Mazury, Mazury, Mazury... (2023, jižní část)

Jachting u našich severních sousedů.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 81
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Mazury, Mazury, Mazury... (2023, jižní část)

Příspěvekod vojtaharok » stř črc 26, 2023 9:52 pm

Nakonec jsme se domluvili s polskými známými (druhým párem středního věku, po plavbě už přátelé) a najmuli jsme si letos od 8. července na týden v Grudziance (Ruciane-Nida) na jižním konci jezera Bełdany jen rok starou loď jménem Alegrija typu Antila 26cc, vevnitř snad prostornější než Bavaria 30 z devadesátých let.

Plachetnička ale vypadá atleticky a když člověk nastoupí na její palubu z mola okolo vantů, ochotně se zhoupne, takže máš pocit, že je lehoučká…

Každopádně byl majitel ochotný a profesionální, a nejen, že mi poslal spoustu rad dopředu emailem (jako stáhnout si aplikaci zagluj.pl pro iOS, no jó, kdybych ale znal můj Apple ID…), ale věnoval mi při předávání lodě více než dvě hodiny péče, a to včetně toho, že jsme spolu ve dvou vypluli, vyzkoušeli motor s ochranou proti rostlinstvu, plachty, a taky jsme položili a zase vztyčili stěžeň. Dostal jsem od něj za úkol přistát stylem muring–molo, a to za silnějšího větru vanoucího šikmo směrem k molu, když kolem nebyly žádné lodě, o které by se dalo opřít.

Tak jsem to udělal jako v Chorvatsku na lodi s vestavěným motorem: Poměrně velkou rychlostí (aby mi vítr nestrhl příď na stranu) jsem se rozjel přesně na správné místo správným kurzem na zpátečku, pak jsem dal na chvíli neutrál (asi), a pak jsem asi 2 metry od mola prudce motorem brzdil – a nebo ne??? Dodnes nevím, co se stalo, motor řval, já jsem skoro dostal infarkt – loď vůbec, ale vůbec nezpomaluje a už narážíme! Na poslední chvíli jsem vystrčil proti molu obě nohy, ale rám motoru už naráží do mola, majitel asi vyskočil na molo a brzdil z mola (to jsem neviděl, když se člověk hluboce sklání dozadu dolů dozadu na bok za tím zpropadeným motorem, tak ztratí přehled o situaci), motor vyskakuje z vody, řve, majitel se snaží co nejklidnějším hlasem volat „nejdříve zdechni motor“, a ten ne a ne zdechnout, jak se to vlastně dělá?… no katastrofa. Nakonec se mi podařilo motor zdechnout (nějakou dobu jel na vysoké obrátky bez chlazení), loď vytáhnout z polohy bokem k molu, jak se mezitím otočila, na jednom muringu špicí správným směrem a druhým muringem se vyvázat… kupodivu škody žádné, ale málem jsem umřel od vysokého tlaku a ostudy … a majitel jen rychle odchází a roztřeseným hlasem přeje mi a zbytku posádky (která vše zkoprněle jako solný sloup sledovala z mola – kromě manželky – prvního důstojníka – která se prý jediná vrhala naproti lodi a málem spadla mezi loď a molo – asi ano, ale neviděl jsem, byl jsem úplně mimo) „šťastnou plavbu“! Bylo mi jej líto… a sebe taky … do čeho jsem se to zase nechal zatáhnout?

Až poslední den plavby jsem si přečetl, já blbec, že loď má prázdná skoro 3 tuny a že 800 kilo balastu je vnitřní balast (jen 100 kg ploutev), a má na šířku celých 290 cm, takže se ochotně naklání, když člověk stoupne na nejširší místo paluby u vantu, takže klame tělem a zdá se lehká…
Navíc jsem motor neměl v nejnižší poloze, měl jen 6 koníků (nikde to na něm nebylo napsané), ten ochranný prstenec snižující účinnost vrtule … a spalovací přívěsný motor jsem obsluhoval snad jen kdysi jednou před šesti lety na Orlíku! (když charterujeme ve Středozemí, tak gumák používáme jen s vesly, abychom nemuseli tu příšernou řvoucí věc, která se tváří, že se každou chvíli rozpadne na tisíc kousků, používat…). Jó když se člověk musí pekelně soustředit už jen na to, na kterou stranu se přidává a na kterou se ubírá plyn…

Pokračování příště, už to ale nebude taková komedie, a budou tam také nějaké praktické informace, slibuju :)


IMG_1404.JPG

Kotviště na jezeře Bełdany - východní břeh, asi 500 metrů jižně od mariny Wierzba - pod kýlem je o něco méně než stopa vody, kotva drží super, lano je dost dlouhé a kotva dost velká, prostě jasme zakotvili asi 35 m od břehu, pak vytáhli nahoru kormidelní list a motor a počkali jsme, až nás poryv snese na správnou stranu, a pak jsem vystoupit s lanem - a místo toho, abych musel plavat, mi tam bylo asi po kolena.
Uživatelský avatar
bvp1
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 110
Registrován: čtv črc 28, 2011 2:00 am
Reputace: 0

Re: Mazury, Mazury, Mazury... (2023, jižní část)

Příspěvekod bvp1 » čtv črc 27, 2023 12:58 pm

Ahoj, myslím, že situace, kterou popisuješ, není na Mazurech až tak vzácná :-). Na Mazurách jsem byli už několikrát (asi 6x), vždy jsme měli loď s vestavěným motorem (tam nebyl problém s manévry) a jen jednou loď (asi Antila 22) s přívěsným motorem, navíc slabým. S tím, že od přívěsného motoru bylo špatně vidět dopředu, s tím jsem se také potýkal. Občas bylo nutné před přistáním vytáhnout zcela ploutev, kormidlo a nakonec i motor. Takže bez zkušeností s tímto pohonem, bez treninku, ve větru a ve dvoučlenné posádce vznikaly občas zajímavé situace.
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 81
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Mazury, Mazury, Mazury... (2023, jižní část)

Příspěvekod vojtaharok » ned črc 30, 2023 9:11 pm

Po postoupeném šoku jsem rozhodl, že už nebudeme vyplouvat a zbytek dne jsme strávili v přístavním městečku a na lodi, kdy jsem školil posádku z ovládání kormidla a takeláže. Když ovšem vlastník jedné lodě na mole naproti viděl, jak se motáme kolem všeho a nakonec diskutujeme u prvků ovládání stěžně, dostal hysterický záchvat, přivolal bocmana a volal něco jako: Takoví lidé nemají vyplouvat! A hlavně nepokládejte stěžeň! Budou z Vás mrtvoly! (No, nakonec pán ten přišel večer s lahví se omluvit a ukázal nám vhodné trasy na jezeře Sniardwy.)

V neděli jsme po snídani klidně vypluli a po 4 hodinách křižování proti nárazovému větru jsem kolem 15. hodiny vytušil, že je čas zakotvit na noc. Plavit se 3 až 5 hodin denně to byla pak standardní denní dávka vhodná pro danou posádku. Počasí bylo celou dobu ideální, slunečno, asi o 5 stupňů méně než v třicítkové Varšavě, vítr většinou nárazový severozápadní jen jeden den (před studenou frontou) příjemně stálý mírný jižní. Překvapením pro mne bylo, že Mazury nejsou nějaká odlehlá východní divočina, ale de fakto rekreační oblast obyvatelů polské metropole podobně jako Krkonoše pro Pražáky.

Východní břeh jezera Beldamy je na jih od přístavu Wierzba vhodný ke kotvení, když místa na severu (blízko přístavu) jsou vhodně krytá, ale bývají jako první zabraná. Dále na jih jsou zase místa více přírodní, dokonce břeh navštěvují divocí koně, ale zase tam je relativně mělko (kotvení dále od břehu) a nejsou chráněná. S vytaženou ploutví a povytaženým motorem a kormidelním listem jsme se spustili kolem břehu směrem na jih, až jsme asi 500 m od přístavu našli volné místo a zakotvili (kolega se tím stal kotevním důstojníkem na zbytek plavby), ke břehu jsem nás vyvázal dvěma lany (viz foto v předchozím příspěvku). Odpoledne informační návštěva v přístavu (mně byl hodně sympatický) a milý večer, když k nám dorazila spřátelená loď.

Ráno jsme ještě vyvázaní natrénovali spuštění a vztyčení stěžně, bylo to v pohodě. Vypravili jsme se nakouknout na jezero Sniardwy, které je pro mnoho polských jachtařů postrachem až tabu, vyslechli jsme si předtím několik příběhů, jak tam za bouře déšť padal vodorovně a jak jsou na dně balvany pět na pět na pět metrů na hloubce šesti metrů, a to i v plavební dráze. Do jezera Sniardwy jsme vplouvali na zaďák, jen na genu, a tak jsme i dopluli za Czarczi (Čertí) ostrov. Jezero není malé, ale nějak na nás neudělalo příliš dojem, i když máme se ženou rádi otevřené prostory. Možná na naší nafukovací plachetničce by to bylo zajímavé…

Pak jsme se v plavební dráze obrátili a na motor vrátili k přístavu Wierzba, kde jsme chtěli přistát na noc, bylo kolem 14. hodiny, silný nárazový severozápadní vítr vál přímo k návštěvnickému molu (to molo nejvíce, co je nejvíce na západ, prakticky nechráněné). Molo je orientováno na sever a váže se k němu z obou stran a jedno místa je z čela, když se loď z druhého konce vyvazuje vždy na bójku. Po výzvědném kolečku okolo přístavu jsme se rozhodli zacouvat kolmo k molu z východní strany (víceméně bychom se nechali bokem sfouknout větrem a opřeli bychom se o vedlejší loď), ovšem před přiblížením na nás z mola gestikulovali a všimli jsme si cedulek „R“ jako rezervace na mole (a večer předtím nám bocman říkal, že rezervace není potřeba!). Takže co dělat? Vypluli jsme ven, kroužili jsme před přístavem, dovolali se bocmanovi a ten nám povolil použít poslední volné místo – z čela mola.

Přátelé dostali ve dvojici za úkol chytit na přídi bójku a provléct jejím okem lano. Najížděl jsem bokem k větru, částečně jsem si nechal bokem snášet a pak jsem na motor vyostřoval tak, aby bójka neodplouvala. Na druhý pokus se povedlo bójku chytit a pak jsme se prostě za to lano spouštěli pomocí větru zádí k molu, když jsem vytáhnul z vody kormidelní list a motor používal jako záďový propeler. Po vyvázání mě kotevní důstojník upozornil, že příďové lano je potřeba převázat, protože jde přes příďové zábradlí... No, nakonec jsme přistáváním a převazováním strávili asi hodinu, ale loď pak byla vyvázána vzorově: Z přídi na bójku 2 lana na průběžno – z každého boku jedno, na zádi z každé strany jedno lano na průběžno s jedním závitem okolo pacholete, mimo lan ostatních lodí. Celá posádka jsme se vyčerpali a vyhládli (přes den na lodi jen MANA) tak honem šupo šup do občerstvení na pivo a pizzu.

Večer krásná procházka (já bosky) přes pole a louky směrem na severoseverovýchod, do kotviště na mysu u začátku jezera Sniardwy přímo pod výstražnou věží, kde se vyvázala spřátelená loď (budeme tam sami kotvit ve čvrtek večer, tak popíšu).

Další dny budeme pokračovat plavbou na sever přes Mikolajki (pokládání stěžně) do Rynu, a pak zpět do Grudzianky. A skoro bude jedna mrtvola...

(pokračování příště)


IMG_1413.JPG

Jezero Sniardwy
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 81
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Mazury, Mazury, Mazury... (2023, jižní část)

Příspěvekod vojtaharok » ned črc 30, 2023 9:14 pm

Errata: Nikoliv Beldamy, ale Beldany, resp. Bełdany. Omlouvám se.
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 81
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Mazury, Mazury, Mazury... (2023, jižní část)

Příspěvekod vojtaharok » čtv srp 10, 2023 10:11 pm

Errata: Gudzianka, a ne Grudzianka, díky za upozornění.

Třetí den plavby byl asi nejkrásnější.

Vstal jako první kolem sedmé a prošel se s batohem z přístavu Wierzba do blízké vesnice Popielno (to je už na jezeře Sniardwy) na nákup. Miniaturní obchůdek s barem, ale výborně zásobený, od každého něco, jablka, čerstvý chleba, brambory, cibule, rajčata, okurky … tak kvalitní zeleninu v ČR nekoupíš nikde!

V pohodě jsme vypluli (ve dvou fázích – nejdříve odvázat závětrné záďové lano, povolovat návětrné a přitáhnout se o bójku dál od mola tak o 3 metry; nachystat kormidlo, ponořit a nastartovat motor, zrušit jedno lano k bójce; a pak povolovat a odvázat návětrné záďové lano, nechat se přitáhnout úplně k bójce, odvázat se a vyplout).

V Mikolajkách jsme přistáli u benzínové pumpy; jediné, co nás překvapilo bylo, že oproti Chorvatsku žádná asistence, člověk se musí vyvázat sám. Ale už jsem se trochu sžil s motorem, takže pohoda. Nabrali jsme 5 litrů benzínu do kanystru. Kotevní důstojník nás potom krásně odžduchnul a stihnul naskočit okolo vantu, takže se příď odlepila od mola, chvíli jsem počkal minimu plynu, až se loď otočí a pomalu jsme se otočili a přídí vyjeli ven.

U západního břehu jsme pak přímo ve městě položili stěžeň a vydali se pod mosty. Po cestě nás nepříjemně vyplašila retro turistická loď, která vyplouvala (couvala) opravdu rychle přímo do plavební dráhy. Po proplutí pod mosty jsme odpluli na motor o kus dál na širší vodu, a tam jsme stěžeň opět postavili. Pro jistotu jsem udělal celkovou kontrolu takeláže a přitom jsem zjistil, že levý podsálingový vant je povolený, takže jsme jej dotáhli.

Následovalo jezero Tałty, pro nás nejkrásnější jezero, zeširoka jsme křižovali na sever. Jezero Tałty je nejhlubší (50 metrů, skoro jako Orlík), má krásně zelenou vodu, ale ta barva není od sinic, ale asi od žlutého písku, který prosvítá přes křišťálově čistou vodu.

V pohodě jsme dokřižovali do dlouhé, dobře kryté a hluboké zátoky Skonal u severního konce jezera a zakotvili jsme úplně na konci na severní straně. Krásné místo s mýtinkou a ohništěm, platili jsme 30 PLZ za použití soukromého pozemku. Tentokrát mě při přistávání naopak překvapila hloubka (pár metrů od břehu jsem se přímo potopil do vody, když jsem vystupoval s lanem). Abychom se mohli vyvázat úplně u břehu, bylo potřeba zvednout kormidelní list do úplně svislé polohy (ovládacím lanem to nejde udělat úplně do konce). Ze své pozice ve vodě jsem list zvednul a podával prvnímu důstojníkovi (manželce), ovšem zbrkle jsem tu kluzkou věc pustil příliš brzo… po prudké ráně jsem se ocitl hlavou ve vodě se široce otevřenýma očima… zadní hrana kormidelního listu ostrá jako gilotina mi rozsekla čelo (krve ale nebylo mnoho a ranka malá), ale hned mi vyskočila asi centimetr vysoká boule. Naštěstí jsme měli syrový brambor a lanového důstojníka, který mi brambor připravil a doporučil brambor použít. Takže jsem bouli postupně zatlačil zpět do hlavy.

Večer byl příjemný u ohniště spolu s posádkou spřátelené lodě a také s milým kapitánem sousedního hausbótu, který se nedávno plavil na plachetnici do Antarktidy včetně návštěvy české základny.

No tak dobrou noc, přátelé.


IMG_1434.JPG


IMG_1436.JPG

V zátoce Skonal na severu jezera Tałty.
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 81
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Mazury, Mazury, Mazury... (2023, jižní část)

Příspěvekod vojtaharok » čtv srp 10, 2023 11:25 pm

IMG_7823.JPG

Jezero Talty
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 81
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Mazury, Mazury, Mazury... (2023, jižní část)

Příspěvekod vojtaharok » sob srp 19, 2023 11:20 am

Další dopoledne před studenou frontou foukal jižní vítr Bf3 úplně bez poryvů, nepamatuji si, že bych vůbec někdy měl tak krásně stabilní vítr. Plujeme na sever do přístavu Ryn, takže paráda. Při výjezdu ze zátoky Skonal jsme vytáhli jen hlavní plachtu, a to se hned ukázalo jako výborná volba. Následuje totiž hned úzký klikatý úsek a kromě dalších plachetnic (Poláci znají pravidla vyhýbání plachetnic jako Baťa cvičky) nás v tom nejužším místě předjel (také velmi kultivovaně) parník. Samotná hlavní plachta umožňuje za takových podmínek nejen plout na libovolný kurz, ale také kurz okamžitě měnit, a zároveň dobře vidět dopředu.

Postupně vítr sílí a stává se z něj spíše jihovýchod a začíná být nárazový. Připlouváme k severnímu konci naší trasy – městečku Ryn. Studium tištěného pilota, který byl na palubě, bylo k ničemu, protože místo městského nábřeží a malé mariny pod zámkem je nyní EKOMARINA s prstovými moly. Vítr fouká kolmo až šikmo ke břehu a nárazy sílí. Volím přistání u vnějšího mola, a to zádí. Poučen z prvního dne couvám spíše pomalu, než rychle, ale protože už jsem si zvykl na ovládání motoru a posádka pracuje ze všech sil s háčky, rukama a nohama, bez větších problémů vjíždíme mezi prsty a zastavujeme třicet čísel od mola. Protože nechci už řvát motorem a riskovat zranění, musíme jako první uvázat záďové springy ke koncům prstů. Vypravuji se se springem na konec prstu a ejhle! V polovině vzdálenosti se prst začíná potápět pod mými 100 kg pod hladinu. Takže zpět, operaci provede 65 kg kotevní důstojník! Od té doby tvrdí, že umí chodit po vodě; kdo to má? Situaci komplikuje to, že posádka sousední lodi nejprve dokončuje vyvazování a nakonec se naopak odvazuje a vyplouvá – asi trénink. Večer má být bouřka, takže jsem tvrdošíjný a neústupný – dva springy, dvě příďová a dvě záďová lana, uvázáno těmi správnými uzly, nataženo a nastaveno na správnou délku… Pokud se někdy vzbouří má posádka, bude to kvůli mému pedantství při vyvazování.

Odpoledne a večer procházka kolem zámku a do sousední mariny Bocianie Gniazdo na večeři. Marína Bocianie Gniazdo příjemně překvapila rozsáhlým, prostorným, moderním a čistým sociálním zázemím (řekněme 10 až 20 toaletních míst jen v pánech), kdežto takzvaná EKOMARINA přímo v městečku překvapila nepříjemně jen 2 mísami na pánech na celou marínu plus okolní stánky a bary; když se jedna z nich ucpala, no…

Z večerní bouřky v Rynu nakonec byl jen příjemný deštík a duha.

---

Tak zbývají nám dva dny na návrat na sever do Gudzianky. Vítr je opět nárazový severozápad, který tu asi fouká skoro pořád. První den obědváme přímo za plavby před tím, než začneme v Mikolajkách pokládat stěžeň. Mezi Mikolajkami a rozvětvením na jezera Sniardwy a Beldany je provoz hustý skoro jako na Canale Grande. Připlouváme na přístaviště na mysu pod výstražnou věží při vjezdu do jezera Sniardwy u mola, uvazujeme spring tak, ať nás vítr nebo vlny netlačí k mělkému břehu, hodně fendrů. Opouštíme loď a dáváme procházku polní cestou do Popielna, kde prozkoumáváme žubroně (otec zubr, matka kráva) a prý nedávno probagrovanou maličkou marínu, marína příjemná, ale doplout k ní mezi balvany, to bych si netroufnul.

Když se vracíme, kolem nás je několik plachetnic dětí - mají tábor. Takovýchto výprav dětí a mládeže jsme za plavbu potkali několik. Jedna měla dokoce s sebou duchovního a každý den sloužili mši, dokonce se svatým příjímáním!

Ve 4 hodiny v noci už svítá a začíná bouřka. Vyčítám si, že jsem nedal také kotvu, vytahuji z bakisty náhradní kotvu (tím budím posádku) sestupuju do vody, jdu s kotvou šikmo od lodi tak daleko, až mám vodu až po krk a házím kotvu co nejdál. Ospalý kotevní důstojník mezitím vychází do kokpitu a pomůže vyzkoušet, jestli kotva drží. Odpustí mi někdy toto brutální probuzení? Až doma jsem si uvědomil, že jsem mohl kotvu pohodlně vyvézt ještě dál, pokud bych použil 2 plovací vesty. Bouřka je nakonec mírná a nenapáchá žádné škody.

Ráno se děti v 8:30 začaly objevovat na palubě a v 9:00 už odplouvaly.

Poslední den plavby a nějaké shrnutí a závěry popíšu příště, přátelé.


IMG_1427.JPG

Vjezd do jezera Sniardwy z mola pod výstražnou věží. Pohled z kokpitu spřátelené lodi.
vojtaharok
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 406
Registrován: stř říj 25, 2017 2:16 pm
Reputace: 81
Bydliště: Zbynická 1566-9
Kontaktovat uživatele:

Re: Mazury, Mazury, Mazury... (2023, jižní část)

Příspěvekod vojtaharok » čtv zář 21, 2023 7:57 pm

Poslední den plavby zpět do Guzianky jsme dokonce zrefovali, na jezeře Beldany fouká nárazově a mění se i směr větru, nevyvážené kormidlo kormidelníka za takových podmínek unaví. Jak jsem očekával, závěrečné couvání do uličky za molem bylo napjaté, protože nárazy větru stáčely příď, kterou ani trochu nepřidržovala ploutev, kormidlo bylo napůl zvednuté a překáželo a bylo potřeba překonat pár leknínů. Celá posádka ale skvěle pomáhala a nakonec jsem si po vystoupení na molo a zafixování zádě nechal podat příďové lano (bylo dostatečně dlouhé) a přitáhnul jsem příď k molu. Litoval jsem jen, že jsem si v den vyplutí neprozkoumal lépe místo – snad by šlo nechat alespoň kousíček ploutve vystrčené, a nebo snad připlout přídí napřed a loď pak otočit přes rákosí na lanech. Nebo Vás napadne lepší nápad, přátelé?

pristani.png


Pak jsme ještě zašli do hospody do jedné vesnice na Nidském jezeře na skvělé jídlo a naplnit láhev s plynem u místního odborníka (takový je snad tam v každé vesnici).

Předání lodě včetně inspekce dna lodi kamerou proběhlo v přátelské atmosféře a další den jsme celá posádka v autě po cestě do Varšavy zpívali námořní a jiné písně.

Srnul bych postřehy z plavby takto
- Jezera jsou krásné a každé trochu jiné, ale nejedná se o nějakou opuštěnou divočinu, ale o kulturní krajinu.
- Cesta autem třeba Ostravy v pohodě, ale třeba z Prahy už je to srovnatelné s cestou na Jadran, je třeba se vyhnout dopravní špičce ve Varšavě.
- Poláci jsou rození jachtaři (nikdo nepluje na motor a krásně se umějí vyhýbat) a hodně společenští lidé.
- Tato jižní část Mazur se dá za příznivých podmínek za týden dát v pohodě, hodně sportovní posádky by stihla k tomu ještě Nidské jezero (jez. Nidzkie).
- Předpokládám, že podobně by se dala za týden dát celá severní část Mazur. Mezi severní a jižní části je dlouhý plavební kanál, což by protáhlo plavbu, když by chtěl někdo proplout severní i jižní část a vrátit se do stejného bodu.
- Místní doporučují k navigaci aplikaci zagluj.pl, která je ale jen pro Apple. Lodě většinou nemají hloubkoměr.
- Manévrovatelnost typických lodí v přístavištích je vzhledem k malým hloubkám často poněkud zoufalá a někdy je potřeba si prostě nějak umět poradit, není to žádná ostuda, za hodně těžkých podmínek je potřeba zabránit ztroskotání třeba i za použití kotvy.
- Kotva, ač byla jen la laně, vždy držela jak přibitá, ale dávali jsme vždy hodně lana.

Zůstává nám v hlavách a v srdcích krásná vzpomínka a krásná píseň:


Gdyby tak ktoś przyszedł i powiedział „Stary czy masz czas
Potrzebuję do załogi jakąś nową twarz
Amazonka Wielka Rafa oceany trzy
Rejs na całość rok dwa lata" to powiedziałbym

Gdzie ta keja a przy niej ten jacht
Gdzie ta koja wymarzona w snach
Gdzie te wszystkie sznurki od tych szmat
Gdzie ta brama na szeroki świat

Gdzie ta keja a przy niej ten jacht
Gdzie ta koja wymarzona w snach
W każdej chwili płynę w taki rejs
Tylko gdzie to jest No gdzie to jest
ArturMoj
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 1
Registrován: pát zář 22, 2023 8:37 am
Reputace: 0

Re: Mazury, Mazury, Mazury... (2023, jižní část)

Příspěvekod ArturMoj » pát zář 22, 2023 8:49 am

Vojtech, byl to úžasný zážitek číst vaši zprávu o jachtě, kterou jste si ode mě pronajal. Nikdy jsem neměl příležitost setkat se s takovým pohledem, zvláště od někoho, kdo byl v polských Mazurách poprvé. Koukám, že jsi měl spoustu výzev a těžkých situací, počasí taky nebylo moc přívětivé, tak je super, že máš hezké vzpomínky a doufám, že po nádoru na čele není ani stopa. Příští rok vás srdečně zvu. Pravděpodobně přesunu jachtu do severních Mazur a tam bude moje hlavní marina. Sever Mazur je divočejší, čistší a podle mě i o něco zajímavější.

A moje příběhy můžete sledovat na Facebooku, když pluji, často zveřejňuji něco z Mazur

https://alegrija.czartery.com/en/
https://www.facebook.com/profile.php?id=100082877245638

Vojtech, it was an amazing experience to read your report on the yacht you rented from me. I have never had the opportunity to meet such a perspective, especially from someone who was in Polish Masuria for the first time. I see that you had a lot of challenges and difficult situations, the weather was not very friendly either, so it's great that you have nice memories and I hope that there is no trace of the tumor on your forehead. I cordially invite you next year. I will probably move the yacht to northern Masuria and my main marina will be there. The north of Masuria is wilder, cleaner and, in my opinion, a bit more interesting.

And you can follow my stories on Facebook, when I'm sailing I often post something from Masuria

https://alegrija.czartery.com/en/
https://www.facebook.com/profile.php?id=100082877245638

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host