Elektrocentrála na lodi nejen na nabíjení
Moderátoři: vilma, Pepa, smike
Elektrocentrála na lodi nejen na nabíjení
Mám dotaz, viděl jsem v květnu jak asi němciměli vzadu na platu elektroagregát elektrocentrálu benzínovou a tak jsem se díval po nějakých levných ty ale dávají max 720W pokud se bavím o ceně do 2000Kč což je odost lepší a skladnější než solarko ale zase se dá použít asi jen chvilku ikdyž je hlučnost cca 82 dB moje otázka zní
1/ Kolik wat si bere lod ze sítě pokud je napojena v marině?
2/ kolika amperova je nabíječka instalovaná v lodi?
3/ Máte vypozorováno kolik bere lednice když jede z baterek? (ampery)
například einhel na aukro nova se zarukou 1990Kč
Tato benzínová dvoutaktní elektrocentrála značky UnitedPower má nadproudovou ochranu a na jednu nádrž, která má obsah 4 litrů vydrží 5,8 hodin. Trvalý výkon je 650 wattů a maximální výkon 720 wattů. Hladina hluku se pohybuje kolem 88 decibelů a celá elektrocentrála váží 20,5 kilogramu. Je vybavena elektropanelem se zásuvkou a pojistkou.
Specifikace
2-taktní motor
Nadproudová ochrana
Provozní doba na 1 nádrž 5,8 hod
Hmotnost 20,5 kg
Trvalý výkon 650 W
Max. výkon 720 W
Napětí ~230V
Hladina hluku 88 dB
Nádrž 4 l
PS jedem na 21 dni v srpnu
1/ Kolik wat si bere lod ze sítě pokud je napojena v marině?
2/ kolika amperova je nabíječka instalovaná v lodi?
3/ Máte vypozorováno kolik bere lednice když jede z baterek? (ampery)
například einhel na aukro nova se zarukou 1990Kč
Tato benzínová dvoutaktní elektrocentrála značky UnitedPower má nadproudovou ochranu a na jednu nádrž, která má obsah 4 litrů vydrží 5,8 hodin. Trvalý výkon je 650 wattů a maximální výkon 720 wattů. Hladina hluku se pohybuje kolem 88 decibelů a celá elektrocentrála váží 20,5 kilogramu. Je vybavena elektropanelem se zásuvkou a pojistkou.
Specifikace
2-taktní motor
Nadproudová ochrana
Provozní doba na 1 nádrž 5,8 hod
Hmotnost 20,5 kg
Trvalý výkon 650 W
Max. výkon 720 W
Napětí ~230V
Hladina hluku 88 dB
Nádrž 4 l
PS jedem na 21 dni v srpnu
předpokládám běžná lod např Y37,lednice nevím ale třeba ta žravější, jde spíše o určení zda těch 720w na dobití baterií a krmení lednice bude stačit benzinovymagregatem spotřeba 1l na hodinu
a nebo ve finále je lepší pobublat hodinu lodí cena cca 5l nafty na hodinu (tipuju)
rozdíl 1 litr naturalu a cca 5l nafty na hodinove bublani je patrný ale ne komfortní
20kg agregát a hlučnost s chodem spojená
lod je charterovka tušim 2004 rv
baterky asi nebudou nove, vybavení spíše žárovky, ale jde spíše o lednici a nrtuším zda je přes měnič nebo 12V, planujem spíše zatoky mimo mariny takže dobíjení asi nebude dostupné
a nebo ve finále je lepší pobublat hodinu lodí cena cca 5l nafty na hodinu (tipuju)
rozdíl 1 litr naturalu a cca 5l nafty na hodinove bublani je patrný ale ne komfortní

20kg agregát a hlučnost s chodem spojená
lod je charterovka tušim 2004 rv
baterky asi nebudou nove, vybavení spíše žárovky, ale jde spíše o lednici a nrtuším zda je přes měnič nebo 12V, planujem spíše zatoky mimo mariny takže dobíjení asi nebude dostupné
Naposledy upravil(a) prcekee dne ned črc 22, 2012 2:38 pm, celkem upraveno 3 x.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
1/ Kolik wat si bere lod ze sítě pokud je napojena v marině?
2/ kolika amperova je nabíječka instalovaná v lodi?
3/ Máte vypozorováno kolik bere lednice když jede z baterek? (ampery)
Odpoved bude asi pro kazdou lod jina. Spis by to chtelo napsat typ lode a nekdo napise kolik hodin na ni bezi lednicka bez dobijeni. Take hodne bude zalezet na stavu AKU, jestli jsou nove a nebo pred koncem zivota. Jsou na nich samolepky s rokem vyroby.
V lodi kdyz nema zabudovany agregat na 230V budou vsechny spotrebice na 12V, nebo pres invertor 12V/230V a vse bude napajene z AKU. Tak ze site to vezme tolik, kolik vezme nabijecka. Delaji se
i lednicky s trojkombinaci, 12V/230V/PB. Potom pri napajeni ze site muze jit prepnout na 230V, ale to nemusi byt na kazde lodi. Jine to bude na 6m lodi na na 15m. Nove lodi uz budou mit osvetleni z LED, stare budou mit zarovky.
Kolik vezme PHM lodni motor a kolik vezme agregat? Pokud nepoplujes nekolik mesicu, tak bych to neresil. Jedine pokud bys mel pro agregat i jine vyuziti nez jen lod. Ten agregat urcite na vlastni lodi.
PHM na dobijeni motorem jachty urcite nebudou v nakladech velka polozka.
Pisou u toho agregatu 650W, lednicku to utahne a nejakych 40A do AKU take. Ten vyssi vykon je jen kratkodobe, aby to preklenulo treba rozbeh lednicky atd. co ma vetsi proudovej naraz pri rozbehu.
Ten lodni motor urcite pri nabijeni nevezme 5 litru nafty, to by asi musela byt tak vetsi lod a plout na plny plyn. . Muze jit v otackach jen neco nad volnobehem a nemusi tocit lodnim sroubem. Ta spotreba se u takove lodi moc lisit nebude.
Ono mozna pivo na jachte bude casem problem. V nasi TV ukazali jak policie na morave delala razie na lode a davala foukat.
2/ kolika amperova je nabíječka instalovaná v lodi?
3/ Máte vypozorováno kolik bere lednice když jede z baterek? (ampery)
Odpoved bude asi pro kazdou lod jina. Spis by to chtelo napsat typ lode a nekdo napise kolik hodin na ni bezi lednicka bez dobijeni. Take hodne bude zalezet na stavu AKU, jestli jsou nove a nebo pred koncem zivota. Jsou na nich samolepky s rokem vyroby.
V lodi kdyz nema zabudovany agregat na 230V budou vsechny spotrebice na 12V, nebo pres invertor 12V/230V a vse bude napajene z AKU. Tak ze site to vezme tolik, kolik vezme nabijecka. Delaji se
i lednicky s trojkombinaci, 12V/230V/PB. Potom pri napajeni ze site muze jit prepnout na 230V, ale to nemusi byt na kazde lodi. Jine to bude na 6m lodi na na 15m. Nove lodi uz budou mit osvetleni z LED, stare budou mit zarovky.
Kolik vezme PHM lodni motor a kolik vezme agregat? Pokud nepoplujes nekolik mesicu, tak bych to neresil. Jedine pokud bys mel pro agregat i jine vyuziti nez jen lod. Ten agregat urcite na vlastni lodi.
PHM na dobijeni motorem jachty urcite nebudou v nakladech velka polozka.
Pisou u toho agregatu 650W, lednicku to utahne a nejakych 40A do AKU take. Ten vyssi vykon je jen kratkodobe, aby to preklenulo treba rozbeh lednicky atd. co ma vetsi proudovej naraz pri rozbehu.
Ten lodni motor urcite pri nabijeni nevezme 5 litru nafty, to by asi musela byt tak vetsi lod a plout na plny plyn. . Muze jit v otackach jen neco nad volnobehem a nemusi tocit lodnim sroubem. Ta spotreba se u takove lodi moc lisit nebude.
Ono mozna pivo na jachte bude casem problem. V nasi TV ukazali jak policie na morave delala razie na lode a davala foukat.
Co prosím tě vymýšlíš?
Na vlastní loď určitě ano, ale na charter to je vyhozená investice. Vestavěný motor dodává potřebný proud do baterií už při 1000 - 1200 otáčkách a může brát do 2l. Chceš napájet nějaké přístroje/zařízení, nebo to nacpat do napájecí zásuvky?
Ale dobře. První a druhá otázka má stejný problém. Loď bere ze sítě tolik, kolik bere nabíječka (max). Respektive invertor, jak píše Béďa. Je potřeba najít daný typ invertoru a na štítku si přečíst kolik je "Input". Bude desítky druhů, podle velikosti lodě a kapacity baterií.
Na třetí otázku jsem se pokoušel najít odpověď, ale marně. Prodejce vestavěných lednic toto neuvádí a zase asi bude rozdíl ve velikosti. 40l, 70l, 90l, 100l, 200l,.....
Třeba: http://www.lodniprislusenstvi.cz/shop/c ... _stranka=1

Na vlastní loď určitě ano, ale na charter to je vyhozená investice. Vestavěný motor dodává potřebný proud do baterií už při 1000 - 1200 otáčkách a může brát do 2l. Chceš napájet nějaké přístroje/zařízení, nebo to nacpat do napájecí zásuvky?
Ale dobře. První a druhá otázka má stejný problém. Loď bere ze sítě tolik, kolik bere nabíječka (max). Respektive invertor, jak píše Béďa. Je potřeba najít daný typ invertoru a na štítku si přečíst kolik je "Input". Bude desítky druhů, podle velikosti lodě a kapacity baterií.
Na třetí otázku jsem se pokoušel najít odpověď, ale marně. Prodejce vestavěných lednic toto neuvádí a zase asi bude rozdíl ve velikosti. 40l, 70l, 90l, 100l, 200l,.....
Třeba: http://www.lodniprislusenstvi.cz/shop/c ... _stranka=1
- modrymax
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 165
- Registrován: ned úno 28, 2010 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Hranice
To Baharis, Beda : A když motor blafá na volnoběh tak nedobíjí baterky, nebo dobíjí jen málo, nebo jak to je ? Těch 1000 - 1200 otáček je ověřený udaj ? V debatě na jiném vlákně všichni řeší vypínání lednice a jiných věcí za plavby nebo přes noc na kotvách a bojkách, což jsem moc nepochopil
Já nejsem zdaleka tak ostřílen jako ostatní diskutující ( asi 10 plaveb, 2 jako skipper ) ale lednici jsme nikdy nevypínali a to i když jsme byli jen jednou za týden na elektrice + nějaké to motorování, vždy vše v pohodě, tak nevím 


Naposledy upravil(a) modrymax dne ned črc 22, 2012 3:48 pm, celkem upraveno 1 x.
-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
prcekee píše:předpokládám běžná lod např Y37,lednice nevím ale třeba ta žravější, jde spíše o určení zda těch 720w na dobití baterií a krmení lednice bude stačit benzinovymagregatem spotřeba 1l na hodinu
a nebo ve finále je lepší pobublat hodinu lodí cena cca 5l nafty na hodinu (tipuju)
rozdíl 1 litr naturalu a cca 5l nafty na hodinove bublani je patrný ale ne komfortní
20kg agregát a hlučnost s chodem spojená
lod je charterovka tušim 2004 rv
baterky asi nebudou nove, vybavení spíše žárovky, ale jde spíše o lednici a nrtuším zda je přes měnič nebo 12V, planujem spíše zatoky mimo mariny takže dobíjení asi nebude dostupné
Tu spotrebu co pisou to bude mit tak pri plovicnim vykonu co udavaji.
Dnes se uz delaji usporne agregaty, ktere maji v sobe menic a podle zatizeni meni otacky a tim je to usporne. Ale to stoji mozna 10x vic jak agregat co popisujes. Ten ma porad synchroni otacky 1500 ot/min nebo 3000 ot/min, to aby to davalo kmitocet 50 Hz. ten pri odpojeni zateze porad pojede na plne otacky U tech lepsich agregatu ten kmitocet ridi elektronika a zpomali i na volnobeh.
Standa s/y Neride pise ze maji spotrebu 2,2 l na hodinu a to tlaci i lod. Kdyz budes jen nabijet, tak to jiste padne na litr za hodinu, nebudes potrebovat tocit tolika otacek. . Takze 1litr naturalu a 5 l nafty pri nabijeni urcite nebude platit. To by chtelo mit ampermetr a zmerit kolik to da na volnobeh, na 1000 otacek atd. , hlidat spotrebu za hodinu a podle toho dat otacky.
Lednicka bude nejvetsi zrout, vsichni pisou ze ji vypinaji, tak pivo bude jen na povel.... vychladit a vypnout.
Albert s/y KAPR ma komresorovou lednicku trvale zapnutou, ma dva solary Wp ?? ale asi 2 x 50W a rika ze musi s elektrikou setrit. On je na lodi nekolik mesicu v kuse a tak ji potrebuje i na ulozeni potravin.
- modrymax
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 165
- Registrován: ned úno 28, 2010 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Hranice
To Baharis, Beda : A když motor blafá na volnoběh tak nedobíjí baterky, nebo dobíjí jen málo, nebo jak to je ? Těch 1000 - 1200 otáček je ověřený udaj ? V debatě na jiném vlákně všichni řeší vypínání lednice a jiných věcí za plavby nebo přes noc na kotvách a bojkách, což jsem moc nepochopil
Já nejsem zdaleka tak ostřílen jako ostatní diskutující ( asi 10 plaveb, 2 jako skipper ) ale lednici jsme nikdy nevypínali a to i když jsme byli jen jednou za týden na elektrice + nějaké to motorování, vždy vše v pohodě, tak nevím 


-
- radioamatér
- Příspěvky: 2300
- Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Pardubice
- Kontaktovat uživatele:
modrymax píše:To Baharis, Beda : A když motor blafá na volnoběh tak nedobíjí baterky, nebo dobíjí jen málo, nebo jak to je ? Těch 1000 - 1200 otáček je ověřený udaj ?V debatě na jiném vlákně všichni řeší vypínání lednice a jiných věcí za plavby nebo přes noc na kotvách a bojkách, což jsem moc nepochopilJá nejsem zdaleka tak ostřílen jako ostatní diskutující ( asi 10 plaveb, 2 jako skipper ) ale lednici jsme nikdy nevypínali a to i když jsme byli jen jednou za týden na elektrice + nějaké to motorování, vždy vše v pohodě, tak nevím
Motor v lodi ma alternator a tak dava proud podle otacek. jaky to bude? lod co lod jiny. Jedine merit proud. Nema to regulaci otacek motoru podle zatizeni. To nastavis rucne. Cim vyssi otacky, tim vetsi proud. kdyz to nebude pohanet lod, bude spotreba mensi. Tu spotrebu asi nikdo moc nehlida, jen spotrebu za celou plavbu. Take jsou uz dnes systemy rizene mikroprocesorem co ukazou momentalni spotrebu vztazenou za hodinu, skutecnou spotrebu za hodinu, ma to tlacitka a nastavis to na to co Te zajima i to jde dat k motoru, za penize je i v Praze dum. To uz je de Luxe....Elektronika jde cenove dolu a tak se to jiste casem take nalodich objevi
Agregat starsi a i ty nove, levne hlidaji otacky aby na vystupu byl kmitocet 50 Hz, pokud nema vystup primo pro nabijeni , to ale da proti 230V asi 1/3 vykonu, teda moje Honda 300W, da do AKU primo 8 A pri nabijeni DC vystupem, coz je okolo 100W. AC vvystup da 300W.Tak nabijet DC vystupem by byla zbytecna spotreba benzinu. Zvetsi se zatizeni, klesne kmitocet a regulator prida aby to bylo tech 50 Hz. Kmitocet se dela otackama motoru a tak jde porad na plne otacky. Vojaci maji i agregaty ktere maji jen DC vystup pro nabijeni, 230V/50 nemaji.
Chytre agregaty maji zabudovany menic, ktery dava 230V/50 Hz bez ohledu na otackach motoru a ten si reguluje otacky podle zatizeni. Takze kdyz se odpoji zatez, pozna to a hned spadnou otacky na minimalni, teda pro ten agregat nastavene. tak ma takove otacky, aby to dodalo vykon o neco malo vetsi nez je momentalni zatizeni. To bude nejuspornejsi, ale drahe.
Soused tim pohanel elektrickou, retezovou pilu a byla radost to poslouhat, vypnul pilu a motor si zacal jen bublat, zapnul pilu a zvetsilo to otacky.
Ty levne, dvoutaktni agregaty Made in China mivaji problem se starovanim pri nizke teplote. pri jake nevim, jen jsem o tom slysel debatu.
jsou uz inteligentni nabijecky rizene z PC, ma to v sobe invertor, hlida to odber z pripojky na brehu a pokud je odber vetsi nez nastaveny ( jistic ) tak to zvyseny odber vyrovna z AKU.... Stoji to pres 50000.- kc. Tak je draha sranda, ale uz to lidi maji.
jak pise Baharis, ma to cenu resit hlavne na vlastni lodi.
Jak dlouho bezi lednicka hodne zalezi i na stavu AKU. Dalsi soused na chate ma dve solarka po 50 Wp, AKU 100 Ah a TV mu bezi tak hodinu... Tak kdyz je slaby AKU ( casta stiznost na charterove lode ), tak ani mohutne dobijeni nepomuze. to si zase clovek dokaze pohlidat jen na sve lodi. Tak by mozna bylo reseni si vozit vlastni AKU, tak 100 Ah.
Naposledy upravil(a) Beda dne ned črc 22, 2012 4:34 pm, celkem upraveno 1 x.
- Wlady
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 617
- Registrován: ned led 21, 2007 1:00 am
- Reputace: 4
- Bydliště: Praha
Všechno to jsou otázky, na které neexistuje (a ani nemůže existovat) jednoznačná odpověď.
1. Záleží, co všechno máš puštěné. Pokud je loď např. vybavena bojlerem, tak ten sám o sobě bere min. 1000 W ...
2. Když si projedeš lodní prospekty, tak zjistíš, že instalované nabíječky jsou od 20 do 80A. Samo dle velikosti a "kvality" lodě (u lodí primárně majitelského typu více, u ostatních méně). Nejčastěji to bývá 30-40A.
3. Vypozorováno to nemám, protože měřáky nevozím, ale dohledat to lze. Podívej se na stránky prodejců lodního příslušenství. Spotřeba kompresorové lednice běžné velikosti začíná na cca 5A/h. Jenže ona neběží nonstop. Uvádí se hodně široké rozpětí, zhruba 20-50% času, dle okolních podmínek (teplota + ventilace), nacpanosti, frekvence otevírání a obměny obsahu atd.
Vozit na charter elektrocentrálu je asi opravdu zbytečné. Mě minule při checkinu přímo upozorňovali, že při dobíjení mám používat 1200 ot. (B44). Přitom může být spotřeba okolo dvou litrů. Motoráři sice tvrdí, že dízlům delší běh s malým zatížením (což dobíjení bezesporu je) škodí, ale to asi není problém charteru...
Pokud bych kupoval elektrocentrálu (řekněme jako potenciální budoucí majitel lodě), chtěl bych určitě spíš tu Bédou popisovanou s regulací, ale hlavně, minimálně 1000-1500 W, abych ji mohl zároveň použít i jako zdroj pro pohon různého ručního nářadí. Typicky třeba broušení trupu pod antifouling, bez nutnosti mít x metrů kabelu k přípojce, která třeba ani nemusí být k dispozici ...
Wlady
1. Záleží, co všechno máš puštěné. Pokud je loď např. vybavena bojlerem, tak ten sám o sobě bere min. 1000 W ...
2. Když si projedeš lodní prospekty, tak zjistíš, že instalované nabíječky jsou od 20 do 80A. Samo dle velikosti a "kvality" lodě (u lodí primárně majitelského typu více, u ostatních méně). Nejčastěji to bývá 30-40A.
3. Vypozorováno to nemám, protože měřáky nevozím, ale dohledat to lze. Podívej se na stránky prodejců lodního příslušenství. Spotřeba kompresorové lednice běžné velikosti začíná na cca 5A/h. Jenže ona neběží nonstop. Uvádí se hodně široké rozpětí, zhruba 20-50% času, dle okolních podmínek (teplota + ventilace), nacpanosti, frekvence otevírání a obměny obsahu atd.
Vozit na charter elektrocentrálu je asi opravdu zbytečné. Mě minule při checkinu přímo upozorňovali, že při dobíjení mám používat 1200 ot. (B44). Přitom může být spotřeba okolo dvou litrů. Motoráři sice tvrdí, že dízlům delší běh s malým zatížením (což dobíjení bezesporu je) škodí, ale to asi není problém charteru...
Pokud bych kupoval elektrocentrálu (řekněme jako potenciální budoucí majitel lodě), chtěl bych určitě spíš tu Bédou popisovanou s regulací, ale hlavně, minimálně 1000-1500 W, abych ji mohl zároveň použít i jako zdroj pro pohon různého ručního nářadí. Typicky třeba broušení trupu pod antifouling, bez nutnosti mít x metrů kabelu k přípojce, která třeba ani nemusí být k dispozici ...
Wlady
vice meně souhlasim s výše psaným, podrobnosti o spotřebičích na te lodi nemam k dispozici a protože se na foru řešil solar tak jsem došel k nazoru že na charterovku solar nebudu kupovat ale elektrocentrálu mám čas od času kde použít třeba ke včelám ale tam si beru z práce hondu za (2kW, velikost kufříku 16.000Kč) jenže si ji nemohu půjčit na tři týdny protože ji kluci potřebují. Centraly kolem 2000Kč dělají cca 600-700w dražší pak více, chci li se vyhýbat placeným stáním tak bych brčel prckem na platu než lodním (nevím kde jsem vzal 5l na volnoběh za hodinu) Tak jo já dám teda zatím pokoj s tou centrálou
no a mysak to podtrh (viz níže) neni co řešit a ted mi nekdo napíše že sem měl gůglit

no a mysak to podtrh (viz níže) neni co řešit a ted mi nekdo napíše že sem měl gůglit
Naposledy upravil(a) prcekee dne ned črc 22, 2012 5:26 pm, celkem upraveno 1 x.
- mysacek
- s/y Kirké
- Příspěvky: 752
- Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Martinique
- Kontaktovat uživatele:
Ahoj,
budu odpovídat trochu chaoticky, jak je mým špatným zvykem...
To co píše Baharis s ledničkou není tak úplně pravda. Odběr v Ampérech záleží na použitém kompresoru. Jaký objem s tím chladíš nezáleží. Na objemu, kvalitě izolace a okolní teplotě záleží, jakou dobu kompresor poběží a zda vůbec dosáhne požadované teploty. Jenomže to záleží i na tom, co do toho nacpeš, jak často se tam leze atd. Ale běžně bere za provozu kolem 5A, při náběhu kompresoru je pochopitelně špička.
Brát s sebou popisovanou elektrocentrálu je ptákovina. To už spíš LED na výměnu do kotevního světla
Na běžných lodích v charteru se můžou vyskytovat motory 30~55 koní. Nebudu sem dávat všechny výrobce, ale podívejme se na Volvo Penta, které je asi v Evropě nejrozšířenější, ono obrázek řekne víc, než kupa slov...
Motor D1-30
Motor D2-40
Motor D2-55
A jen tak pro zajímavost D2-75
U D1-30 je to beze slov... Dáš 1600 otáček a dobíjíš za litr nafty cca 40 Amp, což tě výjde levněji než ta cetrála.
U ostatních tam není ten hup, takže 1200~1400 otáček . Pokud je na lodi ampermetr, tak uvidíš, kdy dává maximum, zvyšovat otáčky nemá smysl.
Ještě bude fajn, aby si všichni vštípili do hlavy tu křivku a hodnoty ři maximálních otáčkách....Rozumné cruising speed jsou kolem 1600~1800 otáček. Maximální otáčky jsou podle kubatury 3200~3000 otáček. Ale to je tak na výjezd z přístavu proti třímetrovým vlnám. Je k nevíře, kolik lidí maže na maximální otáčky a pak se diví nad spotřebou a stěžují si, že to není možné, že nádrž nebyla plná, motor není seřízený atd.. Miluji dotazy od klientů, kolik jsou maximální otáčky? 3500? Hydrodynamický odpor se zvětšuje s druhou mocninou rychlosti, takže je blbost odtrhávat narostlé škeble motorem. To je lepší zašnorchlovat se špachtlí a pak si dát těch pohodových 1800, jste přeci na dovolené, tak kam spěchat... Podobně je to na katamaranech. Zjistit, který motor dobíjí servisní baterky a při jízdě za bezvětří jet jenom na ten motor. Rychlost nižší o cca jeden uzel a spotřeba poloviční. Ale to je slušný
Ještě k tomu dobíjení... Pokud není někde mezi měřákem a baterkama ztráta napětí, neměl bys baterky mít pod 12V. Zároveň je blbost dobíjet baterky do maxima, to taky nemá zrovna velký význam, protože regulátor víc nepustí. Čím více se baterie blíží stavu nabití, tím méně ampér regulátor pouští.
Tak snad to pro tvé rozhodnutí stačí
Myšák
budu odpovídat trochu chaoticky, jak je mým špatným zvykem...
To co píše Baharis s ledničkou není tak úplně pravda. Odběr v Ampérech záleží na použitém kompresoru. Jaký objem s tím chladíš nezáleží. Na objemu, kvalitě izolace a okolní teplotě záleží, jakou dobu kompresor poběží a zda vůbec dosáhne požadované teploty. Jenomže to záleží i na tom, co do toho nacpeš, jak často se tam leze atd. Ale běžně bere za provozu kolem 5A, při náběhu kompresoru je pochopitelně špička.
Brát s sebou popisovanou elektrocentrálu je ptákovina. To už spíš LED na výměnu do kotevního světla

Na běžných lodích v charteru se můžou vyskytovat motory 30~55 koní. Nebudu sem dávat všechny výrobce, ale podívejme se na Volvo Penta, které je asi v Evropě nejrozšířenější, ono obrázek řekne víc, než kupa slov...
Motor D1-30

Motor D2-40

Motor D2-55

A jen tak pro zajímavost D2-75

U D1-30 je to beze slov... Dáš 1600 otáček a dobíjíš za litr nafty cca 40 Amp, což tě výjde levněji než ta cetrála.
U ostatních tam není ten hup, takže 1200~1400 otáček . Pokud je na lodi ampermetr, tak uvidíš, kdy dává maximum, zvyšovat otáčky nemá smysl.
Ještě bude fajn, aby si všichni vštípili do hlavy tu křivku a hodnoty ři maximálních otáčkách....Rozumné cruising speed jsou kolem 1600~1800 otáček. Maximální otáčky jsou podle kubatury 3200~3000 otáček. Ale to je tak na výjezd z přístavu proti třímetrovým vlnám. Je k nevíře, kolik lidí maže na maximální otáčky a pak se diví nad spotřebou a stěžují si, že to není možné, že nádrž nebyla plná, motor není seřízený atd.. Miluji dotazy od klientů, kolik jsou maximální otáčky? 3500? Hydrodynamický odpor se zvětšuje s druhou mocninou rychlosti, takže je blbost odtrhávat narostlé škeble motorem. To je lepší zašnorchlovat se špachtlí a pak si dát těch pohodových 1800, jste přeci na dovolené, tak kam spěchat... Podobně je to na katamaranech. Zjistit, který motor dobíjí servisní baterky a při jízdě za bezvětří jet jenom na ten motor. Rychlost nižší o cca jeden uzel a spotřeba poloviční. Ale to je slušný

Ještě k tomu dobíjení... Pokud není někde mezi měřákem a baterkama ztráta napětí, neměl bys baterky mít pod 12V. Zároveň je blbost dobíjet baterky do maxima, to taky nemá zrovna velký význam, protože regulátor víc nepustí. Čím více se baterie blíží stavu nabití, tím méně ampér regulátor pouští.
Tak snad to pro tvé rozhodnutí stačí

Myšák
- mysacek
- s/y Kirké
- Příspěvky: 752
- Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Martinique
- Kontaktovat uživatele:
Hehe,
Beda je pozorný čtenář
Jojo, ta spotřeba je při plné zátěži. Ono je to vidět u toho grafu pro D2-55, tam je spotřeba pro plnou zátěž (plná čára) a tečkovaně při předpokládané zátěži propelerem. Pouze na alternátor by to mělo být méně, na druhou stranu, ta spotřeba je u nového motoru za řekněme laboratorních podmínek...
Myšák
Beda je pozorný čtenář

Jojo, ta spotřeba je při plné zátěži. Ono je to vidět u toho grafu pro D2-55, tam je spotřeba pro plnou zátěž (plná čára) a tečkovaně při předpokládané zátěži propelerem. Pouze na alternátor by to mělo být méně, na druhou stranu, ta spotřeba je u nového motoru za řekněme laboratorních podmínek...
Myšák
- pik
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 442
- Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Vysočina
V každém případě se mě jeví elektrocentrála s dvoutaktem na na lodi která má motor s alternátorem jako uplná pitomost, která bude akorát zavazet. Ale třeba se pletu
Teď si vzpomínám, že mě jednou na Elbě sousední loď vyhnala z vlastní lodi do kopců. Spustili něco podobného, a těch 80 db po hodině opravdu začne lízt na nervy

modrymax píše:1) A když motor blafá na volnoběh tak nedobíjí baterky, nebo dobíjí jen málo, nebo jak to je ? Těch 1000 - 1200 otáček je ověřený udaj ?
2) ....ale lednici jsme nikdy nevypínali a to i když jsme byli jen jednou za týden na elektrice + nějaké to motorování, vždy vše v pohodě, tak nevím
1) Na volnoběh dobíjí, ale málo. Pokud na lodi není ampérmetr, tak voltmetr je vždy. A ten ti po nastartování ukazuje napětí z alternátoru. Pozorováním zjistíš že stačí mírně přidat otáčky a napětí se ti dostane na strop co může do baterií jít. (něco do 14V ?)
2) To jsi šťastný člověk. Záleží od lodi, od baterie. Lednici také nevypínám a když tak přes noc, kdy se do ní nechodí a nevětrá. Někdy baterie drží jen na výjezdy a doplutí do zátok, někdy ani ťuk. Extrém byl když jsme první večer motorovali z Atén na Sounion a ráno jsme nemohli vytáhnout kotvu. Úplně hluché. Provozní baterie byla nějaká 70tka, max. 90tka.
Ale na to vše tu jsou témata, tak případnou další diskuzi prosím tam. (Myšáku tvé moudra podepisuji. Sám pluji do 2000 ot. Ale s tím "motorem co dobíjí provozní baterie jsi mě dostal".)
- mysacek
- s/y Kirké
- Příspěvky: 752
- Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
- Reputace: 1
- Bydliště: Martinique
- Kontaktovat uživatele:
No, já jsem si dal na Kirké větší řemenici na alternátor, aby dával maximum už při volnoběhu..
Zase to bude lehký
ale omlouvá mně, že je to častá neřest...
Po startu motoru se má motor zahřát na provozní teplotu bez velké zátěže (tedy ne vyrazit na plný knedlík) ale také rozhodně ne na volnoběh. Diesel to hodně nemá rád, dochází k nedokonalému spalování a ke karbonizaci uvnitř spalovacího prostoru. Takže po startu takových 1000~1200 otáček, aby byl i motůrek spokojený...
Jinak tu centrálu, co píšeš jsem si koupil asi před třema rokama na Kapverdských ostrovech. Vloni si to tady koupili dna kamarádi. Je to všechno dělaný v číně, jenom jsou na tom jiné nálepky. Žere to benzín, silnou vrtačku to neroztočí, kravál lepší nemluvit a rezne to tak, že už to dávno dohnalo a předehnalo Kirke... Rozhodně se to nehodí do slaného prostředí.
Myšák
Zase to bude lehký

Po startu motoru se má motor zahřát na provozní teplotu bez velké zátěže (tedy ne vyrazit na plný knedlík) ale také rozhodně ne na volnoběh. Diesel to hodně nemá rád, dochází k nedokonalému spalování a ke karbonizaci uvnitř spalovacího prostoru. Takže po startu takových 1000~1200 otáček, aby byl i motůrek spokojený...
Jinak tu centrálu, co píšeš jsem si koupil asi před třema rokama na Kapverdských ostrovech. Vloni si to tady koupili dna kamarádi. Je to všechno dělaný v číně, jenom jsou na tom jiné nálepky. Žere to benzín, silnou vrtačku to neroztočí, kravál lepší nemluvit a rezne to tak, že už to dávno dohnalo a předehnalo Kirke... Rozhodně se to nehodí do slaného prostředí.
Myšák
-
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 570
- Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Frýdek-Místek
To Prcekee: jak už jsi asi zjistil, Tvoje řešení s centrálou je nejen kostrbaté, ale i trochu nedotažené. Zapomněl jsi ještě k ceně centrály dopočíst redukci na kulaté zásuvky (levnější centrály jsem teda zatím viděl jenom s klasickou, nevím jestli to píšu dobře "eurozásuvkou").
Zatím asi neznám nikoho (kromě mého kamaráda, který je trochu jiný gang
), komu by "došla" šťáva, pokud trochu kouká kolem sebe a na budíky. Pokud baterka není v pohodě, nechej si ji vyměnit při check-inu a jinak koukej na voltmetr. A pokud chceš opravdu používat kotevní světlo, rada od Myšáčka je na místě, 21 W žárovka Ti bezpečně přes noc sežere více, než neotevíraná lednice (pro ty, kdo tam chodí 24/7 dej rum na noc do salonu
)
Zatím asi neznám nikoho (kromě mého kamaráda, který je trochu jiný gang


- JPfish
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 154
- Registrován: pát čer 13, 2014 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Chvaletice
Ahoj všem,nechci zakládat novou otázku,tak oživím tuto,Chci se Vás zeptat ,používate někdo tento typ dobíjení na lodi ? Já mám doma nevyužitý motor Honada GX 35 a teď řeším s firmou možnost samostatného objednání generátoru.Je více typů,ale podle mne by to nemusela být vůbec špatná věc na lodi.Pokuď někdo vlastníte, budu rád za každý názor.Druhou možnost zvažuji elektrocentrálu.
Zde odkaz na různé typy generátoru : http://eshop.solidvision.cz/generator-gx30/

Zde odkaz na různé typy generátoru : http://eshop.solidvision.cz/generator-gx30/

- Andrejjeep
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 567
- Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
- Reputace: 37
- Bydliště: Hlavná dedina SK
Centrálu od hondy sme mali v klube par krát požičanú na akciu, ťahala nám NB, počítadlo kôl kanvicu, chladničku, typ neviem alebo pomerne malá úsporná nakoľko štvortak a hodne tichá, keď išla tak pokiaľ sme jazdili na vode tak ju vôbec nebolo počuť. až v tesnej blízkosti si človek uvedomil že ide. Druhá stránka asi nestála 2000 czk .o(
A.D.
A.D.
- JPfish
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 154
- Registrován: pát čer 13, 2014 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Chvaletice
Re: Elektrocentrála na lodi nejen na nabíjení
Chci se zeptat a oživit tuto otázku.Nějaký čas uběhl a uvítal bych, zda někdo nemá na lodi ten výše popisovaný generátor GX30 od
http://eshop.solidvision.cz/generator-gx30/ Rád bych se zeptal na pár technických poznatků z praxe na lodi.
Jinak mimo téma jsem náhodou zjistil,že do středy ju u Hechtu v akci chytrá elektrocentála 1kw za 7500Kč.
http://eshop.solidvision.cz/generator-gx30/ Rád bych se zeptal na pár technických poznatků z praxe na lodi.
Jinak mimo téma jsem náhodou zjistil,že do středy ju u Hechtu v akci chytrá elektrocentála 1kw za 7500Kč.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti