marksův pirát a jeho vlastnosti

Zde se můžete představit a ukázat svou loď ...

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » sob úno 14, 2009 6:55 am

Wlady jsem rád, že se vám názory scházejí :good: , líp se mi v tom pak orientuje, sám popisuju většinou věci pro mě imaginární a to je teprv oříšek :roll:
S tím lanem jsem to tedy pochopil, už jsem našel i tu kladku s ráčnou. V nabídkách jsou i kladky rovnou se svorkama, něco mi říká, že kažký sólo je praktičtější.
Nějak teď fórum zahlcuju nostalgií, do páteční cesty do Prahy chci mít dokončený opravy, tam dokoupit zbývajcící a po návratu dokončit osazení, po té slibuji vyhlášení míru až do příští bitvy ;) .
Uživatelský avatar
dana
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 150
Registrován: pon led 15, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dana » sob úno 14, 2009 7:32 am

marksi a nebylo by jednodušší zajet do nejbližšího jachtklubu a podívat se na v praxi ozkoušené osazení ?
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » sob úno 14, 2009 8:29 am

dana: s touhle myšlenkou jsem koketoval hned po koupi lodě a je fakt, že u spinakru jsem to nějak opomněl.
Loni jsem se byl podívat i na závodech na bezdrevu, bohužel pro mne jsou dnes piráti většinou udřžováni pro závodění, což znamená
kovové stěžně a profi vybavení se mi zdálo příliš odlišné k porovnávání s tím s čím jsem loď zakoupil. U spinakru by to nemělo být natolik odlišné, motor sice nepoužívají ale to už bych poupravil. Dík za inspiraci, budu se tou myšlenkou intenzivně zabývat, musím najít nejbližší yachtklub kde mají piráta/y a budou přítomni.
Uživatelský avatar
dana
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 150
Registrován: pon led 15, 2007 1:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod dana » sob úno 14, 2009 9:36 am

Nemusis se divat jenom na pirata. Podobne reseni najdes na jakekoliv lodi vybavene spinakerem ;)
Uživatelský avatar
Josef
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Chomutov,ČR

Příspěvekod Josef » sob úno 14, 2009 8:21 pm

Už je to mnoho let, (někdy v roce 1993) jsem v Praze v prodejně jachtařských potřeb zakoupil svorky ruské výroby. Byly ze slitiny asi hliník a zinek (bez nátěru), měli nerezové kuličkové ložiska a stály asi 1/4 ceny plastových z NSR. Byl jsem zrovna na vojně a každá koruna byla dobrá, tak jsem je vzal. Sloužily mi na lodi bez jakých koliv známek opotřebení 12 let. Pak jsem loď prodal kamarádovi a ten je tam má dosud. Nevím jestli je ještě někdo vůbec do republiky dováží a už ani nevím jak se ten obchod jmenoval a jesti ještě vůbec existuje. Vím jenom, že jsem jel metrem na konečnou a když jsem z něj vylezl, tak kolem bylo pole a opodál paneláky a rodiné domky. V jednom z těch rodiných domků v suterénu byla ta prodejna. Možná někdo z pražáků jachtařů by mohl vědět víc.
Uživatelský avatar
Josef
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Chomutov,ČR

Příspěvekod Josef » sob úno 14, 2009 8:36 pm

Teď koukám na tu svorku co ti nabídnul Libor. Nejprve jsem jí přejel okem s tím, že je ze šedého plastu a jenom vypadá jako ty o kterých jsem ti psaL. Tak jsem kouknul do e-shopu a koukám, že jsou kovové. Barva na fotce asi klame. Ty moje byly z kovu podobnému tomu co se používal na odlitky karburátorů.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » ned úno 15, 2009 12:10 am

Pro nás, jenž jsme doposud nevděli jak to vypadá uvnitř takové svorky. Nevím jakého je data,materiál pravděpodobně nějaká slitina hliníku,řekl bych že i pružinky, kdyby byly z oceli už by asi nebyly. Zapomněl jsem vzít domů brusnou pastu, tak zatím fungovali jen pilníček na nechty, nůž, savo a houbička na nádobí.
Obrázek
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1378
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » ned úno 15, 2009 2:34 am

a u těch novějších curry svorek máš ještě kolem čepu malé kuličky
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » ned úno 15, 2009 5:11 am

Zajímavé, to by mohl být stupínek k dobové autentičnosti. Josef psal o ložiskových před cca dvanácti lety, takže by to mělo být déle. Na celé svorce je jediný nápis, mezi dírami na šrouby jsou dva kroužky a mezi nimi nápis eltz. Jsou takové svorky dělaný i na mořskou vodu?
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8787
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 122
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » sob úno 21, 2009 9:59 pm

marks píše:Libore a co je to ten kompozit?

Kompozit může být různý.
Ale dle výrobce u tohoto výrobku:
- je to plast se skelnými vlákny.
- v případě vystavení výrobku mořské vodě a UV záření nedojde k žádným změnám v kvalitě výrobku, pouze barevný odstín se může lehce změnit (absence UV stabilizátoru).
- co se týče mechanických vlastností, mořská voda ani UV záření nemá na výrobek vliv.
Uživatelský avatar
Fulda
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 186
Registrován: pon lis 20, 2006 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Plzeň, Hracholusky, s/y Tea
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Fulda » ned úno 22, 2009 9:48 am

To Marks
Hlavně se podívej jestli na té curry svorce nejsou stržené břity, jinak je k nepoužití. Do dnešních kompozitních svorek se zalévají ocelové břity.
Fulda
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

marksův pirát a jeho vlastnosti

Příspěvekod marks » pát lis 06, 2009 7:51 pm

Mám za sebou několik dalších úprav na lodi, nějaké ještě chci a něco se mi honí hlavou a přicházím s pár dalšími dotazy. Bohužel momentálně nemůžu fotit a tak jen ústně, osazoval jsem spinakr, v zadních rohách lodě jsem přes příchytky na palubě nacvak karabinou . To není nic světoborného, jen jsem si u toho uvědomil, že by se na to dalo použít zadní oka přišroubovaná na zadi. Dosud jsem je považoval za vyvazovací a tak se tedy ptám znalých zda neví? Jinak zkouším uděla v palubě otvírací poklopy, které mají s uzavřením příďového a záďového podpalubí vytvořit odkládací prostory. O podobné se chci pokusit i na bocích a podlážky udělat vyklápěcí, u poklopů na palubě se pokouším o vodotěsnost u bočních jde zatím spíše o možnost provedení. Jak jsem již psal budu následně měnit palubu a tak si zkouším co půjde, ale samozřejmě mě při tom nacházím spoustu dalších variací. Jedna z těch zásadních věcí je kvalita obšívky podponorové části, není to valné a stálo by to za výměnu, pokud se bude dělat paluba nabízí se kompletní výměna a přestavba na olaminovanou překližku, to už by pak stálo za to vyřešit všechny uzaviratelné prostory jako vodotěsné, když už . V prvopočátku mi jde o možnost nechávat v lodi věci při odloučení, maximální představy úprav směřují k expediční loďce se zajímavou výbavou. Co se týče plachetní výstroje, zajímá mě možnost instalování čelenu (eventualita odnímatelného, výsuvného, výklopného) a osazení stěžně gaflí(jestli se tak jmenuje takovej ten klacek navíc). No a poslední na co se chci zeptat: pokud mám loď v čechách bez evidence co na to řeknou v cizině, je na to taky nějakej papír nebo se jim to vysvětluje, v mým případě pravděpodobně rukama?
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » úte lis 24, 2009 9:05 pm

Podařilo se mi nalézt dobré fotky s ustrojením piráta, tak je dávám v plén
http://fotos.piraten-kv.de/displayimage ... =19&pos=17
http://www.slavoj.yc.cz/index.php?dir=f ... 020250.jpg
...tápu nad používáním otěží spinakru, tedy jak jsou uchycena a jak se ovládají
to denis: prosím, někde jsi mi kdysi dával fotku a odkaz na člověka co zvedal u piráta volný bok, máš to ještě, nemohu najít
Uživatelský avatar
Josef
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon lis 06, 2006 1:00 am
Reputace: 3
Bydliště: Chomutov,ČR

Příspěvekod Josef » stř lis 25, 2009 5:59 pm

Marksi moc pěkný fotky a nejen pirátů. Dokonce jsem tu našel asi dvě fotky, které by se mohly dát do sekce "Lodní toaleta-WC". :mad:
Uživatelský avatar
smike
moderátor
Příspěvky: 1378
Registrován: pon bře 19, 2007 1:00 am
Reputace: 17

Příspěvekod smike » stř lis 25, 2009 7:52 pm

na tom německým obrázku krásně vidíš jak otěž spinakru jde přes kladku pod palubu, vrací se dopředu a přes druhou kladku jde do ruky kosatníka.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » stř lis 25, 2009 8:20 pm

No a vidíš, teď už i já krásně vidím. ;) Děkuju ti smike mnohokráte.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » čtv črc 25, 2013 11:25 pm

ahoj lidičky, vyšetřil jsem něco času a vrhnul se na výměnu palubních žeber. Dávám nový suchý dub ke starému a začal jsem vše dělat s malými vůlemi. Konstukci bych nazval laťkovou kdy spoje drží spíše sešroubování než zadlabávání a nechtěl jsem aby nové dřevo trhalo po namočení původní a roztahováním se nemělo tendece měnit základní linie v místech žeber přes celou šírku lodě. Během výroby mě tošku dohnala nejistota, zda nedělám úplnou kravinu a tak se radši přeptám. Bohužel v případě špatné volby už mám jeden bok hotový a druhý bych rád dodržel ve stejném postupu, zvažuji tedy zda dát do spojů nějaký tmel (lepící siku nebo pod, vedle teď zaznělo lepidlo na autoskla) . Pur lepidlo se mi díky nepružnosti nepozdává, povětrnostní vlivy moc nezvládá a já chci vnitřky napustit nějakou lněnou fermeží nebo vůbec? Pod stávajícími kyty se zas často objevujé zčernalé dřevo ze špatného vysychání, ale je pravda že jen povrchově, na jiných místech občasně také a na to jakou loď dostávala zátěž to není nijak tragické. Zajímalo by mě co si o těch několika věcech myslíte, tedy ti co o tom něco víte, nejlépe ze zkušeností?
mějte se všichni fanfárově :),mára .
P.s.: ještě doplním že palubu plánuju prkénkovou, šroubovanou na žebra, ty mám zatím chycená jen pomocnými šroubky a budu je ještě doplňovat, při výměně za nerezové. Přesto nařezat těch pár prkýnek chvilku zabralo a předělávat se mi chtít nebude. To už raději nějaké alternativní řešení a zkusit jeho životnost do další postupné renovace.
Uživatelský avatar
maxik1958
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 2499
Registrován: stř pro 16, 2009 1:00 am
Reputace: 28
Bydliště: PRAHA 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod maxik1958 » pát črc 26, 2013 10:08 am

Ahoj Marksi, zrovna teď řeším podobnou věc, protože jsem z Německa přivezl Piráta, kterého jsem vydražil,že ho rozřežu na mahagon, páč na fotkách vypadal hrozně, a i cena tomu odpovídala. Nakonec přestože byl v dražbě jenom trup, pán mi dal skoro celou loď (chybí jen plech kormidla)a plachty mi jedny zůstaly doma.Když jsem to dovezl domů, zjistil jsem, že trup je krom dvou míst ve velmi dobrém stavu, takže mi přišlo škoda ho řezat, a na mahagon rozeberu jen palubu, která je stejně v dezolátním stavu. Původně jsem ji chtěl udělat z gabonové překližky, ale pak jsem se rozhodl,že ji udělám lepenou z latí 12 x5 mm, a to tak, že budou od přídě k zádi ohýbané podle bortu, a pak dodělám mezi ně zbytek paluby. Budu to lepit ,,bublinkama,, jak k sobě,tak k žebrům. Bublinky mají tu výhodu,že lepí i mokré dřevo, takže si latě před ohýbáním můžu namočit. S tou gaflí, a čelenem je to zajímavá myšlenka, protože by se dal zkrátit stěžeň, a zvýšila by se tím prostupnost ,,expediční,, lodi :) nehledě na to, že by dostala jistě zajímavý vzhled !
Obrázek
edit: ještě jeden ispirační detail ;)
Obrázek
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » pát črc 26, 2013 9:59 pm

jojo maxíku, pur je na mokrý dobrej, používal jsem ho při napařování, jenže na pevnostní spoje se mi do něj nechce. Neznám jak to přesně s tou pružností je, ale tím že by jí ve slabé vrstvě nepřenášel, dochází k odštěpování třísek a to nevidím jako výhodné. Dnes jsem si jen tak lehce poposedal na zadních rozích lodi a pracuje to celý jak žoužala ;).
Co se postupu týče, položením otázek jsem si trošku vyjasnil pochybnosti. Dilatační mezery jsem do výroby zavedl po prvním celožebru, při výrobě nové lodi se nejspíš nedělají, ale na vyndané starší lodi už jsou vytvořené. První dlaby jsem dělal na fest, ale po tom žebru jsem se rozhodl raději nechávat vůle, pirátí konstrukce žebroví, mi opravdu přijde jako spojovaná příhradová konstrukce a je na ní po létech vidět právě ten pohyb ve šroubovaných spojích.
Můj pirát v zas tak dobré kondici není, nebyl ani při koupi, ale zažil už jednu zimu vedle vody na břehu , dvě v ledu a musím říci že mnohem víc se na něm projevilo nynější půlroční stání na zahradě. Osobně s tím problém nemám jestli se mám učit opravovat dřevěnou loď, je třeba z gruntu, opravy jsou postupně zkoušeny a zatěžovány, což mi nesmírně vyhovuje. Překvapilo mě v jak dobrém stavu je obšívka, která je včetně podélných výztuh z jehličňanu, nad ponorem stopro, palubní žebra měním z jehli na dub ostatní dubová jsou. Zároveň mě těší, že až na vyjímky jsou načernalá místa ve spojích a okolo šroubů pouze povrchové zbarvení a špatného dřeva je ve vrchní části méně něž jsem se obával.
K purexu mám ještě zkušenost že na slunci se chová stejně jako montážní pěna, zhnědne a postupně se drolí, obávám se že pod lakem to bude jen oddálení, ale je to jen pocitové. zatím ho ale nezatracuji. Díky bublinkovatosti, by měl přenést nějaké roztažné síly v polodlabaných spojích palubních žeber, tam ho asi použiji, na pevnostní lepení použiji epox, k vytěsnění siku a uvidíme, uvidíme, uvidíme.....případná doporučení samozřejmě zvážím.
Co se týče čelenu či úprav oplachtění, musím nejdřív vrátit původní tvar a pevnost palubě, pak to promyslet včetně podpěr, s ohledem na volný čas a moje termíny hlavní jachtařské sezóny, to třeba bude až v zimě, nebo dalším létě.

mějte všichni príma večer a poklidnou noc, mára :)
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7176
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 107
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » pát črc 26, 2013 10:22 pm

Ja som tu už svoj názor viackrát prezentoval. PUR bublinkami lepím len to, čo nie je dynamicky namáhané a je to vo vnútri lode, teda podružné spoje. Odskúšané na vlastnej lodi, keď som skočil na palubu a spoj obšívky s rebrom lepený s PUR konštrukčným lepidlom povolil. Občívka z preglejky nepraskla a ani lepené rebro s čeveného smreka. Ale vzhladom k tomu že sú to len moje pocity a žiadne exaktné merania, tak nech každý lepí čím chce. Ja sa snažím lepiť všetko epoxidom. Ak by som chcel nechať vôlu na dilatovanie, tak požíjem PUR tmel a asi by som dával Siku, lebo má štandartnú a vysokú kvalitu. Používam aj Den Braven, ale to je o triedu /dve/ horšie.
marks
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: stř pro 26, 2007 1:00 am
Reputace: 33

Příspěvekod marks » sob črc 27, 2013 10:05 pm

Jo vidíš Denisy na ten pur tmel jsem zapoměl, osvědčil se mi při spárování obšívky. Velmi mírně pění, takže se i rovnoměrněji vyplní do mezer, po obroušení ho společně s žebry pěkně prolejt fermeží, tohle řešení se mi zalíbilo. Oni ty palubní žebra s obšívkovými propojí ještě palubní prkna, ale rád bych , aby si to po namočení pěkně vysedělo místo.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti