Kluz
Moderátoři: vilma, Pepa, david
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Niektorý výrobcovia to riešia tak, že pod válcom je ešte jeden malý válec, niečo ako nafukovací kýl. Dosť to pomáha. Niektoré člny sa robia s hlbším V. Myslím že na to vychytávka neexistuje. Samozrejme okrem váhy, ak je čln viac zaťažený tak lepšie sedí. Ak chceš jazdiť stabilne 40, tak potom už laminátové dno. To už je iné kafe.
V Suzumare sa fúka kýl na 0,35 čo je dosť, niekedy tomu dám aj 0,4 ale zásadný vplyv to nemá, resp.nič necitim.
V Suzumare sa fúka kýl na 0,35 čo je dosť, niekedy tomu dám aj 0,4 ale zásadný vplyv to nemá, resp.nič necitim.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Potom je asi nejlepší ubrat plyn, nebo zvednout zatížení člunu. U malých rekreačních nafukovacích člunů s měkkým dnem
by s tím měl člověk počítat a přizpůsobit tomu styl jízdy. Je to stejné jako s autem. Pokud cítím, že mě na silnici začíná plavat,
tak nejedu dál na plný plyn abych dosáhl ještě větší rychlosti. Ještě hůře jsou na tom se stabilitou čluny s nafukovacím dnem
i když vysokotlakým. Minulý týden jsem jezdil na takovém Suzumaru 310 s motorem Suzuki 4T 6HP a překvapilo mě jak je
hodně citlivý na malé natočení motoru. Musel jsem opatrně zatáčet při plném plynu při rychlosti cca 22km. A to jsem jezdil po Vltavě bez vln. Na mořských vlnkách by asi byl problém držet přímý směr. Když jedu taky sám na svém Suzumaru 290 AL,
který má přeci jenom hlubší kýl, tak si s ním dovolím více bez toho, že bych měl strach z vyklopení.
Každý s těchto člunů má sice max. povolený výkon motoru ale taky má hranici optimální rychlosti podle zatížení a stavu
vozovky - vodní hladiny.
by s tím měl člověk počítat a přizpůsobit tomu styl jízdy. Je to stejné jako s autem. Pokud cítím, že mě na silnici začíná plavat,
tak nejedu dál na plný plyn abych dosáhl ještě větší rychlosti. Ještě hůře jsou na tom se stabilitou čluny s nafukovacím dnem
i když vysokotlakým. Minulý týden jsem jezdil na takovém Suzumaru 310 s motorem Suzuki 4T 6HP a překvapilo mě jak je
hodně citlivý na malé natočení motoru. Musel jsem opatrně zatáčet při plném plynu při rychlosti cca 22km. A to jsem jezdil po Vltavě bez vln. Na mořských vlnkách by asi byl problém držet přímý směr. Když jedu taky sám na svém Suzumaru 290 AL,
který má přeci jenom hlubší kýl, tak si s ním dovolím více bez toho, že bych měl strach z vyklopení.
Každý s těchto člunů má sice max. povolený výkon motoru ale taky má hranici optimální rychlosti podle zatížení a stavu
vozovky - vodní hladiny.
- Vysokotlaké V-dno u značek Suzumar, Honda, Yam atp. se fouká na 0,8atm.
- Je otázka, zda by pro směrovou stabilizaci člunů pomohlo přidělat dozadu k zrcadlu směrová kormidélka, jako mají pevné lodě flosny.
- Pro stranovou stabilitu je důležité posunout těžiště co nejníže, což v praxi znamená sedět na dně člunu, nikoli na buřtech nebo na sedačkách nahoře. Zmenšuje se tak i odpor vzduchu.
- Ono není divu, že loď ve skluzu, kdy je již prakticky celá vynořená z vody, ztrácí stabilitu. Nutno si uvědomit, že pak již nehraje roli jen voda, ale i vzduch, který ji již nadnáší a při dostatečné rychlosti (případně poryvu nebo vlně, která změní náběžný úhel a podobné souhře vlivů) ji může i převrátit. Rychlé čluny pro překonání těchto mezí používají nosná vodní křídla, po nichž pak kloužou.
- Ostatně - Gumák na křídlech, to by byl mazec...
- Jelikož jsem už viděl i létající gumáky s leteckým motorem a s rogalem, ani by mě to nepřekvapilo...
- Rozhodně podle toho, co se tu probíralo i podle pokusů, co jsem s tataSem prováděli ohledně výběru lodních šroubů (vliv jen omezený, tj. optimalizace v oblasti 10 - 20% rychlosti), platí, že má-li gumák slušně klouzat, potřebuje cca 1HP/20kg celkové hmotnosti (=člun + motor + palivo + bagáž + posádka). Mluvím o běžných člunech délky 2,5 - 4m.
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Pri mojej plavbe na gumáku po Dunaji do Čierneho mora som mal celkovú hmotnosť člna, teda cakum prdum, 400-420 kg. Váha kolísala podla množstva benzínu, vody, minerálok, vína a ovocia so zeleninou. Hnal ma 15 k 2takt yamaha, teda na 1 ks pripadalo asi 27 kg. Kĺzalo to slušne, stabilita výborná
, akurát som musel použiť krídielka na motor. Dlhodobá spotreba asi 0,16 l/km.
Pri skúšobnej plavbe s 25 k motorom keď som dosiahol rýchlosť 44 km sme boli v člne dvaja a sedeli sme na podlahe. K zvýšeniu stability by pomohlo ešte tak aspoň 50 kg záťaže, alebo kopnúť do seba 2-3 vodky.
. Celková váha bola max. 290 kg, teda na 1 ks pripadlo 11,6kg.

Pri skúšobnej plavbe s 25 k motorom keď som dosiahol rýchlosť 44 km sme boli v člne dvaja a sedeli sme na podlahe. K zvýšeniu stability by pomohlo ešte tak aspoň 50 kg záťaže, alebo kopnúť do seba 2-3 vodky.

- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Ještě když bys uvedl jakou vrtuli a stoupání měl motor, rychlost s konkretním zatížením a dosažené otáčky.
Tím pádem by se mohl začít (samozřejmě na spešl vlákně) sestavovat seznam člunů, motorů a vhodných optimálních vrtulí pro jízdu s konkrétní zátěží jak navrhoval Libor. On by se na to z těch nových stejně nikdo nepodíval a chtěl by
poradit, který super člun s leteckým motorem si má koupit ale již by bylo kam jej odkázat.
Tím pádem by se mohl začít (samozřejmě na spešl vlákně) sestavovat seznam člunů, motorů a vhodných optimálních vrtulí pro jízdu s konkrétní zátěží jak navrhoval Libor. On by se na to z těch nových stejně nikdo nepodíval a chtěl by
poradit, který super člun s leteckým motorem si má koupit ale již by bylo kam jej odkázat.
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
Takze mam novu vrtulu 10 * 7,625. Na moje prekvapenie to ide podstatne krajsie ako s originalnou.
V clne sme isli 2 dospeli a 4 deti vo veku 7-9r. A Isiel okamzite do sklzu. Co pri starej 9,25 *10 nebolo mozne uz ani pri mensej zastazi. Rychlost okolo 25-26 km/h. A este pri tej zatazi bolo mozne pri plnom plyne dosiahnut 5900 ot/m. Co pri starej vrtuli ostalo na 4300. Ale vznikol novy doposial neznami poroblem Podlaha v strede clna sa zacala nebezpecne prehybat donutra pri plnom vykone.
Takze teraz idem skusit vyrobit vystuhy z nerezovych profilov co to s tym spravi....Dam vedet ked to bude hotove.
V clne sme isli 2 dospeli a 4 deti vo veku 7-9r. A Isiel okamzite do sklzu. Co pri starej 9,25 *10 nebolo mozne uz ani pri mensej zastazi. Rychlost okolo 25-26 km/h. A este pri tej zatazi bolo mozne pri plnom plyne dosiahnut 5900 ot/m. Co pri starej vrtuli ostalo na 4300. Ale vznikol novy doposial neznami poroblem Podlaha v strede clna sa zacala nebezpecne prehybat donutra pri plnom vykone.

Takze teraz idem skusit vyrobit vystuhy z nerezovych profilov co to s tym spravi....Dam vedet ked to bude hotove.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
Tímto se potvrzuje, že čluny s nafukovacím dnem nejsou vhodné pro vyšší výkony motorů a jízdu vyššími rychlostmi.
Místo všech výztuh, které to o moc nevylepší, je lepší vyměnit člun. Odpor vody s vyšší rychlostí silně stoupá a hrozí
povolení lepených spojů. Motor který si cucne při vysokých otáčkách vody se většinou změní ve šrot rozptýlený po okolí.
Pro někoho by to mohlo být jako nápověda jak silný motor má dát na Suzumar 310 s nafuk. dnem. Těch 8HP by mohlo
stačit.
Místo všech výztuh, které to o moc nevylepší, je lepší vyměnit člun. Odpor vody s vyšší rychlostí silně stoupá a hrozí
povolení lepených spojů. Motor který si cucne při vysokých otáčkách vody se většinou změní ve šrot rozptýlený po okolí.
Pro někoho by to mohlo být jako nápověda jak silný motor má dát na Suzumar 310 s nafuk. dnem. Těch 8HP by mohlo
stačit.
-
- Příspěvky: 0
- Registrován: ned říj 25, 2015 1:10 am
- Reputace: 0
Len by som doplnil, ze to vsetko dost zavysi od zatazenia. Ale to je asi jasne.
Este taka zaujimavost: Nafukovacia podlaha 8 HP motor a lyziar...
http://www.youtube.com/watch?v=21ylpTx1soI
http://www.youtube.com/watch?v=snt0CBxdnNo
http://www.youtube.com/watch?v=Pe8x5QvI864
Este taka zaujimavost: Nafukovacia podlaha 8 HP motor a lyziar...
http://www.youtube.com/watch?v=21ylpTx1soI
http://www.youtube.com/watch?v=snt0CBxdnNo
http://www.youtube.com/watch?v=Pe8x5QvI864
- danda
- návštěvník fóra
- Příspěvky: 127
- Registrován: sob led 05, 2008 1:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: Brno
Taky přispěji svou troškou do mlýna
Qviksilver 340 nafukovací podlaha 15Hp Tohatsu 2T
Ja mel opačný problém origo vrtule byla 8,5(9,2x8,8) protože motor už jen víc vrčel, ale nezrychloval, osadil jsem 10(9,2x9,8) výsledek je asi 38km(GPS).Tahám v pohodě kneeboard ( jezdím na něm ve stoje) pro větší legraci.
S tím nafukovacím dnem se to má asi tak, že je to třeba hlídat.Jakmile se začne dno vlnit je třeba dofouknout na předepsaný tlak a pak je zas na pár dní pokoj.Stačí pokles pár desetin psi (fouká se na 11psi) a je poznat,že se člun chová jinak.Jinak si myslím, že při správnám nafouknutí žádné zavírání nehrozí.
danda
Qviksilver 340 nafukovací podlaha 15Hp Tohatsu 2T
Ja mel opačný problém origo vrtule byla 8,5(9,2x8,8) protože motor už jen víc vrčel, ale nezrychloval, osadil jsem 10(9,2x9,8) výsledek je asi 38km(GPS).Tahám v pohodě kneeboard ( jezdím na něm ve stoje) pro větší legraci.
S tím nafukovacím dnem se to má asi tak, že je to třeba hlídat.Jakmile se začne dno vlnit je třeba dofouknout na předepsaný tlak a pak je zas na pár dní pokoj.Stačí pokles pár desetin psi (fouká se na 11psi) a je poznat,že se člun chová jinak.Jinak si myslím, že při správnám nafouknutí žádné zavírání nehrozí.
danda
- Denis
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 7510
- Registrován: úte lis 08, 2005 5:21 pm
- Reputace: 153
- Bydliště: Bratislava
Vôbec nie blbý, povedal by som dosť dobré.
My sme boli s mojim Suzumarom 380 a kamarát doniesol 15 HP Suzuky 4takt, traja dospelý, jeden chlapec, 10 l benzínu a pár vecí, všetko spolu aj s motorom a člnom asi 380 kg. Proti prúdu Dunaja 32 km a po prúde 39 km. Otáčkomer sme nemali a vrtula bola štandartne dodávaná.
My sme boli s mojim Suzumarom 380 a kamarát doniesol 15 HP Suzuky 4takt, traja dospelý, jeden chlapec, 10 l benzínu a pár vecí, všetko spolu aj s motorom a člnom asi 380 kg. Proti prúdu Dunaja 32 km a po prúde 39 km. Otáčkomer sme nemali a vrtula bola štandartne dodávaná.
Díky za uklidnění
Asi to takhle chvilku nechám, aspoň dokud neschrastim otáčkoměr (stejně jsem nejčastěji jezdil napůl plynu - klouže to pořád hezky, krásně sedí, a hlavně je to tichý). Jak máte vysoko(hluboko) antiventilační desku? Já motor podložil aby byla asi 1cm pod zrcadlem. Když to "trochu" rozjedu a dám plnej obrat, tak to v půlce dráhy většinou trochu cucne vzduch...je to normální, nebo dát níž?. Přes (nejen) mnou vygenerované vlny to jezdí normálně..

Asi to takhle chvilku nechám, aspoň dokud neschrastim otáčkoměr (stejně jsem nejčastěji jezdil napůl plynu - klouže to pořád hezky, krásně sedí, a hlavně je to tichý). Jak máte vysoko(hluboko) antiventilační desku? Já motor podložil aby byla asi 1cm pod zrcadlem. Když to "trochu" rozjedu a dám plnej obrat, tak to v půlce dráhy většinou trochu cucne vzduch...je to normální, nebo dát níž?. Přes (nejen) mnou vygenerované vlny to jezdí normálně..
Tak v sobotu jsem vyzkoušel člun BUSH Crab 330 ( dřevěná podlaha) s motorem Selva 15 2T. Byl sjem, ale jen sám z dcerou 130 kg + benzín 20kg + motor 30 kg + člun s pár dronostma 60 kg , tedy dohromady 240 kg. Rychlost proti proudu moravy v dost silném protivětru 33 km/h a po proudu 37 km/h. Skluz byl hned, jen se nepatrně zvedla špička člunu, ale hned zase klesla a člun jel "nad hladinou", ve skluzu vydrží člun i na čtvt plynu asi 15 km/h, ale na 3/4 jede už skoro stejně rychle jak na plno, tak doufám, že stejné jídní vlastnosti vydrží i při větším žatížení . Jinak ten člum má perfektní směrouvou sabilitu , má zvláštní tvar nafukovacího kýlu, který je hodně úzký, ale perfektně vede člun . Jediná nevýhoda je, že při maximální rychlosti jako by pumpuje do podlahy , ale na jízdní vlasnosti to nemá vůbec vliv, jen pocit je takovej nepříjemnej ( kýl i člun byli nafouklé podle výrobce 0.35 a 0.25).
Ten člun s motorem mi zatím neříká moc pane , ale mám možnost jek koupit . Člun je použit jen párkrát koupen v srpnu 2009 a motor je z roku 2007 jen málo používaný. Celkem by mne set sál asi 52.000,- Kč , tak co mi porádíte jít do koupi tohoto člunu?
Ten člun s motorem mi zatím neříká moc pane , ale mám možnost jek koupit . Člun je použit jen párkrát koupen v srpnu 2009 a motor je z roku 2007 jen málo používaný. Celkem by mne set sál asi 52.000,- Kč , tak co mi porádíte jít do koupi tohoto člunu?
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
To pumpování do podlahy bývá u člunů s nafukovacím kýlem časté. Začíná to od určité rychlosti v závislosti na zatížení.
Pro jízdu na plný plyn se silnějším motorem je vhodnější pevné dno. Ještě bys měl vyzkoušet jízdu v plném obsazení,
které budeš provozovat nejčastěji. Hlavní otázka je, jestli jej budeš mít hlavně na přesun z místa A na místo B (potom je ten motor zbytečně silný- stačil by 10HP), nebo s ním chceš lítat na plný plyn (potom je člun s tímto dnem nevhodný a tento motor by
snesl delší člun). Cena nového člunu je 27500Kč. Určítě je ta cena nižší nežli za nový komplet ale v dnešní době se dají
sehnat i za nižší (je po sezoně a na jaře to bude o rok starší). Podívej se po lodních bazarech.
Pro jízdu na plný plyn se silnějším motorem je vhodnější pevné dno. Ještě bys měl vyzkoušet jízdu v plném obsazení,
které budeš provozovat nejčastěji. Hlavní otázka je, jestli jej budeš mít hlavně na přesun z místa A na místo B (potom je ten motor zbytečně silný- stačil by 10HP), nebo s ním chceš lítat na plný plyn (potom je člun s tímto dnem nevhodný a tento motor by
snesl delší člun). Cena nového člunu je 27500Kč. Určítě je ta cena nižší nežli za nový komplet ale v dnešní době se dají
sehnat i za nižší (je po sezoně a na jaře to bude o rok starší). Podívej se po lodních bazarech.
S tím pumpováním jsi mne trochu uklidnil , předtím jsem měl člun Zico BluLine 290( velmi podobný Suzumaru) s6 końovým Johnsnem a nic takového jsem nezažil, rychlost ve skluzu byla podstatně nižší a jizdní vlastnosti podstatně horší.
Tady ten člun je jak nový s pětiletou zárukou , byl jednou v chorvatsku a já jej 2x zkoušel na moravě jednou s Parsunem 10PS a teď stou Selvou , maximálky byli téměř podobné jen s Parsunem to trvalo trošinku dýl než se dostal do skluzu . Na tom člunu může být podle výrobce motor až 20PS , ale to je určitě zbytečné. Ten Parsun , nebo jiný 10koňový motor by pro ten člun určitě stačil , ale chci za ním na dovlené tahat občas nějaký kruh nebo něco , tak si říkám , že zas bude lepší ta patnácka . A hlavně z důvodu váhy Selva váží jen 30 kg a Parsun 50kg , hluk mi připadl u obou motorů skoro stejný , Selva nebyla určitě o moc hlučnejší než Parsun, budu brát tu selvu.
No, ještě mám nabídku na člun s laminátovým kýlem, ale je o 50000 tisíc dražší , sice zas úplně jiná kategorie, ale na mé použití 1 jednkrát ročně na dovolené si myslím , že asi stačí i ten nafukovací kýl.
Tady ten člun je jak nový s pětiletou zárukou , byl jednou v chorvatsku a já jej 2x zkoušel na moravě jednou s Parsunem 10PS a teď stou Selvou , maximálky byli téměř podobné jen s Parsunem to trvalo trošinku dýl než se dostal do skluzu . Na tom člunu může být podle výrobce motor až 20PS , ale to je určitě zbytečné. Ten Parsun , nebo jiný 10koňový motor by pro ten člun určitě stačil , ale chci za ním na dovlené tahat občas nějaký kruh nebo něco , tak si říkám , že zas bude lepší ta patnácka . A hlavně z důvodu váhy Selva váží jen 30 kg a Parsun 50kg , hluk mi připadl u obou motorů skoro stejný , Selva nebyla určitě o moc hlučnejší než Parsun, budu brát tu selvu.
No, ještě mám nabídku na člun s laminátovým kýlem, ale je o 50000 tisíc dražší , sice zas úplně jiná kategorie, ale na mé použití 1 jednkrát ročně na dovolené si myslím , že asi stačí i ten nafukovací kýl.
- tataS
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 2380
- Registrován: ned bře 02, 2008 1:00 am
- Reputace: 5
- Bydliště: Praha
S tím taháním někoho buď v HR opatrný a nastuduj si kde a jak daleko od břehu se tam smí. Někde to bývá dosti omezeno.
Také jsou s tím spojené předpisy o závěsu pro tahání, rychlosti jízdy, vybavení zpětným zrcadlem, nebo osobou kontrolující
lyžaře. Podle platných předpisů se snad ani za takto malým člunem bez spec. závěsu nesmí oficiálně tahat. Také na to musí
být vymezena dráha. V HR za to jsou pokuty až 8000Kn.
Také jsou s tím spojené předpisy o závěsu pro tahání, rychlosti jízdy, vybavení zpětným zrcadlem, nebo osobou kontrolující
lyžaře. Podle platných předpisů se snad ani za takto malým člunem bez spec. závěsu nesmí oficiálně tahat. Také na to musí
být vymezena dráha. V HR za to jsou pokuty až 8000Kn.
- designer
- zkušený harcovník
- Příspěvky: 1581
- Registrován: sob říj 27, 2007 2:00 am
- Reputace: 0
- Bydliště: praha
- Kontaktovat uživatele:
Během plavby v mezích vnitřních a teritoriálních vod Chorvatské republiky se plavidla nesmí přibližovat k pobřeží na vzdálenost menší než
- pasažérská plavidla - 300m
- plavidla určená pro sport nebo zábavu - 200m
- malé lodě poháněné motorem a plachetnice - 50m
plavidla se smějí plavit ve vzdálenosti menší, než je uvedeno, v případě, že to diktují přirozené podmínky v daném místě, ale jsou povinna snížit rychlost tak,aby byla schopna snadno a rychle provést manévr změny kursu nebo zastavení. Veslice se smějí plavit ve vzdálenosti menší než 50m od pobřeží.
V oblasti pláží se plavidla smějí plavit jedině ve vzdálenosti větší než 5Om od vytyčené hranice pláže, anebo větší 150m od pobřeží přírodní pláže, která není ohraničena ze strany moře.
Malé lodě poháněné vodometem, glissery nebo plavidla pohybující se na vzduchovém polštáři se smějí pohybovat v kluzném režimu jedině tam, kde je takový způsob plavby povolen ve vzdálenosti větší 300 m od pobřeží. informace o tom, kde je plavba v kluzném režimu povolena nebo zakázána, lze obdržet na místně příslušném kapitanátě.
z kapitoly Námořní právo a legislativa platné v Chorvatské republice
Roman Verba "Staňte se kapitánem"
nakladatelství YachtNet s.r.o.
řekl bych, že to lyžovní bude spadat do kategorie 200m od pobřeží
- pasažérská plavidla - 300m
- plavidla určená pro sport nebo zábavu - 200m
- malé lodě poháněné motorem a plachetnice - 50m
plavidla se smějí plavit ve vzdálenosti menší, než je uvedeno, v případě, že to diktují přirozené podmínky v daném místě, ale jsou povinna snížit rychlost tak,aby byla schopna snadno a rychle provést manévr změny kursu nebo zastavení. Veslice se smějí plavit ve vzdálenosti menší než 50m od pobřeží.
V oblasti pláží se plavidla smějí plavit jedině ve vzdálenosti větší než 5Om od vytyčené hranice pláže, anebo větší 150m od pobřeží přírodní pláže, která není ohraničena ze strany moře.
Malé lodě poháněné vodometem, glissery nebo plavidla pohybující se na vzduchovém polštáři se smějí pohybovat v kluzném režimu jedině tam, kde je takový způsob plavby povolen ve vzdálenosti větší 300 m od pobřeží. informace o tom, kde je plavba v kluzném režimu povolena nebo zakázána, lze obdržet na místně příslušném kapitanátě.
z kapitoly Námořní právo a legislativa platné v Chorvatské republice
Roman Verba "Staňte se kapitánem"
nakladatelství YachtNet s.r.o.
řekl bych, že to lyžovní bude spadat do kategorie 200m od pobřeží
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti