břehová přípojka

Palubní instalace, zařízení a výbava lodě pro plavbu.

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2286
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: břehová přípojka

Příspěvekod Beda » ned úno 21, 2016 5:42 pm

david píše:píšu "před lety" . mám dojem, že kolem roku 86 jediná známá ochrana byla značky Primeros. Každopádně to bylo naostro, bez ochrany.


Baharisi uz v padestaych letech byla napetova ochrana.....mozna to znate z vojny, z radiovozu.
Melo to svoje specifika ktere pouziti omezovalo.
Kabel HTS se mohl dat kratkodobe do vody, zeme vydrzelo to hodne let.....

ČSN 33 2000 7-717 jednoznačně předepisuje pro napájení pojízdného nebo převozného prostředku pohyblivý přívod v provedení H07 RN-F.

Gumový kabel CGTG je bývalý HTS.- To písmenko T tam zůstalo jako těžké zatížení. Dnes to jsou HO7 RN-F. Rozdíl dříve mezi těžkou a střední šnůrou byl patrný na první pohled. HTS měla dvojitou isolaci pláště a ta vrchní byla chloroprénová guma. Na koncovky bylo zapotřebí dobré nože.....
http://diskuse.elektrika.cz/index.php/t ... .html/view

Tak na privod kabel H07 RN-F a zastrcku ( my jsme rikali vodotesna ) jak dal forku Pavel-Sulc.
Po svete bude desitky typu, teda podle koliku, nozu.

V padesatych letech jsem videl bazmek na pripojeni radiovozu SSSR, neco na zpusob truhlarske sverky s izolovanym heftem, nejdrive se pripolil nulak....fungovalo bez problenu, zastavilo se u sloupu.........
Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 351
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Mělník

Dobíjení baterií z břehové zástrčky

Příspěvekod veselyroman » pát črc 08, 2016 2:03 pm

Zatím pouze v teoretické rovině uvažuji nad tím jaké omezení a problémy by mi přineslo zabudování břehové přípojky do lodě.
- Musel bych nechat dělat revizi (tuším každých 5 let, seznam autorizovaných revizáků zřejmě vydává SPS - nebo může jakýkoliv revizák?)
- Pokud bych nechtěl mít v lodi zásuvkový rozvod (230V), ale chtěl bych přes břehovou přípojku pouze nabíjet servisní baterii, byly by pravidelné revize také potřeba?
- Jak je vlastně v praxi řešeno nabíjení baterie přes břehovou přípojku, předpokládám, že to není tak, že by někde za břehovou přípojkou byla umístěna 230V zásuvka, do které by byla píchnutá obyčejná "autonabíječka"?
Prosím o praktické zkušenosti a předem děkuji za jakákoliv nasměrování.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8796
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 122
Kontaktovat uživatele:

Re: Dobíjení baterií z břehové zástrčky

Příspěvekod Libor » sob črc 09, 2016 11:53 am

Záleží na několika okolnostech.

Kolik do toho chceš investovat, kolik máš baterií (jednu, nebo více, kolik okruhů, startovací + servisní).

Co se týče revizí, nevím, o to se nestarám. Přípojku zatím nemám. Nabíjím solárem a motorem. U břehu příležitostně přenosnou nabíječkou.

Tady máš přípojky
http://www.dalix.cz/eshop/brehove-pripojky.php

a zde celou sestavu pro inspiraci
http://www.dalix.cz/eshop/mastervolt-co ... ystem.html

schéma Mastervolt.jpg


Pokud bych o tom někdy uvažoval, volil bych paket co sem dával Pavel Šulc v příspěvku
viewtopic.php?f=13&t=9773&p=173620#p173620
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1616
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 67
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: břehová přípojka

Příspěvekod Zdenda12345 » sob črc 09, 2016 1:06 pm

Jako bývalý revizák..... revizi potřebuješ v případě, že máš zřízený pevný rozvod. Nezáleží na jeho rozsahu. Je fuk, jestli máš v lodi zásuvky, nebo ne. Jakmile tam dáš jediný pevně zabudovaný prvek, který se připojí na 230, tak už musíš nechat udělat revizi.
Jiný je to když máš v lodi "na polici" nabíječku a připojíš jí na přípojku prodlužovákem. Na toto revizi nepotřebuješ. Teoreticky ale stačí, abys tu nabíječku přišrouboval byť jednim šroubem, nebo někde ten prodlužovák přichytil sponkou, a už je to pevná elektroinstalace.

Šedá je teorie, zelený strom života.....
Já v lodi rozvod 230 mám. Na revizi já osobně z vysoka.... Břehovou přípojku nemám. Když potřebuju připojit na zahradě, tak si natáhnu prodlužovák. Na vodě mám měnič.
Nikoho tímto nenavádím. Jen prostě v mém případě, kdy jsem si rozvod dělal sám, a nezpatlal jsem to z kdejakého šrotu, mi ta revize nic přínosného nepřinese. :)
Uživatelský avatar
seemann
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 282
Registrován: čtv led 17, 2008 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Pardubicko

Re: břehová přípojka

Příspěvekod seemann » úte črc 12, 2016 4:28 pm

No ale když budeš dělat TP, tak ti ji bez revize nedají, nebo musíš pevný rozvod demontovat. A piš si, že ho najdou. Mluvím z vlastní zkušenosti, kdy mi obrátili loď naruby. Je to cca 3týdny. Už mám objednaného revizáka.
Uživatelský avatar
Zdenda12345
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1616
Registrován: stř led 09, 2013 1:00 am
Reputace: 67
Bydliště: Lysá nad Labem

Re: břehová přípojka

Příspěvekod Zdenda12345 » úte črc 12, 2016 6:50 pm

Moje zkušenost je přesně opačná.
Uživatelský avatar
kapo
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 537
Registrován: úte lis 06, 2007 1:00 am
Reputace: 26
Bydliště: Phobos 24

Re: břehová přípojka

Příspěvekod kapo » čtv črc 14, 2016 4:32 pm

Moje osobní zkušenost z května letošního roku kdy jsem byl na TP s lodí dovezenou z Polska takže nová registrace v ČR -na záď jsem namontoval origo lodní zásuvku ,dovnitř 3 zásuvky a pak jsem na radu kamarádů nepokračoval.Původní myšlenka byla pouze 2-3 zásuvky na 230 V a nabíječka baterek ,všechno by fungovalo jen při připojení u mola,žádné měniče atd.Při TP se technik SPS ptal co ta zásuvka,podíval se že není zapojená a nařídil mi ji odstranit. Jinak loď prošla :D
Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 351
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Mělník

Re: břehová přípojka

Příspěvekod veselyroman » pon črc 18, 2016 2:06 pm

Díky všem za postřehy a nasměrování.
Já uvažuji ve třech variantách:
A./ vykašlat se na to
B./ zřídit břehovou přípojku pouze pro dobíjení servisní baterie (velikost do 140Ah)
C./ zřídit břehovou přípojku pro dobíjení servisní baterie (velikost do 140Ah) + jedné zásuvky v lodi na 230V (která by byla funkční pouze v případě připojení břehové přípojky).
Je podle vás nějaký zásadní (myšleno z pohledu nákladů) rozdíl mezi variantou B. a C.?
Předpokládám správně, že bych potřeboval následující komponenty: automatickou nabíječku, vestavěnou zásuvku břehové přípojky, kabel + nějaký jistič? Nebo něco dalšího přehlížím/nevidím?
Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 351
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Mělník

Re: břehová přípojka

Příspěvekod veselyroman » pát srp 12, 2016 1:04 pm

Info, které se mi podařilo zjistit - zdroje: Inspektor UTZ (revizní technik) a zaměstnance SPS (tel: 234637442):
Hlavní věc, která mě překvapila (info od zaměstnance SPS):
- Jestliže budu mít na boku lodi břehovou zástrčku a na ní bude připojená pouze nabíječka baterií (která bude pevně přidělaná v lodi) a za nabíječkou bude rozvod pouze do 50V nepotřebuji revizi (když to zjednodušším, je to pro situace, kdy chci břehovou přípojkou pouze nabíjet baterii a v lodi nechci zásuvku 230V).

- Pokud bych zásuvku 230V v lodi chtěl, postup je následující:
1./ zabuduji břehovou přípojku + rozvod po lodi (mohu udělat sám, nebo jakýkoliv elektrikář), břehová přípojka musí být IP44, musí být použit proudový chránič a členěné vodiče)
2./ pozvu technika na revizi (cena kolem 2.500,- za revizi), od něj potřebuji 3x výtisk revize -> 1x pro SPS, 1x musí být stále na plavidle, 1x záloha pro případ ztráty
3./ vyplním a pošlu na SPS žádost pro malé plavidlo (zřejmě zaškrtnu část: Žádám o schválení technické způsobilosti), přidám revizi, zaplatím 100,- správní poplatek a na SPS zapíší.

Revizi je pak nutné každé 4 roky obnovovat a ve chvíli, kdy přistavím loď k technické kontrole musí být revize platná (i kdyby jí zbývala platnost pouze 1 den) a samozřejmě jak už jsem zmínil výše, osvědčení o platné revizi musí být stále na lodi pro případ kontroly na vodě.
spuctum
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 85
Registrován: stř črc 15, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Re: břehová přípojka

Příspěvekod spuctum » pát srp 12, 2016 6:47 pm

Řešení je snadné . Registruj loď mino ČR, a nebudeš se zabývat "českými kravinami spojené s byrokracií".
Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 351
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Mělník

Re: břehová přípojka

Příspěvekod veselyroman » pát srp 26, 2016 12:26 pm

Po několika dalších upřesňujících emailech s vedoucím Oddělení plavebních dokladů (Ing. Zdeněk Zavázal) bohužel musím korigovat své původně publikované výsledky bádání.

Přestože mi některý z kolegů pana Zavázala při telefonickém hovoru 12. 8. tvrdil, že pokud budu mít na lodní přípojku připojenu pouze nabíječku (a nebudu mít v lodi zásuvku na 230V) nemusím podstupovat revizní martyrium, není toto pravdou. Aby revize nebyla nutná, musel bych z mola vést prodlužovák do lodi a na něj nabíječku připojovat (jak už zmiňoval někdo v předchozích příspěvcích).
Pokud se tedy chystáte do boku své lodi zabudovat břehovou přípojku, v každém případě bude potřeba 1x za 4 roky revize UTZ (Určeného technického zařízení).
Mnou výše zmíněný postup pro legalizaci břehové přípojky platí (lehce ho upřesňuji):
1./ zabuduji břehovou přípojku + rozvod po lodi (mohu udělat sám, nebo jakýkoliv elektrikář); břehová přípojka musí být IP44, musí být použit jistič s proudovým chráničem a členěné vodiče - 3x2,5 H07RNF nebo 3x2,5 H05RNF. Správně by také měly být akumulátory umístěny v samostatném, odvětrávaném prostoru.
2./ pozvu technika na revizi (cena kolem 2.500,- za revizi), od něj potřebuji 2-3x výtisk revize -> 1x pro SPS, 1x musí být stále na plavidle, nepovinná 1x záloha pro případ ztráty
3./ vyplním a pošlu na SPS žádost pro malé plavidlo (zaškrtnu část: Žádám o schválení technické způsobilosti), přidám revizi, zaplatím 100,- správní poplatek a na SPS zapíší.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2320
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 149

Re: břehová přípojka

Příspěvekod err_ » pát srp 26, 2016 2:11 pm

Ta rozvodnice a povinnost chraniče se mi líbí ... Když vzpomenu, co kolem jeho odůvodnění proběhlo za diskusi.
Uživatelský avatar
Richard
věčný začátečník
věčný začátečník
Příspěvky: 741
Registrován: pon bře 06, 2006 9:53 pm
Reputace: 72
Bydliště: Metylovice

Re: břehová přípojka

Příspěvekod Richard » pát srp 26, 2016 3:01 pm

Obávám se jen, že revizní technik musí být v seznamu SPS ... Tady, na severu Moravy, žádný takový není. A tak by to asi bylo pro mne s cestovným a dalšími náklady. :(
Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 351
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Mělník

Re: břehová přípojka

Příspěvekod veselyroman » pát srp 26, 2016 3:26 pm

Richard píše:Obávám se jen, že revizní technik musí být v seznamu SPS ... Tady, na severu Moravy, žádný takový není. A tak by to asi bylo pro mne s cestovným a dalšími náklady. :(


Ano, musí být z tohoto seznamu: http://www.plavebniurad.cz/dok-os/inspe ... ektoru-utz
Pro Tebe nejblíž asi Olomoucko...
Mimochodem revizák, kterého jsem oslovil mi řekl, že v ceně 2.500,- má započítánu i cestu - ale je pravda, že věděl, že to má jen 50km tam + 50km zpět.
Uživatelský avatar
veselyroman
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 351
Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Mělník

Re: břehová přípojka

Příspěvekod veselyroman » stř úno 28, 2018 2:31 pm

Tento týden jsem úspěšně dovršil proces zabudování a legalizace břehové přípojky na lodi. Možná se někomu mohou hodit aktuálně platné a skutečně praxí ověřené informace (shrnu i již dříve řečené).
Správný postup:
1./ zabuduji břehovou přípojku + rozvod po lodi (mohu udělat sám, nebo jakýkoliv elektrikář); břehová přípojka musí být IP44, musí být použit jistič s proudovým chráničem a členěné vodiče - 3x2,5 H07RNF (můj revizák preferoval tento kabel) nebo 3x2,5 H05RNF. Správně by také měly být akumulátory umístěny v samostatném, odvětrávaném prostoru.
2./ pozvu technika na revizi, musí být z oficiálního seznamu SPS revizáků UTZ (cena za revizi 2.000,- + dopravné), ten projde a vyzkouší celé zapojení (potřebuje, aby přípojka byla pod proudem), zakreslí schéma včetně baterií. Od něj pak potřebuji dle vlastní chuti 1-3x výtisk revize (stačí 1 kus, pokud bych jich ale bylo víc, 1kus by zůstal na SPS, 1 kus bych měl mít pořád v lodi a 1 kus jako zálohu).
3./ vyplním a pošlu na SPS:
- žádost pro malé plavidlo (zaškrtnu část: Žádám o schválení technické způsobilosti)
- přidám všechny originální výtisky revize (pokud jich bude víc, než 1ks, SPS si 1ks nechá, zbytek mi orazítkuje, podepíše a pošle zpět, pokud pošlu jen 1ks, SPS si udělá kopii a ten jediný originální kus mi pošle potvrzený od SPS zpět)
- originál lodního osvědčení (do sekce další záznamy mi SPS zapíše poznámku, že na lodi je el. rozvod,
- zaplatím 100,- správní poplatek
SPS vyřešila obratem - v pátek ode mě dostali poštou podklady a už v úterý jsem měl vše zpátky doma
Beda
radioamatér
radioamatér
Příspěvky: 2286
Registrován: pon pro 01, 2008 1:00 am
Reputace: 12
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Re: břehová přípojka

Příspěvekod Beda » stř úno 28, 2018 4:39 pm

spuctum píše:Řešení je snadné . Registruj loď mino ČR, a nebudeš se zabývat "českými kravinami spojené s byrokracií".


Jen aby. Dela se harmonizace predpisu po cele EU, tak to casem bude stejne.
Potom ta revize v cizine muze stat tolik jako u nas, ale v eurech...2500 EURO.

Ve fabrice musi mit revizi i obycejne prodluzovacky na 230V, musi mit svoje cislo a zapis o revizi....

Elektrika tluce a zabiji vsude stejne.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti