Kde nakoupit el. vodiče pro lodní elektrorozvody?

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

david
moderátor
Příspěvky: 5081
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 120
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte úno 01, 2011 5:21 pm

Beda píše:
Ja zareagoval ted jen na to krimlovani CYKY. To se nedela.


jasný, že se nedělá - jak jsem ironicky napsal.

takže ale tím pádem nepřipojí ty všechny vypínače, budíky, čidla a další serepetičky, ze kterých nekoukají šroubky, ale jen placatý kontakty.
to v době stavby veterána z NDR ještě nebylo a dneska bys mohl použít tak vypínače do bytu a krabice na omítku - ty maj šroubky :roll:
Uživatelský avatar
Stanislav
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 450
Registrován: pát dub 25, 2008 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: moře

Příspěvekod Stanislav » úte úno 01, 2011 6:42 pm

Jenom pro upřesnění, loď staveli na zakázku ve Wilhelmshaven, což nebylo v NDR. Ocelová 13,7 m. Třeba poziční světla jsou napojena z krabice. Krabice je přišroubovaná cca 20 cm nad palubou. Prívod do krabice a dál ke světlům je drátem a ta krabice je bronzová.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2066
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » stř úno 02, 2011 10:45 am

Prijde mi ze drat by se dal pouzit jedine u lodi s nejakym vetsim vytlakem. Kdyz si predstavim 500kg clun jak nekde lita na vlnach, tak bych si na draty nevsadil ani nahodou.
Kdyz to bude nejaka fortelne udelana lod, ktera vazi 10x tolik, tak myslim ze drat bude OK, protoze jediny vibrace bude delat motor, zadny dalsi narazy se za rozumnych podminek nedaji ocekavat.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2066
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Pro zajemce o letecke kabely

Příspěvekod Viky_CZ » čtv úno 17, 2011 9:43 am

Toto jsem precetl z prijate faktury na kabely M22759/16:

AWG22 bily ......... 5.90,-/m - 200m za 1180,-Kc
AWG20 cerveny ... 8.90,-/m - 100m za 890,-Kc
AWG20 cerny ...... 8.90,-/m - 100m za 890,-Kc

Ceny bez DPH. Specifikace jsem uz nekde uvadel predtim.
Uživatelský avatar
kolovratek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 170
Registrován: pon zář 01, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Holice

Příspěvekod kolovratek » čtv úno 17, 2011 10:35 am

ČSN IEC 92-401 +A1 (326604)
Elektrické instalace na lodích - Část 401: Instalace a zkoušky kompletních zařízení.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2066
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » čtv úno 17, 2011 11:03 am

Informace 0. Nebud skoupej a dej aspon link.

Co tim chtel basnik rici?
Uživatelský avatar
kolovratek
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 170
Registrován: pon zář 01, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Holice

Příspěvekod kolovratek » čtv úno 17, 2011 11:50 am

elektrikářské normy nejsou na netu bezplatně. Ani k nahlédnutí. Takže nejlepší je revizní technik, jak se zde už psalo.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2066
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » čtv úno 17, 2011 12:09 pm

Mozna jsem tupej, ale nejak stale nedokazu vyhodnotit tvuj prispevek jako informaci.

To je jako by si lidem co zrovna v dilne resej jak opravit auto dal telefonni seznam at si najdou autoservis.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » čtv úno 17, 2011 12:16 pm

Takže platí tato norma z roku 1997? Dá se sehnat za 300, to se pomalu nevyplatí s tím někoho otravovat (revizáka) a rovnou si ji koupit. V cenách lodního příslušenství je to za pakatel.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2066
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » čtv úno 17, 2011 12:24 pm

Uz se zde probiraly predpisy tyto...

david píše:vyhl 223/1995
KAPITOLA 4

ELEKTRICKEÂ ZARÏ IÂZENIÂ


Jak to teda je? Domnival jsem se ze AWG20 se svymi 0.52mm2 je pro maly proudy OK.
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 423
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 15
Bydliště: Praha

Příspěvekod Lachtan » čtv úno 17, 2011 12:30 pm

Tak jsem přečetl, že baterka v lodi nesmí být uložena v obytné místnosti, podpalubí, kormidelně. Všechny půjčené lodě je měly pod postelí v salonu nebo kajutě. Můžu jako občan ČR na takové lodi plout nebo nedej bože si ji vůbec pořídit? Chtěl jsem si zrovna doťuknou autobaterku, ale znejistil jsem, zda k tomu nepotřebuji specialní osvědčení nebo přítomnost státního dohližitele.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2248
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » čtv úno 17, 2011 12:31 pm

Urcite se vyplati revizaka zavolat. Ta norma mohla mit nejake dodatky a to tezko zjistis.....trevizaci si to hlidaji.

To Kolovratek dohady jsou jestli licna a nebo drat a minimalni prurez. Jestlio tu normu mas. dej to sem vedet.

Zetak je revizak a tak jsem mu napsal.
Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2066
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » čtv úno 17, 2011 1:53 pm

Vono se staci dneska podivat na to jak nektery machri delaji vestavbu LPG do auta.... nejaky predpisy je nezajimaji a stejne to jezdi, na STK to nikoho netrapi.

Myslim ze kdyz se jedna o nejakou bezudrzbovou baterii, tak to neni takova krize jako ty stary hydry co plivaly siru na potkani, tak se to treba tise toleruje.
Uživatelský avatar
bahno
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 418
Registrován: stř zář 09, 2009 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Bozkov - 1NM od zdroje bramboraku

Příspěvekod bahno » čtv úno 17, 2011 2:09 pm

Lachtan píše:Tak jsem přečetl, že baterka v lodi nesmí být uložena v obytné místnosti, podpalubí, kormidelně. Všechny půjčené lodě je měly pod postelí v salonu nebo kajutě. Můžu jako občan ČR na takové lodi plout nebo nedej bože si ji vůbec pořídit? Chtěl jsem si zrovna doťuknou autobaterku, ale znejistil jsem, zda k tomu nepotřebuji specialní osvědčení nebo přítomnost státního dohližitele.

Kdepa ses to docet? Ja tu ctu neco jinyho:
4.02.1. Akumulátory musí být dobře upevněny ke svému základu nebo k akumulátorové skříni. Akumulátory mohou být umístěny jen v prostorách nebo v uzavřených akumulátorových skříních dobře odvětraných mimo prostor plavidla.

4.02.2. Akumulátory nebo akumulátorové skříně nesmějí být umístěny ve stejném prostoru plavidla spolu se zážehovými motory a jejich palivovými nádržemi nebo pod palivovými nádržemi vznětových motorů či v jejich blízkosti. V obytných prostorách mohou být akumulátory umístěny jen v akumulátorových skříních. Ve strojovnách se vznětovými motory mohou být akumulátory zabudovány jen na opačné straně, než je palivová soustava.

...

Na lodi je to jinak nez na malym plavidle, chce to cist spravnej kousek. Pokud si ale pujcujes lod, beru sve namitky zpet.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » čtv úno 17, 2011 2:34 pm

No to já budu muset baterku dát teda asi ven. V kajutě by být neměla a odvětrání odtamtud udělat mimo loď bude problém. Pod kokpitem mám jeden velkej úložnej prostor, kde mám palivovou nádrž + vedení a výfukový systém. A v pravym odděleným úložňáku mám zabudovanej benzinovej motor. Takže jinde místo nezbejvá. Doteď jsem měl baterku pod příďovým lůžkem, ale jelikož tam bude mít vlastní kajutu potomek, tak pod nim baterku nenechám.
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » čtv úno 17, 2011 4:20 pm

Ono by se taky mělo přihlížet ke druhu baterky.
ten předpis vychází z rizika které sebou nesou klasické olověné baterie s tekutým elektrolytem, to jsou stále všechny běžné autobaterie, i když ty bezúdržbové vypadají jako uzavřené, nejsou.
Problém jsou plyny unikající při nabíjení, které umí hezky bouchnout.
Pokud použijeme hermeticky zapouzdřené baterie nebo gelové, takové riziko tam není. Pak umístění pod lůžkem asi není problém. Ovšem nemluvím o předpisech ............
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Kde nakoupit el. vodiče pro lodní elektrorozvody?

Příspěvekod designer » čtv úno 17, 2011 7:50 pm

janekz píše:
Poradíte mi prosím nějaký obchod či firmu v ČR či okolí (anebo v HR/GR), kde bych mohl snadno, rychle, kvalitně a levně ;) nakoupit dráty, kabely a krimpy obdobné k výrobkům Ancor, FTZ, Merlin či Pacer?


diskuze pěkná, nemohli bychom se, přátelé, vrátit k původnímu dotazu? ;)
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2248
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pát úno 18, 2011 11:21 am

Nakoupis to v kazde prodejne s elektroinstalacnim materialem. treba
http://www.jakub.cz/
bude tech firem vic, ja chodim tam. Co nemaji. objednaji v ustrednim skladu. Najdes tam i kde maji prodejny. Kdyz se registrujes s zivnostenskym listem, prodavaji i za velkoobchodni ceny.

mel i dotaz:
Doplňující otázka: Nasměrujete mě na lodní elektrostandardy české či německé

proto se to tak rozjelo.

Jinak v te norme o lodich je psano o kabelech a slanenych vodiicich a tak se muze jak drat, tak lanko. Maji se pouzivat tezko zapalne a samozhaceci veci a to CYKY je. Kde nejsou mechanicke svorky doporucuji letovaci, nebo kompesni oka. Takze letovat se muze dal. Je to zakazane jen u hromosvodu na lodi.

Ta norma za 300,- asi jde. Elektronicka dbf vsech norem je pristupna za 3500,- kc/rok.....
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pát úno 18, 2011 12:11 pm

Napsal jsem jim, uvidíme.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2248
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » sob úno 19, 2011 10:32 pm

Tak jsem se zkousel podivat po prurezech silovych vodicu a podarilo se me najit ze ve strojich je minimum 0.75 mm2 a v bytovych rozvodech 1.5 mm2 . Takze 0.5 mm2 bude malo a treba kajuta bude spis bytovej rozvod, nez rozvod ve stroji. Tak by to chtelo dotaz na revizaka co dela lode.
Uživatelský avatar
vlr
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 37
Registrován: úte led 26, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Velešín

Příspěvekod vlr » ned úno 20, 2011 6:11 pm

Já jsem začal na podzim ve své lodi renovovat kuchyni. S tím padla původní elektrická instalace, protože musím přestěhovat spínací skříňku a něco chci udělat i jinak.
Spínací skříňku jsem koupil novou a zjistil, že kabely na ní mají označení UL-Style 1015 600V a jsou cínované. Teplotní odolnost je -30°C až +105°C. Našel jsem je např. tady: www.dda.cz. Bohužel prodávají pouze celé cívky.
Technické údaje k vodičům jsem čerpal na http://www.nktcables.cz/sitecore/conten ... leads.aspx. Tady jsou parametry např. k vodičům H07V-K, což jsou licny, které se dají sehnat v metráži. Jejich teplotní odolnost je ale jen -20°C až +70°C. Odolnější izolaci mají potom autovodiče, viz. například http://www.nktcables.cz/Product%20range ... e%20cables.
Zajímavé je, že na www.svb.de nabízejí vodiče H07VK s teplotní odolností -40°C až +105°C. Možná jde o překlep nebo to tak nakonec i je.
Nakonec jsem koupil autovodiče FLRY tady: http://www.autokabel.cz/index.php?cPath ... 5e116610a8. Teplotní odolnost je -40°C až +105°C. Největší průřez mají 2,5mm2 a nejsou cínované. Jelikož plánuji jezdit hlavně na jezerech, tak mi toto řešení vyhovuje a vyšší teplotní odolnost je určitou reservou. K baterce dám silnější průřez, ale sehnal jsem už jen H07VK.
Pokud někdo potřebuje větší mechanickou odolnost, bude asi lepší teflon, nebo vyzkoušet např. toto: http://www.elima.cz/obchod/product_info ... s_id=12291.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2248
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » ned úno 20, 2011 7:43 pm

V te norme o lodich je psano ze vodice odolne teplu jsou potreba tam kde ma elektrika nejakou dobu fungovat i pri pozaru. Kdyz se koupi takove vodice, nic se tim nezkazi, jen to bude o nejake koruny drazsi a asi zbytecne.
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 423
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 15
Bydliště: Praha

Příspěvekod Lachtan » ned úno 20, 2011 11:08 pm

Závidím Vám pánové, že jste na vše dva zapálení. V HR kupuji občas u Frkiče. U nás v KV elektro a občas v autopotřebách v Braníku vedle hasičskych revizáků. Chválím Vás, že chcete dodržet US normy ABYC, jsou dle mě trochu přísnější. Nepodaří se Vám to ve všem. Např. barvy vodičů. Je v tom trochu celosvětovej chaos vzniklý historicky, ale u nás jsem týden sháněl blbý červený kabel k baterce a nakonec jsem musel brát černý a okroužkovat si ho vulkanickou páskou. největší práce je to vše propočítat, předimenzovat a shánění materiálu. Studium už koukám máte za sebou. Pájet, pájet, pájet, ale dobře. Musí se to lesknout, vybrat správný poměr cínu, chladit /např. zdrátovanýma kombinačkama/, zejména u diod, nejste li si jisti nepájet v jejich blízkosti.
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2248
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 10
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Beda » pon úno 21, 2011 10:01 am

Vypada to jako sranda.....ale az nekdo rekne ze je to spatne a bude se to muset predelat, je po srande. I lod ktera nemusi mit revizi z elektriky ji ma mit OK. Muze to zajimat treba pojistovnu pri odskodneni pri pozaru zavinenem elektrikou a SPS pri technicke prohlidce.

K barvam....vedle naseho hrobu ma hrob jeden MUDR, tocila se mu obracene michacka, rekli mu prehod dva draty. Holt to ma svoji vahu.

Tahat sem normy USA neni dobre, ale evropske normy se harmonizuji. Uz to nemiva CSN ale EN.

Jeste k instalacim. Kdyz je instalace stara, podle drivejsich norem a jenom se neco rozsiruje, stare se muze nechat. Kdyz se dela rekonstrukce, musi se veci ktere nevyhovujou nove norme odstranit.

jsou tady dohady...letovat...neletovat...licna..drat, ale nikdo se nepodiva do platne normy.

Porad se nedovede pochopit ze izolace odolna vyssi teplote neni proto aby chranila lod pred ohnem od kabelu ( to zajisti spravna montaz a jisteni ) , ale aby elektrika fungovala co nejdele i pri pozaru, na jachte treba vysilacka.

Urcite i po vode maji plout jen lode co odpovidaji pozadavkum. Do stavby lode date statisice a tady se potom dohadujete jestli dat vodic 0.5mm2 za 5,- kc a nebo 1 mm2 za 7,-kc.............
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1725
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » ned úno 27, 2011 1:40 pm

Píše se tu o kabelech FLRY ale to jsou jen jednožilové autokabely. Dělá se něco podobného i ve vícežilovém provedení, budu tahat kabeláž stěžněm a rád bych měl čtyři žíly v jedné izolaci, aby mi pak dole ze stěžně koukal jen jeden kabel a né čtyři.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti