Tohatsu 4/5/6 - konečné řešení otázky

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
davidhd
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 68
Registrován: pon pro 19, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Tohatsu 4/5/6 - konečné řešení otázky

Příspěvekod davidhd » pon úno 23, 2015 12:41 am

Asi jsem již stopadesátý hlupak, ale neda mi to nezeptat se. Jaky je rozdíl mezi 4 taktnim motorem Tohatsu/Mercury 4/5/6. Podle katalogu ND jsou to jen hlavni tryska se vzdušníkem a šroubkem bohatosti. Dokonce to jeden člověk nabízí jako přestavbovou sadu. Když se ale někoho zeptám tak každej říká, že karburátory jsou jiné. Měl někdo rozebranej karb z 6 koňské verze a prozradí mi kde je rozdíl. Jediné co tipuji je "díra" v difuzoru. Čtyřka má 10 mm.

Katalog ND

Obrázek
Naposledy upravil(a) davidhd dne stř dub 08, 2015 12:07 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
davidhd
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 68
Registrován: pon pro 19, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod davidhd » pon úno 23, 2015 12:43 am

tak snad napodruhé odkaz

Katalog
Uživatelský avatar
adrian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 84
Registrován: stř črc 23, 2014 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava/Dunaj

Příspěvekod adrian » pon úno 23, 2015 7:05 am

Mne v servise tvrdia ze jediny rozdiel je v karburatore. neviem ci teleso karburatora a lebo len vzdusnik a trysky.
Asi by som zasiel do niekolkych servisov, ale zrejme zalezi na koho natrafis.
david
moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon úno 23, 2015 2:38 pm

když si ten svůj odkaz proštuduješ, najdeš, že ke každému typu je jinej karbec

-4 1 3JD-03200-0 CARBURETOR ASSY
キャブレタアッシ
1 3JDA
4ps
4-4 2 3GR-03200-0 CARBURETOR ASSY
キャブレタアッシ
1 3GRA
5ps
4-4 3 3JE-03200-0 CARBURETOR ASSY
キャブレタアッシ
1 3JEA
6ps
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1273
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » pon úno 23, 2015 4:28 pm

ted jde ještě o to jestli ty karburatory jsou každej,, jinej,, nebo se od sebe liší opravdu jen tim ze jsou osazene jinou tryskou (a pripadne jinym difuzorem) co se da vymenit

nejde mi ta stranka otevrit

ja osobne bych se do toho nehrabal(bez znalosti a moznosti diagnostiky)-2koně za to nestojí-a kdo o tom neco ví tak stejne nepoví......radeji zkus treba jinou vrtuli

jako kluci jsme furt štelovali ,,Pionyra,,-od Svazarmu par navodu bylo na zvyšení vykonu-jo jezdilo to jako vítr- ale vetsinou to skoncilo oddelanym motorem a podstatne vetsí spotrebou
david
moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon úno 23, 2015 4:56 pm

Na jednu stranu to je “jen” o koně nebo dva, ale procentuální rozdíl je obrovskej. A dost dobře nejde do stejný, plně otevřený díry difuzoru, při stejným průtoku vzduchu namíchat směs aby byla “akorát” pro hodně různý výkony. To je jako bys chtěl se stejným karbecem změnit výkon ze 100 na 150. Proto věřím v různé difuzory.
Uživatelský avatar
davidhd
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 68
Registrován: pon pro 19, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod davidhd » úte úno 24, 2015 8:10 am

david píše:když si ten svůj odkaz proštuduješ, najdeš, že ke každému typu je jinej karbec

-4 1 3JD-03200-0 CARBURETOR ASSY
キャブレタアッシ
1 3JDA
4ps
4-4 2 3GR-03200-0 CARBURETOR ASSY
キャブレタアッシ
1 3GRA
5ps
4-4 3 3JE-03200-0 CARBURETOR ASSY
キャブレタアッシ
1 3JEA
6ps



No v katalogu je právě karburátor braný jako sestava (telo karburátoru a trysky jsou obtečkovány), jinak jsem nic nenašel, vačka, hlava, ventily, zapalko...nikde rozdíl. Tedy až na "vrtuli" ta je jiná pro 4, pro 5/6 je stejná, pak je ještě "těžší" převod pro plachetnici provedení sail.

Jinak "poladit" motor o dva koně je v případě čtyřkoňskeho motoru opravdu kosmický nárůst. Přitom to není žádný tunning, protože originál je motor navržen jako 6 konský a další verze jsou jen seškrceny. Pokud bych se s tím opravdu chtěl patlat, mužu trochu zalaborovat s hlavou, kanály, sáním a mam ještě nějaký nárůst někde okolo 15 - 20% cca 7 koní ( pak je to ale opravdu poukázka na to že s toho něco vylétne a to jak píše někdo výše nestojí za to).

Celý karburátor stojí i s dopravou okolo 8 tisíc, ale sada trysek 2 což by šlo. Motor mám dva roky starý takže verze prodat někde okolo 18 tisíc a dopalatit na šestku 14 tisíc za to mi ty dva koníci na Slapy fakt nestojí. Na druhou stranu 50% nárůst je pro mně tak lákavý, že jsem ochoten riskovat provrtání difuzoru, jen nevím o kolik. Cesta pokus omyl je poněkud zdlouhavá.
Uživatelský avatar
packa
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1273
Registrován: úte črc 06, 2010 2:00 am
Reputace: 7
Bydliště: Velký Osek

Příspěvekod packa » úte úno 24, 2015 8:39 am

pokud je to tak jak piseš a chces se do toho pustit-proč ne a je ti fandim(tu 6 ti treba nekdo umožní prohlednout a poměřit- na 100% ji nekdo mit bude)
akorat by bylo pak dobre napsat co jsi s tim delal a jak to dopadlo-at to byl uspěch nebo jako varovaní pro ostatní kutily
zatim o zvysení vykonu se už hodně napsalo ale nikdo se nepochlubil jak to dopadlo
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2663
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 23

Příspěvekod Pepa » úte úno 24, 2015 9:41 am

Jedna věc bude, nějak ten karburátor /trysky a vzdušník /zbastlit. Druhá věc nějak objektivně "změřit ", čeho se podařilo dosáhnout.
Přívěšák na brzdu nedáš. Minimálně by to chtělo mít přesně změřené otáčky při pném výkonu a za stejných podmínek je měřit po úpravě.
Případně mít změřenu přesnou dráhu na vodě, např. od bóje k bóji a přesně měřit čas uplutí dráhy za stejných podmínek (teplota, vítr, směr větru, zatížení, benzín, svíčky, nafoukání gumáku atd ) . S těmito hodnotami se dá matematicky pracovat.. Hodnocení z pocitu jízdy dle mne nemá význam. Určitě nejjednodušší a nejlacinější cesta k případnému úspěchu je koupit originál osazení karburátoru za ty 2 tisíce..
Zeptej se někoho, kdo závodí s motorkami 125 cm3, zda doma ruční vrtaačkou převrtává trysky.....
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod knoki » úte úno 24, 2015 10:28 am

Rozdíl 5 a 6 = trysky, difuzor - ten nemá cenu měřit - nevěřím, že v domácích podmínkách se dá upravit, v neposlední řadě i škrticí klapa = ta má označení u "5"/4takt: # 150 a u "6"/4takt: # 120
Uživatelský avatar
davidhd
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 68
Registrován: pon pro 19, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod davidhd » úte úno 24, 2015 8:27 pm

Jak jste přišel na tu klapku? V katalogu to rozhodně není. Na 4 konskem je označená 135. Trochu mi hlava nebere jaky vliv muže mít klapka na výkon. U klasického šoupátka se s tím dají dělat "zázraky" to se ale týká motorek. U takovéhle lodní hračky si myslim, že ladit přechody a plynulou výkonovou křivku nemá smysl..
Uživatelský avatar
davidhd
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 68
Registrován: pon pro 19, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod davidhd » úte úno 24, 2015 8:27 pm

Uživatelský avatar
Viky_CZ
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2122
Registrován: ned led 02, 2011 1:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Tynec n/L
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Viky_CZ » úte úno 24, 2015 9:15 pm

Uz jsem videl par velmi pekne funkcnich motoru s propilovanym difuzorem. Zajimavy je, ze staci zvetsit prumer docela malinko, protože na prutok ma vliv plocha diry a ne prumer.
Uživatelský avatar
geus
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1818
Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Ústí-Brná

Příspěvekod geus » úte úno 24, 2015 9:23 pm

Kdyz zvetsis difuzor tam musis dat i vetsi trysku. Treba u choopra das ladene vyfuky a pokud nedas vetsi trysku tak se kolena zacnou barvit do zlata a vykon je stejny. A u tak maleho motoru to vse musis dobre sladit.
Uživatelský avatar
davidhd
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 68
Registrován: pon pro 19, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod davidhd » úte úno 24, 2015 10:07 pm

Tak s tryskama je mi to úplně jasný. Jenže u motorky jsem naposledy měnil karburátor za o dva 4 milimetry větší. Nicméně byl to jednoválec 650ccm. Na takhle mrňavém moturku mam proto pocit, že bych to mohl i s 1 milimetrem mohl přehnat. Nadruhou stranu na skutrech se to běžně škrtí vložkou v sání takže zmenšit by to šlo taky.
Uživatelský avatar
davidhd
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 68
Registrován: pon pro 19, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod davidhd » úte úno 24, 2015 10:15 pm

Tak s tryskama je mi to úplně jasný. Jenže u motorky jsem naposledy měnil karburátor za o dva 4 milimetry větší. Nicméně byl to jednoválec 650ccm. Na takhle mrňavém moturku mam proto pocit, že bych to mohl i s 1 milimetrem mohl přehnat. Nadruhou stranu na skutrech se to běžně škrtí vložkou v sání takže zmenšit by to šlo taky.
david
moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » úte úno 24, 2015 11:45 pm

Viky_CZ píše:Uz jsem videl par velmi pekne funkcnich motoru s propilovanym difuzorem. Zajimavy je, ze staci zvetsit prumer docela malinko, protože na prutok ma vliv plocha diry a ne prumer.


jestli to není tím, že plocha leze se čtvercem :lol:

bych zkusil nějakej, jakejkoliv, karbec s přiměřeně větším difuzorem. klidně šoupátkovj - když chce bastlit
Uživatelský avatar
knoki
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 296
Registrován: ned led 20, 2008 1:00 am
Reputace: 6

Příspěvekod knoki » stř úno 25, 2015 8:32 am

[quote="davidhd"]Jak jste přišel na tu klapku? V katalogu to rozhodně není.

Přišel jsem na to tak, že jsem si to kdysi (cca 2 roky) z nich opsal.
Konkrétně Toh MFS5 a Mer F6 (oba řazení zepředu, roky výr. asi 2013 ?).
No a v katalogu, že jsi to nenašel - to bude asi tím, že tam není samostatná klapa.
A klidně mi taky tykej.
Uživatelský avatar
davidhd
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 68
Registrován: pon pro 19, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod davidhd » stř úno 25, 2015 7:30 pm

No tak fajn nějak si nemůžu vybavit co by změna klapky měla dělat, ale asi to nějakej smysl má protože jinak by to nečíslovali :)
david
moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » stř úno 25, 2015 10:19 pm

a což takhle jiná díra, jiná klapka?
Uživatelský avatar
davidhd
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 68
Registrován: pon pro 19, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod davidhd » čtv úno 26, 2015 12:19 am

Tak zni to logicky, ale smysl to nedává. klapka je cca 5 mm od kolena sání. To je shodné u všech provedení takže pokud by v karburátorou byla větší díra (klapka) bude to navazovat na hranu v sání což nebývá obvyklé...
david
moderátor
Příspěvky: 5319
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » čtv úno 26, 2015 8:47 am

koleno by mohlo mít díru podle největšího karbecu
Uživatelský avatar
tataS
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2383
Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Praha

Příspěvekod tataS » čtv úno 26, 2015 10:06 am

O tom zvyšování výkonu je tady vlákno, kde je to již dávno rozebráno a tak tohle nemá cenu znova to opakovat.
S těmi shodnými motory s jiným výkonem začali u Suzuki a teď to dělají i ostatní (např Yamaha a pod) Motor se liší prakticky pouze tělesem karburátoru a osazením hl.
trysky (případně volnoběžné. V podstatě jsou pouze dva typy tělesa karburátoru. Jeden pro výkon 4PS a druhý pro výkon 5+6 PS. Rozdíl je ve velikosti difuzoru a klapky.
Jelikož motory 5 PS jsou specialitou snad pouze v Evropě (jinde mají pouze 4+6 PS např. v USA), tak to řeší tak, že za karburátor dají vložku s menším průměrem a tím
sníží množství směsi a tím výkon motoru (viz Suzuki). Druhý způsob je různé tělo a jiná klapka pro 5 a 6 PS. Samozřejmě také hlavně jiná hl. tryska. Hlava motoru je
stejná a průměr sacího kanálu odpovídá průměru největšího průměru tělesa karburátoru. Použití menšího tělesa a zvětšení průměru propilováním difuzoru se moc
nezíská (většinou jenom výkon v nízkých otáčkách a zvětšení spotřeby) jelikož se do válce dostane málo směsi. To samé je u pokusu o zvětšení výkonu u motoru 6 PS.
Použití karburátoru s větším průměrem narazí na velikost průměru kanálu sání a tím pádem se do válce více směsi nedostane aby výkon stoupl. Zvětšení průměru
hl. trysky u těchto motorů o něco málo zlepší startování studeného motoru, chod v nízkých otáčkách a o něco sníží ohřev motoru ve vyšších otáčkách při delší době
provozu na plný plyn. Jelikož chybí více vzduchu, tak se motor při větším zatížení dusí s dunivějším zvukem, než s menší hl. tryskou. O něco stoupne spotřeba (o pád dc).
Nepomůže ani zmenšení odporu ve výfuku otevřením montážní zátky na noze motoru. Podstatné zvýšení otáček a výkonu by se dosáhlo: větším průměrem karburátoru,
Větším kanálem sání a výfuku v hlavě a větším průměrem ventilů a "ostřejším" vačkovým hřídelem, což je ovšem v běžných podmínkách neproveditelné. Jinou cestou
je motor místo karburátorem osadit vstřikováním, což ovšem také vyžaduje úpravy na sání.
Jelikož jsem se nechal ukecat od vnučky a koupil jí motorku Honda CBR 125 R, která má cca 10,5 PS z podobného obsahu, tak jsem si to dosti detailně změřil a přešli mě
choutky na nějaké úpravy. To jenom na okraj, protože stejně se zanedlouho objeví nějaký jiný nevěřící Tomáš s podobným problémem.
Uživatelský avatar
adrian
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 84
Registrován: stř črc 23, 2014 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Bratislava/Dunaj

Příspěvekod adrian » pát úno 27, 2015 8:36 am

Na odlahcenie jeden typ pre davidhd, " vykonovo" by ti to uz mohlo stacit.

https://www.youtube.com/watch?v=_h3MFqK07bE

A.
Uživatelský avatar
davidhd
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 68
Registrován: pon pro 19, 2011 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod davidhd » ned bře 01, 2015 1:40 pm

Tak odpovědi se evidentně nedočkám :( Sestra je zrovna v USA tak jsem ji zadal koupit cely karburátor vyjde na 3.500,- :)

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti