Ostrov Štírů

Tipy od čtenářů pro čtenáře na zajímavé knihy s lodní tématikou

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8740
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Ostrov Štírů

Příspěvekod Libor » stř bře 23, 2011 5:22 pm

Právě jde do prodeje nová knížka Josefa Rösslera "Ostrov Štírů", volné pokračování knihy "Ve Znamení Štíra" mapující nejstarší historii českého námořního jachtingu.
Tentokrát je hlavní postavou ocelová loď Štír II.

Obrázek

Obrázek
http://shop.jachting.info/index.php?mai ... ts_id=1801
Uživatelský avatar
mysacek
s/y Kirké
Příspěvky: 750
Registrován: stř říj 24, 2007 2:00 am
Reputace: 1
Bydliště: Martinique
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod mysacek » sob bře 26, 2011 9:58 pm

Tak na tuhle knihu se vážně moc těším. Štíra si nepamatuju, ale když na mně na vejšce padla depka, sešel jsem do podolského přístavu a zasněně koukal na ŠtíraII a představoval si, jak se jednou budu plavit na podobne lodi... Nadherny pocity jsem zazival diky Štírovi II aniž bych opustil rodnou hroudu.
Uživatelský avatar
samoliter
účet uživatele zrušen
Příspěvky: 336
Registrován: stř dub 30, 2008 2:00 am
Reputace: 0
Bydliště: Ústí nad labem

Ostrov Sumpholmen.

Příspěvekod samoliter » ned bře 27, 2011 8:14 am

Pokud někdo popluje v oblasti Stockholmu, může se tam podívat. Ostrov Sumpholmen je asi 20km na VJV. U pobřeží městečka Saltsjobaden. Ze Stockholmu tam můžete plout jako kdysi Štír, na východ, pak u Mariedalu úžinou doprava na jih na Duvnas. Tam pak na východ a po proplutí úžinou u Boo se dostanete na větší vodní plochu, asi 2 km na jih je ostrov Sumpholmen.
Mapa Švédska: http://www.hitta.se/SearchCombi.aspx?Se ... 1061&ca=11 . Ten Malung na mapě je něco jiného, třeba oddálit, najít Stockholm a přiblížit. samoliter.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8740
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Příspěvekod Libor » čtv dub 07, 2011 8:38 pm

Předmluva:

Vážení čtenáři, otevíráte poslední (doufám, že prozatím poslední) knihu dnes již nestora českého námořního jachtingu Josefa Rösslera. Přestože hlavní postavou je ocelový ŠTÍR II., vypovídá knížka zejména o autorovi. Troufám si říci, že se nám v ní, aniž by to měl v úmyslu, odhaluje možná víc, než by chtěl. Kdo ho zná, zná ho pod přezdívkou Rozára. Ne každý už ví, že k přezdívce přišel před válkou, jako skautík. Skautem zůstal dodnes. Mimochodem ve svém oddíle byl činný nepřetržitě i za války (medailí od prezidenta Beneše se nechlubí, ale v šuplíku ji má) a jeho skautský oddíl patří mezi ty, které nepřestaly žít ani za bolševika. V pražské „Pětce“ Braťky Nováka vyrůstaly děti, vnuci a dnes už i pravnuci původních členů. Ze skautingu si odnesl nejen přezdívku, to by bylo málo, ale hlavně osobnostní charakteristiky. Ostatně, pokud ho čtenář nezná, tak na to přijde sám v následujících kapitolách.

Vím, o kom mluvím, lépe řečeno píšu. Mám na to právo, vždyť se už čtyřicet let přátelíme, léta jsme spolupracovali v tehdejší Komisi námořního jachtingu, prožili jsme spolu několik plaveb na ŠTÍRU II., řadu let jsme s dnes již legendárním Tomášem Tamassym patřili ke stálé posádce starého ŠTÍRA. Na ŠTÍRU jsem se vyučil a dokonce jsem měl tu čest, nebo štěstí, že jsem byl při objevení slavného ostrova Štírů. Na plavbě SOLVEIGY na Faerské ostrovy jsme si prohodili role a také jsme dokázali spolu fungovat. S rozpaky přiznávám, že jsme to byli právě my s Tomášem, kdo v devětasedmdesátém Rozárovi prodej starého ŠTÍRA rozmlouvali a od stavby nového odrazovali. Ještě, že na nás nedal – teď by nemohla vyjít tahle knížka.

Pokud jste po knize sáhli s očekáváním „dobrodružných“ příběhů, budete zklamáni. Autor popisuje plavby střízlivým stylem. Nehraje si na námořníka. Snad jen při popisu mraků (často dodá „nikdy před tím nevídaných“) a popisuje-li krásu „našeho ostrova“ v sobě prozradí romantika. Dramatické situace, v nichž jde o loď (když ne rovnou o krk), přejde autor lakonickou citací deníku „…fouká poctivá devítka, náklon lodi 30° a jedeme jen na malou kosatku“. Jen ten, kdo zažil devítku na Severním moři, si dokáže představit, co všechno se za tím zápisem skrývá. Představí si kormidelníka, který se hodinu pere s několikametrovými vlnami a myslí jen na to, aby neudělal chybu při vyjíždění té následující. Navigátora, jenž nesmí trojúhelníky, odpichovátko, tužku, pilota a ostatní vercajk při práci pustit z ruky, jinak je bude okamžitě lovit po podlaze kormidelny. Službu, snažící se uvařit polévku a ani sebe, ani ostatní při tom neopařit (náklon je přece 30° a loď skáče po vlnách). Nutně se tu nabízí srovnání s barvitými popisy dramatických situací, jež slýcháme od „jadranských mořeplavců“, kteří opřeni o bar se v klubu holedbají svými zážitky, kterak se rvali se živly.

Při četbě si asi brzy uvědomíte frekvenci refování a rozrefovávání plachet během jednoho dne. Možná je v tom jedno z tajemství, proč Rozára většinou doplul, kam měl naplánováno. Na ŠTÍRU II se totiž pracuje. Pokud je nutno zrefovat, zrefuje se. Jen vítr trochu povolí, vyžene kapitán posádku ke stěžni a hned se zase plachta zvětší. Flákat se můžeme doma, teď jsme na plavbě. Rozárovo krédo je: „Každou plavbu jedu jako závod“.

Podrobné popisy majáků, bójí, ostrovů, průlivů nebo zeměpisné souřadnice trasy nejsou samoúčelné. To vše vám pomůže (pokud budete mít zájem) sledovat plavby na mapě, resp. vybavit si známá místa a porovnávat s vlastními zážitky.

Poměrně časté jsou popisy potíží s motorem, převody, vůbec se strojní částí lodi. Popisy jsou časté, protože potíže jsou časté. Čtenář musí jen obdivovat Rozárovu schopnost improvizace, efektivní improvizace. Tohle umění improvizace uplatňuje často i v jiných situacích, dostane-li se do potíží (viz kotvení na dolním Labi, najetí na mělčinu apod.). Zlí jazykové prohlašují, že si občas o ty potíže řekl sám, ale to už je zas jiná věc. Rozáro, promiň.

Postavit a třicet let provozovat ŠTÍRA II. je bezesporu práce sysifofská a málokdo, pokud vůbec někdo, si ji dokáže představit, ocenit, natož takovou řeholi dobrovolně podstoupit. (A pak ještě o tom napsat knížku, která se dobře čte.) Přes všechnu péči loď (a žel ani skipper) nemládne a vnucuje se myšlenka, co bude se ŠTÍREM II., až bude sil ubývat. Neznám nikoho, kdo by k tomu měl tolik umu, vytrvalosti a energie. Bůh ví, že ti, Rozáro, přeju, ať to trvá ještě pěkných pár let. Ale jednou k tomu holt stejně dojde, a co bude se ŠTÍREM II. potom, ví Bůh, já ne. Tu další řadu let ti přeju z čistě zištných důvodů. Rád bych s tebou ještě na ŠTÍRU II. plul a rádi bychom si o jeho dalších plavbách přečetli pokračování.

Jirka Čech
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1225
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 139
Bydliště: Olomoucko

Re: Ostrov Štírů

Příspěvekod Omen » úte čer 06, 2017 11:10 am

Libor píše:Právě jde do prodeje nová knížka Josefa Rösslera "Ostrov Štírů", ........Tentokrát je hlavní postavou ocelová loď Štír II.

Rosára už několik let pluje na hvězdném moři a jeho Štír II ........ ?
Dostal jsem info od kamarádů "operujících" v okolí Trzebieže, že rezavějící Štír II má nového polského majitele.
Tak ať se loďce i novému majiteli daří!
Uživatelský avatar
geronimo
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1986
Registrován: čtv říj 26, 2006 2:00 am
Reputace: 93
Bydliště: Plzeň
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrov Štírů

Příspěvekod geronimo » úte čer 06, 2017 4:38 pm

Na mapy Google je Štír ll dokonce vidět na fotce ! :good:
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8740
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 110
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrov Štírů

Příspěvekod Libor » stř čer 07, 2017 8:14 am

Hezké.

Nedávno jsem místy, které Rozára v této knížce popisuje, proplouval. Tak jsem si znovu po letech otevřel tuto knížku a je to úplné jiné čtení, než kdysi bez osobní znalosti těchto míst. Rozára to doplnil i fotografiemi a to mě zvláště těší, porovnávat to s vlastními...
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1120
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 164
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Ostrov Štírů

Příspěvekod Pavel-Sulc » stř čer 07, 2017 3:51 pm

1999 - Návštěva Ostrova Štírů s Rozárou v jinou roční dobu.
DSC00011.JPG

Totem vyřezal Martin Hoetzel.
DSC00016.JPG

A tady jsme nejednou seděli u táboráku..
DSC00006.JPG

2001 - Rozára volal do Prahy - Radano ty ku..vy nám ukradli vejce...
DSCF0915-1.JPG

A pak jsme kopali a prstíčkem hrabali a totem vykopalí a pak do Prahy do ČYK odvezli
DSCF0919.JPG

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host