La Grace-školní loď a replika pirátské lodi z 18.století

Zde se můžete představit a ukázat svou loď ...

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
pepek namornik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 304
Registrován: pát bře 03, 2006 11:53 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

La Grace-školní loď a replika pirátské lodi z 18.století

Příspěvekod pepek namornik » ned srp 09, 2009 3:10 pm

Ahoj všem přátelům historických lodí a zvědavcům kolem projektu lodi La Grace.

Na naléhaní některých kamarádů z klubu La Grace jsem slíbil, že zde na jachtařském fóru založím diskusní fórum a budu na něm odpovídat všem co vás zajímá kolem této lodi, závodech Tall Ship a plavbách pod čtvercovými plachtami. ;)

Předem se ale všem omlouvám - jsem tu novaček a navíc vám budu odpovídat na velikou dálku a v časových možnostech, které mám nad rámec stavby T/S La Grace a provozování S/Y Princess.

Pepa Dvorský

Na úvod snad pár informací a novinek z Egypta:

Stavba repliky pirátské lodi z 18.století úspěšně pokračuje

I když briga La Grace stále neopustila duny saharského písku, stavba roste jako z vody. Úspěšně se podařilo zvládnout první etapu. Tou byla stavba trupu a většiny interiérů. Když jsme s Danem Roseckým připravovali podklady pro stavbu a sepisovali časový plán, ani ve snu nás nenapadlo, že by se nám podařilo dokončit první etapu již po šesti měsících. Přestože to nebylo vůbec snadné, stavba rostla neuvěřitelně rychle. V prosinci 2008 jsem podepsal první smlouvy s loděnicí v egyptském Suezu a už v lednu 2009 se nám podařilo položit kýl této nádherné lodi. Den za dnem pak na vedle připravené plošině vznikalo žebro za žebrem. Jedni dělníci je vyřezávali a jiní stavěli na připravený kýl tak, že během několika týdnů vzniklo monstrum podobné obří kostře velryby. Potom se lodní tesaři pustili do obšívky lodě – prken, kterými se ve vodorovném směru svazují žebra a vzniká tak jakási kůže, která již dává tušit konečný tvar trupu. Když jsme poté uzavřeli loď ze shora palubou a celou natřeli ochrannou barvou proti hnilobě dřeva, La Grace vypadala, jako že už je téměř dokončena. Jenže znáte to, je to stejné jako u stavby domu. Hrubá stavba je dokončena a všichni kolem se radují co je uděláno práce. Teprve truhláři, elektrikáři, instalatéři, motoráři, plachtaři a mnozí další vědí kolik dřiny je ještě před námi. A tak jsme se do toho dali s ještě větší vervou. Jak se nám to daří zjistíte kdykoliv v aktualitách na stránkách www.LaGrace.cz.
A pokud se i vy ptáte, kdy bude stavba dokončena, odpovím diplomaticky – bojím se to říct nahlas, abych to nezakřikl, ale doufám, že už na jaře 2010 loď slavnostně spustíme a vydáme se na její první zkušební plavbu. Ta povede na jih egyptským Rudým mořem. První cesta bude zkouškou lodi i lidí a jejich schopností. Pokud u toho chcete být, poplujte s námi třeba i vy! A pokud chcete dokonce přiložit i ruku k dílu nebo jinak podpořit naše snažení, ozvěte se mi. Budu se těšit na společně splněné dětské sny.

Pepa Dvorský
kapitán lodi La Grace
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8775
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 120
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » ned zář 06, 2009 10:17 am

Rád využiji příležitosti, když jsi se tu na fóru znovu objevil, abych se zeptal co je v projektu La Grace nového.
V jakém stádiu se zrovna nachází? Co je v plánu pro nejbližší období?
Uživatelský avatar
pepek namornik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 304
Registrován: pát bře 03, 2006 11:53 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pepek namornik » ned zář 06, 2009 4:16 pm

Diky za optání. To víš, je s tím pořád fůra práce, ale naštětí jsem se obklopil moc fajn lidmi a i díky nim věřím, že brzy vyplujeme.
Ve Valašském Meziříčí se dokončují stěžně, kladky i ráhna a v Polsku se připravují střihy na plachty atd. To a mnohé další se už bude brzy transportovat kontejnerem do egypta, aby jsme se pustili do takeláže. Zvednout ty stromy do výsky 30metrů a natahat 8,5kilometrů lan taky nebude žádná legrace ani na LaGrace :) Jinak trup s interiéry je prakticky dokončen, ale to je stejné třeba jako s hrubou stavbou domu. Uvnitř zbývá dokončit "maličkosti" v podobě elektriky, vody, odpadů a podobně. Všeobecně ale můžu říct, že se nám daří. Zatímco jiným trvala stavba dlouhé roky, my jsme se rozhodli, že to dokážeme za 24měsíců. Odhady některých jsou ale i na polovině této lhůty.
Uživatelský avatar
pik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 415
Registrován: úte úno 06, 2007 1:00 am
Reputace: 29
Bydliště: Vysočina

Příspěvekod pik » ned zář 06, 2009 6:08 pm

Fakt pěkný! Celému klubu La Grace držím palce. :clap:
Uživatelský avatar
Denis
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 7155
Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
Reputace: 106
Bydliště: Bratislava

Příspěvekod Denis » ned zář 06, 2009 9:12 pm

Píšeš to s takým optimizmom až sa zdá, že stavba LaGrace je legrace. Ale vidím na tej stavbe horu dreva, kopu roboty a fúru penez. Zaujímalo by ma všetko, ale neviem či sa dá na všetko pýtať.
Začnem najchúlostivejšou otázkou, aký je rozpočet a ako ho napĺňate? Predpokladám že z vlastného vrecka asi nie a banky sa z úvermi počítam netrhali.
Ta hora dreva, asi to v Egypte nie je problém zohnať, zdá sa že je tam smrek a na kýl a rebrá ste dali čo?
Lacná krajina kde sa stále stavajú drevené lode je aj Turecko a je bližšie. EgYpt bol asi podstatne lacnejší?
Kto to všetko organizuje? Zohnať to množstvo dodávatelov asi nie je sranda, rozmýšlam napríklad nad tým aké bilge pumpy tam budú, tie sa asi v jachtárskom obchode nekúpia. Alebo naviják na kotvu?

Na Slovensku postavili pred pár rokmi peknú drevenú jachtu, už sa nepametám ako bola presne dlhá, zdá sa mi že nejakých 14 m. Zhorela niekde v Španielsku skrz závadu na el. rozvode. Takže revízneho technika, radšej dvoch.

A ako to bude s DPH ? Postavíte ju v Egypte, dovlečiete do EU a zacvaknete DPH? To by bolo kruté a na šlak trafenie.
Uživatelský avatar
pepek namornik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 304
Registrován: pát bře 03, 2006 11:53 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pepek namornik » pon zář 07, 2009 12:47 am

Otazku rozpoctu vzdy nerad zverejnuju, ( uz kvuli sve zene  ) ale musim priznat, ze puvodni dohodnuty ropocet se nam dodrzet nepodari. Jednak jsem smlouvy podepisoval v loni v zari, tedy v dobe kdy byl kurz dolaru na 14kc, ale taky je to velky problem v Arabských zemich. Dohodnute ceny proste plati jen do nejake doby – pak se dohaduje znova. Verte mi ale, ze to opravdu není malo a ze musim na rozpoctu hodne sedet. Nastesti mi hodne lidi nezistne pomaha. Moc jim dekuju.

Financujeme to hlavne z vlastnich zdroju z charteru, jachetní skoly, a osobnich pujcek ale i ze sponzorských daru. Prekvapive jsme zatim nezaujali velkého mecenáše, ale musim rict, ze me hodne prekvapilo, ze nam posilaji peníze obycejni lidi – soukrome osoby. No, narodni divadlo taky fiancne nepostavila zadna velka firma ale jen fajn lidi.

Drevo az zase takovy problem není. Suezky kanal je dulezita obchodni cesta a tak se tu da koupit téměř jakekoliv drevo. Problem jsem mel jen z obema spodnimi dily steznu. Ty presahujou 12metru, coz je delka standartniho kontejneru. Za nadrozměrný transport chteli 8.500Eur.  Nastesti jsem uplnou nahodou sehnal dva 15metrove stromy blizko Alexandrie. Z CR v rijnu dorazi smrky v východních cech, jednak jako pamatka na domov ale i kvuli tomu, ze hodne dobrovolniku nemá peníze na cestu do Egypta a tak mi pomaji s pracemi v CR.

Pracoval jsem na pripravách přes 5let a rozpočet jsem si nechal delat i v Turecku, ale castka 1,5 - 2.000.000EUR mi prisla nezaplatitelna. Navíc je ale potreba rict, ze tam se stavi prevazne z Turecke borovice, která roste v teple a proto ma blizko leta, coz znamena, ze drevo tolik nevydrzi. La Grace je postavena ze severských stromu. Egypt byl levnejsi a navíc diky svým plavbam s Princess jsem tam podminky znal mnohem lepe.

S vyhledavanim vhodne techniky mam nejvetsi problem. Internet je mocny, ale hledani na nem mi zabira moc casu. Objektivne ale musim rict, ze mi obcas pomaha i sledovani jachtařských diskusi jako je vase. Například zrovna to pojednani o Bilge pumpach me zaujalo. Jinak kotevni vratek asi budu muset nechat udelat. Retez jsme koupil 16mm a to uz bezne „levne“ jachty nepouzivaji. Je to ale na Egyptany sakra strojarskej kousek  mozna zvazim nějakého šikovného vyrobce v CR.

Elektroinstalaci jsme si delali sami – to bych Egypťanům nikdy nesveril. Oni to proste umi se drevem. Ja jsem puvodem elektromechanik, takze to pro me s kamarády z oboru az zase takovy problem nebyl. Projekt ale mam ze slovenska. Revizi samozrejme dodrzim, zalezi mi na tom, aby Grace byla bezpečnou lodi. Snadne to ale není. Jednak mají v Egypte třeba jiné tlousky vodicu ale spatne se mi shaneli i barvy vodicu. Nakonec se to ale podarilo.

DPH a dan bude samostatnou kapitolou na roman. Vyhnout se tomu ale asi neda, pokud nechci lod registrovat v danovem raji. Od zacatku bych byl rad, kdyby byla lod registrovana u nas a tak jsem smireny i s poplatky, které me cekaji. Chci aby Cesko – Slovensko melo svou skolni lod. Pokud se to ale nepodari financne ci administrativne zvladnout před danovymi raji dam prednost Holansku – nas vzor Augustin Herman po odchodu z Cech odesel do Holanska kde se zacal plavit po jejich vlajkou u zapadodoindické spolecnosnosti. Navíc nam s registraci v této zemi jiz sve zkusennosti, protože Holandskou vlajku ma i moje 1.lod – Princess.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon zář 07, 2009 7:56 am

Krásná práce!!! :good:
Přiznám se že jsem ve vaší fotogalerii delší čas nebyl a za tu dobu toho hodně přibylo. Také rád dělám s masivem (v porovnání s vámi tak v poměru 1/1000) a dívám se na detaily interiérů, opracování, no paráda!
Vidím tam ruční pásovou pilu a pak klasické ruční nástroje,. A co dál? jakým způsobem se provádí finální opracování? Jak povrch, hrany? Lakujete, nebo napouštíte lazurou?

pepek namořník píše:... ze tam se stavi prevazne z Turecke borovice, která roste v teple a proto ma blizko leta, coz znamena, ze drevo tolik nevydrzi. La Grace je postavena ze severských stromu.

Já měl vždy za to, že severské dřevo má léta blíže u sebe a proto je houževnatější. Není to chybka?
Uživatelský avatar
pepek namornik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 304
Registrován: pát bře 03, 2006 11:53 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pepek namornik » pon zář 07, 2009 12:37 pm

Cela lod je z masivu i vevnitř – nejen ze je to hezci, ale hlavne jak dodavaji moji kolegove, překližka v roce 1766 ještě proste nebyla. Na několika malo mistech ji mame, ale na privni pohled není videt.
S Egyptany to není snadne. Rucni naradi ovladaji bravurne ale obcas mam pocit, ze to elektricke je ucime pouzivat az my. Například když vzali rozbrusku se smirkovym kotoucem a pustili se do povrchových uprav dreva uvnitř, měli jste videt muj vstek :shock: dva sikovni kluci z cech to ponich pěkných par tydnu napravovali a pekne rucne.
Nemam predstavu, ze bych interi obkladal dekorativním drevem a mnoha vrstvami epoxidového laku – La Grace byla obchodni a piratska lod a proto je vse spise ucelove. Jednak na vas bude vice dychat 18.stoleti a pak Lazurou natrene drevo jde snadno, rychle a o to častěji opravit novou vrstvou, bez potreby to cele pracne brousit. Navíc mam zkušenost ze drevo neuzavrene lakem dycha, coz je pro nej dulezite.
Olatovani hran a rohu se bude delat az na zaver – cekam od toho, ze to zaroven schova kabely ke svetlum.
Uživatelský avatar
hustotles
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 18
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 0

uznání

Příspěvekod hustotles » pon zář 07, 2009 6:30 pm

Já už jsem jednou na vaše stránky koukal, ale když tu vidím zadané téma, tak mi to nedá a chtěl bych vyseknout poklonu. Ani si nechci představovat kolik za tím stojí práce a odříkání, peníze ani nezmiňuji.

tak hodně štěstí a zručných pomocníků.
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 708
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » stř zář 09, 2009 11:43 am

Ahoj Pepku,
fandím a držím palce, aby se stavba dotáhla do úspěšného konce.
Se dřevem jsem jsem pracoval, takže promiň následující otázky, ale prostě mi nedá se na to nezeptat.
/možná tam máš odborníky, kteří to vidí jinak než já/
Na fotkách jsem viděl celkem přesné opracovávání syrových kmenů - počítáte s tím, že v průběhu 5 ti let se průměr kulatiny zmenší o 5 - 7% ? Počítáte se zkroucením kmenů /dle růstu stromů i zásadním/? toto se týká dřeva zpracovávaného v ČR, exotickému dřevu nerozumím
V říjnu bys měl dostat dodávku smrků, počítáš s obrovským obsahem vody ve dřevě - narozdíl od "zimního" dřeva?Nebylo by vhodnější ještě 3 měsíce počkat na zimní?
Loď je moc hezká i zpracování vypadá na fotkách dobře, tak mám jen obavu, aby to pár nevyschlých kmenů nepokazilo. Přeji hodně štěstí.
Martin
Uživatelský avatar
pepek namornik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 304
Registrován: pát bře 03, 2006 11:53 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pepek namornik » stř zář 09, 2009 3:37 pm

Ahojda
Drevo je samozřejmě a prace s ním věda a vím, že to s ním není snadné. Z nějaký, změnšením předem počítámě a dělá se to o trochu větší. Někde to třeba nevadí. Například zmenšení průměru stěžňů nemusíme řešit, protože nikde nejsou uchyceny natěsno. Stěžně drží stěhy a úpony - tedy jen lana. A třeba díra v palubě je vždy větší a stěžeň tam pak drží klíny, které se dají vysunovat a zasunovat podle potřeby.
Kroucení kmenů je ale problém se kterým bojujeme, ale nic moc s tím nenaděláme - myslím, že původní dřevěné lodi to dělali stejně. Většina stěžňů je kulatá a tak to není vidět a i ničemu to nevadí. S částmi, které to ovlivní čekáme co nejdéle, aby se kmeny pak již kroutily co nejméně.
Co se týka dodavky dřeva v říjnu jak píšes si zrějmě nerozumíme. Dřevo na stěžně jsme s Rudou Krautsneiderem vybrali už v mrazech v lednu 2009, skaceli je a teď se z nich teprve dělá. Pokuď jsem někde řekl: "dodavku stromů v řijnu" - myslel jsem transport hotových dílů do Egypta. Jinak i vyběr a kaceni byla věda. Stromy byli speciálně vybírány tak, aby třeba rostli hodně dlouho, ale nikdy nedosáhli do horních pater lesa. Ty stromy, které rostou takhle ve stínu ostatních jsou pak pevnější, houževnatějsí atd. Proste jak říkam věda......
Pokuď ale chces jakkoliv pomoc, radou či prací - vitej v klubu i na palubě. Jsem vděčny za cokoliv.

Pepa
Uživatelský avatar
pepek namornik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 304
Registrován: pát bře 03, 2006 11:53 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pepek namornik » stř zář 09, 2009 4:24 pm

Jeste odpoved pro Baharis

jasne, ze je to preklep v me myslence:

Turecke drevo jsem na lod nechtel, prave proto, ze ma leta daleko od sebe a tim je mene kvalitni, nez severske drevo, ktere roste ve vetsi zime.
Omlouvam se, ale jsem moc rad ze me sledujete velmi peclive. :good:
Uživatelský avatar
Martin88
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 708
Registrován: úte zář 16, 2008 2:00 am
Reputace: 5
Bydliště: Praha

Příspěvekod Martin88 » stř zář 09, 2009 4:38 pm

pepek namořník píše:Ahojda
Drevo je samozřejmě a prace s ním věda a vím, že to s ním není snadné. Z nějaký, změnšením předem počítámě a dělá se to o trochu větší. Někde to třeba nevadí. Například zmenšení průměru stěžňů nemusíme řešit, protože nikde nejsou uchyceny natěsno. Stěžně drží stěhy a úpony - tedy jen lana. A třeba díra v palubě je vždy větší a stěžeň tam pak drží klíny, které se dají vysunovat a zasunovat podle potřeby.
Kroucení kmenů je ale problém se kterým bojujeme, ale nic moc s tím nenaděláme - myslím, že původní dřevěné lodi to dělali stejně. Většina stěžňů je kulatá a tak to není vidět a i ničemu to nevadí. S částmi, které to ovlivní čekáme co nejdéle, aby se kmeny pak již kroutily co nejméně.
Co se týka dodavky dřeva v říjnu jak píšes si zrějmě nerozumíme. Dřevo na stěžně jsme s Rudou Krautsneiderem vybrali už v mrazech v lednu 2009, skaceli je a teď se z nich teprve dělá. Pokuď jsem někde řekl: "dodavku stromů v řijnu" - myslel jsem transport hotových dílů do Egypta. Jinak i vyběr a kaceni byla věda. Stromy byli speciálně vybírány tak, aby třeba rostli hodně dlouho, ale nikdy nedosáhli do horních pater lesa. Ty stromy, které rostou takhle ve stínu ostatních jsou pak pevnější, houževnatějsí atd. Proste jak říkam věda......
Pokuď ale chces jakkoliv pomoc, radou či prací - vitej v klubu i na palubě. Jsem vděčny za cokoliv.

Pepa


OK, vidím, že jste o materiálu přemýšleli, takže vlhkost máte vyřízenou.
K tomu kroucení - na fotce je někde vidět opracovaný kmen, kde na koncích jsou hrany, toho se týkala
moje poznámka o kroucení, v průběhu let se původně souběžné hrany pootočí v závislosti na délce kmene a stoupavosti jeho otáčení - přejedeš-li podélně po odkorněném kmenu nehtem, tenkým hřebíkem nebo drátkem,
uvidíš následně vyrytou drážku, která odpovídá točivosti kmenu - ve vašem případě si myslím, že 5 cm na 1 metr je už hodně, takže jestli máte možnost výběru, vše kolem 1 cm a méně je dost dobré
Pravotočivý strom se kroutí méně než levotočivý - podobně jako v elektronice, lze zjistit přiložením ruky s palcem v ose kmene, prsty ukážou
Přijel bych rád pomoci, bohužel stavění, rekonstrukce, rodina .....
Možná jako zákazník později podpořím :good:
Uživatelský avatar
pepek namornik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 304
Registrován: pát bře 03, 2006 11:53 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pepek namornik » stř zář 09, 2009 4:50 pm

Diky moc za radu
jenom jeste dodam,ze prave tyhle stromy o kterych mluvis jsem si vybrat nemohl-to jsou prave ty jedine dva v cele Africe :) co uz tam leta lezely a presahly 12m transportovatelnou delku jak pisu vyse. Nastesti uz ted doma lezi jine, ktere zatim neopracovavame - proste jen schnou a az se lod dostane do Evropy hodlame je brzy vymenit za nove. Ono je stejne potreba s vymenami drevenych casti lodi pocitat. Idnes pluje svetem par krasnych hodne starych lodi, ale zeptejte se jejich majitelu, kolik dreva je na nich puvodnich. Je stim prace a s tim se hold u takovych krasek musi pocitat.
Pepa
Uživatelský avatar
pepek namornik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 304
Registrován: pát bře 03, 2006 11:53 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pepek namornik » stř zář 16, 2009 9:00 pm

Další zprávy z boje :)

V současné době se práce v Egyptě trochu zastavily - je Ramadán a další svátky. To muslimové nedělají a ani mě se to nepodařilo změnit. :? Proto jsme se zaměřili na takeláž. Do 9.10.2008 musíme ve Valašském Meziříčí dokončit stěžně, ráhna, koše a kladky. Hrubá práce je většinou udělaná a čekají nás spíše drobnější práce jako broušení najemno, výroba kladek zapuštěných v kulatinách, zarážky pro lana, podlážky pro koše a natírání. 9.10.2008 bychom měli dostat lana a tak budeme moci začít zaplétat kladky a připevňovat je na ráhna a stěžně. Pokud nám s tím chcete pomoct, je to jedinečná příležitost naučit se zaplétat a oplétat lana. Celkem bude na lodi 8,5km lan a 385 kladek a polokladek, takže práce je to dost. Pokud máte někdo čas a chuť rádi vás to naučíme. Bude to potřeba stihnout do 25.10.2008. Pak musíme vše naložit do kontejneru a spolu s plachtami, elektronikou apod to poslat do Egypta.
Už se nemůžu dočkat, až začneme vstyčovat na La Grace stěžně. To teprve loď dostane své pravé kouzlo. Dnes jsem potkal u ostrova Elba loď Amerigo Vespuci. Z té siluety na mě dýchlo kouzlo starých časů. Protože se známe ze školního závodu kolem Europy v roce 2006 volal jsem ho po radiu a hlásil se jako: Here is Czech sailtraining yacht .... Bylo to milé setkání, ale snad až ho uvidím příště budeme už plout s Grace a bok po boku s ním jako opravdoví partneri.

Pepa
Uživatelský avatar
pepek namornik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 304
Registrován: pát bře 03, 2006 11:53 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pepek namornik » pát říj 09, 2009 11:27 am

Ahojda
Včera jsem byl na tréningu Králohradecké skupiny histrorického šermu Abbaca, která nacvičuje představení pirátská bitka :gun: ku příležitosti slavnostního spuštění nasi lodi. Byl jsem nadšený z kostýmů i triků, které mi kluci předvedli.
Par fotek muzete videt na:

http://www.youtube.com/watch?v=V-xlKe4rWnk

S cim mi ale kluci bohuzel neporadili jsou dela. Nejich nakup je financne neunosny (16-18ks) a tak posledni vatianta je jejich vyroba svepomoci. Mate s tim nekdo nejakou zkusenost?
Diky za kazdou radu i pomoc. :good:

Jinak ve Vlasskem Mezirici se finisuje na steznich, rahnech i kladkach a zacali se zapletat lan.
V Egypte zkoncil Ramadan, takze se prace opet rozebehly.

Pepa
Uživatelský avatar
dalak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 114
Registrován: pon led 07, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod dalak » sob říj 10, 2009 8:36 pm

Ahoj ! Nejaka zkusenost by byla. Leta jsem pracoval jako modelar pro slevarnu, na historicka dela doslo taky. Pokud upresnis Tve predstavy, mozna bych Ti mohl pomoct. Sestiliberni litinove delo je urcite o necem jinem nez bronzova dvaactyricitka :) . No a taky jak to specha ? Neni problem vyrobit modelove zarizeni, horsi je to s litim. Nedavno k tomu vubec nedoslo a model ma kamarad snad jeste v garazi ( co si pamatuju nejvetsi prumer 150mm, delka snad 1300 ) . Jak rikam, prosim o vice info, protoze by bylo potreba poobchazet vic lidi ( byvaly soused je celozivotni fanda do historickych palnych zbrani, ma knihovnu plnou prekladu s tematikou, pak nejaci slevarensti technologove, dale vybrat vhodnou slevarnu.... ) a pak teprve muzu byt moudrejsi. Pokud si to obslapnes sam a prineses opostupovany vykres, rad model udelam. Jen to nebude "pres noc ". Ahoj.
Uživatelský avatar
pepek namornik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 304
Registrován: pát bře 03, 2006 11:53 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pepek namornik » ned říj 11, 2009 8:51 am

Ahoj
to zni dobre, budu mi ale potrebovat trochu pomoct s historii. Zeptej se souseda, jak byla takova lod (viz nase plany na webu www.LaGrace.cz) mela byt vyzbrojena a cim. Fanda do histori to bude vedet.
Ja zjistim rozmer dela, ktere by se tam veslo. Snad bude tech 150mm a 1300mm bude akorat. Zkuste tu formu nekde vyhrabat a nafotit. Uzasne by to usetrilo tvou praci, protoze slevarnu sezeneme a dreveny vozejcek pod to delo uz vyrobime jako nic. POrad ale zbyde forma na ty mensi dela co patri na zabradli.

Casu na vyrobu bude dost. Uz jsem upustil od transportu del do Egypta. Jednak vby se tim prodrazily, ale vypapirovat je tam by byla fakt fuska. Staci je tedy vyrovit pres zimu a posleme je az do Recka v kvetnu na slavnostni zahajeni zavodu Tall Ship Race.

Jeste se te zeptam na material a cca vahu takoveho kousku? To me jako namornika z praktickeho hlediska trapi.

A jeste se trochu bojim legislativy. Je mi jasne ze z hlediska zakona to budou moci byt jen salvova dela (tedy ty co delaji jen hluk a smrad ale nestrili) :(

Pepa
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 659
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Milos » ned říj 11, 2009 10:58 am

pepek namořník píše:Ja zjistim rozmer dela, ktere by se tam veslo. Snad bude tech 150mm a 1300mm bude akorat. ... POrad ale zbyde forma na ty mensi dela co patri na zabradli. ...
Jeste se te zeptam na material a cca vahu takoveho kousku? To me jako namornika z praktickeho hlediska trapi.

A jeste se trochu bojim legislativy. Je mi jasne ze z hlediska zakona to budou moci byt jen salvova dela (tedy ty co delaji jen hluk a smrad ale nestrili) :(

Pepa

Tak Pepku, bacha na to - aby ste potom nedopadli ako VASA v Stockholme. Dve delové paluby neboli dostatocne vybalastované, švédi mali dovtedy skúsenosti iba s jednou delovou palubou a zanedbali vyšší kopný moment! :cry: (ale vdaka tomu nám zanechali v blate stockholmského zálivu krásne zachovalú loď :thankyou: )

Mám obavu že plánovaná artiléria a nevyhnutný balast k nej obsadí väčšinu nosnosti lode (ako to bolo aj v realite).

Nebolo by vhodné zvážiť použitie moderných hlinníkových zliatín (alebo Al polotovarov)? - na náplň z pár dkg čierneho prachu bez projektilu by to pevnostne určite stačilo. Prípadne osadit do laufu ocelovú vložku - trubku. Hmotnosť by bola ovela priaznivejšia, loď popláve rýchlejšie a legislatíva uvidí iba makety diel ... ak sa teda s La Grace neplánujete dať na reálne pirátske akcie a nabíjať naostro liatinové gule a sekané olovo :gun: :shock: :lol:
Uživatelský avatar
pepek namornik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 304
Registrován: pát bře 03, 2006 11:53 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pepek namornik » ned říj 11, 2009 11:27 am

Prave ...... - histori lodi Vasa bych samozrejme opakovat nechtel. Proto se jako namornik ptam na material. Ikdyz nase lod ale byla piratskym plavidlem a tak musela byt konstruovana i na vahu vyzbroje. Otazka je jake a z ceho?
Myslim, ze ta hlinikova slitina je zajimavy navrh. Rozhodne to bude vypadat lepe, nez laminatova dela :D
Jinak na Svate Lucii na Unikornu (lod z filmu pirati z Karibiku) jsou dela delana tak jak navrhujes. V drevenem tele je trubka nabijena zezadu. To drevo ale vypada z blizka hrozne umele. Lehka slitina by asi byla lepsi.

Pepa
Uživatelský avatar
dalak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 114
Registrován: pon led 07, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod dalak » ned říj 11, 2009 12:02 pm

OK, zajmu se tim. V knizce "Valecne lode 1" se venuji vyzbroji lodi s tohoto obdobi celkem podrobne, vcera jsem tam neco studoval...., souseda navstivim taky. Ted k materialu : ocelova vlozka zalita do hliniku se dalava, pak se rozehraty hlinik poleje fermezi a hle- mas bronzove delo. Pro par vystrelu na namesti dobre....., ale v tehle velikosti tusim problemy ( slevarenske- stazeniny, priliz velke smrsteni AL), pro La Grace bych to videl na litinovy tenkosteny odlitek + hlaven ze silnostene trubky. Nikdo nepozna rozdil :) . vahu se pokusim odhadnout+spocitat a dam vedet. Dobove lafety byly z velice masivniho dubu, samy o sobe priserne tezke, takze asi dalsi adepti na vylehceni a pak by ta dela nemusela byt tak problomaticka.
Uživatelský avatar
dalak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 114
Registrován: pon led 07, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod dalak » ned říj 11, 2009 12:44 pm

Jen pro predstavu: Tabulka z roku 1716 : 20* 6libernich del o delce2,29m ,vaha 900 kg.
1743 : 20*9libernich del o delce 2,13m, vaha1220 kg
1761 : 20*9libernichdel o delce 2,13m, vaha 1190kg
Lafeta byla dlouha 3/5 delky dela a vysoka od paluby 1/3 delky dela.Prumer koka predniho 40,6cm, zadniho35,6. Lehka dela na nastavbach byla triliberni, delky 1,37m, 370kg a byla uz komorova.
I po roku 1800 je na lodich tehle velikosti 20 9libernich del ( hmotnost strely 9 liber, coz je okolo 15 kg ).
Uživatelský avatar
Milos
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 659
Registrován: pát zář 14, 2007 2:00 am
Reputace: 4
Bydliště: Bratislava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Milos » ned říj 11, 2009 12:55 pm

pepek namořník píše:...Jinak na Svate Lucii na Unikornu (lod z filmu pirati z Karibiku) jsou dela delana tak jak navrhujes. V drevenem tele je trubka nabijena zezadu. To drevo ale vypada z blizka hrozne umele. Lehka slitina by asi byla lepsi.
Pepa


Dela vytocene z dreva s laufom z trubky, obalene medenym plechom ktory sa predtym vytvaroval na skutocnom dele aj s reliefmi a napismi pomocou gumeneho kladivka ?

Napadla ma aj tenkostenna varianta ...
dalak píše:..., pro La Grace bych to videl na litinovy tenkosteny odlitek + hlaven ze silnostene trubky. Nikdo nepozna rozdil :) . vahu se pokusim odhadnout+spocitat a dam vedet. Dobove lafety byly z velice masivniho dubu, samy o sobe priserne tezke, takze asi dalsi adepti na vylehceni a pak by ta dela nemusela byt tak problomaticka.

... vyroba formy bude asi narocna.

dalak píše:Milosi, to od Tebe neni hezke ! Chapu, ze u vsech okolnich namornich velmoci vyvola tato moderni valecna lod uzas a opravneny des, ale kdyz budete hodni ... :D . Takze jedine plna velikost, funkcnost a balastovat delovym strelivem. :x

... tak to ma mrzi ze som nevdojak prezradil niečo z tajných plánov českého vojnového lodstva! Dúfam že tým únikom chúlostivých informácií nespôsobím narušenie globálnej vojenskej rovnováhy a masívnu vlnu stavby moderných vojnových plachetníc u významnejších námorných mocností. :?
Neviem neviem, či nezačať s urýchleným vývojom slovenských plachetných bezzáklzových drevodiel - kým je ešte čas .... :lol:
Naposledy upravil(a) Milos dne ned říj 11, 2009 10:12 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
dalak
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 114
Registrován: pon led 07, 2008 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod dalak » ned říj 11, 2009 1:15 pm

:oops: 9 liber neni ani nahodou 15 kg, ja to bajocko znasobil namisto deleni. A nebo zeby to byle umyslna dezinformace ? :whist:
Uživatelský avatar
pepek namornik
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 304
Registrován: pát bře 03, 2006 11:53 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod pepek namornik » ned říj 11, 2009 3:17 pm

No, vidim, ze kolem toho bude jeste veselo :)

Dobre, oba vas poprosim (v ramci vasisich moznosti i chuti) o vyvoj naseho jedineho Cesko - Slovenskeho vojenskeho plavidla. Nejak to udelame. Jsem pro sinostenou trubku uvnitr odlitku z nejake lehci slitiny. Chtelo by to ale okopirovat - urcite uz to nekde funguje.
Pujde to ale nejak odlejt? (Kdyz to budou dva materiali v dobe) To by se schtelo zeptat v nejake slevarne.

Takze prosim te-dalak-doufam, ze nam pomuzes s temi formami. Kazdeho kdo vam s lodi pomaha radi svezem. Tebe vezmem na nejako piratskou plavbu, kde si dela sam vyzkousis :gun:
Pepa

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti