po dokončení môjho prvého projektu s "gumákom" zvažujem stavbu "mini" škuneru. V každom prípade nechcem stavať niečo cestou pokus a omyl a tak nasávam ako huba po daždi informácie z fóra. Čo som veľmi rád aj cez SZ za čo Vám ďakujem.
K myšlienke postaviť malý škuner ma priviedli stránky o Bolgerovom Light schooner a relatívne rýchla a nenáročná stavba, čo by som mohol zvládnuť aj v domácich podmienkach. Na svedomí to má táto stránka : TU
Napriek tomu, že škuner je "klasika", tak v reále je ich v menších veľkostiach ako 10m vídať zriedka. V našich končinách skoro vôbec. Dôvodov je hneď viac. Náročnosť stavby s dvomi sťažňami, veľká plocha plachiet, náročnosť pri plavbe s obsluhou plachiet, stabilita a možno aj to "nehistorické" zázemie u nás.
Mne pri pohľade na krásne tvary škunerov a ich plachiet hneď podskočí srdce a nemusia to byť len tie veľké a pre mňa nedostupné.
Pán Bolger to pekne vymyslel :



Viacej TU a TU
Pre mňa je aj tých 27 stôp veľa a tak ma zaujal aj zmenšený variant "kajakovitého" typu Single handed shooner :




Viacej TU

Ako jednoducho postaviť tento variant som získal návod TU
Chvíľu som sa zaoberal aj myšlienkou skladacieho škuneru : Folding schooner :



Čo by síce riešilo problém s miestom, ale to skladanie.....pre jedného nemysliteľné, pre dvoch galeje aj s vybavením sklopného žeriavu na prívese. Napriek tomu, som získal aj odtiaľ zaujímavé nápady, ako ovládať kormidlo z predného otvoreného kokpitu...atď.
Veľkú pozornosť som venoval škuneru Pogo Pogo, dizajnéra Georga Buehlera : TU







Pre mňa je najväčšou škodou, že ani jeden z týchto variantov pri ich dĺžke do 6-7m nemá žiadnu krytú kajutu. Preto som hľadal na internete ďalej. Našiel som malý kajutový škuner Firecrest 17 stôp 6 palcov = niečo okolo 5,30 m. Kajuta je po celom obvode trupu a tak sa dostať do prednej časti lode na provu, (pri zhoršenom počasí ako píše Denis ) by nebola žiadna hračka. Priestoru v kabíne bol obetovaný vonkajší obvod trupu, okolo kabíny.

Akosi mi v tom originále chýba tá krása škuneru a tak som mierne pozmenil formu plachiet. Takto by to asi mohlo vyzerať. Bol to len taký ručný návrh bez prepočtov ohľadne stability, vyváženosti plachiet a ťažiska.

Najviac som bol prekvapený, že na Google neviem nájsť foto reálne postaveného Firecrestu. Tak ani netuším, či to je projekt, ktorý dostal zelenú nejakým staviteľom.
Preto som hľadal ďalej nejaký škuner 6-7m, ale s kajutou. Na Woodenboat fóre som našiel odkazy na schooner Discrete od Paula Riccelliho: Viac info: TU a TU




Ale opäť, bez nejakých reálne postavených aj s foto na webe. Už pri pohľade na Riccelliho nákresy je jasné, že toto je už úplne iná trieda s pevným, či výsuvným kýlom a tak stavba by nebola zrovna jednoduchá.
Z tých kajutových škunerov ma zaujali ešte dva :
Takýto škuner sa dá brať ako hračka pre deti a dospelých


Najserióznejšie vyzeral Vacationer menom Dawn Princess ( pozri viac : TU ), ktorý vzišiel z Weekenderu.
Jeho majiteľ vyskúšal pridať jeden sťažeň s plachtou a vyzeralo to celkom slušne :

Lenže projekt nedopadol dobre. Na trupe nerobil majiteľ žiadne iné úpravy a tak sa zmenili plavebné vlastnosti povodne plánované pre Vacationer. Najviac však zasiahla jeho manželka, lebo bolo treba viac času na prípravu "škunerového" Vacationera na plavbu. To sa jej nepáčilo. Napokon ani jeho majiteľovi a tak sa vrátil k starému oplachteniu.
Vo mne však hlodá ešte jeden červík.

A tým je moja snaha spraviť malý škuner, čo najviac podobný nejakému originálu vo väčšej mierke. Nemôže to byť len zmenšený model v mierke, to je nereálne, ale taká "semi replica" ako Lion of Baltimore ako som našiel na webe :







Ako som však zistil po diskusii na Woodenboat fore : TU, replika bola pôvodne len na statickú ukážku, a keď ju chceli spustiť na vodu, musela prejsť náročnou rekonštrukciou. Aj tak to nebola stabilná loď. Potrebovala veľa "ludského" balastu na vyváženie a tuším dnes je opäť len na statickú ukážku. Ale to, že niečo také sa spraviť dá, som našiel na týchto snímkoch :
Schooner Weesail ( viac info som nenašiel a už z obrázka je jasné, že je dlhší viac ako 7m


Schooner Little Morrisse vyzerá slušne :


Takých snílkov s "modelárskym" cítením a snahou o čo najviac priblížiť "semi replicu" jej originálu, môžete vidieť v tomto albume zo stavby 74 delovej radovej lode : TU
Preto som pre porovnanie spravil taký prehľad ako by to vyzeralo v jednotnej mierke s veľkosťou u jednotlivých typov vyššie spomenutých škunerov:

K čomu som sa teda po toľkom hľadaní a pýtaní na fórach dostal ?
Rozhodne to nebude jednoduchá vec. Kúpiť nejakú staršiu loď a upraviť ju pre potreby dvoch sťažňov.......

Mám teda dve možnosti.
A) Najvýhodnejšie mi vychádza postaviť na začiatok niečo malé, bez kajuty ( daysailer ) kde by som využil plachty a príslušenstvo z môjho "oplachteného gumáku" alias Minicatu .
Budem musieť ešte dokúpiť z Minicatu 420 hlavnú plachtu a skladací sťažeň. Pod to postaviť niečo na spôsob Single handed schooneru. Kormu ale upravím po vzore Light schooneru.
Mojim cieľom bude naučiť sa pri tejto stavbe čo to o stavebných postupoch, materiáloch. Nakoniec aj to, aké je plachtenie s dvomi vratirahnami a škunerovým oplachtením.
Možno by som vyskúšal aj priečnu "topsail" plachtu aj keď viem, že tým by som si to len komplikoval . ( veľmi ma to láka ... taký Lynx, či Pride of Baltimore, La Recouvrance.....

Ako na "topsail" oplachtenie, jeho jednoduché ovládanie a stavbu historickej "hračky" do veľkosti 4,5 m som našiel veľmi jednoduchý návod : TU a komplet všetko o stavbe Little Leon : TU Tento návod by si možno zaslúžil samostatné vlákno v Stavba lodí.
Zopár motivačných snímkov Little Leona pozrite tu :





B ) A až po týchto prvých stavebných skúsenostiach postaviť kajutový škuner podľa mojich skutočných predstáv.
Tu sa mi ponúkajú tiež dve možnosti.
1) Donedávna som si myslel, že najväčší favorit na takúto prestavbu a stavbu bude základ tvorený cutterom Margherita z Willow Bay. Viac info o detailoch interiéru a stavby Margherity nájdete TU . Celý postup stavby som našiel na Blogspod.com o stavbe Shilling : TU Postupne sa treba preklikať cez povel "Newer Posts" v ľavom dolnom rohu príspevku na tie najaktuálnejšie príspevky.
Zopár náladoviek pozrite tu :







Zmenu projektu na škuner som plánoval v spolupráci s dizajnérom, ktorý už dal vedieť, že to nebude zásadný problém. Len potrebuje vedieť, čo by som chcel zmeniť. Študijné plány mám už na ceste. Po ich preštudovaní by som mohol začať kresliť a hlavne počítať.... veľká vďaka Pepa za tie tvoje výpočty. Ani nevieš, ako si mi pomohol.
Len taký od ruky urobený nákres, predstavuje asi taký hrubý zámer zmien v tvare trupu, posunu kajuty a plachiet. Zatiaľ som neriešil posunutie kýlovej plochy pre vyváženie. To treba prepočítať.

Mojim cieľom je, upraviť trup a oplachtenie, čo najbližšie k tvarom škuneru Alabama. Samozrejme výška trupu nad čiarou ponoru bude vyššia, kvôli "sedacej" výške v kajute.


Ale až dnes som narazil na potulkách s internetom na niečo veľmi zaujímavé. Kombináciu preglejky, borovicových líšt v ohyboch, pevného kýlu, priestornej kajuty, rýchlosti a krásy.
2) Tým favoritom č.2 je cutter z novozélandskej dielne.
Už sa nečudujem Denisovi a Ficcusovi, že ich Hartley 16 tak uchvátil. Verím, že po zhliadnutí týchto tvarov sa tu rozprúdi zaujímavá diskusia. Tým favoritom je zo Scruffie Marine: TU
SECRET 20
Základné údaje nájdete TU a kompletný popis v PDF súbore (angličtina) : TU
Jeho galériu pozrite : TU
Pridám pár motivačných snímkov, aby ste nemuseli všetko hľadať.
Takto vyzerá v nákresoch :



Nákres bočného rozloženia interiéru je vidieť na mladšej sestre Sienne 19 :

Takto vyzerá na vode, prívese a v detailoch:













Ale najviac Vás poteší video. Je to nie len oku lahodiaci "gaff cutter", ale aj rýchly. Veď pozrite tieto youtube videá : TU
Ako plachtí po vetre : TU
Ako plachtí proti vetru : TU
Kompletné reviews info na PDF stránkach ( v angličtine ) s názvom This was Scary!! O tom ako sa s ním plachtí na vysutej hrazde si pozrite : TU a z magazínu Watercraft : TU.
Teraz študujem stavebné foto Secretu 20. Začínajú ho robiť aj v GRP laminátovej verzii. Mňa viac zaujala tá klasická stavba z preglejky. Neskôr pridám pár odkazov aj sem.
Zatiaľ som zistil len toľko, že plány na Secret 2O nie su voľne predajné.

Predáva sa len "Kitt na stavbu Secretu 20", čo ma teda riadne znevýhodňuje oproti Shillingu. Ale, kto vie, čo spraví pán Derek Ellard, keď ho slušne poprosím o spoluprácu ?

Nechám sa prekvapiť.
Uvítam každé Vaše rady a pripomienky k vyššie uvedenému.
PS: Až pri kontrole zisťujem, aký veľký príspevok som spravil. Dúfam, že nebudú problémy s načítaním.
