Jednomužné sklápění stěžně?

Jachting u našich severních sousedů.

Moderátoři: Pepa, david, vilma

Uživatelský avatar
pawlik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 139
Registrován: úte kvě 05, 2009 2:00 am
Reputace: 8

Jednomužné sklápění stěžně?

Příspěvekod pawlik » čtv říj 13, 2011 10:42 pm

Ahoj zkušení nájezerníci! V příštím roce bych se rád vypravil s manželkou na Mazury a tak bych se rád předem informoval na tři věci:

1: Zvládnu postavit/sklopit stěžeň sám, případně jakou minimální dopomoc bych potřeboval - případně který typ lodě brát či nebrat s ohledem na tuhle skutečnost?

2: Druhá polovina září je OK? Pokud ne, proč?

3: Vzal by nás někdo zkušenější do party na spoluplavbu (v tomhle termínu)?

Díky předem - a vůbec díky za tohle fórum. I když v něm jen čtu tak tu nacházím spoustu užitečného a zajímavého.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1745
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » čtv říj 13, 2011 10:46 pm

Pokud je loď vybavená mrtvým mužem, tak stěžeň postavíš i položíš v jednom člověku bez problémů. Jen by mi zajímalo, jak se to řeší s ráhnem a hlavní plachtou v lazybagu ?
Uživatelský avatar
alffa
Site building team
Příspěvky: 3492
Registrován: úte led 16, 2007 1:00 am
Reputace: 2
Bydliště: LOĎ

Příspěvekod alffa » čtv říj 13, 2011 11:22 pm

Charlie píše: Jen by mi zajímalo, jak se to řeší s ráhnem a hlavní plachtou v lazybagu ?

Trochu je to vidět tady:
Obrázek
Je to v reportáži od Svoboďáka, o Mazurech. ZDE.
Uživatelský avatar
catamaran
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 465
Registrován: ned srp 16, 2009 2:00 am
Reputace: 10
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod catamaran » pát říj 14, 2011 6:27 am

Ahoj Pawle,

vloni jsem byl na Mazurech na Laguně 730. Stěžen jsem stavěl pohodlně ve 3 lidech. Ale párkrát jsem si to zkusil sám položit i zvednout. Ráhno s plachtou jsem pokládal uvolňováním topenanty a lasyjacku zároveň. Oddělal jsem pojistku na stěžni a dal ráhno k relingu. Pak jsem si dal výtah stěžně do vinčny a spustil jsem ji dolů. Stejným způsobem jsem ji tahal nahoru.

Jen si vždy hlídej kam se ti skládají stěh a lana!

Mazury vřele doporučuji. Severní jezera jsou čistější.

Cat...
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1745
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pát říj 14, 2011 7:07 am

Takže jezdce plachty musí ven z drážky ve stěžni?
Uživatelský avatar
Ave
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 208
Registrován: pát dub 04, 2008 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod Ave » pát říj 14, 2011 7:28 am

to pawlik: Mazury mi lakaji silenym zpusobem a uz o nich melu asi dva roky. Pokud by jste jeli pristi rok v zari, tak bych se rada pridala....tedy pokud nevadi. Popr. kdyby nekdo potreboval, jsme schopni zajistit i transport lode z Mazur do CR
Uživatelský avatar
pawlik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 139
Registrován: úte kvě 05, 2009 2:00 am
Reputace: 8

Příspěvekod pawlik » pát říj 14, 2011 10:01 am

Co píše Catamaran, to si umím aspoň trochu představit, díky.

Charlie: řekl bych, že když je plachta v lazybagu, tak tam určitá volnost pohybu ráhna bude, a tak by jezdce z drážky nemusely, ale je to dobrá otázka. Cate, jak jste řešili tohle? Tenhle problém ale nezáleží na tom, kolik lidí stěžen sklápí/staví.

Ave: Až se termín trochu přiblíží, domluvíme se. Nicméně bez někoho, kdo zná prostředí, bych napoprvé jet nechtěl.
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 732
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » pát říj 14, 2011 10:39 am

Nehledejte v tom kluci zadnou komplikovanost. Polozit a postavit stezen i v jednom cloveku je na lodich na Mazurach v pohode.

Jestli budete zcela odkladat rahno s plachtou a pytlem mimo, tedy sundavat uplne ze stezne dolu, ci nikoliv, je jen otazka volby kazdeho jedince. Kdyz povolite dirk i se vsemi spagaty lazyjacku, je rahno natolik volne na cepu, ze jej i s pytlem a plachtou muzete polozit vedle sklopeneho stezne. Potkavam na Mazurach posadky, ktere rahno odkladaji k relingum, ale moc jich neni.

Jedine, na co si musite davat majzla, je abyste pri staveni stezne nezustali viset spagaty za cokoliv na zadnim kosi, krmidle, ci pantografu od motoru a co se rahna tyce, tak aby jste jej nenapichli na navadeci palce vinsen na strese kajuty.

Pavel
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 732
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » pát říj 14, 2011 10:58 am

Vypada to asi takto :

Mrtvy muz je resen tak, ze na urovni stezne jsou na obou bortech zavesy, ve kterych je ulozeno velke 'A'.
Na pridi je kovani s dvou az trinasobnym kladkostrojem, do ktereho zapada protikus z tohoto velkeho 'A' a na kterem je upevnen rolfock. Cele je to zajisteno jednim cepem se zavlackou. Ovladaci lano je stazeno do kokpitu.

Obrázek Obrázek Obrázek

Postup :
1. ovladaci lano od mrtveho muze na vinsnu s cca 1 - 2 m volnym kusem mezi vinsnou a mrtvym muzem
2. uvolneni cepu na kovani mrtveho muze
3. zvednuti mrtveho muze z paluby, co volny kus ovladaciho lana dovoli
4. navrat do kokpitu a dal uz jen lanem pres vinsnu
5. soucasne s povolovanim dirku a lazyjacku
6. opatrne ulozeni rahna vedle sklapeneho stezne
7. stezen do podpery na zadnim kosi
8. dotahnout a privazat lanka, ktera tahnete za lodi

HOTOVO - 2 min. s prstem v prd.li. Ve dvou lidech neni vubec o cem mluvit. jeden na pridi a jeden v kokpitu u spagatu a je to.

Pavel
Uživatelský avatar
Svobodak
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 732
Registrován: čtv led 24, 2008 1:00 am
Reputace: 42
Bydliště: olomoucko
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Svobodak » pát říj 14, 2011 11:06 am

pawlikovi

Ahoj,

- druha polovina zari je naprosto v pohode, mene lidi nez v sezone (skoro nikdo), levny najem.
- stezen sklopis a postavis v pohode, staci nikam nespechat
- na Mazurach se neztratis ani sam

Letos mi to vyslo jen v kvetnu, pristi rok bych opet rad jel a to jak v kvetnu, tak v zari. Mas-li jakykoliv dotaz, ci nejasnost, napis e-mail, sz, at to tady neza.irame.
Jak budes chtit.

Pavel
Naposledy upravil(a) Svobodak dne pát říj 14, 2011 11:27 am, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Jirka_TEC_Tce
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 373
Registrován: ned úno 25, 2007 1:00 am
Reputace: 14
Bydliště: Teplice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Jirka_TEC_Tce » pát říj 14, 2011 11:18 am

Taky bych příští rok na Mzury zavítal. Velice mile mě překvapují ceny za týdenní nájem, je to levnější jak na Orlíku. Mimo sezonu ani nemluvím. A jak z Tvé reportáže vyplynulo i ceny za kotvení jsou úžasný. Jedině ta cesta, ale to se dá vydržet....
Zdravím, Jirka
Uživatelský avatar
pawlik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 139
Registrován: úte kvě 05, 2009 2:00 am
Reputace: 8

Příspěvekod pawlik » pát říj 14, 2011 11:41 am

Díky všem, asi z toho stěžně fakt strach mít nemusím, stačí pozornost a myslet.
Na jaře zkusím domluvit podrobnosti, buď se k někomu přidat nebo dát dohromady soulodí.
Uživatelský avatar
Rumex
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 328
Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Dětmarovice

Příspěvekod Rumex » pát říj 14, 2011 12:19 pm

Jestli můžu, tak jen dodám, že rollfock a kosatka je na trubce, po sklopení stěžně, musí být stále rovný, jinak se ohne. U některých lodí se nemusí sundávat ráhno, což celkem vše usnadňuje, ale to je otázka pro chartrovou společnost.

viz. foto http://forum.mazury.info.pl/viewtopic.php?t=1805

Zdarec
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1745
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pát říj 14, 2011 12:36 pm

A máte někdo zkušenost na Mazurech s vlastní lodí? Co je tam vše třeba, co se platí atd?
Uživatelský avatar
Rumex
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 328
Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Dětmarovice

Příspěvekod Rumex » pát říj 14, 2011 1:19 pm

našel jsem nějaké video na stránkách jedné společnosti, snad to není reklama, když tak to admin mázne

odkaz http://www.marina.com.pl/filmy,multimedia.html
Uživatelský avatar
Finn
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 492
Registrován: stř úno 21, 2007 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Penčice

Příspěvekod Finn » pát říj 14, 2011 1:45 pm

Charlie, já tam byl před měsícem s vlastním motorákem, loďku jsem spustil v kempu u Wilkasy, je to na jezeře Niegocin. V kempu jsem zaplatil 100 zlotých s tím, že tam spustím a vytáhnu loď na jejich sjížďáku a první a poslední den tam případně přespím a auto s vlekem tam bude cca 10dní. Místo na stání mají přímo u recepce, takže trochu hlídaný, ale na noc jezdil majitel kempu domů. První den jsme tam teda po projíždce přespali vyvázaní u kempovýho mola, samozřejmě jsme neplatili za molo nic. Druhý den jsme vyjeli na jih, asi po pěti dnech jsme se vrátili, dali s majitelem kempu dvě naše plzeňský, dobili baterky do foťáků, doplnili pitnou vodu a vyjeli jsme na sever. Spali jsme vždy někde mimo civilizaci, ani jednou jsme nikde neplatili, akorát jsme dvakrát doplnili benzin, pumpa přímo u vody, cena 4,99 zl/litr. Proti komárům jsme se stříkli jen dvakrát co otravovali, jinak pohoda. Sem tam jsme se stavili v nějaké té hospůdce i když cca polovina jich je v září už zavřená jak jsem si z vody všiml. Po dalších čtyřech dnech jsme se tedy vrátili od severu, když nás majitel viděl připlouvat už odemykal řetěz od sjížďáku, nudil se, kemp byl skoro prázdnej, dali jsme pár vět, zval nás i na příští rok, já mu dal dvě plzně, vytáhli jsme se ženou loď a už jsme tam ani nespali a vyjeli domů. Takže výdaje skoro žádný, nejvíce nás stály hospody. Však kdybys něco konkrétního chtěl vědět, rád odpovím, pokud budu vědět. Jo a ten sjížďák je tam asi jak na Radavě, akorát tam mají hozený pro zpevnění asi tak čtyři panely. Za sucha v pohodě, za mokra by to bylo asi horší ale majitel kempu má tereňáka čtyřkolku, tak by rád za nějaký to pivko vypomohl. Určitě se tam zase vrátím, si myslím kdo tam byl, rád se tam vrací.
Uživatelský avatar
pawlik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 139
Registrován: úte kvě 05, 2009 2:00 am
Reputace: 8

Příspěvekod pawlik » pát říj 14, 2011 2:02 pm

Přece jen mám ještě jeden - nejachtařský - dotaz. Jak je to na Mazurách v marínách a po hospodách s internetem? Pokud bych mohl v práci zaručit, že se jednou za den podívám přes WiFi do práce a případný průšvih pořeším, tak mohu vyjet i před 12. v měsíci...
Uživatelský avatar
bokal
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 528
Registrován: ned dub 13, 2008 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Třinec

Příspěvekod bokal » pát říj 14, 2011 4:23 pm

Z hlediska legislativy je v Polsku vyžadován tzv Patent žeglarski - naše VMP je Ok,
pro lodě nad 7m a 10 koní výkonu motoru také registraci a pojištění odpovědnosti za škody - modrou kartu.

Žádné polatky za plavbu ve stylu chorvatů nejsou. Jedině za služby na soukromých místech - kotvení na molu, sjezdy do vody, jeřáb atd. Kotvení povoleno všude, pokud tam není značka zákazu.
Na mnohých jezerech je zákaz používání motoru, bývá označen i na vodě znakem vrtule přeškrtnuté červeně. Policie to někdy hlídá, tedy nevplouvat nebo jen na plachtách.
Všude se dá koupit mapy jezer, doporučuji, jsou tam vyznačena také nebezpečná místa. Užitečné hlavně na jezeře Sniardwy, je tam málo vody, spouta kamenů, jsou označeny občas jen kusem dřeva, černého, není moc vidět. Také vjezdy do kanálu do dalších jezer se bez mapy hledalo špatně.
Uživatelský avatar
Rumex
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 328
Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Dětmarovice

Příspěvekod Rumex » pát říj 14, 2011 8:19 pm

letos jsem byl na Mazurach a wifi jsme meli na lodich online 24hodin denne.
Uživatelský avatar
vasaditkavasa
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 84
Registrován: ned kvě 23, 2010 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Studénka

Vychýlení stěžně z osy lodi při použití mrtvého muže

Příspěvekod vasaditkavasa » pon pro 19, 2011 12:40 am

Když už tady tohle téma je, tak bych měl k věci taky dotaz...

Princip a funkčnost mrtvého může plně chápu. Nezodpovězenou otázkou pro mě je následující:

Když mám stěžeň položený, tedy ve vodorovné poloze, tak tento je ukotvený v patce, která je připevněna na nástavbě. V této poloze jsou všechny boční vanty (lanoví) úplně volné. Začnu tedy pomocí mrtvého muže stěžeň stavět, ale boční vanty se mi napnou až mám stěžeň zvednutý, třeba cca odhadem o 40 - 45 stupňů. Poté už jde stěžeň dále nahoru a je těmi vanty zajištěný proti bočnímu pohybu. Ale jak je tomu právě do tohoto okamžiku???

Začnu stěžeň stavět a jak je zabezpečeno, aby stěžen nešel v pravo nebo vlevo a šel mi opravdu krásně rovně nahoru???

Chápu, že mrtvý muž mi stěžeň táhne za přední stěh v ose lodi, ale zdá se mi, že na takovou délku stěžně (např. 9m), který je ukotvený jen na jednom konci by mohl nástat nějaký problém...

Je potřeba stěžeň přidržovat a určovat mu prvotní směr?

Stalo se někomu, že by při stavění nebo spouštění měl problém s tím, že by se stěžeň hodně tlačil mimo osu lodi?

Viděl jsem na videu ukázku, kde stěžeň stavěli a spouštěli děti a tady touhle otázku tam nikdo neřešil, prostě stěžeň šel dolů a přesně si sedl do vidličky ve které poté držel a když šel nahoru, tak zase malý kluk jen začal natáčet lano vinšnou a bylo...
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 148
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » pon pro 19, 2011 3:40 am

Asi každému (přinejmenším v mém okolí) se někdy stalo, že mu při sklápění nebo stavění šel stěžeň šejdrem a hrozil vylomit nebo zkroutit patku 8)

Pokud proti tomu existuje nějaký superfígl, tak ho neznám. Jediné, co proti tomu dovedu udělat, je vyvážit loď v příčné ose, nehemžit se na ní při sklápění (háček po ruce a postavení takové, abych s ním dosáhl na všechna kritická místa) a moc se s tím nesrat

Kromě mrtvého muže existuje ještě nejméně jeden systém, viděl jsem ho v Holandsku, použít se ale dá jen na stěžni s patkou tak vysokou, aby čep byl alespoň 40 cm nad patou stěžně: pod úrovní čepu byla na spodní části stěžně, ze strany od přídě, oka, do kterých se pověsila zátěž. Ta vyvážila stěžeň natolik, že ho dokázal rukou sklopit jeden člověk bez dalších pomůcek.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1745
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 6
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » pon pro 19, 2011 6:34 am

Já si stěžeň pokud jde šejdrem jednoduše přidržím rukou a je vystaráno, případně ho směřuje manželka (když jsme letos stavěli stěžeň a motoráky nám dělali vlny u lodě).
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8709
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 108
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » pon pro 19, 2011 7:43 am

Mě se to Felixi zatím nestalo.... ťuk, ťum na dřevo...

Asi to také bude tím, že jeden pár vantů je od samého počátku napnutý (řekl bych až k prasknutí), subjektivně mám pocit že je napnutý více než potom po postavení.

Je důležité, aby to sprvně fungovalo, aby alespoň jeden pár byl uchycen přesně v ose otáčení....proto také není zpravidla u tohoto sstému vant uchycen přímo k palubě/trupu ale na konstrukci vytvářející vyvýšený bod uchycení vantu..(obrácené V)

Místo složitého vysvětlování mrkni na to v reálu, nebo nějaké foto:
Obrázek
(větší rozlišení pak najdeš v galerii)

Tady v galerii z letošní výstavy je pár dalších fotek modules.php?name=coppermine&file=thumbnails&album=319

Nebo i v předchozích ročnících jsem něco nafotil...
Obrázek
Uživatelský avatar
Rumex
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 328
Registrován: ned čer 01, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Dětmarovice

Příspěvekod Rumex » pon pro 19, 2011 8:31 am

Je to s těmi vanty tak jak píše Libor, pokud ještě plujete proti větru, neměl by být problém. Horší je ho dostat nahoru, všude kolem visí vanty a moc rády se chytají za cokoli, a jestli je převod kladkou moc na sílu, je zaděláno na problém, o el. sklápění nemluvě.
Pokud mám dost lidí na palubě, rozděluji funkce: příď-vytahuje pojistku a pomáhá s lanovým převodem, kokpit-jeden, vizuální kontrola vantu a v konečné fázi směřuje stěžeň do vidlice, jeden, brzda- brzdí pokládku stěžně a samozřejmě kormidelník.
Pokud jsme dva tak jeden je u kormidla a vizuálně kontroluje vanty, druhý zajistí lano sklápění a jde odjistit pojistku na příď, fáze 2 - z přídě jde do kokpitu a povolí kousek lano sklápění stěžně a pomůže si zadním vantem, aby kousek naklonil stěžen potom už jen brzdí a kontroluje pokládku do vidlice + vanty.
Následně přivážu vanty ke stěžni ať nevisí a jedem. Nahoru to jde stejně jen obráceně.
Samozřejmě je lepší si předem vyháčkovat plachtu a sundat ráhno, ( je o jednu starost méně).
Jde to i v jedné osobě, ale na kotvě.
Uživatelský avatar
vasaditkavasa
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 84
Registrován: ned kvě 23, 2010 2:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Studénka

Příspěvekod vasaditkavasa » pon pro 19, 2011 9:25 am

Jo tak v tom bude ten fígl, jeden z bočních vantů na každé straně je napnutý od začátku... To bude vychytávka novějších lodí. U starších tomu tak všude nebude. U mě jsou vanty volné...

Tady je stavění stěžně:

Stavění stěžně pomocí mrtvého muže

Tady je spouštění stěžně:

Spouštění stěžně

Já osobně budu na lodi mrtvého muže předělávat - měl jsem jen jednotyčového u kterého bylo A tvořeno ocelovými lanky. Fungovalo to, ale byla to drbačka.



Ještě mám další dotaz, co jsem kdy viděl, tak všichni stavěli stěžeň, když měli loď ještě na vleku, tedy před spuštěním na vodu.. Jaký je důvod? Proč ne až na vodě?

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host