Volvo Ocean Race 2017/2018

Odkazy na zajímavé video a filmy s jachtařskou tématikou, TV a rozhlasové pořady, apod.

Moderátoři: MARIS, Pepa, vilma

Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 732
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 64
Bydliště: Praha

Re: Volvo Ocean Race 2017/2018

Příspěvekod RACEK » stř bře 28, 2018 12:35 pm

Je potřeba rozlišit mezi DRYSUIT a SURVIVALSUIT. Tedy česky mezi sucháčem a záchranným oblekem.

Sucháč nosí jachtaři v chladných podmínkách normálně na sobě, aby při pádu do vody zůstali suchý a v teple. Při okruhovém jachtingu je to běžná věc. Nosí to děti na Optíkách, Fevách a i dospělí na sportovnějších lodích.

Záchranné obleky jsou pevnější, hůř se oblékají a zpravidla jen pro práci (rybáři, ropný průmysl) či před opuštěním lodě.

Jachtařský sucháč třeba tento:
https://www.gillmarine.com/gb/range/dry ... ysuit.html
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 67
Bydliště: Ostrava

Re: Volvo Ocean Race 2017/2018

Příspěvekod Jarda885 » stř bře 28, 2018 7:17 pm

Byly zveřejněny další podrobnosti nešťastné události.

https://www.volvooceanrace.com/en/news/ ... lywag.html

Šlo o náhlé přelétnutí ráhna, které trefilo námořníka a vyhodilo jej z lodi. Ve chvíli, kdy manipuloval se složenou plachtou. Posádka se domnívá, že ztratil vědomí dřív než spadl do vody. Píší, že měl oblečen oblek pro přežití a další věci. O PLB není zmínka. Posádka reagovala okamžitě.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 732
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 64
Bydliště: Praha

Re: Volvo Ocean Race 2017/2018

Příspěvekod RACEK » stř bře 28, 2018 8:32 pm

Sražení do vody ráhnem, nebo tedy otěží, je asi to nejhorší, co se mohlo stát. Když MOB je zraněný, je situace vždy velmi kritická.

Trochu mě zarazilo, že nenašli JON buoy ani záchrannou podkovu.

To pátrají jenom podle souřadnic MOB z GPS?

To nemají JON buoy s AIS nebo jiným signálem? Tak tady je asi co zlepšovat?

To že si zraněný nenafoukne vestu, nevysune anténu a neaktivuje PLB to chápu.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8689
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 108
Kontaktovat uživatele:

Re: Volvo Ocean Race 2017/2018

Příspěvekod Libor » čtv bře 29, 2018 12:35 am

RACEK píše:
PLB a AIS MOB jsou dvě různé věci. Nebo už dělají kombinovaný?


PLB a AIS ještě ne, ale věřím že to brzy přijde, protože McMurdo a Kannad už mají na trhu Epirb boji i s AIS. Můj favorit pro top na loď.

Obrázek
https://youtu.be/8E_HWHUEZXc
https://www.mcmurdogroup.com/mcmurdo-pr ... g8-epirbs/
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2175
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 133

Re: Volvo Ocean Race 2017/2018

Příspěvekod err_ » čtv bře 29, 2018 8:24 pm

Tak, pan Vodicka to asi hezky zmotal. Jak je psano vyse, PLB a MOB AIS/DSC jsou dle zaziteho oznaceni dve ruzne veci. A neznam zatim PLB krabicku, ktera to dela dohromady. Jiste jednou, snad brzy, bude, ale ja na ni zatim nenarazil. Prijde mi, ze clanek cerpa odsud, ale nepresne :-)

Dulezite pro PLB je to, ze jde o satelitni boji zalozenou historicky zejmena na komunikaci v ramci Cospas-Sarsat, pozdeji se pridala lokace pomoci GPS, nyni jsou i PLB pracujici na siti Inmarsat, pripadne s kombinaci ruznych siti.

Ve clanku chybi zdurazneni zakoupeni pouzivani PLB s GPS. To je skutecne zivot ohrozujici. GPS tam proste vzdy chtejte. Je to me hobby, tak vam asi napisu neco o SART,EPIRB, SEPIRB, PLB, ELT, DSC, SSAS, AIS, AIS-SART, RECCO, COSPAS-SARSAT ale take treba o sluzbach zalozenych na sitich Inmarsat a Iridium, za par mesicu Iridium 2. Take je treba upozornit, ze vetsina sluzeb neni v defaultu aktivivana a nakonfigurovana. Jako treba distress tlacitko na satelitnim telefonu. Vzdy to nejprve kontrolujte nez se na to budete chtit spolehnout. Aktivni satelitni telefon nestaci!

Zkusim neco sesmolit do Tlacharny. Jiste to nebude vycerpavajici, byla by z toho kniha :-) Tak necekejte a muzete Googlit jednu zkratku za druhou.


Zdroj:
http://www.lodninoviny.cz/curiosity/co-je-to-plb
Proste odkaz na prodejce, schovany za mini clanek. Aby se nereklo. Prodejce by se o to mel zajimat a nabidnout poradne informace.
Uživatelský avatar
Libor
bez hodnocení
Příspěvky: 8689
Registrován: úte lis 08, 2005 1:40 pm
Reputace: 108
Kontaktovat uživatele:

Re: Volvo Ocean Race 2017/2018

Příspěvekod Libor » čtv bře 29, 2018 9:26 pm

err_ píše:Tak, pan Vodicka to asi hezky zmotal. Prijde mi, ze clanek cerpa odsud, ale nepresne :-)
.


Jo taky jsem si vsiml....stava se to pomerne casto.....zejmena kdyz se o necem zive diskutuje.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 67
Bydliště: Ostrava

Re: Volvo Ocean Race 2017/2018

Příspěvekod Jarda885 » úte dub 10, 2018 10:30 am

Na lodních novimách je zveřejněn článek "CO se přesně stalo na Scallywag"

http://www.lodninoviny.cz/racing/co-se- ... -scallywag

Pár informací z něj:
V době nehody vál vítr o rychlosti 35 – 45 uzlů, výška vln se pohybovala kolem 5 metrů a přeháňky snižovaly viditelnost. Bylo 15 minut před východem slunce.

Scallywag surfovala z vysoké vlny. Surfing vyústil v nehlášenou halzu.
John Fisher byl v kokpitu. V okamžiku halzy se přesouval dopředu, aby uklidil otěže FR0. To byl důvod, proč nebyl přicvaknutý psími kšírami. Šlo o standardní proceduru. Při přesunu mezi jednotlivými pozicemi nejsou členové posádky na palubě přicvaknuti.

Jak hlavní plachta letěla na druhý bok lodě, otěže zachytily Johna a katapultovaly ho přes palubu. Posádka v kokpitu byla přesvědčena, že John byl v bezvědomí ještě předtím, než dopadl do vody.

John měl na sobě sucháč, rukavice, záchrannou vestu.
Posádka ihned hodila za Johnem záchranný kruh a JON bóji, aby označila pozici.

Nějaký čas trvalo, než se podařilo uvést loď do pořádku, a vrátit se na místo, kde k nehodě došlo.
Ve 1342 UTC tým hlásí vedení závodu, že došlo k MOB, že se vrací na místo a začíná s pátráním.
Pátrání probíhalo několik hodin, nepodařilo se však najít Johna, záchranný kruh ani JON bóji.
Vzhledem ke zhoršujícímu se počasí bylo učiněno těžké rozhodnutí a pátrání bylo ukončeno.
Uživatelský avatar
Pepa Š
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 55
Registrován: pát kvě 13, 2016 8:23 pm
Reputace: 23

Re: Volvo Ocean Race 2017/2018

Příspěvekod Pepa Š » úte dub 10, 2018 11:13 pm

Tato etapa je náročná i pro další týmy. Asi před týdnem tým Vestas 30.března přišel o stěžeň, posádka ho musela ve špatném počasí odstříhat. Dopluli na Falklandy, tam se pokusili o opravy a zkusili odplout, ale museli se znovu vrátit. Teď po týdnu oprav z hliníkové trubky vyrobili náhradní stěžeň, nabrali dost paliva na cestu a jedou dokončit etapu. Tady je to ve videu: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... P9fEdSTZeQ
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 604
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 91
Kontaktovat uživatele:

Re: Volvo Ocean Race 2017/2018

Příspěvekod JaOCZ » pát dub 20, 2018 11:15 pm

Dneska uz Vestas jeli InShore race. Pekny zavod to byl.

SWG dorazil pred dvema dny do Itaji a zacli pripravu na dalsi etapu
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2175
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 133

Re: Volvo Ocean Race 2017/2018

Příspěvekod err_ » úte dub 24, 2018 12:02 pm

Z LN:
"Poslední informace však hovoří o tom, že na lodi byly použity PLB pracující na principu AIS. Tedy automatického identifikačního systému. Od druhého dne sedmé etapy však prý na Scallywag systém AIS nefungoval, protože vítr serval anténu. To je tedy podle posádky Scallywag důvod, proč nebyl John Fisher nalezen. S lokalizací AIS by Fishera dříve či později nalezli."


PLB zatim nema AIS. AIS MOB device, jak se bezne oznacuje AIS MOB bojka je jine zarizeni, ktere na AIS pracovat umi. Co je ale dulezite, na zavodech se casto AIS "rozbije", protoze neni v zajmu posadky prozrazovat ostatnim lodim diky uvedeni sve polohy, rychlosti a kurzu zvolenou strategii.

U skutecne PLB by tohle nehrozilo, ta komunikuje satelitne. Navic by o MOB vedel cely zachranny system a ne pouze lode v dosau AIS.

---

Tak nevim, co tim chtel autor rict. Chtelo by to uvadet fakta, snad to neni bulvar.
Uživatelský avatar
JaOCZ
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 604
Registrován: pon dub 20, 2015 2:00 am
Reputace: 91
Kontaktovat uživatele:

Re: Volvo Ocean Race 2017/2018

Příspěvekod JaOCZ » úte dub 24, 2018 12:14 pm

err_ píše:........

U skutecne PLB by tohle nehrozilo, ta komunikuje satelitne. Navic by o MOB vedel cely zachranny system a ne pouze lode v dosau AIS.
............


Sice to teď nemůžu najít, ale někde v návodech u různých PLB psali, že z důvodu legislativy není možné, aby se PLB aktiovovalo automaticky.

U MOB na Scallywag byl postižený pravděpodobně v bezvědomí, takže by PLB stejně nebyl schopen aktivovat.

Toto bude asi důvod užití systém AIS, který je v podstatě zapojen neustále bez nutnosti aktivovat.

Ale to jsou jen mé dohody.

H.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2175
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 133

Re: Volvo Ocean Race 2017/2018

Příspěvekod err_ » úte dub 24, 2018 12:42 pm

Automatickou aktivaci jsem zpochybnil v prispevku vyse: http://www.jachting.info/posting.php?f=28&mode=reply&t=10775

A take jsem psal, ze se bezne vozi, resp. mely by vozit zarizeni dve. A o "poruse" AIS se zminuje pomerne mnoho zavodniku, prave s oduvodnenim na neprozrazeni strategie.

Jde mi jen o to, ze PLB neni vseobecne vnimano jako AIS zarizeni ale jako zarizeni satelitni a to prestoze je nyni zejmena u velkych komercnich lodi jiz AIS rozsireno i o satelitni komunikaci. Je to jina liga za jine penize a jine velikosti zarizeni. Bezne AIS je stale radiove. A AIS MOB device neni PLB.

---

Koneckoncu, muzu tu satelitni a radiovou komunikaci zase nekdy predvest a to vcetne procesu zpracovani takove komunikace. Spousta lidi si predstavuje komunikaci dost nepresne. Zejmena tu satelitni, kdy se domniva, ze komunikuje se satelitem a jiz nepremysli nad tim, co si s tou komunikaci nejaky satelit ve vesmiru pocne. Nedotahuje ten cely pruchod pres armadni pozemni centrum, napojeni na pozemni site atd.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1416
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 67
Bydliště: Ostrava

Re: Volvo Ocean Race 2017/2018

Příspěvekod Jarda885 » úte dub 24, 2018 4:28 pm

err_ píše:.......... Co je ale dulezite, na zavodech se casto AIS "rozbije", protoze neni v zajmu posadky prozrazovat ostatnim lodim diky uvedeni sve polohy, rychlosti a kurzu zvolenou strategii.

........


Zkus mi, prosím, dát tuto myšlenku do souvislosti s následujícími skutečnostmi:
- Scallywag byl 200 Nm osamoceně za zbytkem flotily
- fungoval tracker, který přenáší polohu, kurz, rychlost, úhel na vítr, rychlost větru všech lodí na web. Všechny lodě mají tracker ostatních lodí k dispozici. V pravidlech je, že během etapy může legálně každá loď přenášení své polohy skrýt 1x na asi 12 (nebo 24 - nevím přesně; není to pro tento moment důležité) hodin.
Uživatelský avatar
err_
bez hodnocení
Příspěvky: 2175
Registrován: ned črc 14, 2013 2:00 am
Reputace: 133

Re: Volvo Ocean Race 2017/2018

Příspěvekod err_ » úte dub 24, 2018 5:49 pm

Netvrdim, ze to tak nutne muselo byt i v tomto pripade. Take to ale nevylucuji. Napsal jsem to tak, jak jsem to myslel. Nic jineho za tim nehledej.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host