod ma byÂt prÏõÂstupny a musõ byÂt dostatecÏneÏ chraÂneÏn proti mechanickeÂmu posÏkozenõÂ, vodeÏ,
olejuÊm, zvyÂsÏene teploteÏ apod. bud' polohou, ochrannyÂmi trubkami, nebo jinyÂm zpuÊ sobem. ElektrickyÂ
rozvod musõÂ byÂt veden ve vzdaÂlenosti veÏtsÏõÂ nezÏ 100 mm od mozÏnyÂch zdrojuÊ tepla a prÏimeÏrÏeneÏ chraÂneÏn.
4.01.4. Elektricky rozvod a elektricke spotrÏebicÏe musõ byÂt odolne proti vlhkosti a musõ mõÂt tepelneÏ staÂlou izolaci
a nesmõ se meÏnit jejich izolacÏnõ stav. V prÏõÂpadeÏ potrÏeby musõ byÂt elektricke spotrÏebicÏe (pozicÏnõ sveÏtla
apod.) ve vodoteÏsneÂm provedenõÂ.
4.01.5. VsÏechny proudove obvody elektrickeÂho rozvodu musõ byÂt naÂlezÏ iteÏ jisÏteÏny jisticÏi nebo pojistkami. JisticÏe
a pojistky nesmeÏjõÂ byÂt umõÂsteÏny ve stejneÂm prostoru plavidla spolecÏneÏ se spalovacõÂmi motory nebo jinyÂmi
zdroji tepla a jejich palivovyÂmi naÂdrzÏemi.
4.01.6. PruÊ chody elektrickyÂch vodicÏuÊ steÏnou, prÏepaÂzÏkou nebo vyÂztuhou musõÂ byÂt provedeny tak, aby nemohlo
dojõÂt k prodrÏenõÂ jejich izolace nebo k jineÂmu posÏkozenõÂ, nebo v prÏõÂpadeÏ potrÏeby vodoteÏsnyÂmi pruÊ chodkami.
4.01.7. Elektricke zarÏõÂzenõ ma byÂt instalovaÂno tak, aby byl zajisÏteÏn dostatecÏny prÏõÂstup k ovlaÂdacõÂm prvkuÊm a ke
vsÏem cÏaÂstem vyzÏadujõÂcõÂm obsluhu nebo pravidelnou prohlõÂdku.
4.01.8. Elektricka zarÏõÂzenõ nachaÂzejõÂcõ se na sklopnyÂch steÏzÏnõÂch nebo jinyÂch pohyblivyÂch cÏaÂstech plavidla musõÂ
byÂt prÏipojena k elektrickeÂmu rozvodu plavidla tak, aby vodicÏe, sÏnÏuÊ ry nebo kabely nepodleÂhaly posÏkozenõÂ
beÏhem sklaÂpeÏnõÂ steÏzÏneÏ a bylo je mozÏno rozpojit.
4.01.9. Elektricke zarÏõÂzenõ se nesmõ montovat ve vzdaÂlenosti mensÏõ nezÏ 75 mm od steÏn palivovyÂch naÂdrzÏ õÂ.
U topnyÂch elektrickyÂch zarÏõÂzenõÂ je trÏeba dodrzÏet CÏ SN 32 5700.
4.02. AkumulaÂtory
4.02.1. AkumulaÂtory musõ byÂt dobrÏe upevneÏny ke sveÂmu zaÂkladu nebo k akumulaÂtorove skrÏõÂni. AkumulaÂtory
mohou byÂt umõÂsteÏny jen v prostoraÂch nebo v uzavrÏenyÂch akumulaÂtorovyÂch skrÏõÂnõÂch dobrÏe odveÏtranyÂch
mimo prostor plavidla.
4.02.2. AkumulaÂtory nebo akumulaÂtorove skrÏõÂneÏ nesmeÏjõ byÂt umõÂsteÏny ve stejneÂm prostoru plavidla spolu se
zaÂzÏehovyÂmi motory a jejich palivovyÂmi naÂdrzÏemi nebo pod palivovyÂmi naÂdrzÏemi vzneÏtovyÂch motoruÊ cÏi
v jejich blõÂzkosti. V obytnyÂch prostoraÂch mohou byÂt akumulaÂtory umõÂsteÏny jen v akumulaÂtorovyÂch
skrÏõÂnõÂch. Ve strojovnaÂch se vzneÏtovyÂmi motory mohou byÂt akumulaÂtory zabudovaÂny jen na opacÏneÂ
straneÏ, nezÏ je palivova soustava.
4.02.3. VnitrÏnõÂ plochy akumulaÂtorovyÂch skrÏõÂnõÂ musõÂ byÂt dostatecÏneÏ chraÂneÏny (naprÏ. vhodnyÂm naÂteÏrem) proti
sÏkodliveÂmu puÊ sobenõÂ elektrolytu.
4.02.4. AkumulaÂtory oloveÏne a alkalicke nesmeÏjõ byÂt spolecÏneÏ umõÂsteÏny v jedne akumulaÂtorove skrÏõÂni nebo ve
spolecÏneÂm uzavrÏeneÂm prostoru plavidla.
4.02.5. Co nejblõÂzÏe k akumulaÂtoru musõÂ byÂt umõÂsteÏn odpojovacÏ. Mezi odpojovacÏem a akumulaÂtorem mohou byÂt
prÏipojeny automaticka cÏerpadla a jina havarijnõ zarÏõÂzenõÂ. Obvody teÏchto havarijnõÂch zarÏõÂzenõ musõ mõÂt
samostatne jisticÏe.
SbõÂrka zaÂkonuÊ cÏ. 223 / 1995
Uživatelský avatar
mboban
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 93
Registrován: stř črc 04, 2007 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod mboban » pon led 31, 2011 9:01 pm

Tak jsem si tady pročetl celé vlákno a rád bych se připojil s mojí zkušeností s krimplováním konektorů.
Jak jsem se dočetl, tak všichni radí před nebo po lisování konektrou licnu ocínovat. U nás ve firmě vyrábíme rozvaděče pro energetiku převážně s ochranami od Siemensu nebo ABB. Tito výrobci zakazují cínovat vodiče před nebo krimplováním konektorů. Asi vědí proč. A taky je fakt, že dnes v žádném autě, žádného výrobce nenajdete ocínované vodiče v konektorech.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2248
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon led 31, 2011 10:26 pm

Tak diky Davide. Je po dohadech.
Uživatelský avatar
Stanislav
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 450
Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: moře

Příspěvekod Stanislav » úte úno 01, 2011 9:03 am

Ten předpis je 15 let starej a to že je to v předpisu nemusí nevyhnutelně znamenat že je to nejlepší řešení. Jestli na předpisu pracovali stejní šikulové jako na vyhláškách o stáří povoleného přívěsného lodního motoru tak opět nevím.
david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte úno 01, 2011 10:41 am

no tak to máš teda těžký. :hmm:

ale rád bych viděl, jak krimpluješ CYKY a zvlášť, jak to bude držet.
rovněž štelování drátu do kontaktů a pididirek fórovejch světýlek, vypínačíčků, budíků a pod. bude pocuc
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2248
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte úno 01, 2011 12:46 pm

CYKY se nekrimpluje, dava se primo do svorek. Drzi to bez problemu. Jinak kabel, vodic nesmi proti vytrzeni drzet svorkovnice. Ten vodic u CYKY je dostatecne pevny a krimplovat jsem to nikdy nevidel, spis by to spoji ublizilo. . Nepotrebuje na sebe nejakou trubicku. Take pod sroub do svorkovnice jako je u acidurky se dava vodic jen z jedne strany, bez ocka ne jako jsme to delavali driv, Tim jak se to utahne, tak se sroubek trochu vyvrati a fungujeto jako zajisteni proti povoleni.
Jinak i na ta lanka existuji pajeci ocka ( jsou i krimplovaci ) a ty se letuji. To krimplovani se pouziva relativne kratkou dobu, driv se konce letovali. Mozna je to jen proto ze to krimplovani je rychlejsi.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 707
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 63
Bydliště: Metylovice

Příspěvekod Richard » úte úno 01, 2011 1:07 pm

Odborná zahraniční literatura, ABYC, česká norma, vše, co se mi dosud dostalo do ruky stanovují na lodní eletroinstalaci výhradně licny. Předpokládám, že toto vychází z nějaké zkušenosti a má to tedy svůj důvod. Proč kverulovat?
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2248
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » úte úno 01, 2011 2:07 pm

david píše:no tak to máš teda těžký. :hmm:

ale rád bych viděl, jak krimpluješ CYKY a zvlášť, jak to bude držet.
rovněž štelování drátu do kontaktů a pididirek fórovejch světýlek, vypínačíčků, budíků a pod. bude pocuc


Ja zareagoval ted jen na to krimlovani CYKY. To se nedela.

Nasel jsi predpis ze na lod jen licna, ok. Standa jen napsal jak to udelali profici v lodenici u lode co ma. Letama se ty predpisy, normy meni, za tech 40 let to bylo nekolikrat. Treba kdyz jsem zacinal tak se draty spojovali kroucenim kombinackama a drzi to dodnes. Vsechno co se delalo driv, neni nutne spatne. Mozna ze dnes se spis kouka aby to bylo co nejjednodusi a nejlacinejsi vic nez na kvalitu. Ted jsou v mode svorky BECO, kam drat jen zastrcis a nic se neutahuje. Tech jsem vycuzenejch videl uz dost i pri proudu do 1A. To bych si urcite do zadne instalace nedal.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti