MÁJOVÁ REGATA 2010
Moderátoři: MARIS, vilma, Pepa
To jerryx: definuj mi prosim "kejhat....."
Mel jsem pocit, ze vsichni zucastneni vi "vo co go". Z Jerryxovy reakce vyplyva, ze asi ne, proto strucny popis duvodu meho prispevku:
Druha etapy byla vypsana se startem u jizni casti ostrova Ist, s otocnymi body o. Silba - pravobokem, o. Golac (sever Dugi otok) - pravobokem, o. Zverinac - pravobokem a dale na jih k o. Kaprije (inkriminovana oblast je na Male Karte c. 11).
Na breefingu poradatel regaty Jirka Jelinek jasne ukazal na mape trasu pres Prolaz Maknare a Tunsky kanal tj. okolo otocnych bodu 2) a 3).
Z definice trasy tj. definice otocnych bodu 2) a 3) tesne vedle sebe a detailniho popisu poradatele bylo vice nez zrejme, kudy chtel poradatel vest lodi.
Nektere posadky si vsak trasu vylozily tak, ze se nemusi courat po "klikatych okreskach" a muzou od o. Silba vyrazit vychodnim smerem pres Virsko more tj. "po dalnici". Otocny bod c. 2 tak sice vubec neuvidi, nebot je mezi jejich lodi a nim nekolik dalsich ostrovu, ale maji ho "pravobokem" tak co...
Aby svoji vycuranost zakryly, zacaly na vytky reagovat takto:
1) no co chcete, je to sice chyba poradatele ve vypsani, ale takova Eva Skorepova to tak dela vzdy (mysleno hleda chyby ve vypsani zavodu a vyuziva toho)
2) jsem clen komise CSJ a podle pravidla 28 jachetnich pravidel (pravidlo provazku) jsme jeli spravne...
Ze se na tento typ trasy pravidlo provazku neda vubec pouzit (lze tak jen na uzavrene trate), mi prijde zcela prikladne jako doklad urovne znalosti funkcionare CSJ.
a kdyz byly vsechny logicke a mravni namitky vycerpany, prisel bod 3)
..klidne si podejte protest. Jsem v odvolaci komisi CSj a vsechny protesty konci u mne...
Podavat protest nas (kapitany posadek, ktere jely poradatelem minenou trasou) ani nenapadlo, slo preci o tu "pohodovou" Majovou regatu. Vsichni jsme chapali, ze jde o "chybu" poradatele. Chtel aby lode pluly po urcite trase, ale nepocital s ceskou vycuranosti a neupresnil ji napr. zadanim otocneho bodu (napr. o. Molat) levobokem. V konfrontaci na reakci vycuranych posadek pak nemel silu a urcite ani chut vyvolavat stret.
Poctivych posadek bylo mene, takze vyhrala vetsina.
To vse.
Mel jsem pocit, ze vsichni zucastneni vi "vo co go". Z Jerryxovy reakce vyplyva, ze asi ne, proto strucny popis duvodu meho prispevku:
Druha etapy byla vypsana se startem u jizni casti ostrova Ist, s otocnymi body o. Silba - pravobokem, o. Golac (sever Dugi otok) - pravobokem, o. Zverinac - pravobokem a dale na jih k o. Kaprije (inkriminovana oblast je na Male Karte c. 11).
Na breefingu poradatel regaty Jirka Jelinek jasne ukazal na mape trasu pres Prolaz Maknare a Tunsky kanal tj. okolo otocnych bodu 2) a 3).
Z definice trasy tj. definice otocnych bodu 2) a 3) tesne vedle sebe a detailniho popisu poradatele bylo vice nez zrejme, kudy chtel poradatel vest lodi.
Nektere posadky si vsak trasu vylozily tak, ze se nemusi courat po "klikatych okreskach" a muzou od o. Silba vyrazit vychodnim smerem pres Virsko more tj. "po dalnici". Otocny bod c. 2 tak sice vubec neuvidi, nebot je mezi jejich lodi a nim nekolik dalsich ostrovu, ale maji ho "pravobokem" tak co...
Aby svoji vycuranost zakryly, zacaly na vytky reagovat takto:
1) no co chcete, je to sice chyba poradatele ve vypsani, ale takova Eva Skorepova to tak dela vzdy (mysleno hleda chyby ve vypsani zavodu a vyuziva toho)
2) jsem clen komise CSJ a podle pravidla 28 jachetnich pravidel (pravidlo provazku) jsme jeli spravne...
Ze se na tento typ trasy pravidlo provazku neda vubec pouzit (lze tak jen na uzavrene trate), mi prijde zcela prikladne jako doklad urovne znalosti funkcionare CSJ.
a kdyz byly vsechny logicke a mravni namitky vycerpany, prisel bod 3)
..klidne si podejte protest. Jsem v odvolaci komisi CSj a vsechny protesty konci u mne...
Podavat protest nas (kapitany posadek, ktere jely poradatelem minenou trasou) ani nenapadlo, slo preci o tu "pohodovou" Majovou regatu. Vsichni jsme chapali, ze jde o "chybu" poradatele. Chtel aby lode pluly po urcite trase, ale nepocital s ceskou vycuranosti a neupresnil ji napr. zadanim otocneho bodu (napr. o. Molat) levobokem. V konfrontaci na reakci vycuranych posadek pak nemel silu a urcite ani chut vyvolavat stret.
Poctivych posadek bylo mene, takze vyhrala vetsina.
To vse.
Karlos18 píše:To jerryx: definuj mi prosim "kejhat....."
precti si svuj predchozi prispevek ... tvuj prvni prispevek na foru, kde se hned snazis nekoho ocernit a nic nevysvetlis ...
Karlos18 píše:Mel jsem pocit, ze vsichni zucastneni vi "vo co go". Z Jerryxovy reakce vyplyva, ze asi ne, proto strucny popis duvodu meho prispevku:
hodne spatny pocit ... drtiva vetsina z fora tam nebyla ... ja tam byl a taky nevedel 'vo co go' ... do teto chvile jsem ovsem ani netusil, ze se me to taky tyka ...
Karlos18 píše:Druha etapy byla vypsana se startem u jizni casti ostrova Ist, s otocnymi body o. Silba - pravobokem, o. Golac (sever Dugi otok) - pravobokem, o. Zverinac - pravobokem a dale na jih k o. Kaprije (inkriminovana oblast je na Male Karte c. 11).
Na breefingu poradatel regaty Jirka Jelinek jasne ukazal na mape trasu pres Prolaz Maknare a Tunsky kanal tj. okolo otocnych bodu 2) a 3).
Z definice trasy tj. definice otocnych bodu 2) a 3) tesne vedle sebe a detailniho popisu poradatele bylo vice nez zrejme, kudy chtel poradatel vest lodi.
takze:
- vzdy plati vypsana zavodni vyhlaska, plachetni smernice
- jirka jelinek je poradatel, ale ne rozhodci, takze i kdyby ti ukazal cestu pres severni pol (coz lze povazovat za unfair), tak stejne, kdyz to bude v rozporu s vyhlaskou, tak bude platit vyhlaska
- BTW ja jsem treba to co ukazoval, vubec nevidel pres lidi nahrnuty u mapy ... byl jsem ten jedinej, co k mape nedosel

- co to je tesne vedle sebe ? byl to otocny bod cislo 2 a otocny bod cislo 3 a jedina podminka byla objet je pravobokem, kdyby rozhodci mel v umyslu, abysme propluli mezi dvema body, tak by je mel uvest ....
Karlos18 píše:Nektere posadky si vsak trasu vylozily tak, ze se nemusi courat po "klikatych okreskach" a muzou od o. Silba vyrazit vychodnim smerem pres Virsko more tj. "po dalnici". Otocny bod c. 2 tak sice vubec neuvidi, nebot je mezi jejich lodi a nim nekolik dalsich ostrovu, ale maji ho "pravobokem" tak co...
nase trasa je videt zde http://maps.google.com/maps?q=http://we ... jizdka.kml ... a ted otazka pro publikum : meli jsme ostrov golac na pravoboku ? at si kazdy udela svuj nazor ... ja se sice nemuzu ohanet znalostmi funkcionare CSJ, ale zavodu mam za sebou opravdu dost a nikdy mi nikdo nevypsal jak daleko mam objet i blbou bojku ... takze z meho pohledu jsme to udelali spravne ... BTW my jsme jeli asi uplne nejvyse, dokonce me na chvilku napadlo jet zadarskym kanalem ... ale nikdy me ani na vterinku nenapadlo pochybovat o spravnosti trasy, pouze jsme taktizovali, kde to pojede lepe ...
Karlos18 píše:Aby svoji vycuranost zakryly, zacaly na vytky reagovat takto:
nicmene v tomto bode si me uz dost hnusne osocil a tudiz se to tyka me a me posadky ... co myslis, mam ti taky nadavat a hazet te do stejneho pytle s nejakymi jinymi ?
dle toho jsme normalni vycuranci ... promin, ale tohle je hodne silny kafe ...
diky tomu, ze jsem do ted nevedel 'vo co go', tak jsem se ani nemohl ohanet nize uvedenym, nicmene to budu komentovat ...
Karlos18 píše:1) no co chcete, je to sice chyba poradatele ve vypsani, ale takova Eva Skorepova to tak dela vzdy (mysleno hleda chyby ve vypsani zavodu a vyuziva toho)
sice skorepku znam, ale nikdy by me nenapadlo se ji ohanet ... co ta s tim ma delat ? ... a stale nejak nevidim chybu ve vypsani ? nebo snad ty vis presne jak to rozhodci myslel ? k tomu by se mohl vyjadrit renda jakozto hlavni ... nicmene stale plati vypsani a mohli si myslet cokoliv jineho ...
Karlos18 píše:2) jsem clen komise CSJ a podle pravidla 28 jachetnich pravidel (pravidlo provazku) jsme jeli spravne...
Ze se na tento typ trasy pravidlo provazku neda vubec pouzit (lze tak jen na uzavrene trate), mi prijde zcela prikladne jako doklad urovne znalosti funkcionare CSJ.
ja clen komise nejsem, byl jsem jen kdysi zavodnik a podle me jsme jeli spravne ... BTW nikde jsem nenasel definici drahy, nevim, ale nejedna se nahodou o uzavreny okruh ?
Karlos18 píše:a kdyz byly vsechny logicke a mravni namitky vycerpany, prisel bod 3)
..klidne si podejte protest. Jsem v odvolaci komisi CSj a vsechny protesty konci u mne...
jesli ti nekdo rekl tohle, tak to je unfair, to plne souhlasim, nicmene stejne si mel ten protest podat ... kdyz se jede zavod (i takhle malinkaty a amatersky), tak protesty k tomu patri uplne stejne jako prednost levoboku pred pravobokem ...
Karlos18 píše:Podavat protest nas (kapitany posadek, ktere jely poradatelem minenou trasou) ani nenapadlo, slo preci o tu "pohodovou" Majovou regatu. Vsichni jsme chapali, ze jde o "chybu" poradatele. Chtel aby lode pluly po urcite trase, ale nepocital s ceskou vycuranosti a neupresnil ji napr. zadanim otocneho bodu (napr. o. Molat) levobokem. V konfrontaci na reakci vycuranych posadek pak nemel silu a urcite ani chut vyvolavat stret.
dle meho ta regata pohodova byla ... ale zase - je to stale zavod a k nemu protesty patri ... sam jsem loni protest podaval a protest musel byt uznan (a jednalo se tez o trasu) ...
to, ze nemas chut podavat protest svedci jen o tom, ze nejsi presvedcen o sve pravde nebo nejsi zavodnik ... pak si ovsem nestezuj na foru, ktere s tim nema vubec nic spolecneho a nech si to treba nekam k pivku

Karlos18 píše:Poctivych posadek bylo mene, takze vyhrala vetsina.
To vse.
a zase, promin, ale my jsme jeli poctive a svedomi mame ciste ... a kdyby me nekdo vyhodil za neco i neumyslneho, ale v rozporu z pravidly, tak bych se musel zavodni komisi podridit (pripadne odvolaci), kdyby ne, tak nemam na zavodech co delat ...
[hr]
a ted bez komentovani tveho, jen par postrehu, ciste muj pohled:
- dle meho jsi prilis dal na ukazovani na mape a jen a jen to protaktizoval
- nevim co jsi jel, mozna jsme se spolu i bavili, ale alespon v otevrene tride od prvni ctyrky (kde jsme se i my prali), nic takoveho nezaznelo (mozna jsem, ale jen nahluchly, kdyz uz jsem i vycurany) a pritom zrovna v teto rozjidce by se jim to nadherne hodilo nas vyradit
- a kazdopadne, at mam pravdu nebo nemam, tak resit to az zde a jeste si naivne myslet, ze vsichni jsou naramne zasveceni ... promin, ale pro me to o necem svedci, jen si nedovolim te osocovat, tak jako ty ostatni ...
- a jeste posledni rypnuti - kdyz jsi nechtel protestovat tam, tak prosim te, proc protestujes tady ?
BTW pisu to vlastne jako porazeny z teto regaty (meli jsme vyssi cile


... jo a dodavam, ze nejsem nijak spolcen s podnikem Majova Regata ci majiteli atd. ... to jen pro pripadne dalsi dotazy

[hr]
a jen pro muj fanclub - ze jsem strasne domyslivy jsem uz slysel, zkuste pripadne neco jineho

to jerryx:
K problemu samotnemu nema smysl se vracet. Muj komentar neni protest.
Prispevek jsem napsal proto, abychom se z reakce mohli poucit do dalsich "zavodu".
Dle nekolika nezavislych nazoru (mimo regatu) slo o chybu ve vypsani.
Logika rika, ze aby bylo mozne prujezd okolo otocneho bodu zkontrolovat (pseudo kontrolu gps a lodni denik nechavam stranou) musel by rozhodci z tohoto bodu lod videt. Lody plujici za dalsimi 3 ostrovy by nevidel a musel by tedy napsat DSQ.
Mezi otocnymi body si pluje kazdy jak chce, o tom zadna.
Na taktizovani/vycuranost mame oba ruzny nazor. Tecka
Dle meho k regate protesty automaticky NEPATRI. V civilizovanych zemich je o tom dostatek dukazu.
To ze nejsem "zavodnik" mi dle tveho nazoru bere pravo napsat prispevek na tomto foru?
Plul jsem na lodi SVIBOR s posadkou novacku. Prvni rozjizdku jsme vyhrali, v posledni opet skoncili pred lodmi "prvni ctyrky" (mimo Miry Martinka) a treti jsme nedokoncili, protoze nam bourka v druhe etape vyradila navigaci a bez ni v noci v oblasti bez majaku (Kornat - Zut) nebudu zbytecne riskovat.
Ma posadka byla rada, ze ve zdravi svou prvni plavbu dokoncila. Zazitku mela dost (bourka, nocni navigace bez gps, regatova horecka..)
Az jim dam vedet, ze ve dvou rozjizdkach porazili "zavodniky" bude jejich radost jeste vetsi
K problemu samotnemu nema smysl se vracet. Muj komentar neni protest.
Prispevek jsem napsal proto, abychom se z reakce mohli poucit do dalsich "zavodu".
Dle nekolika nezavislych nazoru (mimo regatu) slo o chybu ve vypsani.
Logika rika, ze aby bylo mozne prujezd okolo otocneho bodu zkontrolovat (pseudo kontrolu gps a lodni denik nechavam stranou) musel by rozhodci z tohoto bodu lod videt. Lody plujici za dalsimi 3 ostrovy by nevidel a musel by tedy napsat DSQ.
Mezi otocnymi body si pluje kazdy jak chce, o tom zadna.
Na taktizovani/vycuranost mame oba ruzny nazor. Tecka
Dle meho k regate protesty automaticky NEPATRI. V civilizovanych zemich je o tom dostatek dukazu.
To ze nejsem "zavodnik" mi dle tveho nazoru bere pravo napsat prispevek na tomto foru?
Plul jsem na lodi SVIBOR s posadkou novacku. Prvni rozjizdku jsme vyhrali, v posledni opet skoncili pred lodmi "prvni ctyrky" (mimo Miry Martinka) a treti jsme nedokoncili, protoze nam bourka v druhe etape vyradila navigaci a bez ni v noci v oblasti bez majaku (Kornat - Zut) nebudu zbytecne riskovat.
Ma posadka byla rada, ze ve zdravi svou prvni plavbu dokoncila. Zazitku mela dost (bourka, nocni navigace bez gps, regatova horecka..)

Az jim dam vedet, ze ve dvou rozjizdkach porazili "zavodniky" bude jejich radost jeste vetsi

- dana
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 150
- Registrován: pon led 15, 2007 1:00 am
- Reputace: 0
- Kontaktovat uživatele:
Karlos18 píše:pseudo kontrolu gps
by me docela zajimalo, jak kontrolovali Kreisona, kdyz ne pres gps
Karlos18 píše: Lody plujici za dalsimi 3 ostrovy by nevidel a musel by tedy napsat DSQ.
a kde jsi objevil tu nutnost opticke kontroly? pokud jsi mel dojem, ze ostatni podvadeji, mel si podat protest a ne tady plakat na cizim hrobe. jinak ses tu ohanel pravidly ve kterych je jasne dana moznost protestovat


p.s. ja chapu ze otocny a kontrolni se plete. skoro jako pojem a prujem

jerryx tos posral skoncit az na takovym fleku


Reakce
Vážení přátelé sportu a jachtingu zvlášť,
předně chci uvést, že mám z letošní Májové regaty spoustu zážitků.
Ne všechny jsou pozitivní, ale všechny jsou intenzivní a rád na ně budu vzpomínat.
Tuto regatu jsem chápal jako akci, která není profi a je určena i jachtařským amatérům,
jako jsem já. To že se akce účastní také profesionálové mi nijak nevadí ba naopak.
Je skvělé mít příležitost vidět je v akci a mít možnost od nich něco pochytit.
Jednu věc ale nechápu.
Mám totiž pocit, že ti zkušení mají potřebu se povyšovat nad ty nezkušené a tomu moc nerozumím.
Přijde mi logické, že buď jsem profi a mám na to, potom závodím s profesionály, a nebo profi nejsem a nemám na to
a pak se nesnažím vypadat profit mezi amatéry.
Vaše diskuze se ohání směrnicemi, pravidly a zavodničením,
na které by měli být účastníci regaty zvyklí a dle kterých by tedy mělo být vše jasné.
Mně to jasné není.
Pravidla a směrnici jsem si přečetl až nyní, protože jsem se chtěl tedy něco přiučit.
Podle selského rozumu v čase regaty jsem nechápal postoj ani rozhodčích ani závodníků.
Nicméně doufal jsem tedy, že zmíněné dokumenty mi to osvětlí.
Neosvětlili.
Jak jsem již psal, nejsem jachtař a velmi rád bych rozptýlil své zklamání nad přístupem k již zmiňovanému problému od rozhodčích, organizátorů a nyní tedy i některých závodníků. Po přečtení avizovaných dokumentů to nechápu ještě více a proto bych tedy rád požádal někoho ze zkušených závodníků, rozhodčích či organizátorů abyste mi to vysvětlili. Budu velmi rád, pokud moje zklamání bylo založeno na neznalosti práva - protože, to jak je známo neomlouvá.
1. co je to otočný bod a jak se má plout pokud je trasa pomoci otočných bodů zadána?
Ve směrnici k Májové regatě je tento bod zmíněn pouze v článku 8.2 takto:
"Startovní linie bude vytyčena vždy mezi stěžněm lodě ZK označené oranžovou vlajkou a dalším bodem, který bude určen ve VZK, nebo pokynem ZK na vodě vydaným před vyzývacím znamením. ZK může navíc tímto pokynem změnit první úsek dráhy a určit i pomocnou startovní značku a způsob jejího míjení pro účel nasměrování startovní linie. Lodě v takovém případě musí tuto značku minout požadovanou stranou jako první otočný bod po startu."
>> z toho tedy vyplývá, že otočný bod je nutné minout požadovanou stranou = minout chápu tak, že ten ostrov musím minout!
Pro názornost uvedu... když se míjí dvě auta jedno jede proti druhému a na silnici se míjí levobokem tak, že jsou vedle sebe.
To že jedno auto jede v Praze na jih a v Košicích jede auto na sever nechápu jako míjení.
Tedy přijde mi zvláštní způsob míjení, pokud ostrov nevidím ani dalekohledem - ba co více, když ho přes jiné ostrovy nemohu ani vidět.
V pravidlech ISAF termín otočný bod není definován vůbec.
Vycházím tedy z popisu terminologie na straně 9:
"Další slova a výrazy jsou užity ve významu obvykle srozumitelném v nautickém nebo všeobecném použití."
>> obvyklou srozumitelnost v nautickém či všeobecném použití si vykládám takto: otočný bod je bod, kolem kterého se loď otáčí. To je také v souladu s výkladem o míjení viz výklad dle směrnice výše
Závěr: to že některé lodě pluly zcela mimo otočné body chápu stejně jako Karlos ... byla to vyčůranost.
2. proč sami organizátoři vypisují trasu pomocí otočných bodů, které nejsou v pravidlech definovány?
Já jsem si viz bod 1. tedy vysvětlení udělal, ovšem zdá se, že jak závodní komise, rozhodčí tak i někteří závodníci mají jiný výklad.
(což je tedy pro mne po samostudiu překvapení). Neexistuje tedy způsob vypsaní trasy exaktně bez možnosti vytvářet prostor pro chytračení a různé výklady?
3. Když už tedy je trasa vypsána podle otočných bodů, které jsou nejasné, když tedy organizátor ukáže na mapě
jasně výklad zadání trasy, jak je možné, že i přesto jsou závodníci, kteří si to vykládají jinak?
4. Pokud platí bod 3. proč jsou znevýhodněny lodě, které dodržely zadání jak písemné, tak i to ukázané na mapě
a jak je možné že toto rozhodčí ve výsledku nezohlední když tu trasu takto zadal?
5. Jak by měl vypadat správný způsob zadání trasy, pokud se shodneme, že takto to bylo minimálně nejasné?
Co mně ovšem znepokojuje a mrzí daleko více, než vypsání a to že si to různí lidé vysvětlili po svém, je fakt,
jak se k tomu postavili rozhodčí po ukončení rozjížďky. Evidentně nebyl zájem o to uznat chybu, že vypsání bylo nepřešné.
Evidentně nebyl zájem o nalezení řešení či kompromisu, když už se tak stalo. A co je po mně naprosto absurdní a nepřijatelné,
řešení spočívalo v tom, že amatéři se začnou opíjet rohlíkem.
a) srovnávání s jakoukoliv jinou jachtařkou sem nepatří - pouze odvádění od tématu.
b) pokud nejvyšší představitel jachtingu v čechách řekne, že podle "pravidla provázku" to bylo správně... amatéři sklopí uši a odchází, protože pravidlo neznají... potom si ho vygooglují a najdou v pravidlech fakt, že zmiňované pravidlo provázku nelze na toto aplikovat... jdou zpět za funkcionářem, který je to tedy nucen vzít jako fakt nicméně stále není ochoten situaci ke kompromisu posunout... není mi jasný motiv tohoto činu. Autoritě tohoto orgánu to nepřidává, to je pravda.
c) "klidně si pošlete protest, končí to stejně u mně" ... to ani komentovat nebudu ...
Řádky viz výše chápejte jako snahu o vyvarování se podobného neúspěchu v budoucnu.
Toto také není protest. Je to žádost o vysvětlení.
Tento můj názor nijak neznehodnocuje moje nadšení pro jachtění a věřím, že se budu moci zúčastnit Májovky i příště.
Těším se, že závod, počasí i vše okolo bude jen a jen lepší.
Tráva
předně chci uvést, že mám z letošní Májové regaty spoustu zážitků.
Ne všechny jsou pozitivní, ale všechny jsou intenzivní a rád na ně budu vzpomínat.
Tuto regatu jsem chápal jako akci, která není profi a je určena i jachtařským amatérům,
jako jsem já. To že se akce účastní také profesionálové mi nijak nevadí ba naopak.
Je skvělé mít příležitost vidět je v akci a mít možnost od nich něco pochytit.
Jednu věc ale nechápu.
Mám totiž pocit, že ti zkušení mají potřebu se povyšovat nad ty nezkušené a tomu moc nerozumím.
Přijde mi logické, že buď jsem profi a mám na to, potom závodím s profesionály, a nebo profi nejsem a nemám na to
a pak se nesnažím vypadat profit mezi amatéry.
Vaše diskuze se ohání směrnicemi, pravidly a zavodničením,
na které by měli být účastníci regaty zvyklí a dle kterých by tedy mělo být vše jasné.
Mně to jasné není.
Pravidla a směrnici jsem si přečetl až nyní, protože jsem se chtěl tedy něco přiučit.
Podle selského rozumu v čase regaty jsem nechápal postoj ani rozhodčích ani závodníků.
Nicméně doufal jsem tedy, že zmíněné dokumenty mi to osvětlí.
Neosvětlili.
Jak jsem již psal, nejsem jachtař a velmi rád bych rozptýlil své zklamání nad přístupem k již zmiňovanému problému od rozhodčích, organizátorů a nyní tedy i některých závodníků. Po přečtení avizovaných dokumentů to nechápu ještě více a proto bych tedy rád požádal někoho ze zkušených závodníků, rozhodčích či organizátorů abyste mi to vysvětlili. Budu velmi rád, pokud moje zklamání bylo založeno na neznalosti práva - protože, to jak je známo neomlouvá.
1. co je to otočný bod a jak se má plout pokud je trasa pomoci otočných bodů zadána?
Ve směrnici k Májové regatě je tento bod zmíněn pouze v článku 8.2 takto:
"Startovní linie bude vytyčena vždy mezi stěžněm lodě ZK označené oranžovou vlajkou a dalším bodem, který bude určen ve VZK, nebo pokynem ZK na vodě vydaným před vyzývacím znamením. ZK může navíc tímto pokynem změnit první úsek dráhy a určit i pomocnou startovní značku a způsob jejího míjení pro účel nasměrování startovní linie. Lodě v takovém případě musí tuto značku minout požadovanou stranou jako první otočný bod po startu."
>> z toho tedy vyplývá, že otočný bod je nutné minout požadovanou stranou = minout chápu tak, že ten ostrov musím minout!
Pro názornost uvedu... když se míjí dvě auta jedno jede proti druhému a na silnici se míjí levobokem tak, že jsou vedle sebe.
To že jedno auto jede v Praze na jih a v Košicích jede auto na sever nechápu jako míjení.
Tedy přijde mi zvláštní způsob míjení, pokud ostrov nevidím ani dalekohledem - ba co více, když ho přes jiné ostrovy nemohu ani vidět.
V pravidlech ISAF termín otočný bod není definován vůbec.
Vycházím tedy z popisu terminologie na straně 9:
"Další slova a výrazy jsou užity ve významu obvykle srozumitelném v nautickém nebo všeobecném použití."
>> obvyklou srozumitelnost v nautickém či všeobecném použití si vykládám takto: otočný bod je bod, kolem kterého se loď otáčí. To je také v souladu s výkladem o míjení viz výklad dle směrnice výše
Závěr: to že některé lodě pluly zcela mimo otočné body chápu stejně jako Karlos ... byla to vyčůranost.
2. proč sami organizátoři vypisují trasu pomocí otočných bodů, které nejsou v pravidlech definovány?
Já jsem si viz bod 1. tedy vysvětlení udělal, ovšem zdá se, že jak závodní komise, rozhodčí tak i někteří závodníci mají jiný výklad.
(což je tedy pro mne po samostudiu překvapení). Neexistuje tedy způsob vypsaní trasy exaktně bez možnosti vytvářet prostor pro chytračení a různé výklady?
3. Když už tedy je trasa vypsána podle otočných bodů, které jsou nejasné, když tedy organizátor ukáže na mapě
jasně výklad zadání trasy, jak je možné, že i přesto jsou závodníci, kteří si to vykládají jinak?
4. Pokud platí bod 3. proč jsou znevýhodněny lodě, které dodržely zadání jak písemné, tak i to ukázané na mapě
a jak je možné že toto rozhodčí ve výsledku nezohlední když tu trasu takto zadal?
5. Jak by měl vypadat správný způsob zadání trasy, pokud se shodneme, že takto to bylo minimálně nejasné?
Co mně ovšem znepokojuje a mrzí daleko více, než vypsání a to že si to různí lidé vysvětlili po svém, je fakt,
jak se k tomu postavili rozhodčí po ukončení rozjížďky. Evidentně nebyl zájem o to uznat chybu, že vypsání bylo nepřešné.
Evidentně nebyl zájem o nalezení řešení či kompromisu, když už se tak stalo. A co je po mně naprosto absurdní a nepřijatelné,
řešení spočívalo v tom, že amatéři se začnou opíjet rohlíkem.
a) srovnávání s jakoukoliv jinou jachtařkou sem nepatří - pouze odvádění od tématu.
b) pokud nejvyšší představitel jachtingu v čechách řekne, že podle "pravidla provázku" to bylo správně... amatéři sklopí uši a odchází, protože pravidlo neznají... potom si ho vygooglují a najdou v pravidlech fakt, že zmiňované pravidlo provázku nelze na toto aplikovat... jdou zpět za funkcionářem, který je to tedy nucen vzít jako fakt nicméně stále není ochoten situaci ke kompromisu posunout... není mi jasný motiv tohoto činu. Autoritě tohoto orgánu to nepřidává, to je pravda.
c) "klidně si pošlete protest, končí to stejně u mně" ... to ani komentovat nebudu ...
Řádky viz výše chápejte jako snahu o vyvarování se podobného neúspěchu v budoucnu.
Toto také není protest. Je to žádost o vysvětlení.
Tento můj názor nijak neznehodnocuje moje nadšení pro jachtění a věřím, že se budu moci zúčastnit Májovky i příště.
Těším se, že závod, počasí i vše okolo bude jen a jen lepší.
Tráva
Uznávám, že zadání 2. etapy opravdu i mně připadalo, jako by ZK chtěla, abychom jeli Molat levobokem.
Jenže jasně zadáno to nebylo...
Dobře, Karlosi, tvrdíš, že to byla vyčůranost jet nejkratší cestou k cíli.
Jenže při stoupačce Virskim morem bylo spousta místa a taky dobře vidět, co dělají ostatní lodě.
Proč jsi v rámci fair play nevzal vysílačku a nezavolal "kam to jedete blbci?" nebo nejel tak jako většina?
Já bych tipoval, že hlavně proto, že jsi ještě vyčůraněji spoléhal, že ostatní budou DSQ.
Jasně, že pak zamrzí, když taková taktika nevyjde.
Každopádně MR2010 byla moc příjemná akce. Prosím neortavujme čtenáře fóra dalším pitváním naší vyčůranosti.
Jenže jasně zadáno to nebylo...
Dobře, Karlosi, tvrdíš, že to byla vyčůranost jet nejkratší cestou k cíli.
Jenže při stoupačce Virskim morem bylo spousta místa a taky dobře vidět, co dělají ostatní lodě.
Proč jsi v rámci fair play nevzal vysílačku a nezavolal "kam to jedete blbci?" nebo nejel tak jako většina?
Já bych tipoval, že hlavně proto, že jsi ještě vyčůraněji spoléhal, že ostatní budou DSQ.
Jasně, že pak zamrzí, když taková taktika nevyjde.
Každopádně MR2010 byla moc příjemná akce. Prosím neortavujme čtenáře fóra dalším pitváním naší vyčůranosti.
- lodnikladka
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 50
- Registrován: stř úno 04, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Ahoj, Majovka je fajn pro lidi co si chtějí plout a při tom změřit svoje sily s ostatním. Jirka Jelen to děla porad stejně, stejně trasy a i stejně chyby. Ale nemějte mu to za zle, je víc horolezec než jachar. Majovku znám. Jedou se nestačili Pozitkari z doprovodné lode dostat na otočný bod, podruhé se otočný bod změnil v půlce etapy a opět se na novy otočný bod pořadatele nedostali. Potřetí a počtvrté nebudu raději rozebírat. Majovka je pro pozitkare a to je dobře. Zkušení a profici jezdí jiné a je tedy fajn ze tato Regata je v meziclanku mezi profi a fun regatama. Můj pohled na Skipper meeting je takový, ze když je trasa náročnější na otočné body, vytisknu mapku a kazdou dam kapitánovi. Jak jednoduché.
To jerix,
mas npozim čas? Dame si to na moři a ne pismenkama na obrazovce, souhlas? Termín v listopadu? Tak domluveni, druhy týden. Ahoj
To jerix,
mas npozim čas? Dame si to na moři a ne pismenkama na obrazovce, souhlas? Termín v listopadu? Tak domluveni, druhy týden. Ahoj
- lodnikladka
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 50
- Registrován: stř úno 04, 2009 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Praha
Ahoj Vilmo, doufám ze velka voda nezasáhla Tvuj osobni život. Mičene děkuji za reakci, která je úplne mimo obsah vlákna. Já jsem lodnikladka. Takže když se na to podívám z toho pohledu jako Ty, tak budu psát místo zerikovi tak PetruBrix... Je to tak správně? ( já s tím nezačal). Nicméně jsem netušil, ze se Ty, zkušená zacatecnice musíš zastávat jacharskeho znalce. To s tou boji mne opravdu pobavilo a prosím Jerixxe a jeho " fun Club" aby mne kontaktoval na zdiving@seznam.cz
to se to tady zase zvrhlo
tak nejdrive k memu podrazdenemu prispevku - to nebylo o regate jako takove, ale o tom prvnim prispevku, at se na me nikdo nezlobi, ale to nebylo dle me koser ... dle me Karlos18 nevstoupil zrovna stastne na tento portal a proto se jsem reagoval ... proste mi pripadalo, ze okolo sebe jen zbytecne kope - jednak na spatnem hrobe, jednak si naivne myslel, ze vsichni vi o co jde a jednak hned osocuje ostatni (myslim tim tu vycuranost), sorry, ale tohle se mi nikdy libit nebude ... stejne tak bych ja mohl tvrdit o tech, co jeli dle karlose, ze jsou [ doplnte si sami, ja to opravdu nemam zapotrebi hazet lidi hromadne do jednoho pytle ] ... a opravdu nevim o tom, ze by tam nekdo chtel vyhravat za kazdou cenu, ja mam naopak takovou zkusenost z lonskeho roku ...
a zcela jina vec je ten vyklad pravidel - o tom se da diskutovat, ja netvrdim, ze mam pravdu, ja si to jen myslim a to uplne stejne jako zastanci opacneho nazoru
... o tom si rad podiskutuju, ale jen v pripade, ze to bude v klidu ... bud se chce nekdo neco dozvedet nebo treba diskutovat nebo chce vyvolavat hadky ... to nemam zapotrebi a to sem proste nepatri ...
v tech dalsich prispevcich zaznelo take spoustu veci se kterymi souhlasim, neni vsechno jen cerne a bile ... a stale si myslim, ze regata bylo pohodova (teda nekteri jednotlivci museli mit nektera rana hooodne tezka
), alespon ja si ji uzil a myslim, ze i moje posadka ... a to presto, ze tech 'zavodnich' chyb tam bylo stale dost ...
ad amateri: nevim o tom, ze by tam byl nejaky profesional, nejvice toho asi ma nazavodino ljuba, ktery vyhral ORC a pres to ma hooodne daleko do profesionalniho zavodnika (to ovsem nic nemeni na jeho kvalitach) ...
ad zavodnik: jestli tim dotycny/i mysli me, tak kdyz uz to nekdo bere do huby, tak by si to mel precist poradne ... ja psal, ze jsem kdysi byl zavodnik ... BTW bylo to na okruhovkach, coz je nebe a dudy, jen ty zavodni pravidla jsou stejne ... i kdyz se uz za tu dobu zmenili ...
2 lodnikladka: opravdu si myslis, ze ma cenu se bavit s nekym, kdo schvalne komoli jmena ?
2 zdt: kdybych se otocil a jel rovnou na jih (dle dalsich bodu), tak bych prece musel mit ten ostrov potom po levoboku ... kdyz mam obeplout neco pravobokem, tak to neznamena, ze se staci otocit na pravobok a pak si to muzu zmenit na levobok
... to uz muj vyklad pravidel hodne prekrucujes
jak jsem psal, chcete-li diskutovat muzeme, ale v klidu, rad si prectu nazory ostatnich, zazneli tady veci diskutabilni, veci pravdive a veci zcela chybne ... a taky tady ani nezazneli veci, ktere na teto regate byli chybne a nikdo si jich ani nevsimnul ...

tak nejdrive k memu podrazdenemu prispevku - to nebylo o regate jako takove, ale o tom prvnim prispevku, at se na me nikdo nezlobi, ale to nebylo dle me koser ... dle me Karlos18 nevstoupil zrovna stastne na tento portal a proto se jsem reagoval ... proste mi pripadalo, ze okolo sebe jen zbytecne kope - jednak na spatnem hrobe, jednak si naivne myslel, ze vsichni vi o co jde a jednak hned osocuje ostatni (myslim tim tu vycuranost), sorry, ale tohle se mi nikdy libit nebude ... stejne tak bych ja mohl tvrdit o tech, co jeli dle karlose, ze jsou [ doplnte si sami, ja to opravdu nemam zapotrebi hazet lidi hromadne do jednoho pytle ] ... a opravdu nevim o tom, ze by tam nekdo chtel vyhravat za kazdou cenu, ja mam naopak takovou zkusenost z lonskeho roku ...
a zcela jina vec je ten vyklad pravidel - o tom se da diskutovat, ja netvrdim, ze mam pravdu, ja si to jen myslim a to uplne stejne jako zastanci opacneho nazoru

v tech dalsich prispevcich zaznelo take spoustu veci se kterymi souhlasim, neni vsechno jen cerne a bile ... a stale si myslim, ze regata bylo pohodova (teda nekteri jednotlivci museli mit nektera rana hooodne tezka

ad amateri: nevim o tom, ze by tam byl nejaky profesional, nejvice toho asi ma nazavodino ljuba, ktery vyhral ORC a pres to ma hooodne daleko do profesionalniho zavodnika (to ovsem nic nemeni na jeho kvalitach) ...
ad zavodnik: jestli tim dotycny/i mysli me, tak kdyz uz to nekdo bere do huby, tak by si to mel precist poradne ... ja psal, ze jsem kdysi byl zavodnik ... BTW bylo to na okruhovkach, coz je nebe a dudy, jen ty zavodni pravidla jsou stejne ... i kdyz se uz za tu dobu zmenili ...
2 lodnikladka: opravdu si myslis, ze ma cenu se bavit s nekym, kdo schvalne komoli jmena ?
2 zdt: kdybych se otocil a jel rovnou na jih (dle dalsich bodu), tak bych prece musel mit ten ostrov potom po levoboku ... kdyz mam obeplout neco pravobokem, tak to neznamena, ze se staci otocit na pravobok a pak si to muzu zmenit na levobok


jak jsem psal, chcete-li diskutovat muzeme, ale v klidu, rad si prectu nazory ostatnich, zazneli tady veci diskutabilni, veci pravdive a veci zcela chybne ... a taky tady ani nezazneli veci, ktere na teto regate byli chybne a nikdo si jich ani nevsimnul ...
Panove, panove, ze se na to nevyserete, to jste meli vyresit v Chorvatsku...
to zdt: s gentlemanstvim to mas tezky, dneska ma lod kazdej druhej a kazdej prvni si muze plavbu zaplatit. Tak co se divis. Regaty jsou dostupne vicemene vsem, tak to podle toho vypada. Jestli touzis po tom "spravnem" fair duchu, zajed si do Francie ci Anglie na nejaky mensi zavod. Tam co nejde o prachy a velkou prestiz.
to zdt: s gentlemanstvim to mas tezky, dneska ma lod kazdej druhej a kazdej prvni si muze plavbu zaplatit. Tak co se divis. Regaty jsou dostupne vicemene vsem, tak to podle toho vypada. Jestli touzis po tom "spravnem" fair duchu, zajed si do Francie ci Anglie na nejaky mensi zavod. Tam co nejde o prachy a velkou prestiz.
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
Uvažuji o celé věci čistě teoreticky, na MR jsem nebyl, ale...
- pokud trasa byla zadána, jak popsáno, tak nevidím v pravidlech ani v "jachtařské etice" nic, co by přikazovalo minout otočné body v těsné blízkosti, na dohled a podobně;
- pokud Jiří Jelínek nebyl - vedle své funkce ředitele - navíc i rozhodčím, tak jakýkoliv jeho výklad k trasám byl nanejvýše osobním názorem a kamarádskou radou.
- pokud trasa byla zadána, jak popsáno, tak nevidím v pravidlech ani v "jachtařské etice" nic, co by přikazovalo minout otočné body v těsné blízkosti, na dohled a podobně;
- pokud Jiří Jelínek nebyl - vedle své funkce ředitele - navíc i rozhodčím, tak jakýkoliv jeho výklad k trasám byl nanejvýše osobním názorem a kamarádskou radou.
Ahoj všichni,
nejsem profesionální závodník, jel jsem ve třídě Vektorů a pozoruji vaší debatu tedy možná z jiného pohledu. Májové regaty se jako kapitán klubové lodě účastním již několik let, a vždy si vybírám trasu lepší, podle očekávaných povětrnostních podmínek, ale v souladu s vypsanou trasou. V loňském roce se mi vyplatilo v poslední rozjížďce jet od točného bodu ostrova Rasohe (jižně od Žirje) až k ostrovu Tijat, a potom podle Murteru do cíle u Biogradu, zatím co většina zúčastněných jela rovnou asi Žirjanským kanálem přes Murterské moře. Vzdálil jsem se tedy od otočného bodu přes Kapriji, a Zmajan. Nikdo tenkrát neprotestoval, jen jsem slyšel hlasy podezření, že jsem jel na motor, a že by se profesionálové (profesionální závodník nejsem) neměly takové regaty účastnit. Jel jsem tedy špatně a neprávem jsem se umístil po dohodě s Martínkem na 3. místě? Žádný protest nebyl.
Letos jsem jel v první rozjížďce podle Ugljanu, zatím co ostatní jeli směr Zadar. Nemusím přeci jezdit dle uvážení někoho jiného, kdo jede zrovna první!
Myslím, že otočný bod mohu objet, bez zřetele na velikost úhlu obratu a vzdálenosti.
Nemám už po ruce směrnice (věnoval jsem je posádce), ale pokud tam není napsán pro volnou třídu maják Golac pravobokem, tak není o čem se bavit.
Koho tato nit nezajímá, tak jí nemusí otvírat.
Rád si přečtu vaše názory.
Většinu z vás znám a vím, že jste kamarádi, moře máte rádi, a jste lidé kteří na moři v nouzi pomohou. Kteří ne, ty to moře naučí (pokud na něm zůstanou). Verbální slušnosti moře nenaučí, ale jinak skoro všemu.
PS: Jirkovi Jelínkovi bylo vloni 70 budete takoví i vi ?
Petr
nejsem profesionální závodník, jel jsem ve třídě Vektorů a pozoruji vaší debatu tedy možná z jiného pohledu. Májové regaty se jako kapitán klubové lodě účastním již několik let, a vždy si vybírám trasu lepší, podle očekávaných povětrnostních podmínek, ale v souladu s vypsanou trasou. V loňském roce se mi vyplatilo v poslední rozjížďce jet od točného bodu ostrova Rasohe (jižně od Žirje) až k ostrovu Tijat, a potom podle Murteru do cíle u Biogradu, zatím co většina zúčastněných jela rovnou asi Žirjanským kanálem přes Murterské moře. Vzdálil jsem se tedy od otočného bodu přes Kapriji, a Zmajan. Nikdo tenkrát neprotestoval, jen jsem slyšel hlasy podezření, že jsem jel na motor, a že by se profesionálové (profesionální závodník nejsem) neměly takové regaty účastnit. Jel jsem tedy špatně a neprávem jsem se umístil po dohodě s Martínkem na 3. místě? Žádný protest nebyl.
Letos jsem jel v první rozjížďce podle Ugljanu, zatím co ostatní jeli směr Zadar. Nemusím přeci jezdit dle uvážení někoho jiného, kdo jede zrovna první!
Myslím, že otočný bod mohu objet, bez zřetele na velikost úhlu obratu a vzdálenosti.
Nemám už po ruce směrnice (věnoval jsem je posádce), ale pokud tam není napsán pro volnou třídu maják Golac pravobokem, tak není o čem se bavit.
Koho tato nit nezajímá, tak jí nemusí otvírat.
Rád si přečtu vaše názory.
Většinu z vás znám a vím, že jste kamarádi, moře máte rádi, a jste lidé kteří na moři v nouzi pomohou. Kteří ne, ty to moře naučí (pokud na něm zůstanou). Verbální slušnosti moře nenaučí, ale jinak skoro všemu.
PS: Jirkovi Jelínkovi bylo vloni 70 budete takoví i vi ?
Petr
Navazuji ještě na Karlosovu uraženou zprávu. Myslím si, že tato diskuse o trati (jak ji plout či neplout) na 110 Nm dlouhé etapě nemá smysl.Žádná ze stran nechce ustoupit, ale fakta jsou jednoznačná. Vypsání takovéto tratě nemusí být dokonalé a přesně popisné a často ani nebývá. Od toho jsou v posádce navigátoři a taktici, aby určili nejvýhodnější trať odpovídající vypsání. Jestliže ze dvanácti lodí jich devět pochopilo jak jet nejvýhodněji, pak asi ty tři zbývající lodě mají málo zkušeností z regat nebo ne příliš šikovného navigátora. Hovořit zde o „vyčůranosti“ (jak uvedl Karlos) je jen hloupá obrana a „pozdní pláč nad rozlitým mlékem“. Chce to spíše při plánování trasy takovýchto dlouhých etap více přemýšlet a zařadit se tak mezi většinu.Není potřeba hned mávat silnými slovy.


aby som pridal svoju trosku do mlyna. pre mna osobne su otocne body svate, tie musim prejst danym smerom ci chcem alebo nie. ale po zvysok trate mi je vcelku jedno, akym sposobom plavaju ostatne lode. koniec-koncov to bolo vidiet aj tento rok na fajn regatke JI - cela flotila plavala z Veli Drvenik severne od o. Oruda. ja som ju zobral z jej juznej strany. nechcel som stratit vysku a dost dlho mi to aj vydrzalo. a keby nezhasol vietor, trufam si povedat, ze ta nadobudnuta vyska by nam usetrila peknych par minut
. to, ze v konecnom dosledku mi to nebolo nic platne (lebo zhasol vietor) je uz druha vec.
tiez som (ako clen posadky) zazil 2 regaty. na takmer kazdej druhej rozplavbe sme sa utrhli od flotily a VZDY sa to oplatilo - 2x sme chytili pobreznu brizu, pri ktorej ostatni stali a my sme isli 3-4 knt a zvysok bolo kalkulovanie stacania vetra popri ostrovoch. a vdaka tomu sme na obidvoch regatach stali na bedni, aj ked sme mali vyslovene rekreacnu lod s 10 clenmi posadky. este raz opakujem - vsetky povinne body sme presli presne tak, ako bolo stanovene.
este dodam, ze ani zdaleka nie som ziadny profesional a ani zdaleka to neboli profesionalne regaty - skor take sranda regatky ako bola terajsia Fajn Regatka JI...

tiez som (ako clen posadky) zazil 2 regaty. na takmer kazdej druhej rozplavbe sme sa utrhli od flotily a VZDY sa to oplatilo - 2x sme chytili pobreznu brizu, pri ktorej ostatni stali a my sme isli 3-4 knt a zvysok bolo kalkulovanie stacania vetra popri ostrovoch. a vdaka tomu sme na obidvoch regatach stali na bedni, aj ked sme mali vyslovene rekreacnu lod s 10 clenmi posadky. este raz opakujem - vsetky povinne body sme presli presne tak, ako bolo stanovene.
este dodam, ze ani zdaleka nie som ziadny profesional a ani zdaleka to neboli profesionalne regaty - skor take sranda regatky ako bola terajsia Fajn Regatka JI...
t0m píše:Uznávám, že zadání 2. etapy opravdu i mně připadalo, jako by ZK chtěla, abychom jeli Molat levobokem.
Jenže jasně zadáno to nebylo...
Dobře, Karlosi, tvrdíš, že to byla vyčůranost jet nejkratší cestou k cíli.
Jenže při stoupačce Virskim morem bylo spousta místa a taky dobře vidět, co dělají ostatní lodě.
Proč jsi v rámci fair play nevzal vysílačku a nezavolal "kam to jedete blbci?" nebo nejel tak jako většina?
Já bych tipoval, že hlavně proto, že jsi ještě vyčůraněji spoléhal, že ostatní budou DSQ.
Jasně, že pak zamrzí, když taková taktika nevyjde.
Každopádně MR2010 byla moc příjemná akce. Prosím neortavujme čtenáře fóra dalším pitváním naší vyčůranosti.
Tak jestli po mych prvnich prispevcich mam nalepku provokatera, ted budu i za naivniho blbce...

Ja si fakt myslel, ze v ramci pravidla "Otocne body mijim, mezi nimi si jedu jak chci" je ta "finta" lodi plujicich na Virsko More ve vyuziti volneho more relativne bez vln a k otocnemu bodu Golac se "vratit" mezi Molatem a o.Tun.
Pak by minuli Golac i Zverinac pravobokem naprimo, ne pres 3 dalsi ostrovy.
Mne prisla navigace Zapidem s mou nezkusenou posadkou prilis riskantni, a proto jsme jeli primo k jihu.
Znovu opakuji, cilem puvodniho prispevku je najit "spravne reseni" pro priste. Pokud mi nekdo na zaklade pravidel dolozi, ze varianta "otocny bod JAKKOLI" pravobokem byla spravna, pak (pokud na trase nebude definovana brana tj. i bod levobokem) nema smysl zadavat nic jineho nez Start a Cil.
Prisne logicky je pak spravne i reseni naznacene zdt: stacilo jet na startovni care pravobokem k Silbe a hura dolu. Proste jsem Silbu pravobokem minul a basta fidli!
- RadekS
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 253
- Registrován: úte črc 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Nové Veselí
Májová regata je bezesporu off shore závod s navigačními rozjížďkami. Pár takových už jsem absolvoval a můžu říci, že jsem ve vypsání trasy neshledal žádnou nejasnost. Prostě mi bylo jasné, že závodní komise nechce abychom pluli po otevřeném moři vně ostrovů Dugi otok a Kornat, proto nás pomocí otočných bodů vymezili do prostoru chráněných vod. (předpověď byla jugo v nárazech až 40 uzlů, možná to byla snaha organizátora o eliminaci problémů na otevřeném moři) Můj osobní názor je, že u rozjížďky jako byla tato je hlavní důraz kladen na taktiku a volbu trasy s ohledem na směr a sílu větru. Proto se předpokládá, že lodě se v průběhu rozjížďky rozprostřou po moři (nemá smysl plout jedna loď za druhou jako korálky na šňůrce, to pak vždycky vyhraje rychlejší loď a ne lepší posádka) Proto se někdy u takto dlouhých etap dělá průběžný cíl, teda brána kterou musí každá loď proplout. Taktici, navigátoři, kapitáni si volí trasu s ohledem na průjezd takovou bránou. Zde se lodě vždy sjedou a je nožné je zkontrolovat a určit pořadí. Popřípadě zkrátit rozjížďku a ostatní část závodní dráhy je libovolná při dodržení míjení točných bodů správnými boky.
Nemusíte se mnou souhlasit, je to jen můj názor.
Nemusíte se mnou souhlasit, je to jen můj názor.
- Felix
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1805
- Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 152
- Bydliště: Děčín
- Kontaktovat uživatele:
RadekS píše:závodní komise nechce abychom pluli po otevřeném moři vně ostrovů Dugi otok a Kornat, proto nás pomocí otočných bodů vymezili do prostoru chráněných vod
Zadání trasy, jak zde bylo popsáno, bych pochopil zcela stejně a z výsledků regaty je zjevné, že to tak závodní komise myslela. Karlos asi trochu doplatil na menší zkušenost těch, kteří s ním na lodi měli na starosti taktická rozhodnutí. To je jistě nepříjemné, ale prostě se to občas stává; zkušenosti představují pro závodníka výhodu snad ve všech sportech...
Ahoj,
aniž bych dále rozdmýchával vášně, rád bych obrátil pozornost k hlavnímu problému, kterým - alespoň podle mne - je, zda existují jednoznačná pravidla - ne naše názory - pro obeplouvání "otočných bodů" při závodech typu Májové regaty. Je mezi diskutujícími někdo, kdo taková pravidla zná nebo o nich alespoň ví?
Honza
(č. 10, ECOS)
P.S. Pokud přijmeme výklad typu "pravobokem je kdekoliv na pravoboku", který se zdá vyplývat analogií z definice "značky" v pravidlech ISAF (Značka = Objekt, který loď musí podle plachetních směrnic minout určenou stranou...., v závazném anglickém originálu "An object the sailing instructions require a boat to leave on a specified side...."), vzniká otázka, proč si pořadatel dal takovou práci s vypsáním trati kolem ostrovů Golac, Zverinac a Sit, když by prakticky stejný účel (kromě vytlačení flotily z volného moře) splnilo jednoduché vypsání "Start - Silba pravobokem - Kuba (Sardinie, Malorca.....) pravobokem - Cíl"..... Aplikovatelnost pravidel ISAF je přitom podle mne v tomto případě vůbec pochybná - viz příklad nepoužitelného Pravidla 28 ("Pravidla provázku").
P.P.S. Pokud vím, jelo nás po trase Golac pravobokem / Molat levobokem pět - tedy prakticky polovina flotily, ne pouze tři, jak tu někdo uváděl. My jsme se pět minut před startem rozhodli, že chceme závodit s flotilou, ne "jen vyhrát" a po startu, při kterém necháváme Silbu pravobokem, nepojedeme přímo na jih. Svého rozhodnutí nelitujeme, protože jsme si hezky zazávodili - tedy alespoň s těmi, kteří jeli "naší" trasou a dokud nám flotila neujela
aniž bych dále rozdmýchával vášně, rád bych obrátil pozornost k hlavnímu problému, kterým - alespoň podle mne - je, zda existují jednoznačná pravidla - ne naše názory - pro obeplouvání "otočných bodů" při závodech typu Májové regaty. Je mezi diskutujícími někdo, kdo taková pravidla zná nebo o nich alespoň ví?
Honza
(č. 10, ECOS)
P.S. Pokud přijmeme výklad typu "pravobokem je kdekoliv na pravoboku", který se zdá vyplývat analogií z definice "značky" v pravidlech ISAF (Značka = Objekt, který loď musí podle plachetních směrnic minout určenou stranou...., v závazném anglickém originálu "An object the sailing instructions require a boat to leave on a specified side...."), vzniká otázka, proč si pořadatel dal takovou práci s vypsáním trati kolem ostrovů Golac, Zverinac a Sit, když by prakticky stejný účel (kromě vytlačení flotily z volného moře) splnilo jednoduché vypsání "Start - Silba pravobokem - Kuba (Sardinie, Malorca.....) pravobokem - Cíl"..... Aplikovatelnost pravidel ISAF je přitom podle mne v tomto případě vůbec pochybná - viz příklad nepoužitelného Pravidla 28 ("Pravidla provázku").
P.P.S. Pokud vím, jelo nás po trase Golac pravobokem / Molat levobokem pět - tedy prakticky polovina flotily, ne pouze tři, jak tu někdo uváděl. My jsme se pět minut před startem rozhodli, že chceme závodit s flotilou, ne "jen vyhrát" a po startu, při kterém necháváme Silbu pravobokem, nepojedeme přímo na jih. Svého rozhodnutí nelitujeme, protože jsme si hezky zazávodili - tedy alespoň s těmi, kteří jeli "naší" trasou a dokud nám flotila neujela

t0m píše:Uznávám, že zadání 2. etapy opravdu i mně připadalo, jako by ZK chtěla, abychom jeli Molat levobokem.
Jenže jasně zadáno to nebylo...
Dobře, Karlosi, tvrdíš, že to byla vyčůranost jet nejkratší cestou k cíli.
Jenže při stoupačce Virskim morem bylo spousta místa a taky dobře vidět, co dělají ostatní lodě.
Proč jsi v rámci fair play nevzal vysílačku a nezavolal "kam to jedete blbci?" nebo nejel tak jako většina?
Já bych tipoval, že hlavně proto, že jsi ještě vyčůraněji spoléhal, že ostatní budou DSQ.
Jasně, že pak zamrzí, když taková taktika nevyjde.
Každopádně MR2010 byla moc příjemná akce. Prosím neortavujme čtenáře fóra dalším pitváním naší vyčůranosti.
Hlášení rádiem jsem předpisově provedl - pomalu, 3x, srozumitelně - žádná odezva - tento argument z vaší strany jaksi neobstojí, budete muset vymyslet něco jiného. Právě hledání takovýchto argumetntů (někdo to měl hlásit rádiem - v další odpovědi vymyslíte možná něco jiného) mě utvrzuje v tom že lodě co jeli kratší trasu nemají čisté svědomí a proto hledají tyto podpůrné argumenty pro "omluvu" svého jednání. Pro mne byla trasa špatně a nejednozněčně zadaná a její vypsaní NEodpovídá ISAF, podle kterých se měla vypsat. Co se stalo, stalo se, jen bych chtěl poprosit osoby, které mohou ovlivnit vypsání příští Májovky (P.Klášterka, jerryx.....) aby dohodli vypsání tras s průjezdními branami, příp. mapkou nebo jiným upřesněním - prostě tak aby odpovídala ISAF podle kterých se vypisuje. Nebude to stát ani korunku navíc, a předejde se těmto nepříjemnostem. Bohužel, tak jak jsou trasy vypsané, je možné často využít této nejednoznačnosti a ohnout si trasu k obrazu svému. Jinak pokud někdo chtěl zkracovat mohl si ušetřit objezd Silby a uštřil by asi 25 mil....
To zdt:
Netvrdím, že Článek 28 není platný, jen ho podle mého názoru, který mi potvrdil ještě v Sukošanu i Luba Hofmann, nelze aplikovat na neuzavřenou dráhu definovanou (kromě startu a cíle) pouze obeplouvanými značkami - kdybys např. v případě druhé etapy onen pomyslný provázek vyjadřující dráhu kterékoliv z lodí obou tříd stáhnul směrem k východu a ne k západu, zůstanou "stát špendlíky" v otočných bodech Golac, Zverinac a Sit všem lodím, takže budou všichni dikvalifikováni.
Platí to obecně, nejen na etapu 2 - představ si přímou dráhu definovanou kromě startu a cíle jen dvěma obeplouvanými značkami - jedna pravobokem a druhá levobokem. Ať stáhneš provázek na kteroukoliv stranu, špendlík v jedné z obeplouvaných značek zůstane stát....
Netvrdím, že Článek 28 není platný, jen ho podle mého názoru, který mi potvrdil ještě v Sukošanu i Luba Hofmann, nelze aplikovat na neuzavřenou dráhu definovanou (kromě startu a cíle) pouze obeplouvanými značkami - kdybys např. v případě druhé etapy onen pomyslný provázek vyjadřující dráhu kterékoliv z lodí obou tříd stáhnul směrem k východu a ne k západu, zůstanou "stát špendlíky" v otočných bodech Golac, Zverinac a Sit všem lodím, takže budou všichni dikvalifikováni.
Platí to obecně, nejen na etapu 2 - představ si přímou dráhu definovanou kromě startu a cíle jen dvěma obeplouvanými značkami - jedna pravobokem a druhá levobokem. Ať stáhneš provázek na kteroukoliv stranu, špendlík v jedné z obeplouvaných značek zůstane stát....
Interpretace tohoto článku Lubou Hofmannem, jako členem odvolací komise Českého svazu jachtingu (pokud si pamatuji jeho funkci správně) je taková, že při postupném napínání (taháním za oba konce k sobě) musí provázek vyjadřující dráhu lodě shodit všechny špendlíky zapíchané v objízdných značkách.....
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host