Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Vše co souvisí s předpisy kolem plavby a technickou dokumentací lodí, včetně jejich regisdtrace. Přepravy lodí. Technickými prostředky pro dopravu lodí. Dále pojištění lodí, přívěsů, osob atd.

Moderátoři: Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 148
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod Felix » sob črc 23, 2016 9:33 am

Z Ministerstva dopravy přišla zpráva:
Vážení zástupci plavební veřejnosti,

Ministerstvo dopravy rozeslalo dnes do mezirezortního připomínkového řízení návrh vyhlášky, kterou se mění vyhláška č. 334/2015 Sb. (tzv. vyhláška o malých plavidlech). Celý předkládaný materiál je dostupný v aplikaci eKLEP pro veřejnost (VeKLEP) na adrese https://apps.odok.cz/veklep-detail?pid=KORNABZEWAB2

Dovolujeme si Vás požádat o Vaše připomínky k tomuto materiálu, a to v termínu do 14.8.2016.

Své připomínky prosím formulujte jasně a vždy je krátce odůvodněte. V případě připomínky vztahující se ke znění konkrétního ustanovení prosím uveďte svůj návrh znění ustanovení.

Připomínky zasílejte prostřednictvím aplikace Lepší právo - dostupné na http://www.lepsipravo.cz<http://www.lepsipravo.cz> (materiál bude v aplikaci dostupný v průběhu příštího týdne) nebo přímo na mou adresu martin.kozak@mdcr.cz<mailto:martin.kozak@mdcr.cz> .

Děkuji Vám za spolupráci a jsem s pozdravem

Martin Kozák
oddělení vnitrozemské plavby
odbor drážní a vodní dopravy


Jak jsem MD chválil za přístup k odstranění zákazu nočního kotvení, tak u této novely musím konstatovat, že se ledacos vrátilo do starých kolejí:
právě před rokem náměstek MD Němec, ředitel odboru Kušnir a vedoucí oddělení Dabrowski slíbili, že budeme diskutovat o systémových změnách, které se do vyhlášky kvůli hořícím termínům již nedaly zakomponovat. Vloni koncem roku si MD vyžádalo náměty k této diskusi - a tím to skončilo, žádná diskuse nenásledovala, a opět dostáváme hotové paragrafové znění, do kterého se systémové změny zabudovat již nedají, a opět ho dostáváme v dosti šibeničním termínu. Ano, uznávám: už to, že ho dostáváme, a dokonce s výslovným a včasným upozorněním, je rozhodně pokrok proti dřívějšímu stavu. Dohoda ale byla jiná...

Pracujeme na připomínkách, nicméně všechny, kteří se o téma zajímají a chtěli by uplatnit své připomínky prosím: zasílejte je popsaným způsobem přímo ministerstvu a nás případně informujte v kopii nebo zveřejněním svých odeslaných připomínek zde na JI. Následující tři týdny budou pěkná jízda a nedokážu zaručit, že bychom všechny vaše připomínky stihli zapracovat do těch společných. Myslím, že není bezpodmínečně nutné dodržet vždy všechny formální náležitosti (odůvodnění, návrh nového znění), tento požadavek se týká spíše nás "oficiálních." Připomínky občanů lze vyjádřit i volnou formou.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1468
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 72
Bydliště: Ostrava

Re: Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod Jarda885 » ned črc 24, 2016 12:58 pm

Felixi,

nebyl bych tak úplně optimistický v závěrečném doporučení.

Jestliže veřejnost zaplaví připomínkové řízení volnou slovesnou tvorbou, obávám se návratu k dřívější "osvědčené praxi" nedávat veřejnosti žádný prostor ke korekci paragrafovaného znění.

Doporučil bych psát pouze připomínky, které dodrží základní požadavek ministerstva:
- odkaz na konkrétní ustanovení, které chci změnit, včetně návrhu nového textu
- zdůvodnění změny

Jestliže se lidé na MD budou muset prohrabávat kvantem špatně formulovaného textu, může to vést k odmítnutí dávky názorů veřejnosti s argumentem, že je "nesmyslná, nepoužitelná, nezohledňuje souvislosti". Tak to známe. Oblíbený postoj některých zpracovatelů legislativy.

Pro lidovou slovesnost je prostor při vytváření záměrů, nikoliv v paragrafovaném znění.

Úspěchu s nočním kotvení bylo dosaženo právě pro vysoce kvalifikované pojetí navrhované změny.
Uživatelský avatar
Felix
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1805
Registrován: čtv zář 27, 2007 2:00 am
Reputace: 148
Bydliště: Děčín
Kontaktovat uživatele:

Re: Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod Felix » ned črc 24, 2016 4:42 pm

Jarda885 píše:Jestliže veřejnost zaplaví připomínkové řízení volnou slovesnou tvorbou

Nezaplaví. Pročti si diskusi k této vyhlášce a zjistíš, že diskutéři opakovaně komentují několik bodů, v nichž je cosi, co opravdu je nebo alespoň na první pohled vypadá jako pitomost, přičemž na tyto body upozorňuje pouze několik diskutéřů, odhadem do deseti. Ostatní je komentují, ale sami návrh nečtou.

Jarda885 píše:obávám se návratu k dřívější "osvědčené praxi" nedávat veřejnosti žádný prostor ke korekci paragrafovaného znění

To je nemožné, meziresortní připomínkové řízení je z principu veřejné, VeKlep také.

Jarda885 píše:Doporučil bych psát pouze připomínky, které dodrží základní požadavek ministerstva:
- odkaz na konkrétní ustanovení, které chci změnit, včetně návrhu nového textu
- zdůvodnění změny.

To je samozřejmě vhodnější a účinnější, ale nikoliv každý praktik, který dokáže odhalit věcnou chybu předpisu, je zároveň stylistou, schopným formulovat změnu. Přesto jeho připomínka ve smyslu "to nebude fungovat, protože do závodní veslice se záchranný kruh prostě nikam nevejde," má svou cenu.

Jarda885 píše:Jestliže se lidé na MD budou muset prohrabávat kvantem špatně formulovaného textu, může to vést k odmítnutí dávky názorů veřejnosti s argumentem, že je "nesmyslná, nepoužitelná, nezohledňuje souvislosti". Tak to známe. Oblíbený postoj některých zpracovatelů legislativy. Pro lidovou slovesnost je prostor při vytváření záměrů, nikoliv v paragrafovaném znění..

Podíváš-li se na projekt "Lepší právo," dočteš se, že
lepsipravo.cz píše: Registr aktivních legislativních prací je unikátním projektem státní správy, který vytvořilo Ministerstvo dopravy České republiky, aby zajistilo odborné i laické veřejnosti plnou informovanost o aktuální legislativní činnosti ministerstva a umožnilo veřejnosti podílet se na přípravě právních předpisů.
Registr aktivních legislativních prací nabízí přehled všech ministerstvem připravovaných právních předpisů ve všech fázích legislativního procesu a umožňuje komukoli z nejširší veřejnosti zaslat ministerstvu komentář k některému z publikovaných dokumentů nebo legislativních prací nebo být informován o započetí nové legislativní práce na ministerstvu či o publikaci nových dokumentů u některé či všech legislativních prací.
Registr aktivních legislativních prací je novým efektivním komunikačním rozhraním mezi ministerstvem a občany.

Ministerstvo dopravy důsledně ignoruje vlastní pravidla tohoto projektu a legislativní práce zveřejňuje, pokud vůbec, až v poslední fázi paragrafového znění v meziresortním připomínkovém řízení. Prostor ke komentářům věcného návrhu nedává, ač mu to ukládají i Legislativní pravidla vlády (ne že by to na jiných ministerstvech bylo lepší).

Jarda885 píše:Úspěchu s nočním kotvení bylo dosaženo právě pro vysoce kvalifikované pojetí navrhované změny.

Nebylo. Na změně pěti slov za čtyři jiná není co připravovat - dlouhý byl jen argumentář, proč je zákaz blbina. Úspěch jsme měli proto, že na podpisech petice, v mediálních výstupech a v politickém tlaku MD vidělo, že jde o vážné téma (konkrétní formulace změny se ostatně domlouvala až následně). To, co je důležité a co by ministerstvo (nejen dopravy) mělo pocítit u každého předpisu: potenciální voliči partaje pana ministra se o předpis houfně zajímají. To funguje :-)
david
moderátor
Příspěvky: 5320
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod david » stř kvě 02, 2018 9:23 pm

Podle návrhu změny vyhlášky 114/95 nebudou na vodu lodě nemající CE. Tedy všechny samostavby a starší lodě, než bylo CE. Co tomu říkáte!!!!???
Uživatelský avatar
Lachtan
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 448
Registrován: úte bře 25, 2008 1:00 am
Reputace: 22
Bydliště: Praha

Re: Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod Lachtan » čtv kvě 03, 2018 1:04 am

Dnes jsem se také doslechl. Je zde mnoho otazníků. Obecně má platit pro lodě LOA od 20, 12 m a zamýšlí se jen pro nové. Český úředník /společně s google nebo Microsoft překladačem/ ovšem bude nejspíš publikovat něco ve smyslu nařízení EU. Ve Švédsku to nikoho nezajímá. /lodě do 12 m/. Ve Francii nebo Itálii si již nedovolí rekreantům regulovat, nebo jen velmi opatrně. U nás jde hlavně o peníze. Tak co třeba otevřená závodní plachetnice pro dvoučlennou posádku / plocha plachet nad 17 m2...? Nevím, zda můžu se k tomuto vůbec vyjadřovat bez certifikátu a jeho poplatku u certifikační autority. Dobrou noc, i když nevím. Máte certifikované prostěradlo, jeho výrobní dokumentaci a zaplacený certifikát pro komunikaci na internetu?
Mrkva
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 28
Registrován: pon zář 05, 2016 1:50 am
Reputace: 1

Re: Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod Mrkva » čtv kvě 03, 2018 1:34 am

Predpokladam ze myslis zakon 114/1995. A predpokladam, ze myslis tuhle novelu. (Jen tak mimochodem, ohani se to eurosmernici... jenze v te smernici je mimo jine omezeni nad 20m nebo nad 100t vytlaku, to jen cesky zakonodarce to "optimalizoval" i na 7m+ plachetnice.)

Nicmene, jsi si jisty tim, ze na vodu nebudou moct starsi lode? Pokud byla lod uvedena na trh a do provozu pred tim nez pro ne vznikla povinnost CE mit nebude podlehat posouzeni shody dle "zakona upravujiciho posuzovani shody stanovenych vyrobku", ne?
david
moderátor
Příspěvky: 5320
Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
Reputace: 151
Bydliště: loď,momentálně v Davli

Re: Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod david » čtv kvě 03, 2018 11:08 am

Takhle to dal Felix na fb, pro mě to je novina o které vím prd.

Konec starších lodí?

Na projednání ve vládě čeká novela zákona 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě. Podle této novely by nově bylo možno na vodní cestě provozovat pouze takové plavidlo podléhající evidenci, které je opatřeno označením CE. Žádná výjimka pro malá rekreační plavidla do 20 metrů, žádná výjimka pro plavidla postavená pouze pro vlastní potřebu a především: žádná výjimka pro plavidla z dob, kdy Česká republika ještě v žádné unii nebyla!

Dosud platilo, že plavidlo prochází pravidelnými technickými prohlídkami a může plout, pokud má platný "techničák." Certifikát musela mít jenom plavidla nově uváděná na trh nebo do provozu. Ano, lze si nechat certifikovat i starší loď, ale jsou k tomu třeba doklady, které povětšinou dávno neexistují a cena za samolepku s CE se pohybuje v řádu desítek tisíc - a takovou nálepku teď bude potřebovat i rybářská pramička, pokud je na ní motor silnější než pět koní.

Ministerstvo dopravy se v důvodové zprávě vymlouvá na oblíbeného fackovacího panáka, tedy na Evropskou unii. Jenže lže. V unijní směrnici 2016/1629 je hned v úvodu napsáno, že na plavidla s délkou do 20 metrů, tedy na "malá plavidla" dle české terminologie, se NEvztahuje.

Text, který má poslat starší lodě do šrotu a donutit jejich majitele, aby si koupili něco novějšího a dali vydělat prodavačům lodí, najdete v příloze "Platné znění s vyznačením navrhovaných změn a doplnění" na uvedeném odkazu jako navrhované nové znění § 9.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1248
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 144
Bydliště: Olomoucko

Re: Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod Omen » čtv kvě 03, 2018 11:36 am

Je v tom návrhu v přechodných ustanoveních řešena retroaktivita?
Mrkva
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 28
Registrován: pon zář 05, 2016 1:50 am
Reputace: 1

Re: Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod Mrkva » čtv kvě 03, 2018 12:26 pm

Myslim si, ze problematicky neni §9, ale §10, konkretne:
(2) Technickou způsobilost plavidla schvaluje plavební úřad na žádost vlastníka nebo provozovatele plavidla. Plavební úřad technickou způsobilost schválí, pokud
a) plavidlo splňuje podmínky technické způsobilosti,
b) rekreační plavidlo nebo vodní skútr, které podléhají posouzení shody podle zákona upravujícího posuzování shody stanovených výrobků, jsou opatřeny označením CE, a jejich zařízení a vybavení splňuje podmínky technické způsobilosti, nebo
c) sériově vyrobené malé plavidlo, které nepodléhá posouzení shody podle zákona upravujícího posuzování shody stanovených výrobků, se shoduje se schváleným typem plavidla a jeho zařízení a vybavení splňuje podmínky technické způsobilosti.


A tipuju ze lode z osmdesatych let posuzovani shody nepodleha.
Uživatelský avatar
Clouseau
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 385
Registrován: čtv zář 19, 2013 2:00 am
Reputace: 16
Bydliště: Brandýs nad Labem

Re: Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod Clouseau » čtv kvě 03, 2018 5:04 pm

Když jsem loni v Polsku sháněl loď, tak bylo těžké najít loď která by měla registraci( nemluvím o chartrovkách, ty jí mít musejí ).

Když jsem se k tomu ještě zeptal na CE tak naprosto nechápali co to po nich chci :-)

Může mi někdo vysvětlit, proč v zemi, kde je spousta velkých jezer a moře na kterém se plaví miliony lodí
není povinná registrace do 12 metrů délky a v zemi naší, kde máme jen pár řek a přehrad, neustále úředníci vymýšlejí nesmysly ?!

Poplatek za registraci, každé 4 roky zpoplatněná technická kontrola, záchranný ostrůvek a světlice na loď která se plaví po přehradě, atp.

Tedˇ k tomu přibyde CE a co za rok, za dva?!

Sakra v jaké zemi to žijeme? Pro tohle jsme cinkali klíčema?
Kde je ta svoboda? To se necháme neustále víc a víc ždímat a omezovat?
Je tohle normální?!!!!
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 562
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Znojmo

Re: Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod ferdas » pát kvě 04, 2018 7:19 am

lidičky, asi jsem momentálně zaostalej, ale v paragrafu 9 celý odstavec 1 čtu tohle:


(1) Plavidlo podléhající evidenci podle tohoto zákona lze na vodní cestě provozovat, pokud
a) je zapsáno
1. v plavebním rejstříku České republiky (dále jen „plavební rejstřík“), rejstříku malých plavidel nebo.....................


Teprve pokud není u nás evidované, je nutné mít to CEéééé (písmeno (b) bod 2

-----------------------------------------------------------------------------
doplněno:

(3) Plavidlo nepodléhající evidenci podle tohoto zákona lze na vodní cestě provozovat, splňuje-li podmínky technické způsobilosti.

To nemusí být to stejné, jako původní formulace jeho konstrukce a technický stav podmínky bezpečného provozu a neohrožuje-li životní prostředí

čertovo kopýtko bývá v detailu. Myslím, že by se toho našlo v tom návrhu víc.
Mrkva
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 28
Registrován: pon zář 05, 2016 1:50 am
Reputace: 1

Re: Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod Mrkva » pát kvě 04, 2018 10:43 am

ferdasi, podivej se v te novele o par radku niz (nebo tady o par radku vys) na §10.
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 562
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Znojmo

Re: Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod ferdas » pát kvě 04, 2018 10:57 am

koukám, koukám.. zase nic. Paragraf 10, odst. 2, písmeno (a) se týká individuálních staveb, písmeno (b) výroby, kde se posuzuje shoda.
Mrkva
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 28
Registrován: pon zář 05, 2016 1:50 am
Reputace: 1

Re: Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod Mrkva » pát kvě 04, 2018 12:50 pm

Ano, a shoda se posuzuje u vyrobku (vcetne lodi) uvadenych na trh. Nicmene jak jsem psal, predpokladam ze lod, ktera byla uvedena na trh pred platnosti zakona ktery narizuje posuzovani shody, posuzovani shody nepodleha a melo by to byt OK.
Uživatelský avatar
ferdas
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 562
Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
Reputace: 27
Bydliště: Znojmo

Re: Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod ferdas » pát kvě 04, 2018 12:59 pm

Již provozovaná plavidla zřejmě NEJSOU uváděna na trh, takže CE si může trhnout :-)


b) rekreační plavidlo nebo vodní skútr, které podléhají posouzení shody podle zákona upravujícího posuzování shody stanovených výrobků, jsou opatřeny označením CE, a jejich zařízení a vybavení splňuje podmínky technické způsobilosti, nebo
c) sériově vyrobené malé plavidlo, které nepodléhá posouzení shody podle zákona upravujícího posuzování shody stanovených výrobků, se shoduje se schváleným typem plavidla a jeho zařízení a vybavení splňuje podmínky technické způsobilosti.

Tady asi problém nebude. Nicméně si nedělám iluze, že při novelizaci zákona se tam spousta vykuků snaží vpašovat svoje zájmy..
tentom
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: pát čer 08, 2018 9:43 pm
Reputace: 0

Re: Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod tentom » pon čer 11, 2018 10:52 pm

ferdas píše:Již provozovaná plavidla zřejmě NEJSOU uváděna na trh, takže CE si může trhnout :-)


b) rekreační plavidlo nebo vodní skútr, které podléhají posouzení shody podle zákona upravujícího posuzování shody stanovených výrobků, jsou opatřeny označením CE, a jejich zařízení a vybavení splňuje podmínky technické způsobilosti, nebo
c) sériově vyrobené malé plavidlo, které nepodléhá posouzení shody podle zákona upravujícího posuzování shody stanovených výrobků, se shoduje se schváleným typem plavidla a jeho zařízení a vybavení splňuje podmínky technické způsobilosti.

Tady asi problém nebude. Nicméně si nedělám iluze, že při novelizaci zákona se tam spousta vykuků snaží vpašovat svoje zájmy..


Pokusím se vnést trochu jiný pohled na diskutovanou problematiku. Novela zákona mimo § 10 obsahuje také § 10a. Paragraf 10 se týká schvalován technické způsobilosti plavidla. Tuto technickou způsobilost schvaluje plavební úřad před vydáním osvědčení plavidla, zdůrazňuji před vydáním!!! Schválení technické způsobilosti plavební úřad potvrzuje právě vydáním osvědčení plavidla. Vesměs se tedy bude jednat o nová rekreační plavidla či vodní skútry, u kterých se uplatní podmínky uvedené v odst. 2 písm. b. Písmeno c) se týká sériově vyrobených plavidel, která nejsou určena pro rekreaci (pracovní či služební plavidla, převozní lodě pro nejvýše 12 cestujících apod.). Pro rekreační plavidla sériově vyráběná se uplatňuje zákon o výrobcích a nařízení vlády o rekreačních plavidlech a vodních skútrech.
Plavidel již provozovaných se týká § 10a o prodloužení platnosti osvědčení plavidla. Podmínkou prodloužení či obnovení platnosti osvědčení plavidla je pouze to, že plavidlo splňuje podmínky technické způsobilosti stanovené prováděcím předpisem. Ověření zda plavidlo splňuje podmínky technické způsobilosti provádí plavební úřad na základě technické prohlídky. U rekreačního plavidla nemusí nová doba platnosti bezprostředně navazovat na předchozí.
V případě dovozu do ČR rekreačního plavidla již provozovaného v EU EHP či Švýcarsku se nejedná o uvedení plavidla na trh nebo do provozu ve smyslu zákona upravujícího posuzování shody stanovených výrobků a plavební úřad by tedy měl uplatňovat postup podle § 10a. Rekreační plavidlo dovezené ze státu mimo EU, EHP, či Švýcarska musí projít procesem posouzení shody podle zákona upravujícího posuzování shody stanovených výrobků a nařízení vlády o rekreačních plavidlech a vodních skútrech a následně být označeno CE a vybaveno prohlášením o shodě.
tentom
nováček na fóru
nováček na fóru
Příspěvky: 5
Registrován: pát čer 08, 2018 9:43 pm
Reputace: 0

Re: Novela vyhlášky o technické způsobilosti malých plavidel

Příspěvekod tentom » úte čer 12, 2018 6:50 pm

Omlouvám se za chybu v předchozím příspěvku. Prodloužení osvědčení není v § 10a jak jsem uvedl, ale v § 10b.

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti