Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Vše co souvisí s předpisy kolem plavby a technickou dokumentací lodí, včetně jejich regisdtrace. Přepravy lodí. Technickými prostředky pro dopravu lodí. Dále pojištění lodí, přívěsů, osob atd.

Moderátoři: Pepa, windward, vilma

Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3035
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 287
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Příspěvekod lynx » úte říj 10, 2017 4:28 pm

Jestě k tématu nutnosti mít na české jachtě české oprávnění vůdce plavidla:

§ 49
Průkaz způsobilosti velitele námořní jachty

(3) Odbornou způsobilost k vedení námořní jachty v oblasti povolené námořní plavby prokáže žadatel doložením předepsané praxe a složením zkoušky před komisí složenou ze zkušebních komisařů jmenovaných Úřadem.

Jmenuje Námořní úřad třeba zkušební komisaře RYA? :o :thmbdn:
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 58
Bydliště: Praha

Re: Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Příspěvekod RACEK » úte říj 10, 2017 6:17 pm

LadaM píše:A co je potom možnost plout s plavidlem registrovaným na SPS po moři? S VMP-C. Případně třeba s MDČR-A, pokud budou podmínky, klidně i přes atlantik.


Je někde napsaná oblast plavby pro plavidla registrovaná na SPS? Jde to opravdu přes Atlantik?
Platí průkazy vydané MDČR pro rekreační "malá" plavidla registrované na SPS?
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1129
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 117
Bydliště: Olomoucko

Re: Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Příspěvekod Omen » úte říj 10, 2017 6:57 pm

lynx píše: ... Jmenuje Námořní úřad třeba zkušební komisaře RYA? :o :thmbdn:

Lynxi jinak: odstavec jedna neříká, že se musí jednat o průkaz způsobilosti vydaný (českým) námořním úřadem.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3035
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 287
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Příspěvekod lynx » úte říj 10, 2017 7:14 pm

Omen píše:
lynx píše: ... Jmenuje Námořní úřad třeba zkušební komisaře RYA? :o :thmbdn:

Lynxi jinak: odstavec jedna neříká, že se musí jednat o průkaz způsobilosti vydaný (českým) námořním úřadem.

Ano, vím. Já jsem dnes vedl dosti obsáhlou emailovou diskuzi na tohle téma s jedním členem fóra.

Je fakt, že v paragrafu 49 není výslovně řečeno, že jen české průkazy způsobilosti jsou přípustné. Ale pokud zákon neobsahuje jasný paragraf/odstavec, který by zrovnoprávňoval odpovídající průkazy zahraniční, pak umožňuje svévolný výklad a s tím spojené excesy. A to je špatně.
Nebo takovou věc obsahuje prováděcí vyhláška (pokud existuje)?
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1034
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 62
Bydliště: Praha

Re: Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Příspěvekod MartinB » úte říj 10, 2017 8:30 pm

Omen píše:
lynx píše: ... Jmenuje Námořní úřad třeba zkušební komisaře RYA? :o :thmbdn:

Lynxi jinak: odstavec jedna neříká, že se musí jednat o průkaz způsobilosti vydaný (českým) námořním úřadem.


§ 49
Průkaz způsobilosti velitele námořní jachty
(1) Námořní jachtu smí vést při provozování námořní plavby pouze osoba, která je starší 18 let a je držitelem průkazu způsobilosti k vedení námořní jachty.
(2) Úřad vydá průkaz způsobilosti k vedení námořní jachty, prokáže-li žadatel zdravotní a odbornou způsobilost k vedení námořní jachty. Průkaz způsobilosti se vydává na dobu určitou.

Dle podtržených částí textu § 49:
Rozumím tomu dobře, že to chápete tak že chorvatský "Voditel brodice", nebo RYA "Day skiper" atd.
jsou v českém námořním zákonu schovány pod pojmem průkaz způsobilosti k vedení námořní jachty v odst.1 ???

Navíc když je o řádek níže v dalším odstavci (2) pojmenováno co je průkaz způsobilosti k vedení námořní jachty a kdo ho vydává ????

Jako že se tyto dvě definice sešly v jednom zákoně a paragrafu jen tak náhodou v odstavcích pod sebou a nesouvisejí spolu ???

Ještě by mě zajímalo, jak se držitel onoho průkazu způsobilosti nevydaného (českým) námořním úřadem dostane k prohlídce jmenovaného doktora MDČR, který k plavbě potřebuje viz odst 4 téhož paragrafu a zákona.

Přijde mi, že obhajoba toho "průkazu způsobilosti nevydaného (českým) námořním úřadem" jaksi pokulhává a je spíše v říši Vašich (našich) přání, než v záměru toho kdo § 49 stvořil a nebo to neuvěřitelně blbě napsal (ale tomu blbému napsání moc nevěřím, oni na ministerstvech blbí nejsou, ten problém bývá jinde)
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1129
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 117
Bydliště: Olomoucko

Re: Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Příspěvekod Omen » úte říj 10, 2017 8:38 pm

To je Martine ten svévolný výklad a burdel, jak psal Lynx. Vůbec bych se nebál ho ve svůj prospěch v případe nouze aplikovat.
Co chtěl říci zákonodárce nevím, já si to vykládám jazykovým způsobem, pro mě výhodným ;)

Správně (jednoznačně) by to mělo znít: .... průkazu způsobilosti k vedení námořní jachty, vydaného podle tohoto zákona (nebo vydaným námořním úřadem ČR).
Uživatelský avatar
LadaM
pravidelný návštěvník
pravidelný návštěvník
Příspěvky: 271
Registrován: stř říj 09, 2013 2:00 am
Reputace: 30
Bydliště: Praha

Re: Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Příspěvekod LadaM » úte říj 10, 2017 10:39 pm

RACEK píše:Je někde napsaná oblast plavby pro plavidla registrovaná na SPS? Jde to opravdu přes Atlantik?

Já mám v lodním osvědčení napsáno Max. výška vlny do 2.0 m. Když bude olej, tak třeba i přes Atlantik :mad:
Je to samozřejmě vtip (i když Atlantik byl mnohorát přeplut i na daleko menších lodích), ale chtěl jsem poukázat na to, že zákony obecně neřeší okrajové oblasti (což plavba po moři pro vnitrozemskou registraci je) a že je to tak správně.
Stejně tak je nesmysl vazba mezi podmínkami registrace lodě a oprávněním k jejímu vedení. Ta formulace v zákoně je podle mě slovní paskvil, logika je ale víceméně správná a věřím tomu, že u případného soudu by na to bylo takto nahlíženo (v situaci např. vedení české jachty skipperem s RYA papíry).
Jeden z mých prvních dotazů v tomto tématu byl, jestli má vůbec orgán zodpovědný za dodržování Námořního zákona možnost toto v praxi zkontrolovat a jaký je případný postih za nedodržení této nesmyslné vazby. A v tom je právě to jádro pudla.
Takže souhlasím s tím, že v dobré víře můžu vést v Česku registovanou jachtu s RYA papíry, které vystavuje Úřad s velmi dobrým renomé v této oblasti a nejsem v rozporu s českou legislativou.
Horší je ta pruda pro tu vlastní registraci... :x
Uživatelský avatar
MartinB
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1034
Registrován: čtv led 19, 2006 8:02 pm
Reputace: 62
Bydliště: Praha

Re: Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Příspěvekod MartinB » úte říj 10, 2017 10:59 pm

Omen píše:To je Martine ten svévolný výklad a burdel, jak psal Lynx. Vůbec bych se nebál ho ve svůj prospěch v případe nouze aplikovat.
Co chtěl říci zákonodárce nevím, já si to vykládám jazykovým způsobem, pro mě výhodným ;)

Správně (jednoznačně) by to mělo znít: .... průkazu způsobilosti k vedení námořní jachty, vydaného podle tohoto zákona (nebo vydaným námořním úřadem ČR).


A co tohle:

§ 3
Námořní úřad
Státní správu a státní dozor ve věcech námořní plavby vykonává Ministerstvo dopravy. Ministerstvo dopravy plní funkci Námořního úřadu (dále jen "Úřad") ve vztahu k mezinárodním smlouvám, kterými je Česká republika vázána.

Neznamená to náhodou přesně to Tebou zmíněné "(nebo vydaným námořním úřadem ČR)"?
Všude pod tímto paragrafem s uvádí už jen "úřad", nikde dál není "námořní úřad".

Naprosto chápu, že si to každý vykládáme jak chceme, jak se nám hodí, ale myslím že tady nejde o to jak si to ohneme blížeji ke svým představám, ale o to, že je to špatně napsané, vymašlené a taky o to, že pokud se stane nějaký problém, jak ty ustanovení pravděpodobně vyloží soud.

Věc se může udát jednoduše, máš loď v českém rejstříku, máš ji pojištěnou, půjčíš ji nějakému kamarádovi z Anglie (tedy RYA), stane se hmotná škoda. Není šance použití § 49 k neplnění pojistky ???
Mě přijde, že ano a je důležité to vědět a s tou eventulalitou počítat, být připraven ...........
Uživatelský avatar
Pavel-Sulc
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1046
Registrován: stř bře 25, 2015 1:00 am
Reputace: 163
Bydliště: Stockholm, Švédsko
Kontaktovat uživatele:

Re: Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Příspěvekod Pavel-Sulc » úte říj 10, 2017 11:01 pm

Přátelé, navrhuji, abyste vypracovali přesné znění zákona tak, jak si ho představujete a vhodnou cestou návrh předali na příslušný úřad. To si myslím je nerychlejší cesta k cíli.
Myslím, že jsou mezi Vámi schopní právníci i znalci mezinárodních předpisů.
Z probíhající diskuse se domnívám není úřednice nebo úředník moudrý a problém spadne pod stůl.
Když jsem ve firmě potřeboval, aby vedení firmy zaslalo dopis zákazníkovi, třeba VW, Ford, Opel BMW a další, dopis jsem sám kompletně napsal ve jménu ředitele. Návrh jsem mu poslal, někdy ho podepsal, jindy pozměnil a podepsal a odeslal.
Uživatelský avatar
jerryx
Site Admin
Příspěvky: 2450
Registrován: pát čer 16, 2006 12:00 am
Reputace: 75

Re: Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Příspěvekod jerryx » stř říj 11, 2017 1:09 am

Jarda885 píše:... je mi jasné, že není třeba učit závodníky ovládání lodě, plachtaření, meteorologii a praktické dovednosti zabránění srážek.

vim, ze jsi instruktor - a to opravdu ucis novacky plachtarit ? copak ja vim, tak znam jen tri jachtare (vcetne me :-P), kteri jsou plachtari a rozhodne to k ziskani papiru na jachtu nepotrebovali :-P

Jarda885 píše:Jestli bude závodník rozumně aplikovat závodní pravidla jachtingu, bude plout bez problémů. "Rozumně" znamená nebude se nikam cpát (což závodní pravidla umožňují - trochu odlehčená formulace). Pokud trénuje na moři, je seznámen se základními vztahy vůči motorovým lodím, rybářům a jiným lodím.

Požadované praktické znalosti, které se ověřují na jachtě na moři:
a) příprava na plavbu,
b) manévrování s jachtou,
c) vedení plavby,
d) řešení mimořádných situací

To znamená částečně body b), c) a d)
Nevím, co se učí závodníci o přípravě na plavbu (hodně o tom povídá Lynx v tématech osamělých plavců), a hlavně o přístavních manévrech s těžkou jachtou.

fakt by me zajimalo, co vis o zavodnich pravidlech, ale asi moc ne - jinak by si mimo jine nemohl uvest "Rozumně" znamená nebude se nikam cpát a zaroven o odstavec drive, ze maji praktické dovednosti zabránění srážek.
jak tohle jde dohromady ?
a castecne, ze to umi ?
a) opravdovy zavodnici maji mnohem vetsi pripravy na zavody nez ty na jednu plavbu z mariny do mariny
b) manevrovani s jachtou ? o tom se ti ani nezda, jak se da manevrovat
c) souvisi s b) ... a rozhodovat se musi taky umet a to navic rychle i pri opravdu narocnych momentech
d) mimoradnych situacich mas, behem dobre obsazeneho zavodu, pri tezkych podminkach, tak asi i 2-3 behem rozjizdky :-P
-) ano, neumi ovladat tezkou jachtu - dokud na ni nebudou hodinu
-) ano, musi se naucit navigaci . i kdyz i tohle je diskutabilni, pac na "C" pouzivas stejne jen terestrickou a to kupodivu ani zdaleka tak jako pri zavodech na "rybniku" - na mori je ti to putna jestli se trefis na vedlejsi zatoku a pred ni zjistis, ze musis vedle, na "rybniku pri zavodech" jsi proste v prd...
-) ano, musi se naucit ovladat motor - ale to zase neni nic extra proti ovladani jachty na mori, kazdy z nas uz asi videl "specialisty", kteri suverene zajizdeli do mariny ... nez se to vsechno posr... ... a pak je spusta lidi, kteri sice na motor jsou fakt jednicky, ale kdyz zacne foukat, ta radeji ani nevyjedou - no to pak nepotrebuji papiry na jachtu
muj nazor je ten, ze clovek, ktery si vi rady na mori a klidne v marine si necha lod zaparkovat, protoze uzna, ze mu to nejde, tak je schopny vest lod, ALE obracene NE !

Jarda885 píše:Jsem ochoten podpořit, že by závodníkům od určitého levelu mohla být uznána praxe bez zkoušky. Nějak byste museli vydefinovat jejich dovednosti na moři. Co se týká teoretických zkoušek, určitě nebudou problémy v meteorologii, plavební nauce, zdravovědě a Colregu. Pokud se na to alespoň trochu podívají.

Debatu o špičkových závodnících a instruktorech ČSJ považuji za vcelku akademickou. V praxi se domnívám, že každém klubu jezdícím trénovat na moře je vztah na nějakého jachetního instruktora. Ale do změny legislativy to nesporně patří. Dnešní zákon uvažuje pouze jednu variantu - adept neví o moři skoro vůbec nic a vše je ho třeba naučit a přezkoušet. Nadefinovat skupiny lidí, kteří o moři znají hodně a nemuseli-by projít stejným systémem zkoušek, toť jedno z témat, kterým má smysl se zabývat.
...

no tve podpory si urcite budou vsichni zavodnici opravdu vazit :-P ... a zajimalo by me, jaky by pro tebe byl ten spravny level :-P :sorry:
ALE o to primarne vubec nejde ... jde o to, ze jsou direktivne jmenovany instruktori (nevim jak se o to pricinit, jak to probiha), A NIKDO nezkouma jejich kvality, A jeste horsi je to, ze se NEDELAJI ZKOUSKY, ALE dava se jen POTVRZENI o praxi !!
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1129
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 117
Bydliště: Olomoucko

Re: Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Příspěvekod Omen » stř říj 11, 2017 7:24 am

MartinB píše:A co tohle:
§ 3
Námořní úřad ..... neznamená to náhodou přesně to Tebou zmíněné "(nebo vydaným námořním úřadem ČR)"?
Všude pod tímto paragrafem s uvádí už jen "úřad", nikde dál není "námořní úřad".

Martine, myslím, že neznamená, protože já v tom odstavci 1 nevidím slovo (námořní) úřad. A výraz "průkaz způsobilosti" je natolik obecný a široký, že si pod ním můžu představit co chci. I např. průkaz způsobilosti chorvatský, který tamní orgány označují jako voditel brodice, nebo průkaz způsobilosti vydávaný organizací RYA a jimi označovaný jako day skipper .....

Shodujeme se v náhledu, už jsem výše řekl (4.10, 13:27), že trochu švejkuju, ale co jiného chceš nad tímto paskvilem dělat?
A ten námořní protest je další hezkou ukázkou a počet lidí na palubě další a použití lodivoda další a ........
.... a taky si zpětně můžeme rekapitulovat Rackovy otázky, jsou logické, možná úsměvné, ale zásadní.

A prosím, nejsem odborníkem na mořské právo, jen jsem se tady jako nadšený blbec zapojil horkou hlavou do diskuse :D
Ani nevím proč, když mě ta témata osobně nebolí, na Hartě ani na řece je nepotřebuju a na moři spolupracuju s povolanějšími.
Uživatelský avatar
Jarda885
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 1339
Registrován: pon lis 26, 2012 1:00 am
Reputace: 62
Bydliště: Ostrava

Re: Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Příspěvekod Jarda885 » stř říj 11, 2017 10:47 am

K průkazům RYA.
Podle mých informací jsou potvrzením o úspěšném absolvování kurzu určitého levelu. Anglické právo nepožaduje pro rekreační plavbu průkaz způsobilosti, tudíž ani RYA "průkazy způsobilosti" nevydává.

Všeobecně je akceptována vysoká úroveň kurzů RYA. Jsme opět o šiřším nebo užším výkladu legislativy. Uzná pojišťovna průkaz RYA jako průkaz způsobilosti?
Nemám přímou zkušenost. Věřím, že v mnoha případech uzná.

Chorvati mají zákonem předepsanou povinnost mít průkaz způsobilosti. Mám informaci, že průkazy RYA uznávají.
Uživatelský avatar
lynx
zkušený harcovník
zkušený harcovník
Příspěvky: 3035
Registrován: pon říj 01, 2007 2:00 am
Reputace: 287
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Příspěvekod lynx » stř říj 11, 2017 12:30 pm

Jarda885 píše:K průkazům RYA.
Podle mých informací jsou potvrzením o úspěšném absolvování kurzu určitého levelu. Anglické právo nepožaduje pro rekreační plavbu průkaz způsobilosti, tudíž ani RYA "průkazy způsobilosti" nevydava.

Tak to není. Po absolvování kurzu člověk dostane potvrzení, ale chce-li průkaz, dělá osmi až desetihodinovou zkoušku s jiným zkoušejícím.
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 58
Bydliště: Praha

Re: Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Příspěvekod RACEK » pon říj 30, 2017 10:37 am

O námořním právu vyšla knížka.
Uživatelský avatar
Omen
vytrvalý návštěvník
Příspěvky: 1129
Registrován: pon říj 15, 2012 2:00 am
Reputace: 117
Bydliště: Olomoucko

Re: Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Příspěvekod Omen » pon říj 30, 2017 11:12 am

Doufám, že ne o našem :(
Uživatelský avatar
RACEK
aktívní jachtař
aktívní jachtař
Příspěvky: 689
Registrován: pát čer 26, 2009 2:00 am
Reputace: 58
Bydliště: Praha

Re: Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Příspěvekod RACEK » pon říj 30, 2017 11:25 am

O našem a námořním právu obecně ;)

Nechci sem dávat přímý odkaz, to by byla reklama :)
Uživatelský avatar
snark
návštěvník fóra
návštěvník fóra
Příspěvky: 64
Registrován: stř bře 18, 2009 1:00 am
Reputace: 5

Re: Námořní zákon z pohledu kapitána jachty

Příspěvekod snark » sob lis 11, 2017 3:38 pm

fajn diskuze - akorát bych si dovolil tvrdit, že pokud píšou právnické publikace inženýři není to úplně optimální stav - už ten samotný název je ze své podstaty chybný
taktéž si nelze nevšimnout že spoustě lidí uniká skutečnost, že se pohybují nejen v režimu českého práva, ale taktéž v režimu práva mezinárodního soukromého a veřejného a taktéž v režimu práva různých cizích států. O zmatcích v pojmech mořské vs. námořní právo apod nemluvě
jinak o námořním právu vyšlo tisíce publikací - samozřejmě především anglicky - což by pro jachtaře neměl být sebemenší problém žejo
(rya publikace je docela praktická a fajn)
ad jmenování instruktorem po pár plavbách - práskněte prosím které vemeno to je

Zpět na

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host