Státní vlajka-Kam s ní? (Jan Neruda)
Moderátoři: Pepa, windward, vilma
2 Pepa.
Pepo, pises nasledujici: "Windward pluje ve své teritoriu /asi někde v anglických či amerických vodách / a všichni tam mají, jak píše, vlajky státu posádky pod pravým sálingem, těžko to bude kvůli názoru místně příslušnému HR a okolí měnit. Stejně tak ti, co plují v chorvatských a přilehlách vodách, nebudou zdejší zvyk s umístěním této vlajky měnit pro názor Windwarda."
Ja bych rekl, ze ve tvem citatu je zalozena velmi dulezita myslenka. Zvyklosti jsou opravdu ovlivneny teritorialne, presne jak pises. (Zel nevim, jak je to v Americe nebo v Britanii.) Je mozne, ze na Korsice ci v Britanii je to jinak, nez v Americe, Recku ci Chorvatsku.
Naprosto s tebou souhlasim v tom, ze nemuze nekdo menit nazor podle nazoru jineho jedince. Ale je prece uplne lhostejne co si mysli nejaky windward. To, po cem se windward pidi, je jak je to spravne.
Prave prekladam nejake state o vlajkove etikete. V pondeli si objednam knihu Vlajkova etiketa. Urcite se podelim tim, co bude zajimave.
Mej se hezky.
Pepo, pises nasledujici: "Windward pluje ve své teritoriu /asi někde v anglických či amerických vodách / a všichni tam mají, jak píše, vlajky státu posádky pod pravým sálingem, těžko to bude kvůli názoru místně příslušnému HR a okolí měnit. Stejně tak ti, co plují v chorvatských a přilehlách vodách, nebudou zdejší zvyk s umístěním této vlajky měnit pro názor Windwarda."
Ja bych rekl, ze ve tvem citatu je zalozena velmi dulezita myslenka. Zvyklosti jsou opravdu ovlivneny teritorialne, presne jak pises. (Zel nevim, jak je to v Americe nebo v Britanii.) Je mozne, ze na Korsice ci v Britanii je to jinak, nez v Americe, Recku ci Chorvatsku.
Naprosto s tebou souhlasim v tom, ze nemuze nekdo menit nazor podle nazoru jineho jedince. Ale je prece uplne lhostejne co si mysli nejaky windward. To, po cem se windward pidi, je jak je to spravne.
Prave prekladam nejake state o vlajkove etikete. V pondeli si objednam knihu Vlajkova etiketa. Urcite se podelim tim, co bude zajimave.
Mej se hezky.
To Jerryx ,
Nejpodstatnější z celého příspěvku bylo :Problém není potřeba řešit v Chorvatsku. Hraniční řeka Morava nebo chceteli Dunaj, jak tam si poradíte? Řešme to na Dunaji. Jsem z ČR, domovský přístav Praha, (má svoji vlajku?),jsem z klubu XY který má svou vlajku, Slovensko - Rakouzská hranice někde v korytě řeky. Někteří chtějí na v létě na Dunaj. "Tak babo raď ".- takový praktický kvíz. Jsou nějaké místní zvyklosti? Já nevím.
Ostatní co bylo napsáno bylo jen takové popíchnutí
čekal jsem silnější reakci, to asi nebude o citlivce
Berty
Nejpodstatnější z celého příspěvku bylo :Problém není potřeba řešit v Chorvatsku. Hraniční řeka Morava nebo chceteli Dunaj, jak tam si poradíte? Řešme to na Dunaji. Jsem z ČR, domovský přístav Praha, (má svoji vlajku?),jsem z klubu XY který má svou vlajku, Slovensko - Rakouzská hranice někde v korytě řeky. Někteří chtějí na v létě na Dunaj. "Tak babo raď ".- takový praktický kvíz. Jsou nějaké místní zvyklosti? Já nevím.
Ostatní co bylo napsáno bylo jen takové popíchnutí


Berty
Prozatim se mi podarilo najit informace o tom, jak je to s vlajkami v USA. Ukazalo se, ze v USA zaprve statni vlajka posadky pravdepodobne patri pod levy saling, za druhe pravobocni saling neni vyhrazen vyslovene pro zdvorilostni vlajku. Jak je to v ostatnich zemich, prozatim zkoumam.
Ve Spojenych Statech je organizace s nazvem United States Power Squadrons (USPS), ktera se zabyva vzdelavanim majitelu malych plavidel. Tato organizace sestavila publikaci s nazvem Jak vytycovat vlajky. Popisovana v publikaci pravidla jsou zalozena na 300 lete tradici, jak plyne z anotace. Publikovana pravidla jsou uzpusobena plavidlum moderni konstrukce.
Nasledujici text je prevzat ze stranek USPS http://www.usps.org/f_stuff/etiquett.html
Národní vlajka. Narodni vlajka vytycovana na plavidlech je statni vlajka země, kde je plavidlo zaregistrovano, bez ohledu na to, jaka je statni prislusnost majitele nebo velitele.
Narodni vlajka musí byt obecne nesena na vhejsim konci gafelu. Pokud plavidlo gafel nemá, pak se narodni vlajka vytycuje na vlajkove zerdi na zadi. Pokud vratipen na plavidle presahuje prez zad anebo neseni vlajky prekazi privesny motor, vlajkova zerd musí byt premistena od podelne osy plavidla vpravo (prednostne).
Na plavidlech urcenych ke sportovnimu chytani lovu ryb, na kterych vlajkova zerd muze zavazet lovnemu vybaveni, a v podobnych pripadech, je zvykem vytahnout vlajku vytahem v podelne ose plavidla v miste, které umoznuje zavedeni vytahu.
Plavidla s bermudskym oplachtenim mají nest vlajku na zadnim lemu poslední plachty vzadu (anebo na zadnim stehu), a to priblizne ve dvou tretinach jejich vysky. Zde bude vlajka priblizne na stejnem miste, jako v pripade, ze se vytycuje na gafelu.
Zakotvene nebo vyvazane plavidlo mělo by nest vlajku na vlajkove zerdi na zadi bez ohledu na typ plavidla.
Kurtuazni vlajka. Při navsteve cizich vod, plavidlo musí nest kurtuazni vlajku kdykoliv vytazena narodni vlajka.
Pokud plavidlo nemá stezne, vlajka muze byt nesena na pridi místo kluboveho plamence, anebo na pravobocne antene, když jeji pruznost to umoznuje. Pokud ma plavidlo jeden nebo vice steznu, vytahuje se tato vlajka vnejsim signalnim vytahem na pravobocnim salingu (na stejnem vytahu s ni se jina vlajka nevytahuje). Vlajky, které jsou na tomto vytahu obvykle neseny, premistuji se na vnitrni vytahy pod pravobocnim salingem, anebo na levy saling, pokud ma plavidlo na salingu jen jeden vytah.
Narodni vlajka ciziho statniho prislusnika na navsteve. Je-li na palube cizi statni prislusnik na navsteve, je mozne vytycit jeho narodni vlajku na pridove vlajkove zerdi anebo na levobocnim salingu. Je-li nutne vytycit vice těchto vlajek, vytahuji se tyto pod levym salingem, kazda na svém vytahu v abecednim poradi podle nazvu státu dle anglicke abecedy zleva doprava.
Ve Spojenych Statech je organizace s nazvem United States Power Squadrons (USPS), ktera se zabyva vzdelavanim majitelu malych plavidel. Tato organizace sestavila publikaci s nazvem Jak vytycovat vlajky. Popisovana v publikaci pravidla jsou zalozena na 300 lete tradici, jak plyne z anotace. Publikovana pravidla jsou uzpusobena plavidlum moderni konstrukce.
Nasledujici text je prevzat ze stranek USPS http://www.usps.org/f_stuff/etiquett.html
Národní vlajka. Narodni vlajka vytycovana na plavidlech je statni vlajka země, kde je plavidlo zaregistrovano, bez ohledu na to, jaka je statni prislusnost majitele nebo velitele.
Narodni vlajka musí byt obecne nesena na vhejsim konci gafelu. Pokud plavidlo gafel nemá, pak se narodni vlajka vytycuje na vlajkove zerdi na zadi. Pokud vratipen na plavidle presahuje prez zad anebo neseni vlajky prekazi privesny motor, vlajkova zerd musí byt premistena od podelne osy plavidla vpravo (prednostne).
Na plavidlech urcenych ke sportovnimu chytani lovu ryb, na kterych vlajkova zerd muze zavazet lovnemu vybaveni, a v podobnych pripadech, je zvykem vytahnout vlajku vytahem v podelne ose plavidla v miste, které umoznuje zavedeni vytahu.
Plavidla s bermudskym oplachtenim mají nest vlajku na zadnim lemu poslední plachty vzadu (anebo na zadnim stehu), a to priblizne ve dvou tretinach jejich vysky. Zde bude vlajka priblizne na stejnem miste, jako v pripade, ze se vytycuje na gafelu.
Zakotvene nebo vyvazane plavidlo mělo by nest vlajku na vlajkove zerdi na zadi bez ohledu na typ plavidla.
Kurtuazni vlajka. Při navsteve cizich vod, plavidlo musí nest kurtuazni vlajku kdykoliv vytazena narodni vlajka.
Pokud plavidlo nemá stezne, vlajka muze byt nesena na pridi místo kluboveho plamence, anebo na pravobocne antene, když jeji pruznost to umoznuje. Pokud ma plavidlo jeden nebo vice steznu, vytahuje se tato vlajka vnejsim signalnim vytahem na pravobocnim salingu (na stejnem vytahu s ni se jina vlajka nevytahuje). Vlajky, které jsou na tomto vytahu obvykle neseny, premistuji se na vnitrni vytahy pod pravobocnim salingem, anebo na levy saling, pokud ma plavidlo na salingu jen jeden vytah.
Narodni vlajka ciziho statniho prislusnika na navsteve. Je-li na palube cizi statni prislusnik na navsteve, je mozne vytycit jeho narodni vlajku na pridove vlajkove zerdi anebo na levobocnim salingu. Je-li nutne vytycit vice těchto vlajek, vytahuji se tyto pod levym salingem, kazda na svém vytahu v abecednim poradi podle nazvu státu dle anglicke abecedy zleva doprava.
berty píše:... Nejpodstatnější z celého příspěvku bylo : Problém není potřeba řešit v Chorvatsku. Hraniční řeka Morava nebo chceteli Dunaj, jak tam si poradíte? Řešme to na Dunaji. ...
bylo to nejpodstatnejsi, ale ne nic noveho ...
problem v tomto je, ze to neni nikde vyslovene uzakonene. v podstate jen ve valecnem namornictvu se to striktne dodrzuje a to mi nemuzem, ponevadz si delame vyjimky (vlastni vlajka, klubova vlajka). jak uz tady nekdo psal, kazdy si to udela po svem

ale abych tedy hlavne odpovedel. ja bych to udelal stejne jako jinde, tj.:
1, vzadu : vlajku statu registrace (dle prikladu ceska vlajka)
2, pravy podsaling : vlajka statu kde pluji (mela by byt mensi)
3, levy posaling : sem si dam tu svoji klubovku, svoji ceskou vlajku, atd. - nicmene tvrdim, ze tam stejne nema co delat, protoze to neni opravdova klubovka ... - to je to poruseni pravidel a myslim, ze to je ten hlavni duvod ruznych polemik.
BTW vite, ze vlajka statu registrace lode je povinna ? v pripade odmitnuti vyveseni teto vlajky muze byt pouzita vykonna moc proti dotycne lodi.
- pecho
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 633
- Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: hradecko
vlajky
Už jsem se tady k vlajkám vyjádřil, jen bych chtěl doplnit, že levý sáling byl hlavně a hlavně pro signálky, doba pokročila, nepamatuju se už hodně dlouho, že by ji někdo použil ani při přihlášení ani odhlášení celního odbavení, no a už můžeme udělat průzkum, kdo a kdya kde viděl na s/y signálku. Klubovky se začaly dávat, no zas tak dávno to nebude. Zdraví Pecho
Přidávám se. Dovolím si hrubý odhad: Počítám, že tak 80 - 90 % plaveb je konáno na charterových lodích. Na těchto lodích signální vlajky neexistují a nevím o nikom, kdo by s sebou sadu vlajkové abecedy vozil. Možná snad potapěči.
Pro přeplavbu je stále vymezená pravá strana, to je povinnost.
Levá strana zůstává volná, osazuje se vlajkami charterovek, dále je možná vlastní - klubová a je jen krůček k vlastní - státní. Pro mě to je logické a přirozené.
Pro přeplavbu je stále vymezená pravá strana, to je povinnost.
Levá strana zůstává volná, osazuje se vlajkami charterovek, dále je možná vlastní - klubová a je jen krůček k vlastní - státní. Pro mě to je logické a přirozené.
Kolegove,
dovolim si pridat se. Toto je citat z meho postu vyse:
Pokud bych si v charteru pujcil lod v USA, pak bych ve smyslu dane citatu byl na ni cizi statni prislusnik na navsteve. Z toho plyne, ze svou statni vlajku bych vytahl na levy saling.
Znamena to, ze minimalne podle pravidel platnych v USA ti z mych kolegu-jachtaru, kteri jsou presvedceni, ze vlastni vlajka patri pod levy saling, meli pravdu. Jsem rad, ze se tomu aspon v pripade jednoho statu naslo zdokumentovane potvrzeni.
Ted podle moznosti prozkoumam ostatni staty. Treba dojde k tomu, ze windward bude muset zmenit nazor.
dovolim si pridat se. Toto je citat z meho postu vyse:
windward píše:Je-li na palube cizi statni prislusnik na navsteve, je mozne vytycit jeho narodni vlajku ... na levobocnim salingu.
Pokud bych si v charteru pujcil lod v USA, pak bych ve smyslu dane citatu byl na ni cizi statni prislusnik na navsteve. Z toho plyne, ze svou statni vlajku bych vytahl na levy saling.
Znamena to, ze minimalne podle pravidel platnych v USA ti z mych kolegu-jachtaru, kteri jsou presvedceni, ze vlastni vlajka patri pod levy saling, meli pravdu. Jsem rad, ze se tomu aspon v pripade jednoho statu naslo zdokumentovane potvrzeni.
Ted podle moznosti prozkoumam ostatni staty. Treba dojde k tomu, ze windward bude muset zmenit nazor.

- bobes
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 998
- Registrován: čtv kvě 10, 2007 2:00 am
- Reputace: 6
- Bydliště: Praha
Tak jsem pohledal co hovoří o použití státní vlajky starší česká jachtařská literatura.Nebudu to opisovat celé, ale udělám stručný výtah. Podle řádů plavební bezpečnosti musí mít každé plavidlo plující v pohraničních vodách a v cizině naší státní vlajku. Její velikost je dána velikostí plavidla a to:
24x16 cm u plavidla do 4,5m
36x24 cm u lodí do 6,5m
54x36cm u lodí do 12m.
Doba vyvěšování je od 08.00 hod. ráno do západu slunce, vyjímečně do půlnoci. Pokud kotví v přístavu vojenské lodě řídí se doba vyvěšování podle nich.
Vlajka se vyvěšuje na šikmé žerdi na zádi. Nesmí se dotýkat paluby a nesmí se namáčet ve vodě. U ráhnového oplachtění vlaje vlajka za plavby na vrcholu horního ráhna, za stání však musí být přemístěna na žerď. U dvoustěžňových lodí vlaje na vrcholku zadního stěžně. Státní vlajka musí být upevněna na vlajkovém lanku, nikdy ne navlečena na žerď. Musí být největší ze všech vlajek umístěných na lodi.
Pozdravy: na lodích se zdraví (a to zvláště v cizině s velkou pozorností) spuštěním a znovuvytažením státní vlajky . Je li žerď příliš krátká a vytažení by nebylo patrné zdraví se vyjmutím žerdě z objímky, sklopením vlajky a znovunasazením. Zdraví se tak vždy státní vlajka na ostatních lodích. Vojenské lodě se zdraví stejně ale vše se opakuje 3x. Vlajky na břehu se nezdraví, pouze pokud vlají nad vojenskou pevností , cvičištěm nebo základnou. Pokud loď nepluje pod státní vlajkou může se zdravit rukou.
Kniha je z roku cca 1980.
24x16 cm u plavidla do 4,5m
36x24 cm u lodí do 6,5m
54x36cm u lodí do 12m.
Doba vyvěšování je od 08.00 hod. ráno do západu slunce, vyjímečně do půlnoci. Pokud kotví v přístavu vojenské lodě řídí se doba vyvěšování podle nich.
Vlajka se vyvěšuje na šikmé žerdi na zádi. Nesmí se dotýkat paluby a nesmí se namáčet ve vodě. U ráhnového oplachtění vlaje vlajka za plavby na vrcholu horního ráhna, za stání však musí být přemístěna na žerď. U dvoustěžňových lodí vlaje na vrcholku zadního stěžně. Státní vlajka musí být upevněna na vlajkovém lanku, nikdy ne navlečena na žerď. Musí být největší ze všech vlajek umístěných na lodi.
Pozdravy: na lodích se zdraví (a to zvláště v cizině s velkou pozorností) spuštěním a znovuvytažením státní vlajky . Je li žerď příliš krátká a vytažení by nebylo patrné zdraví se vyjmutím žerdě z objímky, sklopením vlajky a znovunasazením. Zdraví se tak vždy státní vlajka na ostatních lodích. Vojenské lodě se zdraví stejně ale vše se opakuje 3x. Vlajky na břehu se nezdraví, pouze pokud vlají nad vojenskou pevností , cvičištěm nebo základnou. Pokud loď nepluje pod státní vlajkou může se zdravit rukou.
Kniha je z roku cca 1980.
- pecho
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 633
- Registrován: pon zář 03, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: hradecko
vlajky na lodi
Jo Bobes, takhle to asi nejak bude, ne že bych si to pamatoval, ale nějaké úryvky z toho se mi matně vybavují, mohl jsi upozornit (nechci Ti radit), že píšeš o lodi registrované v Česku a v podstatě to platí (aspoň si to myslím), i pro lodě ostatních zemí, kde je loď zaregistrovaná-vlajka na zádi. Zdraví Pecho
zdt píše:... Chorvatská vlajka je vyvěšena na stožáru, který je umístěn pod pravým salingem. A je zcela lhostejné, že ten stožár jsou pouze dvě kladky a lano upevněné na stěžni.
Dovolil bych si jen malou opravu. Dle slovniku:
"stozar - sloup nebo sloupova konstrukce slouzici k upevneni neceho ve vysi, napr. vlajkovy stozar, stozar elektrickeho vedeni; lodni stozar - viz stezen"
Marisi,
procital jsem si jeste jednou pozorneji, co je tu napsane, a vsiml jsem si, ze se mi podarilo pustit mimo vlastni usi (stydim se) zminku o publikaci, kterou kdysi o vlajkove etikete napsal Konkolsky. Rikal jsi, ze te ucil.
Bud tak hodny, nemohl bys vzpomenou, jak se ta publikace priblizne jmenovala? Chapu, ze to nejspise byla - jak to rict - publikace interni. Domnivam se presto, ze by snad bylo mozne ji dohledat.
Ne zkusime to? Co myslis?
procital jsem si jeste jednou pozorneji, co je tu napsane, a vsiml jsem si, ze se mi podarilo pustit mimo vlastni usi (stydim se) zminku o publikaci, kterou kdysi o vlajkove etikete napsal Konkolsky. Rikal jsi, ze te ucil.
Bud tak hodny, nemohl bys vzpomenou, jak se ta publikace priblizne jmenovala? Chapu, ze to nejspise byla - jak to rict - publikace interni. Domnivam se presto, ze by snad bylo mozne ji dohledat.
Ne zkusime to? Co myslis?
- MARIS
- moderátor
- Příspěvky: 1090
- Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: zlínský kraj
- Kontaktovat uživatele:
lodě
To windward,
hodný jsem,ale pamatuji si,že to byla taková brožura,něco jako skripta psaná na stroji.nevím už,jestli se to jmenovalo "Námořní etiketa",nebo jinak,je to už hodně dávno a já jsem ji pak brzy někomu půjčil,a zapoměl na to,no a jsem bez ní.Nevím,jestli to Ríša napsal z vlastní zkušenosti,nebo to přeložil od někoho.
hodný jsem,ale pamatuji si,že to byla taková brožura,něco jako skripta psaná na stroji.nevím už,jestli se to jmenovalo "Námořní etiketa",nebo jinak,je to už hodně dávno a já jsem ji pak brzy někomu půjčil,a zapoměl na to,no a jsem bez ní.Nevím,jestli to Ríša napsal z vlastní zkušenosti,nebo to přeložil od někoho.
- MARIS
- moderátor
- Příspěvky: 1090
- Registrován: sob říj 21, 2006 2:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: zlínský kraj
- Kontaktovat uživatele:
lodě
To windward,
díky,docela rád bych si ji znovu přečetl,ale hlavně by bylo velmi dobré ji publikovat na tomto webu,dost "jachtařů" by si mohlo opravit své chování a návyky.
díky,docela rád bych si ji znovu přečetl,ale hlavně by bylo velmi dobré ji publikovat na tomto webu,dost "jachtařů" by si mohlo opravit své chování a návyky.
Marisi,
s tou publikaci se vse vyvinulo tak, jak jsem rozhodne necekal. Prozkoumal jsem vse, co se dalo, ale na publikaci jsem nikde nenarazil.
Napadlo mne, ze snad bych mohl se obratit primo na Konkolskeho. Napsal jsem mu jmenem vsech nas mail, ve kterem jsem vysvetlil, ze je zde diskuze o vlajkach. Poukazal jsem na to, ze se literatura porad shani velmi tezce.
Konkolski patri k zijicim legendam, proto jsem se domnival, ze mi z duvodu zaneprazdneni nebude moct odpovedet. Ukazalo se vsak, ze jsem se velmi mylil. Po kratkem dopisovani jsem zjistil, ze pan Konkolski, budiz mi dovoleno se takto vyjadrit, je proste skvely chlap.
Diky tvoji zmince o publikaci, Marisi, jsem mel moznost poznat Konkolskeho. Takze dekuji, kamarade.
Pan Konkolski sice nam nemuze pomoct s publikaci, nic mene byl tak ochotny a napsal nam par radku. S jeho laskavym svolenim uvadim nize jeho odpoved na otazku o vlajkove etikete.
--------------------------------------------------------------------------
Srdečně zdravím,
abych pravdu řekl, tak Váš dotaz je ojedinělý a je důsledkem v podstatě kombinace důvodu. Jednak že Češi pronajímají jachty v cizině, jednak že mají ještě národnostní cítění (to mě obzvláště potěšuje). Američan by si nad tím nelámal hlavu, ostatně i kdyby, tak by o problému vůbec nic nevěděl a pravděpodobně nikdo kolem něho.
Předně neexistují žádné jednoznačné zákony. Jediný mezinárodní zákon všeobecně uznávaný je zákon Spojených národů o jejich vlajce – ten se však nedotýká podobných problémů.
V podstatě každý stát si utvořil svůj vlastní zákon, který by se měl dodržovat jeho občany a pokud možno návštěvníky tohoto státu.
Každý stát má povětšinou vlajkový zákon rozlišující užití vlajky normálně na pevnině, armádou, válečným námořnictvem a obchodním loďstvem. Dá se říci, že většina národů při tvoření těchto zákonů brala v úvahu všeobecně vžitou a mezinárodně uznávanou etiketu. Je však třeba vzít v úvahu mentalitu velkých států, které si dělají vše po svém dle svého uvážení. Pokud bych osobně šel do tradice jachtařské etikety, tak bych předem kouknul do anglické a francouzské historie. To by byla dlouhá debata s hodně rozpory. Vezměte jenom etiketu použití příboru. Angličan nikdy neopře lokty na stůl, Francouz ano, Američan použije nůž a vidličku na rozkrájení větších kusů, pak odloží nůž, přendá vidličku do pravé ruky a jí jen vidličkou. To je etiketa jídla, která je daleko více rozšířená než jakákoliv jachtařská etiketa.
V podstatě etiketa na jachtě je něco, co vzešlo z historie, je všeobecně uznávané, může mít menši odchylky a s ohledem na stěžně, lana a plachty je také trochu jiná než u jiných plavidel.
V daném případě odpověď není absolutně jednoznačná a vyvěšení by se lišilo dle podmínek – především zda ta pronajatá loď pluje ve vodách své země, kde je registrována, nebo je ve vodách další země.
Ti, co tvrdili, že vlajka se vyvěsí pod levým salingem, mají částečnou pravdu. Cizí státní vlajka se obyčejně vyvěšuje, když hodnostář cizí země navštíví loď. Taková návštěva je většinou krátkodobá a nemělo by smysl převěšovat všechny vlajky, proto se dodatečně vyvěsí vlajka pod levý saling a lehce se spustí po odejití návštěvy. Vyvěšení se může udělat současně se vstupem na naloďovací můstek spolu se zvukem píšťalky.
Ve Vašem případě jde o jinou věc. Mám za to, že chcete ukázat, že loď pod cizí vlajkou je „v rukou“ české posádky. V daném případě by česká vlajka měla být vyvěšena v pořadí jako druhá po vlajce státu registrující loď a měla by být vyvěšená na druhém čestném místě - to je pod pravým salingem.
Dole pod ní pak mohou být vyvěšeny další případné vlajky, jako vlajka majitele a pod.
Situace se změní, když jachta s takto vyvěšenými vlajkami vpluje do vod dalšího cizího státu. V tomto případě by vlajka tohoto státu měla jít na druhé čestné místo, to je pod pravý saling. Teoreticky v daném případě by česká vlajka měla jít na další (třetí čestné místo), to je pod vlajku tohoto státu, v jehož teritoriálních vodách jachta pluje. Ve skutečnosti státní vlajky by nikdy neměly být vyvěšeny jedna nad druhou. Což reprezentuje nadřazenost. V daném případě by bylo vhodné vyvěsit obě vlajky vedle sebe pod stejným pravým salingem s tím, že čestnější místo je po pravé straně, to znamená vlajka země, v jehož vodách se pluje by byla vně a naše vlajka uvnitř. Pokud toto není možné, tak bych naši vlajku vůbec nevyvěšoval (aby nebyla pod po vlajkou cizího státu). V daném případě by se naše vlajka mohla vyvěsit pod levým salingem – což je další čestné místo v pořadí. V každém případě bych nevyvěšoval žádnou jinou vlajku pod vlajku státu, v jehož vodách jachta pluje, poněvadž tyto vlajky by odsunuly českou vlajku pod levým salingem na další čestné místo až za ně (jako na příklad osobní vlajku majitele a pod.)
Toto je mé vlastní vysvětlení zásad etikety a pevně věřím, že asi nikde jinde nenajdete jiné. Je to poprvé, co já sám jsem se setkal s touto specifickou problematikou. Mám řadu literatury na toto téma – nic v ní není. Myslím si však, že alternace se může uplatnit, pokud se dá podložit jasným zdůvodněním, tak jak jsem to udělal.
Srdečně zdravím
Richard Konkolski
s tou publikaci se vse vyvinulo tak, jak jsem rozhodne necekal. Prozkoumal jsem vse, co se dalo, ale na publikaci jsem nikde nenarazil.
Napadlo mne, ze snad bych mohl se obratit primo na Konkolskeho. Napsal jsem mu jmenem vsech nas mail, ve kterem jsem vysvetlil, ze je zde diskuze o vlajkach. Poukazal jsem na to, ze se literatura porad shani velmi tezce.
Konkolski patri k zijicim legendam, proto jsem se domnival, ze mi z duvodu zaneprazdneni nebude moct odpovedet. Ukazalo se vsak, ze jsem se velmi mylil. Po kratkem dopisovani jsem zjistil, ze pan Konkolski, budiz mi dovoleno se takto vyjadrit, je proste skvely chlap.
Diky tvoji zmince o publikaci, Marisi, jsem mel moznost poznat Konkolskeho. Takze dekuji, kamarade.
Pan Konkolski sice nam nemuze pomoct s publikaci, nic mene byl tak ochotny a napsal nam par radku. S jeho laskavym svolenim uvadim nize jeho odpoved na otazku o vlajkove etikete.
--------------------------------------------------------------------------
Srdečně zdravím,
abych pravdu řekl, tak Váš dotaz je ojedinělý a je důsledkem v podstatě kombinace důvodu. Jednak že Češi pronajímají jachty v cizině, jednak že mají ještě národnostní cítění (to mě obzvláště potěšuje). Američan by si nad tím nelámal hlavu, ostatně i kdyby, tak by o problému vůbec nic nevěděl a pravděpodobně nikdo kolem něho.
Předně neexistují žádné jednoznačné zákony. Jediný mezinárodní zákon všeobecně uznávaný je zákon Spojených národů o jejich vlajce – ten se však nedotýká podobných problémů.
V podstatě každý stát si utvořil svůj vlastní zákon, který by se měl dodržovat jeho občany a pokud možno návštěvníky tohoto státu.
Každý stát má povětšinou vlajkový zákon rozlišující užití vlajky normálně na pevnině, armádou, válečným námořnictvem a obchodním loďstvem. Dá se říci, že většina národů při tvoření těchto zákonů brala v úvahu všeobecně vžitou a mezinárodně uznávanou etiketu. Je však třeba vzít v úvahu mentalitu velkých států, které si dělají vše po svém dle svého uvážení. Pokud bych osobně šel do tradice jachtařské etikety, tak bych předem kouknul do anglické a francouzské historie. To by byla dlouhá debata s hodně rozpory. Vezměte jenom etiketu použití příboru. Angličan nikdy neopře lokty na stůl, Francouz ano, Američan použije nůž a vidličku na rozkrájení větších kusů, pak odloží nůž, přendá vidličku do pravé ruky a jí jen vidličkou. To je etiketa jídla, která je daleko více rozšířená než jakákoliv jachtařská etiketa.
V podstatě etiketa na jachtě je něco, co vzešlo z historie, je všeobecně uznávané, může mít menši odchylky a s ohledem na stěžně, lana a plachty je také trochu jiná než u jiných plavidel.
V daném případě odpověď není absolutně jednoznačná a vyvěšení by se lišilo dle podmínek – především zda ta pronajatá loď pluje ve vodách své země, kde je registrována, nebo je ve vodách další země.
Ti, co tvrdili, že vlajka se vyvěsí pod levým salingem, mají částečnou pravdu. Cizí státní vlajka se obyčejně vyvěšuje, když hodnostář cizí země navštíví loď. Taková návštěva je většinou krátkodobá a nemělo by smysl převěšovat všechny vlajky, proto se dodatečně vyvěsí vlajka pod levý saling a lehce se spustí po odejití návštěvy. Vyvěšení se může udělat současně se vstupem na naloďovací můstek spolu se zvukem píšťalky.
Ve Vašem případě jde o jinou věc. Mám za to, že chcete ukázat, že loď pod cizí vlajkou je „v rukou“ české posádky. V daném případě by česká vlajka měla být vyvěšena v pořadí jako druhá po vlajce státu registrující loď a měla by být vyvěšená na druhém čestném místě - to je pod pravým salingem.
Dole pod ní pak mohou být vyvěšeny další případné vlajky, jako vlajka majitele a pod.
Situace se změní, když jachta s takto vyvěšenými vlajkami vpluje do vod dalšího cizího státu. V tomto případě by vlajka tohoto státu měla jít na druhé čestné místo, to je pod pravý saling. Teoreticky v daném případě by česká vlajka měla jít na další (třetí čestné místo), to je pod vlajku tohoto státu, v jehož teritoriálních vodách jachta pluje. Ve skutečnosti státní vlajky by nikdy neměly být vyvěšeny jedna nad druhou. Což reprezentuje nadřazenost. V daném případě by bylo vhodné vyvěsit obě vlajky vedle sebe pod stejným pravým salingem s tím, že čestnější místo je po pravé straně, to znamená vlajka země, v jehož vodách se pluje by byla vně a naše vlajka uvnitř. Pokud toto není možné, tak bych naši vlajku vůbec nevyvěšoval (aby nebyla pod po vlajkou cizího státu). V daném případě by se naše vlajka mohla vyvěsit pod levým salingem – což je další čestné místo v pořadí. V každém případě bych nevyvěšoval žádnou jinou vlajku pod vlajku státu, v jehož vodách jachta pluje, poněvadž tyto vlajky by odsunuly českou vlajku pod levým salingem na další čestné místo až za ně (jako na příklad osobní vlajku majitele a pod.)
Toto je mé vlastní vysvětlení zásad etikety a pevně věřím, že asi nikde jinde nenajdete jiné. Je to poprvé, co já sám jsem se setkal s touto specifickou problematikou. Mám řadu literatury na toto téma – nic v ní není. Myslím si však, že alternace se může uplatnit, pokud se dá podložit jasným zdůvodněním, tak jak jsem to udělal.
Srdečně zdravím
Richard Konkolski
- lynx
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 3437
- Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
- Reputace: 405
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Perfektní!
Díky windwarde, díky pane R. K.!
Čili pro nás pomalejší
:
Česká loď v českých vodách: česká vlajka na zádi.
Česká loď např. v chorvatských vodách: česká vlajka na zádi, chorvatská pod pravým salingem.
Chorvatská loď v chorvatských vodách ale s českou posádkou (případně s částí): chorvatská vlajka na zádi, česká pod pravým salingem.
Chorvatská loď s českou posádkou např. v italských vodách: chorvatská vlajka na zádi, italská pod pravým salingem, česká pod levým.
Vynechal jsem nějakou možnost?
Díky windwarde, díky pane R. K.!
Čili pro nás pomalejší

Česká loď v českých vodách: česká vlajka na zádi.
Česká loď např. v chorvatských vodách: česká vlajka na zádi, chorvatská pod pravým salingem.
Chorvatská loď v chorvatských vodách ale s českou posádkou (případně s částí): chorvatská vlajka na zádi, česká pod pravým salingem.
Chorvatská loď s českou posádkou např. v italských vodách: chorvatská vlajka na zádi, italská pod pravým salingem, česká pod levým.
Vynechal jsem nějakou možnost?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti