NIKA, URSA II

Zde se můžete představit a ukázat svou loď ...

Moderátoři: Pepa, smike, vilma

Uživatelský avatar
Romik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 48
Registrován: ned říj 28, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno venkov

NIKA, URSA II

Příspěvekod Romik » stř črc 27, 2011 12:15 pm

Ahoj všichni,
ráda bych touto cestou představila naši novou plachetnici jmenuje se NIKA a je to typ URSA II (už jsem tady našla o této lodi zmínku na JI modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=74
Toto vlákno, je vlastně pokračováním vlákna modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=5421
Po strastiplné cestě toto pondělí večer a v noci, od Ústí nad Labem na Vranovskou přehradu se dostala včera na vodu. Loď je 7m dlouhá a 2,3m široká. Přiložím i nějaké foto. Plachetnice jezdila na Labi, domácí marinu měla v Církvicích, jednou byla na Lipně. Je to samostavba a původní majitel ji stavěl sám, na Balt, kam se mu bohužel nepodařilo doplout. Před 2 lety loď na podzim zazimoval, a jak jel domů z YC na kole, srazilo ho auto a on zraněním podlehl (viník dostal něco málo přes rok).
Loď jsme koupili od paní-vdovy, psaná je stála na původního majitele. Nyní nás čeká vyřízení papírů na Státní plavební správě, které doufám proběhne bez problémů, alespoň tak soudím dle toho, jak jsem s nimi mluvila, bude jim stačit notářsky ověřená kupní smlouva a dědické řízení také notářsky ověřené, včetně nabytí právní moci. Vozík s SPZ už máme přepsaný na manžela a žádný problém s tím nebyl (přehlašovali jsme ho v pondělí ráno před cestou pro loď a podařilo se napoprvé).
Zbavili jsme se také v této době nafuk.motorového člunu YAM 3.8m s 25HP motorem, a doufám, že nám plachty už vydrží až do důchodu. Tedy já osobně se budu muset úplně všechno naučit, protože jsem sice na plachetnici párkrát jela, ale jasné mi to moc není. Bude to tedy hlavně na mém muži. Ten se před nedávnem zmínil, že by si na Vranov pořídil rád opět Stara, kterého měli, když byl kluk, a výsledek byl tento.... ale zase budeme moci jezdit oba, na Stara by mě asi nedostal.... moc se těším na sobotu, kdy poprvé vstoupím na palubu....

zde odkaz snad na fotoabum: modules.php?name=coppermine&file=displayimage&album=309&pos=0

PS: Omlouvám se, spletla jsem Stara s Karavelou.... správně mělo být uvedeno že jezdil můj muž na Karavele :sorry:
Naposledy upravil(a) Romik dne stř črc 27, 2011 7:06 pm, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8789
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 122
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » stř črc 27, 2011 2:36 pm

Moc pěkný kousek jste si pořídili :good:
Viděl jsem tu druhou v ČR registrovanou Ursu od Tomáše a taky se mi moc líbila.
Vítejte ve stále početnější rodině trailersailer nadšenců :)
Uživatelský avatar
Romik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 48
Registrován: ned říj 28, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno venkov

Příspěvekod Romik » stř črc 27, 2011 3:07 pm

děkujem za přivítání :)

Je to přesně tak, jak píšeš Libore, v plánu to cestování s lodí je, ale v horizontu roků.... :D

Zvláště teď, kdy má muž v živé paměti pondělní cestu, se mu do toho moc nechce a to nemluvím o tom, že se musíme naučit ovládat loď. Vozík to po těch letech, kdy nejezdil, vydržel (ťuk ťuk na dřevo). Říkal, že na rozbitém úseku dálnice před Jihlavou to vypadalo chvílema dramaticky.... a to jel opatrně. Prý se loď na dírách v dánici jako rozkmitala do boku. Byl rád, že to nevezl osobákem, jo a říkal, že asi nejsou od věci prodloužená zrcátka na auto...

Jsem ráda, že loďka dostala pochvalu. Vím od paní, že se tehdy s tou jejich (naší) stavěli ještě 2 lodě, tedy 3 lodě stavěli zároveň, měli půjčené kopyto z Polska, bylo to asi ve Velkých Žernosekách, dle techničáku lodě, prý ji stavěli poctivě, to potvrzovali i ostatní majitelé lodí z Církvic, že prý jsme dobře koupili.... nezapírám, že máme velikou radost. Je to jiné, než když jsme pořídili člun č. 1 a člun č. 2, fakt úplně jiné.
Uživatelský avatar
Charlie
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1756
Registrován: pon čer 18, 2007 2:00 am
Reputace: 9
Bydliště: Hořovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Charlie » stř črc 27, 2011 5:44 pm

Hlavně ať plachetnice dobře slouží a dělá radost. Vlek se dá doladit. Mi když kupovali Paringu, tak domů vlek s lodí přijel na třech kolech, nebrzdil, a ložiska totálně v trapu :-)
Uživatelský avatar
Romik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 48
Registrován: ned říj 28, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno venkov

Příspěvekod Romik » úte srp 02, 2011 9:39 am

Ahoj,
o víkendu proběhlo pomalé seznamování s lodí, dokonce jsme na ní 1 noc přespali. V sobotu foukalo opravdu hodně, moc jsme toho nenajezdili. Zjistili jsme ale, že na hlavní plachtě chybí 4 spíry. Nevíme, jestli tam byly, k lodi nám je nedali a v lodi jsme je nenanašli. Jsme z Brna, je pro nás nejjednodužší koupit spíry u Avaryachtu http://www.avaryacht.cz/spira.p.aspx a o víkendu bysme je mohli vyzkoušet.
Mají jen dvě velikosti profilu, ten větší je 24x2,5mm. Dívali jsme se s mužem na plachtu a ten tunýlek (omlouvám se za svoje názvosloví, klidně mě opravte) je tak 6 cm široký. Zdá se nám, že i ta širší spíra co prodávají, je do toho jaksi malá/ůzká. Poradíte prosím, jestli je to ok, nebo se mám porozhlédnou po širších? A taky moc nevíme jestli se ta spíra dělá delší, aby zajela i za takovou tu kapsu coje na kraji aby nevypadávala, asi se to delší dělá, ale poradíte o kolik? Abysme to tam ještě narvali? Jestli je na to nějaké pravidlo, budu ráda, když se podělíte. Nebo se to může udělat delší a zkoušet a zkracovat až to tam půjde....
Taky jsem slyšela názor, že to prý jde vyrobit z překližky, ale než my seženeme překližku a než bysme spíry vyrobili, asi bude jednodužší je koupit.
Uživatelský avatar
simon
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 722
Registrován: čtv srp 30, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Dolni Kounice

Příspěvekod simon » úte srp 02, 2011 10:20 am

gratuluju z Dolnich Kounic do Prstic ke krasne lodce ... proc Vranov? Na Nove Mlyny je to bliz :)
spiry bych tam dal ty, ktere se aktualne nejvic blizi idealu (a preklizku urcite ne) nebo zkus zavolat pana Mikulase (http://www.pm-yachting.cz/) treba bude mit sirsi.
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2663
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 23

Příspěvekod Pepa » úte srp 02, 2011 10:22 am

Romíku, v této otázce ti zde poradí asi každý, kdo má loď.
Dle mého soudu máte tvar kapsy pro spíru viz obrázek.
Spíra většinou nemůže být tak velká /vysoká/ jak je ušitá kapsa.
Je totiž nutné, aby šla horním otvorem zasunout do kapsy bez násilí vůči plachtě /posupné poškozování/ a i v kapse byla na délku volně - řekněme cca 5 mm. Rohy spíry zakulatit /nebudou trhat/.
Z toho je zřejmé, že nejlepší je třeba ze sololitu udělat vzorek, který postupně zmenšujete, ubrušujete a kulatíte, až do kapsy zajede volně. Všechny spíry nemusí být stejné /délka/. Tedy vyzkoušet všechny a nadělat šablony.
Dle šablon udělat konečné spíry.
Slabá překližka je dosti měkká. Dobrá by mohla bát nějaká umělá hmota /desky a vyřezat/ lze i vyhoblovat slabou lištu, viděl jsem spíru i z 50 cm celuloidovéhopravítka. Zkrátka najít mateiál, jež bude odpovídat vaší představě o tuhosti. Koupit hotovou spíru větší a dořezat a dobrousit je samozřejmě možné.
Pepa

Obrázek
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2451
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » úte srp 02, 2011 11:12 am

2 pepa: ona ta kapsa muze taky vypadat uplne jinak, nemusi mit vstup shora, ale normalne ve smeru a ta kapsicka je udelana jen jako prehyb lemu. spira se pak musi zatlacit vice dopredu a pak pustit za ten ohyb. soudil bych dle romika, ze to tak je. pak by, ale vpredu v kapse na spiru mela byt guma proti ktere se tlaci a ktera spiru po pusteni pak drzi za tim ohybem. na mensich lodich to bylo castejsi ... a i o neco lepsi reseni, spira tam drzela lepe.

2romik: preklizkove spiry se delavali, ale jednak to nebyla preklizka (ale co konkretne, to fakt nevim) a jednak to nebylo ono. lepsi je umela hmota, kus nejakeho pvc a narezes si to jak potrebujes - to jsou, ale opravdu jen nejobycejnejsi spiry (ale zase je muzes mit v zasobe a netrapi te ztrata ;-)).
nejlepsi jsou (nebo drive byly) kevlarove, ty mely uz i spravny profil (tj. smerem ke stezni se ztencovaly) a byly vzdy uzsi nez je kapsa pro spiry, ale aby tam sedely, tak mely na konci dve plosky cca v siry te kapsy - tato varianta byla samozrejme, ale nejdrazsi.
a dobra ekonomicka varianta byla tato - podivej se po okoli, kde maji elektricky ohradnik na laminatovych tycich, ty jsme si jako mali cadetaci pujcovali :P, ty se krasne pak daji zbrousit do pozadovaneho tvaru (viz predchozi - u stezne ma byt nejtenci) a navic si muzes udelat ruzne tuhosti (musis vyzkouset, ale klidne muzes mit i tuzsi - pro zacatek :P) a na koncich do te tyce udelas zarezy a opet tam das nejake plosky (umela hmota .. nebo super byly trsatka) v cca siri kapsy - tyhle spiry byly skoro profi (ten laminat je hodne houzevnaty a pritom i tvrdy) a zadarmo ;-)

2pepa: pravitka jsou naprd (zkouseno) - ty zelene jsou krehke a ty stare svetle moc mekke :D:D ... a k tomu se jim jeste meni vlastnosti dle pocasi ;-)
Uživatelský avatar
Romik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 48
Registrován: ned říj 28, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno venkov

Příspěvekod Romik » úte srp 02, 2011 11:58 am

simon:
díky za gratulaci od "souseda" z Dolních Kounic :D
Na pana Mikuláše z Pohořelic jsem zapomněla a ani netušila, že by mohl mít takovýhle sortiment (myslela jsem že staví lodě a vyrábí hlavně nerez), ale je fakt, že jsme se tam ještě podívat nebyli. Zajedeme tam... super tip, díky..
Vzhledem k tomu, že plachty o víkendu zmokly a neuschnuly, tak jsme je dovezli domů a momentálně se roztahují druhý den v ložnici a schnou :lol: takže jsou dost po ruce, zkusím zavolat a event. bych je mohla vzít sebou a ukázat pokud by se to v Pohořelicích dalo koupit.... díky moc za dobrý typ :good:
Vranovská je moje i mého muže srdeční záležitost, proto je tam, máme tam hodně dobré kamarády a zázemí. Pořizovaná byla hlavně tam. Nové Mlýny si užíváme dostatek, protože muž surfuje, tak je tam na 3.nádrži několikrát do měsíce, když fouká
pepa: jerryx:
moc díky za pomoc, vypadá to spíš jak popisuje jerryx, ty kapsy mají vstup na kraji (zadní lík), kde je přehyb lemu, který tvoří tu kapsu aby to "nevyjelo" taky je na 2. konci tunýlku (přední lik) "u stěžně" takový "prošev" který by mohl být
ta guma, jak o ní píše jerryx, ale nevím, než tam něco strčím moudřejší nebudu, jen když jsem to prohlížela, přemýšlela jsem, na co tam ten prošev je? Myslela jsem, aby se nevytlačovala do materiálu plachty na konci boule, event. neprobrousilo...? asi to bude ta guma...
Každopádně moc díky za rady....
Jo a zkusíme tyhle první spíry koupit a dle nich si vyrobíme makety, aby jsme pak mohli dovyrobit spíry až o ně přijedme :D :thankyou:
PS: ještě že loď nejde dát do ložnice, jinak by tam už fakt byla.... :P
sorry za OT
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2451
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 87

Příspěvekod jerryx » úte srp 02, 2011 1:13 pm

ten prosev tam je, aby si tu plachtu neprotrhla (je to zpevneni mista, kam tu spiru rves), ta spira tam musi dost na tesno, a kdyz tam neni ta guma (to je taky bezny), tak tam ta spira musi byt jeste tesnejsi - tzn. musite mit hodne presnou delku, dlouhou tam nenacpes, kratkou ztratite, chce to pomalinku urezavat, dokud tam nepujde ... a az bude delka OK, tak tam pujde sice jeste blbe, ale aspon bude drzet ;-). samozrejme ti nesmi delat nejakou prisernou vlnu na plachte - to by znamenalo, ze spira je prilis mekka- skoro na 100% - nebo ty prilis silna - velmi nepravdepodobne :P
zakladni delku vezmes z delky kapsy a pak musis trosicicku uriznout ;-)

... nebo pak je jeste jedna moznost, nasit si k kapsicce suchac, aby se to dalo uplne uzavrit - ale nesmis tam vytvorit nejakou prisernou bouli, to pak zase zhorsuje obtekani ;-)
Uživatelský avatar
Romik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 48
Registrován: ned říj 28, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno venkov

Příspěvekod Romik » úte srp 16, 2011 12:55 pm

AHOJ všichni,
spíry pojedeme dnes vyzvednou k panu Mikulášovi, děkujem za rady, jak je zakrátit atd., pokusíme se jimi řídit.

Uplynul zas nějaký čas, trochu jsme se posunuli dále, tak napíšu jak pokračujeme se zabydlování na lodi.
Máme za sebou pár jezdících dnů, zatím jsem to přežila částečně bez úhony, pokud fouká méně, tedy např. tuto neděli, obešlo se to i bez mého křiku, že se loď naklání moc…. Můj muž je ze mne unavený, vysvětluje stále, že o nic nejde, že se to musí naklánět, aby to jelo, ale já se fakt bojím a chvílemi mám problém se ovládnout a nevyskočit ven z lodě. Raději bych v tu chvíli doplavala na břeh, než byla v tak nakloněné lodi. Ono mi nevadí, když foukne a loď se nakloní, ale pak do toho foukne znovu a zase se nakloní více a pak ještě třeba několikrát a vlastně se z náklonu nevrací ale náklon se prohlubuje, hrůza pro mne, mám fakt strach, který budu muset překonat. Prý si musím koupit náklonoměr abych viděla, že se to moc nenaklání, prý se mi to jen zdá. Ona naše loď má dva kýly a na na ní je momentálně ten lehčí, se kterým původní majitel jezdil na Labi, tedy ve větru je jaksi „živější“ . Taky je to způsobeno asi tím, že máme jednu sadu plachet a máme genu, kdybychom měli kosatku, asi by to pro mne bylo lepší… budeme muset něco menšího sehnat…. Druhý kýl musíme vymyslet jak odvézt a případně ho na loď dát, ale máme tam teď dobrý antifouling, tak to asi nepůjde hned.
Zatím jsme do lodi objednali to nejmenší lodní WC (Chemické WC přenosné Bi-Pot 1513
) co jsme našli na netu, a budeme muset vymyslet, jak ho uchytit vepředu, případně se tam nepřevrátilo a nevylilo. Místo ve špici tam je, myslíme, že ho tam původní majitel měl, zkusím připojit foto http://imageshack.us/photo/my-images/846/p5300054.jpg/ asi ho tam přiděláme nějakým popruhem, který přišroubujeme a uvidíme, jak se to bude chovat…. Sice jsem slyšela rady moudrých, že lodní kyblík, je to nejlepší a v lodi pak nic nesmrdí, ale zatím jsem použití lodního kyblíku jako wc neprodýchala… :D Koupu se ráda a často, ale v noci vylézt ze spacáku a jít si zaplavat prostě proto, že se mi chce na malou, tak to fakt nemusím…. Máte to vy chlapi prostě jednoduší :ó)))
Jak se na lodi pohybujeme každý víkend (a loď 3 roky stála zaplachtovaná, asi nátěr paluby má své nejlepší roky za sebou), začal se olupovat nátěr v kokpitu, ne plošně, ale v místech narušení. Na místech kde se sedí je laminát jakoby měkčí, tedy ta barva je tam jako popraskaná a olupuje se. Není to měkké na zatlačení rukou, ale když tam stoupnu nohou tak je to cítit, že to pracuje, ne moc ale přesto. Vypadá to, jako by tam byl jen jeden nátěr a ten jde do dolů až na takový nažloutlý skoroprůhledný materiál (omlouvám se za názvosloví). Pojedeme teď na loď na celý týden tak to zkusím nafotit a dát sem, jestli prosím poradíte, co nás bude po vytažení lodě z vody čekat. Počítáme, že paluba se bude muset nově udělat. Jsou tam nášlapy z takové světlé gumy, tak 1-2mm silné, která je ale na mnoha místech zcela narušená a po kouskách odpadává – to víme, odstranit a po nových nátěrech paluby dáme ten protiskluzový nátěr od fy Hempel. Loď má dřevěnou obšívku, která je na je pravoboku jako by odprasklá od skořepiny lodě, není to jedna velká prasklina, ale spousta malých od několika mm, do ca 2 cm…. Mně to připadá, jako by jinak „pracovala“ ta obšívka než celá loď. Praskliny jsou i durch, i dole zespoda obšívky, tedy nateklá voda dle našeho vytéká a vysychá. Napadlo nás, jestli to může být způsobeno spouštěním jeřábem na vodu, tak totiž dával loď na vodu původní majitel. Neměl žádné své popruhy s rámem, tak nás napadlo že to může být i tím…nevím, taky se to pokusím nafotit co s tím udělat, jestli to teď máme "zatřít"nějakým Sikaflexem nebo už nechat tak a řešit až se loď vytáhne v září z vody. Na levoboku je spoj paluby a obšívky shora přelepen plastovými bílými pásky, na oko vypadá dobře, ale myslím, že jak pásky odstraníme bude spoj narušen i tam, ale asi méně. Tato druhá strana popraskaná durch není.
http://imageshack.us/photo/my-images/842/dscf8139.jpg/
Na této fotce je vidět špinavá paluba, ze všech vlákem co jsem zatím pročetla o palubě a nátěrech jsem vydedukovala, že asi nejšetrnější na umytí této špíny bude solvina tak to vyzkouším...
Uživatelský avatar
Romik
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 48
Registrován: ned říj 28, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Brno venkov

Příspěvekod Romik » čtv zář 01, 2011 1:05 pm

Ahoj všichni,
po týdnu dovolené na lodi kdy jsme ji loď nakonec i omyli Cifem, neboť žádným saponátem to ušmudlání nešlo, je fakt jak nová :good:
Spíry jsme nařezali, zabrousili, čepičky nakonec nedali, neboť tam ani moc nebyly potřeba. Hlavní plachta má dost lepší tvar. Jen když hl.plachtu vytahujeme nahoru, tak se nám kovový jezdec hl. plachty u té jediné spíry, která sahá až k přednímu líku, zasekává. Ale to si zvyknem. Přetím to šlo o dost lépe.
Loď budeme vytahovat cca v půlce září, opravy jsou plánovány na suchu. Nafotila jsem praskliny u bortlajsny a budu ráda, když poradíte čím a jak opravit. Tajně doufám, že to nebude nic zcela zásadního a půjde to "nějak" opravit. Taky je tam oloupaný lak a místy je narušený v místech bakysty, tím, jak jsme dali loď na vodu a každý víkend na ní byli tak se to prostě používáním oloupalo a je vidět že to bude postupovat. Nejraději bysme to asi nějak přebrousili, zatmelili (kolikrát?) a nakonec přetřeli barvou (nejdřív asi jen překytované části a nakonec celá paluba taky nevím kolikrát?). Budeme odstraňovat protiskluzové gumy, které jsou rozpadlé a olupují se a upadávají po kouskách. Jako nový protiskluz jsme vybrali zde zmiňovaný od fy Hempel, zdá se nám to nejpraktičtější. Také se chci zeptat, jak se to bude prakticky provádět, dá se nejdříve na celou palubu ten bílý lak v těch několika vrstvách a pak na to se nanáší ten Hempel protiskluz? Nebo se to pod ten protiskluz nedává ten bílý?
Asi to nebude jednoduchý výběr.
Skutečně jsem prostudovala snad všechny vlákna o barvách, moudrá z toho nejsem, řekla bych to asi tak, kolik lidí tolik názorů, což je prospěšné, ale byla bych raději, kdyby z diskuze vyplynul jeden druh laku/barvy na horní paluby a druhý na trup lodě. Dám sem nějaké fotky a zbytek fotek a na kouknutí ve větším rozlišení je na http://ladaalbum.rajce.idnes.cz/Praskliny%2C_vady_laku/
Opravdu přivítám praktické rady, někoho kdo takovou opravu či samo doma stavbu má za sebou. Nemáme zázemí dílny, budeme to dělat venku, při hezkém počasí, barvu bychom nanášeli válečkem určitě nestříkali. Můžeme poprosit o pomoc strýce, který dělal celý život lakýrníka, jestli je nutné to mít jaksi "v ruce".
Stříkací pistoli s tlakem 15barr, jak píše Denis, to asi nebude výbava běžného kutila, tedy proto jsme stříkání zavrhnuli, barvu bychom raději neředili, nebo na palubu se ředit může? Loď bude bývat na vodě celé léto, nebudeme ale letos dělat trup, pouze palubu. Trup je pěkný a máme ještě pěkný antifouling, tedy to necháme zatím tak. Také bychom chtěli nátěr pořídit v řádu rozumných peněz, nikoliv za desetitisíce (mám pročteno vlákno o přebarvení gelcoatu ze žluté na bílou) :D :D :D
Uf to jsem se zas rozepsala.... omlouvám se.... a předem děkuji za jakékoliv rady a podněty.
http://imageshack.us/photo/my-images/849/dscf8233.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/801/dscf8244f.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/850/dscf8252.jpg/

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti