VADEMEKUM: začínajícího skippera (skripta zdarma) verze 1.3

Tipy od čtenářů pro čtenáře na zajímavé knihy s lodní tématikou

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 148
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Felix » pon kvě 31, 2010 7:00 pm

Abych nemystifikoval: vlnolam je původní význam slova, mám pocit, že až z latiny. Stejně v češtině jako v ostatních jazycích získal tento pojem v průběhu času další významy.
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » pon kvě 31, 2010 7:03 pm

No Sajri, hrušky a jablka asi trochu ano, ovšem s těmi kruhovými světly je to jak píšeš - nemusejí být zrovna vrcholová.
Zbytečně bych to nerozmazával, windward mi kdysi napsal, že strohé znění COLREGu v českém jazyce bylo přijato jako zákon v ČR (ať už to tak je nebo není) jsou tam jisté názvy a označení uvedeny a těch jsem se držel. Nechci tu vkládat pravidlo 21. ;)
Uživatelský avatar
terrier
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 90
Registrován: pon říj 29, 2007 1:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod terrier » pon kvě 31, 2010 9:56 pm

Baharis píše::lol:
Je to zajímavé ale opravdu je zažité, že na vrcholu stěžně je stožárové světlo. Přitom sám každou zmínku o stožáru trestám přinejmenším přísným pohledem. Spíše ale nováčkům neustále opakuji něco o stožárech vysokého napětí a za týden kurzu se celkem shodneme na stěžni.

Nicméně stěžňové světlo mě nesedí. Připomíná mě krkolomnou snahu o vytvoření českých výrazů. Nevzpomenu si teď autora, určitě mnozí víte z dějepisu...
Pokud by zavedený výraz stožárové světlo moc vadil, na el. rozvodných deskách charterových lodí se objevuje název kotevní světlo. Což plně odpovídá účelu.


kotevní to nemůže být, neboť se mluví o světlu, které máš mít rozvícené v noci při pohybu lodě, což je u plachetnic ve cca dvou třetinách stěžně a je viditelné v rozsahu 225 stupňů na příď. Takže mi nesedí ani Felixovo vrcholové, protože já to chápu tak, že vrcholové je na vrcholu což je kotevní.

Jak to mají řešené motoráky? Taky mají na stožáru dvě bíle světla nad sebou? kotevní a "225 stupňů?
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » pon kvě 31, 2010 9:59 pm

co takhle zkusit "motorové"?
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » pon kvě 31, 2010 11:21 pm

terrier píše:kotevní to nemůže být, neboť se mluví o světlu, které máš mít rozvícené v noci při pohybu lodě..

Tak to se omlouvám. Střelil jsem trochu poslepu.
VADEMEKUM jsem si stáhnul, trochu i "prolistoval", ale nebyl ještě čas si to přečíst pořádně. :oops:
david
moderátor
Příspěvky: 5260
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 148
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Příspěvekod david » pon kvě 31, 2010 11:24 pm

vrcholové světlo nemusí svítit 360° a taky nemusí být světlem kotevním ( i kdyby svítilo 360° )

doporučuji přečíst si něco o světelné signalizaci plavidel např. zde: http://www.stranypotapecske.cz/dokument ... 2231214420
a tady: http://www.hellamarine.com/site_resourc ... lboats.pdf
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » úte čer 01, 2010 3:15 am

Pánové i tak si myslím, že by jsme se měli držet překladu pravidla 21 Colregu.

"Stožárové světlo" znamená bílé světlo umístěné nad podélnou osou lodi, viditelné bez přerušení v obzoru o úhlu 225°
a nastavené tak, že je viditelné od přímého směru vpřed do 22,5° za travers na každé straně lodi.
"Boční světla" znamenají zelené světlo na pravém boku a červené světlo na levém boku; každé z těchto světel je viditelné bez přerušení v obzoru o úhlu 112,5° a nastavené tak, že je viditelné od přímého směru vpřed do 22,5° za travers toho
kterého boku lodi. Na lodi kratší než 20 m mohou být boční světla zkombinována v jedné lampě umístěné nad podélnou osou lodi.
"Zádové světlo" znamená bílé světlo umístěné, jak je to prakticky možné, co nejblíže zádi lodi, viditelné bez přerušení v obzoru o úhlu 135° a nastavené tak, že je viditelné na 67,5° od přímého směru vzad na každou stranu lodi.
"Remorkérové světlo" znamená žluté světlo se stejnou charakteristikou jako "záďové světlo" popsané v odstavci c) tohoto pravidla-
"Kruhové světlo" znamená světlo viditelné bez přerušení po celém obzoru, tj. v úhlu 360°.

proč diskutovat o něčem co je dávno dané (i přes to, že se nemusí líbit), vzhledem k tomu, že je to vlastně "jedno".
I tak nebudeme námořním státem (národem), tak přijmeme verzi, která je ustálená a je dobře ne??
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3123
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 307
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod lynx » úte čer 01, 2010 10:14 am

Ad żeglar:
- původně jsem myslel, že by to mohl být výrobce plachet,
- elektronické slovníky mi v tom vůbec nepomohly,
- našel jsem tohle: Zeglara (sic) - od żeglarz dawniej ‘członek załogi statku’, čili by to asi byl člen posádky plavidla, ale nezdá se mi to a na konci – mohl by to být překlep,
- v souvislosti, ve které to podáváš, by to mohlo/mělo souviset se stěžněm (vím, že stěžeň je maszt, ale nic jiného mě nenapadá).
Takže jinak nevím. :?
Uživatelský avatar
Pepa
moderátor
Příspěvky: 2663
Registrován: pát dub 14, 2006 9:03 pm
Reputace: 23

Příspěvekod Pepa » úte čer 01, 2010 10:54 am

Jakube, nemyslím si, že to je jedno.
Jen zamyšlení.
Přeci netvoříš nějaký právní dokument , jež musí nezbytně prokazovat naprostou sterilnost použitého názvosloví.

Ty přeci chceš podat maximum informací, jež by bylo dobře, aby začínající jachtaři znali.
Co tedy brání tomu například napsat:

"Stožárové světlo" znamená bílé světlo umístěné nad podélnou osou lodi, viditelné bez přerušení v obzoru o úhlu 225°
a nastavené tak, že je viditelné od přímého směru vpřed do 22,5° za travers na každé straně lodi. Toto sětlo se také někdy nazývá "motorové světlo", protože jeho použití, vedle standardního nočního osvětlení plachetnice, signalizuje, že plachetnice používá k svému pohonu motor.

"Kruhové světlo" znamená světlo viditelné bez přerušení po celém obzoru, tj. v úhlu 360°.
Na plachetnicích se pro něho často používá označení "vrcholové světlo" nebo "kotevní světlo", protože samotné v noci označuje plachetnici stojící na kotvě.

Jak říkám, jen k zamyšlení....
Pepa
Uživatelský avatar
andrei
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 27
Registrován: pát črc 25, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha

Příspěvekod andrei » úte čer 01, 2010 12:39 pm

Přimlouval bych se k tomu, aby sekce "Manévr připlutí k nábřeží zádí" se zmínila o účinku větru na chování loďě. Může se tam dát třeba odpověď doktoroviq10:

sklenar_jakub píše:Je potreba si dat proste pozor (zbytecne nezmatkovat) a hlavne si zbytecne nenadjizdet na druhou stranu bazenu od te kde chceme zacouvat, a to z duvodu toho, ze jak zacneme stacet zad k molu (kde chceme stat) tak se nam prid zacne velmi rychle vytacet (s narustem navetrneho volneho boku) a je potreba se rychle "schovavat" za lode u mola jiz stojici...


Také by bylo zajímavé (pro mě určitě :)) se zmínit o tom, jak chování lodě ovlivní vítr který fouká obráceně, tedy z bazénu. Já jsem to ještě něměl příležitost zkusit, ale bál bych se, že při couvání zádí do bazánu bude v silném větru problém otočit loď do stání. Snažím se stočit příď proti větru, který se snaží příd odfouknout.

Nové britské mapy udávají podjezdné výšky od HAT, ne od MHWS. Chápu, že různé státy to mají jinak a Vademekum nemůže pojednat o všech. Možná by se hodilo prostě napsat, že mapa většinou uvádí k čemu jsou výšky objektů a podjezdné výšky měřeny.

Je definice MHWS jako "nejvyšší stav hladiny moře, která v dané oblasti vystoupila většinou v období několika desítek let" správná? Já to chápu jako průměrnou hodnotu nejvyšších stavů, ne jako nejvyšší stav.

Nešla by zvýšit kvalita obrázků, obzvlášť symbolů na mapě? Obrázky obsahují viditelné artefakty, zřejmě způsobeny příliš silnou JPG kompresí. Je to škoda, třeba symbol skal splývajících s Chart Datum na str. 18 skoro není čitelný.

U příklad majáku Fl(3) WRG 15s 21m 15-11M, nešel by rozvést ten dosvit 15-11M? Myslím, že nováčkovi to nebude na první pohled jasné.

Na obrázku uvazovacího lanoví na str. 85 se místo "head line" častěji používá "bow line".
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » úte čer 01, 2010 12:51 pm

ad ZEGLAR: (nejsme v části kvízy) tak to tu napíšu, je to mimo mísu, ale . . .
cte se to jak se to pise - "jedná se o přípravu lodi na(před) vyplutí(m), kterou provádí palubní posádka s bocmanem"
(práce typu: poschovávat vše co je na palubě, přivázat co není přivázané (na palubě), uzavřít všechny mantlochy, vlezy, okna, položit jeřáby,
schovat gangway etc.)
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » úte čer 01, 2010 2:41 pm

ad označování světel lodí) díky Pepo za tematiku k zamyšlení, procházel jsem tuto kapitolu ve Vademeku a myslím si, že je tento problém dostatečně vysvětlen;
ad základy manévrování) do Vademeka již nebudu rozšiřovat tuto problematiku, mají tam být opravdu pouze základy, po doladění Vademeka začínajícího skippera mám v plánu vytvořit rozšířenou verzi VADEMEKUM SKIPPERA - ve kterém bude každá kapitola rozšířena a doplněna.
ad HAT) souhlasím s tím, že je lepší uvést HAT než MHWS - tohle je neustálá diskuse v UKHO a za poslední čtyři roky už to asi opravdu doladili na udávání výšek od HAT (což je dobře) ověřil jsem si poslední verzi publikace 5011 S&A kde je opravdu uvedeno od HAT. MHWS - je střední (Mean) hladina vod vysokých. Opraveno a doplněno o poznámku k označení v mapě.
ad dosvit) opravdu to není úplně zřejmé s těmi dosvity - doplněno.
ad uvazovací lanoví) konflikt terminologie - správně se toto lano nazývá HEAD LINE - ne - bow line - proto zůstává HEAD LINE.
ad kvalita obrázků) s tím maximálně souhlasím, momentálně na tom pracuji - většina obrázků je ve vektorové grafice a symboly vyměním za kvalitnější - hledám také kvalitní PDF printer . . . tak kdyby měl někdo dobrý typ.

Zdravím ;)
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » ned čer 27, 2010 8:27 pm

Zdravím,

VADEMEKUM: používaných námořních frází

od dnešního dne (27.6. 2010) dostupné na http://www.vademekum-skippera.com

Autor
Uživatelský avatar
TomasJel
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 52
Registrován: pon srp 24, 2009 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod TomasJel » ned čer 27, 2010 9:23 pm

Jakube,
jako příručka skippera či nováčka, velmi pěkně zpracované,.... snad si najdu brzy čas vše pečlivě pročíst,... :-)
T.
Uživatelský avatar
fiestka
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 7
Registrován: sob čer 26, 2010 2:00 am
Reputace: 0
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod fiestka » ned čer 27, 2010 9:56 pm

Souhlasím, Kubo dost dobrý, nenech se odradit od šťouralů a těším se na další skripta.
Uživatelský avatar
modrymax
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 165
Registrován: ned úno 28, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hranice

Příspěvekod modrymax » pon čer 28, 2010 10:19 am

se zájmem jsem přečetl a moc se mi to líbilo :)
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » pon čer 28, 2010 2:54 pm

Děkuji za pozitivní komentáře;

Dostupný Program: Passage Plan Calculator verze 1.0.1 b

- vyřešen problém s kalkulací vzdáleností při kurzech 270 a 090;
- vyřešen problém výpočtu kurzů pro malé vzdálenosti;


Autor
Macek0585
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 570
Registrován: pon kvě 19, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Frýdek-Místek

Příspěvekod Macek0585 » úte čer 29, 2010 10:58 am

Taky se připojím k díkům. Stáhl jsem to pro mladého, příští rok má 16 a myslím, že už bude moct dělat papíry v Chorvatsku.
Anonym
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 8271
Registrován: pon kvě 01, 2006 12:19 pm
Reputace: 159

Příspěvekod Anonym » úte čer 29, 2010 9:45 pm

Od začátku května jsem byl více na moři jako doma, proto jsem se k pořádnému čtení dostal až teď. Snad se autor neurazí, pokusím-li se to zhodnotit.
V každém případě pěkné dílko a je za nim vidět spousta odvedené práce. A řekl bych i užitečné dílko. První půle sice supluje známé brožurky Příručka kapitána plavidla a Kompetentní posádka na lodi, ale hlavně v druhé části je spousta užitečných informací a rad, které člověk jinde jen těžce hledá. V takto ucelené formě. Obzvláště stať Základy manévrování s lodí. Mě zaujal tzv. Silný manévr. Přiznám se, že jsem ještě neměl tu čest jej vyzkoušet. Ale polepším se.

U manévru odplouvání od mola se springem (str. 89) bych doplnil, že při odtláčení lodě od mola chodem vpřed, se na přídi používá velký záďový fendr, nebo se svážou dohromady tři klasické. Bez toho to nejde.

S čím nemohu souhlasit, to je manévr odplouvání od mola z mooringového stání, str. 93. (Nejprve odvážeme zádová lana a potom odhazujeme mooring. Pokud máme cetnou posádku, tak mužeme všechny lana odvazovat prakticky naráz.) To považuji za celkem zcestné.
Každý jsme jiný a každý můžeme používat své metody. Dovolím si popsat jak to dělám já a jak to také učím adepty na zkoušky.
1. Po přípravě kterou jsi popsal a zahřátí motoru, nechám povolit záďové lana a držet v ruce "zaseklé" o vazák.
2. Povolením zadních lan se trochu uvolní mooringové. Nechám je shodit do vody a dávám lehce vpřed.
3. Počkám až mooringové lano dosedne na dno (!!!). Důvod je snad zřejmý. Pokud je bezvětří a mám dost místa, nechám odvázat zadní lana a vyplouvám
3. Pokud fouká boční vítr, mám už předchystáno. Zadní lano na závětrné straně nechám odvázat, postupně přidávám na motoru a kolem návětrného vazáku stáčím příď proti větru, jak to jde.
4. No a jak jsem spokojen s pozicí lodě, nechám pustit zbývající lano a vyrážím.

Při nedodržení tohoto postupu jsem byl často svědkem toho, že loď, jakmile příď opustila závětří sousední lodě, najela kýlem na mooring lodě na závětrné straně. Naposledy v květnu to bylo na kotevní řetěz. Někde jsem to tu popisoval, jak vytrhli kotvu stařičkým německým manželům, v pozici kotva - břeh.
Ale i to mooringové lano na dně je celkem dost důležité... ;)
Uživatelský avatar
designer
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1581
Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod designer » úte čer 29, 2010 10:29 pm

Baharis píše:S čím nemohu souhlasit, to je manévr odplouvání od mola z mooringového stání, str. 93. (Nejprve odvážeme zádová lana a potom odhazujeme mooring. Pokud máme cetnou posádku, tak mužeme všechny lana odvazovat prakticky naráz.) To považuji za celkem zcestné.

baharisi, se vším, jak jsi popsal své manévry, lze souhlasit. Autorův postup nemusí být ale zcestný v případě, že je naprosté bezvětří. To ale není v publikaci uvedeno.
A i za úplného bezvětří jako první uvolňuji mooringové lano a čekám až klesne.
Ono u podobných popisů je vždy obtížné pojmout všechny varianty, protože podmínky jsou pokaždé trochu jiné.
Mám ještě jeden oblíbený způsob: v případě, že marina je stísněná, nechám jedno záďové lano pouze uvolněné (to, na kterou stranu budu točit) a při výjezdu je nechám volně probíhat rukou. V okamžiku, kdy vyložím kormidlo, zadržím na okamžik lano a ono mě pomůže otočit loď v podstatě úplně na místě o 90 stupňů. V okamžiku, kdy mám příď v žádaném směru, lano zcela vypustím a vyjíždím.
Podobně se dá lana využít v případě, že fouká silný boční vítr. Pak to samozřejmě bude lano návětrné.
Uživatelský avatar
sklenar_jakub
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 397
Registrován: pon bře 22, 2010 1:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Olomouc
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod sklenar_jakub » úte čer 29, 2010 10:47 pm

Zdravím a děkuji za kritiku Baharisi,

to suplování některých příruček je nezbytné, jelikož se jedná o ucelenou věc, až dám dohromady všechny materiály, tak věřím, že i ta první část bude minimálně zajímavá a tím samozřejmě i ta druhá.

Manévrování, manévrování, každý to dělá trochu jinak a veškerý pohyb (ať už lodi nebo posádky ;) ) je svázaný také s počasím (větrem),
věřím, že tato kapitola o manévrování vnesla trochu pozitivní teorie v českém jazyce do této problematiky a rozhodně nechci tuto kapitolu
rozepisovat podle síly větru, oblačnosti, kapitána, zkušeností atd. to by z toho vzniklo co nechci. Odvázání záďových lan jako první fáze tohoto manévru je v pořádku (nechat si je přes rohatinu, to je dobrá praxe) a druhou fází je odvázání mooringu. Je to obecně nejfunkčnější postup. (bez detailu rohatin - ale i tak saháš na záďové lano jako na první) ;)

Ve Vademeku Skippera - bude jistě část o manévrování rozšířena - poznámky rozšiřujícího charakteru neházím za hlavu, ale skladuji . . .
budou se hodit. Takže za ně děkuji.

Autor
Uživatelský avatar
kucin
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: pát črc 17, 2009 2:00 am
Reputace: 0

Příspěvekod kucin » čtv lis 04, 2010 11:30 am

Zdravím vás.Poprosil bych o radu.Nějak se mi nedaří na uvedeném odkazu k vademeku dostat.Je to zablokované, nebo jen něco dělám špatně?
Uživatelský avatar
ZdTrader
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 125
Registrován: úte kvě 27, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Hradec Králové / Pardubice / Nové město nad Metují

Příspěvekod ZdTrader » čtv lis 04, 2010 12:54 pm

Mám stejný problém - přístup odepřen :(
Uživatelský avatar
DonEmilio
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 410
Registrován: úte čer 05, 2007 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Česká Lípa

Příspěvekod DonEmilio » čtv lis 04, 2010 6:49 pm

a taky stejný problém. nemůžu se na to dostat. Zdraví Don.
Uživatelský avatar
Strycek_Bidlo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1157
Registrován: pon kvě 07, 2007 2:00 am
Reputace: 8
Bydliště: Praha 8
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Strycek_Bidlo » čtv lis 04, 2010 7:01 pm

Požádal jsem providera o kontrolu a nápravu, uvidíme, co se stane.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti