Velikost člunu
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- Zahajskej
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 171
- Registrován: stř zář 15, 2010 2:00 am
- Reputace: 12
- Bydliště: Zahájí, okr.Mělník
Re: Velikost člunu
27.9. poptáváš, co koupit. 8.10. již koupeno, vyzkoušeno (zajímalo by mne kdy, když by ani psa ven nevyhnal), propeler upravený a vyladěný tak, že by 5HP utáhlo i supertanker. A teď prosím tu o Karkulce. Kloním se k názoru Ferdase.
Re: Velikost člunu
Nejsem liny,pohodlny ani momentalne retardovany.To,co nekdo povazuje za nemozne,jiny dokaze.Pocasi nastesti vyslo,kdyz prsi v Melniku,nemusi prset ve Zline.A uprava propelleru zabere nekolik malo hodin,nekdo za tu dobu zvladne i jednu pohadku.
Re: Velikost člunu
Tak skus příště udělat krátký video a pokud nekecáš, tak tu o pohádkách nikdo nenapíše ani slovo.
Ba naopak, ještě sklidíš obdiv a uznání.
Přece to není tak složitý zmačknout u telefonu nahrávání a udělat půlminutovej záznam.
Ba naopak, ještě sklidíš obdiv a uznání.
Přece to není tak složitý zmačknout u telefonu nahrávání a udělat půlminutovej záznam.
Re: Velikost člunu
Kratky zaznam z mobilniho telefonu existuje,porizovala ho manzelka ze brehu,takze se tyka pouze jizdy se zatezi cca 100 kg-moje malickost+nadrz s benzinem+dalsi veci na palube.Vecer se ho pokusim umistit na internet.Pokud se jeste letos dostaneme na vodu,poridim i zaznam z jizdy ve dvou-kdybych tusil,jakou bouri nevole vyvola moje zminka o jizde ve dvou v kluzu,pozval bych profesionalniho kameramana.
Cekam na seriozni poznatky ohledne motoru kolem 10ti koni,ticheho ,spolehliveho,nejlepe ctyrtaktniho dvouvalce,ktery uz poskytne dostatecnou vykonovou rezervu pro plavbu v kluzu se 2ma osobami na palube.
Cekam na seriozni poznatky ohledne motoru kolem 10ti koni,ticheho ,spolehliveho,nejlepe ctyrtaktniho dvouvalce,ktery uz poskytne dostatecnou vykonovou rezervu pro plavbu v kluzu se 2ma osobami na palube.
- ferdas
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 628
- Registrován: pon črc 16, 2007 2:00 am
- Reputace: 36
- Bydliště: Znojmo
Re: Velikost člunu
Petře - no nediv se reakcím. Vždyť sám jako osoba znalá (bez ironie) nejlíp víš,kolik faktorů se podílí na výsledné plavbě v kluzu. A Tebou uváděné hodnoty jsou natolik hraniční - ba přeshraniční, že to vzbuzuje nedůvěru. Já jsem klouzal se Zoomem a Suzuki 4HP 2T, rychlost 24 km. Měl jsem poměr 39 kg/HP. Ale stačilo přidat 15 kilo a byl jsem v... - no, někde.
A rada? S klasickou značkou Mercury, Yamaha, Honda, Suzuki... a správně zvolenou délkou nohy a propellerem se nemůžeš minout. Spíš bych volil 15 koní, nemusí se tolik vytáčet a plavba bude tišší. Dvoutakty jsou obecně nejen lehčí, ale líp jdou do otáček, zase jsou hlučnější. Ale to stejně víš sám..
A rada? S klasickou značkou Mercury, Yamaha, Honda, Suzuki... a správně zvolenou délkou nohy a propellerem se nemůžeš minout. Spíš bych volil 15 koní, nemusí se tolik vytáčet a plavba bude tišší. Dvoutakty jsou obecně nejen lehčí, ale líp jdou do otáček, zase jsou hlučnější. Ale to stejně víš sám..
Re: Velikost člunu
Bral bych i dvoutakt,je lepsi na manipulaci,nejsem si ale jist,jak by to bylo s prihlasenim na SPS???
15ka motor uz je na moje starecka,pochroumana zada dost velka zatez...
15ka motor uz je na moje starecka,pochroumana zada dost velka zatez...
- Andrejjeep
- aktívní jachtař
- Příspěvky: 567
- Registrován: pát lis 07, 2014 1:00 am
- Reputace: 37
- Bydliště: Hlavná dedina SK
Re: Velikost člunu
Trochu sa zastanem dotyčného aj keď moje skúsenosti z lodných skrutiek sú skôr z tých malých, ale zase točíme 30-40 tis. , otáčok vo vode.
Je skutočne rozdiel na odliatej či frézovanej skrutke a skrutke ktorú doleštíš, dobrúsiš (u nás stenčenie hrúbky listov, zaostrenie odtokovej a nábežnej hrany, úprava tvaru listu v nábežnej časti). ono sa to nezdá ale pri najmenšej triede FSR V3,5 je hodne cítiť či Ti motor pojde do výkonu alebo nie, takýmito úpravami kľudne zdvihneme rýchlosť lode o 1-3 km/hod a to na trati 100x50m je už poznať. Takže dobre si viem predstaviť že továrenskú skrutku chytím do prípravku a vyvážim ju a vyleštím. Rozdiel tam určite bude. Rovnako sme upravovali a vyvažovali letecké vrtuľe na modely, a je jedno či to bola drevená či kompozitová.
A.
Je skutočne rozdiel na odliatej či frézovanej skrutke a skrutke ktorú doleštíš, dobrúsiš (u nás stenčenie hrúbky listov, zaostrenie odtokovej a nábežnej hrany, úprava tvaru listu v nábežnej časti). ono sa to nezdá ale pri najmenšej triede FSR V3,5 je hodne cítiť či Ti motor pojde do výkonu alebo nie, takýmito úpravami kľudne zdvihneme rýchlosť lode o 1-3 km/hod a to na trati 100x50m je už poznať. Takže dobre si viem predstaviť že továrenskú skrutku chytím do prípravku a vyvážim ju a vyleštím. Rozdiel tam určite bude. Rovnako sme upravovali a vyvažovali letecké vrtuľe na modely, a je jedno či to bola drevená či kompozitová.
A.
Re: Velikost člunu
Tenhle človíček s 5hp lítá po Labi v kluzu běžně. Ale s paní jsem ho viděl pouze jednou na jezeře, to plul předpisově ve výtlaku.
https://youtu.be/vdaRdvuCeOw
Jinak jsem na pískovně v létě viděl adolescentní nácky lítat v kluzu ve dvou s 4hp yamahou.
https://youtu.be/vdaRdvuCeOw
Jinak jsem na pískovně v létě viděl adolescentní nácky lítat v kluzu ve dvou s 4hp yamahou.
Re: Velikost člunu
Vkladam link na kratky,neprilis kvalitni zaznam,zatizeni cca 100 kg+motor a clun 100 kg,celkova vaha 200 kg.Protivitr odhadem 4 m/s.Pristaviste Otrokovice,pocasi na rozdil od Melnika pekne.
https://www.youtube.com/watch?v=ZqigLj9u5g8
https://www.youtube.com/watch?v=ZqigLj9u5g8
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Velikost člunu
Vidim ze tam jsi sam a jen 200kg a ten kluz je tak jakoby. Ale mluvil jsi o zatizeni 260kg a to je uz porce to je i necem jinem 60kg je "censored" znat. Ja mam dobry clun laminat 50kg ja 90 a 3hp to neda 5hp jo ale s holkou 40kg uz ne . jooo dostanu to s 3hp systeme ze dam plnej plyn lod na kousej do kluzu ale nedokaze prekonat posledbi fazi proto jdu na prid vyskocim do vzduch lod odtizim o 90kg ta vylitne na hladinu a nez dopadnu zpet na lod tak je v kluzu a pak uz se drzi jakmile malo uberu propadnu se a jen vytlak
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Velikost člunu
Do čistého kluzu to má poněkud daleko, zejména proto, že těžiště je moc vpředu.
Stále se tu píše o poměru váhy na koně a úplně se zapomíná na velikost smočené plochy, která je dalším činitelem pro vyvinutí dostatečného hydrodynamického vztlaku. Je logické, že delší loď pojede se stejnou zátěží líp, pokud se to nepřežene, než kraťas. Klasika je rozdíl mezi gumákem 280cm a 360 cm při stejné motorizaci.
Stále se tu píše o poměru váhy na koně a úplně se zapomíná na velikost smočené plochy, která je dalším činitelem pro vyvinutí dostatečného hydrodynamického vztlaku. Je logické, že delší loď pojede se stejnou zátěží líp, pokud se to nepřežene, než kraťas. Klasika je rozdíl mezi gumákem 280cm a 360 cm při stejné motorizaci.
- geus
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2098
- Registrován: pát pro 18, 2009 1:00 am
- Reputace: 40
- Bydliště: Ústí-Brná
Re: Velikost člunu
Vidim ze tam jsi sam a jen 200kg a ten kluz je tak jakoby. Ale mluvil jsi o zatizeni 260kg a to je uz porce to je i necem jinem 60kg je "censored" znat. Ja mam dobry clun laminat 50kg ja 90 a 3hp to neda 5hp jo ale s holkou 40kg uz ne . jooo dostanu to s 3hp systeme ze dam plnej plyn lod na kousej do kluzu ale nedokaze prekonat posledbi fazi proto jdu na prid vyskocim do vzduch lod odtizim o 90kg ta vylitne na hladinu a nez dopadnu zpet na lod tak je v kluzu a pak uz se drzi jakmile malo uberu propadnu se a jen vytlak
Re: Velikost člunu
Udalosti nabraly rychly spad-objevil jsem cerstvy inzerat na Tohatsu 9.8 ctyrtakt ,dvouvalec 2011,cca 80 motohodin,37 kg,v perfektnim stavu-uz je doma,privezeno vcera vecer.Snad to byla dobra volba znacky.
A dnesni ranni uprava lehce potukaneho propeleru-orientacni navod pro ty,kteri by pro svuj motor chteli za dlouhych zimnich veceru neco dobreho udelat:
Pred nastrikem-na fotografiich je patrny zpusob zaobleni nabezne a zaostreni odtokove hrany
A dnesni ranni uprava lehce potukaneho propeleru-orientacni navod pro ty,kteri by pro svuj motor chteli za dlouhych zimnich veceru neco dobreho udelat:
Pred nastrikem-na fotografiich je patrny zpusob zaobleni nabezne a zaostreni odtokove hrany
-
- moderátor
- Příspěvky: 5886
- Registrován: pon led 02, 2006 9:30 pm
- Reputace: 234
- Bydliště: loď,momentálně v Davli
Re: Velikost člunu
Ještě to vyvážit?
Re: Velikost člunu
Zakladni uprava vedla k odebrani pomerne maleho mnozstvi materialu-celkovou hmotnost odhadnu na cca 1 gram.Ale pokud by si nekdo chtel pohrat s vyvazovanim,nebude to samozrejme na skodu.
- Lemon
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 281
- Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Šumava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Velikost člunu
Andrejjeep píše:Trochu sa zastanem dotyčného aj keď moje skúsenosti z lodných skrutiek sú skôr z tých malých, ale zase točíme 30-40 tis. , otáčok vo vode.
Je skutočne rozdiel na odliatej či frézovanej skrutke a skrutke ktorú doleštíš, dobrúsiš (u nás stenčenie hrúbky listov, zaostrenie odtokovej a nábežnej hrany, úprava tvaru listu v nábežnej časti). ono sa to nezdá ale pri najmenšej triede FSR V3,5 je hodne cítiť či Ti motor pojde do výkonu alebo nie, takýmito úpravami kľudne zdvihneme rýchlosť lode o 1-3 km/hod a to na trati 100x50m je už poznať. Takže dobre si viem predstaviť že továrenskú skrutku chytím do prípravku a vyvážim ju a vyleštím. Rozdiel tam určite bude. Rovnako sme upravovali a vyvažovali letecké vrtuľe na modely, a je jedno či to bola drevená či kompozitová.
A.
Taky modelařím a souhlas, je to hodně o pořádbě udělaném propelleru. Jenomže jak píšeš, při těch točkách na šroubu je NUTNOST řešit "areodynamiku " odtokové a náběžné hrany šroubu. Taky se používají "poloponořené" šrouby atd.
Já si s tím klasickým velký propellerem z Tohatsu 5HP hrál asi před 5 lety, když jsem také chtěl vymáčkonut ze setupu co nejvíc.
Měl jsem šroub v sudu na ose, nahoře vrtačka. A měřil jsem odběr "lidlometrem" - měřič příkonu, cosfí, proudu atd.. . Pak jsem dvě odpoledne šroub upravoval frézkou ( náběžné a odtokové hrany ) a pak zase vyvažoval. Výsledek NULA NIC. Při cca 500ot/min - víc vrtačka nedala jsem ničeho měřitelného nedosáhnul. Asi i kvůli chybě měření, neboť vrtačka vždycky po ohřátí trochu zmenšila příkon v plném zatížení. A taky záleželo na tom, jak se v sudu udělalo peklo. Když to tam vřelo, taky odběr spadnul. Ale čekal jsem třeba 10 procent rozdílu. Zbytečná práce. Akorát jsem ten šroub zničil, protože tenké odtokové plátky co zbyly utrpěly při přepravě. Takže jsem nakonec koupil nový propeller

- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Re: Velikost člunu
Podobně jsem si hrál s propelerem i já u Suzuki 6HP. Protože mám na motoru otáčkoměr, tak jsem to kontroloval s ním. Také jsem měl 3 propelery
s různým stoupáním. Bohužel jsem zjistil, že těch vlivů na výslednou rychlost je tolik, že u menších motorů je nemá smysl.
Kromě stoupání, je hodně důležité, jestli člun jede po směru vln a větru. Stoupáním se ovlivní dosažení optimálních otáček nejvyššího výkonu
motoru. Taktéž tvar a pevnost dna člunu s optimální délkou závislou na výkonu motoru. A již vůbec nemluvě o velikosti vln a celkové váze.
Při všech optimálních faktorech jsem se dostal do skluzu s celkovou váhou cca 250kg a motorem 6HP ovšem po větru a vlnách v témže směru.
Stačilo aby vlny, nebo vítr zeslábl a byl konec srandy.
s různým stoupáním. Bohužel jsem zjistil, že těch vlivů na výslednou rychlost je tolik, že u menších motorů je nemá smysl.
Kromě stoupání, je hodně důležité, jestli člun jede po směru vln a větru. Stoupáním se ovlivní dosažení optimálních otáček nejvyššího výkonu
motoru. Taktéž tvar a pevnost dna člunu s optimální délkou závislou na výkonu motoru. A již vůbec nemluvě o velikosti vln a celkové váze.
Při všech optimálních faktorech jsem se dostal do skluzu s celkovou váhou cca 250kg a motorem 6HP ovšem po větru a vlnách v témže směru.
Stačilo aby vlny, nebo vítr zeslábl a byl konec srandy.
Re: Velikost člunu
Lemon píše:
Taky modelařím a souhlas, je to hodně o pořádbě udělaném propelleru. Jenomže jak píšeš, při těch točkách na šroubu je NUTNOST řešit "areodynamiku " odtokové a náběžné hrany šroubu. Taky se používají "poloponořené" šrouby atd(
,,Dokonalost,, propeleru je zavisla zejmena na jeho hydrodynamicke dokonalosti pri vysoke obvodove rychlosti,kterou [zejmena konec lopatky] ve vode napr.za 1 vterinu urazi.Nedokonalosti se tedy projevi podobne u maleho modelarskeho propeleru o prumeru napr.3 cm pri 30 000 otacek a u lodniho propeleru o prumeru 30 cm pri 3000 otacek.
Pokud jste zkousel upravovat standartni lodni propeler z Tohatsu 5 HP v beznem 200 litrovem sudu pri otackach cca 500/min,nebyl tento zpusob pro porovnavani vysledku vhodny zejmena ze dvou duvodu:
-Proudeni vody v sudu bylo znacne turbulentni-vrtule takove proudeni nemaji rady,vykon,ktery dokazou prenest do vody je pouze zlomkem mozneho,dosazitelneho v pripade ,kdy jejich lopatky projizdeji za idealniho stavu nezvirenou masou vody.
-500 otacek za minutu je jeste prilis malo na vyhodnoceni zjevnych rozdilu mezi standartnim a upravenym propelerem i v idealnich podminkach obtekani lopatek -vpodstate se jedna o jizdu na volnobezne otacky cca 1000/min pri prevodu do pomala 2:1 v noze motoru.Pri zvyseni otacek na dvojnasobek se rozdil zpusobeny vhodnou upravou projevi podstatnym snizenim hydrodynamickeho odporu a pri dalsim zvysovani otacek rozdil stale narusta.K vyhodnoceni je ale treba ,aby se listy pohybovaly v nezvirene vode.
Kdysi jsem si pri zkouseni vrtuli k detskym vodnim skutrum sestrojil podobne zarizeni s elektromotorem na pruzinach,na stupnici se podle prodluzovani pruzin dala odecitat priblizna hodnota tahu a ampermetrem merit proud z akumulatoru.Vysledky mereni byly zajimave,ale pouze do okamziku,kdy voda v sudu zacala virit-coz bylo temer okamzite...
- Lemon
- pravidelný návštěvník
- Příspěvky: 281
- Registrován: pon bře 10, 2014 1:00 am
- Reputace: 43
- Bydliště: Šumava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Velikost člunu
Ano, obvodova rychlost ( bod na obvodu ) u propelleru 3cm s 30000ot/min bude stejná, jako u 30cm propelleru s 3000ot/min, jenomže je třeba také počítat s tím, že s tím 3cm propellerem točí motor o výkonu 500W a s tím 30cm točí motor 3,7kW. Neboli u toho modelu se špatné hydrodynamické vlastnosti projeví mnohem víc. Sežere to prostě víc výkonu z celkového dostupného. Další důležitá věc , která se dá u velkého člunu zanedbat je protimoment, který takový propeller vyvine. Tím že je obtékání lopatek nižší, je u tak malého modelu důležité, protože není třeba tolik eliminovat ten protimoment. Jinak se totiž model naklání do strany - do té obrácené, než se točí propeller . A je nutno kormidlem trvale eliminovat změnu směru, ještě k tomu v závislosti na rychlosti. Což zase dost žere výkon. Moje současná Fčela má hmotnost 4,1kg a rychlost okolo 50km/h. A nepatrně jiný - nevhodný propeller klidně sundá maximálku o třetinu. U toho modelu je krásně vidět na telemetrii na rádiu ( odběr při stejné rychlosti) jak se liší kvalitní propeller od méně kvalitního. A nedej bože, že s tím někde malinko klepnete o šutr. Rozláme to celý model - nevyvážený propeller z toho během pár vteřin udělá trsátka
Já jsem si pořídil modul gyroskopu, které sebemenší chvění odhalí a omezí výkon motoru - ocrana při utrženém listu. Další věc, co bývá problém u modelů je prudký nárůst výkonu - model musí mít určitou rychlost pro určité obrátky, jinak to začne okamžitě kavitovat, když se tomu naloží hned při startu. ( u celoponořeného propelleru ) Takže na rádiu je na kniplu plynu takové omezení nastavené. Ve hře je tam samozřejmě i momentové zatížení motorku a jeho optimální otáčky, ale to je už stejné, jako u dospělého závěsáku. Chtěl jsem jen uvést, že to nelze srovnávat, platí tam úplně jiné poměry výkonů a hmotností, než u dospělých lodí. Jen pro zajímavost poměr výkonu ku hmotnosti je u toho mého modelu cca 8kg/1kW
Co se týče toho měření v sudu s velkým propellerem, psal jsem, že to nebylo úplně košér měření. Vycházel jsem z laborování u modelu a úplně mi nedošlo výše popsané. Ale zapomněl jsem dodat, že i test na člunu ukázal nesmyslnost té úpravy dospělého propelleru, neboť největší vliv na dosaženou rychlost člunu měla hlavně celková hmotnost člunu. Včetně polohy těžiště. A to do jisté míry ovlivnilo i ochotu člunu přecházet do kluzu, až do meze, kdy to prostě nešlo. Ve dvou už je docela věda se na 3,3 m gumáku usadit tak, aby se to s 5HP odlepilo z vody. Ale to tu krásně popsal geus, jak je na to třeba. To mě moc pobavilo. Já s dcerou když jsem jezdil s 5HP měl jiný fígl. Čekal jsem na nějakou větší vlnu od lodě, naplno se proti ní rozjel a když jsme z ní padali, motoru to odlehčilo a začalo to krásně klouzat. Dokonce pak šlo ubrat a furt jsme klouzali. Ale rychlost nesměla spadnout pod cca 18-20km/h, jinak se to zase přilepilo a konec. No blbnout jsem takto přestal, když jsem pořídil 15HP. Vemu za to i s celou famílií a klouže to hned a za jakýchkoliv podmínek.


Co se týče toho měření v sudu s velkým propellerem, psal jsem, že to nebylo úplně košér měření. Vycházel jsem z laborování u modelu a úplně mi nedošlo výše popsané. Ale zapomněl jsem dodat, že i test na člunu ukázal nesmyslnost té úpravy dospělého propelleru, neboť největší vliv na dosaženou rychlost člunu měla hlavně celková hmotnost člunu. Včetně polohy těžiště. A to do jisté míry ovlivnilo i ochotu člunu přecházet do kluzu, až do meze, kdy to prostě nešlo. Ve dvou už je docela věda se na 3,3 m gumáku usadit tak, aby se to s 5HP odlepilo z vody. Ale to tu krásně popsal geus, jak je na to třeba. To mě moc pobavilo. Já s dcerou když jsem jezdil s 5HP měl jiný fígl. Čekal jsem na nějakou větší vlnu od lodě, naplno se proti ní rozjel a když jsme z ní padali, motoru to odlehčilo a začalo to krásně klouzat. Dokonce pak šlo ubrat a furt jsme klouzali. Ale rychlost nesměla spadnout pod cca 18-20km/h, jinak se to zase přilepilo a konec. No blbnout jsem takto přestal, když jsem pořídil 15HP. Vemu za to i s celou famílií a klouže to hned a za jakýchkoliv podmínek.

Re: Velikost člunu
Rozumim,ve svych predchazejicich prispevcich jsem se snazil naznacit pritomnym,ze pri motoru 5HP i nekolik stovek Wattu,ziskanych vhodnou upravou standartniho,lehce potukaneho,bezneho propelleru muze pomoci za vhodnych okolnosti prekrocit kritickou hranici mezi vytlacnym rezimem plavby a - byt nedokonalym - kluzem.Pouzil jsem sluvko,ze se mne podarilo dostat do kluzu clun se dvema lidmi na palube a ve shode s ostatnimi prispevateli a jejich zkusenostmi jsem podotknul,ze staci drobne zhorseni podminek a pokus se nepodari,nelze takto plout trvale.
Tohatsu 9.8 je pro nase pouziti-ja a manzelka plus cca 30 kg nakladu-idealni,udrzujeme kluz pri tretinovem plynu,vrtule se stoupanim 8,3 palce,maximalni rychlost GPS v jednom 28-29 km/h,ve dvou 25-26 km/h,pri celkove hmotnosti 390 kg[clunu,motoru a 5 osob ] 21 km/h.
Neprijemna zavada,ktera me postihla-zbytky bioslozek z Naturalu 95 v karburatoru [po predchozim majiteli],ucpana tryska.Vycisteno,nadale pouzivam pouze Vervu 100.
Tohatsu 9.8 je pro nase pouziti-ja a manzelka plus cca 30 kg nakladu-idealni,udrzujeme kluz pri tretinovem plynu,vrtule se stoupanim 8,3 palce,maximalni rychlost GPS v jednom 28-29 km/h,ve dvou 25-26 km/h,pri celkove hmotnosti 390 kg[clunu,motoru a 5 osob ] 21 km/h.
Neprijemna zavada,ktera me postihla-zbytky bioslozek z Naturalu 95 v karburatoru [po predchozim majiteli],ucpana tryska.Vycisteno,nadale pouzivam pouze Vervu 100.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host