Alternator a dobíjení různých typů akumulátorů
Moderátoři: vilma, Pepa, smike
Alternator a dobíjení různých typů akumulátorů
Potřebuji nahradit můj stávající alternátor silnějším a z důvodu velmi malého prostoru mě zaujal tento: http://www.streetsideauto.com/p/powermaster-denso-8172/ ,ale nevím,co znamená ten jednodrátový systém,lzeli ho použít,když mám dvě baterie dobíjené přes diodový oddělovač.Jak je tento alternator buzený?Jak se zapojuje?Měřil jsem napětí na kontaktu,kam se alternator na tom oddělovači připojuje a je tam v klidu jen asi 3,5V.Mohl by mi někdo,prosím,poradit?
Diodový oddělovač bude v tomto případě způsobovat to, že baterie budou nabíjeny menšim napětím, jen asi 13.3 V místo 14 V, které potřebují k úplnemu nabití. Třívodičové provedení alternátorů má navíc referenční vstup napětí, který se připojuje k tomu určenému výstupu diodoveho oddělovače a alternátor potom generuje napětí, které je vyšší o úbytek napětí na diodovém oddělovači. Tento úbytek je typicky 0,7 V a tak v připade, že jsou baterie plně nabity, dodává alternátor napětí kolem 14 + 0,7 = 14,7 V. Toto napětí může o par desetin voltů kolísat podle nastavení alternátoru a podle teploty. Doporučuji proto v tomto případě použít jiný alternátor, který bude mit vstup pro referenční napěti. Druhou možností by bylo nastavit vyšší napěti přímo na alternátoru, ale většina alternátorů toto nastavení jednoduchým způsobem neumožňuje a jejich výstupní napětí je výrobcem nastaveno napevno.
- fishmaster
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 755
- Registrován: úte bře 09, 2010 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Libčice na Vltavou
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
shooter píše:A co nechat alternátor tak jak je a diody vyházet a nacpat tam schotkyho diody maj úbytek cca 0.2 V Je to nejschudnejsi myslím.
Šutrák
ať hledám jak hledám, tak 0,2V a aspoň 15A jsem nenašel
http://www.gme.cz/schottkyho-diody/
Děkuji moc za reakce,ještě bych trochu přiblížil situaci:V současné době mám na motoru jakýsi paskvil v podobě alternátoru bez buzení s permanentními magnety,který podle dodavatele měl údajně dávat 20A,ale v praxi dává při 3/4nových otáčkách pouze tak 4A,což mi v podstatě nepokryje ani spotřebu navigačních světel.Bohužel je tento alternátor zasazen přímo do motoru (15HP Kubota) a tak se chci pokusit vymyslet nějaký držák a někam dát normální alternátor.Na motoru je však velmi málo místa,proto potřebuji něco hodně malého.V porovnání s tou hrůzou,kterou tam mám,mi přišlo 50A jako úplně suprové.Na tom diod. odělovači mám dojem,že jsou pouze 3 kontakty(Alt+Bat1+Bat2),nevím,kam bych připojil ten referenční kabel?A mohli byste,prosím,vysvětlit zapojení s těmi Shottkyho diodami,ten název slyším prvně?
- fishmaster
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 755
- Registrován: úte bře 09, 2010 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Libčice na Vltavou
No nevím jestli nějaké diody pomůžou.Výstupní napětí je určené regulátorem,který výstup reguluje buzením rotoru.Maximální proud zase průřezem vinutí,takže diody s nižším úbytkem napětí vlastně ničemu nepomůžou.
Pokud zvýšíme napětí na dobíjení,například úpravou regulace,tak při malé zátěži riskujeme přebíjení akumulátoru a při zátěži vyšší,než je maximální výkon alternátoru dojde k poklesu napětí a nedobíjení.Prostě bych doporuřil to co jsi našel,nebo něco podobného z automobilu.Tam se v případě poruchy budou lépe shánět díly.
Ten takzvaný budící vodič je většinou zapojen přes kontrolku dobíjení.To znamená kontakt č.15 spínané plus (klíčkové) do kontrolky dobíjení a od ní na alternátor(většinou kontakt D plus).Na lodích jsem ho viděl zapojen přes odpor místo kontrolky.Funkční je oboje,ale kontrolka mi přijde výhodnější.
Pokud zvýšíme napětí na dobíjení,například úpravou regulace,tak při malé zátěži riskujeme přebíjení akumulátoru a při zátěži vyšší,než je maximální výkon alternátoru dojde k poklesu napětí a nedobíjení.Prostě bych doporuřil to co jsi našel,nebo něco podobného z automobilu.Tam se v případě poruchy budou lépe shánět díly.
Ten takzvaný budící vodič je většinou zapojen přes kontrolku dobíjení.To znamená kontakt č.15 spínané plus (klíčkové) do kontrolky dobíjení a od ní na alternátor(většinou kontakt D plus).Na lodích jsem ho viděl zapojen přes odpor místo kontrolky.Funkční je oboje,ale kontrolka mi přijde výhodnější.
- fishmaster
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 755
- Registrován: úte bře 09, 2010 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Libčice na Vltavou
Pokud máš na diesel čerpadle cívku odpojující palivo,tak dej žárovku cca.5w mezi ni a buzení alternátoru.Zapneš klíček žárovka svítí,nastartuješ zhasne.
Jinak ten systém od výrobce je použit v hodně motorkách.Nejedná se o dynamo,ale o klasický generátor s permanentními magnety s obrácenou polarizací.Výstup je střídavý a je potřeba ho usměrnit.Regulace je většinou použitá tzv. ztrátová.U motorek to funguje docela dobře a těch 20A to dá v pohodě.Možná tam budeš mít tu regulaci požkozenou.Tyto generátory bývají jedno,dvou,i třífázové.Regulace se dá zakoupit na www.vape.cz ale musíš znát typ generátoru dle stavby.Zkus nějakého autoelektrikáře v tvém okolí.Ten by to měl být schopen proměřit a určit,jestli je chyba ve výkonu jako takovém od výrobce,nebo je někde porucha.
Jinak ten systém od výrobce je použit v hodně motorkách.Nejedná se o dynamo,ale o klasický generátor s permanentními magnety s obrácenou polarizací.Výstup je střídavý a je potřeba ho usměrnit.Regulace je většinou použitá tzv. ztrátová.U motorek to funguje docela dobře a těch 20A to dá v pohodě.Možná tam budeš mít tu regulaci požkozenou.Tyto generátory bývají jedno,dvou,i třífázové.Regulace se dá zakoupit na www.vape.cz ale musíš znát typ generátoru dle stavby.Zkus nějakého autoelektrikáře v tvém okolí.Ten by to měl být schopen proměřit a určit,jestli je chyba ve výkonu jako takovém od výrobce,nebo je někde porucha.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
šel bych cestou menšího odporu a vybíral něco, co pasuje - tady:
http://www.ebay.com/itm/New-alternator- ... 6190697604
http://www.fleetalternatorstarter.com/a ... ubota.html
http://www.dbelectrical.com/p-3638-new- ... m0001.aspx
ten s perm. magnety by měl dávat 14 - 18A
http://www.ebay.com/itm/New-alternator- ... 6190697604
http://www.fleetalternatorstarter.com/a ... ubota.html
http://www.dbelectrical.com/p-3638-new- ... m0001.aspx
ten s perm. magnety by měl dávat 14 - 18A
Pokud je situace taková, že chceš stávající generátor ponechat a jen připojit nový alternátor, novým alternátorem dobíjej jen přímo bez diodového oddělovače servisní baterii a stávající generátor by měl stačit na dobíjeni startovací baterie. A ještě pro úplnost: 3 volty, které jsi naměřil na diodovém oddělovači vznikly jen díky nedokonalosti diod v oddělovači, kterými protéká maličký proud i v obráceném (závěrném) směru. Tento proud je však tak malý, že nemá na funkci dobíjení absolutně žádný vliv. Funkce buzení alternátoru je řešená jinak (alternátor si vygeneruje vlastní budící proud diky zbytkovému magnetismu). To, že diodový oddělovač, který máš v lodi má jen 3 vývody je také možné, na trhu jsou i modely diodových oddělovačů bez diody pro referenční vstup alternátoru. Pravděpodobně je stávající generátor nastaven už na vyšší napětí. Nebo možná také ne a vyrábí napětí jen 14 V. Na několika lodích i tovární výroby už jsem se s tím také setkal. V tom případě však při použití diodového oddělovače se baterie nabijí jen na cca poloviční kapacitu. Možná by nebylo na škodu změřit výstupní napětí stávajícího generátoru za chodu motoru a při nominálních otáčkách. Toto napětí nejlépe změříš na vstupu diodového oddělovače, protože ten při chodu motoru narozdíl od generátoru nevibruje. Pokud naměříš jen cca 14 V, zkus úplně odpojit diodový oddělovač a startovací baterii nabíjet přímo ze stávajícího generátoru. Ještě ale potom raději ověř ampérmetrem, zda se startovací baterie zpětně přes generátor nevybíjí při vypnutém motoru. Případě, že tomu tak bude, opětovné zapojení diodového oddělovače tomuto zpětnému vybíjení zabrání ale startovací baterie nebude nikdy úplně nabitá (samozřejmě za předpokladu, že výstupní napětí generátoru bude jen voltů. Aby nebylo měření výstupního napětí zkresleno, je potřeba jej měřit při úplně nabitých bateriích, ať už předem nabitých dobíječkou nebo po několikahodinovém nabíjení motorem. Ale jak tak koukám na to, co jsem napsal, možná je celá postup pro lajka příliš složitý. Pokud stávající nabijení startovací baterie dobře funguje, nic neodpojuj a jen připoj nově nainstalovaný alternátor přímo na servisní baterii (až za diodový oddělovač). Bude tak zároveň zajištěno i záložní nabíjení servisní baterie v případě poruchy nového alternátoru či poruchy jeho pohonu například důsledkem prasknutí řemenu.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
martin63 píše:Funkce buzení alternátoru je řešená jinak (alternátor si vygeneruje vlastní budící proud diky zbytkovému magnetismu).
Ještě ale potom raději ověř ampérmetrem, zda se startovací baterie zpětně přes generátor nevybíjí při vypnutém motoru. Případě, že tomu tak bude, opětovné zapojení diodového oddělovače tomuto zpětnému vybíjení zabrání ale startovací baterie nebude nikdy úplně nabitá (samozřejmě za předpokladu, že výstupní napětí generátoru bude jen voltů.
Ale jak tak koukám na to, co jsem napsal, možná je celá postup pro lajka příliš složitý
no hlavně píšeš voloviny.
alternátor je známej nulovou remanencí, tak že se sám nenabudí jako to dělalo dynamo.
( proto nejde dneska auto s úplně vybitou baterkou roztlačit a s dynamem to šlo )
do generátoru se baterka nemá co vybíjet, to by musely být v háji diody,
max. napětí by mělo být až 14,7 V - ne 14V , a taky podle typu baterky
baterka nabitá na 14V nemá jen polovinu kapacity
V případě, že stávající motor používá alternátor Kubota se stejnosměrným buzením (viz. link na www.ebay.com, který poslal david), tak tento generátor téměř jistě generuje jen 14 V a téměř jistě se do něj nebude vybíjet baterie při vypnutém motoru, pokud odpojíš diodový oddělovač a budeš jím nabíjet startovací baterii přímo. Výhodou tohoto řešení by byla na maximum nabitá startovací baterie ale na druhou stranu přijdeš o automatickou zálohu nabíjení servisní baterie. To zas ale není až taková tragédie a v případě poruchy jednoho z alternátorů můžeš nabíjet obě baterie současně jejich paralelním propojením. Doporučuji tedy odpojit diodový oddělovač, startovací baterii nabíjet vestavěným alternátorem Kubota a servisní baterii nabíjej nove instalovaným alternátorem. Nevím, zda je elektroinstalace na Tvé lodi dílem profesionála či nikoliv, ale jsem si téměř jist, že baterie se nikdy při použití tohoto typu alternátoru a diodového oddělovače nenabily na víc než 50 %. Ale jak už jsem psal v předchozím příspěvku, setkal jsem se s tímto stavem už i na charterových lodích tovární výroby.
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
dal jsem link na ebay na alternátor BUZENEJ PERMANENTNÍMI MAGNETY, NIKOLI STEJNOSMĚRNÝM BUZENÍM.
jako takovej to bude zdroj velmi měkkej, tedy i s napětím hravě přes 18V při malým odběru - zatížení.
tedy si v podstatě sám poradí s voltdropem diod, kdy s dobitostí baterky jde I dolů a tím může U nahoru.
jako takovej to bude zdroj velmi měkkej, tedy i s napětím hravě přes 18V při malým odběru - zatížení.
tedy si v podstatě sám poradí s voltdropem diod, kdy s dobitostí baterky jde I dolů a tím může U nahoru.
Teď jsem se vrátil z plavby,při vyplutí byly baterie nabité na 12,6V,po 20ti minutách plavby jsem se šel podívat na budík a ukazoval 16,1V,byl cítit od baterie vodík,tak jsem rozsvítil poziční světla a v ten moment spadlo napětí zpět na 12,6V.Při těch 16ti voltech podle ampérmetru lezly do baterky jen cca necelé 2A.
Tak možná bude problém v něčem jiném,než jen v síle zdroje,jen nevím v čem.Jestli v té regulační krabičce(měla by být údajně nová),nebo jestli by měl stejný efekt špatný kontakt někde na kabeláži?Zkoušel jsem různě hýbat kabelama,ale nic se neměnilo.
Jinak původně jsem chtěl v případě nového alternátoru stávající odpojit,aby mi neubíral výkon motoru,ale možná je to zanedbatelné.U toho 50ti ampérového počítám,že mi sebere tak 1,5-2 koně,je to tak?
Tak možná bude problém v něčem jiném,než jen v síle zdroje,jen nevím v čem.Jestli v té regulační krabičce(měla by být údajně nová),nebo jestli by měl stejný efekt špatný kontakt někde na kabeláži?Zkoušel jsem různě hýbat kabelama,ale nic se neměnilo.
Jinak původně jsem chtěl v případě nového alternátoru stávající odpojit,aby mi neubíral výkon motoru,ale možná je to zanedbatelné.U toho 50ti ampérového počítám,že mi sebere tak 1,5-2 koně,je to tak?
-
- moderátor
- Příspěvky: 5887
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
baterie měly 12,6 před nastartováním? pokud ano, jsou nabité na 100%. pak by zřejmě nechodila regulace a napětí lezlo nahoru z důvodu jak jsem psal minule.
nebo jsou baterky grogy, nejdou nabít a hned vařej vodu.
v drátech chyba asi nebude, ideál trvale do baterky je cca 13,6 - 14V
altík by ti vzal 1,5 koně (ani ne) pouze v případě, že by šel na plno, a to trvá obvykle řádově minuty, a pak jde s výkonem dolů. tedy pokud nemáš trvale nějakej pekelnej odběr
nebo jsou baterky grogy, nejdou nabít a hned vařej vodu.
v drátech chyba asi nebude, ideál trvale do baterky je cca 13,6 - 14V
altík by ti vzal 1,5 koně (ani ne) pouze v případě, že by šel na plno, a to trvá obvykle řádově minuty, a pak jde s výkonem dolů. tedy pokud nemáš trvale nějakej pekelnej odběr
Baterky jsou půl roku staré,i po třech týdnech,kdy jsem u lodi nebyl,držely stejné napětí jako předtím,v těch problém asi nebude.Odběr si momentálně nemůžu dovolit téměř žádný,natož pak pekelný
,ale už bych chtěl zase zažít ten pocit,kdy bych mohl už za šera rozsvítit a nemusel se bát,že po plavbě budou baterky v horším stavu než před vyplutím.Ta regulace se dá asi vyzkoušet jen výměnou za jinou,nebo je jiný způsob diagnostiky?

- fishmaster
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 755
- Registrován: úte bře 09, 2010 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Libčice na Vltavou
Nebudu zde soudit jiné dva uživatele,ale oba mají pravdu.
Klasický alternátor takový jaký je v autě se zcela vážně sám nabudí otáčkami.Jde o zbytkový magnetizmus v rotoru,který stačí na vybuzení.Mezi autoelektrikáři bylo známé tzv. otočení rotoru alternátoru.Provádělo se na zkušební stolici připojením obrácené polarizace na komutátor.
Zase za klidového stavu není možné u jakéhokoliv systému samovolné vybíjení baterie přes jakýsi diodový můstek,nebo kvůli typu generátoru,toby to kurňa výrobce tak blbě nevyráběl.
Pokud naměříš v klidu 3V na straně alternátoru,tak máš někde chybu.Za normálních podmínek to není možné.Diody neznají nedokonalost.Znají pouze poruchu,nebo chybu v zapojení.To je vlastnost všech polovodičů.
Má odpověď zní najdi si v okolí schopného autoelektrikáře.
Klasický alternátor takový jaký je v autě se zcela vážně sám nabudí otáčkami.Jde o zbytkový magnetizmus v rotoru,který stačí na vybuzení.Mezi autoelektrikáři bylo známé tzv. otočení rotoru alternátoru.Provádělo se na zkušební stolici připojením obrácené polarizace na komutátor.
Zase za klidového stavu není možné u jakéhokoliv systému samovolné vybíjení baterie přes jakýsi diodový můstek,nebo kvůli typu generátoru,toby to kurňa výrobce tak blbě nevyráběl.
Pokud naměříš v klidu 3V na straně alternátoru,tak máš někde chybu.Za normálních podmínek to není možné.Diody neznají nedokonalost.Znají pouze poruchu,nebo chybu v zapojení.To je vlastnost všech polovodičů.
Má odpověď zní najdi si v okolí schopného autoelektrikáře.
- bokal
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 528
- Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Třinec
Davide, nejsou jasné protiklady, kdy jednou píšeš, že je potřebné napětí 14,7V a pak 13,6-14.
Automobilové alternátory by měly mít vždy regulátor na 14 V, v praxi max do 14,4. Zřejmě se počítá s nějakými úbytky. Každopádně ideál je 14V na baterce. Vychází se s dlouhodobého nabíjení, nelze srovnávat s nabíječkou ze sítě.
Ta úprava na 14,7V by byla vhodná, pokud je mezi altík a baterku vřazena rozdělovací dioda, na níž je úbytek 0,6-0,8V. Ta úprava spočívá ve vřazení jedné diody do spoje mezi výstupem pro napájení regulátoru, tím stoupne napětí na B+ právě o úbytek na diodě.
Není to ovšem činnost pro laika, různé typy altíků se liší vnitřním zapojením.
Jinak bych ještě uvedl na pravou míru systém buzení alternátoru.
Všechny typy se budí z vlastního zdroje, nejčastěji pomocného usměrňovače (3 malé diody) Je schopen se nabudit sám zbytkovým magnetizmem při určitých otáčkách cca 2500 ot.
Aby se nabudíl rychleji, už od 1000 ot., je mu pomoženo malým proudem přes kontrolní žárovku nebo odpor.
Ten předbuzovací proud je cca 0,2A, pak se už "chytne" a budí se sám, při max. buzení cca 3,5A
Nápad, nahradit originální usměrňovač v altíku nějakým externím ze Schotkyho diod mi přide jako špatný vtip a je matoucí pro toho, kdo to vezme vážně. Pitrsi, doporučuji se touto myšlenkou nezabývat.
Alternátory malého výkonu - 50A jsou k dostání z meších aut poměrně malých rozměrů.
Dost se jich najde třeba na aukro.cz.
Automobilové alternátory by měly mít vždy regulátor na 14 V, v praxi max do 14,4. Zřejmě se počítá s nějakými úbytky. Každopádně ideál je 14V na baterce. Vychází se s dlouhodobého nabíjení, nelze srovnávat s nabíječkou ze sítě.
Ta úprava na 14,7V by byla vhodná, pokud je mezi altík a baterku vřazena rozdělovací dioda, na níž je úbytek 0,6-0,8V. Ta úprava spočívá ve vřazení jedné diody do spoje mezi výstupem pro napájení regulátoru, tím stoupne napětí na B+ právě o úbytek na diodě.
Není to ovšem činnost pro laika, různé typy altíků se liší vnitřním zapojením.
Jinak bych ještě uvedl na pravou míru systém buzení alternátoru.
Všechny typy se budí z vlastního zdroje, nejčastěji pomocného usměrňovače (3 malé diody) Je schopen se nabudit sám zbytkovým magnetizmem při určitých otáčkách cca 2500 ot.
Aby se nabudíl rychleji, už od 1000 ot., je mu pomoženo malým proudem přes kontrolní žárovku nebo odpor.
Ten předbuzovací proud je cca 0,2A, pak se už "chytne" a budí se sám, při max. buzení cca 3,5A
Nápad, nahradit originální usměrňovač v altíku nějakým externím ze Schotkyho diod mi přide jako špatný vtip a je matoucí pro toho, kdo to vezme vážně. Pitrsi, doporučuji se touto myšlenkou nezabývat.
Alternátory malého výkonu - 50A jsou k dostání z meších aut poměrně malých rozměrů.
Dost se jich najde třeba na aukro.cz.
- fishmaster
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 755
- Registrován: úte bře 09, 2010 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Libčice na Vltavou
Dobíjení 12V baterie se dá rozlišit dle typu baterie.Klasická olověná potřebuje 13,8-14,2 voltů.Jsou ovšem dnes na trhu baterie (např.VRLA) které potřebují napětí 14,5v s minimálním kolísáním.Takže vlasně má pravdu i David.
Myslím,že naše ryze profesionální debata nikomu zde neprospěje.Já říkám použít baterie v klasickém paralelním zapojení s možností oddělení pomocí odpojovače.Diodový oddělovač bude jen zlobit.Jde i jiné technické řešení,kdy při dostatečném nabití baterie se zdroj automaticky přepojí na druhou baterii,a v případě stejného vybití nabíjí současně obě,ale v jednoduchosti je síla obzvlášť na lodi,kde je servis daleko.Takže odpojovač a po opravě zachovat stávající dobíjení.
Není ale špatná myšlenka dobíjení zdvojené a každou baterii jedno.Počítej s tím,že ti alt sebere asi 1,5-2PS,které ti mohou někde chybět.
Myslím,že naše ryze profesionální debata nikomu zde neprospěje.Já říkám použít baterie v klasickém paralelním zapojení s možností oddělení pomocí odpojovače.Diodový oddělovač bude jen zlobit.Jde i jiné technické řešení,kdy při dostatečném nabití baterie se zdroj automaticky přepojí na druhou baterii,a v případě stejného vybití nabíjí současně obě,ale v jednoduchosti je síla obzvlášť na lodi,kde je servis daleko.Takže odpojovač a po opravě zachovat stávající dobíjení.
Není ale špatná myšlenka dobíjení zdvojené a každou baterii jedno.Počítej s tím,že ti alt sebere asi 1,5-2PS,které ti mohou někde chybět.
Aukro už jsem prolezl,ale nikde nejsou rozměry
Byl jsem už i na pár vrakovištích,ale zatím nic dostatečně malého jsem nenašel.Pokud bych chtěl měnit tu regulaci,tak když z alternátoru vedou dva kabely,znamená to,že potřebuji jednofázovou?Ten oddělovač baterií je také skoro nový,to napětí 3V na kontaktu k alternátoru je tam od začátku,má tam určitě být 0V?Jak jsem psal,baterky se ani po dlouhém stání nijak nevybíjejí.Autoelektrikáře jsem už sháněl,ale zatím se do toho nikomu moc nechtělo,zítra možná jeden přijde,tedy jestli mu prý zbyde čas,tak třeba budu o něco moudřejší.

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host